Αρχική Τεχνολογικό ΛύκειοΜε ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μπορούν να συμβάλλουν οι εκπαιδευτικοί της κάθε ειδικότητας και οι κοινωνικοί εταίροι στην εφαρμογή του θεσμού της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας; Σε ποιο βαθμό μπορεί να συμμετέχει στην υλοποίηση αυτών των θεσμών η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα μπορεί η πρακτική άσκηση ή η μαθητεία να εφαρμόζεται και τους καλοκαιρινούς μήνες; Από ποιους θα ασκείται η εποπτεία εφαρμογής της μαθητείας; Ποια κίνητρα μπορούν να δοθούν στους εργοδότες για να προσφέρουν θέσεις μαθητείας;
Με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μπορούν να συμβάλλουν οι εκπαιδευτικοί της κάθε ειδικότητας και οι κοινωνικοί εταίροι στην εφαρμογή του θεσμού της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας; Σε ποιο βαθμό μπορεί να συμμετέχει στην υλοποίηση αυτών των θεσμών η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα μπορεί η πρακτική άσκηση ή η μαθητεία να εφαρμόζεται και τους καλοκαιρινούς μήνες; Από ποιους θα ασκείται η εποπτεία εφαρμογής της μαθητείας; Ποια κίνητρα μπορούν να δοθούν στους εργοδότες για να προσφέρουν θέσεις μαθητείας;
- 170 ΣχόλιαΠοια είναι η άποψή σας για τη δομή του Τεχνολογικού Λυκείου, και για τις δυνατότητες που προσφέρει για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
- 68 ΣχόλιαΠιστεύετε ότι οι επαγγελματικοί Τομείς και οι Ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου πρέπει να έχουν την απαιτούμενη συμβατότητα με τις κοινωνικές και αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας;
- 39 ΣχόλιαΠιστεύετε ότι το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων μπορεί να καθορίζει μόνο του τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες της Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ή εκτιμάτε ότι η συνεργασία με τα παραγωγικά Υπουργεία -τα οποία ρυθμίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα- μπορεί να εξασφαλίσει την αποτελεσματικότερη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις τομεακές αναπτυξιακές πολιτικές της χώρας;
- 32 ΣχόλιαΜε ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μπορούν να συμβάλλουν οι εκπαιδευτικοί της κάθε ειδικότητας και οι κοινωνικοί εταίροι στην εφαρμογή του θεσμού της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας; Σε ποιο βαθμό μπορεί να συμμετέχει στην υλοποίηση αυτών των θεσμών η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα μπορεί η πρακτική άσκηση ή η μαθητεία να εφαρμόζεται και τους καλοκαιρινούς μήνες; Από ποιους θα ασκείται η εποπτεία εφαρμογής της μαθητείας; Ποια κίνητρα μπορούν να δοθούν στους εργοδότες για να προσφέρουν θέσεις μαθητείας;
- 62 ΣχόλιαΠιστεύετε ότι ο σύλλογος διδασκόντων και ο διευθυντής του Τεχνολογικού Λυκείου θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προσκαλούν στο σχολείο εμπειρογνώμονες, επιστήμονες, επαγγελματίες κλπ ή εκπροσώπους φορέων, επιχειρήσεων, οργανισμών κλπ, προκειμένου να συνδράμουν με τις εξειδικευμένες γνώσεις τους στην υποβοήθηση του εκπαιδευτικού έργου;
- 58 ΣχόλιαΕκτός από τις τακτικές επιμορφώσεις, με ποιούς άλλους τρόπους θα μπορούσαν οι εκπαιδευτικοί των διαφόρων ειδικοτήτων, να διατηρούν την επαφή τους με τις εξελίξεις στον επαγγελματικό τους τομέα;
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Ιουνίου 2011, 18:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
30 Ιουνίου 2011, 23:59
Σχετικό Υλικό
Κείμενο ΔιαβούλευσηςΥποστηρικτικό Υλικό - Τεχνολογικό ΛύκειοΥποστηρικτικό Υλικό - ΔιευκρινήσειςΒίντεο για την Τεχνική – Επαγγελματική ΕκπαίδευσηΈκθεση Δημόσιας ΔιαβούλευσηςΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
32 Σχόλια 429 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 84363 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων
- ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
- Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις
- Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις
- «Καθορισμός κριτηρίων πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ»
- Διαδικασία συγκρότησης των εκλεκτορικών σωμάτων των Α.Ε.Ι.
- ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικές σπουδές
- Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας και άλλες διατάξεις
- Πλαίσιο για την διασφάλιση της ποιότητας
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...
- Εκσυγχρονισμός Ακαδημίας Αθηνών...
- Λήψη μέτρων για την αποτροπή,αντιμετώπιση και την καταπολέμηση της βίας στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
- Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις
- Διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις»
- Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις
- Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις
- ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΓΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
- Συνέργεια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας
- Συνέργεια Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος με Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας
- ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΙΟΝΤΙΖΟΥΣΩΝ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΩΝ – ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις
- Δικονομικοί κανόνες επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτή-Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες
- Ιόνιο Πανεπιστήμιο
- Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις
- Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και λοιπές διατάξεις
- Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/59/Ευρατόμ του Συμβουλίου, της 5ης Δεκεμβρίου 2013
- Τροπολογία σε σ/ν ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση
- Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Σχέδιο Νόμου - «Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας»
- Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση
- «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».
- Οργανισμός Λειτουργίας του Ν.Π.Ι.Δ. «Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών»
- Αναλωθέντα Καύσιμα και Ραδιενεργά Απόβλητα
- Καθορισμός της εθνικής πολιτικής για τη διαχείριση των αναλωθέντων καυσίμων και των ραδιενεργών αποβλήτων
Κυρία Υπουργέ, Κυρία Υφυπουργέ,
Με αφορμή την πρόταση για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, που τόσο ταλαιπωρημένη είναι στην χώρα μας, επαναφέρουμε ένα πάγιο, δίκαιο και ηθικό αίτημα μας, που τούτη την ύστατη ώρα πρέπει να επιλυθεί. Αναφερόμαστε στην αναγνώριση της εκπαιδευτικής μας προϋπηρεσίας στα δημόσια, ενταγμένα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σχολεία του ΟΑΕΔ από το Υπουργείο Παιδείας.
Θυμίζουμε ότι αναγνωρίσεις προϋπηρεσίας έχουν γίνει κατά καιρούς από πολλούς υπουργούς στο παρελθόν αλλά και από εσάς με το νόμο 3848/10.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαίο να προβείτε στην αποκατάσταση μίας χρόνιας αδικίας, καθώς δεν είναι δυνατό οι διορισμοί ωρομισθίων, αναπληρωτών και μονίμων καθηγητών να πραγματοποιούνται από τους πίνακες του Υπουργείου Παιδείας και η προϋπηρεσία εκπαιδευτικών στα σχολεία του ΟΑΕΔ να μη λαμβάνεται υπόψη.
Δεν επιθυμούμε να σας κουράσουμε επαναλαμβάνοντας τις απόψεις του ΝΣΚ και του Συνηγόρου του Πολίτη για το θέμα μας, άλλωστε σας τα έχουμε υποβάλει πολλάκις, παρά να σας τονίσουμε ότι στις συναντήσεις μας με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου αλλά και τον Γενικό Γραμματέα κ. Κουλαϊδή όλοι αποδέχθηκαν το δίκαιο του αιτήματος δηλώνοντας ότι θα συνεισφέρουν στην λύση του.
Στην πρόταση που καταθέσατε για το Τεχνολογικό Λύκειο αναφέρεστε στο μείζον ζήτημα της Μαθητείας και Πρακτικής Άσκησης. Πράγματι πρόκειται για σημαντικό ζήτημα για την προώθηση ολοκληρωμένης τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί του ΟΑΕΔ έχουν μεγάλη εμπειρία και σημαντική συμβολή στην επιτυχία των σχολείων του ΟΑΕΔ, όπου η Μαθητεία και κατ’ επέκταση η Πρακτική Άσκηση αποτελούν αναπόσπαστο κεφάλαιο της εκπαιδευτικής διεργασίας.
Γενικά η πολιτεία οφείλει να αποκτήσει στρατηγικό πλάνο για την εκπαίδευση γενικά και την τεχνική εκπαίδευση ειδικότερα. Ένα πλάνο με ορίζοντα μακροπρόθεσμο, με ξεκάθαρο στόχο που δεν θα επηρεάζεται από τις αλλαγές υπουργών ή κυβερνήσεων.
Αξιότιμες κυρίες,
Για τους παραπάνω και πολλούς ακόμη λόγους και επειδή όλους μας απασχολεί η καλύτερη δυνατή προοπτική, γνωρίζοντας την ευαισθησία σας για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, ζητούμε την αναγνώριση της εκπαιδευτικής μας προϋπηρεσίας με το παρόν νομοσχέδιο και την ένταξη μας στο άρθρο 6 του νόμου 3027/02, μιας επιλογής για την οποία θα είστε περήφανες στο μέλλον.
Με εξαιρετική εκτίμηση,
Το Γενικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας.
Ένα επιπλέον κίνητρο που θα μπορούσε να δώσει μια άλλη διάσταση στην Πρακτική Άσκηση, μετά το 3ο έτος και στο 4ο έτος του Τεχνολογικού Λυκείου, είναι η αναγνώριση του χρόνου της Πρακτικής Ασκησης, ως κανονική επαγγελματική προϋπηρεσία, μιας και είναι μετά την απόκτηση του 1ου τίτλου σπουδών-πτυχίο- (της Γ Τάξεως του Τεχνολογικού Λυκείου).
Αυτό θα βοηθήσει ιδιαίτερα:
α) στη μελλοντική πρόσληψη των μαθητών σε Ιδιωτικό και Δημόσιο Τομέα και
β) στην έκδοση αδείας ασκήσεως επαγγέλματος
Συνάμα θα πρέπει οι αποφοιτούντες από το 4ο έτος του Τεχνολογικού Λυκείου ΚΑΙ μετά από επιτυχή Πιστοποίηση, να λαμβάνουν επιπλεόν 150 μόρια σε προκηρύξεις διαγωνισμού ΑΣΕΠ, στην ειδικότητά τους (κάτι για το οποίο ισχύει στους πτυχιούχους των ΙΕΚ)
1. Οι Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων θα μπορούν να αναλαμβάνουν την εποπτεία ομάδας μαθητών που θα πραγματοποιεί Πρακτική Άσκηση. Θα επισκέπτονται τους χώρους δουλειάς, θα συνομιλούν με τους εργοδότες, προϊσταμένους και τους εκπαιδευόμενους. Θα συντάσσουν έκθεση αξιολόγησης ανά μήνα και συγκεντρωτική ανά 3μηνο ή 6μηνο..
2. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα μπορεί μέσω των υπηρεσιών της να απασχολεί μεγάλο όγκο μαθητικού δυναμικού που επιθυμεί να υλοποιήσει πρακτική άσκησης. Στις Διοικητικές Υπηρεσίες, στα ΚΕΠ, στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς, στα Αστικά Κέντρα Υγείας, στα Φυσιοθεραπευτήρια, στις Τεχνικές Υπηρεσίες, στη Δ/νση Πρασίνου, στις Κοινωνικές Υπηρεσίες, στα Οικονομικά Τμήματα κλπ.
3. Η Πρακτική Άσκηση θα μπορεί να εφαρμόζεται τους καλοκαιρινούς μήνες (όπως κάνει ο ΟΤΕΚ) και αφού θα υλοποιηθεί στο Δ΄ έτος του Τεχνολογικού Λυκείου, το παιδί πλεόν είναι ενήλικο και έτσι πλεόν θα μπορεί και από μόνο του να αποφασίζει τι αυτό πραγνατικά θέλει. Θα πρέπει όμως να υπάρχει και εναλλακτική λύση, με ένα «σπαστό» πρόγραμμα πρακτικής άσκησης δύο μηνών ή τριων μηνών, έτσι ώστε να μπορεί το παιδί να αποφασίζει το πρόγραμμα που το βολεύει. Θα πρέπει να ληφθεί ίδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά που βρίσκονται στα νησιά και σε ακριτικά σημεία της χώρας, να υλοποιήσουν την πρακτική άσκηση στον τόπο τους!
4. Για να είναι λειτουργικό ένα πρόγραμμα πρακτικής άσκησης θα πρέπει να προβλέπεται η ενίσχυση των Εργοδοτών ΚΑΙ των μαθητών από προγράμματα του ΕΣΠΑ (κάτι ανάλογο που κάνει δεκαετίες τώρα ο ΟΑΕΔ). Δηλαδή θα πρέπει να διασφαλίζεται ένα ποσό επιδότησης του εργοδότη και του ασκούμενου και σαφέστατα και ένσημο κατά ατυχήματος και υγείας.
ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΛΥΚΕΙΑ:
1.Μερικά μαθήματα δεν μπορούν γίνουν πχ( ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ) και μερικά όπως Θρησκευτικά π.χ να ενσωματωθούν στο μάθημα της Ιστορίας έτσι ώστε να υπάρχει περισσότερος χρόνος για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας που οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ έχουν πρόβλημα και περισσότερο οι μαθητές των Εσπερινών.
2.Η πρακτική άσκηση (του 4ου έτους ) να υπολογίζεται από το πρώτο έτος αν οι μαθητές εργάζονται στην αντίστοιχη ειδικότητα.
3. Να γίνει προσεκτική ανάλυση των μαθημάτων για το πτυχίο σε σχέση με το ημερήσιο.
4. Τα εσπερινά Τε.Λ να έχουν την δυνατότητα διαφοροποιημένης διδασκαλίας λόγω των πολλών μαθησιακών προβλημάτων.
5.Καταγραφή των προβλημάτων όλων των Σ.Ε.Κ και να ενισχυθούν αυτά που έχουν ελλείψεις.
6.Είναι θετικό το γεγονός ότι μέσα στα τέσσερα χρόνια θα ολοκληρώνει τον κύκλο σπουδών και το Εσπερινό γιατί ειδάλλως θα έχουμε μεγαλύτερη μαθητική διαρροή.
ΑΛΤΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ 9ου ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΕΠΑ.Λ ΠΑΤΡΑΣ
Η πολιτεία σύγουρα, μπορεί να απορροφήσει τους εκπαιδευόμενους κατά τους θερινούς μήνες για την άσκηση πρακτικής τους σε οργανισμούς του δημοσίου , ΟΤΑ αλλά και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις , τονώντας τη γρήγορη και αποτελεσματική εκμάθησή τους, εντάσσοντας τους στο πραγματικό χώρο εργασίας. Την επίβλεψή τους θα πρότεινα να την έχουν οι προϊστάμενοι του χώρου εργασίας, που όμως και αυτοί θα έχουν την ίδια ειδικότητα, έτσι ώστε να ελέγχεται και η μάθησή τους αλλά και η πρακτική κατάρτισή τους, να βελτιώνονται απο τυχόν προτάσεις αυτών που εργάζονται ήδη στο χώρο, αλλά και προσφέροντας τους και αυτός τις νέες τεχνολογικές μεθόδους.
Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ Ν. ΜΟΥΔΑΝΙΑ 14/06/2011
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ Αριθμ. Πρωτ.: 118
ΤΑΧ. Δ/ΝΣΗ: ΕΠΑ.Λ.-ΕΠΑ.Σ.-Σ.Ε.Κ. Ν. ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ
ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 3
632 00 ΝΕΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ
E-mail : elteechal@oltee.gr
Site : http://elteechal.blogspot.com
ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. ΓΙΑ ΤΗ Δ/ΘΜΙΑ Τ.Ε.Ε.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ: ΠΑΛΙ Μ’ ΕΝΑ ΤΙΠΟΤΑ, ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΠΟΥΘΕΝΑ
Μετά από ενάμιση και πλέον χρόνο, θητείας της κυβέρνησης, δόθηκε στη δημοσιότητα από το ΥΠΔΒΜΘ η πρόταση του για τη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (Τ.Ε.Ε.). Με τη λήξη του διδακτικού έτους, για να ψηφιστεί το καλοκαίρι και να ισχύσει από την επόμενη σχολική χρονιά. Τυχαίο; Δεν νομίζω! (κατά τη γνωστή ατάκα). Γνωστές οι πονηρές μεθοδεύσεις και πρακτικές.
Υποχείριο των συντεχνιών και των καθεστωτικών αντιλήψεων η πολιτική ηγεσία του Παιδείας δεν έδωσε ουσιαστικές προτάσεις πόσο μάλλον δε λύσεις στο ζητούμενο (και κατά την ίδια), την αναβάθμιση της Δ/θμιας Τ.Ε.Ε. Ακολουθώντας τις παλιές – ξυνές – στερεότυπες και αποτυχημένες συνταγές, άτολμη να προχωρήσει σε ρίξεις, όπως η μεταφορά της τεχνολογικής κατεύθυνσης από το Γενικό Λύκειο στο φυσικό της χώρο, που η ίδια αποφάσισε να ονομάσει Τεχνολογικό Λύκειο, απέκλεισε για μια ακόμη φορά τη δυνατότητα βελτίωσης – ανάπτυξης της Τ.Ε.Ε., την οποία θα επέφερε η αύξηση και διαφοροποίηση του μαθητικού δυναμικού. Λύσεις που δεν τολμά να δώσει ούτε στη δομή της διοίκησης της εκπαίδευσης με τη σύσταση και λειτουργία Δ/νσης Σπουδών Τ.Ε.Ε. στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου. Δυστυχώς ακόμη μία πολιτική ηγεσία του Παιδείας δεν αποφεύγει τις γνωστές αγκυλώσεις και με ημίμετρα, μέσα από μεγαλοστομίες και ευχολόγια, δεν καταφέρνει τίποτε περισσότερο από τη διατήρηση ενός περίπου ΕΠΑ.Λ. με νέα ονομασία. Έτσι έχουμε μία ακόμη αλλαγή μέσα από αναποτελεσματική πολιτική που τώρα όμως φορά τον μανδύα της διαβούλευσης, της διαφάνειας, της συναίνεσης. Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι δεν υπάρχει ουσιαστικός διάλογος και τα προσχηματικά μέσα – εργαλεία για επιφανειακές χωρίς περιεχόμενο δημοκρατικές διαδικασίες αποκαλύπτονται απάτη και καταλήγουν κακόγουστο αστειάκι.
Αλήθεια, γιατί μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας των Μαθηματικών και μηδενίζονται της Φυσικής και Χημείας στις Β΄και Γ΄τάξεις του Τεχνολογικού Λυκείου; Μήπως έτσι ουσιαστικά αμφισβητείται (εσκεμμένα;) πάλι η ισοτιμία με το Γενικό Λύκειο; Την υποψία μας ενισχύει και ο διαχωρισμός της Γ΄τάξης σε Τμήματα Ειδικότητας και Γενικής Παιδείας. Που είναι η ισότιμη αντιμετώπιση των δύο Λυκείων; Η εισαγωγή των αποφοίτων των Τεχνολογικών Λυκείων με Ειδικές Εξετάσεις στα Α.Τ.Ε.Ι. να καθοριστεί με ποσοστό που να προσδιορίζεται από το συνολικό αριθμό των μαθητών της Γ΄τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου σε σχέση με το συνολικό αριθμό των μαθητών της Γ΄τάξης Γενικού και Τεχνολογικού Λυκείου.
Πέραν των παραπάνω αντιρρήσεων και διαφωνιών μας. Ζητούμε ακόμη:
Να μην ιδρυθούν και λειτουργήσουν Τεχνολογικά Λύκεια σε άλλα Υπουργεία ή Ν.Π.Δ.Δ. Εκπαίδευση αποκλειστικά και μόνον από το Παιδείας.
Οι ΕΠΑ.Σ. να μετατραπούν σε Τεχνολογικά Λύκεια. Όσες από αυτές λειτουργούν με εσπερινό ωράριο σε Εσπερινά Τεχνολογικά Λύκεια.
Να μην καταργηθεί ή συγχωνευθεί, στην κατ’ αρχήν λειτουργία του Τεχνολογικού Λυκείου, καμία σχολική μονάδα της Δ/θμιας Τ.Ε.Ε.και να παραμείνουν όλοι οι Τομείς και Ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. Στη συνέχεια, με τη συμμετοχή πάντα των εκπροσώπων της εκπαιδευτικής κοινότητας, σοβαρές, υπεύθυνες, μελετημένες και τεκμηριωμένες αποφάσεις, με βαρύνουσας σημασίας την άποψη της τοπικής κοινωνίας, μέσα από τις Περιφερειακές Επιτροπές και τα Συμβούλια.
Οι ώρες των μαθημάτων υποστήριξης να πραγματοποιούνται πέραν του 35ώρου.
Νέα Αναλυτικά Προγράμματα – Προγράμματα Σπουδών και Βιβλία που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες.
Απολυτήριο και Πτυχίο σε όλους τους αποφοίτους της Γ΄τάξης.
Στα Τμήματα Ειδίκευσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Τ.Ε.Ε.), της Δ΄ – μεταλυκειακής – τάξης, να μην διδάσκονται μαθήματα Γενικής Παιδείας, να καθοριστεί με σαφήνεια η πρακτική άσκηση και η πιστοποίηση του πτυχίου (επίπεδο 3) να πραγματοποιείται μέσα από τις εκπαιδευτικές ενδοσχολικές διαδικασίες και εξετάσεις.
Να ορισθούν ξεκάθαρα και χωρίς αοριστολογίες τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των αποφοίτων.
Σχεδιασμό, οργάνωση και προγραμματισμό επιτέλους της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Επαρκή χρηματοδότηση και δημιουργία υποδομών σε κτιριακό και εργαστηριακό εξοπλισμό.
Ουσιαστικό διάλογο με τον πρωταγωνιστή της εκπαίδευσης, τον εκπαιδευτικό.
Έτσι και μόνο θα καταξιωθεί το Τεχνολογικό Λύκειο σαν σχολείο πρώτης επιλογής όπως δηλώνει ότι επιθυμεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Γιατί άραγε Κε Υφυπουργέ Παιδείας, Κε Γ. Πανάρετε, ο Υπουργός Παιδείας της Ελβετίας έστειλε τα 5 από τα 6 παιδιά του στην Τεχνική Εκπαίδευση;
Ενδιαφέρον παρουσιάζει, απάντηση στο ερώτημα μπορεί να δίνει, γράμμα Φινλανδού μαθητή σε Έλληνα φίλο του που μπορείτε να διαβάσετε εδώ: http://elteechal.blogspot.com/2011/06/blog-post_08.html
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΜΑΤΙΑΔΗΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΤΣΑΡΟΥΧΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Αν θέλουμε σωστά Τεχνολογικά Λύκεια με επαγγελματική προοπτική θα πρέπει χωρίς δεύτερη σκέψη να διδάσκονται και μαθήματα όπως εφαρμοσμένα μαθηματικά στην ειδικότητα, εφαρμοσμένη φυσική στην ειδικότητα , εφαρμοσμένη χημεία στην ειδικότητα, σύνταξη εγγράφων και προσφορών στην ειδικότητα , σύνταξη τεχνικών εκθέσεων στην ειδικότητα κλπ, όπως στις παλιές Σχολές Εργοδηγών Μηχανικών.
Με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μπορούν να συμβάλλουν οι εκπαιδευτικοί της κάθε ειδικότητας και οι κοινωνικοί εταίροι στην εφαρμογή του θεσμού της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας; Σε ποιο βαθμό μπορεί να συμμετέχει στην υλοποίηση αυτών των θεσμών η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα μπορεί η πρακτική άσκηση ή η μαθητεία να εφαρμόζεται και τους καλοκαιρινούς μήνες; Από ποιους θα ασκείται η εποπτεία εφαρμογής της μαθητείας; Ποια κίνητρα μπορούν να δοθούν στους εργοδότες για να προσφέρουν θέσεις μαθητείας;
1. Αρχικά πρέπει οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα υπηρετήσουν στο Τεχνολογικό Λύκειο, να έχουν οι ίδιοι περάσει από ανάλογες σπουδές, όχι μόνο θεωρητικά αλλά και πρακτικά. Να γνωρίζουν σε βάθος τους σκοπούς του Τ. Λ. και να κατέχουν το ίδιο εμπεριστατωμένα και το αντικείμενό τους. Επίσης επιβάλλεται να ελέγχονται κάθε έτος για την απόδοσή τους στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Να σταματήσει επιτέλους το πρόχειρο, «ο γνωρίζων ανάγνωση και γραφή κάνει το δάσκαλο». Και αν ακόμη δεν έχουν δημιουργηθεί ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για τη διδασκαλία κάποιων ειδικοτήτων, αυτό, μέχρι να θεραπευτεί το κενό, να καλυφθεί με ουσιαστικά σεμινάρια επί της διδασκαλίας και διδακτικής του αντικειμένου. Να σημειώσω εδώ πως στο Λύκειο οι δάσκαλοι ασκούν όχι μόνο εκπαιδευτικό έργο, αλλά και παιδαγωγικό. Αυτή είναι μια παράμετροε, που δεν πρέπει να αμελούμε καθόλου.
2. Στο βαθμό που διαθέτει αντίστοιχες επαγγελματικές ομάδες και κατάλληλα άτομα. Άλλωστε τα σχολεία ανήκουθν ούτως ή άλλως στην τοπική αυτοδιοίκηση.
3. Και βέβαια να εφαρμόζεται και τους καλοκαιρινούς μήνες. όχι βέβαια όλους, αλλά ο Ιούλιος και ο Σεπτέμβριος να είναι μήνες μάθησης. Οι καθηγητές οι οποίοι διδάσκουν το οικείο μάθημα θα παρίστανται στην εφαρμογή του προγράμματος, καθώς και πρόσωπα της παραγωγικής μονάδας με τα κατάλληλα προσόντα. Η προσπάθεια και η προσφορά τους να αμοίβεται.
4. Οι εργοδότες θα πρέπει να είναι ικανοποιημένοι από τη συμβολή τους στο να βγουν στην κοινωνία κατάλληλα στελέχη, που θα ενδυναμώσουν μελλοντικά και τις δικές τους επιχειρηματικές προσπάθειες.
Η πρακτική άσκηση κατά την γνώμη μου θα πρέπει να είναι προσωπική επιλογή του μαθητή αν θέλει να την κάνει ή όχι.
Σίγουρα πρέπει να είναι κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ώστε να μην εξοντώνονται οι μαθητές μέσα στη σχολική περίοδο και μειώνεται η απόδοσή τους στο σχολείο αλλά και στον εργασιακό χώρο. Θεωρώ ότι θα πρέπει να είναι μικρής διάρκειας, 4-6 εβδομάδες και να επαναλαμβάνεται ανάμεσα στα έτη σπουδών, ώστε να μην εκμεταλλεύονται οι μαθητές από τους εργοδότες αλλά να έχουν και το χρόνο να ξεκουραστούν πριν αρχίσει η νέα σχολική περίοδος.
Τον έλεγχο καλό θα ήταν να τον κάνει ο εκπαιδευτικός, μία φορά την εβδομάδα στο χώρο εργασίας του μαθητή, ενός συγχρόνως θα μπορεί και ο ίδιος να επιμορφώνεται για τις νέες εξελίξεις στο χώρο. Επίσης μία ομάδα εκπαιδευτικών μπορεί να είναι υπεύθυνη όλο το χρόνο ώστε να οργανώνει και να βρίσκει εταιρίες που θα κάνουν την πρακτική άσκηση οι μαθητές ενώ συγχρόνως θα ενημερώνεται για τις εξελίξεις στον εργασιακό χώρο.
Σίγουρα οι τοπικοί φορείς μπορούν να βοηθήσουν είτε προσφέροντας θέσεις για πρακτική άσκηση είτε δέχοντας εκπαιδευτικούς στους χώρους για να επιμορφωθούν.
Τα κίνητρα μπορεί να είναι κάποια οικονομική συμβολή του κράτους στην εταιρία είτε κάποια φοροαπαλλαγή ώστε να προσφέρουν θέσεις εργασίας
Οι καθηγητές να έχουν την εποπτεία.Η πρακτική άσκηση να γίνεται κατ΄αρχήν σε σωστά οργανωμένα Εργαστηριακά Κέντρα με αξιοποίηση του εξοπλισμού που υπάρχει και σε πολλές περιπτώσεις σχολάζεικαι μετά και σε επιχειρήσεις-υπηρεσίες των Δήμων και σε ιδιώτες με κίνητρα ανάλογα με την περίπτωση.Μπορεί να γίνεται και το καλοκαίρι μετά από προσεκτική μελέτη κάθε περίπτωσης.
Θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να επιβλέπει την εξέλιξη του εκπαιδευόμενου στον επαγγελματικό χώρο με συχνές επισκέψεις και να συντάσσει την ανάλογη έκθεση προόδου – αξιολόγηση, Σε συνδυασμό με τις αξιολογήσεις των επιχειρήσεων, ως προς την απόδοση των μαθητευομένων, να γίνονται οι απαραίτητες διορθώσεις – βελτιώσεις στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στο αναλυτικό της πρόγραμμα.
Οι εργοδοτες να βαθμολογουν την καταρτιση των μαθητευομενων. Αν Αυτη ειναι ανεπαρκης το σχολειο , ο Δντης του και οι Διδασκοντες να μπαινουν σε επιτηρηση. Αν δεν διορθωθουν, σπιτια τους.
Πρέπει ο μαθητής να αποκτήσει παράλληλα με την εκπαίδευση του και πρακτική εξάσκηση.
Μπορεί να πραγματοποιηθεί με την βοήθεια των τοπικών φορέων, αλλά και του σχολείου παράλληλα.
Ο μαθητής θα μπορούσε να διεξάγει την πρακτική του άσκηση τους μήνες των διακοπών, με την επίβλεψη απο το σχολείο, με αποτέλεσμα να υπάρχει και μια πιστοποιημένη προϋπηρεσία, που θα δίνεται στο μαθητή και θα του είναι χρήσιμη για τα επαγγελματικά του δικαιώματα.
Η πρακτική είναι κάτι χρήσιμο και πολύ σημαντικό για την επαγγελματική εμπειρία του μαθητή. Καταρχήν του δίνεται η δυνατότητα να έρθει σ’ επαφή με επαγγελματίες του χώρου, να αποκομίσει μία επαγγελματική εμπειρία, που αργότερα θα τον καταστήσει έναν καλό επαγγελματία. Είναι πολύ σημαντικό η πρακτική άσκηση να γίνει μετά το τέλος της Γ’ τάξης (ίσως προαιρετικά για ένα τρίμηνο) και στην Δ’ τάξη(για ένα εξάμηνο υποχρεωτικά) . Το μοντέλο πρακτικής άσκησης του Α-ΤΕΙ νομίζω ότι λειτουργεί πολύ καλά. Ο εκπαιδευτικός (της ειδικότητας) θα πρέπει να είναι δίπλα στο μαθητή και να έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα, να μπορεί ο εκπαιδευτικός να ελέγχει την πρόοδο του μαθητή, χωρίς όμως να επεμβαίνει στα εσωτερικά της εργασίας. Υπάρχουν ειδικότητες όπως η δική μου , Συντήρηση έργων τέχνης, που κάλλιστα οι μαθητές θα μπορούσαν να κάνουν τη πρακτική τους άσκηση σε πολλά Μουσεία, και Εφορείες αρχαιοτήτων της χώρας, (παρουσιάζεται μεγάλη έλλειψη συντηρητών σε ανασκαφές κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες) αλλά ακόμη και σε ιδιώτες. Εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε σε θέση να βρίσκουμε αυτές τις θέσεις εργασίας, αν αυτό μας ζητηθεί. Πολλές φορές αναφέρεται ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης, για την εύρεση εργασίας, σωστά μεν αλλά μη ξεχνάμε ότι υπάρχουν και ειδικότητες που δεν συνδέονται απαραίτητα.
1.Καλοκαιρινή κανονική απασχόληση, μόνο στον όποιο έχει απομείνει ιδιωτικό τομέα και σε όσες Επιχειρήσεις του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα έχουν πραγματική απασχόληση, όχι στον Δημόσιο, σε 8ωρη βάση, αμειβόμενη στο 75% της ανάλογης θέσης εργασίας, με ασφαλιστικές εισφορές και με το ισχύον δίκαιο.
2.Η απασχόληση μπορεί να είναι σε μια ή δυο επιχειρήσεις. Έχει προηγηθεί εύρεση θέσεων μετά από συνεργασία Σχολών με Υπουργείο και Υπουργείου με Συνδέσμους Επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. Η κατανομή των θέσεων γίνεται από τις Σχολές. Ανάμειξη στην εύρεση θέσεων από ..διδάσκοντες ή άλλους μοιάζει εξωπραγματική.
3.Με την έναρξη των μαθημάτων, οι εκπαιδευόμενοι υποβάλλουν υποχρεωτικά στις Σχολές έκθεση σχετική με την εργασία τους που βαθμολογείται.
4.Καμιά άλλη ανάμειξη των διδασκόντων στην διάρκεια εργασίας στις Επιχειρήσεις τη στιγμή που δεν θα έχουν τίποτε να προσφέρουν είτε από φυσιολογική άγνοια για τους περισσότερους είτε γιατί θα φανεί ανάμειξη στα ενδοεταιρικά με ότι αυτό συνεπάγεται. Αυτό γιατί παρατηρώ ..πολύ μεγάλο ενδιαφέρον με ανάλογες παρατηρήσεις μάλλον από διδάσκοντες.
Στην χώρα μας αυτό που λείπει δεν είναι ούτε οι τρόποι αλλά ούτε οι ιδέες, και αν ακόμα δεν είχαμε έμπνευση αρκεί να αντιγράψουμε αυτό που γίνεται στα άλλα ανεπτυγμένα κράτη. Αυτό που δεν έχουμε είναι η θέληση και το κουράγιο για δουλειά με απλά λόγια υπάρχουν πολλοί « βολεμένοι » ακόμα και αυτοί που θέλουν πραγματικά να αποδώσουν παρεμποδίζονται με διάφορους τρόπους. Ας δούμε πως θα μπορούσε να μας φύγει αυτή η ρετσινιά, με ένα συγκεκριμένο παράδειγμα.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
1. Στην Β και Γ τάξη πχ οι μαθητές ειδικότητας οχημάτων , να διαιρεθούν δια τον αριθμό των εκπαιδευτικών που διδάσκουν νευραλγικά μαθήματα, αυτά τα παιδιά θα είναι υπό την εποπτεία του.
2. Ο συνάδελφος από την αρχή του σχολικού έτους έχει στα χέρια του όλα τα συνεργία αυτοκινήτων τα οποία δέχονται τους μαθητές για πρακτική άσκηση, την περίοδο που οι εργοδότες το επιθυμούν.( πχ στις διακοπές, Χριστουγέννων, Πάσχα, η θερινές ).
3. Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν αυτό το «stage» διάρκειας ένα μήνα για την Β τάξη το ίδιο για την Γ
4. Ο μαθητής δεν θα παίρνει πτυχίο εάν δεν το έχει πραγματοποιήσει
5. Ο εκπαιδευτικός σταδιακά επισκέπτεται επί τόπου τον χώρο και έχει επικοινωνία με τον υπεύθυνο του συνεργείου για θέματα συμπεριφοράς, και αποδώσεις.( κάθε επίσκεψη του θα φέρει την σφραγίδα του εργοδότη σε ειδικό έντυπο )
6. Στο τέλος αυτής της περιόδου ο εργοδότης παραδίδει στον εκπαιδευτικό μία έκθεση και έναν βαθμό προόδου του μαθητή.
7. Ο βαθμός αυτός μετράει στον γενικό μέσον όρο
Τα κίνητρα
1. Ο εργοδότης θα έχει στα χέρια του μια υπεύθυνη δήλωση από τον κηδεμόνα
2. Ο μαθητής θα πρέπει να είναι ασφαλισμένος σε περίπτωση ατυχήματος τα έξοδα θα επιβαρύνουν την πολιτεία
Γεώργιος Ι. Παρίκος
Γεώργιος Ι. Παρίκος
Μηχ/γος ΑΣΕΤΕΜ/ΣΕΛΕΤΕ
Τέως Διευθυντής ΤΕΣ/Ιλίου
Δ/ντής Εκδοτικού Ομίλου ΙΩΝ
Να μελετηθεί ο έλεγχος και η εποπτεία μαθητείας για τους σπουδαστές των σχολών του ΟΑΕΔ. Να μελετηθεί η εποπτεία μαθητείας μιας ημέρας την εβδομάδα που εφαρμόζεται στην ΚΥΠΡΟ για τους μαθητές της 3ης τάξης των ημερήσιων τεχνικών σχολών.
Στις ειδικότητες που αφορούν το τουρισμό οι μαθητές της Γ` τάξης και του 4ου έτους να αρχίζουν μαθήματα στο τέλος Οκτωβρίου και να τελειώνουν στο τέλος Απριλίου και από 10 Μαΐου έως 20 Οκτωβρίου να κάνουν μαθητεία σε ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις.
Την εποπτεία της μαθητείας να την έχουν οι καθηγητές των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με έναν υπεύθυνο ανά επιχείρηση.
Στα αγροτικά επαγγέλματα να καθορισθούν στις 3ες τάξεις μια ημέρα μαθητεία σε αγροκτήματα και γεωργικά εργοστάσια.
Στα τεχνικά επαγγέλματα μπορεί να καθορισθεί μαθητεία σε δίμηνα καλοκαιρινά προγράμματα σε ανάλογα τεχνικά εργοστάσια και συνεργεία για μαθητές που τελείωσαν την Β` και την Γ` τάξη.
Για τους σπουδαστές του 4ου έτους θα μπορούσε να υπάρξει μαθητεία μιας ή δύο ημερών ανά εβδομάδα ανάλογα με τις ανάγκες τις ειδικότητας και του δομημένου προγράμματός της.
Μια ματιά στη Γερμανία όπου το δυϊκό σύστημα επαγγελματική εκπαίδευσης έχει μακροχρόνια εφαρμογή δεν βλάπτει. Ο ΟΑΕΔ εφαρμόζει για 40 περίπου χρόνια παρόμοιο σύστημα.
Θα μπορούσε, η μαθητεία να εφαρμοσθεί για 6 μήνες ή για ένα χρόνο μετά την αποφοίτηση αλλά με πραγματικό έλεγχο από υπεύθυνους εκπαιδευτές.
Καταρχήν πρέπει να ξεκαθαριστεί η μορφή της πρακτικής άσκησης.
1. Θα είναι επι πληρωμής (όπως στα ΤΕΙ) διότι αν είναι, πάρα πολλοί θα θελήσουν να πάρουν ένα μαθητή να εργαστεί σε αυτούς. Όλοι τα θέλουν τα δωρεάν χέρια εργασίας.
2. Αν δεν είναι επι πληρωμής, θα μετράει ως προϋπηρεσία για την απόκτηση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος; ή και μετά το τέλος της ο μαθητής θα πρέπει να είναι δέσμιος των κατά τόπων επαγγελματιών που κολλάνε μόνο τα ένσημα χωρίς να τους προσφέρουν ούτε την υποτυπώδη αμοιβή.
3. Η διάρκεια της πόσο θα είναι 6μηνη, 3μηνη;
4. Το ωράριο της πρακτικής θα είναι κανονικό ή μειωμένο;
5. Θα γίνεται και στην Δευτέρα και στην Τρίτη τάξη; ή μόνο στην Τέταρτη;
6. Η πρακτική θα γίνεται μόνο στην Ελλάδα ή και στο εξωτερικό μέσω των ειδικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus , Leonardo Da vinci κλπ
Γιατί κάπως θα πρέπει να πείσουμε και τους μαθητές να την κάνουν. Γιατί οι περισσότεροι μαθητές μας είναι εργαζόμενοι και όχι απαραίτητα στο αντικείμενο που σπουδάζουν. Πολλοί είναι αναγκασμένοι να συντηρούν την οικογένεια τους και δεν μπορούν να αφήνουν την σταθερή αλλά άσχετη δουλειά για να αποκτήσουν γνώσεις σε κάποιον άλλο που θα τους εκμεταλλεύεται,όσο και να θέλουν κατά βάθος να μάθουν περισσότερα πράγματα στο αντικείμενό τους.
Αυτός είναι και ο λόγος που πολλά παιδιά δεν συνέχισαν το αντικείμενο που επέλεξαν ενώ είχαν αρκετό ταλέντο.
Πλέον για να το ακολουθήσεις αυτό που αγαπάς θα πρέπει να έχεις εξασφαλίσει ένα άλφα εισόδημα για μπορείς να δουλεύεις σε κάποιον που δεν θα σε πληρώνει αλλά θα σου παρέχει γνώσεις….
Α) Οι εκπαιδευτικοί και οι κοινωνικοί εταίροι μπορούν να συμβάλλουν :
α. Βρίσκοντας τις αντίστοιχες επιχειρήσεις για την πρακτική άσκηση
β. εποπτεύοντας τις, και
γ. βαθμολογώντας και τις επιχειρήσεις και τους μαθητές κατά τη διάρκεια της συνεργασίας τους.
Β. Η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να συμβάλλει σημαντικά με το να προσφέρει θέσεις πρακτικής άσκησης στους μαθητές. Η πρακτική άσκηση στο δημόσιο για τα δεδομένα της Ελλάδας θα της δώσει κύρος.
Στον Δήμο άλλωστε μπορούν να συμβάλλουν όλες οι ειδικότητες από τους υδραυλικούς μέχρι τους ηλεκτρολόγους, από τους απόφοιτους διοίκησης επιχειρήσεων μέχρι της πληροφορικής αλλά ακόμα και οι αισθητικοί και οι κομμωτές στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων του(π.χ θεατρικά, καρναβάλι κλπ). Στα κέντρα υγείας και τα νοσοκομεία οι νοσηλευτές, φυσικοθεραπευτές κλπ στους συνεταιρισμούς και στις διεύθυνσης δασών και γεωργίας , στις τράπεζες κλπ
Αυτό δεν σημαίνει ότι θα διοριστούν και θα επιβαρυνθεί το κράτος για μια ακόμη φορά. Απλά θα εξασφαλίζει «φθηνό» εργατικό δυναμικό για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά από την άλλη θα πιστοποιεί τις γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές και θα τους δίνει την πολυπόθητη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος νωρίτερα.
Β) Εξαρτάται από τα πρώτα ερωτήματα που σας έθεσα για το αν οι μαθητές μπορούν να κάνουν πρακτική άσκηση το καλοκαίρι. Διότι αν τους στείλουμε κάπου στο εξωτερικό ή και στο εσωτερικό και πληρώνονται δεν νομίζω ότι θα έχει κάνεις τους αντίρρηση.
Θα πρέπει να λάβετε όμως υπόψη σας τον παράγοντα για το αν θα θέλουν οι γονείς να δουλεύουν τα παιδιά τους το καλοκαίρι που θα έχουν πάρει τις άδειές τους και θα θέλουν να πάνε κάπου να ησυχάσουν.
Γ) Η εποπτεία της μαθητείας θα πρέπει όπως προανέφερα να γίνεται από τους καθηγητές που θα αναλάβουν το θέμα αυτό. Το σχολείο και ίσως η δευτεροβάθμια πρέπει να είναι οι κατεξοχήν αρμόδιοι και αν δοθούν και χρήματα ίσως και ο ΟΑΕΔ.
Δ) Τα κίνητρα που θα δοθούν στους εργοδότες ιδίως στους ελεύθερους επαγγελματίες πρέπει να είναι περισσότερα σε σχέση με το Δημόσιο ως εργοδότη. Διότι δεν είναι εύκολο για πολλούς να μπλέκουν μες στα πόδια τους ένα άτομο, ιδίως την στιγμή που πιέζονται και από πάνω να πρέπει να μάθουν κάτι σε αυτόν.
Θεωρώ ότι πρέπει να έχουν κάποιου είδους φοροαπαλλαγή ή μείωση των εισφορών του ΙΚΑ κλπ Έτσι ίσως αγκαλιάσουν καλύτερα τον μαθητή και θα αναζητούν οι ίδιοι κάθε φορά νέους εκπαιδευόμενους.
Μπορεί να εφαρμοστεί το ίδιο μοντέλο πρακτικής άσκησης που υπάρχει στα Τ.Ε.Ι. και στο Τεχνολογικό Λύκειο. Η Πρακτική Άσκηση πρέπει να γίνεται μετά το τέλος της 3ης τάξης και φυσικά να μπορεί να γίνει και μέσα στο καλοκαίρι.
Η εποπτεία εφαρμογής της πρακτικής άσκησης μπορεί να ανατίθεται σε ομάδες καθηγητών της ειδικότητας που ανήκουν στην ίδια περιοχή μετάθεσης ή σε όμορες σε αυτήν που ανήκει ο φορέας στον οποίο πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση.
Οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν την πρακτική τους άσκηση σε ιδιώτες αλλά και σε δημόσιες υπηρεσίες του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η επιλογή των μαθητών για πρακτική άσκηση σε δημόσιους φορείς να γίνεται με κριτήρια (π.χ. βαθμολογία πτυχίου).
Ο χρόνος πραγματοποίησης της πρακτικής άσκησης να μην είναι δεσμευτικός. Να μπορεί αν θέλει ο μαθητής να εκπληρώσει πρώτα τις στρατιωτικές υποχρεώσεις και στη συνέχεια να κάνει πρακτική άσκηση.
Υπάρχει το παράδειγμα της Μαθητείας του ΟΑΕΔ, που νομίζω απαντά στα περισσότερα ερωτήματα. Αλλά ειδικότερα:
1. Να δοθούν τα ίδια κίνητρα στους εργοδότες με αυτά που δίνει ο ΟΑΕΔ. 2. Από τους καθηγητές των μαθητών θα ασκείται η εποπτεία εφαρμογής της μαθητείας. 3. Βεβαίως να εφαρμόζεται η πρακτική άσκηση ή η μαθητεία και τους καλοκαιρινούς μήνες. 4. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να απασχολεί μαθητές στα πλαίσια της μαθητείας ή της πρακτικής άσκησης.
Γιατί η αξιολόγηση να πρέπει να γίνει από τους καθηγητές ειδικότητας και όχι από τους εκάστοτε προϊσταμένους των μαθητών;
Νομίζω θα είναι πιο αντικειμενική.
Σε αυτή την περίπτωση και το καλοκαίρι μπορεί να κάνει κανείς πρακτική άσκηση, αν το επιθυμεί, χωρίς να χρειάζεται να θυσιάσει κάποιος άλλος τις διακοπές του. Βέβαια εκεί, επειδή δεν θα πρόκειται παντα για δημόσιους υπαλλήλους, πιθανόν θα πρέπει να δοθούν κάποια κίνητρα, οχι όμως απαραίτητα αν κρίνουμε από τον πατριωτισμό των Ελλήνων και οτι σε όλους αρέσει ο ρόλος του υπεύθυνου.
Ρόλος της Τοπικής αυτοδιοίκησης θα είναι να καταγράψει τις εταιρείες της περιοχής της και να έρθει σε επαφή μαζί τους για να τους πείσει να δεχτούν τους μαθητές. Γνωρίζω επιχειρήσεις που δεν δέχονται μαθητές για τον φόβο ατυχημάτων. Ισως αν το υπουργείο ή ο δήμος τους ασφάλιζε να τους δεχόνταν ευκολότερα.
Έργο των εκπαιδευτικών ειδικότητας θα ήταν με την επιστροφή των μαθητων να τους αξιολογήσουν και να δουν αν επιτεύχθηκαν οι στοχοι τους.
Η πρακτική ασκηση καλό θα ήταν να γίνει από το 3ο στο 4ο έτος. Να είναι μάλιστα προϋπόθεση για την μετάβαση. Το πρόγραμμά μάλιστα του 4ου έτους να δομηθεί επάνω στις γνώσεις που θα πρέπει να έχουν αποκτήσει.
Μου αρέσει η ιστορία του Παναγιώτη γιατί τα παιδιά πρόσφεραν κοινωνικό έργο και συνήθως οι μαθητές των ΕΠΑΛ είναι φιλότιμοι. Στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί εκτός και αν η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι αρωγός και σε αυτό. Η Τεχνική υπηρεσία μπορεί να δημιουργήσει ένα τμήμα που να καταγράφει τις ανάγκες των σχολείων ή άλλων τοπικών κοινοφελών ιδρυμάτων που έχουν ανάγκες και όχι αρκετά χρήματα για να τις ικανοποιήσουν και ζητήσουν από τα ΤΕΛ να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Νομίζω όμως οτι θα πρέπει να υπάρχει νομοθετική ρύθμιση για αυτό και έγκριση του κηδεμόνα.
Η πρακτική άσκηση πιστεύω ότι είναι η πεμπτουσία της τεχνικής εκπαίδευσης.
Για να πραγματοποιηθέι όμως και να είναι αποτελεσματική θα πρέπει να διασφαλισθούν κάποια πράγματα.
1. Να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει τους τις προϋποθέσεις με τις οποίες θα γίνεται. ( χρόνος, ωράριο, ασφάλιση, αμοιβή κλπ.)
2. Θα πρέπει να προβλεφθεί πότε θα πραγματοποιείται; θα γίνει κάτι ανάλογο με τον ΟΑΕΔ όππου οι μαθητές το πρωί πάνε στην πρακτική τους και το απόγευμα γίνεται μάθημα ή θα υπάρξει έτος ή εξάμηνο πρακτικής μετά το τέλος των σπουδών (ανάλογο των ΑΤΕΙ) ώστε να πάρει το πτυχείο και να αποκτήσει και τα απαραίτητα ημερομίσθια για τυχόν κατοχύρωση επαγγελματικών αδειών.
3. Ποιός θα έχει την ευθύνη εξεύρεσης των εργοδοτών; το σχολείο ή ο μαθητής; ποιός θα επιβλέπει; πώς θα πιστοπποιείται η επιτυχής ή ανεπιτυχής πρακτική άσκηση;
4. Σαφώς και είναι χρήσιμο η άσκηση να γίνεται και το καλοκαίρι με την προϋπόθεση ότι ο ασκούμενος θα αμοίβεται και θα είναι ασφαλισμένος. Εφόσον δε, θα εποπτεύεται απο εκπαιδευτικό θα πρέπει να προβλεφθούν οι απαραίτητες προΰποθέσεις.
5. Για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή της πρακτικής άσκησης θα πρέπει να εμπλέκονται όλοι οι αρμόδιοι φορείς. ( Σχολείο, εκπαιδευτικοί, τοπική αυτοδιοίκηση, παραγωγικοί φορείς, ιδιωτικός τομέας)
6. Στην τελική αξιολόγηση της κάθε θέσης πρακτικής άσκησης θα πρέπει να συμετέχουν απαραιτήτως οι εκπαιδευτικοί ειδικότητας διότι γνωρίζουν το επίπεδο του μαθητή και μπορούν να αξιολογήσουν την καταληλότητα της θέσης εργασίας για τις δυνατότητες του κάθε ασκούμενου.
ΤΑ ΓΡΑΣΥ τα οποία έχει ανασταλεί η λειτουργία τους θα μπορούσαν να αναλάβουν την οργάνωση και την εποπτεία των μαθητών που κάνουν την πρακτική άσκηση
Η θεσμοθέτηση πρακτικής άσκησης, αλλά κυρίως της μαθητείας στο 3ο και το 4ο έτος (ειδίκευσης), θα προσφέρει φτηνό εργατικό δυναμικό στους εργοδότες. Θεωρώ απαράδεκτο οι θεσμοί αυτοί να αντικαθιστούν την παροχή εκπαίδευσης λυκειακού επιπέδου. Οι θεσμοί αυτοί μπορούν να παίξουν το ρόλο τους μετά την αποφοίτηση από το Τεχνολογικό Λύκειο. Διαφορετικό πράγμα, βέβαια, είναι οι θεσμοθετημένες επισκέψεις των μαθητών με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών τους σε εργασιακούς χώρους, που, ειδικά σε ορισμένες ειδικότητες, είναι αναγκαίες και διαφορετικό πράγμα είναι η μετατροπή του Λυκείου σε ένα εξειδικευμένο κέντρο φτηνής και ευέλικτης κατάρτισης. Μετά το πέρας της φοίτησης να ειναι υποχρεωτική η ασκηση του μαθητή σε πιστοποιημένο εργοδότη με μισό ημερομίσθιο, ο οποίος θα επιδοτείται για την απασχόληση του μαθητή με φορολογικά κίνητρα και ο μαθητής να παίρννει συμπλήρωμα μισθού σαν bonuw αλλά με την ολοκλήρωση της πρακτικής ασκησης και την απόκτηση της αδειας εργασίας
Να σας πω μια ιστορία.Για κάποια χρόνια είμουν καθηγητής στο ΤΕΕ σε κάποιο νησί.Το νοσοκομείο του νησιού είχε ανάγκη από κατασκευή υποπινάκων,αντικατασταση πριζών διακοπτών και κάποιες άλλες ηλεκτρολογικές επισκευές.Είχε ακόμα ανάγκη κατασκευής περίφραξης σιδερένιας περιμετρικά,είχε ανάγκη από βοηθητικό νοσηλευτικό προσωπικό είχε ανάγκη από τη μηχανολογική συντήρηση του μοναδικού ασθενοφόρου.Χρήματα όμως δεν υπήρχαν.Με σύμφωνη γνώμη του συλλογου των γονιών των μαθητών μας,του συλλόγου του σχολείου μας και της διοίκησης του Νοσοκομείου όλα αυτά έγιναν από του μαθητές μας με την εποπτεία και την βοήθεια των καθηγητών του ΤΕΕ.Ηταν κακό?Δεν θα έπρεπε να γίνει?.Κι όμως σας πληροφοροώ ότι και οι μαθητες το χάρηκαν και οι καθηγητές και φυσικά και το νοσοκομείο.Όλα αυτά πολύ πριν καθιερωθεί καλοκαιρινό πρόγραμμα για τους μαθητές κ.λ.π.
Φυσικά και θα πρέπει να υπάρχει συνεχής συνεργασία των Τεχν.Λυκείων με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.Ας καθορισθεί ένα τρόπος βαθμολογίας των σχολείων,άμα αναλάβουν κάποιες τέτοιες,όπως οι παραπάνω,εργασίες.Ας βραβευθούν τα παιδιά ας ρωτηθούν και οι γονείς γιαυτά.Πάντως πρέπει να γίνει.
Να εφαρμοσθεί η μεθοδολογία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ή των Αστυνομικών Ακαδημιών ή η μεθοδολογία πρακτικής άσκησης των σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ. Μπορεί ένα από τα πιο πάνω επιτυχημένα μοντέλα να εφαρμοστεί και στο Τεχνολογικό Λύκειο. Η εποπτεία εφαρμογής της πρακτικής άσκησης πρέπει να ανατίθεται μόνο σε επόπτη καθηγητή της ειδικότητάς του μαθητή. Οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν την πρακτική τους άσκηση σε ιδιώτες αλλά και σε δημόσιες υπηρεσίες του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η επιλογή των μαθητών για πρακτική άσκηση σε δημόσιους φορείς να γίνεται με κριτήρια (π.χ. βαθμολογία πτυχίου).
Οι κοινωνικοί εταίροι αναδεικνύουν τις πραγματικές ανάγκες. Οι εκπαιδευτικοί τον τρόπο της εκπαίδευσης.Τα κίνητρα είναι σαφώς οικονομικά π.χ. η καταβολή μέρους της αμοιβής η της ασφαλιστικής εισφοράς.Για την τοπική αυτοδιοίκηση ως έχει σήμερα διατηρώ ζωηρές επιφυλάξεις στο αν μπορεί να είναι χρήσιμη.
Οι εκπαιδευτικοί με υπευθυνότητα θα πρέπει να διδάσκουν τα αντίστοιχα μαθήματα εφαρμόζοντας καινοτόμες δράσεις.Να θέτουν στόχους και να αναλύουν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεργαζόμενη με τα αντίστοιχα Υπουργεία ή άλλους Παραγωγικούς Φορείς(ΤΕΕ, Συνεταιριστικές Ενώσεις,ΣΕΒ,Νοσοκομεία κ.λ.π.)μπορεί να εξελιχθεί σε αρωγό των εκπαιδευτικών ως προς την εύρεση άσκησης μαθητείας των μαθητευόμενων. Την εποπτεία εφαρμογής της πρακτικής άσκησης μπορεί να ανατεθεί σε ομάδες καθηγητών. θα πρέπει όμως τα αποτελέσματα της μάθησης να αξιοιλογούνται, να μπορούν να εφαρμόζονται στην πραγματικότητα και αντιστοίχως να αξιολογούνται και οι επιβλέποντες καθηγητές.
Την εποπτεία μόνο οι καθηγητές των ειδικοτήτων μπορούν να την αναλάβουν, με σχετικά κίνητρα. Οι κοινωνικοί εταίροι και η αυτοδιοίκηση μπορούν να συμβάλλουν δίνοντας θέσεις πρακτικής. Κίνητρα για τις επιχειρήσεις μπορεί να είναι π.χ. μείωση της φορολογίας, πρυμοδότηση για δανειοδότηση κλπ. Η πρακτική κατά τους θερινούς μήνες θα πρέπει να αποκλειστεί. Δεν θα βρεθούν καθηγητές που θα την υποστηρίξουν και πολύ μαθητές των τεχνικών σχολείων λόγω του ότι προέρχονται από ασθενέστερες οικονομικά οικογένειες περιμένουν τις διακοπές για να εργαστούν και να ενισχύσουν τις οικογένειές τους.
Όλα αυτά βέβαια με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την ασφάλεια μαθητών και καθηγητών. Αλλιώς η πρακτική άσκηση θα μείνει για μια ακόμα φορά στα χαρτιά.
Η πρακτικη ασκηση οσο αφορα του εκπαιδευτικο κομματι θα πρεπει να εποπτευεται απο τους Εκπαιδευτκούς των μαθηματων ειδικοτητας ,οι οποιοι θα πρεπει θα συνεργαζονται με του υπευθυνους του Φορεα. Οι μαθητευομενοι θα πρεπει να συντασσουν εκθεσεις πεπραγμενων. πχ ανα εβδομαδα ,ωστε να συσχετιζεται η μαθητεια με το αντικειμενο σπουδων.
Τα κινητρα των Εργοδοτων πρεπει να συζητηθουν με τις εργοδοτικες οργανωσεις ( ΣΕΒ, Επιμελητηρια ,Τραπεζες κλπ) οι οποιοι πρεπει να εμπλακουν αμμεσα στην διαδικασια ωστε να επιτυχει ο θεσμος.
Ο ΟΑΕΔ εχει εμπειρια στην μαθητεια.Επισης υπαρχει Ευρωπαικο Προηγουμενο πχ Γερμανια οπου το συστημα μαθητειας συστημα δουλευει καλα.
Η πρακτική άσκηση υπάρχει πάνω από δύο δεκαετίες στα Α.Τ.Ε.Ι. και λειτουργεί ικανοποιητικά. Μπορεί το ίδιο μοντέλο να εφαρμοστεί και στο Τεχνολογικό Λύκειο. Η Πρακτική Άσκηση πρέπει να γίνεται μετά το τέλος της 3ης τάξης και φυσικά να μπορεί να γίνει και μέσα στο καλοκαίρι.
Η εποπτεία εφαρμογής της πρακτικής άσκησης μπορεί να ανατίθεται σε ομάδες καθηγητών της ειδικότητας που ανήκουν στην ίδια περιοχή μετάθεσης ή σε όμορες σε αυτήν που ανήκει ο φορέας στον οποίο πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση.
Οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν την πρακτική τους άσκηση σε ιδιώτες αλλά και σε δημόσιες υπηρεσίες του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η επιλογή των μαθητών για πρακτική άσκηση σε δημόσιους φορείς να γίνεται με κριτήρια (π.χ. βαθμολογία πτυχίου).
Ο χρόνος πραγματοποίησης της πρακτικής άσκησης να μην είναι δεσμευτικός. Να μπορεί αν θέλει ο μαθητής να εκπληρώσει πρώτα τις στρατιωτικές υποχρεώσεις και στη συνέχεια να κάνει πρακτική άσκηση.
Για ποια επαγγελματικα δικαιώματα μιλαμε?τα ΤΕΕ και τα ΕΠΑΛ δεν εχουν ακόμα…!Τα παιδια που εχουν τελιώσει δεν μπορουν να βγαλουν καμία αδεια ασκήσεως επαγγέλματος!Αρα το προβλημα δεν ειναι η συνεργασία των υπουργείων