Δεδομένου ότι έχει επιλεγεί η σταδιακή και ελεγχόμενη μετάβαση στην κατάσταση της λειτουργικής ενοποίησης των ερευνητικών δραστηριοτήτων, με τη Φάση Β’ ολοκληρώνεται η προσπάθεια αυτή και συντελείται ουσιαστικά ο επιστημονικά συνεκτικός μετασχηματισμός και εκσυγχρονισμός του ερευνητικού ιστού της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, στη Φάση Β’ θα περιληφθούν ενέργειες και παρεμβάσεις οι οποίες αφενός θα αποσαφηνισθούν, θα προσδιοριστούν και θα εξειδικευτούν με βάση τις παράλληλες πρωτοβουλίες που έχουν δρομολογηθεί (νέος νόμος, ΕΣΠΕΚ, λειτουργία ΕΣΕΤ) και αφετέρου απαιτούν διαβούλευση, χρόνο καθώς και κατάλληλη προετοιμασία, προκειμένου να διασφαλιστεί η απαιτούμενη ετοιμότητα και συναίνεση για την ομαλή, συνεκτική και συντεταγμένη μετάβαση στο νέο μοντέλο του ενοποιημένου χώρου έρευνας.
Η υλοποίηση της Φάσης Β’ επηρεάζεται από την ψήφιση του Νέου Νόμου για την Έρευνα, την Τεχνολογική Ανάπτυξη και την Καινοτομία. Με το νέο νόμο θεσμοθετείται η εκπόνηση του ΕΣΠΕΚ 2013-2017, το οποίο θα καθορίσει τους στρατηγικούς στόχους και κατευθύνσεις για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία και θα προσδιορίσει τους ερευνητικούς τομείς εθνικής προτεραιότητας, με βάση τους οποίους θα πρέπει να αναδιαταχθούν και να ευθυγραμμιστούν τα ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα της χώρας. Παράλληλα, το ΕΣΕΤ θα εξετάσει τη σκοπιμότητα, τις επιδόσεις και τις προοπτικές των υφιστάμενων ερευνητικών κέντρων και θα προσδιορίσει τις στρατηγικές κατευθύνσεις και τα θεματικά αντικείμενα ανά ΕΚ με την υποστήριξη των επιμέρους ΤΕΣ, προτείνοντας παράλληλα και κατάλληλες ενέργειες για την εναρμόνιση των ΕΚ με την εθνική και αναπτυξιακή στρατηγική για την έρευνα και την οικονομία γενικότερα. Επιπλέον, ο νέος νόμος ορίζει τη διαδικασία και τους εμπλεκόμενους για την ενοποίηση, διάσπαση, μεταφορά (ολική ή μερική), μετατροπή και κατάργηση των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων, τη ρύθμιση των μεταξύ τους σχέσεων και τη ρύθμιση των θεμάτων του προσωπικού.
Στο πλαίσιο αυτό, κατά τη Φάση Β’ θα σχεδιαστούν αναλυτικά και θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις οι οποίες εν γένει θα αφορούν:
- ως προς το πεδίο εφαρμογής, ερευνητικούς φορείς είτε των εποπτευομένων από τη ΓΓΕΤ είτε των εποπτευόμενων από το ίδιο το ΥΠΔΒΜΘ είτε και από άλλα Υπουργεία (π.χ. συγχωνεύσεις ινστιτούτων από διαφορετικά ΕΚ με βάση τη θεματική εξειδίκευση και την περαιτέρω της Φάσης Α’ επίτευξη κρίσιμης μάζας σε συγκεκριμένους ερευνητικούς τομείς εθνικής προτεραιότητας, συγχωνεύσεις μεταξύ ινστιτούτων / ΕΚ που εποπτεύονται από διαφορετικά Υπουργεία, κλπ.)
- ως προς το εύρος και είδος των παρεμβάσεων, όλες τις απαιτούμενες ενέργειες νομικού, στρατηγικού, λειτουργικού, οργανωτικού και υποστηρικτικού χαρακτήρα που θα προκύψουν με βάση τις κατευθύνσεις του νέου νόμου, τους στόχους και προτεραιότητες του Ε.Σ.Π.Ε.Κ., καθώς και την επανεξέταση των στρατηγικών επιλογών των ερευνητικών φορέων μέσω του ΕΣΕΤ με την υποστήριξη των επιμέρους ΤΕΣ, όπως ενδεικτικά συγχωνεύσεις / συνενώσεις / απορροφήσεις / καταργήσεις ερευνητικών ινστιτούτων ή /και ΕΚ, επαναπροσδιορισμός της στρατηγικής και του θεματικού προσανατολισμού υφιστάμενων ερευνητικών ινστιτούτων ή / και ΕΚ, δημιουργία νέων ερευνητικών κέντρων / ινστιτούτων με βάση τους τομείς εθνικής προτεραιότητας, αναδιοργάνωση και ανασχεδιασμός της λειτουργίας των ΕΚ, σχεδιασμός και εφαρμογή νέου συστήματος στοχοθέτησης και αξιολόγησης, κλπ.
Τέλος, σημειώνεται ότι ο σχεδιασμός και οριστικοποίηση των παρεμβάσεων της Φάσης Β θα πραγματοποιηθεί με ευρύ και ειλικρινή διάλογο και διαβούλευση με την ερευνητική κοινότητα της χώρας.