1. Οι Ομάδες Προσανατολισμού με τους αντίστοιχους Τομείς και με τις αντίστοιχες Ειδικότητες του Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι οι εξής:
α) Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών :
Τομέας Πληροφορικής
1. Τεχνικός Δικτύων & Τηλεπικοινωνιών
2. Τεχνικός Η/Υ
3. Τεχνικός Λογισμικού Η/Υ
4. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα/Web designer – Developer/ Video games)
5. Τεχνικός Γραφίστας Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων
Τομέας Ένδυσης & Υπόδησης
1. Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος & Υποδήματος – Σχεδιαστής Μόδας
Τομέας Δομικών Έργων
1. Σχεδιαστής Δομικών Έργων & Γεωπληροφορικής
β) Ομάδα Προσανατολισμού Διοίκησης & Οικονομίας :
Τομέας Διοίκησης & Οικονομίας
1. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας
2. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Αθλητισμού
3. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα της Ναυτιλίας
4. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Τουρισμού
5. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Πολιτισμού
6. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα της Υγείας
7. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα των Μεταφορών
8. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα της Αγροτικής Οικονομίας
9. Στέλεχος Εμπορίας, Διαφήμισης και Προώθησης Προϊόντων (Μarketing)
10. Στέλεχος Υπηρεσιών Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Logistics)
11. Στέλεχος Μηχανογραφημένου Λογιστηρίου – Φοροτεχνικού Γραφείου
12. Στέλεχος Στατιστικών Ερευνών & Δημοσκοπήσεων
13. Στέλεχος Διαχείρισης Ακίνητης Περιουσίας
14. Στέλεχος Χρηματοοικονομικών & Ασφαλιστικών Εργασιών
15. Στέλεχος Κοστολόγησης
16. Γραμματέας Ανώτερων & Ανώτατων Στελεχών
γ) Ομάδα προσανατολισμού γεωπονίας, τεχνολογίας τροφίμων & διατροφής :
Τομέας Γεωπονίας
1. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα της Αγροτικής Οικονομίας
Τομέας Διατροφής & Διαιτολογίας
1. Στέλεχος Διατροφής & Διαιτολογίας
Τομέας Τεχνολογίας Τροφίμων & Ποτών
1. Στέλεχος Τεχνολογίας & Ελέγχου Τροφίμων
δ) Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής :
Τομέας Γεωπονίας
1. Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα της Αγροτικής Οικονομίας
Τομέας Διατροφής & Διαιτολογίας
1. Στέλεχος Διατροφής & Διαιτολογίας
Τομέας Τεχνολογίας Τροφίμων & Ποτών
1. Στέλεχος Τεχνολογίας & Ελέγχου Τροφίμων
ε) Ομάδα Προσανατολισμού Εφαρμοσμένων Τεχνών & Καλλιτεχνικών Σπουδών :
Τομέας Καλλιτεχνικών Σπουδών & Εφαρμοσμένων Τεχνών
1. Τέχνη φωτογραφίας
2. Ζωγραφική τέχνη
3. Μεταλλοτεχνία
4. Χαρακτική τέχνη
5. Τέχνη τοιχογραφίας
6. Κεραμική τέχνη
7. Τέχνη ψηφιδωτού
8. Εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση & Σχεδιασμός αντικειμένων
9. Μουσική τεχνολογία
10. Εικονοληψία
11. Ηχοληψία
12. Χειριστής ηλεκτρονικής συνάρμοσης εικόνας (monter)
13. Λογοτεχνική μετάφραση κειμένων & Διόρθωση, Επιμέλεια κειμένων
14. Τέχνη δημιουργικής γραφής
15. Τέχνη σκίτσου- Εικονογραφίας – Γραφικών
16. Τεχνικός κινούμενης εικόνας- Ηλεκτρονικής Σχεδίασης Γραφήματος
17. Υποκριτική τέχνη θεάτρου – κινηματογράφου
18. Τέχνη σεναριογραφίας
19. Τέχνη σκηνοθεσίας
20. Τέχνη σκηνογραφίας – ενδυματολογίας
21. Εφαρμοσμένες τέχνες χορού
22. Μουσική-Τραγούδι
στ)Ομάδα επαγγελμάτων Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
1. Δημοσιογραφίας, Συντακτών και Ρεπόρτερ
2. Αθλητική δημοσιογραφία
3. Ραδιοφωνικός παραγωγός
4. Οργανωτικός συντονιστής παραγωγής
5. Τηλεοπτικός παραγωγός
ζ) Ομάδα Προσανατολισμού Επαγγελμάτων Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας :
1. Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής- Υπηρεσία ορόφων -Εμπορευματογνωσία)
2. Τεχνικός Αρτοποιός – Ζαχαροπλαστικής
3. Τεχνικός Μαγειρικής τέχνης – Αρχιμάγειρας (chef)
η) Ομάδα προσανατολισμού Υγείας & Πρόνοιας
1. Βοηθός Φυσικοθεραπείας
2. Βοηθός Φαρμακείου
3. Βοηθός Νοσηλευτικής Μαιευτικής
4. Βοηθός Εργοθεραπείας
5. Βοηθός Ραδιολογίας & Ακτινολογίας
6. Βοηθός Ιατρικών Εργαστηρίων
7. Βοηθός Οδοντικής Τεχνολογίας
8. Βοηθός Οπτικής & Οπτικομετρίας
9. Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων
10. Βοηθός Νοσηλευτικής Γενικής Νοσηλείας
11. Βοηθός Νοσηλευτικής Τραυματολογίας
12. Βοηθός Νοσηλευτικής Χειρουργείου
13. Βοηθός Νοσηλευτικής Ογκολογικών παθήσεων
14. Βοηθός Νοσηλευτικής Μονάδων Εντατικής Θεραπείας
15. Βοηθός Νοσηλευτικής Ατόμων με Ειδικές παθήσεις
16. Διασώστης – Πλήρωμα ασθενοφόρου
θ) Επιμέρους τομείς & επαγγέλματα :
1. Τεχνικός Αισθητικής τέχνης & Μακιγιάζ
2. Τεχνικός Κομμωτικής τέχνης
3. Τεχνικός Αισθητικός Ποδολογίας – Καλλωπισμού Νυχιών & Ονυχοπλαστικής
4. Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων & Υποδομών
5. Εκπαιδευτής Υποψηφίων Οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών
6. Επιμελητής Πτήσεων
7. Στέλεχος Υπηρεσιών Αερομεταφοράς
8. Στέλεχος Θαλασσοθεραπείας /Λουτροθεραπείας – spa
9. Προπονητής Αθλημάτων
Ποια είναι τα αναλυτικά προγράμματα των προτεινόμενων ειδικοτήτων; Ποιες θα είναι οι μεταβατικές ρυθμίσεις για τις ειδικότητες των οποίων η φοίτηση θα βρίσκεται σε εξέλιξη κατά την έναρξη λειτουργίας των νέων ειδικοτήτων;
Άρθρο 25 Ομάδες Προσανατολισμού, Τομείς και Ειδικότητες Ι.Ε.Κ.
Μία σημαντική ειδικότητα στην καθημερινή φροντίδα και συνοδεία των ατόμων με αναπηρία (ιδιαίτερα των ατόμων με βαριές αναπηρίες), στην καθημερινή τους διαβίωση είτε εντός της οικίας τους, είτε όμως και εκτός αυτής σε κάθε κοινωνική δραστηριότητα των ατόμων αυτών, είναι αυτή του Συνοδού – Επιμελητή Φροντίδας ΑμεΑ.
Επειδή, λοιπόν, είναι σημαντικό το έργο που προσφέρουν οι άνθρωποι αυτοί στην καθημερινή ζωή των ατόμων με αναπηρία, θα πρέπει να υπάρχει και ένα σχετικό και με επάρκεια πλαίσιο επαγγελματικής τους κατάρτισης. Για το λόγω αυτό, προτείνεται να συμπληρωθεί και να προβλεφθεί στην Ομάδα Προσανατολισμού Υγείας – Πρόνοιας των Ι.Ε.Κ. (δημόσιων και ιδιωτικών) η ειδικότητα του Συνοδού – Επιμελητή Φροντίδας ΑμεΑ.
Αναφορικά με τον τρόπο εξέτασης, προαγωγής και απόλυσης σπουδαστών με Σύνδρομο Asperger – Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας των Σ.Ε.Κ. και Ι.Ε.Κ., ο τρόπος εξέτασης των σπουδαστών αυτών για την προαγωγή και την απόλυσή τους (απόδοση απολυτήριου τίτλου ή πτυχίου), θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαιτερότητες κατανόησης και στον τρόπο αναδιατύπωσης του θέματος ή διευκρίνησης με τον τρόπο που ο σπουδαστής αντιλαμβάνεται.
Γιατί από τον τομέα Καλλιτεχνικών Σπουδών & Εφαρμοσμένων Τεχνών λείπει η Συντήρηση Έργων Τέχνης;
Οι απόφοιτοι των Σ.Ε.Κ. στην ειδικότητα της Συντήρησης Έργων Τέχνης και αρχειακού υλικού γιατί να μην μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα Ι.Ε.Κ. για την απόκτηση του πιστοποιητικού 4ου επιπέδου;
Με ποια λογική, σε κάποιες ειδικότητες μέσα στον ίδιο τομέα, δεν δίνεται δυνατότητα συνέχειας και στο δεύτερο επίπεδο της άτυπης εκπαίδευσης;
1. Πράγματι έγινε μία προσπάθεια εξορθολογισμού των ειδικοτήτων που προσφέρονται απο τα ΙΕΚ. Δεν περιγράφεται όμως διαδικασία του πως ο αρχικός κατάλογος ειδικοτήτων θα μπορεί να εμπλουτισθεί/τροποποιηθεί στο μέλλον. Δεν αναφέρεται επίσης τίποτε σχετικά με το αναλυτικό πρόγραμμα των νέων ειδικοτήτων.
2. Μέχρι τώρα τα Δημόσια ΙΕΚ λειτουργούσαν την ειδικότητα «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ: Χειριστής Τηλεφωνικού Κέντρου για Άτομα με Προβλήματα Όρασης». Θεωρώ ότι η ειδικότητα αυτή πρέπει να συμπεριληφθεί στον αρχικό κατάλογο ειδικοτήτων.
Προτείνεται:
Να προστεθούν στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών οι αντίστοιχες ειδικότητες των ΕΠΑΛ με κάποιες εξειδικεύσεις και διαφοροποιήσεις όσον αφορά τους τομείς και τις ειδικότητες δηλαδή:
Τομέας Μηχανολογίας
1.Τεχνικός Εργαλειομηχανών Αριθμητικού Ελέγχου CNC
2.Τεχνικός Θερμικών & Υδραυλικών Εγκαταστάσεων
3.Τεχνικός Αερίων Καυσίμων
4.Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού
5.Τεχνικός Αυτοκινήτων Οχημάτων
6.Τεχνικός Γεωργικών Μηχανημάτων
7.Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών
Τομέας Ηλεκτρολογίας
1.Τεχνικός Αυτοματισμών
2.Τεχνικός Ανελκυστήρων
3.Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Ηλεκτρικών Οικιακών Συσκευών
4.Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων Οχημάτων
5.Τεχνικός ΑΠΕ (Φωτοβολταϊκών Συστημάτων, Ανεμογεννητριών κλπ)
6.Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων & Εγκαταστάσεων έξυπνου κτηρίου
Τομέας Ηλεκτρονικής
1. Τεχνικός Ηλεκτρονικών Συστημάτων & Υπολογιστικών Μονάδων
2. Τεχνικός Η/Υ
3. Τεχνικός Ιατρικών οργάνων
4. Τεχνικός Οπτικοακουστικών εγκαταστάσεων και εφαρμογών.
Προτείνονται τα παρακάτω:
Α) Διαγράφονται οι ειδικότητες οι οποίες υπάρχουν στις ΣΕΚ για την αποφυγή σύγχυσης στην αγορά εργασίας (δεν υφίσταται λόγος να λειτουργούν σε δύο επίπεδα):
1. Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής- Υπηρεσία ορόφων – Εμπορευματογνωσία )
2. Τεχνικός Κομμωτικής τέχνης
3. Τεχνικός Αισθητικός Ποδολογίας – Καλλωπισμού Νυχιών & Ονυχοπλαστικής
Β) Στην Ομάδα προσανατολισμού Διοίκησης & Οικονομίας προστίθενται οι ειδικότητες:
17. Στέλεχος Τραπεζικών Εργασιών
18. Στέλεχος Διεθνούς Εμπορίου
18. Στέλεχος Εμπορικών Επιχειρήσεων & Εξυπηρέτησης Πελατών
19. Στέλεχος Τουριστικού Πρακτορείου
Γ) Στην Ομάδα προσανατολισμού Υγείας & Πρόνοιας προστίθεται η ειδικότητα:
17. Προσχολικής Αγωγής – Ημερήσιας Φροντίδας Παιδιών με ειδικές ανάγκες
Δ) Στην Ομάδα Επιμέρους τομείς & επαγγέλματα προστίθενται οι ειδικότητες,
10. Τεχνικός Διαχείρισης & Ανακύκλωσης αποβλήτων
11. Τεχνικός Ελέγχου Ρύπανσης και Εγκαταστάσεων Αντιρύπανσης
και μετονομάζεται η 1 σε:
1. Τεχνικός Εφαρμογών Αισθητικής
Ε) Προστίθενται στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών:
Τομέας Μηχανολογίας
1.Τεχνικός Εργαλειομηχανών Αριθμητικού Ελέγχου CNC
2.Τεχνικός Θερμικών Και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων
3.Τεχνικός Αερίων Καυσίμων
4.Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού
5.Τεχνικός Αυτοκινήτων Οχημάτων
6.Τεχνικός Γεωργικών Μηχανημάτων
7.Τεχνικός Μηχανημάτων Έργων
8.Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών
Τομέας Ηλεκτρολογίας
1.Τεχνικός Αυτοματισμών
2.Τεχνικός Ανελκυστήρων
3.Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Ηλεκτρικών Οικιακών Συσκευών
4.Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων Οχημάτων
5.Τεχνικός Φωτοβολταϊκών Συστημάτων & Ανεμογεννητριών
6. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων & Εγκαταστάσεων
Τομέας Ηλεκτρονικής
1. Τεχνικός Ηλεκτρονικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων & Υπολογιστικών Μονάδων
2. Τεχνικός Η/Υ
3. Τεχνικός Ιατρικών οργάνων
ΣΤ) Στην Ομάδα Προσανατολισμού Επαγγελμάτων Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας προστίθενται οι ειδικότητες:
1. Υπεύθυνος Υποδοχής & Φιλοξενίας
4. Τουριστικός συνοδός
Ο διακριτός τίτλος στις ειδικότητες κάθε επαγγελματικού επιπέδου (3Ο ΣΕΚ – 4Ο ΕΠΑΛ/ΙΕΚ) αποτρέπει τη σύγχυση στην αγορά εργασίας .
Απαραίτητη προϋπόθεση για την έγκριση λειτουργίας κάθε ειδικότητας πρέπει να είναι η ύπαρξη πιστοποιημένου εργαστηρίου στο Εργαστηριακό Κέντρο που υποστηρίζει το ΣΕΚ.
Η πιστοποίηση θα προκύψει μετά από αξιολόγηση και κατάταξη των εργαστηρίων, που πρέπει να προηγηθεί, από επιτροπές μονίμων καθηγητών ανά Πόλη και ειδικότητα.
Δυστυχώς η εμπειρία δείχνει ότι σε πολλά ΙΕΚ λειτουργούν Ειδικότητες σε υποτυπώδη εργαστήρια με σοβαρότατες ελλείψεις εξοπλισμού, για λόγους που μόνο οι Διευθυντές τους γνωρίζουν (έχουν την ευθύνη της πρότασης λειτουργίας της Ειδικότητας). Αντίθετα εργαστήρια σε άλλα ΙΕΚ (ΣΕΚ) με αξιόλογο εξοπλισμό μένουν αναξιοποίητα, λόγω έλλειψης κεντρικού συντονισμού.
Είναι απαραίτητο επίσης να αγοραστούν άδειες χρήσης βιβλίων ή να συσταθούν ομάδες εργασίας από την ΓΓΔΒΜ οι οποίες θα συγγράψουν σημειώσεις ανά μάθημα, που θα δίδονται στους σπουδαστές των ΙΕΚ σαν εκπαιδευτικό εγχειρίδιο σε ηλεκτρονική μορφή, αφού οι οικονομικές συνθήκες δεν επιτρέπουν την αγορά βιβλίων από αυτούς και το υλικό λόγω των εξετάσεων πιστοποίησης πρέπει να είναι Πανελλαδικά το ίδιο. Το κόστος είναι πολύ μικρό, αλλά η ωφέλεια για το σύστημα κατάρτισης τεράστια.
Yπάρχουν σημαντικά προβλήματα:
Οι ειδικότητες φαίνεται ότι προέκυψαν χωρίς μελέτη και για πρώτη φορά καθορίζονται με νόμο! Είναι αδιανόητο για παράδειγμα να απουσιάζουν από τον Τεχνολογικό τομέα των ΙΕΚ οι ειδικότητες Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Ηλεκτρονικών.
Διαφωνώ με τη λογική τα ΙΕΚ να υποκαθιστούν την τυπική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Πρέπει να επαναπροσανατολιστεί και να επανασχεδιαστεί ο ρόλος τους. Στο νομοσχέδιο αυτό φαίνεται η προχειρότητα σύνταξης του συγκεκριμένου άρθρου από την παράλογα υπερβολική διάρκεια σπουδών κάποιων ειδικοτήτων όπως επίσης και από την αφαίρεση – για άγνωστο λόγο – του Τομέα Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής. Έτσι για παράδειγμα αναφέρω ότι δεν υπάρχει πουθενά (ΕΠΑΛ-ΣΕΚ-ΙΕΚ η ειδικότητα του Τεχνικού Ανελκυστήρων (εξειδίκευση ηλεκτρολογικού τομέα) με θεσμοθετημένη άδεια άσκησης επαγγέλματος και μεγάλη επαγγελματική δραστηριότητα.
Προτείνω τη συνέχιση λειτουργίας των ΙΕΚ ως του μοναδικού φορέα παροχής μη τυπικής επαγγελματικής κατάρτισης με ειδικότητες κυρίως εξειδίκευσης και διάρκεια σπουδών ανάλογα με την ειδικότητα (οι περισσότερες ειδικότητες από αυτές που αναφέρονται στο παρόν νομοσχέδιο δεν απαιτούν περισσότερα από δύο εξάμηνα φοίτησης).
Θα πρέπει να λειτουργήσουν στα ΙΕΚ οι τομείς Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής δίνοντας την δυνατότητα στους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου να καταρτιστούν αλλά και στους πτυχιούχους των ΕΠΑΛ να εξειδικευτούν. Ο τομέας πληροφορικής εσφαλμένα φιλοξενεί ειδικότητες του ηλεκτρονικού τομέα.
Η ομάδα προσανατολισμού «γ» είναι ίδια με την ομάδα προσανατολισμού «δ». Νομίζω, αξιότιμα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, ότι ούτε ένα απλό copy paste δεν ξέρετε να κάνετε. Επίσης εύκολα διαπιστώνει κανείς, πως δεν μπήκατε στον κόπο να διαβάσετε τα κείμενα πριν τα αναρτήσετε για δημόσια διαβούλευση. Από αυτό το γεγονός γίνεται φανερό με πόση προχειρότητα αντιμετωπίζετε σοβαρά θέματα παιδείας και εκπαίδευσης.
Πρόταση: Να μετονομαστούν οι ομάδες προσανατολισμού σε ομάδες ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ.
Δεν πρέπει τα ΙΕΚ να υποκαθιστούν την τυπική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Πρέπει να επαναπροσανατολιστεί και να επανασχεδιαστεί ο ρόλος τους. Στο νομοσχέδιο αυτό φαίνεται η αφαίρεση κάποιων ειδικοτήτων όπως επίσης και των Τομέων: Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής. Έτσι για παράδειγμα αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει πουθενά (ΕΠΑΛ-ΣΕΚ-ΙΕΚ η ειδικότητα του Τεχνικού Ανελκυστήρων (εξειδίκευση ηλεκτρολογικού τομέα) με θεσμοθετημένη άδεια άσκησης επαγγέλματος και μεγάλη επαγγελματική δραστηριότητα.
Συνέχιση λειτουργίας των ΙΕΚ ως του μοναδικού φορέα παροχής μη τυπικής επαγγελματικής κατάρτισης με ειδικότητες κυρίως εξειδίκευσης και διάρκεια σπουδών ανάλογα με την ειδικότητα (οι περισσότερες ειδικότητες από αυτές που αναφέρονται στο παρόν νομοσχέδιο δεν απαιτούν περισσότερα από δύο εξάμηνα φοίτησης).
Λειτουργία ειδικότητας στο ΕΠΑΛ: Τεχνικός Ανανεώσιμων και Ήπιων Μορφών Ενέργειας στον τομέα Ηλεκτρολόγων με θεσμοθέτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος και μεγάλη επαγγελματική δραστηριότητα.
Είναι τόσο βιαστικά γραμμένο που δεν υπάρχει ΙΕΚ Μηχανολογίας (π.χ. εργαλειομηχανών CNC)
ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΤΑ ΙΕΚ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΣΤΑ ΣΕΚ ΟΠΩΣ Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΟΥΝ ΕΚΕΙ ΣΕ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΚΟΙ ΠΟΥ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ.
ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΕΤΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΝ ΑΠΛΑ ΣΑΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΓΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥΣ.
Είναι απαραίτητη η προσθήκη και άλλων ειδικότητων στον τομέα των ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ,τομέας που είναι αναγκαίος για να αποφοιτά εξειδικευμένο προσωπικό που θα ασχοληθεί με τον νευραλγικό τομέα των κατασκευών και θα δώσει διέξοδο στην προσπάθεια της περιβόητης ανάπτυξης,δεν μπορεί να σχεδιάζονται προγράμματα σπουδών στα Ι.Ε.Κ. με τόση προχειρότητα.
Για τις ειδικότητες Πληροφορικής των ΙΕΚ προτείνονται οι κάτωθεν:
1. Τεχνικός Προγραμματισμού Παιχνιδιών & Ψυχαγωγικών Εφαρμογών
2. Τεχνικός οπτικοποίησης & 3Δ περιβάλλοντος
3. Τεχνικός Ευέλικτης Ανάπτυξης Εφαρμογών Δικτύου(Agile development)
4. Τεχνικός διαδικτυακών μέσων πληροφόρησης & ψυχαγωγίας
5. Τεχνικός Ανάπτυξης & Υποστήριξης Υπηρεσιών Νέφους (Cloud Computing)
6. Τεχνικός Ανάπτυξης Web και Mobile Εφαρμογών
7. Τεχνικός Δικτύων & Εφαρμογών Ανοικτού Κώδικα (Linux)
Επίσης οι ειδικότητες Δικτύων ανοίκουν στον τομέα Πληροφορικής και όχι Ηλεκτρονικών και πρέπει να εξειδικευθούν (Βλέπε ειδικότητα 7).
Τέλος θα πρέπει να δημιουργηθούν μόνιμες οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στα Δημόσια ΙΕΚ, τα οποία θα πρέπει να εξειδικευθούν σε συγκεκριμενες Ειδικότητες – Τομέις έτσι ώστε να μην αλλάζουν οι οργανικές και να υπάρχει μεγαλύτερη εξειδίκευση…
Γεώργιος Ι. Παρίκος
ΕΠΑΛ, ΣΕΚ, ΙΕΚ: Εισαγωγή
Πιστεύουμε πως κάθε σύστημα κρίνεται από το αποτέλεσμα.
Ένα εκπαιδευτικό σύστημα έχει ως κεντρικό πρόσωπο το ΜΑΘΗΤΗ.
Οι προτάσεις μας έχουν σκοπό τη βελτίωση του περιεχομένου της μεταρρύθμισης.
Ο νέος σχεδιασμός δείχνει πως επιτέλους το «καράβι αλλάζει ρότα», και ο χαρακτήρας της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης επανέρχεται κυρίαρχα στη θέση της «Τεχνικής Εκπαίδευσης» ώστε να προετοιμάσει Τεχνίτες και Τεχνικούς που θα επανδρώνουν τους Παραγωγικούς Κλάδους της Εθνικής Οικονομίας.
Θεωρώντας πως η «ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών» συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της πλειοψηφίας των μαθητών της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, και συγχρόνως αποτελεί την καρδιά της κατάρτισης ειδικευμένου τεχνικού ανθρώπινου δυναμικού, απαραίτητου για την ταχεία ανάπτυξη των κλάδων της Βιομηχανικής και Βιοτεχνικής Παραγωγής, αλλά και τη Λειτουργία και Συντήρηση των Κτηριακών Εγκαταστάσεων και των Βιομηχανικών Παραγωγικών Μονάδων, είναι απαραίτητο οι όποιες παρεμβάσεις μας να συμβάλουν προς την κατεύθυνση βελτίωσης των «λεπτομερειών» που θα καταστήσουν ένα, ούτως ή άλλως, εξαιρετικό, κατά τη γνώμη μας, σχέδιο σε νόμο που να φέρει την «επανάσταση» που δεκαετίες προσδοκά η εκπαιδευτική κοινότητα της Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Ως θέματα άμεσης παρέμβασης θα προτείνουμε αλλαγές πρώτον στο θέμα της θεσμοθέτησης τομέων και ειδικοτήτων στο ΕΠΑΛ, δεύτερον στα μαθήματα προσανατολισμού στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ, και τρίτον στις αντίστοιχες ειδικότητες στα Ι.Ε.Κ. και στις Σ.Ε.Κ.
Η θεσμοθέτηση ειδικοτήτων Τεχνολογικών Εφαρμογών στο επίπεδο των ΙΕΚ θα βοηθήσει τους μαθητές να επιλέξουν στο ΕΠΑΛ την πιο κοντινή στις επιλογές τους ειδικότητα, δηλαδή κάθε ΕΠΑΛ είναι ανέφικτο να λειτουργεί όλες τις θεσμοθετημένες ειδικότητες, επιλέγοντας στη συνέχεια σε επίπεδο ΙΕΚ (Γ’ και Δ’ Εξάμηνο) την ολοκλήρωση των προσδοκιών τους.
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Τομείς και Ειδικότητες της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΕΠΑΛ
Ι. Τομέας ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ
1. Τεχνικός Μηχανικός Παραγωγής
Γνωστικά Αντικείμενα
– Μετρολογία. Κατεργασίες με κοπή. Κατεργασίες με διαμόρφωση.
– Εργαλειομηχανές. Αυτοματισμοί Εργαλειομηχανών.
2. Τεχνικός Μηχανικός Κτιριακών Εγκαταστάσεων
Γνωστικά Αντικείμενα
– Υδρεύσεις. Αποχετεύσεις. Εγκαταστάσεις Υγιεινής. Θέρμανση. Αερισμός και κλιματισμός. Αποθήκευση και διανομή Πετρελαίου και Αερίων. Συντήρηση. Έλεγχος Εγκαταστάσεων.
3. Τεχνικός Μηχανικός Βιομηχανικών και Οικιστικών Εγκαταστάσεων
Γνωστικά Αντικείμενα
– Σωληνουργία. Συστήματα Ελέγχου Ροής Στερεών, Υγρών και Αερίων.
– Έλεγχος Ρύπανσης.
– Διαχείριση Αποβλήτων.
– Χημικές Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις.
4. Τεχνικός Μηχανικός Οχημάτων
Γνωστικά Αντικείμενα
– Μηχανές Αυτοκινήτων.
– Συστήματα αυτοκινήτων.
– Κινητήρες Βαρέων Οχημάτων και Μοτοσυκλετών.
– Σέρβις Οχημάτων. Επισκευές Κινητήρων και Συστημάτων Οχημάτων.
5. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών
Γνωστικά Αντικείμενα
– Κινητήρες Αεροσκαφών.
– Συστήματα Αεροσκαφών. Καύσιμα Κινητήρων.
– Συντήρηση Αεροσκαφών.
ΙΙ. Τομέας ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
1. Τεχνικός Μηχανικός Έργων Πολιτικής Μηχανικής
Γνωστικά Αντικείμενα
– Θεμελιώσεις Κτιρίων.
– Τοιχοποιία.
– Δομικές Κατασκευές Μπετόν.
– Ξύλινες Δομικές Κατασκευές.
– Χρωματισμοί Κτιρίων.
– Συγκοινωνιακά Έργα.
2. Τεχνικός Αρχιτεκτονικής Σχεδίασης και Γεωπληροφορικής
Γνωστικά Αντικείμενα
– Αρχιτεκτονική Σχεδίαση Κτιρίων.
– Σχεδίαση Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων Κτιρίων.
– Χρωματική Αποτύπωση Κτιρίων.
– Αποτύπωση Οικοπέδων και Οδοποιίας.
ΙΙΙ. Τομέας ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ
1. Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Κτιριακών Εγκαταστάσεων
Γνωστικά Αντικείμενα
– Ηλεκτρικές Μετρήσεις.
– Συνεχές και Εναλλασσόμενο Ρεύμα.
– Εσωτερικές Ηλεκτρικές Εγκαταστάσεις Κατοικιών. Οικιακές Συσκευές.
2. Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Μηχανών και Βιομηχανικού Αυτοματισμού
Γνωστικά Αντικείμενα
– Ηλεκτρικές Μετρήσεις.
– Συνεχές και Εναλλασσόμενο Ρεύμα.
– Ηλεκτρικές Μηχανές.
– Τεχνολογία Αυτοματισμού.
ΙV. Τομέας ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ
1. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Συστημάτων και Εγκαταστάσεων
Γνωστικά Αντικείμενα
– Ηλεκτρονικά Κυκλώματα. Εφαρμογές Εκπομπής και Λήψης Ήχου και Εικόνας. Αυτοματισμοί Ηλεκτρονικών Συσκευών και Εγκαταστάσεων.
2. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Σταθερής και Κινητής Τηλεφωνίας.
Γνωστικά Αντικείμενα
– Αναλογικά Κυκλώματα.
– Ψηφιακά Κυκλώματα.
– Τηλεπικοινωνίες.
– Σταθερή Τηλεφωνία.
– Κινητή Τηλεφωνία.
– Δορυφορικά Δίκτυα.
3. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Η/Υ
Γνωστικά Αντικείμενα
– Βασικά Ηλεκτρονικά.
– Υλιστικό Η/Υ
– Δίκτυα Η/Υ
– Υπηρεσίες Διαδικτύου.
V. Τομέας ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
1. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής
Γνωστικά Αντικείμενα
– Χρήση Η/Υ, Εφαρμογές Λογισμικού Γραφείου. Εφαρμογές Πολυμέσων. Εφαρμογές στο Διαδίκτυο.
2. Τεχνικός Λογισμικού
Γνωστικά Αντικείμενα
– Εγκατάσταση Λογισμικού.
– Έλεγχος και Συντήρηση Λογισμικού.
– Δημιουργία Λογισμικών Εφαρμογών.
Παρατηρήσεις
Οι Τομείς με την Ονομασία τους πρέπει να προσδιορίζουν το περιεχόμενο και το εύρος των περιεχομένων ειδικοτήτων, π.χ.:
Α. Ο τομέας ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ είναι ανεξάρτητος αλλά περιλαμβάνει και την τεχνολογία (υλισμικό) των Η/Υ (συμβαίνει απανταχού: Γερμανία, Κύπρος, ΗΠΑ, κ.λπ.).
Β. Η προσθήκη του όρου ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ είναι ανεπίκαιρη στον Τομέα Ηλεκτρολογίας καθότι μαθήματα Αυτοματισμού εξειδικευμένα ανά τομέα διδάσκονται ως μαθήματα ή και ειδικότητες κατά τομέα: π.χ.:
– Στο ΕΠΑΛ – «Τομέα Ηλεκτρολογίας – Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Μηχανών και Βιομηχανικού Αυτοματισμού».
– Στο ΕΠΑΛ – «Τομέα Ηλεκτρονικής – Τεχνικός Ηλεκτρονικών Συστημάτων και Εγκαταστάσεων» υπάρχει ως γνωστικό αντικείμενο «Αυτοματισμοί Ασφαλείας – Συναγερμοί».
– Στις Σ.Ε.Κ. – «Τομέα Ηλεκτρονικής – Τεχνίτης Ηλεκτρονικών Συστημάτων Ασφαλείας».
– Στο ΕΠΑΛ – «Τομέας Μηχανολογίας – Τεχνικός Μηχανικός Παραγωγής» υπάρχει γνωστικό αντικείμενο με Υδραυλικούς και Πνευματικούς Αυτοματισμούς των Εργαλειομηχανών.
– Στα ΙΕΚ – «Τομέα Μηχανολογίας» – πρέπει να υπάρξει ειδικότητα «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΟΤΡΟΝΙΚΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ» με κύριο γνωστικό αντικείμενο τους Αυτοματισμούς των μηχανημάτων Βιομηχανικής Παραγωγής.
Γ. Ο τομέας ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ πρέπει να περιέχει ειδικότητες και μόνο χρήσης και εφαρμογών του λογισμικού.
Δ. Ο Τομέας ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ δεν πρέπει να υπάρξει διότι κατά το ήμισυ (και τα δύο) εντάσσονται σε άλλους σχετικούς τομείς. Όσον αφορά την Ειδικότητα «Τεχνικός Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος αυτό ανήκει στον τομέα Γεωπονίας.
Όσον αφορά τις ειδικότητες: α) Τεχνικός Διαχείρισης και Ανακύκλωσης και β) Τεχνικός Ελέγχου Ρύπανσης και Εγκαταστάσεων Αντιρρύπανσης γνώμη μας είναι πως ως αυτούσιες ειδικότητες μπορούν να ενταχθούν στα ΙΕΚ. Στο ΕΠΑΛ θα καλύπτονται ως βασικά μαθήματα στην προτεινόμενη ειδικότητα του Τομέα Μηχανολογίας – «Τεχνικός Μηχανικός Βιομηχανικών και Οικιστικών Εγκαταστάσεων».
Ε. Ο τομέας ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, είναι αναγκαίο να ανασχεδιαστεί και να του δοθεί η εικόνα που θα προσελκύσει μαθητές. Αλλιώς, σε λίγα ακόμη χρόνια όχι μόνο, οι τεχνίτες αλλά και οι εργολάβοι των δομικών – οικοδομικών έργων θα αφελληνιστούν πλήρως και ο νοών νοήτω.
Προτείνουμε:
α) Μετονομασία του τομέα σε: ΤΟΜΕΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ (Δες Κύπρο, Γερμανία κ.ά.).
β) Να δώσουν ειδικότητες με ονομασίες που θα προσελκύσουν μαθητές και που ως τεχνικοί είναι απαραίτητοι συνεργάτες των Πολιτικών Μηχανικών και των Αρχιτεκτόνων.
ΣΤ. Η σειρά των τομέων σε κάθε πίνακα σε δημόσια καταγραφή (νόμοι, πίνακες κ.λπ.) πρέπει να ακολουθεί τη σπουδαιότητα που έχουν στην παραγωγή και την Εθνική Οικονομία.
Ζ. Οι ειδικότητες που προτείνονται στο ΕΠΑΛ πρέπει να έχουν προοπτικές εργασίας σ’ όλες τις περιφέρειες της χώρας με εξαίρεση τους «Τεχνικούς Μηχανοσυνθετών Αεροσκαφών», που υπάρχουν για ειδικούς σκοπούς, σε δύο ή τρία σημεία της χώρας.
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Θέμα: Επαγγελματικά Μαθήματα Α’ Τάξης ΕΠΑΛ
Τα επαγγελματικά μαθήματα υποδομής στην Α’ τάξη της «Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών» πρέπει:
α) να δίνουν βασικές γνώσεις απαραίτητες για κάθε τομέα και ειδικότητα που θα επιλεγεί για τη Β’ και Γ’ τάξη,
β) να καλύπτει γνωστικά αντικείμενα και των 5 τομέων της ομάδας προσανατολισμού,
γ) να μετέχουν στην κατανομή των διδακτικών ωρών και οι πέντε κύριοι κλάδοι των εκπαιδευτικών.
Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών
Μαθήματα Ειδικότητας Α’ τάξη – 13 ώρες
1. Αρχές Μηχανολογίας
Ώρες 3
Εκπαιδευτικά Πεδία (ΕΚVΕΤ)
– Συστήματα Μετρήσεων – Έλεγχοι – Τεχνικά Συστήματα.
– Εισαγωγή στην Τεχνολογία Υλικών
– Αρχές Κατεργασίας Μετάλλων
– Αρχές Τεχνολογίας Μηχανών
– Αποθήκευση – Διανομή Καυσίμων.
2. Αρχές Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής
Ώρες 3
Εκπαιδευτικά Πεδία (ΕΚVΕΤ)
– Βασικές Έννοιες Ηλεκτρισμού – Βασικές Συνδεσμολογίες Κυκλωμάτων – Ηλεκτρικό Πεδίο και Πυκνωτής – Ρεύμα και Μαγνητικό Πεδίο – Εναλλασσόμενο Ρεύμα – Συνδεσμολογίες Εγκαταστάσεων – Εισαγωγή στην Ηλεκτρονική – Ψηφιακή Τεχνολογία.
3. Στοιχεία Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Ώρες 2
Εκπαιδευτικά Πεδία (ΕΚVΕΤ)
– Στοιχεία Αρχιτεκτονικής
– Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός.
– Βασική Δομική Τεχνολογία.
– Οπτικές Τέχνες.
– Πολιτιστική Κληρονομιά.
4. Τεχνικό Σχέδιο
Ώρες 2
Εκπαιδευτικά Πεδία (ΕΚVΕΤ)
– Αρχές Μηχανολογικού Σχεδίου
– Αρχές Αρχιτεκτονικού Σχεδίου
– Αρχές Ηλεκτρολογικού και Ηλεκτρονικού Σχεδίου
5. Πρακτική Υπολογιστών
Ώρες 2
Εκπαιδευτικά Πεδία (ΕΚVΕΤ)
– Γνωριμία με το Υλικό
– Κατανόηση του Λογισμικού
– Εφαρμογές Χρήσης του Υπολογιστή
– Επεξεργασία Κειμένου
– Υπολογιστικά Φύλλα
– Υπηρεσίες Διαδικτύου
6. Επαγγελματισμός – Προστασία Περιβάλλοντος – Ασφάλεια και Υγιεινή Εργασίας
Ώρες 1
Εκπαιδευτικά Πεδία (ΕΚVΕΤ)
– Οργάνωση Εργασίας
– Εξυπηρέτηση Πελατών
– Αποφυγή Ρυπάνσεων – Προστασία Περιβάλλοντος
– Ασφάλεια Εργαζομένων
– Υγιεινή Χώρων και Εργαζομένων
Παρατηρήσεις:
– Η διατύπωση του τίτλου «Αρχές Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής» είναι η σωστή και όχι να προτάσετε το «Ηλεκτρονικής» του «Ηλεκτρολογίας».
– Τα Εκπαιδευτικά Πεδία του μαθήματος «Τεχνικό Σχέδιο» πρέπει να καλύπτουν ισομερώς και τις τρεις ομάδες σχεδίου.
– Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός έχει ήδη διδαχθεί (Δες νέο πρόγραμμα Γυμνασίου) στη Γ’ Γυμνασίου. Εδώ λοιπόν είναι και άκαιρο καθότι ο μαθητής έχει ήδη προσανατολιστεί επιλέγοντας τομέα και ειδικότητα. Μέσα όμως από το Πρώτο Μέρος του Μαθήματος (Επαγγελματισμός) θα εξελίξει ικανότητες ανάδειξης της επιλεγείσης από τον ίδιο καριέρας του στο Επάγγελμα. Καθ’ όσον αφορά το φυσικό περιβάλλον εργασίας ο μαθητής θα το διδαχθεί στους εργασιακούς χώρους του σχολείου και θα το βιώσει κατά την περίοδο μαθητείας.
– Το μάθημα «Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών» παραπέμπει στο καταργηθέν από το ΓΕΛ μάθημα «Τεχνολογία των (της) Επικοινωνιών (ας) που τίποτα δεν προσφέρει. Άλλωστε ως τίτλος διδάσκεται και στις 3 τάξεις του Γυμνασίου.
Ο προτεινόμενος τίτλος ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ είναι απόλυτα προσδιοριστικός και είναι αυτό που απαιτείται να γνωρίζουν ολοκληρωμένα οι μαθητές στο πέρας της Α’ τάξης. Και τούτο διότι στη Β’ και Γ’ τάξη, οι μαθητές καλούνται να χρησιμοποιήσουν προγράμματα λογισμικού σε εργαστηριακά κυρίως μαθήματα Εργαλειομηχανών, Αυτοματισμών, Οχημάτων, Βιομηχανικού Αυτοματισμού, Ηλεκτρονικών Συστημάτων και μαθημάτων Σχεδίασης.
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
Θέμα: Ειδικότητες ΣΕΚ και ΙΕΚ
Η πρόταση ειδικοτήτων για τα ΙΕΚ (στο Σχέδιο Νόμου) θεωρεί πως δεν απαιτούνται αναβαθμισμένες τεχνολογικά ειδικότητες για την «ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών». Κατά τη γνώμη μας στα ΙΕΚ είναι απαραίτητο να λειτουργήσουν για την προαναφερθείσα ομάδα μονοετή (2 εξαμήνων) τμήματα περαιτέρω εξειδικεύσεων, για τους αποφοίτους των ειδικοτήτων του ΕΠΑΛ και των ΣΕΚ κάθε τομέα.
Έτσι, θα καλυφθούν οι απαιτήσεις καταρτισμένου προσωπικού που ζητά η αγορά εργασίας και θα καλυφθούν οι ανάγκες επενδύσεων σε τεχνολογίες αιχμής που έχει ανάγκη η χώρα μας.
Παράλληλα δίδεται διέξοδος σε περίπτωση κορεσμού στην αγορά εργασίας, σε μία νέα εξειδίκευση σε κοντινό τεχνολογικό γνωστικό αντικείμενο.
Με δεδομένη την «αποχή» έως τώρα του Ιδιωτικού τομέα (με εξαίρεση 2-3 σχολές) από τη δημιουργία των «βαριών» ειδικοτήτων των Τεχνολογικών Τομέων, το βάρος της κατάρτισης των Σ.Ε.Κ. και των αντίστοιχων (μονοετών) ΙΕΚ πέφτει στα οργανωμένα και διαρκώς εξοπλιζόμενα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα του Υπουργείου Παιδείας και στις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ.
Σημείωση: Υπάρχουν από το 2002 στις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ 6 (ναι έξι) οργανωμένα και πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια παραγωγής πλαστικών και ελαστικών, για τις ανάγκες ειδίκευσης τεχνιτών που ζητούσε η Ελληνική Βιομηχανία. Η ειδικότητα δεν ιδρύθηκε και τα εργαστήρια παραμένουν κλειδωμένα.
Τομέας ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΠΑΛ
1. Τεχνικός Μηχανικός Παραγωγής
2. Τεχνικός Μηχανικός Κτηριακών Εγκαταστάσεων
3. Τεχνικός Μηχανικός Βιομηχανικών και Οικιστικών Εγκαταστάσεων
4. Τεχνικός Μηχανικός Οχημάτων
5. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών
Σ.Ε.Κ.
1. Τεχνίτης Μεταλλικών Κατασκευών (Αλουμινίου – Σιδήρου).
2. Τεχνίτης Ναυπηγικών Κατασκευών.
3. Τεχνίτης Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Πυροσβεστικών Δικτύων.
4. Τεχνίτης Υαλοπινάκων και Υαλοπετασμάτων.
5. Τεχνίτης Ψυκτικός.
6. Τεχνίτης Συγκολλητής – Λεβητοποιός.
7. Τεχνίτης Εργαλειομηχανικός.
8. Τεχνίτης Παραγωγής Πλαστικών και Ελαστικών.
9. Τεχνίτης Φανοποιίας και Βαφής Αμαξωμάτων.
10. Τεχνίτης Μηχανικός Αυτοκινήτων, Μοτοσυκλετών και Μηχανών Θαλάσσης.
11. Τεχνίτης Μηχανικός Γεωργικών Μηχανημάτων.
12. Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων.
13. Τεχνίτης Αερίων Καυσίμων.
Μονοετή ΙΕΚ
1. Τεχνικός Μεταλλικών Κτιρίων και Κουφωμάτων.
2. Σχεδιαστής Βιομηχανικών Προϊόντων.
3. Τεχνικός Μηχανικός Εργαλείων – Καλουπιών.
4. Τεχνικός Μηχανοτρονικός Βιομηχανικής Παραγωγής.
5. Τεχνικός Μηχανικός Συντήρησης Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων.
6. Τεχνικός Μηχανοτρονικός Αυτοκινήτων – Οχημάτων.
7. Τεχνικός Μηχανικός Βαρέων Οχημάτων.
8. Τεχνικός Μηχανικός Τραίνων.
9. Τεχνικός Μηχανικός Αεροσκαφών.
10. Τεχνικός Κεντρικής Θέρμανσης και Ήπιων Μορφών Ενέργειας.
11. Τεχνικός Κλιματισμού και Βιομηχανικής Ψύξης.
12. Τεχνικός Σχεδίασης Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων.
Σημείωση: Οι προτεινόμενες ειδικότητες του Μηχανολογικού τομέα αποτυπώνουν υπαρκτά επαγγέλματα.
Το πλήθος δείχνει τη ζήτηση που έχουν στην αγορά εργασίας.
Οι μελέτες του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών αποτυπώνουν την ανάγκη τεχνιτών – τεχνικών μηχανολογικών ειδικοτήτων στο 47% των αναγκών της βιομηχανίας.
Μια ειδικότητα του ΙΕΚ μπορεί να την επιλέξει πιστοποιημένος πτυχιούχος οιασδήποτε ειδικότητας του ΕΠΑΛ και του ΣΕΚ.
Τομέας ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
ΕΠΑΛ
1. Τεχνικός Μηχανικός Έργων Πολιτικής Μηχανικής
2. Τεχνικός Αρχιτεκτονικής Σχεδίασης και Γεωπληροφορικής
Σ.Ε.Κ.
1. Τεχνίτης Τοιχοποιίας και Επιχροίσεων
2. Τεχνίτης Ελαιοχρωματιστής
3. Τεχνίτης Επεξεργασίας Μαρμάρου
4. Τεχνίτης Μωσαϊκών και Πλακοστρώσεων
5. Τεχνίτης Ξύλινων Κτιρίων και Στεγών
6. Τεχνίτης Ξυλουργικής – Επιπλοποιίας
Μονοετή ΙΕΚ
1. Τεχνικός Κατασκευής Κτιριακών Έργων.
2. Τεχνικός Μηχανικός Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής.
3. Τεχνικός Κατασκευής και Συντήρησης Υδραυλικών Έργων.
4. Τεχνικός Οδικών και Σιδηροδρομικών Δικτύων.
5. Τεχνικός Ανακαίνισης και Συντήρησης Κτιρίων και Αρχαιολογικών Χώρων.
6. Σχεδιαστής Επίπλων και Διακοσμητής Χώρων.
Τομέας ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΠΑΛ
1. Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Κτιριακών Εγκαταστάσεων
2. Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Μηχανών και Βιομηχανικού Αυτοματισμού
Σ.Ε.Κ.
1. Τεχνίτης Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων
2. Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Οικιακών και Ψυκτικών Συσκευών
3. Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Φωτοβολταϊκών και Ανεμογεννητριών
4. Τεχνίτης Φωτεινών Επιγραφών
Μονοετή ΙΕΚ
1. Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Αυτοματισμού Κτιριακών Εγκαταστάσεων
2. Τεχνικός Ηλεκτρολόγος Ανελκυστήρων και Ανυψωτικών Μηχανών
Τομέας ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ
ΕΠΑΛ
1. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Συστημάτων και Εγκαταστάσεων
2. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Σταθερής και Κινητής Τηλεφωνίας
3. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Η/Υ
Σ.Ε.Κ.
1. Τεχνίτης Ηλεκτρονικών Συσκευών
2. Τεχνίτης Ηλεκτρονικών Συστημάτων Ασφαλείας
3. Τεχνίτης Σταθερής και Κινητής Τηλεφωνίας
4. Ωρολογοποιός
Μονοετή ΙΕΚ
1. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Τηλεπικοινωνιών
2. Τεχνικός Ηλεκτρονικός Δικτύων και Συστημάτων Η/Υ
3. Τεχνικός Ιατρικών Οργάνων
Τομέας ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΕΠΑΛ
1. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής
2. Τεχνικός Λογισμικού
Σ.Ε.Κ.
Μονοετή ΙΕΚ
1. Τεχνικός Δικτυακών Τόπων (sites) και Ψηφιακών (e-) καταστημάτων
2. Τεχνικός Εφαρμογών Λογισμικού
19/8/2013
Γεώργιος Ι. Παρίκος
Δ/ντής Περιοδικού
«Εκπαίδευση & Επάγγελμα»