Άρθρο 04: Διαγνωστικοί, αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς

Οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα ΚΕΔΔΥ, την Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ) και τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων.

1. Τα ΚΕΔΔΥ αξιολογούν μαθητές που δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό δεύτερο (22ο) έτος της ηλικίας τους.
Άτομα άνω των 18 ετών που έχουν μέχρι τότε αξιολογηθεί ως άτομα με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των ΚΕΔΔΥ. Επίσης στην αρμοδιότητα των ΚΕΔΔΥ υπάγονται χωρίς όριο ηλικίας όσοι διατηρούν την ιδιότητα του μαθητή.
Άτομα τα οποία διατηρούν την ιδιότητα του μαθητή χωρίς όριο ηλικίας, εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των ΚΕΔΔΥ.
2. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται από πενταμελή διεπιστημονική ομάδα, που απαρτίζεται από έναν εκπαιδευτικό ΕΑΕ (προσχολικής ή πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των κλάδων ΠΕ02.50, ΠΕ03.50), έναν παιδοψυχίατρο ή παιδίατρο με ειδίκευση στην παιδονευρολογία ή νευρολόγο με εξειδίκευση στην παιδονευρολογία, έναν κοινωνικό λειτουργό, έναν ψυχολόγο και έναν λογοθεραπευτή.
Στη διεπιστημονική ομάδα δύναται να καλείται για συνδρομή και οποιοσδήποτε κλάδος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) καθώς και εκπαιδευτικοί ΕΑΕ κατά περίπτωση, κατόπιν εισήγησης του Προϊσταμένου του οικείου ΚΕΔΔΥ και μερικής διάθεσης με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή. Άτομα άνω των 18 ετών που έχουν μέχρι τότε αξιολογηθεί ως άτομα με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των ΚΕΔΔΥ. Επίσης στην αρμοδιότητα των ΚΕΔΔΥ υπάγονται χωρίς όριο ηλικίας όσοι διατηρούν την ιδιότητα του μαθητή. Τα ΚΕΔΔΥ υποχρεούνται να γνωματεύουν εντός αποκλειστικής προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από την υποβολή σχετικής αίτησης. Σε περίπτωση που για αντικειμενικούς λόγους υπάρχει ανάγκη παράτασης της ανωτέρω προθεσμίας, η παράταση αυτή πρέπει να είναι απολύτως αιτιολογημένη.
3. Όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ και των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων για οποιονδήποτε λόγο έχουν μόνιμη ισχύ ακόμη και αυτές που ήδη έληξαν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Κατ’εξαίρεση οι γνωματεύσεις για κατάλληλο πλαίσιο στήριξης, παράλληλη στήριξη για κατ’οίκον διδασκαλία, για παροχή ειδικού βοηθού, για καθορισμό εξατομικευμένου προγράμματος καθώς και αυτές που αφορούν σε αλλαγή προσχολικής, δημοτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα επανακαθορίζονται σε χρονικά διαστήματα που θα προκύπτουν υποχρεωτικά με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ.

Τα ΚΕΔΔΥ έχουν τις εξής αρμοδιότητες:
α) Την ανίχνευση και τη διαπίστωση του είδους και του βαθμού των δυσκολιών των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σύνολο των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, τα ΚΕΔΔΥ συνεργάζονται με τις διευθύνσεις Υγείας και Πρόνοιας των Περιφερειών.
β) Την εισήγηση για την κατάρτιση των προσαρμοσμένων εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων ψυχοπαιδαγωγικής και διδακτικής υποστήριξης και δημιουργικής απασχόλησης σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της τάξης και με το ΕΕΠ, καθώς και την εφαρμογή άλλων επιστημονικών, κοινωνικών και λοιπών υποστηρικτικών μέτρων για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στα σχολεία, στην έδρα του ΚΕΔΔΥ ή στο σπίτι.
γ) Τα ΚΕΔΔΥ έχουν την αποκλειστική και δεσμευτική αρμοδιότητα αναφορικά με την κατάταξη, εγγραφή, μετεγγραφή και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα, καθώς και για το κατάλληλο πλαίσιο υποστήριξης στο γενικό σχολείο. Όπου υπάρχει διαφωνία με τους γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή είτε προσωπική είτε διότι υπάρχει διάσταση μεταξύ της γνωμάτευσης που τελικώς εξεδόθη από το ΚΕΔΔΥ και εκείνης που ενδεχομένως οι γονείς ή οι κηδεμόνες έλαβαν από Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, υπερισχύει η γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ και οι γονείς ή κηδεμόνες δύνανται να προσφύγουν στη Δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ της οποίας η απόφαση είναι οριστική. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της δευτεροβάθμιας ΕΔΕΑ, ισχύει η γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ. Με μόνη την εισήγηση σχολικού συμβούλου ΕΑΕ και μέχρι την έκδοση σχετικής γνωμάτευσης από το οικείο ΚΕΔΔΥ, οι μαθητές μπορούν να φοιτούν στα τμήματα ένταξης. Οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ κοινοποιούνται υποχρεωτικά με εμπιστευτική αλληλογραφία στο σχολείο του μαθητή στο οποίο αφορούν ενώ οι οριστικές γνωματεύσεις των δευτεροβάθμιων ΕΔΕΑ, κοινοποιούνται επίσης με εμπιστευτική αλληλογραφία στο αρμόδιο ΚΕΔΔΥ και από κει με τον ίδιο τρόπο στο σχολείο του μαθητή.
δ) Την παροχή συνεχούς συμβουλευτικής υποστήριξης και ενημέρωσης στο εκπαιδευτικό προσωπικό και σε όσους συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην επαγγελματική κατάρτιση και τη διοργάνωση προγραμμάτων ενημέρωσης και κατάρτισης για τους γονείς και τους ασκούντες τη γονική μέριμνα, σε συνεχή βάση στην περιοχή αρμοδιότητάς τους, υπό τη μορφή ενημερωτικών ημερίδων που οργανώνονται με ευθύνη του οικείου ΚΕΔΔΥ.
ε) Τον καθορισμό του είδους των εκπαιδευτικών βοηθημάτων, του μορφότυπου των προσβάσιμων διδακτικών βιβλίων και των Υποστηρικτικών Τεχνολογιών που διευκολύνουν την πρόσβαση στο χώρο και στη μαθησιακή διαδικασία που έχει ανάγκη ο μαθητής με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο ή στο σπίτι, την παροχή Υπηρεσιών Υποστηρικτικών Τεχνολογιών και για τα οποία δεν απαιτείται ιατρική γνωμάτευση και συνταγή, καθώς και την υποβολή προτάσεων για την καλύτερη πρόσβαση και παραμονή των μαθητών στους χώρους της εκπαίδευσης.
στ) Την γνωμάτευση για τις ειδικές ρυθμίσεις, διευθετήσεις ή προσαρμογές (όπως η παροχή μεγαλύτερου χρόνου, η χρήση Υποστηρικτικών Τεχνολογιών, η παροχή των θεμάτων σε προσβάσιμη μορφή) ανάλογα με το είδος αναπηρίας ή τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τους περιορισμούς που συνεπάγεται, για την απρόσκοπτη συμμετοχή τους στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και στις εισαγωγικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η γνωμάτευση θα πρέπει να εξαντλεί τις δυνατότητες η εξέταση να γίνεται στα ίδια θέματα και συγχρόνως με τους υπόλοιπους μαθητές σε συνδυασμό με τις ανωτέρω ειδικές ρυθμίσεις, διευθετήσεις ή προσαρμογές και τη χρήση Υποστηρικτικών Τεχνολογιών. Η προφορική εξέταση θα πρέπει να αποτελεί την τελευταία επιλογή ύστερα από εμπεριστατωμένη αιτιολόγηση.
Με υπουργική απόφαση που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα της κυβερνήσεως, κατόπιν εισήγησης του ΙΕΠ θα καθοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις με τις οποίες θα διενεργούνται οι προφορικές εξετάσεις.
ζ) Την εισήγηση στις αρμόδιες υπηρεσίες της περιοχής αρμοδιότητάς τους για την ίδρυση, την κατάργηση, την προαγωγή, τον υποβιβασμό, τη μετατροπή ή τη συγχώνευση των ΣΜΕΑΕ και των Τμημάτων Ένταξης, την προσθήκη ομάδων προσαναλοτισμού τομέων και ειδικοτήτων στα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και στα Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια.
η) Τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ανά τρίμηνο υποβάλουν έκθεση λειτουργίας στις περιφερειακές δ/νσεις όπου ελέγχονται από την Ε.Δ.Ε.Α. οι γνωματεύσεις ανά κατηγορία αναπηρίας ή ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης , σύμφωνα και με το προσωπικό που στελεχώνει τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ., καθώς και το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν γίνει στις σχολικές μονάδες περιοχής ευθύνης του. Εν συνεχεία ο περιφερειακός δ/ντής με τις δικές του παρατηρήσεις αποστέλλει τις εκθέσεις στην Δ/νση Ειδικής Αγωγής του Υ.ΠΑΙ.Θ. για την τελική αποτίμηση του έργου τους.
θ) Τη σύνταξη προτάσεων για τις ενδεχόμενες κτηριακές ή/και υλικοτεχνικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στις ΣΜΕΑΕ και στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης της περιοχής αρμοδιότητας του κάθε ΚΕΔΔΥ σε σχέση με την προσβασιμότητα.
ι) Τη σύνταξη εξατομικευμένων προτάσεων – εκθέσεων για όλους τους μαθητές αρμοδιότητας του ΚΕΔΔΥ, στις οποίες αναφέρονται οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, τα εκπαιδευτικά βοηθήματα, τα καινοτόμα προϊόντα ή οι υπηρεσίες προηγμένης τεχνολογίας που μπορούν να υποστηρίξουν τη λειτουργικότητα και τη συμμετοχή του κάθε μαθητή με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη διαδικασία της συνεκπαίδευσης με τους μαθητές του γενικού εκπαιδευτικού πλαισίου.
ια) Την πρόταση για την εφαρμογή προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης όπου απαιτείται.
Ιβ) Με κοινές Υ.Α. των συναρμοδίων υπουργών θα καθοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις χρήσης του ICF στα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. καθώς και οι αρμοδιότητές τους.

4. α) Οι ΣΜΕΑΕ αποτελούν και Κέντρα Υποστήριξης ΕΑΕ μιας ενότητας σχολικών μονάδων της γενικής δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, ανεξαρτήτου βαθμίδας. Οι ενότητες αποτελούν και αποκεντρωμένες αδιαβάθμητες υπηρεσιακές μονάδες της ΕΑΕ και οι σχολικές μονάδες που τις συνθέτουν συνιστούν Σχολικό Δίκτυο Εκπαίδευσης και Υποστήριξης (ΣΔΕΥ).
β) Τα ΣΔΕΥ που προβλέπονται στην περίπτωση α’ συνιστώνται με απόφαση του οικείου περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης.
γ) Σε κάθε σχολική μονάδα της γενικής εκπαίδευσης που ανήκει σε ΣΔΕΥ καθώς και στις ΣΜΕΑΕ λειτουργεί ΕΔΕΑΥ, ως πρωτοβάθμιο όργανο για τη εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών της, η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου Διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του διευθυντή του Κέντρου Υποστήριξης ΕΑΕ της ΣΔΕΥ στην οποία ανήκει η σχολική μονάδα και αποτελείται από τα ακόλουθα μέλη:
αα) το διευθυντή της σχολικής μονάδας ως προέδρου, με αναπληρωτή του το νόμιμο αναπληρωτή του στα καθήκοντά του ως διευθυντή,
ββ) έναν (1) εκπαιδευτικό της προσχολικής ή της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προβλέπεται στο άρθρο 21 του ν.3699/2008 που υπηρετεί σε ΤΕ ή αντίστοιχων κλάδων ΕΑΕ που προβλέπονται στο άρθρο 19 παρ. 1 του ν. 3699/2008,
γγ) έναν (1) ψυχολόγο του κλάδου ΠΕ23 που υπηρετεί στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο εντάσσεται η σχολική μονάδα και
δδ) έναν (1) κοινωνικό λειτουργό του κλάδου ΠΕ30 που υπηρετεί στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο εντάσσεται η σχολική μονάδα, με τους αναπληρωτές τους.
δ) Στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ ο πρόεδρός της συμμετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου για τη λήψη απόφασης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ καλείται και ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός του τμήματος στο οποίο φοιτά ο μαθητής που έχει ανάγκη υποστήριξης. Η ΕΔΕΑΥ, πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης μπορεί να ζητά την τεκμηριωμένη εισήγηση του συλλόγου των διδασκόντων επί των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων και των εκπαιδευτικών αναγκών του μαθητή που αξιολογείται. Σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο, η ΕΔΕΑΥ ανάλογα με την περίπτωση του μαθητή που έχει ανάγκη υποστήριξης, μπορεί να καλεί, προκειμένου να διαμορφώσει καλύτερη άποψη για την εξεταζόμενη υπόθεση, μέλη από τις άλλες ειδικότητες ΕΕΠ που υπηρετούν στο οικείο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ ή στο ΚΕΔΔΥ. Γραμματέας ορίζεται ο γραμματέας της σχολικής μονάδας και ελλείψει αυτού, εκπαιδευτικός που υπηρετεί σε αυτή. Για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ δεν καταβάλλεται αποζημίωση στα μέλη της.
ε) Συστήνεται Ε.Δ.Ε.Α.Υ. και στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. η οποία αποτελείται από τον ψυχολόγο, τον κοινωνικό λειτουργό και έναν εκπαιδευτικό του σχολείου. Πρόεδρος ορίζεται ο δ/ντής της Σ.Μ.Ε.Α.Ε. με απόφαση του Δ/ντή Εκπ/σης, ο οποίος συμμετέχει στις συνεδριάσεις με δικαίωμα ψήφου για όλα τα θέματα. Σκοπός της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. είναι η εισήγηση για κάθε θέμα που αφορά τους μαθητές του σχολείου και η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα με φορείς , υπηρεσίες , αρχές για κάθε θέμα που αφορά τους μαθητές και τη λειτουργία του σχολείου. Στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. επίσης είναι η παράταση της φοίτησης των μαθητών των σχολείων της Α’/θμιας εκπ/σης για ένα ακόμα έτος και όπου δεν έχει συγκροτηθεί με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.
στ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθορίζονται οι αρμοδιότητες των ΕΔΕΑΥ και εγκρίνεται ο κανονισμός λειτουργίας τους που συντάσσεται από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο οποίο ρυθμίζονται και τα ζητήματα νόμιμης σύνθεσης, διαδικασίας σύγκλησης, τρόπου συνεδριάσεων και λήψης αποφάσεων. Τα ανωτέρω μπορούν να αναθεωρούνται εφ’ όσον υπάρχει ανάγκη. Οι ΕΔΕΑΥ λειτουργούν μόνο μετά την έκδοση Κανονισμού Λειτουργίας τους και την πλήρη στελέχωσή τους μόνο με μόνιμο προσωπικό.
Κατά την πρώτη εφαρμογή από το σχολικό έτος 2013-2014 του θεσμού των ΕΔΕΑΥ του άρθρου 39 του ν. 4115/2013 (τ. Α΄ 24) μπορούν να συγκροτούνται οι ΕΔΕΑΥ ακόμα και αν απουσιάζει ένα μέλος τους, λόγω εξάντλησης των πινάκων πρόσληψης αναπληρωτών ΕΕΠ που τηρούνται στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης.

5. Τα ΙΠΔ άλλων Υπουργείων συνιστούν αναγνωρισμένο διαγνωστικό και αξιολογικό φορέα και οι γνωματεύσεις τους ισχύουν ακόμα και όταν δεν καθίσταται εφικτή η συμμετοχή σε αυτά εκπαιδευτικού ΕΑΕ. Για τους μαθητές για τους οποίους υπάρχει ανάγκη εφαρμογής Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) με βάση την εισήγηση του ΙΠΔ, το πρόγραμμα αυτό εκπονείται από το οικείο ΚΕΔΔΥ.

  • 6 Μαΐου 2014, 08:36 | Galini S.

    Στηρίζω τις θέσεις των
    ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 08:30 | Αγγελούσης Κώστας

    Στηρίζω τις θέσεις του ΣΑΤΕΑ.

  • 6 Μαΐου 2014, 08:25 | Ελενη Καϊτατζη

    Στηριζω τις θεσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 08:19 | Άκογλου Καλλιόπη

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 08:09 | Ντάσιου Μαρία

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 07:29 | Ioanna

    Στηρίζω τις θέσεις του ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 07:05 | Antonis

    «Στηρίζω τις θέσεις των
    ΣΑΤΕΑ»

  • 6 Μαΐου 2014, 06:51 | Παρασκευάς Θυμάκης

    Συμφωνώ απόλυτα και στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΈΑ!

  • 6 Μαΐου 2014, 06:34 | Τάτια

    Σηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 6 Μαΐου 2014, 05:14 | Έλσα Π.Ε.71 (10 χρόνια αναπληρώτρια)

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 01:18 | K.X.

    στηριζω τις θεσεις του Σατεα

  • 6 Μαΐου 2014, 01:09 | Χατζούλης Νικόλαος

    Στηρίζω τις Θέσεις και Προτάσεις των ΣΑΤΕΑ για το άρθρο 4
    http://www.opengov.gr/ypepth/?c=17729

  • 6 Μαΐου 2014, 00:29 | Όλγα Ημέλλου

    • Θα πρέπει να αναφέρονται πρώτα οι ΕΔΕΑΥ και στη συνέχεια τα ΚΕΔΔΥ & τα ΙΠΔ
    • §2 Να προσδιοριστεί ο όρος «αξιολόγηση» στο άρθρο 1
    • §3 Γίνεται αναφορά στο «εξατομικευμένο πρόγραμμα». Επειδή ο όρος «εξατομικευμένο» μπορεί να παρερμηνευτεί ως σχεδίαση και εφαρμογή για παρέμβαση 1-1, θα μπορούσε να αντικατασταθεί με τον όρο «Ατομικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης»
    • Τα ΚΕΔΔΥ: Στη συγκεκριμένη παράγραφο δεν γίνεται αναφορά στις ΕΔΕΑΥ και στην παρέμβαση που αυτές κάνουν πριν οι μαθητές παραπεμφθούν για αξιολόγηση στα ΚΕΔΔΥ
    • § ιβ ICF??? . Μήπως εννοείτε ICD?
    • §4δ Η ΕΔΕΑΥ πριν τη λήψη αποφάσεων μπορεί να ζητά τεκμηριωμένη εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων επί των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων & των εκπαιδευτικών αναγκών του μαθητή που αξιολογείται. Γιατί να μην το κάνει ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ;

  • 6 Μαΐου 2014, 00:23 | Δημήτριος Παπαγεωργίου

    Άρθρο 4 παρ .4 και άρθρο 9 παρ. 16

    Στις ΣΜΕΑΕ που λειτουργούν ως κέντρο στήριξης ενός ΣΔΕΥ να τοποθετείται ΕΕΠ των ειδικοτήτων ΠΕ 21Θεραπευτών λόγου ή ΠΕ 26 Θεραπευτών Λόγου , ΠΕ 28 Φυσικοθεραπευτών ΠΕ 29 Εργασιοθεραπευτών και ΠΕ 11.01 Ειδικής Φυσικής Αγωγής . Το ΕΕΠ αυτό θα παρέχει υποστηρικτικές υπηρεσίες στους μαθητές των σχολείων που ανήκουν στο δίκτυο με τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων με τα ΤΕ .

  • 6 Μαΐου 2014, 00:11 | Παπαδοπούλου Π.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 6 Μαΐου 2014, 00:04 | Αναστασία Κ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 6 Μαΐου 2014, 00:02 | Μαρία ΠΕ70

    «ζ) Την εισήγηση στις αρμόδιες υπηρεσίες της περιοχής αρμοδιότητάς τους για την ίδρυση, την κατάργηση, την προαγωγή, τον υποβιβασμό, τη μετατροπή ή τη συγχώνευση των ΣΜΕΑΕ και των Τμημάτων Ένταξης, την προσθήκη ομάδων προσαναλοτισμού τομέων και ειδικοτήτων στα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και στα Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια.»

    Οι εργαζόμενοι στα ΚΕΔΔΥ από την υπηρεσία τους θα έχουν άποψη και θα κρίνουν τις διάφορες σχολικές δομές; Ή με τη μία μόνο σύντομη «διαφοροδιαγνωστική εξέταση και αξιολόγηση» του/της μαθητή/τριας θα μπορούν να κρίνουν καθολικά το ενίοτε πλαίσιο; Και βάση ποιων κριτηρίων θα πραγματοποιούνται όλα αυτά;

  • 5 Μαΐου 2014, 23:56 | Μαρία ΠΕ70

    «στ) Η γνωμάτευση θα πρέπει να εξαντλεί τις δυνατότητες η εξέταση να γίνεται στα ίδια θέματα και συγχρόνως με τους υπόλοιπους μαθητές σε συνδυασμό με τις ανωτέρω ειδικές ρυθμίσεις, διευθετήσεις ή προσαρμογές και τη χρήση Υποστηρικτικών Τεχνολογιών. Η προφορική εξέταση θα πρέπει να αποτελεί την τελευταία επιλογή ύστερα από εμπεριστατωμένη αιτιολόγηση»

    Εδώ θα πρέπει τουλάχιστον, εφόσον θεωρούμε ότι όλοι πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες στη μάθηση, την εκπαίδευση και την κοινωνικο-οικονομικο-επαγγελματική εξέλιξη, όσον αφορά την εξέταση των ατόμων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να λαμβάνονται υπόψη κάποια σοβαρά θέματα, όπως λ.χ. ο χρόνος ολοκλήρωσης μιας δραστηριότητας, η συγκέντρωση και διάσπαση προσοχής,το άγχος, η αυτοαντίληψη, η ορθογραφία, η σύνταξη και η γραπτή έκφραση και πάρα πολλά άλλα. Πώς λοιπόν συγχρόνως και στα ίδια θέματα θα μπορούν να εξετάζονται όλοι οι μαθητές, όταν το συγκεκριμένο ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό σύστημα τείνει να γίνει και ένα εργαλείο ανάδειξης «αριστείας του συστήματος»;

  • 5 Μαΐου 2014, 23:56 | ΑΘΗΝΑ ΠΛΙΤΣΗ

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 23:53 | Μαρία ΠΕ70

    «γ) Τα ΚΕΔΔΥ έχουν την αποκλειστική και δεσμευτική αρμοδιότητα αναφορικά με την κατάταξη, εγγραφή, μετεγγραφή και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα, καθώς και για το κατάλληλο πλαίσιο υποστήριξης στο γενικό σχολείο. Όπου υπάρχει διαφωνία με τους γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή είτε προσωπική είτε διότι υπάρχει διάσταση μεταξύ της γνωμάτευσης που τελικώς εξεδόθη από το ΚΕΔΔΥ και εκείνης που ενδεχομένως οι γονείς ή οι κηδεμόνες έλαβαν από Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, υπερισχύει η γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ και οι γονείς ή κηδεμόνες δύνανται να προσφύγουν στη Δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ της οποίας η απόφαση είναι οριστική»

    Ποια είναι η θέση των γονέων και των ίδιων των ατόμων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όταν οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από επαΐοντες ειδικούς; Αυτοί δεν έχουν άποψη ως προς την παρεχόμενη εκπαίδευση και κατ’ επέκταση ως προς όλα τα θέματα που αφορούν σημαντικές πτυχές της ζωής τους; Πουθενά δε διαφαίνεται η συμμετοχή και η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Και στο σημείο αυτό διαφαίνεται η Κλινική προσέγγιση της αναπηρίας. Άραγε πόσα χρόνια πίσω γυρνάει το νομοσχέδιο αυτό την εκπαίδευση;
    Να αφαιρεθεί όπως και στο άρθρο 7, παρ.4 «Η φοίτηση των αυτιστικών μαθητών στις κατάλληλες σχολικές δομές ή στο κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο του γενικού σχολείου, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ΚΕΔΔΥ. Σε περίπτωση διαφωνίας με τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή, αποφασίζει η δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ, της οποίας η απόφαση είναι οριστική. «

  • 5 Μαΐου 2014, 23:48 | ΕΦΗ Κ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 23:47 | Νίκος Μ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 23:40 | Ιωάννα Μ.

    Συμφωνω με τη θεση του ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 23:38 | Νικολέτα ΠΕ71

    Στηρίζω τις θέσεις του ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 23:26 | Ελένη Μανωλοπούλου

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 23:25 | Αλέξανδρος Κ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • Λαμβάνοντας υπόψιν
    ● τα Επαγγελματικά Δικαιώματα του Λογοθεραπευτή (Προεδρικό Διάταγμα, Αρ, Φύλλου 82, 18 Απριλίου 2002),
    ● το Ευρωπαϊκό προφίλ,
    ● και το πρόγραμμα σπουδών και κλινικής άσκησης,
    ο λογοθεραπευτής έχει θεσμικό και επιστημονικό ρόλο στην αξιολόγηση και υποστήριξη των μαθητών με διαταραχές στον προφορικό και γραπτό λόγο, ένας ρόλος που ακυρώνεται με το παρόν σχέδιο νόμου.

    Άρθρο 04, §4γ:

    “Σε κάθε σχολική μονάδα της γενικής εκπαίδευσης που ανήκει σε ΣΔΕΥ καθώς και στις ΣΜΕΑΕ λειτουργεί ΕΔΕΑΥ, ως πρωτοβάθμιο όργανο για τη εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών της, η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου Διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του διευθυντή του Κέντρου Υποστήριξης ΕΑΕ της ΣΔΕΥ στην οποία ανήκει η σχολική μονάδα και αποτελείται από τα ακόλουθα μέλη:
    αα) το διευθυντή της σχολικής μονάδας ως προέδρου, με αναπληρωτή του το νόμιμο αναπληρωτή του στα καθήκοντά του ως διευθυντή, ββ) έναν (1) εκπαιδευτικό της προσχολικής ή της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προβλέπεται στο άρθρο 21 του ν.3699/2008 που υπηρετεί σε ΤΕ ή αντίστοιχων κλάδων ΕΑΕ που προβλέπονται στο άρθρο 19 παρ. 1 του ν. 3699/2008, γγ) έναν (1) ψυχολόγο του κλάδου ΠΕ23 που υπηρετεί στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο εντάσσεται η σχολική μονάδα δδ) έναν (1) κοινωνικό λειτουργό του κλάδου ΠΕ30 που υπηρετεί στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο εντάσσεται η σχολική μονάδα, με τους αναπληρωτές τους και εε) έναν  (1) λογοθεραπευτή του κλάδου ΠΕ21ή ΠΕ26 που υπηρετεί στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο εντάσσεται η σχολική μονάδα. “

    Άρθρο 04, §4ε)
    “Συστήνεται Ε.Δ.Ε.Α.Υ. και στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. η οποία αποτελείται από τον ψυχολόγο, τον κοινωνικό λειτουργό, έναν εκπαιδευτικό και έναν λογοθεραπευτή της σχολικής μονάδας. “

  • 5 Μαΐου 2014, 23:02 | Κυριακή Δεμερτζή

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 22:59 | Katerina

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 22:44 | ΜΑΡΙΑΝΘΗ

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 22:39 | Φωτεινή Σ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 22:22 | Ευαγγελία Π. Ε 71 (10 χρονια αναπλήρωσης)

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 22:10 | Ευαγγελία Κατεμίδου

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 22:03 | Κατερίνα Ξ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 21:48 | Κατερίνα Τ.

    Συμφωνώ απόλυτα με του ΣΑΤΕΑ, απλά θα ήθελα να προσθέσω για τις ΕΔΕΑΥ, ότι θα πρέπει να καθοριστεί επακριβώς σε ποιες ώρες θα γίνεται η συνεδρίαση, διότι τα 5 μέλη που την απαρτίζουν πρακτικά δεν μπορούν να έχουν κοινό διδακτικό κενό. Είναι πολύ σημαντικό να διευκρινιστούν οι παραμικρές λεπτομέρειες, διότι οι παρούσες ασάφειες του νόμου δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική πραγματικότητα.

  • 5 Μαΐου 2014, 21:42 | Πούλιου Αργυρώ

    Αξιότιμα μέλη της επιτροπής σύνταξης του νομοσχεδίου,
    Στηρίζω τις θέσεις των Συλλόγων Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής.
    Με εκτίμηση,
    Πούλιου Αργυρώ

  • 5 Μαΐου 2014, 21:27 | Eva

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 21:07 | EM

    Συμφωνώ με τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 21:05 | Λουκία

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 21:02 | ΜΑΡΙΑΝΑΠΕ71

    ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 21:01 | Έφη Χ ΠΕ71

    ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΑΤΕΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 4:

    Για τα ΚΕΔΔΥ
    Η εικόνα που έχει σχηματιστεί μέχρι σήμερα –ειδικότερα για τα ΚΕΔΔΥ- είναι μεταβλητή, ανάλογα με την περιοχή και τις οικονομικές συγκυρίες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα είτε την πλήρη ή επαρκή κάλυψη των ΚΕΔΔΥ με τις απαραίτητες ειδικότητες είτε –όπως τείνει να επικρατεί να τελευταία χρόνια- την υποστελέχωσή τους. Επομένως, η έλλειψη του απαραίτητου αριθμού ειδικοτήτων από αυτές τις δομές επιφέρει με τη σειρά της μεγάλη χρονική καθυστέρηση –ενίοτε και χρόνια- στην εξυπηρέτηση των μαθητών και των οικογενειών τους. Κατά αυτόν τον τρόπο, χάνεται εις βάρος του μαθητή πολύτιμος χρόνος για την επίσημη διάγνωση και έναρξη της κατάλληλης εκπαιδευτικής παρέμβασης, ενώ παράλληλα διαταράσσεται η ομαλή σχολική φοίτηση λόγω των επισκέψεων του μαθητή στο ΚΕΔΔΥ, καθώς και το πρόγραμμα της οικογένειας.Η ίδρυση περισσότερων ΚΕΔΔΥ ανά εκπαιδευτική περιφέρεια, η στελέχωσή τους με μόνιμο προσωπικό των απαραίτητων ειδικοτήτων και ο εξορθολογισμός της κατανομής τους σε συνδυασμό με τη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής κρίνεται απαραίτητη για την εξασφάλιση μιας αποτελεσματικής και εύρυθμης λειτουργίας τους. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα ΙΠΔ ανέρχονται πανελλαδικά σε 20 τον αριθμό και, προκειμένου να εξυπηρετούνται αποτελεσματικά οι αιτούντες, απαιτείται τουλάχιστον ο διπλασιασμός των ΚΕΔΔΥ, ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Αναφορικά με τη μορφή και το περιεχόμενο είδος πληροφοριών του εντύπου της διάγνωσης: δεν υπάρχει μια βασική και κοινή φόρμα που να χρησιμοποιείται από όλα τα ΚΕΔΔΥ. Η εικόνα του εν λόγω εντύπου ποικίλλει ανά ΚΕΔΔΥ και συνήθως περιλαμβάνει μια απλή δήλωση της αναπηρίας ή/και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του εκάστοτε μαθητή σε συνδυασμό με μια σύνοψη της γενικής εικόνας του μαθητή κατά τη διαδικασία αξιολόγησης. Σπανιότερη είναι η περίπτωση αναλυτικότερης αναφοράς στοιχείων σχετικά με επιμέρους τομείς (λ.χ. γνωστικός, επικοινωνιακός, κοινωνικός), καθώς και μια πρόταση για κατευθυντήριες-βασικές γραμμές για το σχεδιασμό και την κατάρτιση του εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και με το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη:
    Η καθιέρωση και χρήση μιας συγκεκριμένης, σταθερής φόρμας με επιμέρους βασικούς τομείς του προφίλ του μαθητή από τα ΚΕΔΔΥ, ώστε να εξυπηρετούνται λειτουργικές σκοπιμότητες και να αποφεύγονται ασάφειες ή παρερμηνείες.
    Η τακτική και προγραμματισμένη επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των ΚΕΔΔΥ, των εκπαιδευτικών και του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (σε συνδυασμό με τη συμμετοχή του γονέα) για την ευέλικτη διαχείριση της κάθε περίπτωσης μαθητή.
    Η διαγνωστική-διεπιστημονική ομάδα των ΚΕΔΔΥ να αφιερώνει τον απαραίτητο χρόνο (αριθμό επισκέψεων και ωρών) ανά μαθητή/τρια, καθώς και να τον/την παρατηρεί στο σχολικό του/της πλαίσιο, προκειμένου να σχηματιστεί μια ολοκληρωμένη και σαφής εικόνα για το προφίλ του/της.Για ΣΔΕΥ-ΕΔΕΑΥΗ ΕΔΕΑΥ θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά στη διαδικασία διάγνωσης και εκπαιδευτικής παρέμβασης ως ένα επίπεδο πρωτοβάθμιας διάγνωσης υπό τις κατάλληλες συνθήκες.Σε αυτό το σημείο παραθέτουμε μια σειρά από παρατηρήσεις-προτάσεις που κρίνουμε ότι πρέπει να διατυπωθούν σχετικά με τη λειτουργία των ΣΔΕΥ-ΕΔΕΑΥ:- Μέλη των ΣΜΕΑΕ (που είναι Κέντρα Υποστήριξης των ΣΔΕΥ) επιφορτίζονται με το έργο της διάγνωσης και καλούνται ν’ απουσιάζουν από τις ΣΜΕΑΕ. Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα στην ορθή λειτουργία των ΣΜΕΑΕ. Γι’ αυτό πρέπει ν’ αυξηθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών και των ειδικοτήτων στις ΣΜΕΑΕ και να δημιουργηθούν, αν χρειαστεί, ανεξάρτητες ομάδες που θα έχουν υπό την ευθύνη και την εποπτεία τους μια συγκεκριμένη ενότητα σχολείων με μαθητικό πληθυσμό μικρότερο των 1.200 ατόμων (σε Προσχολική, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση).-Οι ήδη διαγνωσμένοι μαθητές, για τους οποίους έχει καταρτιστεί ΕΠΕ από τα ΚΕΔΔΥ, μπορούν να παραπέμπονται προαιρετικά για εκπαιδευτική αξιολόγηση στις ΕΔΕΑΥ, έπειτα από εισήγηση του εκπαιδευτικού της τάξης και τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων. Σε διαφορετική περίπτωση, προτείνεται να ακολουθείται η εφαρμογή του ήδη υπάρχοντος ΕΠΕ μέχρι και την ημερομηνία επαναξιολόγησης. -Στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ θα πρέπει να έχει δικαίωμα ψήφου (και όχι απλής εισήγησης) και ο υπεύθυνος δάσκαλος του τμήματος που φοιτά ο μαθητής.-Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί το μέγιστο χρονικό διάστημα που παρεμβάλλεται μεταξύ της εφαρμογής του διαφοροποιημένου προγράμματος της ΕΔΕΑΥ και της μετέπειτα ενδεχόμενης παραπομπής του μαθητή σε ΚΕΔΔΥ. -Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί νομοθετικά ο μέγιστος αριθμός ωρών, που ένας εκπαιδευτικός ΕΑΕ ή μια ειδικότητα θα συμμετάσχει στην ΕΔΕΑΥ.
    – Πρέπει να γίνει επιμόρφωση από τα ΚΕΔΔΥ και τους Σχολικούς Συμβούλους Ειδικής Αγωγής στα μέλη που θα απαρτίζουν τις ΕΔΕΑΥ για την αποτελεσματικότερη λειτουργία τους. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής θα πρέπει να έχουν την εποπτεία του έργου των ΕΔΕΑΥ και να πραγματοποιούν την έγκριση των προγραμμάτων παρέμβασης. Αυτό συνεπάγεται και την αύξηση του αριθμού των Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του έργου τους. Τέλος, θεωρούμε ότι στα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Επιπλέον, η διάγνωση και η υποστήριξη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών θα πρέπει να παρέχεται αποκλειστικά από δημόσιους φορείς και υπηρεσίες και να μην παραπέμπονται οι οικογένειες σε ιδιωτικές εξωσχολικές υπηρεσίες. Η προσκόμιση διαγνώσεων από ιδιωτικούς φορείς μέσω των γονέων μπορεί να λειτουργήσει μόνο ως συμπληρωματική.

  • 5 Μαΐου 2014, 21:00 | Ζωή Κ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 20:56 | Κυρίτση Βασιλική

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 20:52 | Zoi Tsiaouskoglou

    Στηρίζω τις θέσεις του ΣΑΤΕΑ!!

  • 5 Μαΐου 2014, 20:46 | ΜΙΧΑΗΛ Σ

    Στηρίζω τις θέσεις των
    ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 20:45 | Ρίτσα

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 20:45 | ΜΑΝΤΖΑΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

    ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 20:38 | Κατερίνα Χ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 20:31 | Σοφία

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 20:25 | Ιωάννα

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

    Οι ομάδες ΕΔΕΑΥ, αν τελικά θα λειτουργήσουν σωστά, γιατί φέτος δεν γίνεται, σε πολλά σχολεία υπολειτουργούν και η δουλειά βγαίνει μόνο από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής ο οποίος πραγματικά τρέχει για να τα καλύψει όλα, να λειτουργούν σε καθημερινή βάση στο σχολείο και όχι μόνο μια φορά την εβδομάδα. Είναι απαραίτητο να υπάρχουν καθημερινά στον σχολικό χώρο και τα υπόλοιπα άτομα της διεπιστημονικής ομάδας καθώς ο ειδικός παιδαγωγός ΔΕΝ είναι ψυχολόγος ούτε κοιν. λειτουργός ούτε λογοθεραπευτής ούτε νευρολόγος. Καλείται όμως να τα κάνει όλα, καθώς υπάρχει ελλειπέστατη ενημέρωση προς τους συναδέλφους για τις αρμοδιότητες των ΕΔΕΑΥ.
    Συγκεκριμενοποίηση του ρόλου των ΕΔΕΑΥ με κατάλληλη επιμόρφωση και παροχή εκπαιδευτικών εργαλείων ώστε να μπορεί να γίνεται σωστή διάγνωση των μαθητών