1. Οι Ομάδες Προσανατολισμού με τις αντίστοιχες Ειδικότητες της Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι οι εξής:
α) Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής :
1. Τεχνίτης Ζωοτεχνίας
2. Τεχνίτης Γεωργίας (εστιασμένο στην τοπική γεωργική παραγωγή πχ. Σιτηρά – Έλαια – Φιστίκια – Μαστίχα κλπ)
3. Τεχνίτης Αλιείας & Ιχθυοκαλλιέργειας
4. Τεχνίτης Πτηνοτροφίας
5. Τεχνίτης Αμπελουργίας – Οινοτεχνίας
6. Τεχνίτης Αρδεύσεων
7. Τεχνίτης Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών & Κατασκευών
8. Τεχνίτης Ανθοκομίας – Φυτοτεχνίας
9. Τεχνίτης Μελισσοκομίας
10. Τεχνίτης Γαλακτοκομίας-Τυροκομίας
11. Τεχνίτης Ποτοποιίας – Αποσταγματοποιίας
β) Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών :
1. Τεχνίτης Έργων Πολιτικού Μηχανικού (Κτίστης κατασκευών -γύψου- σοβά – μόνωσης)
2. Τεχνίτης Ελαιοχρωματιστής
3. Τεχνίτης Τοποθέτησης Υαλοπινάκων
4. Τεχνίτης Λιθοξόος – Μαρμαράς και Λιθοχαράκτης
5. Τεχνίτης Αλουμινίου και Σιδήρου (Μεταλλικών Κατασκευών)
6. Τεχνίτης Μωσαϊκών – Πλακοστρώσεων
7. Τεχνίτης Επιμεταλλώσεων
8. Τεχνίτης Ραπτικής
9. Τεχνίτης Δερμάτινης ένδυσης & Γουνοποιίας
10. Τεχνίτης Υποδηματοποιίας
11. Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων Οχημάτων
12. Τεχνίτης Φανοποιός και Βαφής οχημάτων
13. Τεχνίτης Ναυπηγείου
14. Τεχνίτης Ηλεκτρονικών συσκευών
15. Τεχνίτης Μηχανικός αυτοκινήτων μοτοσυκλετών και μηχανών θαλάσσης
16. Τεχνίτης Μηχανικός γεωργικών μηχανημάτων
17. Τεχνίτης Ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων
18. Τεχνίτης Υδραυλικών Εγκαταστάσεων
γ) Ομάδα προσανατολισμού εφαρμοσμένων τεχνών & καλλιτεχνικών σπουδών :
1. Τεχνίτης Ωρολογοποιίας
2. Τεχνίτης Αργυροχρυσοχοΐας
3. Τεχνίτης Κοσμήματος & Μεταλλοτεχνίας
4. Τεχνίτης Ξυλουργικής & Επιπλοποιίας
5. Τεχνίτης Εργαστηρίου Φωτογραφίας
6. Τεχνίτης Κεραμικής -Αγγειοπλαστικής τέχνης
7. Τεχνίτης Αγιογράφος Εικόνων και Τοιχογραφιών
8. Τεχνίτης Ψηφιδωτών
9. Τεχνίτης Ξυλογλυπτικής
10. Τεχνίτης Υαλουργίας – Ψηφιδογραφίας – Υαλογραφίας (βιτρό)
11. Τεχνίτης Κατασκευής Εγχόρδων μουσικών οργάνων
12. Τεχνίτης Γραφικών Τεχνών
13. Τεχνίτης Χαρακτικής
14. Τεχνίτης Συντήρησης Μουσικών οργάνων
15. Τεχνίτης Συντήρησης Έργων τέχνης & Βιβλιακού & Αρχειακού υλικού
δ) Ομάδα προσανατολισμού επαγγελμάτων τουριστικών επιχειρήσεων & επιχειρήσεων φιλοξενίας :
1. Τεχνίτης Τουριστικών μονάδων & Επιχειρήσεων φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής- Υπηρεσία ορόφων -Εμπορευματογνωσια)
2. Τεχνίτης Ποτών και Οινολογίας
3. Τεχνίτης Εστιατορίου – Επισιτισμού (Σερβιτόρος )
4. Τεχνίτης Ζαχαροπλαστικής & Αρτοποιίας
5. Τεχνίτης Μαγειρικής τέχνης
ε) Επιμέρους τομείς & επαγγέλματα :
1. Τεχνίτης Αισθητικής τέχνης & Μακιγιάζ
2. Τεχνίτης Κομμωτικής τέχνης
3. Τεχνίτης Αισθητικός Ποδολογίας – Καλλωπισμού νυχιών & Ονυχοπλαστικής
Οι όροι των ειδικοτήτων στην δ) Ομάδα προσανατολισμού επαγγελμάτων τουριστικών επιχειρήσεων & επιχειρήσεων φιλοξενίας :
θα πρέπει να διευκρινίζονται πλήρως ως εξής:
1. Τεχνίτης Τουριστικών μονάδων & Επιχειρήσεων φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής- Υπηρεσία ορόφων -Εμπορευματογνωσια)
2. Τεχνίτης Ποτών και Οινολογίας (Μπαρτέντερ – Οινοχόος)
3. Τεχνίτης Εστιατορίου – Επισιτισμού (Σερβιτόρος -Τραπεζοκόμος)
4. Τεχνίτης Ζαχαροπλαστικής & Αρτοποιίας (Ζαχαροπλάστης – Αρτοποιός)
5. Τεχνίτης Μαγειρικής τέχνης (Σεφ – μαγειρας)
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Ως πρώτη παρατήρηση, στον σύντομο σχολιασμό μας επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, επισημαίνουμε το σύντομο χρονικό διάστημα διαβούλευσης και μάλιστα σε περίοδο θερινών διακοπών, για ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο που επηρεάζει πέρα από τον εκπαιδευτικό κόσμο, σχεδόν κάθε Ελληνική οικογένεια, επηρεάζει την ανάπτυξη της χώρας.
Άραγε έχει γίνει κατανοητό από την Ελληνική κοινωνία, από τον εκπαιδευτικό κόσμο και από τις παραγωγικές τάξεις η σημαντικότητα αυτού του Νομοσχεδίου;
Ιδιαίτερα σε ότι αφορά τον σχεδιασμό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, δεδομένου ότι διαμορφώνει τις προϋποθέσεις ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού στους διάφορους παραγωγικούς τομείς των οποίων σημειωτέον, η αναπτυξιακή πολιτική καθορίζεται από τα αρμόδια παραγωγικά Υπουργεία, τα οποία έχουν την ευθύνη καθορισμού των ρυθμίσεων απασχόλησης και επαγγελματικών δικαιωμάτων, αλλά και τον έλεγχο της λειτουργίας και εποπτείας της επιχειρηματικότητας και του ανθρώπινου δυναμικού που εντάσσονται στους αντίστοιχους παραγωγικούς τομείς.
Επί της ουσίας του νομοσχεδίου επισημαίνουμε τα παρακάτω:
1) Αποτελεί έκπληξη, ότι το Υπουργείο Παιδείας, αντίθετα με τις διαχρονικές και ερευνητικά αποδεδειγμένες παιδαγωγικές και κοινωνικές θεωρίες και αρχές, μεταφέρει παιδιά ανήλικα σχολικής ηλικίας από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα στο σύστημα κατάρτισης -το οποίο κατά βάση αφορά ενήλικα άτομα- με όλες τις αρνητικές παρενέργειες που έχει η συγκεκριμένη πολιτική επιλογή. Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ότι τα παιδιά αυτά, δεν θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν τις γενικές και οριζόντιες εκείνες δεξιότητες, όπως ορίζονται από τις ευρωπαϊκές συστάσεις και οδηγίες, και τις εκπαιδευτικές εμπειρίες για να συνεχίσουν την επαγγελματική και εργασιακή τους πορεία αξιοποιώντας τις δυνατότητες της δια βίου μάθησης, αλλά και την δυνατότητα προσαρμογής στις νέες εξελίξεις του επαγγέλματός τους.
2) Έπρεπε να γνωρίζει το Υπουργείο Παιδείας, ότι εκτός από την μαθητεία που εφαρμόζει ο ΟΑΕΔ, υπάρχει και η Πρακτική Άσκηση που εφαρμόζεται από τα άλλα Υπουργεία που παρέχουν εκπαίδευση και κατάρτιση, όπως είναι το Υπουργείο Τουρισμού. Η πρακτική άσκηση στο Υπουργείο Τουρισμού αποτελεί το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην οργάνωση της εκπαίδευσης και κατάρτισης που παρέχει, πέραν της άρτιας οργάνωσης της εργαστηριακής άσκησης κατά την διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος. Εφαρμόζεται στην χώρα μας πολύ πριν εφαρμοστεί η μαθητεία από τον ΟΑΕΔ, και είναι δεμένη οργανωτικά, λειτουργικά, και εκπαιδευτικά με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με τις τουριστικές περιόδους, με νομοθετικά κατοχυρωμένη παρουσία των μαθητών στις Ξενοδοχειακές, Τουριστικές και Επισιτιστικές επιχειρήσεις και φυσικά με συμβασιοποιημένη συνεργασία εκπαιδευτηρίων και επιχειρήσεων και με ένα σύστημα συνεχούς εποπτείας και αξιολόγησης της πρακτικής άσκησης του κάθε μαθητή κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (από Ιούνιο μέχρι Σεπτέμβριο). Έχει διαφορετική οργάνωση και διαχείριση από αυτή που εφαρμόζεται στον ΟΑΕΔ αλλά με πολύ σημαντικά αποτελέσματα ως προς την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας που αποκτούν οι μαθητές και οι καταρτιζόμενοι στις μονάδες μας. Η οργάνωση τοποθέτησης των μαθητών στις επιχειρήσεις πραγματοποιείται μέσα από ένα σύστημα ζήτησης θέσεων πρακτικής άσκησης από τις επιχειρήσεις και προτιμήσεων των μαθητών με συγκεκριμένα κριτήρια και για τα δυο μέρη. Η γνώση και η εμπειρία του Υπουργείου Τουρισμού στον τομέα αυτό είναι μακροχρόνια, μεγάλη και σημαντική. Είναι σκόπιμο λειτουργικά, εκπαιδευτικά και οργανωτικά, και προκειμένου να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες και καλές πρακτικές που διαθέτει η χώρα μας, στη σχετική διάταξη που αναφέρεται η πραγματοποίηση της μαθητείας (είτε για το έτος Μαθητείας είτε για οποιαδήποτε άλλη περίπτωση), να προστεθεί και η πρακτική άσκηση. Έτσι ο ΟΑΕΔ θα μπορεί να διαχειρίζεται το σύστημα μαθητείας στο οποίο έχει εμπειρία και για όσες ειδικότητες μπορούν να ακολουθήσουν το σύστημα αυτό, ενώ η πρακτική άσκηση που διαφέρει από την μαθητεία, να ανατεθεί στα Υπουργεία που έχουν την εμπειρία και το κατάλληλα οργανωμένο σύστημα για συγκεκριμένους τομείς και ειδικότητες. Το Υπουργείο Τουρισμού, θα μπορεί να αναλάβει την πρακτική άσκηση της «Τάξης Μαθητείας & Πρακτικής Άσκησης» των ΤΕΛ αλλά και άλλων μονάδων κατάρτισης που έχουν τουριστικές και επισιτιστικές ειδικότητες. Εννοείται ότι η πρακτική άσκηση που πραγματοποιείται ήδη στις δικές μας μονάδες θα συνεχιστεί απρόσκοπτα.
3) Πρωτοφανής είναι και ο καθορισμός των ειδικοτήτων με νόμο. Όλοι γνωρίζουν ότι οι ειδικότητες αποτελούν μια δυναμική κατάσταση, οι οποίες μπορούν να αλλάξουν ανάλογα με τις ανάγκες των παραγωγικών κλάδων και ανάλογα με τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στην τεχνολογία και στο σύστημα παροχής υπηρεσιών με αποτέλεσμα κάποια επαγγέλματα ή ειδικότητες να φθίνουν και άλλες να αναδεικνύονται. Ακραία περίπτωση αποτελεί ο καθορισμός ειδικοτήτων με νόμο για την κατάρτιση. Η επαγγελματική κατάρτιση εξ’ ορισμού χαρακτηρίζεται από ευελιξία τόσο ως προς τις ειδικότητες όσο και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Μέχρι σήμερα, δεν μπόρεσε κανείς από τους ειδικούς που ερωτήθηκαν, να αιτιολογήσει την σκοπιμότητα αυτής της ρύθμισης, εκτός αν η πρόθεση είναι να γίνει κάτι άλλο η ένα παράγωγο αποτέλεσμα που ακόμα δεν είναι εμφανές. Πέραν των ανωτέρω είναι απορίας άξιο, πως επιλέχθηκαν αυτές οι ειδικότητες, χωρίς να συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή τα παραγωγικά Υπουργεία που καθορίζουν τις πολιτικές στο τομέα ευθύνης τους, αλλά και τις ειδικότητες του ανθρώπινου δυναμικού που δραστηριοποιείται στους αντίστοιχους επαγγελματικούς κλάδους.
Στο Τουριστικό κλάδο, η ειδικότητα της ΕΠΑΣ «Ξενοδοχειακών και επισιτιστικών υπηρεσιών», χωρίστηκε σε τρείς ειδικότητες στα ΣΕΚ. Στην ειδικότητα «Τεχνίτης Τουριστικών μονάδων και επιχειρήσεων φιλοξενίας» στην ειδικότητα «Τεχνίτης ποτών και οινολογίας», και στην ειδικότητα «Τεχνίτης εστιατορίου-επισιτισμού (σερβιτόρος)» περιορίζοντας έτσι γνωστικά αντικείμενα και το πεδίο απασχόλησης. Ο διαχωρισμός των ειδικοτήτων περιορίζει την επαγγελματική κινητικότητα και απασχόληση των αποφοίτων και φυσικά αυξάνει την ανεργία αυτών που έχουν περιορισμένο γνωστικό και άρα επαγγελματικό αντικείμενο. Επί πλέον αυτοί που αποφάσισαν ο διαχωρισμός της αρχικής ειδικότητας δεν γνωρίζουν ότι τα γνωστικά αντικείμενα έχουν αλληλουχία και επικάλυψη θεωρητικών γνώσεων και επαγγελματικών εργασιών και δεν μπορούν να χωριστούν κατά τον τρόπο που προτείνουν. Είναι άλλο πράγμα η ειδικότητα που εκπαιδεύεται ένα άτομο και άλλο πράγμα η θέση εργασίας μέσα σε μια επιχείρηση. Κατά συνέπεια πρέπει να παραμείνει η αρχική και ενιαία ειδικότητα « Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Υπηρεσιών» και φυσικά αν θέλουμε να παρακολουθήσουμε τις εξελίξεις και της τάσεις της τουριστικής πολιτικής, θα μπορούσε για παράδειγμα να προστεθεί η ειδικότητα «Υπαλλήλων διαχείρισης εναλλακτικών μορφών Τουρισμού».
Σε κάθε περίπτωση η συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού για το θέμα των ειδικοτήτων, δεν είναι μόνο απαραίτητη αλλά και αναγκαία προϋπόθεση, δεδομένου ότι, το είδος και το περιεχόμενο απασχόλησης των επαγγελμάτων και ειδικοτήτων που χρειάζονται για να εξυπηρετηθεί η τουριστική πολιτική και ανάπτυξη, κατά τεκμήριο αλλά και ουσία γνωρίζει καλύτερα το Υπουργείο Τουρισμού από το Υπουργείο Παιδείας.
Τέλος ο όρος «τεχνίτης» στις ειδικότητες του Τουριστικού τομέα είναι τελείως ακατάλληλος, μια και δεν έχουν καμία σχέση οι υπηρεσίες που παρέχονται στον Τουρισμό με τον ορισμό της έννοιας του τεχνίτη. Πιθανοί και καταλληλότεροι όροι μπορεί να είναι «Υπάλληλος» ή «Ειδικός» ή και χωρίς προσδιορισμό.
4) Φαίνεται από τις διατάξεις του νομοσχεδίου ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό του Υπουργείου παιδείας, παραμένει στους κλάδους που καθορίζονται από τον νόμο 1566, εφόσον μπορούν να αποσπώνται ή να διατίθενται στα ΣΕΚ.
Θα πρέπει και για το εκπαιδευτικό προσωπικό των άλλων Υπουργείων και Ν.Π.Δ.Δ. που μετατρέπονται σε ΣΕΚ, να ισχύσουν παρόμοιες διατάξεις και να μπορούν να διατίθενται, στην περίπτωσή μας, με απόφαση του προϊσταμένου της Περιφερειακής εκπαιδευτικής υπηρεσίας, σε όποια μονάδα έχει ανάγκη είτε είναι ΣΕΚ είτε ΙΕΚ. Εξάλλου αυτό εφαρμόζεται ήδη σε μας χωρίς πρόβλημα.
Σε κάθε περίπτωση η ισχύς του νόμου 1566 για το εκπαιδευτικό προσωπικό, αποτελεί εξαιρετικής σημασίας ζήτημα και αδιαπραγμάτευτο αίτημα, εκτιμούμε, για όλο τον εκπαιδευτικό κόσμο είτε ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας είτε σε άλλα Υπουργεία ή ΝΠΔΔ.
Οι παραπάνω παρατηρήσεις, αποτελούν μια πρώτη προσέγγιση στο νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση. Περιμένουμε το τελικό νομοσχέδιο με τις όποιες τροποποιήσεις γίνουν μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, για να δούμε τις τελικές πολιτικές επιλογές που θα αποτυπωθούν, ώστε να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε με περισσότερη ακρίβεια, μια και θα έχουν αποσαφηνιστεί, πιστεύουμε, αρκετά σημεία που τώρα δημιουργούν ερωτήματα και προβληματισμό.
Με εκτίμηση
Για τον Σύλλογο Καθηγητών του Υπουργείου Τουρισμού
Η πρόεδρος
Χαρά Κακλέα
Συνάδελφοι, επιτέλους πια!
Φτάνουν οι ανακρίβειες!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Όποιος δε γνωρίζει από επαγγελματική εκπαίδευση ας μη γράφει σε δημόσια διαβούλευση.
Εάν ένας μαθητής παίρνει από το ΕΕΛ πτυχίο επιπέδου 3 σε μια ειδικότητα, τι εννοείτε δε θα υπάρχει αντιστοιχία;;
Από όπου κι αν πάρει πτυχίο ένας μαθητής, ΙΕΚ, ΤΕΕ, ΣΕΚ, ΕΠΑΛ, ΕΕΛ, ΠΤΥΧΙΟ ΕΠΙΠΈΔΟΥ 3 σε μια ειδικότητα σημαίνει ότι ο απόφοιτος έχει συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Επίσης οι ειδικότητες που μέχρι τώρα έχουν τα ειδικά σχολεία, ΥΠΑΡΧΟΥΝ στη Γενική Εκπαίδευση. Είναι οι ειδικότητες που αναφέρονται στο άρθρο 21: Ομάδες Προσανατολισμού και Ειδικότητες Σ.Ε.Κ.
Στις ομάδες προσανατολισμού της Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής να προστεθεί Τεχνίτης Γεωργικών Μηχανημάτων, και όχι στις Τεχνολογικές Εφαρμογές, αφού αναπόσπαστο κομμάτι της γεωργικής παραγωγής είναι τα γεωργικά μηχανήματα και ο εξειδικευμένος τεχνίτης θα έχει και γνώσεις από την γεωργία
Προτείνονται τα παρακάτω:
Α) Στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών οι ειδικότητες :
11. Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων Οχημάτων και
16. Τεχνίτης Μηχανικός γεωργικών μηχανημάτων
μεταφέρονται στα ΕΠΑΛ & ΙΕΚ, λόγω απαιτητικού προγράμματος σπουδών.
B) Η ειδικότητα 15 μετονομάζεται σε:
15. Τεχνίτης μοτοσυκλετών, μηχανών θαλάσσης και συστημάτων αυτοκινήτων
Γ) Προστίθεται η ειδικότητα:
19. Τεχνίτης περιελίξεων ηλεκτρικών μηχανών
Δ) Στην Ομάδα προσανατολισμού επαγγελμάτων τουριστικών επιχειρήσεων & επιχειρήσεων φιλοξενίας η ειδικότητα 1 μετονομάζεται σε:
1. Τεχνίτης Τουριστικών μονάδων & Επιχειρήσεων φιλοξενίας (Υπηρεσία ορόφων –Εμπορευματογνωσία )
Ε) Στην ομάδα Επιμέρους τομείς & επαγγέλματα οι ειδικότητες 1 & 3 μετονομάζονται σε:
1. Τεχνίτης Επαγγελματικού Μακιγιάζ
3. Τεχνίτης Ποδολογίας – Καλλωπισμού νυχιών & Ονυχοπλαστικής
και προστίθεται η ειδικότητα:
4. Ειδικός πωλήσεων
Ο διακριτός τίτλος στις ειδικότητες κάθε επαγγελματικού επιπέδου αποτρέπει τη σύγχυση στην αγορά εργασίας .
Απαραίτητη προϋπόθεση για την έγκριση λειτουργίας κάθε ειδικότητας πρέπει να είναι η ύπαρξη πιστοποιημένου εργαστηρίου στο Εργαστηριακό Κέντρο που υποστηρίζει τη ΣΕΚ.
Η πιστοποίηση θα προκύψει μετά από αξιολόγηση και κατάταξη των εργαστηρίων, που πρέπει να προηγηθεί, από επιτροπές μονίμων καθηγητών ανά Πόλη και ειδικότητα.
Επίσης πρέπει να επαναλειτουργήσουν οι κλειστές, λόγω έλλειψης προσωπικού, βιβλιοθήκες των ΙΕΚ και των ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ όπου υπάρχουν και να τεθούν στη διάθεση του εκπαιδευτικού προσωπικού και των μαθητών.
Είναι αδιανόητο περιουσία του Ελληνικού κράτους να μένει αναξιοποίητη όταν, σύμφωνα με το Υπουργείο, πλεονάζει προσωπικό το οποίο κινδυνεύει να τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Ενσωμάτωση των ειδικοτήτων από τις ΣΕΚ (Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης) στο ΕΠΑΛ για να αποκτούν οι μαθητές εξειδίκευση και μόρφωση , απαραίτητα εφόδια για την επαγγελματική σταδιοδρομία και την ομαλή ένταξη στην όλο και πιο απαιτητική κοινωνία .
Το Επαγγελματικό Λύκειο θα πρέπει να απαντά στη διαφορετικότητα των μαθητών/τριών, στις διαφορετικές επιθυμίες και δυνατότητές τους. Να γίνει ένα σχολείο που να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες και να είναι αντίθετο σε κάθε μορφή περιθωριοποίησης και αποκλεισμού των μαθητών και ιδιαίτερα αυτών με καλλιτεχνικές κλίσεις.
Τα μέλη του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πτυχιούχων Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών θεωρούμε αναγκαία την ίδρυση Ομάδας προσανατολισμού/τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών στο νέο Επαγγελματικό Λύκειο με τις ειδικότητες:
Γραφικών Τεχνών-Γραφιστικής,
Διακοσμητών,
Συντηρητών Έργων Τέχνης,
Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων,
για τους παρακάτω λόγους:
1. Είναι ο μοναδικός τομέας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με προσανατολισμό στις καλές και εφαρμοσμένες τέχνες, οι οποίες έχουν εξ αντικειμένου απαιτήσεις πολύ πιο προωθημένες από μια απλή κατάρτιση, αφού συνδυάζουν τη θεωρία με το σχεδιασμό και την τεχνολογία. Οι σπουδές στις ειδικότητες του τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών απαιτούν θεωρητική εκπαίδευση και όχι μόνο κατάρτιση σε δεξιότητες. Η γνώση χειρισμού λογισμικών ή μηχανημάτων δεν επαρκεί. Η εκπαίδευση των μαθητών/τριών για να είναι πλήρης, πρέπει να περιλαμβάνει θεωρητικά μαθήματα παράλληλα με τα εργαστηριακά. Μόνο έτσι η λειτουργία του τομέα θα μπορεί να εξασφαλίσει επαγγελματική εκπαίδευση για τις λιγότερο προνομιούχες κοινωνικά ομάδες με δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επαγγελματικές ευκαιρίες για όσους το επιθυμούν.
2. Οι ειδικότητες του τομέα Εφαρμοσμένων τεχνών έχουν αυξημένη ζήτηση σε επίπεδο δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως προκύπτει από τις προτιμήσεις στα μηχανογραφικά δελτία των μαθητών και τις υψηλές βάσεις εισαγωγής. Είναι γνωστό ότι δεν έχουν όλοι οι μαθητές/τριες τη δυνατότητα να καταλήξουν στην Αρχιτεκτονική και στις σχολές Καλών Τεχνών μέσα από το γενικό λύκειο. Το Επαγγελματικό Λύκειο ΠΡΕΠΕΙ να δώσει την ευκαιρία στους μαθητές με ιδιαίτερες καλλιτεχνικές δεξιότητες να τις αγαπήσουν, να τις αναπτύξουν, να τις συνδυάσουν με την τεχνολογική εξέλιξη και να εξελιχθούν επαγγελματικά.
3. Σε όλα τα χρόνια λειτουργίας του, πανελλαδικά, ο τομέας έχει να επιδείξει σημαντικό έργο όσον αφορά στην προβολή της ελληνικής τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσα από έντυπα, ψηφιακές δημιουργίες, συμμετοχές και βραβεύσεις σε διαγωνισμούς και Ευρωπαϊκά προγράμματα σε θέματα πολιτισμού, τεχνών και τεχνολογίας.
4. Μετά από την υποβάθμιση των ειδικοτήτων Διακόσμησης και Συντήρησης Έργων Τέχνης μέσω της ένταξής τους στις σχολές ΕΠΑΣ, παρατηρήθηκε ένα ουσιαστικό κενό στην τεχνολογική εκπαίδευση. Οι μαθητές/τριες βίωσαν την απαξίωση των ειδικοτήτων και αναγκάστηκαν να καταφύγουν σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Οργανωμένα εργαστήρια εγκαταλείφθηκαν και οι εργασίες των μαθητών κατέληξαν εκθέματα που κοσμούν τους τοίχους των λυκείων.
5. Ο τομέας των Εφαρμοσμένων Τεχνών είναι συνυφασμένος με τον πολιτισμό της χώρας μας. Σε μία χώρα με πλούσια καλλιτεχνικά ερεθίσματα και σημαντική πολιτιστική κληρονομιά δε θα πρέπει να αμφισβητείται η αναγκαιότητα εκπαίδευσης σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των μελλοντικών γενεών στο αντικείμενο των Εφαρμοσμένων Τεχνών. Ο πλούτος των αντικειμένων πολιτισμού είναι μεγάλος και ανεξάντλητος και η ανάγκη να εκπαιδεύσουμε τα χέρια που θα τον προωθήσουν και θα τον προστατεύσουν είναι επιτακτική.
6. Οι απόφοιτοι των τμημάτων αυτών, λόγω των περισσότερων και ποιοτικότερων ειδικών επαγγελματικών γνώσεων, θα έχουν περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες απασχόλησης. Κύριος στόχος είναι η απόκτηση της τεχνογνωσίας, η οποία συνδέεται άμεσα με τα σύγχρονα πολιτισμικά προϊόντα της ελληνικής οικονομίας.
7. Σε διεθνές επίπεδο άλλωστε, ο τομέας των Εφαρμοσμένων Τεχνών στην επαγγελματική εκπαίδευση βρίσκεται στην αιχμή προώθησης της καινοτομίας στο σύγχρονο κλάδο της δημιουργικής και πολιτιστικής οικονομίας.
Σήμερα οι μαθητές/τριες μας ζητούν να φοιτήσουν στις ειδικότητες των Εφαρμοσμένων Τεχνών στο νέο Επαγγελματικό Λύκειο κι εμείς με τη σειρά μας, σας ζητούμε να δημιουργήσετε τις προϋποθέσεις για την αποτελεσματική λειτουργία τους.
Ο σχεδιασμός είναι μια λειτουργία που απαιτεί νοημοσύνη, φαντασία, δημιουργικότητα και άλλα στοιχεία της ανθρώπινης σκέψης. Αυτά είναι και τα στοιχεία που καλλιεργούνται στους μαθητές που επιλέγουν να φοιτήσουν στον τομέα εφαρμοσμένων τεχνών.
Στο άρθρο 8, «ομάδες προσανατολισμού, τομείς, ειδικότητες» δεν συμπεριλαμβάνεται ο συγκεκριμένος τομέας.
Κύριε Υπουργέ Παιδείας σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που θέσατε σε διαβούλευση, οι μαθητές με καλλιτεχνικές δεξιότητες, που έχουν επιλέξει τον συγκεκριμένο τομέα ουσιαστικά αναγκάζονται
1.να στραφούν στην κατάρτιση (ΣΕΚ, ΙΕΚ) ή
2.να αλλάξουν επιλογή, προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε ανώτερη βαθμίδα.
Θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να ενταχθεί στα ΕΠΑΛ ο τομέας εφαρμοσμένων τεχνών
και η θεσμοθέτηση των κατευθύνσεων/ειδικοτήτων Γραφικών Τεχνών – Γραφιστικής, Διακόσμησης – Σχεδιασμού Εσωτερικών Χώρων, Φωτογραφίας και Συντήρησης Έργων Τέχνης .
ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΤΑ ΙΕΚ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΣΤΑ ΣΕΚ ΟΠΩΣ Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΟΥΝ ΕΚΕΙ ΣΕ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΚΟΙ ΠΟΥ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ.
ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΕΤΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΝ ΑΠΛΑ ΣΑΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΓΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥΣ.
Η Αισθητική ως ειδικότητα της Σ.Ε.Υ.Π.(Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας)του ΤΕΙ θα έπρεπε να ανήκει στον Τομέα Υγείας και Πρόνοιας μαζί με τα υπόλοιπα επαγγέλματα υγείας.Για το λόγο αυτό, εφόσον κάνετε μια προσπάθεια αναβάθμισης της παιδείας, να συμπεριλάβετε την αισθητική τόσο στα ΙΕΚ και τα ΣΕΚ, αλλά και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στον αντίστοιχο τομέα, παρέχοντας έτσι την δυνατότητα αλλά και μη στερώντας το δικαίωμα συνέχισης των σπουδών στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση του γυναικείου μαθητικού δυναμικού.
Η Αισθητική ως ειδικότητα της Σ.Ε.Υ.Π.(Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας)του ΤΕΙ θα έπρεπε να ανήκει στον Τομέα Υγείας και Πρόνοιας μαζί με τα υπόλοιπα επαγγέλματα υγείας.Για το λόγο αυτό, εφόσον κάνετε μια προσπάθεια αναβάθμισης της παιδείας, να συμπεριλάβετε την αισθητική τόσο στα ΙΕΚ και τα ΣΕΚ, αλλά και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο αντίστοιχο τομέα, παρέχοντας έτσι την δυνατότητα αλλά και μη στερώντας το δικαίωμα συνέχισης των σπουδών στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση του γυναικείου μαθητικού δυναμικού.