1. Στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ιδρύονται την 1η-10-2018 τα κάτωθι Τμήματα:
α) Τμήμα Νοσηλευτικής, με έδρα την πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας,
β) Τμήμα Λογοθεραπείας, με έδρα την πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας,
γ) Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, με έδρα την πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών,
δ) Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, με έδρα την πόλη της Πρέβεζας, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών,
ε) Τμήμα Μουσικών Σπουδών, με έδρα την πόλη της Άρτας, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Καλών Τεχνών,
στ) Τμήμα Εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, με έδρα την πόλη της Άρτας, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών,
ζ) Τμήμα Γεωπονίας, με έδρα την πόλη της Άρτας, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Γεωπονίας.
η) Τμήμα Ψυχολογίας, με έδρα την πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών,
2. Στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ιδρύονται τα κάτωθι Τμήματα:
α) Τμήμα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής, με έδρα την πόλη της Άρτας, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Γεωπονίας,
β) Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, με έδρα την πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο εντάσσεται στην Πολυτεχνική Σχολή,
γ) Τμήμα Ειδικής Αγωγής, με έδρα την πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Αγωγής,
δ) Τμήμα Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας, με έδρα την πόλη της Ηγουμενίτσας, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών.
Η ίδρυση των Τμημάτων της παρούσας αρχίζει το νωρίτερο την 1-10-2019 και η έναρξη της εκπαιδευτικής λειτουργίας τους αρχίζει το νωρίτερο το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021. Η ακριβής ημερομηνία ορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου, σύμφωνα με την παρ. 6.
3. Στα Τμήματα της παρ. 1 λειτουργεί από την 1-10-2018 προσωρινή Συνέλευση και ορίζεται προσωρινός πρόεδρος, με εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 24 του ν. 4485/2017, έως την ανάδειξη προέδρου με εκλογική διαδικασία σύμφωνα με το επόμενο εδάφιο, άλλως έως να καταστούν αυτοδύναμα, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4485/2017. Στα Τμήματα αυτά η ανάδειξη προέδρου με εκλογική διαδικασία ολοκληρώνεται έως και την 31η-1-2019. Οι πρόεδροι των Τμημάτων, προσωρινοί ή μη, καθώς και τα μέλη Δ.Ε.Π. αυτών, συμμετέχουν στα συλλογικά όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο ν. 4485/2017.
5. Η εκπαιδευτική λειτουργία των Τμημάτων της παρ. 1 και η εισαγωγή των πρώτων φοιτητών, αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.
6. Με αιτιολογημένη απόφαση της Συγκλήτου, ύστερα από συνεκτίμηση των υλικοτεχνικών υποδομών και του εκπαιδευτικού προσωπικού, καθορίζεται η ίδρυση και η έναρξη της εκπαιδευτικής λειτουργίας των Τμημάτων της παρ. 2. Η απόφαση αυτή εκδίδεται έως τις 30 Ιουνίου του προηγούμενου έτους από το έτος έναρξης της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου είναι αποκλειστική. Στα Τμήματα αυτά η προσωρινή Συνέλευση και ο προσωρινός πρόεδρος ορίζονται την 1η Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους από το έτος έναρξης της εκπαιδευτικής λειτουργίας και η εκλογική διαδικασία ολοκληρώνεται, εφόσον είναι αυτοδύναμα, έως την 1η Ιανουαρίου του έτους έναρξης της εκπαιδευτικής λειτουργίας.
7. Σε κάθε Τμήμα συνιστάται Γραμματεία, η οποία παρέχει διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη στο εν γένει εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο τους. Η Γραμματεία οργανώνεται και λειτουργεί σε επίπεδο Τμήματος κατά την έννοια της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4178/2013.
8. Σε καθένα από τα Τμήματα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής, Μηχανολόγων Μηχανικών, Ειδικής Αγωγής, Ψυχολογίας και Τμήμα Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας συστήνονται από την ίδρυσή τους οκτώ (8) θέσεις μελών Δ.Ε.Π..
9. Ο πρώτος κύκλος σπουδών των Τμημάτων του παρόντος άρθρου διαρκεί οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Κατ’ εξαίρεση η απαιτούμενη διάρκεια φοίτησης για την απόκτηση πτυχίου στο Τμήμα Γεωπονίας, στο Τμήμα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής και στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών ορίζεται σε δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα.
10. Η διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων του παρόντος γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 32 του ν. 4009/2011. Τα προγράμματα αυτά θεωρούνται πιστοποιημένα έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης από την Α.ΔΙ.Π., σύμφωνα με τα άρθρα 70 έως και 72, καθώς και το δεύτερο εδάφιο της περίπτ. δ΄ της παρ. 12 του άρθρου 80 του ν. 4009/2011.
Οχι στη δημιουργία τμήματος ειδικής Αγωγής!
Ο ευαίσθητος χώρος της Ειδικής Εκπαίδευσης δε χωρά πειραματισμούς. Στόχος θα έπρεπε να είναι η κατάργηση των ήδη υπαρχόντων τμημάτων ΕΑΕ και όχι η δημιουργία νέων. Η ειδική Αγωγή είναι εξειδίκευση και όχι διαφορετική επιστήμη από την παιδαγωγική!
Διαφωνώ με την ίδρυση νέου Παν. Τμηματος ειδικης αγωγής
Η ίδρυση νέου τμήματος ειδικής αγωγής είναι ευκολότερη από την δημιουργία ενός ενιαίου νόμου ;
Γιατί άραγε συζητιεται η ιδρυση έου τμήματος την στιγμή που λήγει φέτος η υπουργική αποφαση για τις προσλήψεις των αναπληρωτών εαε ισότιμα; Πιστεύετε ακόμη στην συμπερίληψη;
Αναγνωρίζεται την προσφορά τόσον χρόνων όλων των μονίμων δασκάλων στις δομές της εαε; Μήπως είναι ένα μύνημα ότι δεν χρειάζονται πλέον όπως εν μία νυκτί συνέβη με το αρ. 51 ν 3966/11; Να θυμήσουμε ότι αυτή η αδικία αποκαταστάθηκε με τον συμπεριληπτικό νόμο 4415/16 ; Με ποιο σκεπτικό πρότεινεται την ίδρυση νέου τμήματος από την στίγμη που οι απόφοιτοι από τα ήδη υπάρχοντα δεν μπορούν να ενσθωματωθούν τόσα χρόνια στην εκπαίδευση λόγω των στρεβλώσεων των προγραμμάτων σπουδών τους;
ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ!
Κύριε υπουργέ αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα ενιαίος νόμος για την εκπαίδευση
Η Ειδική Αγωγή διεθνώς θεωρείται εξειδίκευση και όχι ξεχωριστό μέρος της εκπαίδευσης. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για την εκπαίδευση είναι απλά η επέκταση του προγράμματος σπουδών των ΠΤΔΕ κατά ένα έτος (4+1) για την απόκτηση της εξειδίκευσης στην ΕΑΕ σε όσους φοιτητές το επιθυμούν!
Ο ευαισθητος χωρος της ειδικης αγωγης δεν μπορει να γινει εργαστηρι πειραματισμου ουτε τροπος βολεματος νεων καθηγητων.
ΌΧΙ στην ιδρυση νεου πανεπιστημιακου τμηματος ειδικης αγωγης.
Καταργηση και των δυο υπαρχοντων… Δημιουργηθηκαν για παραιτρικα επαγγελματα κι εκει επρεπε να μεινουν… γι αυτό και στερουνται παιδαγωγικων μαθηματων και μοιραια και παιδαγωγικης καταρτισης… ο καταλογος με τα πανεπιστημια που παρουσιαστηκε από τον συλλογο αποφοιτων τμηματων ειδικης αγωγης δεν είναι επιχειρημα ουτε ενισχυει την αδυναμη παιδαγωγικη τους καταρτιση, καθως στα πανεπιστημια που παρουσιασαn, οι φοιτητες διαδασκονται στο 50% των μαθηματων τους Παιδαγωγικα!!!! Ισχυει το ιδιο στα προγραμματα σπουδων των τμηματων ειδικης αγωγης εδώ στην Ελλαδα;;;; ΟΧΙ!!! Και γι αυτό αλλωστε ζητανε απελπισμενα αλλαγη στα προγραμματα σπουδων τους. Γιατι πλεον είναι εμφανης η αποτυχια των τμηματων αυτων να «παραξουν» ικανους κι επαρκεις «ειδικους δασκαλους».
Με αυτά τα δεδομενα, το υπουργειο προτεινει την ιδρυση ενός ακομη αμφιλεγομενου τμηματος; γιατι;;;;
Δωστε μας ερευνες που να προκρινουν αυτή τη λογικη … δωστε μας επιχειρηματα επιστημονικα που επιβαλλουν την ιδρυση ενός τετοιου τμηματος!!!
Διαφωνώ με την ίδρυση νέου τμήματος ειδικής αγωγής στα Ιωάννινα.
Να εφαρμόσει η ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ..ένα σχολείο για όλους..Η ειδική εκπαίδευση είναι εξειδίκευση και προέκταση της γενικής εκπαίδευσης..
Διαφωνώ με την δημιουργία τμήματος Ειδικής Αγωγής.
Η Ειδική Αγωγή είναι ειδίκευση και όχι βασικό πτυχίο.
Η ειδική εκπαίδευση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της γενικής εκπαίδευσης.
Η ίδρυση νέου τμήματος Ειδικής Αγωγή δεν εμπεριέχει την σύγχρονη συμπεριληπτική κατεύθυνση της εκπαίδευσης των ατόμων με δυσκολίες μάθησης ή αναπηρία.
Όχι στην ίδρυση νέου τμήματος Ειδικής Αγωγής!!
Η ΕΑΕ οδεύει προς επικίνδυνα μονοπάτια του ιατρικού μοντέλου το οποίο έχει αποδειχθεί ολέθριο!
Υπάρχουν άλλωστε ήδη στα Ιωάννινα 2 εξαιρετικά Παιδαγωγικά Τμήματα (Δασκάλων και Νηπιαγωγών). Να αξιοποιηθούν και να γίνει επέκταση του προγράμματος σπουδών τους με κατεύθυνση εξειδίκευσης στην ΕΑΕ για όποιον φοιτητή το επιθυμεί.
Γνωρίζετε ότι ειδική αγωγή είναι προέκταση της γενικής!Βασιζόμενοι σε μια Ενιαία εκπαίδευση στηρίχθηκε τόσα χρόνια η ειδική αγωγή.Ο δάσκαλος της ειδικής αγωγής θα πρέπει πρώτα να περάσει από τη γενική τάξη!!Άλλωστε το βασικό πτυχίο είναι απαραίτητο και ακολουθεί η ειδίκευση στην ειδική αγωγή.
ΔΙΑΦΩΝΩ καθετα με τη δημιουργια ενός ακομα τμηματος ειδικης αγωγης. Το υπουργειο μεχρι και σημερα νομοθετουσε στη βαση μιας ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ σε ο,τι αφορα τους μαθητες με αναπηρια. Κι ολοι πιστεψαμε σε ένα σχολειο, οπου θα αρθουν τα εμποδια κι ετσι οι μαθητες μας με ειδικες εκπαιδευτικες αναγκες θα τυχουν ισων εκπαιδευτικων ευκαιριων. Οποτε λογικο είναι να ρωτησω;
Τι στροφη είναι αυτή που πηρε το υπουργειο κι αναιρει ολο το νομοθετικο του εργο ως τωρα στον τοσο ευαισθητο χωρο της ειδικης αγωγης;
Τι συμβαινει; Τι αλλαξε και μας γυρνατε πισω δεκαετιες σε ένα μοντελο που αποδεδειγμενα πλεον ζημιωνει τους μαθητες με αναπηρια;
Τι να σκεφτουμε γι αυτή σας τη μεταλλαξη;;;;
Οχι στην ίδρυση του τμήματος ΕΑΕ στα Ιωάννινα
Χρειάζεται η εκπαίδευση άπλα και μόνο ένα ενιαίο νόμο προκείμενου να σταματήσουν τα διαχωριστικά μοντέλα και οι συντεχνιακές σκοπιμότητες.
ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ.
Καλό θα ήταν να εξετάζονται πρώτα οι ανάγκες, τα κενά στα σχολειά και που ακριβώς χρειάζονται εκπαιδευτικοί ειδικής και μετά αποφασίστε για το πόσες νέες σχολές ειδικής θα έχετε!ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΑΝΕΡΓΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ!!
Τόσα χρόνια η ειδική αγωγή στηρίχτηκε σε ανθρώπους που σπούδαζαν γενική εκπαίδευση και εξειδικεύονταν μετέπειτα με μεταπτυχιακά καθώς και με διδασκαλεία.
Οχι στην ίδρυση Τμήματος Ειδικής Αγωγής.
Η ειδική εκπαίδευση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της γενικής εκπαίδευσης. Οι δάσκαλοι της γενικής αγωγής με μετεκπαιδευση στην ειδική αγωγή είτε με Διδασκαλία είτε με μεταπτυχιακά στελέχωσαν τόσα χρονιά και συνεχίζουν να στηρίζουν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Είμαι άκρως αντίθετη με την ίδρυση νέου τμήματος Ειδικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Η ειδική εκπαίδευση είναι εξειδίκευση και προέκταση της γενικής εκπαίδευσης.
9 Μαΐου 2018
Κώστας Χρηστάκης
Eιδικός Πάρεδρος ε.τ. του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Με δυσάρεστη έκπληξη πληροφορήθηκα την προώθηση από το Υπουργείο Παιδείας νομοσχεδίου με το οποίο προβλέπεται (άρθρο 03) η ίδρυση Τμήματος Ειδικής Αγω- γής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η απόφαση αυτή μπορεί να ερμηνευτεί μόνο ως πράξη σύγχυσης και επιστροφής σε παλιά μοντέλα, τα οποία όπου υπήρχαν έχουν εγκαταλειφθεί προ πολλού.
Για όσους παρακολουθούν στοιχειωδώς τις εξελίξεις που σημειώνονται παγκόσμια στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, η απόφαση αυτή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις αρχές, τους κανόνες και τις αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία της, Πιο συγκεκριμένα:
1. Καταπατούνται τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΑμΑ&ΕΕΑ), τα οποία διεκδικούν και δικαιούνται ισότιμες ευκαιρίες εκπαί- δευσης με τα άλλα άτομα της ηλικίας τους.
2. Δεν διευκολύνει την εφαρμογή μιας από τις βασικότερες τάσεις για την εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ, δεδομένου ότι λειτουργεί κατά της σχολικής ένταξης και της συνεκ-παίδευσής τους με τα άλλα παιδιά στα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης.
3. Η λειτουργία αυτόνομων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν οδηγεί στην ασφαλή εκπαίδευση-ειδίκευση των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι με την εκπαίδευση στα αυτοτελή Τμήματα Ειδικής Αγωγής, οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εκπαιδεύουν ΑμΑ&ΕΕΑ, ως ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί, χωρίς να γνωρίζουν το -σε εισαγωγικά- «κανονικό» άτομο. Το σωστό είναι ο εκπαιδευτικός να γνωρίζει το ¨κανονικό» άτομο και την εκπαίδευσή του και πάνω σ’ αυτή να εποικοδομηθεί η ειδίκευση. Αυτό μπο-ρεί να γίνει κατανοητό αν σκεφτούμε την εκπαίδευση των γιατρών. Πρώτα παίρνουν το πτυχίο της γενικής ιατρικής και μετά ειδικεύονται σε κάποιο τομέα (π.χ.καρδιολο-γία, νευρολογία κ.λπ.).
Σήμερα, η ειδίκευση για την ειδική αγωγή γίνεται με εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, με μικρές παραλλαγές, στους χώρους εργασίας, δηλαδή εκεί όπου εκπαιδεύονται ΑμΑ&ΕΕΑ, ενώ το θεωρητικό μέρος καλύπτεται με δια-λέξεις και παραδόσεις σεμι-ναριακού τύπου. Συνεπώς, μια πρόταση για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην ειδι-κή αγωγή, η οποία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απόψεις και τάσεις, μπορεί να περιλαμβάνει τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α. Εκπαίδευση στα Παιδαγωγικά Τμήματα και, για όσους θέλουν να ειδικευτούν στην εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ, να προστεθεί άλλο ένα έτος σπουδών. Το πρόγραμμα σπουδών του έτους αυτού θα είναι αυστηρά προσανατολισμένο στην εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ.
β.Να εκπαιδεύονται στο Μαράσλειο Δεδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΜΔΔΕ), για δύο έτη, δάσκαλοι και καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως γινόταν από το 1969-1970 μέχρι το 2011, για τους δασκάλους, οπότε, για λόγους που δεν είναι του παρόντος, ανεστάλη η λειτουργία του. Σημειώνεται ότι το ΜΔΔΕ είναι ένας ιστορικός θεσμός, ο οποίος, για πολλές δεκαετίες, πρόσφερε σοβαρές υπηρεσίες στην εκπαίδευση των δασκάλων και στη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της πρωτοβά-θμιας εκπαίδευσης. Η απόφαση της αναστολής λειτουργίας του επικρίθηκε έντονα με επιχειρήματα από πανεπιστημιακούς και άλλους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι γνώριζαν την προσφορά του.
Η περίπτωση (α)ίσως είναι δύσκολη στην εφαρμογή της, δεδομένου ότι προϋποθέτει δομικές αλλαγές στα Παιδαγωγικά Τμήματα, οποίες ίσως δεν είναι εφικτές ή είναι πολύ δύσκολο να γίνουν. Η περίπτωση (β) είναι εύκολη στην εφαρμογή της αφού υπάρχουν ήδη οι δομές που χρειάζονται για την υλοποίησή της. Τονίζεται όμως ότι, για να είναι αποτελεσματική η εκπαίδευση-ειδίκευση, επιβάλλεται ριζική αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών και στη λειτουργία του. Το πρόγραμμα σπουδών θα δίδει βαρύ-τητα στην πρακτική άσκηση, η οποία θα παρακολουθείται από επιλεγμένους μέντο-ρες και θα συντάσσεται στο τέλος των σπουδών, για κάθε ειδικευόμενο, έκθεση καταλληλότητας για την εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ.
Μόνο ερωτηματικά γεννάει η ίδρυση τμήματος Ειδικής Αγωγής. Από τη μια ανακοινώνουν ότι υπάρχει υπερδιάγνωση στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και από την άλλη ιδρύεται τμήμα ΕΑ. Είναι πασιφανές τι συμβαίνει. Κάποιοι είδαν ότι έχει «ψωμί». Τα επιστημονικά επιχειρήματα έχουν παραταθεί όλα εδώ. Κύριε Υπουργέ, έχετε γνώση του τι ισχύει επιστημονικά. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης να το σταματήσετε. Μη συνεχίσετε στα μονοπάτια της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που έδωσαν την Ειδική Εκπαίδευση βορά στις προσωπικές φιλοδοξίες και στα συντεχνιακά συμφέροντα.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ! ΝΑ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΘΕΙ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΤΑΙ Η ΙΔΡΥΣΗ ΝΕΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΕ ΕΝΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΤΕΙ. ΕΔΩ ΚΑΠΟΙΟΙ ΛΕΝΕ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΥΠΕΡΔΙΑΓΝΩΣΕΙΣ ΕΕΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΙΔΡΥΕΤΑΙ ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ.ΕΙΝΑΙ ΠΑΣΙΦΑΝΕΣ ΠΟΙΟΙ ΤΟ ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ.
ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΥΡΓΕ ΜΗΝ ΤΟ ΔΕΧΤΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ! ΕΧΕΤΕ ΔΕΙΞΕΙ ΣΥΝΕΣΗ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΑΠΙΔΕΥΣΗΣ ΚΙ ΕΧΕΤΕ ΠΑΡΕΙ ΤΙΣ ΣΩΣΤΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΑ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ! ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΟ ΚΑΙ ΜΗΝ ΥΠΟΚΥΠΤΕΤΕ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ!
Αρνητική εξέλιξη για την πορεία της ειδικής εκπαίδευσης η ίδρυση νέου τμήματος ειδικής στα Ιωάννινα τη στιγμή που το Υπουργείο είχε αρχίσει να επανέρχεται στον σωστά επιστημονικά δρόμο. Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε ποιοι ήταν εκείνοι που θέλησαν την ίδρυσή του, σε ποια επιστημονικά δεδομένα στηρίχτηκαν και βάσει ποιας ανάγκης πρότειναν μια τέτοια κίνηση. ΝΑ ΤΟ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΟΥΝ. Γιατί επιστημονικά με κανέναν τρόπο δεν τεκμηριώνεται κάτι τέτοιο. Υπάρχει ανάγκη; Πάλι υπάρχουν λύσεις επιστημονικά ορθές: Διδασκαλείο στα Ιωάννινα, όπως υπήρχε και εξειδίκευση στα ήδη υπάρχοντα Παιδαγωγικά Τμήματα Δασκάλων και Νηπιαγωγών που είναι αξιόλογα. Τίποτα δε δικαιολογεί την ίδρυση του τμήματος ειδικής αγωγής σε ένα νομοσχέδιο για τη συγχώνευση των ΤΕΙ. Κάποιοι βρήκαν ευκαιρία ακολουθώντας τις ίδιες τακτικές του παρελθόντος. ΔΕΝ ΤΟ ΠΕΡΙΜΕΝΑΜΕ ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΥΡΓΕ ΑΥΤΟ. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΩΡΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΥ.
Η δημιουργία ενός νέου τμήματος ειδικής αγωγής αν έχει προσανατολισμό την εκπαίδευση μόνο αρνητικά μπορεί να επιφέρει.Διαφωνώ με την δημιουργία τμήματος ειδικής αγωγής.Η Εδική Αγωγή είναι εξειδίκευση που ακολουθείται μετά την ολοκλήρωση του βασικού πτυχίου του εκπαιδευτικού με επιπλέον σπουδές και όχι με περικοπές σπουδών και την απόχτηση ενός μεικτού πτυχίου ειδικής αγωγής με εξειδίκευση στο τέταρτο έτος δάσκαλοι, φιλόλογοι, μουσικοί κτλ.Είναι λάθος το υπουργείο να δημιουργήσει άλλο ένα τμήμα ειδικής αγωγής, όταν μέχρι τώρα όλες οι έρευνες για σχολές ειδικής αγωγής, που οι φοιτητές της δεν έχουν ολοκληρώσει πρώτα το πτυχίο εκπαιδευτικού, είναι αρνητικές.Το υπουργείο θα έπρεπε να αλλάξει τα ήδη υπάρχοντα τμήματα ειδικής αγωγής που έχουν προσανατολισμό την παιδεία και όχι να δημιουργήσει νέα.
Περί της δημιουργίας Τμήματος Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Με ενδιαφέρον διαβάζω την πρόθεση του Υπουργείου να ιδρύσει νέο Πανεπιστημιακό Τμήμα Ψυχολογίας, αναγνωρίζοντας ενδεχομένως το αυξημένο ενδιαφέρον των νέων για σπουδές στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.
Διερωτώμαι, ωστόσο, πώς είναι δυνατό να λειτουργήσει παράλληλα με το υπάρχον Τμήμα Φ.Π.Ψ. του ίδιου ιδρύματος, όπου η Ψυχολογία συνιστά έναν εκ των τριών και επιστημονικά διακριτών Τομέων του;
Πολύ φοβούμαι, ότι το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων θα έλθει αντιμέτωπο με το εξής παράδοξο: τη δημιουργία αποφοίτων δυο ταχυτήτων που χρόνια τώρα διεκδικούν αντίστοιχες θέσεις εργασίας, δηλαδή επαγγελματικά αναγνωρισμένων Ψυχολόγων και συνάμα Συμβούλων Ψυχικής Υγείας – Φιλολόγων.
Με όλο το σεβασμό κ. Υπουργέ, ποια είναι αλήθεια η πρόθεση του Υπουργείου; Μήπως ήλθε επιτέλους η στιγμή να επανεξεταστεί το «πάντρεμα» τριών διακριτών επιστημονικών πεδίων σε έναν τίτλο σπουδών, το οποίο πλέον δεν ανταποκρίνεται σε καμιά επιστημονική ή επαγγελματική ανάγκη και δεν συναντάται σε κανένα ίδρυμα διεθνώς;
Ο ευαίσθητος χώρος της Ειδικής Εκπαίδευσης δε χωρά πειραματισμούς. Ο δάσκαλος Ειδικής Αγωγής να είναι πρώτα Δάσκαλος με παιδαγωγική κατάρτιση. Ύστερα να μετεκπαιδεύεται στην Ειδική Αγωγή με Μεταπτυχιακά Προγράμματα. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ τώρα και των υπαρχόντων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, που ως γνωστόν αποτελούν ελληνικό γέννημα και πρωτοτυπία. Οι επιτυχημένες παγκόσμιες πρακτικές να γίνει ο δρόμος του Υπουργείου, με προσανατολισμό στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών.
Όχι στις διασπαστικές πρακτικές στην Εκπαίδευση που υιοθετεί το Υπουργείο με τη δημιουργία νέου τμήματος Ειδικής Αγωγής. Η Ειδική Αγωγή είναι κομμάτι αναπόσπαστο της Γενικής Αγωγής και πρέπει να αποκτάται με εξειδίκευση, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών σε Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Είμαι άκρως αντίθετη με την ίδρυση νέου τμήματος Ειδικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Πρόκειται για κίνηση λανθασμένη και υιοθέτηση παρωχημένης φιλοσοφίας στην εκπαίδευση των παιδιών με ιδιαιτερότητες, πάνω που η συγκεκριμένη κυβέρνηση έδειχνε να αποκαθιστά το ορθό και δίκαιο για τους έχοντες Μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή.
Τεράστιο όχι στην ίδρυση νέου τμήματος Ειδικής Αγωγής.
Επιτέλους το Υπουργείο Παιδείας να εφαρμόσει υπεύθυνα και στην πράξη τη ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία, που θέλει τον Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής πρώτα ΔΑΣΚΑΛΟ από Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ο οποίος θα επιλέγει συνειδητά την κατεύθυνση της Ειδικής Αγωγής μέσα από Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών και θα έχει κατάρτιση ικανή να τον βοηθήσει να σταθεί σε τάξη, παρουσία και μαθητών με ειδικές ανάγκες ή άλλες δυσκολίες.
Ως προς την ίδρυση Τμήματος Ψυχολογίας και τη διατήρηση του Τμήματος Φ.Π.Ψ., στα οποία θέλω να αναφερθώ εδώ, οι αλλαγές που προωθούνται φοβάμαι ότι εγείρουν σοβαρά ζητήματα ακαδημαϊκής και ηθικής τάξης. Αναρωτιέμαι σε ποιον συνολικό ακαδημαϊκό σχεδιασμό μπορεί να εντάσσεται η διατήρηση του Τμήματος ΦΠΨ με παράλληλη ίδρυση ξεχωριστού Τμήματος Ψυχολογίας στο Π.Ι., από την μία πλευρά, και η διάλυση του Τμήματος Φ.Π.Ψ. στο ΕΚΠΑ με απορρόφηση των ψυχολόγων που υπηρετούν σε αυτό από το υπάρχον Τμήμα Ψυχολογίας, από την άλλη. Σημειωτέον ότι οι συγκεκριμένες αλλαγές στο ΕΚΠΑ (δηλ. η διάλυση του Τμήματος Φ.Π.Ψ. και η απορρόφηση του Τομέα Ψυχολογίας από το οικείο Τμήμα) δρομολογούνται μετά από μόλις 5 χρόνια συνύπαρξης των δύο Τμημάτων. Γιατί λοιπόν να επαναληφθεί ένα αποτυχημένο μοντέλο στο Π.Ι.; Από ποια ελατήρια μπορεί να κινούνται τέτοιες αλλαγές, αν όχι από απλούς συσχετισμούς δύναμης και ιδιοτελείς στρατηγικές; Εύχομαι να μην είναι έτσι. Στη μεθόδευση των αλλαγών, όμως, υπάρχει σε κάθε περίπτωση και ένα άλλο ζήτημα ακαδημαϊκής ηθικής: Αν ο Τομέας Ψυχολογίας του Τμήματος Φ.Π.Ψ. στο Π.Ι. εκτιμά ότι θα συμβάλει καλύτερα στο πανεπιστήμιο με την μετεξέλιξή του σε Τμήμα Ψυχολογίας, δεν θα πρέπει αυτό να αποτελέσει αυτονόητα βάση συζήτησης για τις προωθούμενες αλλαγές; Νομίζω ότι η απάντηση θα έπρεπε να είναι αυτονόητα καταφατική. Ακαδημαϊκά σοβαρές αλλαγές δεν γίνονται με άσκηση πυγμής – ούτε φυσικά επαναλαμβάνοντας μοντέλα αποτυχημένα στο μόλις πρόσφατο παρελθόν.
Αναφορικά με το υπό ίδρυση (ως συνέχεια του Διοίκησης Επιχειρήσεων-Εφαρμ. Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και το Εμπόριο) Τμήμα Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας στην Ηγουμενίτσα, είναι ουκ ολίγα τα παραδείγματα από Πανεπιστήμια του εξωτερικού που ακόμα και σε επίπεδο βασικών σπουδών θεραπεύουν εδώ και αρκετά χρόνια, προωθούν κι επεκτείνουν το αντικείμενο της Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας. Χωρίς υπερβολή, τα τμήματα αυτά θεωρούνται περιζήτητα. Ως εκ τούτου, και δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη τα απαιτούμενα εφόδια και το καταρτισμένο προσωπικό, η ίδρυση και η έναρξη της εκπαιδευτικής λειτουργίας του Τμήματος Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας, με έδρα την πόλη της Ηγουμενίτσας, είναι απαραίτητο να ενταχθεί στην πρώτη φάση ίδρυσης Ακαδημαϊκών Τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
«Αναγκαιότητα τροποποίησης των άρθρων 03 και 04 του Σχεδίου Νόμου που αφορούν το Τμήμα Φ.Π.Ψ. και την ίδρυση Τμήματος Ψυχολογίας στο Π.Ι.»
Ο Τομέας Ψυχολογίας χαιρετίζει την ίδρυση Τμήματος Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Π.Ι.), καθώς η ύπαρξη ενός ακόμη πανεπιστημιακού Τμήματος Ψυχολογίας στην Ελλάδα αναμένεται ότι θα συμβάλει, έστω μερικώς, στην κάλυψη της υψηλότατης προτίμησης από την πλευρά των υποψηφίων για πανεπιστημιακές σπουδές στην επιστήμη αυτή στην Ελλάδα.
ΩΣΤΟΣΟ, η παράλληλη διατήρηση του Τομέα Ψυχολογίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.) στο Π.Ι. διαιωνίζει και διογκώνει συγκεκριμένα προβλήματα και στρεβλώσεις. Ειδικότερα:
Όπως τεκμηριωμένα συμβαίνει μέχρι σήμερα, η αναφορά στην επιστήμη της Ψυχολογίας στον τίτλο του Τμήματος Φ.Π.Ψ. αναμένεται ότι θα συνεχίσει να προσελκύει έναν μεγάλο αριθμό υποψηφίων για τα Α.Ε.Ι. οι οποίοι δεν θα έχουν εισαχθεί σε Τμήματα Ψυχολογίας.
Στη βάση της τρέχουσας εμπειρίας, αναμένεται ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των φοιτητών αυτών (κατά πάσα πιθανότητα, της τάξης του 75-80%) θα εξακολουθούν να επιλέγουν στο Γ΄ έτος σπουδών την ειδίκευση στην Ψυχολογία. Ως αποτέλεσμα, μετά την αποφοίτησή τους, αν και θα έχουν συμπληρώσει πλέον των δύο χρόνων πανεπιστημιακές σπουδές στην Ψυχολογία, θα αποφοιτούν με πτυχίο που ΔΕΝ θα τους αναγνωρίζει επαγγελματικά δικαιώματα στον χώρο αυτό αλλά επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου με ανεπαρκή κατάρτιση.
Η συνεχιζόμενη διοχέτευση στην ελληνική αγορά εργασίας, κάθε χρόνο, εκατοντάδων «ημι-Ψυχολόγων», χωρίς εργασιακά δικαιώματα, πέρα από τα προσωπικά αδιέξοδα και ματαιώσεις που δημιουργεί στους αποφοίτους και στις οικογένειές τους:
Ωθεί μεγάλο αριθμό αυτών στη δοκιμασία των κατατακτηρίων εξετάσεων στα Τμήματα Ψυχολογίας, όπου όμως εισάγεται ένας ελάχιστος αριθμός.
Ωθεί νέους Έλληνες αποφοίτους πανεπιστημίου στο εξωτερικό, σε εξαιρετικά δύσκολες εποχές, για περαιτέρω προπτυχιακές σπουδές στην Ψυχολογία για την εξασφάλιση της πολυπόθητης άδειας ασκήσεως επαγγέλματος.
Οδηγεί στην αναπαραγωγή «γκρίζων» ζωνών στους επιστημονικούς και επαγγελματικούς τομείς υπηρεσιών ψυχικής υγείας.
Αυτά τα προβλήματα και οι στρεβλώσεις εξαλείφονται οριστικά, μόνο αν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ακολουθήσει τη λύση που ακολούθησε δεκαετίες πριν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: τη μετεξέλιξη του Τομέα Ψυχολογίας του Τμήματος Φ.Π.Ψ. σε Τμήμα Ψυχολογίας, λύση που έχει ήδη προτείνει ο Τομέας Ψυχολογίας του Φ.Π.Ψ. του Π.Ι. σε σχετικό Δελτίο Τύπου και Υπόμνημά του προς το Υπουργείο Παιδείας, σε όλα τα όργανα, καθώς και στα μέλη ΔΕΠ του Π.Ι. Αντίθετα, η συνύπαρξη ενός Τμήματος Φ.Π.Ψ. και ενός Τμήματος Ψυχολογίας (δηλαδή, ενός Τομέα και ενός Τμήματος με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο) στο ίδιο πανεπιστήμιο, συνθήκη που διήρκησε για πέντε χρόνια στο ΕΚΠΑ και μοιάζει με αυτή που προτείνεται στο παρόν νομοσχέδιο, αποδείχτηκε δυσλειτουργική και εγκαταλείφθηκε οριστικά πριν λίγους μήνες και στο συγκεκριμένο πανεπιστήμιο, με την ένταξη του Τομέα Ψυχολογίας στο υπάρχον Τμήμα Ψυχολογίας.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο Τομέας Ψυχολογίας επιμένει στη μόνη τεκμηριωμένα βιώσιμη πρόταση (όπως αυτή διατυπώθηκε αναλυτικά στο προαναφερθέν Υπόμνημα), η οποία μπορεί να συντελέσει στην αναβάθμιση του επιπέδου των σπουδών των φοιτητών: ΣΤΗ ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ
(ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ) ΣΕ ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ.
Η διατήρηση του τομέα Ψυχολογίας στο τμήμα Φ.Π.Ψ. είναι αναχρονιστική και προκαλεί την σύγχυση υποψηφίων και φοιτητών, οι οποίοι εισέρχονται στην σχολή, επιλέγουν να σπουδάσουν ψυχολογία, καταλήγουν με πτυχίο φιλολογίας και ψάχνουν διεξόδους στην -πάλι από την αρχή – τετραετή φοίτησή τους στα τμήματα Ψυχολογίας άλλων Πανεπιστημίων, ή αναζητώντας την τύχη τους σε προπτυχιακά προγράμματα Ψυχολογίας του εξωτερικού. Είναι αναγκαία η μετεξέλιξη του τομέα και η προσάρτηση του στο επερχόμενο τμήμα Ψυχολογίας καθώς: α) οι φοιτητές και οι υποψήφιοι θα έχουν σαφή εικόνα της επιλογής των σπουδών τους για τα τέσσερα χρόνια φοίτησης τους β) τα επαγγελματικά δικαιώματα θα βρίσκονται σε συνάρτηση με το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών τους γ)και επιπλέον, θα επιτευχθεί η εξοικονόμηση πόρων και η ενδυνάμωση ενός ενιαίου και αυτόνομου τμήματος Ψυχολογίας. Είναι απαραίτητο λοιπόν, να γίνει ένα ολοκληρωμένο βήμα μπροστά, χωρίς να προτείνονται ενδιάμεσες και πρόχειρες λύσεις. Υπάρχουν ήδη πετυχημένα παραδείγματα που το αποδεικνύουν, όπως στο Α.Π.Θ. και στο Ε.Κ.Π.Α., τα οποία πρέπει να μιμηθεί και το Π.Ι. στοχεύοντας στην εξέλιξη και όχι στην στασιμότητα.
Από τη μια το Υπουργείο και ο διευθυντής Ειδικής εκπαίδευσης υποβαθμίζει το βασικό μας πτυχίο μοριοδοτώντας το, υποστηρίζοντας ότι είναι εξειδίκευση, από την άλλη προτίθενται να προβούν στη δημιουργία νέου αντίστοιχου τμήματος. Πραγματικά βιώνουμε το θέατρο του παραλόγου σε αυτήν την χώρα.Φτάνει πια ο εμπαιγμός του κλάδου μας επί σειρά ετών και ο κατακερματισμός του.Φτάνει η υποβίβαση του βασικού πτυχίου σπουδών για να βολευτούν άλλοι, επειδή πλέον είναι ο μοναδικός χώρος με τόση απορρόφηση. Ας σταματήσουν ορισμένοι να παριστάνουν τους θιγόμενους και τους επιστήμονες επί των επιστημόνων σε βάρος των παιδιών.
Όχι στην ίδρυση νέου τμήματος Ειδικής Αγωγής!
κ.Υπουργέ,
Δείτε τις ανάγκες, τα κενά και που ακριβώς χρειάζονται εκπαιδευτικοί ειδικής και μετά αποφασίστε για το πόσες νέες σχολές ειδικής θα έχετε!
Πόσους ακόμη κηφήνες καθηγητές θέλετε να βολέψετε!
Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ένας σχεδιασμός, σωστός, ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση ειδικά στον πολύπαθο χώρο της ειδικής αγωγής; Δεν υπάρχουν αρκετοί απόφοιτοι χωρίς μέλλον που αναμένουν να προσφέρουν;
Τι είδους εκπαιδευτικούς θα βγάζει αυτό το νέο τμήμα με τον αόριστο τίτλο της «ειδικής αγωγής»; Τι ακριβώς εξειδίκευση θα έχουν και για που;;(για το εξωτερικό;; ή μήπως για ειδικές δημόσιες δομές λογοθεραπείας κλπ.;)
Για ποιο λόγο το εντάσσετε σε Σχολή Επιστημών Αγωγής τη στιγμή που έχετε, μάλλον, προτεραιότητα επικίνδυνης συσχέτισης της ειδικής αγωγής με την Υγεία…(πρόσφατο άρθρο της Αυγής, συνέντευξη του αν.Υπ. Υγείας κ. Ξανθού).
Οξύμωρο..
Ποια είναι τελικά η πολιτική σας; Άλλα λέγατε πέρσι άλλα φέτος…
Ελπίζω να λάβετε σοβαρά υπόψη σας τα αρνητικά σχόλια της διαβούλευσης αναφορικά με το άρθρο 3 παράγραφος 2.γ. και να το ανακαλέσετε.
Σταματήστε την ίδρυση του τμήματος ΕΑΕ στα Ιωάννινα και προχωρήστε σε ένα ενιαίο νόμο για την εκπαίδευση ώστε να σταματήσουν οριστικά τα διαχωριστικά μοντέλα σε αυτή και οι συντεχνιακές λογικές από όπου και αν προέρχονται αυτές.
Γιατί κύριε υπουργέ αυτή η ξαφνική μεταστροφή (αλλαγή) ? Κάτω από ποιες πιέσεις εκμηδενίζετε το ίδιο σας το νομοθετικό έργο; Το οποίο έφερε την εδική εκπαίδευση στον ορθό επιστημονικά δρόμο;
Με την ίδρυση του τμήματος Ειδικής Αγωγής στα Ιωάννινα, η ΕΑΕ ολισθαίνει στα επικίνδυνα μονοπάτια του ιατρικού μοντέλου το οποίο έχει αποδειχθεί ολέθριο και γυρίζουμε δεκαετίες πίσω ΔΥΣΤΥΧΩΣ!!!Πάντα τούτος ο ευαίσθητος και πολύπαθος χώρος της ειδικής εκπαίδευσης αποτελούσε πεδίο για την πραγμάτωση ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ και ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΦΙΛΟΔΟΞΙΩΝ!ΩΣ ΠΟΤΕ??
Δυσάρεστη έκπληξη η δημιουργία τμήματος Ειδικής αγωγής στα Ιωάννινα!!είχαν γίνει κάποια βήματα προς ένα συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό μοντέλο ως ορίζεται από τη φιλοσοφία της ειδικής εκπαίδευσης που θέλει δάσκαλο για όλα τα παιδιά και ύστερα εξειδίκευση!!!
Λάθος η ίδρυση τμήματος ειδικής αγωγής στα Ιωάννινα .Κύριε υπουργέ γνωρίζετε πολύ καλά ότι η ειδική εκπαίδευση είναι υποσύστημα της γενικής εκπαίδευσης. Άξιο απορίας λοιπόν η ίδρυση νέου τμήματος ειδικής αγωγής. Σταματήστε την ίδρυση και προχωρήστε σε ένα ενιαίο νόμο για την εκπαίδευση ώστε να σταματήσουν οριστικά τα διαχωριστικά μοντέλα σε αυτή και οι συντεχνιακές λογικές από όπου και αν προέρχονται αυτές.
Παραλουθώ με μεγάλη μου έκπληξη τα σχόλια που αναφέρονται σε τμήματα ειδικής αγωγής και αφορούν ως επί το πλείστο, Αμερική!!Αλήθεια, μήπως θα μπορούσατε να μας παραθέσετε και τον οδηγό σπυδών τους?? Διότι στα συγκεκριμένα τμήματα , το 50% τουλάχιστον των μαθημάτων είναι ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ!!!!και όχι ΠΑΡΑΙΑΤΡΙΚΑ!!Ας μην παραπληροφορούμε λοιπόν τον κόσμο!!!όχι στην ίδρυση ακόμα ενός τμήματος ειδικής αγωγής(παγκόσμια πρωτοτυπία της Ελλαδίτσας μας)!!!!
Παραλουθώ με μεγάλη μου έκπληξη τα σχόλια που αναφέρονται σε τμήματα ειδικής αγωγής και αφορούν ως επί το πλείστο, Αμερική!!Αλήθεια, μήπως θα μπορούσατε να μας παραθέσετε και τον οδηγό σπυδών τους?? Διότι στα συγκεκριμένα τμήματα , το 50% τουλάχιστον των μαθημάτων είναι ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ!!!!και όχι ΠΑΡΑΙΑΤΡΙΚΑ!!Ας μην παραπληροφορούμε λοιπόν τον κόσμο!!!όχι στην ίδρυση ακόμα ενός τμήματος ειδικής αγωγής(παγκόσμια πρωτοτυπία της Ελλαδίτσας μας)!!!!
Η ειδική εκπαίδευση είναι εξειδίκευση και προέκταση της γενικής εκπαίδευσης. Πρώτα γίνεται κάποιος δάσκαλος και μετά εξειδικεύεται στην ειδική εκπαίδευση. Η δημιουργία τμήματος που θα οδηγεί σε εξειδίκευση μέσω προπτυχιακών σπουδών αποτελεί επιστημονικό ατόπημα !
για τα μέλη του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
από την λίστα που μας παρέθετε, ενδεικτικά
https://www.uel.ac.uk/Undergraduate/Courses/BA-Hons-Special-Education
όπως ειναι σαφές το εν λόγω πτυχίο δεν προσδίδει την ιδιότητα του δασκάλου
Δεν μπορεί κανείς παρά να καλωσορίσει την ίδρυση ενός Τμήματος Ψυχολογίας στο Π.Ι., δεδομένης της αυξημένης ζήτησης που υπάρχει εδώ και χρόνια για σπουδές στον συγκεκριμένο επιστημονικό χώρο. Αλλά παράλληλα αδυνατεί να κατανοήσει πώς ένας ορθολογικός σχεδιασμός μπορεί να συνοδεύεται από την ταυτόχρονη υπονόμευσή του με μια απολύτως ανορθολογική κίνηση: τη διατήρηση του Τομέα Ψυχολογίας στο Τμήμα ΦΠΨ.
Μια τέτοια αναχρονιστική διατήρηση, από τη μια, δεν βοηθά με κανένα τρόπο στην ενδυνάμωση του νέου τμήματος Ψυχολογίας που θα έπρεπε να αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα ενός ορθά μελετημένου σχεδιασμού και, από την άλλη, δεν εξυπηρετεί καμία απολύτως ακαδημαϊκή αναγκαιότητα στο παλιό Τμήμα (ΦΠΨ), σκοπός του οποίου είναι η κατάρτιση φιλολόγων. Είναι προφανές ότι η διατήρηση της Ψυχολογίας στον τίτλο και στο πρόγραμμα σπουδών (δηλ. η διατήρηση ενός Τομέα Ψυχολογίας) στο Τμήμα ΦΠΨ λειτουργεί ως πόλος έλξης φοιτητών που βρίσκουν ελκυστικό το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο, αλλά που δυστυχώς παγιδεύονται σε ένα τμήμα που δεν τους παρέχει τα απαραίτητα επιστημονικά και επαγγελματικά εφόδια στο πεδίο αυτό. Η διεπιστημονικότητα, την οποία θα μπορούσε κανείς να επικαλεστεί για να δικαιολογήσει τη διατήρηση ενός τέτοιου τμήματος στις μέρες μας, δεν είναι φυσικά ικανός λόγος, αφού αυτή μπορεί να επιτευχθεί με επιλεγόμενα μαθήματα από άλλα τμήματα, συμπεριλαμβανομένου του υπό ίδρυση Τμήματος Ψυχολογίας.
Τα Τμήματα ΦΠΨ είχαν λόγο ύπαρξης δεκαετίες πριν, όταν, λόγω έλλειψης Τμημάτων Ψυχολογίας, οι απόφοιτοί του που επέλεγαν την κατεύθυνση της Ψυχολογίας μπορούσαν να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα ψυχολόγου. Σήμερα, όπως εξάλλου έχει αποδείξει και η ιστορία των υπόλοιπων Τμημάτων ΦΠΨ της χώρας, δεν μπορούν να σταθούν σε έναν άκρως ανταγωνιστικό επιστημονικό και επαγγελματικό στίβο.
Κύριοι,
Θεωρώ ότι ένα τμήμα μοναδικό, το οποίο προσφέρει ένα εύρος γνώσεων και διεξόδων στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά, είναι πολύ λάθος να καταργηθεί και να στερήσει από τους νέους την δυνατότητα να εξελιχθούν,να αποκομίσουν γνώσεις και να καταρτίστουν ώστε να προσφέρουν ως επαγγελματίες .Ως αποφοίτη του Τμήματος Εφαρμογών Ξένων Γλωσσών στην Διοίκηση κ στο Εμπόριο και απασχολούμενη σε ένα επίπεδο στο αντικείμενο το οποίο σπούδασα αλλά και εχοντας εκμεταλευτεί τα προγράμματα κινητικότητας στο εξωτερικό (erasmus) κατά την διάρκεια των σπουδών μου, θεωρώ ότι παρόλο τις ελλειψεις αλλά και τις γενικεύσεις που έγιναν στο πρόγραμμα σπουδών λόγο του σχέδιου Αθήνα, παραταύτα, το σθένος κ οι προσπάθειες του εκπαιδευτικού προσωπικού να διατηρούν ένα αξιοπρεπές επίπεδο αλλά και οι εκπαιδευτικες δρασεις κρατουν ακόμα ζωντανο το τμήμα και θεωρώ οτι πρέπει αμεσα να γίνει η αναβάθμιση του σε πανεπιστήμιακο, αναβάθμιζοντας το πρόγραμμα σπουδών προσθέτοντας νέες γλώσσες και εκπαιδευτικές πρακτικές, συνδέοντας το περισσότερο με προγράμματα του εξωτερικού ώστε να επιτελεί ακόμα πιο ορθά τον σκοπό του που είναι η διαπολιτισμική επικοινωνία, αλλά και η σύνδεση του με μεταπτυχιακα πρόγραμματα σπουδών της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ένα τέτοιο πανεπιστήμιακο τμήμα θεωρώ ότι θα αποτελέσει κοσμημα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και θα συνδέσει την ελλαδα με το εξωτερικό.
ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΥΤΟΝΟΜΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ.Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ.ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ ΣΤΕΡΕΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΥΤΟΝΟΜΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ.Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΙΔΙΚΕΥΣΗ.ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ ΣΤΕΡΕΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ.
ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΤΕ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΛΟΒΕΡΔΟΣΑΜΑΡΟΒΕΝΙΖΕΛΩΝ ΚΑΙ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΝΑ ΜΑΣ ΤΟ ΠΕΙΤΕ ΝΑ ΤΟ ΞΕΡΟΥΜΕ.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ.ΑΦΗΣΤΕ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΝΑ ΑΝΑΣΑΝΕΙ.ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΔΙΟΡΙΜΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΑΕ.
Λάθος κ. υπουργέ η ιδρυση τμήματος ειδικής αγωγής διότι οι ανάγκες καλύπτονται πλήρως απο τα ήδη υπάρχοντα παιδαγωγικά τμήματα και την ειδίκευση που κάνουν οι τελειόφοιτοί τους με ένα μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή.
ΣύνδεσμοςΗ δημιουργία ενός νέου τμήματος ειδικής αγωγής αν έχει προσανατολισμό την εκπαίδευση μόνο αρνητικά μπορεί να επιφέρει.Διαφωνώ με την δημιουργία τμήματος ειδικής αγωγής.Η Εδική Αγωγή είναι εξειδίκευση που ακολουθείται μετά την ολοκλήρωση του βασικού πτυχίου του εκπαιδευτικού με επιπλέον σπουδές και όχι με περικοπές σπουδών και την απόχτηση ενός μεικτού πτυχίου ειδικής αγωγής με εξειδίκευση στο τέταρτο έτος δάσκαλοι, φιλόλογοι, μουσικοί κτλ.Είναι λάθος το υπουργείο να δημιουργήσει άλλο ένα τμήμα ειδικής αγωγής, όταν μέχρι τώρα όλες οι έρευνες για σχολές ειδικής αγωγής, που οι φοιτητές της δεν έχουν ολοκληρώσει πρώτα το πτυχίο εκπαιδευτικού, είναι αρνητικές.Το υπουργείο θα έπρεπε να αλλάξει τα ήδη υπάρχοντα τμήματα ειδικής αγωγής που έχουν προσανατολισμό την παιδεία και όχι να δημιουργήσει νέα.
Ας αναλογιστεί ο καθένας από εμάς !! και ας κοιτάξει πραγματικά τον εαυτό του στο κατάματα στον καθρέφτη ..
Ποια μπορεί να είναι η προτεραιότητα σε ένα στρατηγικό σχεδιασμό μιας κυβέρνησης ?
η Δημιουργία ακόμα μερικών ΤΕΙ με πανεπιστημιακή επικάλυψη, όπως η άμεση αναγκαιότητα για την Δημιουργία ενός Πανεπιστημιακού Τμήματος για την κάλυψη των αναγκών της « Διεπιστημονικής Επικοινωνίας» σε κάποια γωνιά της χώρας ? με την πρόσληψη σε βάθος τριετίας τουλάχιστον 15 μελών ΔΕΠ ή η εξοικονόμηση πόρων για την πρόσληψη και την βελτίωση των εργασιακών συνθηκών γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού ?
Εκτός και η χώρα έχει ξεκάθαρες λύσεις και απεριόριστους πόρους !!
Με εκτίμηση
Επίκουρος Ιατρός ΕΣΥ
Το υπό κατάργηση Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων προέρχεται από το Τμήμα Εφαρμογών Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και το Εμπόριο, το οποίο μετατράπηκε στα πλαίσια το σχεδίου ΑΘΗΝΑ σε κατεύθυνση με τίτλο “Εφαρμοσμένες Ξένες Γλώσσες στην Διοίκηση και την Οικονομία”. Τα αντικείμενα που θεράπευε εξ αρχής αυτό το τμήμα ήταν κυρίως «Εφαρμοσμένες Ξένες Γλώσσες» και «Διαπολιτισμική Επικοινωνία», συγγενή δηλαδή αντικείμενα σπουδών. Κατά αυτήν την έννοια πρόκειται για μετεξέλιξη και όχι για νεο-σύσταση. Εν έτη 2018 δεν είναι δυνατόν να οπισθοδρομούμε όταν σε άλλες χώρες η διεπιστημονικότητα σε προγράμματα σπουδών υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Τμήματα Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας λειτουργούν πολλά χρόνια με μεγάλη επιτυχία και συνεχίζουν να ιδρύονται συνεχώς σε πολλές χώρες του εξωτερικού, λαμβάνοντας υπόψη τις επίκαιρες πάντα ανάγκες της εποχής. Παραθέτω ενδεικτικά μερικά links προπτυχιακών κύκλων σπουδών διαπολιτισμικής επικοινωνίας πανεπιστημίων του εξωτερικού, πριν όμως αναφέρω, ότι η διαπολιτισμική επικοινωνία στο εξωτερικό αποτελεί σε διάφορους κύκλους σπουδών υποχρεωτική κατεύθυνση:
1. Universität Wien: B.A. Transkulturelle Kommunikation, https://spl.univie.ac.at/index.php?id=5266
2. Κarl-Franzens-Universität Graz: B.A. Transkulturelle Kommunikation, https://studien.uni-graz.at/de/ordentliche-studien/studium-transkulturelle-kommunikation/transkulturelle-kommunikation-bachelor/
3. University of Milan: Language Mediation and Intercultural Communication, http://www.unimi.it/ENG/university/59419.htm
4. University of Warwick: BA Language, Culture & Communication, https://warwick.ac.uk/fac/soc/al/study/ba/lcc/
4. Edinburgh Napier University: Languages and Intercultural Communication, https://www.napier.ac.uk/courses/ba-hons-languages-and-intercultural-communication-undergraduate-fulltime
5. Martin-Luther Universität –Halle –Wittenberg: Berufsorientierte Linguistik im interkulturellen Kontext (BLIK), https://studienangebot.uni-halle.de/berufsorientierte-linguistik-im-interkulturellen-kontext-blik-bachelor-90
6. University of North Carolina at Charlotte, Department of Languages and Culture Studies, https://languages.uncc.edu/node/3
7. Universitat Passau: BA International Cultural and Business Studies,
http://www.uni-passau.de/en/ba-icbs/
8. Moscow State Linguistic University : Theory and Practice of Intercultural Communication, https://www.linguanet.ru/en/studies/programmes-courses/bachelors/linguistics-45-03-02-theory-and-practice-of-intercultural-communication/
9. University of East Anglia BA Intercultural: Communication with Business Management, https://www2.uea.ac.uk/study/undergraduate/degree/detail/ba-intercultural-communication-with-business-management
10.Universität Marburg: BSc Intercultural Business Studies, https://www.uni-marburg.de/en/studying/degree-programs/social-sciences/interbusbs
11. Universität Wien: B.A. Transkulturelle Kommunikation, https://spl.univie.ac.at/index.php?id=5266
12. TU Chemnitz: B.A. Interkulturelle Kommunikation, https://www.tu-chemnitz.de/phil/studium/studiengaenge/ba_interkultkommunikation.html
13. Universität der Künste Berlin: Communication in Social and Economic Contexts
https://www.udk-berlin.de/en/courses/communication-in-social-and-economic-contexts/
Γιατί κύριε υπουργέ θέλετε να δημιουργήσετε ένα τμήμα το οποίο στο εξωτερικό δεν έχει κάποιο αντίκρυσμα και γνωρίζετε πολυ καλά οτι η ειδική αγωγή είναι προέκταση της γενικής . Το βασικό πτυχίο είναι απαραίτητο και ακολουθεί η ειδίκευση στην ειδικη αγωγή.Σας παρακαλώ αναβαθμήστε τα ήδη υπάρχοντα πανεπιστήμια και σχολές .
Η δημιουργία του νέου Τμήματος αποτελεί ευχάριστη έκπληξη. Ας δοθεί η ευκαιρία σε νέους συναδέλφους για 4ετη εκπαίδευση και κατάρτιση.
Στο θέμα της ίδρυσης πανεπιστημιακού τμήματος ειδικής αγωγής, δημιουργήστε το, υπάρχουν ανάγκες για την ειδική εκπαίδευση από άποψη καταρτισμένων ανθρώπων 4ετούς φοίτησης. Ταυτόχρονα διπλασιάστε τους εισακτέους στις σχολές ΠΤΕΑ και ΠΑΜΑΚ.
Η πρόταση για ίδρυση νέου Τμήματος Ειδικής Αγωγής, το οποίο εντάσσεται στη σχολή επιστημών της Αγωγής δημιουργεί πολλά ερωτήματα για τα πραγματικά κίνητρα ίδρυσης του συγκεκριμένου πανεπιστημιακού τμήματος σε πολλά επίπεδα, καθώς έχει ήδη προηγηθεί μια σειρά ενεργειών και δηλώσεων από πλευράς Υπουργείου Παιδείας που έρχονται σε αντίθεση με την παρούσα πρόταση (μοριοδότηση βασικού πτυχίου των τμημάτων ειδικής αγωγής, ανοιχτή αμφισβήτηση από τον υπουργό και τον διευθυντή ειδικής αγωγής σχετικά με τα βιογραφικά και τα προγράμματα σπουδών). Θα αποτελούν, λοιπόν, οι απόφοιτοι του εν λόγω τμήματος πτυχιούχοι β’ κατηγορίας, όπως ακριβώς κατέληξαν τα 2 τελευταία χρόνια οι απόφοιτοι των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων του Βόλου και του Μακεδονίας; Απόφοιτοι που βιώνουν την εργασιακή ομηρία εδώ και 17 έτη; Επί σειρά ετών διατυπώνουμε τη θέση πως την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ θα πρέπει να την αναλάβει εξ ολοκλήρου η Πολιτεία. Η ίδρυση ενός ακόμα τμήματος ειδικής αγωγής κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση. Ωστόσο, παράλληλα θα πρέπει να γίνουν και αλλαγές στα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής και νηπιαγωγών, ώστε να εμπλουτιστούν με περισσότερα μαθήματα σχετικά με ΕΑΕ και να επαναλειτουργήσουν δομές επιμόρφωσης των ήδη εν ενεργεία εκπαιδευτικών (βλ διδασκαλεία) ώστε να προωθηθεί με πραγματικούς όρους η συμπεριληπτική εκπαίδευση που με τόση θέρμη υποστηρίζει το υπουργείο. Για όσους αναφέρονται ακόμα στην ελληνική πρωτοτυπία των προπτυχιακών ειδικής αγωγής παραθέτουμε ξανά (όπως και πριν μερικά χρόνια) λίστα με προπτυχιακά προγράμματα σπουδών παγκοσμίως:
Ενδεικτικά παραδείγματα για bachelor degree στην ΕΑΕ
Α) Πανεπιστήμια σε ΗΠΑ
1. VANDERBILT UNIVERSITY
2. UNIVERSITY OF GEORGIA
3. UNIVERSITY OF ILLINOIS
4. URBANA CHAMPAIGN
5. GRAND CANYON UNIVERSITY
6. OHIO STATE UNIVERSITY
7. WESTERN GOVERNORS UNIVERSITY
8. PENNSYLVANIA STATE UNIVERSITY
9. LESLEY UNIVERSITY
10. LIBERTY UNIVERSITY
11. UNIVERSITY OF UTAH
12. UNIVERSITY OF HARTFORD
13. UNIVERSITY OF SOUTHERN MISSISSIPPI NEW YORK UNIVERSITY
14. NORTHCENTRAL UNIVERSITY
15. UNIVERSITY OF MINNESOTA TWIN CITIES
16. UNIVERSITY OF CENTRAL MISSOURI
17. UNIVERSITY OF FLORIDA
18. UNIVERSITY OF OREGON
19. EAST CAROLINA UNIVERSITY
20. STEPHEN F. AUSTIN UNIVERSITY
Β) Ηνωμένο Βασίλειο:
1. Bishop Grosseteste University (Education Studies and Special Educational Needs and Inclusion (SENI) BA (Hons))
2. Plymouth University Primary (Special Educational Needs) BEd (Hons)
3. University of Worcester – Special Education Needs, Disability and Inclusion BA (Hons)
4. University of East London – Special Education BA (Hons)
5. University of Northampton – Special Educational Needs and Inclusion BA (Hons)
6. Bachelors Degrees Special Education Courses at Liverpool John Moores University Merseyside
Γ) Γερμανία: University of Cologne – B.A. Sonderpädagogische Förderung, BK, GymGe
Δ) Αυστραλία: University of Southern Queensland – Bachelor of Education (Special Education)
Ε) Νορβηγία: University of Oslo – Bachelor Degree Special Education