Άρθρο 49 Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

  1. Η παρ. 2 του άρθρου 6 του π.δ. 79/2017 (A΄ 109, διόρθ. σφάλμ. Α΄ 112), αντικαθίσταται ως εξής: «2. Ο μέγιστος αριθμός νηπίων-προνηπίων είναι είκοσι τέσσερα (24) ανά τμήμα, με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από διθέσιο νηπιαγωγείο και άνω, ο ελάχιστος αριθμός είναι δεκαέξι (16).»
  2. Η περ. δ’ της παρ. 4 του άρθρου 6 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: «δ) Στην περίπτωσηκατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων στο πλαίσιο των ορίων της παρ. 2, με απόφαση του Περιφερειακού  Διευθυντή εκπαίδευσης, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του Προϊσταμένου σχολικής μονάδας ιδρύεται επιπλέον τμήμα,  εφόσον υπάρχει στο σχολείο διαθέσιμη αίθουσα. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των νηπίων-προνηπίων που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του νηπιαγωγείου με τις σχολικές περιφέρειες όμορων νηπιαγωγείων στον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατανέμει τα νήπια-προνήπια από τον πίνακα στα όμορα νηπιαγωγεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των νηπιαγωγείων από τη διεύθυνση κατοικίας των προνηπίων-νηπίων που έχει δηλωθεί. Τα προνήπια-νήπια που είναι αδέλφια ή είναι αδέλφια μαθητών που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή σε συστεγαζόμενο δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας.  Ο Διευθυντής  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα νηπιαγωγεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Ιουνίου εκάστου έτους.».
  3. Η παρ. 2 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: «2. Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι είκοσι τέσσερις (24), με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από είκοσι (20) ανά τμήμα.»
  4. Η περ. δ’ της παρ. 4 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: «δ) Στην περίπτωσηκατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων στο πλαίσιο των ορίων της παρ. 2,  με απόφαση του Περιφερειακού  Διευθυντή εκπαίδευσης , κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του Διευθυντή της σχολικής μονάδας ιδρύεται επιπλέον τμήμα, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα.

Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των μαθητών που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του δημοτικού σχολείου με τις σχολικές περιφέρειες όμορων δημοτικών σχολείων στον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμει τους μαθητές από τον  πίνακα στα όμορα δημοτικά σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των σχολείων από τη διεύθυνση κατοικίας των μαθητών που έχει δηλωθεί. Οι μαθητές που είναι αδέλφια ή έχουν αδέλφια που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα σχολεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Ιουνίου εκάστου έτους.»

  1. Η ισχύς των παρ. 1 έως 4 αρχίζει για την πρώτη εγγραφή προνηπίων ή νηπίων στο νηπιαγωγείο και για την εγγραφή στην πρώτη τάξη του δημοτικού από το σχολικό έτος 2020-2021 και εφεξής.
  2. Το ωρολόγιο πρόγραμμα, καθώς και η κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο, σε όλους τους τύπους σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τα ολοήμερα προγράμματά τους, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  3. Ο μέγιστος και ελάχιστος αριθμός μαθητών στα γυμνάσια, στα Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή των αριθμητικών αυτών ορίων, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  • 24 Απριλίου 2020, 21:51 | Αλέξανδρος Αντωνίου

    Αντιγράφω από την αιτιολογική έκθεση : «Οι αλλαγές του παρόντος άρθρου κρίνονται κατά λογική αναγκαιότητα επιβεβλημένες, κατόπιν της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των τροποποιήσεων που επέφερε ο ν. 4589/2019 (Α΄ 13)στα ελάχιστα και στα μέγιστα όρια των τμημάτων νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων.»
    ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ; ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΊ;
    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : ΑΟΡΙΣΤΗ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΚΡΙΣΗ.
    «Οι τροποποιήσεις αυτές, οι οποίες εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2019-2020, οδήγησαν κατά περίπτωση στη δημιουργία πλασματικών κενών, με τμήματα υπερβολικά μικρότερα απ’ όσο ορίζουν τα πορίσματα της παιδαγωγικής επιστήμης…»
    ΠΟΣΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΑ; ΠΟΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ; (ΝΑ ΥΠΟΘΕΣΩ ΟΤΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΓΟΝΕΣ,ΝΗΣΙΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΕΘΟΡΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ;) ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΟΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ;
    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : ΑΟΡΙΣΤΗ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΚΡΙΣΗ.
    «…και οι βασικές παραδοχές της ορθολογικής κατανομής προσωπικού»
    ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ.ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΜΕ 38 ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ; ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΝΑ (1) ΤΩΝ 26 ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ 12 ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΑ ΟΜΟΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. ΔΗΛΑΔΗ ΠΕΡΙΠΟΥ ΤΟ 1/3 ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΥΓΕΙ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΓΙΚΗ; ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΣΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΜΟΡΑ. ΣΤΙΣ ΗΜΙΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ,ΧΩΡΙΑ, ΟΡΕΙΝΕΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΟΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΜΟΡΑ; ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΜΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ;
    ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΗ : ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ

  • 24 Απριλίου 2020, 21:47 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ

    Θυμώνω γιατί αν το πρόβλημα είναι οικονομικό ας γίνουν τάξεις των 30 ατόμων ή και 50 ατόμων. Ένας παλιός δάσκαλος σε ένα σεμινάριο που παρακολουθούσα πριν αρκετά χρόνια μου έλεγε «γιατί διαμαρτύρεστε για τον αριθμό παιδιών εμείς στην εποχή μας διδάσκαμε σε τάξεις με 50 άτομα. Έτσι ακριβώς στην εποχή τους. Σήμερα τα παιδιά είναι διαφορετικά με πολλά προβλήματα όχι μόνο συμπεριφορών αλλά και μαθησιακά. Οι ίδιοι οι συντονιστές μας το λένε. Προσέχουμε περισσότερο να μην χτυπήσει κάποιο παιδί, να μη σκοντάψει σε κάποιο σκαλοπάτι, ναι σε κάποιο σκαλοπάτι. Γινόμαστε ψυχολόγοι ,κοινωνιολόγοι,γονείς για τους μαθητές μας και όχι μόνο. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπου δεν υπάρχει ο ειδικός επιστήμονας και όχι η προχειρότητα του «εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης» (Εδώ θέλω να σημειώσω ότι φαίνεται με το θεσμό αυτό που θέλετε να φέρετε στην εκπαίδευση σημαίνει ότι καταλαβαίνετε το πρόβλημα που υπάρχει αλλά…..) να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό και τον γονέα δεν μπορεί μια τάξη να αυξάνεται σε αριθμό αντί να μειώνεται!!

    Αν όπως λέτε θέλετε τη βελτίωση της παιδείας, παρακαλώ δείτε με μεγαλύτερη προσοχή τόσο τον αριθμό των παιδιών όσο και τον «εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης».
    Ευχαριστώ πολύ.

  • 24 Απριλίου 2020, 21:37 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΟΚΙΑΣ

    Η εφαρμογή των νέων παιδαγωγικών θεωριών προΰποθέτει την μείωση κι όχι την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα προκειμένου να δοθεί η απαιτούμενη ευελιξία στον εκπ/κό και στους μαθητές να εφαρμόσουν τεχνικές που ευνοούν την ομαδοσυνεργατικότηταμ την κριτική και δημιουργική σκέψη. Εκτός κι αν μας ενδιαφέρει μονάχα η παραδοσιακή δασκαλοκεντρική διδασκαλία και κατά συνέπεια οι βασικές δεξιότητες της ταξινομίας του Μπλουμ(γνώση, κατανόηση). Στην περίπτωση αυτή δεν ενδιαφέρει πόσοι θα είναι οι μαθητές ανά τμήμα. Ο δάσκαλος δίδαξε κι όσοι έμαθαν έμαθαν.
    Όμως στην περίπτωσή μας παρατηρείται το οξύμωρο: Στα κείμενα του υπουργείου,ΙΕΠ κι όχι μόνο εξυμνούνται (δίκαια) οι καινοτόμοι μέθοδοι και η ανάγκη για αλλαγή του πλαισίου διδασκαλίας – μάθησης στο ελληνικό σχολείο την ίδια στιγμή που το υπουργείο με άλλες αποφάσεις του ναρκοθετεί τις εξελίξεις αυτές αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα και κάνοντας ασφαλώς βήματα προς τα πίσω.

  • 24 Απριλίου 2020, 21:34 | Νίκος Παπαδόπουλος

    Απαράδεκτη η αύξηση του αριθμού των μαθητών και ακόμα πιο απαράδεκτη η αύξηση του ελάχιστου ορίου στους 20 μαθητές στο δημοτικό. Μας γυρίζει δεκαετίες πίσω και μάλιστα σε εποχή πανδημίας που καθιστά απαγορευτικο το στοίβαγμα των παιδιών μας. Ρύθμιση βαθιά αντιπαιδαγωγική και εκτός τόπου και χρόνου! Σας παρακαλούμε μην καταστρέφετε την πρωτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας! Για τα παιδιά μας πρόκειται!
    Ακυρώστε την ρύθμιση και ενισχύστε τις σχολικές υποδομές!
    Χτίστε σχολεία και μην στοιβάζετε τα παιδιά μας σαν άψυχα σακιά!
    Οι ειδικοί της υγείας και ο κ. Τσιόδρας γνωρίζουν τις προθέσεις σας?

  • 24 Απριλίου 2020, 21:26 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ

    Θυμώνω γιατί αν το πρόβλημα είναι οικονομικό ας γίνουν τάξεις των 30 ατόμων ή και 50 ατόμων. Ένας παλιός δάσκαλος σε ένα σεμινάριο που παρακολουθούσα πριν αρκετά χρόνια μου έλεγε «γιατί διαμαρτύρεστε για τον αριθμό παιδιών εμείς στην εποχή μας διδάσκαμε σε τάξεις με 50 άτομα. Έτσι ακριβώς στην εποχή τους. Σήμερα τα παιδιά είναι διαφορετικά με πολλά προβλήματα όχι μόνο συμπεριφορών αλλά και μαθησιακά. Οι ίδιοι οι συντονιστές μας το λένε. Προσέχουμε περισσότερο να μην χτυπήσει κάποιο παιδί, να μη σκοντάψει σε κάποιο σκαλοπάτι, ναι σε κάποιο σκαλοπάτι. Γινόμαστε ψυχολόγοι ,κοινωνιολόγοι,γονείς για τους μαθητές μας και όχι μόνο. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπου δεν υπάρχει ο ειδικός επιστήμονας και όχι η προχειρότητα του «εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης» να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό και τον γονέα δεν μπορεί μια τάξη να αυξάνεται σε αριθμό αντί να μειώνεται!!
    Αν όπως λέτε θέλετε τη βελτίωση της παιδείας, παρακαλώ δείτε με μεγαλύτερη προσοχή τόσο τον αριθμό των παιδιών όσο και τον «εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης»
    Ευχαριστώ πολύ.

  • 24 Απριλίου 2020, 21:18 | Ευαγγελία Κ.

    Η αύξηση τόσο του ελάχιστου όσο και του μέγιστου αριθμού των παιδιών στα νηπιαγωγεία συνιστά σημαντική τροχοπέδη στην εύρυθμη λειτουργία τους. Η μεν πρώτη θα εξαναγκάσει πολλές οικογένειες να διανύουν σημαντικά μεγάλες αποστάσεις, καθώς θα πρέπει να μεταβαίνουν μακριά από την κατοικία τους. Από την άλλη, η αύξηση του αριθμού μαθητών δυσχεραίνει εξαιρετικά το εκπαιδευτικό έργο των νηπιαγωγών που ήδη καταβάλουν συχνά υπεράνθρωπες προσπάθειες να ανταποκριθούν στις υφιστάμενες συνθήκες. Με σημαντικές ελλείψεις και προβλήματα σε κτιριακές υποδομές και εξοπλισμό, χωρίς βοηθητικό προσωπικό, χωρίς καν προσωπικό καθαριότητας κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι νηπιαγωγοί καλούνται να επιτελέσουν εκπαιδευτικό και διοικητικό έργο υψηλής ποιότητας με 24-26 παιδιά, τα μισά περίπου εκ των οποίων, δεν έχουν συμπληρώσει καν τα 4 έτη το Σεπτέμβριο. Αν αναλογιστεί κανείς ότι σε όλα τα σχολεία πλέον φοιτούν πολλά παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – ενίοτε εξαιρετικά δύσκολα στη διαχείριση και ένταξη τους στη γενική τάξη, χωρίς την απαραίτητη στήριξη – η, δε, πλειονότητα των εκπαιδευτικών είναι είτε μεσήλικες ή έχουν μπει ήδη στην τρίτη ηλικία, το εγχείρημα καθίσταται εκτός από εκπαιδευτικά δυσχερές και επικίνδυνο.
    Ως εκ τούτου, στην πιο ακραία, αλλά διόλου ασυνήθιστη εφαρμογή του, το μέτρο συνεπάγεται ότι στα μονοθέσια νηπιαγωγεία ή στα ολοήμερα τμήματα μια μεσήλικη ή υπερήλικη νηπιαγωγός συνυπάρχουν σε μια τάξη με 26 παιδιά, 3.5 – 6,5 ετών (αυτή είναι η ηλικία σε περίπτωση επαναφοίτησης), όλα σίγουρα με ξεχωριστές, κάποια εξ΄αυτών με ειδικές ανάγκες. Στη συνθήκη αυτή, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διασφαλίσουν όχι φυσικά μόνο την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών τους αλλά και την απρόσκοπτη πρόσβασή τους στη εκπαιδευτική διαδικασία, υιοθετώντας σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και εισάγοντας καινοτόμες ιδέες, δίνοντας χώρο και χρόνο σε όλους να εξελιχθούν… Πραγματικά δεν μπορώ να φανταστώ πώς αυτό μπορεί να είναι δόκιμο επιστημονικά, πρακτικά παιδαγωγικό ή λογικά ευσταθές.

  • 24 Απριλίου 2020, 20:53 | Μυρτώ

    Ο αριθμός μαθητών στην τάξη είναι μια χαρά , εξωτερικό είναι 30+,αλλά αν δεν βάλετε αξιολόγηση της προκοπής θα συνεχίσουμε να πληρώνουμε φροντιστήρια από τη πρώτη δημοτικού μέχρι Γ λυκείου. Δεν γίνεται η αγγλικού να μην μιλάει Αγγλικά κ ο δάσκαλος να μην ξέρει μαθηματικά κ να πληρώνεται. Ούτε το παιδάκι με αυτισμό να αλλάζει τρεις παράλληλες γιατί στρατηγικά οι αναπληρωτριες δηλώνουν όλη την Ελλάδα κ μέρα παίρνουν άδεια. Έλεος.

  • 24 Απριλίου 2020, 20:36 | Λεμονιά Μιχαήλ

    Εάν επιθυμούμε ποιοτική προσχολική αγωγή, ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα δεν πρέπει να αυξηθεί αλλά να προσληφθεί επιπλέον προσωπικό. Είναι χρήσιμο για τα παιδιά και σε ορισμένες περιπτώσεις σωτήριο, να υπάρει λογοθεραπευτής και εργοθεραπευτής ανά νηπιαγωγείο τουλάχιστο δύο φορές την εβδομάδα ώστε να υποστηρίζει τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές. Ακόμη είναι χρήσιμη η πρόσληψη γυμναστών για όλα τα παιδιά. Η αύξηση των τμημάτων ένταξης. Η αύξηση του αριθμού των παράλληλων στηρήξεων στα νηπιαγωγεία και η πρόσληψη βοηθητικού προσωπικού. Η διδασκαλία της αγγλικής θα μπορούσε να εξεταστεί αφού θα έχουν ικανοποιηθεί τα παραπάνω σημεία η ικανοποίηση των οποίων θα βοηθήσει το νηπιαγωγείο ουσιαστικά στην εκκπλήρωση των στόχων του.

  • 24 Απριλίου 2020, 20:27 | Μυρσίνη

    Απλά τραγικό!!! Το μόνο σίγουρο είναι πως καμία εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε τόσο μεγάλο αριθμό παιδιών!!! Ιδιαίτερα οταν μιλαμε για τις πρώτες βαθμίδες εκπαίδευσης. Τα νήπια, τα παιδιά, οι έφηβοι, δεν είναι φοιτητές, δεν κάθονται στο αμφιθέατρο για να παρακολουθήσουν μια παράδοση, πρέπει να δουν, να μιλήσουν, να κατασκευασουν, να πειραματιστουν, να αναρωτηθούν..!!! Περα απο αυτα τα πολύ σημαντικά κατά την άποψή μου, το πιο αντιπαιδαγωγικο… στα όρια του απάνθρωπου θεωρώ την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος…. τα παιδιά δεν είναι μπαλάκια να αλλάζουν σχολεία… Δεν έχει σημασία πως θα είναι ομορα ή συστεγαζομενα σχολεία Θα είναι ξένα σχολεία… . Τι θα τους πούμε; Δεν χωρατε!!! Είστε Το περίσσευμα!!!Ντροπή!!!!!

  • 24 Απριλίου 2020, 19:59 | Αικατερίνη Γαστεράτου

    Αν θέλουμε να μιλάμε για ποιοτικότερη και πιο αποδοτική εκπαίδευση, ιδιαίτερα των μικρών μαθητών, τότε η αύξηση του αριθμού τους στην τάξη είναι μεγάλο εμπόδιο, δεδομένων, μάλιστα, των συνθηκών που επικρατούν στα σχολεία μας. Παλεύουμε χρόνια για τη μείωση του αριθμού, προκειμένου να μπορούμε να δουλέψουμε καλύτερα και προς όφελος των παιδιών και μόλις πήγε να φανεί ένα φως, έρχεται το επικείμενο σχέδιο Νόμου να ανατρέψει τις ελπίδες μας για καλύτερη Παιδεία.
    Τα περισσότερα νηπιαγωγεία δεν έχουν κατάλληλους χώρους για τα 22 παιδιά, πολύ περισσότερο για 24-26. Παρακαλούμε, αν, πράγματι, ενδιαφέρεστε για τη βάση, όπως λέτε, της Εκπαίδευσης, ΜΗΝ προχωρήσετε σ’ αυτή την αλλαγή!

  • 24 Απριλίου 2020, 19:34 | ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ

    §3 & §4. Εν αρχή και επειδή η §3 αναφέρεται στην εγγραφή στην Α΄ Δημοτικού, στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου, θα πρέπει να προστεθεί η έκφραση «εκτός εάν είναι λιγότερα από 20 και περισσότερα από 9, οπότε συγκροτούν ένα τμήμα».
    Εν συνεχεία και πριν από τη συγκρότηση τμημάτων της Α΄ Δημοτικού και για να μπορέσουν να εφαρμοστούν οι §3 & 4, θα πρέπει πρώτα να υπολογιστεί το μαθητικό δυναμικό των υπολοίπων τάξεων, από Β΄ έως και ΣΤ΄.
    Δηλαδή θα πρέπει να δούμε, εάν ήρθαν στο σχολείο μαθητές με μετεγγραφές ή έφυγαν για άλλα σχολεία, ώστε να δούμε αν χρειάζονται κάποια τμήματα να συμπτυχθούν ή να αυξηθούν, προκειμένου να δούμε αν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα η οποία δεν υπήρχε στην προηγούμενη σχολικά χρονιά.
    Αν για παράδειγμα η περσινή ΣΤ΄ τάξη, εφετινή Α΄ Γυμνασίου είχε δύο ή περισσότερα τμήματα, να υπάρχει δυνατότητα ακόμα και συγκρότηση τμήματος της Α΄ Δημοτικού με αριθμό κάτω των 20 παιδιών.
    Ο μικρός αριθμός μαθητών στην Α΄ τάξη, ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ.

    §7 Ο αριθμός των μαθητών, θα πρέπει να οριστεί σαφώς και χωρίς χρεία ερμηνειών, από τώρα, όπως και στα Δημοτικά.
    Επίσης ο αριθμός ανά τμήμα, θα πρέπει να είναι σε άμεση συνάρτηση με τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, δηλαδή με τις πανελλήνιες (βλέπε τα τμήματα κατεύθυνσης των Λυκείων).
    Επίσης θα πρέπει να οριστεί, σαφώς και χωρίς χρεία ερμηνειών, ο αριθμός των μαθητών για τη δημιουργία τμημάτων διδασκαλίας ξένης γλώσσας (πρώτης και δεύτερης ξένης γλώσσας)

  • 24 Απριλίου 2020, 19:26 | Λάζαρος

    Ως δάσκαλος και στέλεχος της εκπαίδευσης με 20 χρόνια προϋπηρεσίας, σας διαβεβαιώ πως η ποιότητα του μαθήματος είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των μαθητών. Ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, ο αριθμός των μαθητών πρέπει να είναι το πολύ 15. Οι δε ιδιαίτερες συνθήκες που υπάρχουν σε κάθε τμήμα (π.χ παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παιδιά μεταναστών κ.α), αλλά και οι σύγχρονες απαιτήσεις και διδακτικές μέθοδοι (ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, διαφοροποιημένη διδασκαλία, εξατομικευμένη διδασκαλία), επιτάσσουν τον μικρότερο από 20 αριθμό μαθητών ανά τμήμα.
    Πέρα από το διδακτικό κομμάτι της υπόθεσης είναι πρακτικά δύσκολο και «ηθικά» ανεπίτρεπτο το να μετακινούνται παιδιά σε όμορα σχολεία. Έτσι κι αλλιώς στη συνέχεια η πολιτεία θα πρέπει να προβλέψει μετακίνηση αυτών των μαθητών, πράγμα που συνεπάγεται έξοδα.
    Συνοψίζοντας θα έλεγα πως πρέπει το νομοσχέδιο να στραφεί προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή προς τη μείωση το δυνατόν του αριθμού των παιδιών ανά τμήμα, προκειμένου να έχουμε ουσιαστικότερο και πιο εξατομικευμένο διδακτικό έργο με αποτελέσματα.

  • 24 Απριλίου 2020, 19:14 | Ερωφιλη

    Η σχετική διάταξη για την αύξηση του ορίου των μαθητων/τριών ανά τάξη είναι σίγουρα προς τη λάθος κατεύθυνση.
    Μιλώντας για σχολικές τάξεις, δε γνωρίζουμε ποια είναι τα παιδαγωγικά κριτήρια ώστε η τάξη να έχει τουλάχιστον 20 παιδιά και όχι το πολύ 20 παιδιά!
    Ως εκπαιδευτικοί είμαστε ο ζωντανός οργανισμός των σχολείων και καθημερινώς στην πρώτη γραμμή στηρίζοντας τα παιδιά μας και γνωρίζουμε τι μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των παιδιών μας – και όχι μόνο σε μαθησιακό επίπεδο.
    Στο βωμό του εξορθολογισμού, δεν επιτρεπεται να γίνονται περικοπές στην παιδεία, στα τμήματα ή στους/στις δασκάλους/ες. Η συγκεκριμένη διάταξη λειτουργεί ενάντια στα οφέλη των ίδιων των μαθητών/τριών και ολόκληρου του εκπαιδευτικού κλάδου.
    Σίγουρα περιμένουμε αλλαγές που θα οδηγήσουν το ελληνικό σχολειο ένα βήμα μπροστά και θα σέβονται τους Έλληνες/ίδες εκπαιδευτικούς.

  • 24 Απριλίου 2020, 19:08 | Γιάννης

    Η αύξηση του ελάχιστου αριθμού μαθητών σε 20 και του μέγιστου αριθμού σε 24 και με απόφαση του διευθυντή σε 26, αντιτίθεται σε όλες τις σύγχρονες ερευνητικές μελέτες οι οποίες αποδεικνύουν τα καλύτερα παιδαγωγικά αποτελέσματα που μπορούν να επέλθουν σε μια τάξη με μικρότερο αριθμό μαθητών. Συν τοις άλλοις, παιδαγωγικές μέθοδοι και τεχνικές όπως η ομαδοσυνεργατική, η διαφοροποιημένη διδασκαλία και άλλες, εφαρμόζονται πολύ πιο ουσιαστικά σε τάξεις με μικρότερο αριθμό παιδιών. Λαμβάνοντας υπ΄όψιν τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε μια σχολική τάξη όπως δυσκολίες μάθησης και μαθησιακές δυσκολίες, αλλόγλωσσα παιδιά, παιδιά με ανάγκη παράλληλης στήριξης, αντιλαμβανόμαστε πως ο μέσος χρόνος ενασχόλησης του εκπαιδευτικού με κάθε παιδί ξεχωριστά, μειώνεται σημαντικά, κάτι το οποίο οπωσδήποτε δεν είναι προς όφελος των παιδιών και της εύρυθμης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιδίωξη κάθε εκπαιδευτικού είναι η βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας του με στόχο τη βέλτιση μαθησιακή και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών του.

  • 24 Απριλίου 2020, 19:05 | Αλέξανδρος Γιαννακόπουλος

    Η αύξηση των μαθητών/τριών ανά τμήμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα τεράστιο ατόπημα ειδικά μεσούσης της υγειονομικής κρίσης.
    Η επαναφορά της διαγωγής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παραπέμπει σε πρακτικές του παρελθόντος και σίγουρα αυτή καθεαυτή δεν θα βελτιώσει τυχόν παραβατικές συμπεριφορές μαθητών/τριών.
    Η αυστηροποίηση των ποινών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση χωρίς κάποιο άλλο παράλληλο μέτρο πρόληψης (όπως για παράδειγμα αυτεπάγγελτη, χωρίς συναίνεση των γονέων / κηδεμόνων, παραπομπή μαθητών/τριών σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας π.χ. ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς κτλ) πάλι δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα από τα αναμενόμενα (μείωση παραβατικών συμπεριφορών).
    Το Υπουργείο θεωρεί ότι η συνεργασία των γονέων και του σχολείου δεδομένη και ικανοποιητική. Στην σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα δεν συμβαίνει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Στην πράξη οι γονείς των παραβατικών μαθητών/τριών είτε αρνούνται οποιαδήποτε επικοινωνία με το σχολείο είτε δεν συνεργάζονται είτε φέρονται εξ’ ίσου παραβατικά με τα κηδεμονεύοντα τέκνα τους (σχετικά πρόσφατο παράδειγμα, η προπηλάκιση διευθυντή λυκείου στην Κρήτη). Οπότε θα πρέπει να ρυθμιστεί νομοθετικά το πλαίσιο συνεργασίας γονέων και σχολείου και θέσπιση συνεπειών / κυρώσεων των γονέων / κηδεμόνων στην περίπτωση που αρνούνται συνεργασία, με αυτεπάγγελτη παραπομπή τους στον εισαγγελέα για παραμέληση ανηλίκου. ο Ν. 3500/06, άρθρο 28 δεν αρκεί, γιατί δεν ορίζει ως αιτία την ειδεχθή συμπεριφορά μαθητή/τριας για ποινική δίωξη του γονέα για παραμέληση ανηλίκου ή έκθεση ανηλίκου σε κίνδυνο. Επιπρόσθετα θα πρέπει να οριστούν ως νομικά υπεύθυνους τους γονείς των μαθητών/τριών σε περίπτωση ειδεχθούς τους συμπεριφοράς στο σχολείο (σήμερα οι γονείς δεν είναι νομικά υπεύθυνοι/ες για τις ειδεχθείς πράξεις των παιδιών τους στο σχολείο) και να υφίστανται ποινική δίωξη σε περίπτωση ειδεχθούς συμπεριφοράς του κηδευομένου τους τέκνου.

  • 24 Απριλίου 2020, 18:48 | Ζωή/Νηπιαγωγός

    Αριθμός παιδιών και ποιότητα στην εκπαίδευση είναι έννοιες αντίστροφες. Η ασφάλεια των παιδιων, η επίτευξη των όποιων στόχων της μαθησιακής διαδικασίας αναφορικά με τη συμπεριφορά, τη μάθηση και γενικότερα την παιδεία, υποβοηθουνται από την ύπαρξη καλών συνθηκών. Ο αριθμός των παιδιών (ιδιαίτερα στο νηπιαγωγείο) και αυτό είναι κατανοητό από ολους, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία για ποιότητα στην εκπαιδευτική πράξη. Δεν έχουμε την πολυτέλεια για πισωγυρισματα. Η παιδεία είναι το κλειδί για να προχωρήσουμε μπροστά και για να εχουμε την Ελλάδα που μας αξίζει.

  • 24 Απριλίου 2020, 18:19 | Ντέπη

    Αύξηση του αριθμού παιδιών συνεπάγεται κατακόρυφη πτώση στην ποιότητα της εκπαίδευσης σε ήδη φορτωμένα τμήματα. Η μεγαλύτερη πληγή του δημόσιου Νηπιαγωγείου είναι ο μεγάλος αριθμός στοιβαγμένων νηπίων!

  • 24 Απριλίου 2020, 18:16 | ΠΕ19

    Δεδομένου του γεγονότος ότι ο κορονοϊός ήρθε για να μείνει, μήπως αντί να υπάρχει μέριμνα για ελάχιστους μαθητές ανά τμήμα να υπάρχει μόνο για μέγιστο αριθμό? Δεδομένου ότι το μέσο εμβαδόν μιας σχολικής αίθουσας είναι 42τμ το ελάχιστο όριο μαθητών ανά τμήμα των 20 μαθητών (με μια απλή διαίρεση) το εμβαδόν που αντιστοιχεί σε κάθε μαθητή είναι 2 τμ. Ακόμα και στην περίπτωση που αυτό αντιστοιχεί σε κύκλο η ακτίνα αυτού είναι περίπου 75 εκ. ανά μαθητή δηλαδή απόσταση μαθητή από μαθητή, λιγότερη των 1.5 μέτρων κάτω δηλαδή από οτιδήποτε όριο ασφαλείας. Ακόμα και στη περίπτωση που βρεθεί το εμβόλιο μήπως να αναθεωρηθούν τα παραπάνω όρια για να αποφεύγονται μολύνσεις τύπου εποχικής γρίπης?

  • 24 Απριλίου 2020, 18:03 | Δώρα Φασιάνη

    Η αύξηση των νηπίων είναι ανέφικτη με τα δεδομένα της πλειοψηφίας των κτιριακών εγκαταστάσεων.Δεν προχωρούμε στην παρεχόμενη εκπαίδευση στοιβάζοντας τους μαθητές,αλλά δημιουργώντας προϋποθέσεις σωστής μάθησης.Οι δομές πρέπει να ενισχυθούν από όλες τις πλευρές για να έχουμε μια αξιοπρεπή προσχολική αγωγή, που δε θα στηρίζεται μόνο στις φιλότιμες προσπάθειες των νηπιαγωγών και στο προσωπικό τους κόστος.Η γνώση και η διάθεση για τον εμπλουτισμό της υπάρχει, αλλά στην πράξη οι νέες ιδέες και θεωρίες πρέπει να συνοδεύονται από σωστή υποδομή.

  • 24 Απριλίου 2020, 17:57 | Κωνσταντίνος

    Παρακαλώ πολύ, σεβαστείτε τις εμπειρίες των μάχιμων εκπαιδευτικών. Κανείς από αυτούς δε συναινεί στην αύξηση του ορίου των μαθητών. Κάτι θα γνωρίζουν παραπάνω… Με βάση την εικοσαετή και πλέον εμπειρία μου, είμαι βέβαιος πως το άστοχο αυτό βήμα θα συμβάλει στην έτι περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητας του μαθήματος.

  • 24 Απριλίου 2020, 17:39 | Ευτυχία Π.

    Δεν έχει καμία λογική η αύξηση μαθητών ανά τάξη! Αντί να μειωθούν; Μόνο αν κάποιος βρεθεί σε μία τάξη με 26 νήπια πολλές φορές με δύσκολες περιπτώσεις παιδιών, θα καταλάβει γιατί είναι ανεπίτρεπτο!! όλα γίνονται για συμφέροντα και καθόλου προς όφελος του δημόσιο σχολείου και των μαθητών μας..Απογοητεύομαι…

  • 24 Απριλίου 2020, 17:39 | Κατερίνα

    Απαράδεκτο. Σε καμία περίπτωση δεν είναι αναβάθμιση η αύξηση των μαθητών ανα τμήμα.Είναι υποβάθμιση. Άμεση απόσυρση.

  • 24 Απριλίου 2020, 17:31 | ΕΛΕΝΗ

    Μα είναι δυνατόν; Με το ζόρυ χωράμε με τα 22 νήπια μέσα στις τάξεις-κλουβιά και εν μέσω πανδημίας αυξάνεται ο αριθμός των παιδιών;Οι αλλαγές γίνονται για βελτίωση ή χειροτέρεψη της κατάστασης;Λυπάμαι…

  • 24 Απριλίου 2020, 16:52 | Μαρία Τσιάνα

    Εκτός από τη μείωση του διδακτικού προσωπικού σε τι θα οφελήσει η αύξηση του αριθμού των μαθητών στην τάξη; Μέριμνα όλων μας πρέπει να είναι η βελτίωση του δημόσιου σχολείου.

  • 24 Απριλίου 2020, 16:30 | Ζιουτου Μαρια

    Ειλικρινά οποίος έχει μπει έστω και 1 ώρα να διδάξει σε τάξη θα ήξερε ότι με 26 παιδιά είναι αδύνατο, είναι κοροϊδία. Συμβουλευτείτε τη βιβλιογραφία επιτέλους! Κρίμα να παίρνει αποφάσεις κάποιος που δε διδάσκει για εσένα που διδάσκεις. Ώρες ώρες απορώ τι εστι δημοκρατία..

  • 24 Απριλίου 2020, 16:22 | ΣΟΦΙΑ

    Αυξηση του αριθμου των παιδιων εν μεσω πανδημιας??εχετε εικονα των νηπιαγωγειων???ξερετε οτι η πλειοψηφια των νηπιαγωγειων στις πολεις ειναι ισογεια πολυκατοικιων??ξερετε οτι τα παιδια ειναι στοιβαγμενα μεσα σε αιθουσες που ειναι αδυνατο να υπαρχουν οι στοιχειωδεις γωνιες για την εκπαιδευτικη διαδικασια?γνωριζετε οτι γινετε μεχρι και χρήση των διαδρομων?το ξερετε οτι μια νηπιαγωγος για 24 παιδια μονο παιδαγωγος δεν προλαβαινει να ειναι? Ηλπιζα σε κατι καλυτερο.

  • 24 Απριλίου 2020, 16:10 | Άννα

    Χωρίς τις αναγκαίες υποδομές και με τις μαθησιακές δυσκολίες να αυξάνουν κάθε χρόνο, το υπουργείο εφαρμόζει…περικοπές, γιατί, όπως τονίστηκε και παραπάνω, περί αυτού πρόκειται. Και στο εξωτερικό υπάρχουν μεγάλες τάξεις, ΑΛΛΑ η τάξη συνήθως είναι χωρισμένη στα δύο (π.χ. οι μισοί κάνουν Γλώσσα και οι άλλοι μισοί έχουν ειδικότητα σε άλλη τάξη). Εδώ δε φαίνεται να υπάρχει σχεδιασμός, καμία στήριξη στους εκπαιδευτικούς.

  • 24 Απριλίου 2020, 16:01 | Πελαγία Παντελελη

    Η άποψη μου είναι ότι η αύξηση νηπίων στα τμήματα θα φέρει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που φαντάζονται..το μείωση νηπίων ανά τάξη θα έπρεπε να κάνουν..ώστε πραγματικά να υπάρχει ένα ουσιώδες αποτέλεσμα οι περαιτέρω δραστηριότητες όπως πχ αγγλικά και τεχνολογία

  • 24 Απριλίου 2020, 16:01 | Όλγα

    Πάντα ζητούσαμε τη μείωση του αριθμού μαθητών στο τμήμα για να επιτευχθούν καλύτερα οι στόχοι του αναλυτικού πρόγράμματος και να ωφεληθούν έτσι τα παιδιά. Πολλές φορές μας μιλάνε για την εκπαίδευση σε άλλες χώρες, αλλά κρατούν ότι τους συμφέρει και δε λαμβάνουν υπόψη την αναλογία μαθητών -εκπαιδευτικών που εφαρμόζεται σε αυτές τις χώρες.

  • 24 Απριλίου 2020, 16:01 | Ευαγγελια

    H αύξηση των μαθητών είναι λάθος.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:59 | Φώτης

    Μεγάλο ΛΑΘΟΣ η αύξηση των μαθητών ανά τάξη , όπως και ο ελάχιστος αριθμός του 20 μαθητών ανά τάξη , θα επιφέρει ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΑΤΑΡΑΧΗΣ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ .

  • 24 Απριλίου 2020, 15:58 | Κωνσταντίνα

    πως θα μπούν τόσα 4χρονα σε μια αίθουσα που δεν αερίζεται σωστά που δεν καθαρίζεται σωστά που υπάρχει μια δασκάλα για τόσα παιδιά. αν ένα απο τα τόσα έχει ένα «ατύχημα» στην τουαλέτα θα αφήσει η δασκάλα τα υπόλοιπα 23 παιδιά να βοηθήσει το ένα; και δεν λέω να κάνει κάτι ενάντια στους κανόνες τα ρούχα να του δώσει να αλλάξει μόνο του. δεν γεννιούνται όλα τα παιδιά αρχές έτους ώστε όταν θα πάνε Σεπτέμβριο σχολείο να είναι 4+ και όριμα… και υπό αυτές τις συνθήκες έγινε η εκπαίδευση υποχρεωτική από το προ νήπιο.   έχει σκεφτεί κάποιος τι θα γίνει απο φθινόπωρο με την πανδημία; όσα παιδιά έχουν χρόνιες παθήσεις (όχι μαθησιακές δυσκολίες που να χρειάζονται παράλληλη στήριξη)   πως δεν θα κολλήσουν κάτι όταν θα είναι τόσα πολλά στην τάξη όταν οι γονείς θα συνεχίζουν να στέλνουν τα παιδιά τους ακόμα και άρρωστα για να πάνε στην δουλειά τους πως θα χωρέσουν σε λίγα τετραγωνικά ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις πως θα γίνουν τόσα όταν δεν υπάρχουν υποδομές; 

  • 24 Απριλίου 2020, 15:44 | Παντελή Μαρία

    Το ν αυξανεις τον αριθμό των μαθητών στο τμήμα του νηπιαγωγείου κάθε άλλο από αναβάθμιση είναι. Ενώ προσπαθούμε σαν κράτος να πλησιάσουμε τα πρότυπα του εξωτερικού με νέες δεξιότητες ηλεκτρονικές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και άλλους νεωτερισμους στιβαζουμε 26 παιδιά σε αίθουσες τρύπες με μια νηπιαγωγο στα πρόθυρα του νευρικού κλονισμού. Μέσα στα 26 παιδιά φυσικά θα υπάρχουν και 2-3 τουλάχιστον με προβλήματα προσαρμογής, ανωριμότητα, φάσμα αυτισμού αλλά χέρι βοηθείας από πουθενά μόνο απαιτήσεις.Αυτό που είναι σίγουρο και πρέπει να καταλάβει η πολιτεία ότι ενώ όλοι θεωρούν το νηπιαγωγείο τον θεμέλιο λίθο της κοινωνικοποίησης του παιδιού κανένας μα κανένας δεν το έχει προσέξει όσο θα του άξιζε.
    Και σας ερωτώ κύριοι πιστεύετε ότι με 26 παιδια μπορεί να γίνει σωστή δουλειά; Εκτός κι αν δεν σας ενδιαφέρει….?.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:44 | ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΛΟΥΛΕ

    Η αύξηση του αριθμού μαθητών αποδυναμώνει περαιτέρω το ήδη πολύπαθο δημόσιο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί λοιπόν καλούνται να διδάξουν σε τμήματα 25 κατά μέσο όρο μαθητών και να εφαρμόσουν:
    -Ομαδοσυνεργατική μέθοδο εργασίας. Πως θα επιτευχθεί αυτό όταν η μέση τάξη δεν έχει εμβαδό πάνω απο 25-30 τετραγωνικά;Πως θα διανεμηθεί χωροταξικά η αίθουσα ώστε να χωρέσουν 5 ομάδες των 5 παιδιών (παιδαγωγικά προτεινόμενος αριθμός 4-5 παιδιά ανά ομάδα). Και πως θα μπορέσει ο εκπαιδευτικός να λειτουργεί ως διαμεσολαβητής, σύμβουλος, συντονιστής σε τόσες ομάδες με τόσα πολλά παιδιά; Ο θόρυβος μόνο που θα υπάρχει, καθώς η ομαδοσυνεργατική μέθοδος απαιτεί συνεχή διάλογο, θα καταστήσει αδύνατο κάτι τέτοιο.Η προσωπική μου εμπειρία είναι πως αυτή η μέθοδος-με τα ελάχιστα μέσα που παρέχει το δημόσιο σχολείο και τις μικρές αίθουσες- μπορεί να εφαρμοσθεί σε τάξεις με μέγιστο αριθμό μαθητών τους 15-16.
    -Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Κατανοούμε όλοι πως και οι πλέον καταρτισμένοι συνάδελφοι δεν μπορούν να την εφαρμόσουν σε τόσο μεγάλο αριθμό μαθητών μέσα σε 40 λεπτά.
    -Τήρηση κανόνων υγιεινής. Ειδικά σε παιδιά της Πρωτοβάθμιας, που λόγω του αυθορμητισμού της ηλικίας είναι δύσκολο να εφαρμόσουν τους κανόνες, αντιλαμβανόμαστε πως μάλλον θα πρέπει να κάνουμε μάθημα με τα παράθυρα συνεχώς ανοιχτά-στις ήδη κρύες αίθουσες, όπου λόγω της υποχρηματοδότησης τα καλοριφέρ δουλεύουν ελάχιστες ώρες.
    Ελπίζω η κυβέρνηση να το σκεφτεί σοβαρά και να αποσύρει ειδικά αυτή τη διάταξη, η οποία θα οδηγήσει σε βέβαιη υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:43 | Γαλατιανή Γαλουζή

    Ως πολίτης και δασκάλα σέβομαι και συμπορεύομαι απόλυτα στη διάθεσή σας να κάνετε αλλαγές και τομές στον πιο νευραλγικό τομέα κάθε χώρας, που επενδύει στο μέλλον της, τον τομέα της παιδείας. Αναγνωρίζω ότι κάθε τέτοια προσπάθεια είναι ιδιαίτερα δύσκολη και χρειάζεται πολλή σκέψη και ανάλογη πρόβλεψη όλων των παραγόντων. Σχολιάζω στο παρόν άρθρο, γιατί θα επιθυμούσα να επανεξετάσετε τον μέγιστο αριθμό μαθητών σε κάθε τμήμα, είτε του νηπιαγωγείου είτε του δημοτικού σχολείου, λαμβάνοντας υπόψη την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.
    Οι αίθουσες της πλειονότητας των δημοτικών σχολείων της χώρας είναι αρκετά μικρές, γεγονός που χωροταξικά δυσκολεύει την άνετη μετακίνηση τόσων πολλών παιδιών, τη διαμόρφωση των θρανίων τους σε ομαδοσυνεργατική διάταξη, την ασφαλή αποχώρησή τους σε περίπτωση σεισμού, καθώς είμαστε μία ενεργώς σεισμογενής χώρα και, σύμφωνα και με την τελευταία πανδημία, ο τόσο μεγάλος συνωστισμός σε μικρούς χώρους δημιουργεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία, αφού η πανδημία ενδέχεται να επιστρέψει πιο δυναμική στα επόμενα χρόνια σύμφωνα με τους ειδικούς.
    Επιπρόσθετα, είναι γνωστό και δεδομένο ότι στα ελληνικά σχολεία υπάρχει πολυπολιτισμικότητα, παιδιά από διάφορες εθνικότητες. Ο κάθε εκπαιδευτικός προσπαθεί καθημερινά να παρέχει στο μέγιστο βαθμό ισότιμη εκπαίδευση στα παιδιά εφαρμόζοντας εκτός από τη συνολική και τη διαφοροποιημένη και την εξατομικευμένη διδασκαλία. Ο χρόνος που αντιστοιχεί στον κάθε μαθητή, ήδη είναι ελάχιστος, και με την πιθανή αύξηση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα, ο χρόνος θα ελαττωθεί ακόμα περισσότερο. Οι δάσκαλοί μας και οι νηπιαγωγοί μας θέλουν να βοηθήσουν όλα τα παιδιά και να τους παρέχουν όλες τις απαραίτητες γνώσεις και όλη την απαιτούμενη προσοχή, αλλά με την αύξηση του αριθμού των παιδιών στην αίθουσα, η κατάσταση δυσχεραίνεται.
    Φανταστείτε ένα τμήμα 24-26 ατόμων με παιδιά με ειδικές μαθησιακές ή/και συμπεριφορικές δυσκολίες, παιδιά από άλλες χώρες που είτε γνωρίζουν απειροελάχιστα ελληνικά είτε καθόλου και με τα υπόλοιπα παιδιά, που το καθένα έχει τις δικές του ανάγκες και τον προσωπικό του ρυθμό εξέλιξης και μάθησης. Η τάξη είναι μία ομάδα από ξεχωριστές σεβαστές προσωπικότητες, τις οποίες ο εκπαιδευτικός προσπαθεί να αναπτύξει ξεχωριστά με σεβασμό και ταυτόχρονα όλους μαζί. Πόσο δύσκολο να δώσεις όλο σου το είναι σε κάθε παιδί όταν θα πρέπει να ασχοληθείς με ολοένα και περισσότερα παιδιά…
    Νοιάζεστε για το μέλλον της Ελλάδας μας και το καταλαβαίνουμε…Ακούστε, όμως, όταν νομοθετείτε, σας παρακαλώ, και τις φωνές των μάχιμων εκπαιδευτικών που γνωρίζουν τις ανάγκες του λειτουργήματός τους από πρώτο χέρι και τη φωνή του κάθε παιδιού, που θέλει την προσοχή και τη βοήθεια του δασκάλου του περισσότερη ώρα μέσα στη διάρκεια της ημέρας… Επανεξετάστε, λοιπόν, τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τμήμα, 20 με 22 το πολύ για το δημοτικό… Καλή δύναμη και καλή συνέχεια!

  • 24 Απριλίου 2020, 15:35 | dante

    λάθος πολύ μεγάλο λάθος η αύξηση του αρ.παιδιών στο νηπιαγωγείο!!27 παιδιά σε παλιές αίθουσες, προνήπια,νήπια,παιδιά με ιδιαιτερότητες,αλλόγλωσσοι ,με 1 υπολογιστή ,χωρίς τουαλέτα στην τάξη, χωρίς προαυλιο, έλεος!!!!θέλετε και αξιολόγηση μετά!θέλετε και προγράμματα διάφορα!!θέλετε και ειδικότητες!!και ένας μόνο εκπαιδευτικός στο ολοήμερο μόνος του!!γιατί το εεπ δε μένει στο ολοήμερο!!πώς θα γίνει ποιοτική η εκπαίδευση; ό,τι χαρά πήραμε με τα 22 μας την παίρνετε πίσω! νομίζετε πως οι γονείς το δέχονται; ή θέλετε να πάνε όλοι προς ιδιωτικά; τι είναι αυτά!!!λάθη!!!

  • 24 Απριλίου 2020, 15:29 | Σάκης

    Ένα καλό είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση και αυτό ήταν η μείωση των μαθητών ανά τμήμα, κάτι που το χαιρέτησε όλη η εκπαιδευτική κοινότητα.
    Ερχεται τώρα η νυν ηγεσία να ξεκινήσει την από κάτω προς τα πάνω μεταρρύθμιση του εκπ/κου συστήματος ( όπως από χθες επαναλαμβάνει η υπουργός σε όλα τα ΜΜΕ λες και λέει ποίημα) και αυξάνει τον αριθμός σε 24 δυνητικά 26 με μόνο στόχο όπως όλοι γνωρίζουμε την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού και τίποτε άλλο.
    Λυπάμαι.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:26 | Πετρος

    Ξεκάθαρα, η αύξηση του αριθμού των μαθητών , ειδικότερα στο νηπιαγωγείο είναι λάθος και μάλιστα μεγάλο. Τα παιδιά δεν τα υπολογίζουμε μόνο ως αριθμό και ποσότητα ,αλλά κυρίως πόσο ποιοτικότερη εκπαίδευση θα λάβουν. Στο νηπιαγωγείο η επαφή του εκπαιδευτικού παίζε πολύ μεγάλο ρόλο και είναι αυτονόητο , πως μπορείς να είσαι πιο αποδοτικός και ουσιαστικός σε έναν λογικό σύνολο παιδιών.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:14 | Σοφία Αγγελίδου

    Ο αριθμός μαθητών ανά τάξη θα έπρεπε να μειωθεί και όχι να αυξηθεί.
    Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μπορούν να κάνουν πολύ καλύτερα και αποτελεσματικά την εργασία τους με λιγότερα παιδιά ανά τμήμα, ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν και να εμπεδώνουν πιο εύκολα και δημιουργικά. Επιπλέον, τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας θα συνεχιστούν και το Φθινόπωρο οπότε η αύξηση του αριθμού των μαθητών είναι ανεδαφική με τις παρούσες συνθήκες, όπου θα πρέπει να τηρούνται αποστάσεις και καλύτεροι όροι υγιεινής. Τέλος, εφόσον όλοι γνωρίζουμε ότι η πανδημία θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση της ανεργίας, το Υπουργείο Παιδείας θα έπρεπε να αυξήσει τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών ως ένα μέτρο μείωσης του ποσοστού αύξησης της γενικότερης ανεργίας που θα προκύψει.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:01 | Όλγα Σ.

    Είναι απολύτως αντιφατικό να επιδιώκουμε την αναβάθμιση των σπουδών στο νηπιαγωγείο με Άγγλικά και Τεχνολογίες και παράλληλα να αυξάνουμε το αριθμό των παιδιών στην τάξη. Αυτό αποδεικνύει ότι τα Άγγλικά και οι τεχνολογίες λειτουργούν σαν δούρειος ίππος για αρνητικές εξελίξεις στο χώρο της προσχολικής αγωγής.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:59 | Ματίνα

    Διαβάζω με προσοχή αλλά δε διακρίνω κανέναν παιδαγωγικό σκοπό σε ό,τι αφορά την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα. Ήδη τα προβλήματα είναι πολλά σε μια σχολική αίθουσα. Δεδομένου και του τρόπου ζωής που υποβάλλεται από την απειλή ενός ιού που μπήκε στη ζωή μας για να μείνει, κανένας υγειονομικός υπεύθυνος δε θα συνιστούσε ένα τέτοιο μέτρο.
    Αν λοιπόν έχει κάποια ουσία η διαβούλευση, αναθεωρήστε τις αποφάσεις σας και αποσύρετε τουλάχιστον τη σχετική διάταξη.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:58 | Εύη

    Αντιπαιδαγωγική και άκαιρη η αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και αψυχολόγητη ενέργεια ο ελάχιστος αριθμός των 20 μαθητών. Είναι φανερός ο σκοπός πίσω από αυτήν! Πάψτε να βλέπετε αριθμούς και ευρώ και δείτε ανθρώπους! Για τα παιδιά μας μιλάμε!

  • 24 Απριλίου 2020, 14:58 | ΕΥΑΝΘΙΑ ΠΕΣΜΑΤΖΟΓΛΟΥ

    Εν μέσω πανδημίας σαρδελοποίηση των μαθητών. Φροντίζουν την υγεία μας.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:56 | Όλγα Σακελλαρίου

    Είναι απολύτως αντιφατικό να επιδιώκουμε την αναβάθμιση των σπουδών στο νηπιαγωγείο με Άγγλικά και Τεχνολογίες και παράλληλα να αυξάνουμε το αριθμό των παιδιών στην τάξη. Αυτό αποδεικνύει ότι τα Άγγλικά και οι τεχνολογίες λειτουργούν σαν δούρειος ίππος για αρνητικές εξελίξεις στο χώρο της προσχολικής αγωγής.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:42 | Βασιλική

    Νομίζω ότι τα παιδιά μειώθηκαν προκείμενου να αποδώσει τα μέγιστα η εκπαιδευτική διαδικασία. Τώρα και εν μέσω της πανδημίας θα αυξηθούν τα νήπια από 22 στα 24 με ποια λογική…Δε θα μιλήσω για το πρακτικό κομμάτι ότι μερικά νηπιαγωγεία ήδη φιλοξενούν με απόφαση διευθυντή 25 νήπια και δεν πληρούν τις κτιριακές προδιαγραφές ούτε για τη βιβλιογραφία που κάνει λόγω για 16-18 νήπια ανά τάξη.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:30 | Στέλιος

    Παρακαλώ πολύ, σας ικετεύω να αναλογιστείτε το μέγα λάθος των 24 (+10%) μαθητών ανά τμήμα. Δεν πρέπει να μείνει ως έχει αυτή η ρύθμιση, ούτε μπορεί να συγχωνεύονται τμήματα αν δεν έχουν 20 μαθητές και άνω. Το να έχει μία τάξη 27-28 μαθητές και να φύγει ένας – δύο να το δεχτώ, να μην πάρουμε άλλον δάσκαλο για αυτήν την περίπτωση. Αλλά όχι να κάνουμε τέτοιο κακό σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς. Γιατί να πρέπει να ελαττώσουμε τόσο πολύ τις θέσεις εργασίας;Γιατί σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς να λαμβάνουμε μέτρα εις βάρος της δημόσιας υγείας και της καλής λειτουργίας των τάξεων; Παρακαλώ πολύ, διορθώστε τα κακώς κείμενα σε αυτήν την τροπολογία.Μπορείτε να δείξετε ότι έγινε λάθος εκτίμηση αλλά έχετε το σθένος να τη διορθώσετε!

  • Τα καινούργια νομοσχέδια, θα πρέπει τουλάχιστον να είναι προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της παρεχόμενης παιδείας και εκπαίδευσης. Σαν δάσκαλος με 20 χρόνια προϋπηρεσίας, σας διαβεβαιώ πως η ποιότητα του μαθήματος είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των μαθητών. Ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, ο αριθμός των μαθητών πρέπει να είναι το πολύ 15. Οι δε ιδιαίτερες συνθήκες που υπάρχουν σε κάθε τμήμα (π.χ παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παιδιά μεταναστών κ.α), αλλά και οι σύγχρονες απαιτήσεις και διδακτικές μέθοδοι (ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, διαφοροποιημένη διδασκαλία, εξατομικευμένη διδασκαλία), επιτάσσουν τον μικρότερο από 20 αριθμό μαθητών ανά τμήμα.
    Πέρα από το διδακτικό κομμάτι της υπόθεσης και ειδικά σε ημιαστικές περιοχές, είναι πρακτικά δύσκολο και «ηθικά» ανεπίτρεπτο το να μετακινούνται παιδιά σε όμορα σχολεία, εξαιτίας της πλήρωσης των τμημάτων στο σχολείο του χωριού ή της γειτονιάς τους, προκειμένου να μη δημιουργηθεί δεύτερο ή και τρίτο τμήμα στο σχολείο που επιθυμούν να εγγραφούν. Έτσι κι αλλιώς στη συνέχεια η πολιτεία θα πρέπει να προβλέψει μετακίνηση αυτών των μαθητών, πράγμα που συνεπάγεται έξοδα.
    Συνοψίζοντας θα έλεγα πως πρέπει το νομοσχέδιο να στραφεί προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή προς τη μείωση το δυνατόν του αριθμού των παιδιών ανά τμήμα, προκειμένου να έχουμε ουσιαστικότερο και πιο εξατομικευμένο διδακτικό έργο με αποτελέσματα.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:21 | Κατερινα

    Αν κατι καλο υπηρξε φετος, αυτο ήταν η μειωση του αριθμού μαθητων στην α’ ταξη. Διατηρηστε τον αριθμό αυτον καθως τα προβλήματα μεσα στις ταξεις ειναι μεγαλα και η διαχείριση τους δύσκολη. Μην προσπαθείτε τεχνηέντως να μειωσετε τον αριθμό των αναπληρωτών. Ειμαστε τοσα χρονια στα σχολεια, γνωρίζουμε ολοι μας πολυ καλα τα προβλήματα που έχουμε στις ταξεις μας λογω μεγαλου αριθμού μαθητών. Βοηθήστε ωστε να κάνουμε πιο ποιοτικα το μάθημα μας.

  • 24 Απριλίου 2020, 14:19 | Βερα

    Η αύξηση του αριθμού των μαθητών μόνο αρνητικές επιπτώσεις θα μπορούσε να έχει για τα παιδιά.Η παιδαγωγική επίδραση δεν θα είναι εφικτή με όλα τα παιδιά,τα αδύναμα δεν θα μπορέσουν να βοηθηθούν κ από πλευράς σωματικής υγείας όλο αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις.Ας μην ξεχνάμε τον κορονοϊο αλλά κ τόσους άλλους ιούς.Το περιβάλλον πρέπει να είναι ευχάριστο κ δημιουργικό κ με το στιβαγμα τόσων παιδιών μόνο αυτό δεν θα είναι…

  • 24 Απριλίου 2020, 14:16 | Κατερίνα

    Ολοι οι ειδικοι της υγειας βγαινουν και λενε οτι τα σχολει θα ξεκινησουν αλλιως. Το υπουργειο παιδειας αντιλαμβανεται το ΠαλλιωςΠ με αυξηση μαθητων! Καμια σκεψη για τα παιδια, την υγεια, την εκπαιδευτικη διαδικασια….μονο για τη μειωση τμηματων και αναγκων….Ποσο κριμα αντι να παμε μοροστα να γυριζουμε πθσω…..