Ποια κατά τη γνώμη σας πρέπει να είναι τα προσόντα, οι προϋποθέσεις, τα καθήκοντα, η διάρκεια και γενικότερα το περιεχόμενο της μεντορικής σχέσης;
Αρχική Μέντορας νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικούΠοια κατά τη γνώμη σας πρέπει να είναι τα προσόντα, οι προϋποθέσεις, τα καθήκοντα, η διάρκεια και γενικότερα το περιεχόμενο της μεντορικής σχέσης;
Ποια κατά τη γνώμη σας πρέπει να είναι τα προσόντα, οι προϋποθέσεις, τα καθήκοντα, η διάρκεια και γενικότερα το περιεχόμενο της μεντορικής σχέσης;
- 164 ΣχόλιαΚατά τη γνώμη σας ποιοι είναι οι λόγοι που συνθέτουν την αναγκαιότητα του θεσμού του μέντορα; Σε κάθε άλλη περίπτωση διατυπώστε τις σχετικές θέσεις και απόψεις σας.
- 74 ΣχόλιαΠοια κατά τη γνώμη σας πρέπει να είναι τα προσόντα, οι προϋποθέσεις, τα καθήκοντα, η διάρκεια και γενικότερα το περιεχόμενο της μεντορικής σχέσης;
- 24 ΣχόλιαΠοιους θεωρείτε ως βασικούς στόχους την επίτευξη των οποίων θα πρέπει να επιδιώκει ο θεσμός του μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού;
- 49 ΣχόλιαΠοια είναι κατά τη γνώμη σας τα πιο σημαντικά κίνητρα για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών ως υποψηφίων μεντόρων;
- 40 ΣχόλιαΆλλες προτάσεις σχετικά με την ανάπτυξη και την αξιοποίηση του θεσμού του μέντορα;
- 3 ΣχόλιαΕφόσον το ερωτηματολόγιο αυτό απηχεί τις επίσημες επιστημονικές θέσεις του συλλογικού σας φορέα, παρακαλούμε να αναφέρετε εάν και τι είδους διαδικασίες εσωτερικής διαβούλευσης έλαβαν χώρα, προκειμένου να καταλήξετε στη διαμόρφωση της τελικής σας στάσης απέναντι στο θεσμό του μέντορα;
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
29 Νοεμβρίου 2010, 15:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
14 Δεκεμβρίου 2010, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
74 Σχόλια 354 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 84363 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων
- ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
- Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις
- Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις
- «Καθορισμός κριτηρίων πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ»
- Διαδικασία συγκρότησης των εκλεκτορικών σωμάτων των Α.Ε.Ι.
- ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικές σπουδές
- Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας και άλλες διατάξεις
- Πλαίσιο για την διασφάλιση της ποιότητας
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...
- Εκσυγχρονισμός Ακαδημίας Αθηνών...
- Λήψη μέτρων για την αποτροπή,αντιμετώπιση και την καταπολέμηση της βίας στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
- Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις
- Διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις»
- Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις
- Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις
- ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΓΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
- Συνέργεια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας
- Συνέργεια Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος με Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας
- ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΙΟΝΤΙΖΟΥΣΩΝ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΩΝ – ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις
- Δικονομικοί κανόνες επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτή-Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες
- Ιόνιο Πανεπιστήμιο
- Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις
- Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και λοιπές διατάξεις
- Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/59/Ευρατόμ του Συμβουλίου, της 5ης Δεκεμβρίου 2013
- Τροπολογία σε σ/ν ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση
- Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Σχέδιο Νόμου - «Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας»
- Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση
- «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».
- Οργανισμός Λειτουργίας του Ν.Π.Ι.Δ. «Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών»
- Αναλωθέντα Καύσιμα και Ραδιενεργά Απόβλητα
- Καθορισμός της εθνικής πολιτικής για τη διαχείριση των αναλωθέντων καυσίμων και των ραδιενεργών αποβλήτων
Ενδιαφέρον ο θεσμός του μέντορα. Εμείς στο σχολείο μας το έχουμε καθιερώσει άτυπα βέβαια. Για να πετύχει ο θεσμός πρώτα πρώτα δεν πρέπει ο μέντορας να είναι ο σχολικός σύμβουλος με το σκεπτικό αφού ο σχολικός σύμβουλος δεν μπορεί να προσφέρει ως σύμβουλος (για πολλούς λόγους) θα μπορέσει ως μέντορας; Ο μέντορας πρέπει να είναι εκπαιδευτικός του σχολείου που θα υποδείξει ο σχολικός σύμβουλος δε θα διδάσκει για όσο χρονικό διάστημα είναι μέντορας και θα αναλαμβάνει το τμήμα του νεοδιοριζόμενου ως καθοδηγητής του. Θα πρέπει να πληρώνεται επιπλέον για τη δουλειά αυτή. Αν γίνει ο θεσμός με αυτούς το όρους τότε θα πετύχει διαφορετικά θα είναι καταδικασμένος σε αποτυχία
Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ ΚΑΜΠΗ. ΚΙ ΕΦΤΑΣΕ ΕΔΩ ΑΠΟ ΚΑΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΜΙΚΡΟΚΟΜΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ. ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΛΛΟ ΧΡΟΝΟ. ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΛΛΑΓΕΣ.. ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΕΝΑ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ. ΚΑΝΤΕ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ. Η ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΙΧΡΟΝΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΜΕΝΤΟΡΑΣ, ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΑΝΑΡΩΤΙΟΜΑΣΤΕ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ; ΜΗΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΒΓΟΥΝ ΕΞΩ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ; ΜΕ ΠΟΙΑ ΛΟΓΙΚΗ ; ΕΝΑΣ ΕΚΑΠΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΠΟ 15, 20. 25, 30 ΧΡΟΝΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ, ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΗΔΗ ΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ Η ΣΕ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΚΟ Η ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ, ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΜΑ ΤΕΘΕΙ ΕΚΤΟΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΊΑΣ; ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ. ΜΗΠΩΣ ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΎΠΟΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΑΛΙ ΤΗΝ ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ; ΕΣΕΙΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΤΕ ΤΟ ΘΕΣΜΟ. ΙΣΩΣ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΚΟΥΣΤΟΥΜΕ, ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ. Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ. ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΚΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ.
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΑΡΧΙΚΑ ΝΑ ΑΝΑΡΩΤΗΘΟΎΜΕ ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΤΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ , Η ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΑΥΤΑ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ.. ΕΑΝ ΟΙ ΜΕΝΤΟΡΕΣ, ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΚΑΤΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ . ΛΙΓΑ ΘΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ Ι ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΑΥΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ. .Η ΑΛΛΑΓΗ ΑΥΤΗ ΠΡΟΎΠΟΘΕΤΕΙ ΠΡΟΣΟΝΤΑ. ΟΧΙ ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΕΣΩ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ ΑΠΟ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΔΕ ΓΝΩΡΊΖΟΥΝ. ΟΙ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ, ΕΙΔΙΚΑ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ Ο ΜΕΝΤΟΡΑΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ. ΕΑΝ Ο ΝΕΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΘΕΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗ ΔΑΣΚΑΛΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ, ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΒΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΑΥΤΗ. ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΗΜΕΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΑΘΗΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ. ΟΙ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΘΑ ΠΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΟΡΑΜΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΒΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ. ΑΥΤΑ ΘΑ ΜΕΤΑΔΩΣΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ.
ΕΔΩ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ: ΠΩΣ ΘΑ ΚΡΙΘΕΙ Η ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ; ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΕΠΙΛΟΓΗ; ΕΔΩ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΕΙ. ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΜΟΥ ΘΕΤΩ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥΣ:
ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΑΡΚΕΤΟΥΣ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΤΥΧΙΟ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ, ΑΠΛΑ ΜΕ ΦΟΙΤΗΣΗ ΤΟΥΣ, ΕΝΟΣ ΜΟΝΟ ΕΤΟΥΣ ΣΕ ΑΥΤΗ, ΛΟΓΟ ΚΑΤΟΧΗΣ ΠΡΩΤΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥ ΣΕ ΑΛΛΗ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ , Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ; ( ΜΙΛΑΩ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ, ΜΕ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΕΜΠΑΙΝΑΝ ΣΤΟ Β ΕΤΟΣ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΔΙΕΤΟΥΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ-ΑΥΤΟ ΓΙΝΟΤΑΝ ΠΕΡΙΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 87, ΔΗΛΑΔΗ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΕΩΣ ΚΑΙ 24 ΧΡΟΝΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ. ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ Η ΕΞΟΜΟΙΩΣΗ ΕΙΧΑΝ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΜΗ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ, ΔΙΟΤΙ ΗΔΗ ΕΙΧΑΝ ΠΤΥΧΙΟ ΑΛΛΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ. ΑΡΚΕΙ Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΝ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ;
ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΥΣ ΤΗΣ ΔΙΕΤΟΥΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΤΕΛΕΙΩΣΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΙΩΣΗ. ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΤΑΡΤΙΣΗ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ 20 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΙΔΙΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΠΟΥ ΜΕΣΑ ΣΑ ΤΡΕΙ Σ ΜΗΝΕΣ ΠΗΡΑΝ ΠΤΥΧΙΟ ΕΞΟΜΟΙΩΣΗΣ; ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΙ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΣΥΝΑΦΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ; ΜΙΑ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ, ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΝΕΙ.
ΜΗΠΩΣ ΤΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΤΥΧΙΑ ΜΕ ΜΗ ΣΥΝΑΦΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ, ΔΕΝ ΔΙΝΟΥΝ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ;
ΝΑΙ ΣΤΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ , ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ ΕΙΔΙΚΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΣΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ.
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΠΡΟΎΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΜΕΝΤΟΡΕΣ:
ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΕΙΞΟΥΝ ΝΕΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ,ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ, ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ Η ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΕ ΔΙΓΛΩΣΣΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ. ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΕΙΡΗΝΗΣ, ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ. ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΩΝ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΥΤΑ ΔΙΑΩΝΊΖΟΝΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΛΟΓΟ, ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΆ ΤΟΥ ΔΑΣΚΆΛΟΥ, ΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, , ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ. ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΤΑΞΗ.
Ο Μέντορας εγγυάται μια μεθοδική προσπάθεια και διαδικασία που υποστηρίζει και προωθεί την ανάπτυξη και μάθηση, με βάση μια διαπροσωπική σχέση υποστήριξης του έργου του εκπαιδευτικού, ανταλλαγής ιδεών και εμπειριών , στην οποία ένα άτομο επενδύει στην εμπειρία του άλλου, που θα του επιτρέψει να επιτύχει τους στόχους του.
Με αφετηρία τον ορισμό αυτό διατυπώνονται οι παρακάτω σκέψεις και προβληματισμοί για το νέο , για τη χώρα μας , θεσμό του μέντορα.
Ο Μέντορας διαθέτει εμπειρία και επιστημονική επάρκεια στην διδακτική μεθοδολογία και παιδαγωγική.
Ειδικότερα:
Διαθέτει δεξιότητες για τις διαπροσωπικές σχέσεις (κατανόηση, επικοινωνία), με τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Επικοινωνεί για να εδραιωθεί μια σχέση εμπιστοσύνης.
Ακολουθεί μια επαγγελματική δεοντολογία.
Διαθέτειικανότητα στήριξης των νέων εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη και ενδυνάμωση της αυτονομίας.
Καθοδηγεί το νέο δάσκαλο για κάθε ζήτημα σχετικά με την πρακτική του στη διαχείριση της τάξης, τον προγραμματισμό, κλπ.
Ασκεί εποικοδομητική κριτική και συζητά με το νέο δάσκαλο,
για να υποκινήσει τη σκέψη πέρα από το πεδίο της εργασίας.
Μερικά ερωτήματα για τα τυπικά προσόντα του μέντορα.
να είναι ένας εκπαιδευτικός που να έχει σημαντική παρουσία και γνώση των ιδιαιτεροτήτων της Σχολικής Μονάδας και να ή να μην υπηρετεί στο ίδιο σχολείο ?
πέντε (5) έτη ή περισσότερα εμπειρίας διδασκαλίας?
θα συνιστάται από τη Διεύθυνση ή το Σύλλογο Διδασκόντων και με ποια κριτήρια?
εθελοντής ή/και διορισμένος?
θα συμμετέχει υποχρεωτικά σε προγράμματα κατάρτισης που προσφέρονται?
θα οργανώνει με δική του πρωτοβουλία συναντήσεις σχεδιασμού ή μετά από έγκριση μιας προϊσταμένης αρχής για τον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών?
θα ασκεί παράλληλα διδακτικά καθήκοντα, και αν ναι, με μειωμένο ωράριο?
Καθορισμός του ρόλου.
Ένας μέντορας αναφέρεται πάντα σε ανάγκες που εκφράζονται από τους εκπαιδευτικούς..
1. το περιεχόμενο, τις προσεγγίσεις, τα εργαλεία και τις στρατηγικές για τη διδασκαλία του θέματος
2. την ανανέωση των πρακτικών που σχετίζονται με την αλλαγή στον τομέα της εκπαίδευσης
3. την οργάνωση της διδασκαλίας σε μια τάξη ή ένα σχολείο, τη διαχείριση της τάξης ,συνάντηση με τους γονείς, τις σχέσεις με τους συναδέλφους.
Ο μέντορας κατέχει και προσφέρει τις επαγγελματικές γνώσεις του σε ένα άλλο πρόσωπο. Δεν το κάνει αντί …του άλλου , αλλά προσφέρει την υποστήριξή του στον άλλο και προφανώς δεν αξιολογεί ούτε επιβάλλει κυρώσεις.
Βοηθά το άλλο για να αντιληφθεί τα πλεονεκτήματα και τα όριά του και να αναγνωρίσει αυτό που θέλει να βελτιώσει στην επαγγελματική του δράση. Η παρέμβαση προσφέρει μια προοπτική επαγγελματικής ανάπτυξης.
Παρατηρεί τις ερωτήσεις για τις πρακτικές των άλλων για να βοηθήσει στην επαγγελματική εξέλιξη ενός εκπαιδευτικού.
Ο μέντορας απολαμβάνει της εμπιστοσύνης επειδή η κοινότητα αναγνωρίζει την επιστημονική του επάρκεια και εμπειρία.
Επωφελείται επίσης από την εμπειρία των άλλων, μέσω της ανταλλαγής ιδεών, που έχει μαζί τους, των πρακτικών ή άλλων προσεγγίσεων και από την επιθυμία για μάθηση .
Με τη σειρά του, ο καθοδηγούμενος εκφράζει τις ανάγκες του για να μάθει πώς θα βελτιώσει τη διδασκαλία του.
Η ιδέα ότι ακόμα και μετά την αρχική εκπαίδευση, όλα δεν είναι απαραίτητα τέλεια κατά την εκκίνηση στο επάγγελμα, είναι βασική και καταλυτική για τους νέους εκπαιδευτικούς που αναζητούν την επιτυχία στο επάγγελμα γιατί μερικοί μπορεί να έχουν ένα αίσθημα άγχους ή/και ανικανότητας εξουθενωμένοι από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Οι εκπαιδευτικοί ,στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι απρόθυμοι να καλέσουν τους συναδέλφους τους, φοβούμενοι ότι θα κριθούν, θα αξιολογηθούν, ή ακόμη και θα απορριφθούν από αυτούς.
Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι υποχρεωμένοι να καλέσουν ένα, μέντορα αλλά με την θεσμοποίηση του μέτρου αυτού, πρέπει να ενθαρρυνθούν να το πράξουν.
Αυτοί που το κάνουν πρώτα, είναι οι λιγότερο απομονωμένοι, όσοι έχουν αναπτύξει εμπιστοσύνη και πιστεύουν ότι ,αν είναι καλύτερα εξοπλισμένοι, θα επιβιώσουν τα πρώτα χρόνια του επαγγέλματος.
Όσον αφορά στο νέο θεσμό, πιστεύω ότι είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι ο νέος εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί και να συμβουλεύεται άμεσα, σε θέματα που αφορούν την καθημερινή πρακτική του στο σχολικό περιβάλλον, έναν συνάδελφό του, της ίδιας ειδικότητας, με μεγαλύτερη από αυτόν εκπαιδευτική εμπειρία και κυρίως με διάθεση να προσφέρει στο νέο εκπαιδευτικό όσα θετικά έχει αποκομίσει από την πείρα και την εξειδίκευσή του.
Θεωρώ λοιπόν, ότι ένας εκπαιδευτικός για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στο ρόλο του Μέντορα θα πρέπει πέρα από την εκπαιδευτική του εμπειρία, την οποία μπορεί να έχει αποκτήσει και πριν τον διορισμό του σε σχολικές μονάδες της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των φορέων που παρέχουν εκπαίδευση στη χώρα μας, να έχει μεταπτυχιακές σπουδές στο γνωστικό του αντικείμενο και κυρίως στην εκπαίδευση. Να χειρίζεται άνετα τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση και να παρακολουθεί τις επιστημονικές εξελίξεις στο αντικείμενό του με συμμετοχές σε συνέδρια και επιμορφώσεις.
Πολύ σημαντικό επίσης είναι ο εκπαιδευτικός που θα επιλεγεί ως Μέντορας να έχει και διοικητική εμπειρία στην Εκπαίδευση που θα την έχει αποκτήσει είτε ασκώντας καθήκοντα από θέση ευθύνης είτε ως αποσπασμένος σε υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Η εμπειρία του αυτή θα βοηθήσει το νέο εκπαιδευτικό σε θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική νομοθεσία, τα θεσμικά όργανα που εμπλέκονται στη λειτουργία του Σχολείου, το ρόλο του εκπαιδευτικού πέρα από το καθαρά διδακτικό αντικείμενό του.
Κυρίως όμως ο Μέντορας θα πρέπει να γνωρίζει και να εφαρμόζει τις αρχές και τις τεχνικές της εκπαίδευσης ενηλίκων και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Κι αυτό διότι οι νέοι εκπαιδευτικοί είναι παράλληλα ενήλικες εκπαιδευόμενοι με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες τις οποίες και καλείται να καλύψει ο Μέντορας σε συνεργασία μαζί τους, εμψυχώνοντάς τους και ενθαρρύνοντάς τους διαρκώς.
Η επιλογή των μεντόρων Θα πρέπει να γίνεται κάτω από αξιοκρατικά και διαφανή κριτήρια βασιζόμενοι στην μεγάλη (τουλάχιστον 10ετής) εμπειρία, την παιδαγωγική κατάρτισή (μεταπτυχιακές σπουδές, διδακτορικό) και στην παρακολούθηση ειδικών σεμιναρίων για την προετοιμασία τους και πιθανόν και κάποιες εξετάσεις.
Η σχέση μέντορα θα πρέπει να είναι με λίγους εκπαιδευτικούς (2-3) και καλό είναι να βρίσκονται όσο γίνεται στον ίδιο χώρο(δηλαδή στο ίδιο σχολείο, σε γειτονικά ή συστεγαζόμενα σχολεία) και το καλύτερο είναι να είναι και της ίδιας ειδικότητας ώστε να μπορούν να έχουν γνώση των δυσκολιών του συγκεκριμένου αντικειμένου, και να μπορούν να επωφεληθούν και οι δυο από τη σχέση αυτή. Ο νέος δίνοντας την όρεξη και την πιο πρόσφατη κατάρτιση και ο μέντορας την εμπειρία του.
Επίσης καλό θα είναι πριν αρχίσει η χρονιά και στο τέλος της ο μέντορας να κάνει μια γενική παρουσίαση και στο τέλος μια γενική αξιολόγηση του νέου εκπαιδευτικού με σκοπό όχι την επίπληξη αλλά στην βοήθεια την καλύτερη εξέλιξη του νέου εκπαιδευτικού.
Σε εποχές με οικονομικά προβλήματα είναι δύσκολη η επιλογή της καλύτερης λύσης. Συμφωνώ με την γνώμη ότι ο μέντορας δεν πρέπει να είναι ένα πρόσωπο. Προτείνω λοιπόν ο μέντορας να είναι στο σχολείο του ο συντονιστής της ειδικότητας και ταυτόχρονα ο υποστηρικτής στο έργο και του νεοδιόριστου. Η ομάδα των καθηγητών που διδάσκουν το ίδιο αντικείμενο πρέπει να έχει ως συλλογικό έργο τον προγραμματισμό του διδακτικού έργου, την δοκιμή νέων διδακτικών μοντέλων, την υποστήριξη νέων και νεοδιόριστων καθηγητών ή και συναδέλφων που δυσκολεύονται με νέες διδακτικές πρακτικές (ΤΠΕ κλπ). Ο νεοδιόριστος έτσι θα μετέχει υποχρεωτικά σε περισσότερες ομάδες συνεργαζόμενων καθηγητών και θα αντλεί περισσότερες ιδέες και γνώσεις.
Ο δεύτερος (βοηθός-νεοδιόριστος) καθηγητής στην τάξη θα έλυνε πολλά από τα προβλήματα του σύγχρονου ελληνικού σχολείου (προαγωγή της συνεργατικής μάθησης, υποστήριξη της μάθησης σε όσους μαθητές το έχουν ανάγκη άμεσα στην τάξη, καλύπτει τις πιθανές απουσίες του πρώτου και έτσι δεν υπάρχουν κενά, εκπαιδεύεται ο ίδιος τόσο στη διδακτική πρακτική όσο και στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων κλπ), όπως ήδη το έχουν εφαρμόσει αλλού. Ο πρώτος καθηγητής έτσι αποκτά το ρόλο του μέντορα και είναι πιο προσεκτικός λόγω της παρουσίας του δεύτερου. έτσι και ο βοηθός με την παρουσία του λειτουργεί θετικά για τον πρώτο.
Προσόντα/προϋποθέσεις
Ο μέντορας πρέπει να είναι εκπαιδευτικός στην ίδια σχολική μονάδα και της ίδιας ειδικότητας με το νεοδιοριζόμενο. Σε αντίθετη περίπτωση ο θεσμός του μέντορα θα αποδυναμωθεί σημαντικά, αφού θα χαθεί το στοιχείο της αμεσότητας της επικοινωνίας. Ο μέντορας δεν μπορεί να έχει υπό την εποπτεία του περισσότερους από 2 νεοδιορισμένους εκπαιδευτικούς (ιδεατά ένα νεοδιορισμένο), προκειμένου η σχέση του μαζί τους να είναι ουσιαστική και η επαφή τους να είναι εφικτή, οποτεδήποτε οι νεοδιοριζόμενοι τη χρειάζονται, ακόμη και σε ημερήσια βάση. Ο μέντορας πρέπει να είναι εκπαιδευτικός με τουλάχιστον 10ετή προϋπηρεσία, από την οποία τα 2 τελευταία χρόνια να είναι στο ίδιο σχολείο με αυτό του πρωτοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού, ώστε να είναι απόλυτα εξοικειωμένος με το περιβάλλον του σχολείου, έμψυχο δυναμικό και υπάρχουσα υποδομή. Η επιλογή του εκπαιδευτικού για τη θέση του μέντορα πρέπει να ανήκει στο διευθυντή του σχολείου. Ο μέντορας θα πρέπει να έχει:
o εμπειρία όλων των διαδικασιών σε ένα σχολείο (εκπαιδευτικών και μη)
o γνώσεις στις ΤΠΕ
Καθήκοντα
Ο κύριος ρόλος του μέντορα είναι η ποικιλότροπη υποστήριξη και καθοδήγηση του νέου συναδέλφου για την αποτελεσματική ένταξή του στη σχολική κοινότητα. Ο μέντορας οφείλει να προσδιορίσει τη σχέση του με το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό όχι «αφ’ υψηλού» αλλά ως αμοιβαία, από την οποία και οι δύο έχουν πολλά να κερδίσουν. Σκοπός του είναι η συνεχής ενθάρρυνση του νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού και η παροχή κατευθύνσεων, προκειμένου αυτός να ασκήσει με επιτυχία το σύνολο των διδακτικών και άλλων καθηκόντων του στη σχολική μονάδα. Ο μέντορας θα πρέπει μαζί με το διευθυντή του σχολείου να οργανώνει το γενικό πλάνο με τις συγκεκριμένες δραστηριότητες στις οποίες θα εμπλέξει το νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει:
o Να παρακολουθεί ο νεοδιορισμένος μαζί με το μέντορα δειγματικές διδασκαλίες εκπαιδευτικών (επιλογής του μέντορα ανεξαρτήτως ειδικότητας) στο οικείο σχολείο (όχι όμως σε τμήματα στα οποία διδάσκει ο νεοδιοριζόμενος) ή σε γειτονικά σχολεία. Κατόπιν, ο μέντορας με το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό θα συζητούν διεξοδικά και κατ’ ιδίαν τις διδασκαλίες αυτές. Αυτονόητο είναι ότι πρέπει να δοθεί η δυνατότητα για τέτοιες αμοιβαίες επισκέψεις που διευκολύνουν στην πράξη την αλληλεπίδραση μεταξύ συναδέλφων παρέχοντας θετικά και αρνητικά παραδείγματα.
o Να οργανώνουν μαζί σχέδια μαθήματος με βάση τα πραγματικά δεδομένα της τάξης του νέου εκπαιδευτικού.
o Να παρακολουθεί ο μέντορας διδασκαλίες του νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού (τις οποίες από κοινού έχουν προσχεδιάσει). Κατόπιν, ο μέντορας με το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό θα συζητούν διεξοδικά και κατ’ ιδίαν τις διδασκαλίες αυτές.
o Να συμμετέχει ενεργά ο νεοδιορισμένος σε όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του σχολείου πέρα από τη διδασκαλία (π.χ. οργάνωση και συνοδεία εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκδρομών, υλοποίηση σχολικών εορτών, συμμετοχή σε καινοτόμα ή μη εκπαιδευτικά προγράμματα, πραγματοποίηση εφημεριών κατά τη διάρκεια του διαλείμματος και επιτηρήσεων κατά τις εξετάσεις κ.ά.) αλλά και διοικητικές (π.χ. ανάληψη καθηκόντων υπεύθυνου τμήματος κ.ά.)
Ο μέντορας θα πρέπει επίσης να κατευθύνει το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό σε ό,τι αφορά:
o την εκπόνηση σχεδίου μαθήματος
o τη συγγραφή συμπληρωματικών σημειώσεων για το μάθημα
o τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ
o τη διαχείριση της τάξης
o την επικοινωνία με τους μαθητές εκτός τάξης
o την επικοινωνία με τους γονείς και κηδεμόνες
Προσόντα είναι οι κατάλληλες σπουδές (π.χ. σε παιδαγωγικά, συμβουλευτική, διοίκηση), τα χρόνια υπηρεσίας και το καινοτόμο έργο. Η διάρκεια θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1 έτος. Καλύτερα είναι να έχει μεγαλύτερη διάρκεια, π.χ. το σύνολο της δόκιμης υπηρεσίας (τριετία) του νεοδιόριστου, εφόσον συνεχίζουν και συνηπηρετούν. Το είδος της σχέσης είναι υποστήριξη και έμπνευση. Και τα δύο μέρη έχουν να οφεληθούν: ο νεότερος μπορεί να μάθει πάρα πολλά από την πείρα του μέντορα, κυρίως άτυπους κανόνες και στρατηγικές αντιμετώπισης. Ο μέντορας μπορεί να οφεληθεί μαθαίνοντας τον τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης των νεότερων, τον παλμό των νεότερων. Για να λειτουργήσει ο θεσμός πρέπει πραγματικά να το θέλουν και τα δύο μέρη και όχι απλώς να υπακούουν τυπικά σε γραφειοκρατικούς μηχανισμούς. Πολύ χρήσιμος, αλλά δύσκολα ελέγξιμος θεσμός, που εύκολα μπορεί να καταλήξει γραφειοκρατικός και τυπικός.
«συναφές μεταπτυχιακό τίτλο»… Επιτρέψτε μου, με κάθε καλόβουλη πρόθεση που θα μπορούσα να έχω να μην δύναμαι να… καταπιώ μια τέτοια έκφραση από ένα ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΌ Τμήμα Πανεπιστημίου (βλ.παρακάτω…). Η σωστή χρήση της γλώσσας μας θα έπρεπε να ήταν κτήμα κάθε στοιχειωδώς μορφωμένου έλληνα. Κατά τα λοιπά, μιλάμε για μέντορες. Και κάνουμε αναφορές στη διεθνή βιβλιογραφία. Τα ψιμύθια μας περισσεύουν. Και τα θεμελιώδη, απόντα…
Κρίνεται σκόπιμο ο θεσμός του μέντορα να είναι τριμελής, προκειμένου να εξασφαλίζεται η μεγαλύτερη το δυνατό αντικειμενικότητα στη διαδικασία της κριτικής του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού. Η τουλάχιστον πενταετής διδακτική πείρα και οι σπουδές του μέντορα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν, κατά τη γνώμη μας, την αρτιότητά του στην τέλεση των καθηκόντων του, διότι, για εμάς, θα πρέπει να πληροί και κάποιες προϋποθέσεις που σχετίζονται με την προσωπικότητά του εν γένει, δεδομένου ότι το έργο του εκπαιδευτικού ιδανικά αποτελεί λειτούργημα και όχι απλώς ένα επάγγελμα, του οποίου η επιτυχής πορεία κρίνεται από την εκπαιδευτική κατάρτιση, τα πολλαπλά πτυχία και τις γνώσεις. Με άλλα λόγια, ο νεοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός καλό θα ήταν να εμπνέεται και από την προσωπικότητα, το μεράκι και τις όποιες αρετές του χαρακτήρα του μέντορά του, καθώς ο τελευταίος δεν θα είναι απλώς ένας δίαυλος γνώσεων και εμπειρίας αλλά και ένα θετικό πρότυπο εκπαιδευτικού, που θα μπορεί να μεταδώσει στο νέο εκπαιδευτικό την αγάπη για το έργο του και τα παιδιά.
Ο θεσμός του μέντορα κρίνεται απολύτως αναγκαίος γιατί οι νέοι εκπαιδευτικοί χρειάζονται πάντοτε στο ξεκίνημά τους βοήθεια από ανθρώπους έμπειρους και κατηρτισμένους.
Σχετικά με το θεσμό αυτό προτείνονται τα ακόλουθα:
α) Οι υποψήφιοι μέντορες να έχουν δεκαετή αντί πενταετή προϋπηρεσία.
β) Να έχουν ασκήσει διδακτικά καθήκοντα ανελλιπώς τα πέντε τελευταία έτη.
γ) Μετά τη συμπλήρωση διετίας του διοριζομένου ο μέντορας να συντάσσει έκθεση με τα αποτελέσματα της πορείας του καθοδηγουμένου, ανεξάρτητα από το υπόμνημα που συντάσσουν από κοινού ο μέντορας και ο νεοδιοριζόμενος. Στην ίδια έκθεση, θα αποφαίνεται με τεκμηριωμένη αιτιολογία αν ο νεοδιοριζόμενος κρίνεται κατάλληλος ή μη για το λειτούργημα του εκπαιδευτικού. Για την περαιτέρω παραμονή ή μη του εκπαιδευομένου στο χώρο της εκπαίδευσης θα αποφαίνεται εκπαιδευτικό συμβούλιο που θα ορίζεται από την πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
δ) Να δημιουργηθούν συγκεκριμένα κίνητρα (οικονομικά, μειωμένο ωράριο κλπ) για τους υποψηφίους μέντορες.
ε) Να ορίζονται ως μέντορες οι διευθυντές των σχολείων οι οποίοι, κατά τεκμήριο, έχουν τη γνώση και την εμπειρία, ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία στο ρόλο του καθοδηγητή.
A mentor can be defined as an older academician who takes
a special interest in a younger person—a fellow or a junior
member of faculty. The older person is called the mentor,
but there is no good term for the younger person. The lack
of a self-evident term to describe the object of the mentor’s
interest bespeaks of much confusion on the subject.
The mentor has at least seven roles to fill: teacher, sponsor, advisor, agent, role model, coach, and confidante. The mentor needs to customize each role to match the characteristics of the fellow.
excerpt from the prof. Tobin excellent work
Mentoring.Seven Roles and Some Specifics
Martin J. Tobin
Division of Pulmonary and Critical Care Medicine, Loyola University of Chicago Stritch School of Medicine and Hines Veterans Affairs Hospital,
Hines, Illinois
Am J Respir Crit Care Med Vol 170. pp 114–117, 2004
DOI: 10.1164/rccm.2405004
Internet address: http://www.atsjournals.org
Ο θεσμός του ΜΕΝΤΟΡΑ που ειναι να ξεκινησει σύντομα ειναι πολυ σημαντικός και πρεπει να θεσμοθετηθει με κανονες διαφανειας και αξιοκρατιας, χωρις . Τα προσοντα του ΜΕΝΤΟΡΑ πρεπει να ειναι μετρήσιμα και να αφορουν τομεις οπως: διδακτικη και επαγγελματικη εμπειρια, γνωση Η/Υ, ξενες γλωσσες, μεταπτυχιακα και κατάλληλες πιστοποιημένες επιμορφώσεις. Επισης χωρις πειθαρχικα παραπτωματα και ΕΔΕ! Τέλος, επαναλαμβανομενες (π.χ. ανα πενταετια πιστοποιμενηεπιμορφση)
Το χρονικο διαστημα επαφης του Μεντορα και του νεου καθηγητη θα πρεπει να ειναι τουλαχιστον 1 διδακτικο ετος.
Προσόντα- Προϋποθέσεις
Με βάση τη βιβλιογραφία, ένας μέντορας θα πρέπει: (Fischer & Andel., 2003)
• Να έχει διδακτική εμπειρία (τουλάχιστον 5ετή) ενδεχομένως αντίστοιχη με αυτή του σχολικού συμβούλου
• Να έχει αυξημένα τυπικά προσόντα (συναφές μεταπτυχιακό τίτλο).
• Να εκπαιδευτεί ο ίδιος για το νέο ρόλο που θα αναλάβει (υποχρεωτική παρακολούθηση κύκλου σεμιναρίων από το ΥΠΕΠΘ). Ειδικότερα η επιμόρφωση- εκπαίδευση των υποψήφιων μεντόρων θα πρέπει να βασίζεται στις αρχές και τη μεθοδολογία της Εκπαίδευσης Ενηλίκων (andragogy), να αφορά ζητήματα καταρχήν ανάπτυξης δεξιοτήτων καθοδήγησης, διαχείρισης τάξης, πέρα από την προσωπική τους εμπειρία, όπως και βιωματικά εργαστήρια σχετικά με την ομαδοσυνεργατική προσέγγιση αλλά και τη διαδικασία στοχασμού με συμμετοχή σε επαγγελματική κοινότητα μάθησης για μέντορες και συνεργασία με κάποιο άλλο μέντορα. Τέλος, η επιμόρφωση να ολοκληρώνεται μετά από διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων μεντόρων τόσο για το εκπαιδευτικό τους όσο και το καθοδηγητικό έργο που θα αναπτύξουν, διαδικασία που να οδηγεί στη βαθμίδα του μέντορα
• Να μπορεί να συνεργάζεται
• Να είναι ανοιχτός στις καινοτομίες
• Να εμπνέει εμπιστοσύνη
• Να τηρεί portfolio των μεντορικών σχέσεων που έχει συμμετάσχει, από το οποίο θα αξιολογείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να παραμείνει στο ρόλο του μέντορα.
Τα καθήκοντα
• Οι μέντορες ασχολούνται κάθε φορά με λίγους εκπαιδευτικούς, σε κοντινά σχολεία, ώστε να αναπτυχθεί η έννοια της συνεργατικής κοινότητας μάθησης μέσα από ετήσια προγράμματα. Ειδικότερα παρακολουθούν τις πρακτικές των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών σε εβδομαδιαία τουλάχιστον βάση, τους υποστηρίζουν, τους ανατροφοδοτούν, τους καθοδηγούν στο στοχασμό μέσα από την κριτική ανάλυση των διδακτικών και μαθησιακών επιτευγμάτων, και θέτουν από κοινού εκπαιδευτικούς στόχους.
• Είναι σημαντικό οι μέντορες να παρουσιάζουν τα στοιχεία για την εκπαίδευση των νέων δασκάλων σε τακτικές συνεδριάσεις της υπηρεσίας. Στόχος να αναπτυχθεί μια σημαντική «κοινότητα μάθησης».
Περιεχόμενο της μεντορικής σχέσης και μοντέλα που υπάρχουν
Η εκπαίδευση των μεντόρων θα πρέπει να σχεδιαστεί τόσο προσεχτικά όσο και η εκπαίδευση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών από τους μέντορες (Williams & Prestage, 2002).
Τα τρία βασικά μοντέλα που έχουν προταθεί διεθνώς είναι (Maynard & Furlong, 1995): α) Το μοντέλο της μαθητείας (Apprenticeship model) β) το μοντέλο των δεξιοτήτων (Competence model) και το γ) Μοντέλο του στοχασμού (Reflection). Συγκεκριμένα:
• Το μοντέλο της μαθητείας (Apprenticeship model): Δυνατό σημείο του συστήματός η συνεργατική διδασκαλίαBurn, 1992) η οποία αποτελεί μέρος της μαθητείας και θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματική. Ένα προβληματικό σημείο του μοντέλου είναι η έλλειψη χρόνου ώστε να δουλέψουν από κοινού.
• Το μοντέλο των δεξιοτήτων (Competence model): άσκηση σε μια σειρά από καθορισμένες συμπεριφορές/ στάσεις και πρότυπα διδασκαλίας (Maynard & Furlong, 1995). Το μοντέλο θέτει αξιολόγηση και αμφισβήτηση των πρακτικών των εκπαιδευτικών και αυτό είναι απαραίτητο για τους μέντορες προκειμένου να αντιμετωπίσουν αλλά και να προκαλέσουν ιδέες και αξίες (Maynard & Furlong, 1995).
• Το μοντέλο του στοχασμού (Reflection): ενθαρρύνουν τους εκπαιδευτικούς να σκέφτονται μόνοι τους τη διδασκαλία τους, να αυτό-αναλύονται, και να είναι υπεύθυνοι για τις πρακτικές τους (Entwistle, 1995). Οι μέντορες αυτής της προσέγγισης θα πρέπει να αναπτύξουν οι ίδιοι στοχαστικές ικανότητες (Reid, 1999). Στην Αμερική η γνωστική συμβουλευτική (cognitive coaching) είναι ένα παράδειγμα αυτής της προσέγγισης όπου δίνεται έμφαση στο να παίρνουν αποφάσεις από μόνοι τους οι εκπαιδευτικοί (Costa & Garmaston, 1994).
Μπορεί τα μοντέλα να έχουν διαφορές στο πλαίσιο αλλά έχουν και κάποιες ομοιότητες (Fischer & Andel, 2003):
• Το mentoring στηρίζεται στη διαπροσωπική σχέση του μέντορα και του νεοδιοριζομένου εκπαιδευτικού.
• Απαιτεί ένα υποστηρικτικό συνεργατικό περιβάλλον μάθησης που να υπηρετεί τις ψυχολογικό-κοινωνικές διαστάσεις της εκπαίδευσης.
• Μια ιδιαίτερη, εμπνευσμένη και έμπιστη σχέση είναι η βασική προϋπόθεση για τη μάθηση.
• Τα οφέλη δεν είναι μόνο για τους εκπαιδευόμενους αλλά και για τους μέντορες (διαλογική σχέση).
Για την ελληνική πραγματικότητα διαφαίνεται ότι ένα συνδυασμός του 1ου και του 3ου μοντέλου να είναι η πιο κατάλληλη περίπτωση.
ΠΡΟΣΟΝΤΑ , ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ , ΤΟΥ ΜΕΝΤΟΡΑ
Στην μηχανολογία η ακρίβειας του ενός εκατοστού του χιλιοστού μπορεί να επιτευχθεί σε ένα εξάρτημα μόνο εάν η εργαλειομηχανή η οποία θα κατασκευάσει αυτό το εργαλείο, έχει μεγαλύτερη και καλύτερη ποιότητα από το παραγόμενο.
Αυτό πρέπει να συμβεί και με τον μέντορα.
1. Το άτομο αυτό θα πρέπει να έχει πραγματική διδακτική εμπειρία σε δημόσιο σχολείο τουλάχιστον 7 ετών.
2. Να έχει πιστοποίηση της ΑΣΠΑΙΤΕ
3. Να είναι σεβαστός από τον διευθυντή του σχολείου του με καθαρά αντικειμενικά κριτήρια
4. Να έχει ύφος, ήθος να εμπνέει εμπιστοσύνη και σεβασμό στο πρόσωπό του
5 Ο μέντορας θα πρέπει να παρακολουθεί εκπαιδευτικούς μόνο μέσα στο σχολείο του για να μπορεί να τον συμβουλεύει ανά πάσα στιγμή στα τυχόν προβλήματα που θα συναντά, τηλεφωνικός εξ αποστάσεως δεν πρόκειται να λειτουργήσει παρά μόνο για να εισπράξει το επίδομα.
6 Ο μέντορας θα πρέπει να έχει την ίδια ειδικότητα
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ
1. Ο μέντορας θα επιλέγει μια φορά την εβδομάδα να παρακολουθεί μαζί του ένα μάθημα της ειδικότητας του
2. Κάθε ημέρα στο τέλος του σχολείου θα πρέπει να συναντιόνται έστω και για ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα για να λύνονται εγκαίρως τα τυχόν προβλήματα
3. Ο μέντορας θα πρέπει να κρατά εβδομαδιαίες σημειώσεις , πρώτου, και δεύτερου τετράμηνου. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς να στέλνει ένα πόρισμα στην δευτεροβάθμια
Η ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Η διάρκεια του είναι αρκετή των δυο ετών μέσα σε αυτό το διάστημα εάν ένας συνάδελφος πρωτοδιόριστος δεν μπορεί να προσαρμοστεί νομίζω ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στο μέλλον
Πέρα από αυτά που περιγράφονται στο κείμενο, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω:
1. Η ένταξη του νεοδιοριζόμενου στη σχολική πραγματικότητα προϋποθέτει τη γνώση της σχολικής προαγματικότητας από την πλευρά του μέντορα. Επομένως, κρίνεται σκόπιμο να βρίσκεται «κοντά» (να έχει εργαστεί ή να εργάζεται, να κατάγεται, ή να έχει εκπονίσει μελέτη) στον τόπο επιλογής του.
2. Η διαρκής παιδαγωγική /διδακτική καθοδήγηση σημαίνει από πλευράς μέντορα εμπειρία (προϋπηρεσία), γνώσεις (μεταπτυχιακό / διδακτορικό) και διαρκούς επιμόρφωσης (με αξιολόγηση).
3. Η συναισθηματική στήριξη συνεπάγεται επιλογή ατόμων με ικανότητα διαχείρισης διαπροσωπκών σχέσεων.
4. Ο νεοδιοριζόμενος να έχει την επιλογή του μέντορά του (ίσως από έναν κατάλογο)
edw na pw pws i sxesi mentora-mathiti einai idiaiteri. osoi eixan tin tyxi na vroun enan mentora kapoia stigmi sti stadiodromia tous, tha symfwnisoun mallon pws o mentoras vriskei to mathiti k o mathitis ton mentora. de leitourgei aparaitita thetika i dimiourgika o thesmos tou ‘diorismenou’ mentora, einai omws mia arxi. apo kei k pera, i efthini einai tou mathiti, na psaxnei diarkws gia to kalytero. oso gia ta typika prosonta, etsi opws perigrafontai fainontai eksairetika leipsa. alla k pali, pws na perigrapseis prosonta gia mia toso idiaiteri sxesi? se kathe periptwsi tha itan anwfelo, ta prosonta tou mentora na einai parwximena se sxesi me afta tou mathiti.kalo einai pou provlepetai mia kapoia epimorfwsi gia to rolo tou mentora, toulaxiston wste na mpei ena plaisio. afto pou sigoura tha einai simantiko, einai na entaxthei k na syndyastei o thesmos tou mentora me alles yparxouses domes, opws afti tou symvoulou ktl, wste na yparxei oloklirwmeni prosegisi gia tin entaksi k ekseliksi tou neodiristhenta.
O μέντορας είναι η Τελική Λύση για όσους κατάφεραν να ξεφύγουν απ την Τρεμπλίνκα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Αν θέλουμε πραγματικά να ευδοκιμήσει μια «μεντορική» σχέση στο ελληνικό σχολείο, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί στη βάση της ελεύθερης επιλογής και στην αξιολόγηση του αποτελέσματος. Τι εννοώ; Καθορίζω το στόχο,πού θέλω να φτάσω, σε ένα μάθημα, σε ένα πρόγραμμα, στην αντιμετώπιση ενός προβλήματος και διαλέγω τον «μέντορά» μου, με άλλα λόγια τον συνεργάτη μου, που μπορεί να γίνω και μέντοράς του εκεί που υστερεί ο ίδιος(κανείς δεν τα ξέρει όλα ούτε παλιός ούτε νέος). Επιλέγουμε τις μεθόδους, συνδιδάσκουμε, αλληλοαξιολογούμαστε, παρουσιάζουμε τη δουλειά μας στους άλλους συναδέλφους, στο σύμβουλό μας, δεχόμαστε κριτική, προτάσεις, διορθώνουμε, ανατροφοδοτούμε τη δουλειά μας και συνεχίζουμε. Έτσι δίνουμε κι ένα ζωντανό παράδειγμα συνεργασίας στους μαθητές και μη αυθεντίας. Και ξεφεύγουμε από στείρες εξουσιαστικές λογικές, που δεν ταιριάζουν σε σύγχρονους δασκάλους.
πέρα από την διδακτική εμπειρία η γνώση παιδαγωγικών και διδακτικών μεθόδων είναι απαραίτητη. Μια συμβουλή όλοι έχουμε να δώσουμε στο νεοδιοριζόμενο. Όμως δεν φτάνει. Η επιφόρφωση θα πρέπει να γίνεται τακτικά η πείρα να συσσωρεύεται καιο θεσμός να εξελίσσεται. Η αξιολόγηση θα πρέπει να είναι διαρκείς και ουσιαστική. αν κάποιος δεν είναι κατάλληλος για αυτό πρέπει να υπάρχει τρόπος να απομακρύνεται. Διαφορετικά θα γίνουμε και πάλι θεατές μιας διαρκούς αποτυχίας που αποφεύγουμε να σταματήσουμε!
Προσόντα: 1. Πραγματική διδακτική εμπειρία σε Δημόσιο Σχολείο τουλάχιστον 8 ετών. 2. Πιστοποίηση στις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (Β΄Επιπέδου ακόμη καλύτερα, γιατί την Α επιπέδου δυστυχώς αρκετοί από όσους την έχουν την έχουν εικονικά). 3. Διδακτορικό ή μεταπτυχιακό τίτλο στην Διδακτική του αντικειμένου ή στις Παιδαγωγικές Επιστήμες. 4. Πρόσθετες επιμορφώσεις από αναγνωρισμένους φορείς. 5. Συμμετοχή σε καινοτόμες ενέργειες. Ο ρόλος του μέντορα θα είναι συμβουλευτικός και καθοδηγητικός στο πως να λειτουργήσει ο νέος συνάδερφος στην τάξη και στην εκπαίδευση γενικότερα. Πως να κερδίσει-να μαγέψει σε πρώτη φάση τα παιδιά και να διαχειριστεί την τάξη και μετά να κάνει τη δουλειά του επίσης με τρόπο μαγικό!
Να είναι προτεινόμενος και από το σύλλογο διδασκόντων και όχι από τον Δ/ντη Διάρκεια 1 σχολικό ετος, εκτός αν ο ίδιος ο νεοδιοριζόμενος επιθυμεί την επιμήκηνση και διαπιστομένα (δ/ντης, σχ. συμβουλος) συντρέχει λόγος για κάτι τέτοιο.
O Μέντορας είναι τίτλος τιμής δεν χρειάζεται κίνητρα, γιατί τα έχει, είναι η αγάπη του για αυτό που κάνει.Μόνο στήριξη για να κάνει σωστά τη δουλεία του χρειάζεται(π.χ κάλυψη εξόδων παρακολούθησης συνεδρίων του κλάδου του). Οι νεοδιόριστοι(ΓΙΑΤΙ ΟΜΩΣ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΙ;) επιλέγουν το μέντορά τους από μητρώο (να η αξιολόγηση μέντορα),δεν υπάρχει καμία εξάρτηση διοικητική μεταξύ τους μόνο ορισμένος αριθμός παρουσιών στα μαθήματα του μέντορα.Ο Μέντορας είναι μαχόμενος εκπ/κος οι ώρες διδασκαλίας του να είναι περίπου 10 ανοικτές ΠΑΝΤΑ για παρακολούθηση από τους νεοδιόριστους αλλά και κάθε συνάδελφο(αναφέρομαι στη Δευτεροβάθμια, στη Π.Ε θα πρέπει να βρεθεί ανάλογη πρόταση). Θα έχει θεσμοθετημένες παρακολουθήσεις μαθημάτων νεοδιόριστων (μόνο μετά από σύμφωνη γνώμη τους), και φυσικά ώρες συνεργασίας μεταξύ τους. Με τα παραπάνω νομίζω μπαίνουν κάποιες ασφαλιστικές δικλείδες για Ελληνικά με την κακή έννοια που συναντάμε πάντα και παντού. Φυσικά θα πρέπει να υπάρχει και μέγιστος αριθμός συνεργατών συναδέλφων ανά μέντορα.
Τα βασικά προσόντα ενός μέντορα:
α) πολυετή εμπειρία στη διδασκαλία
β) άριστη γνώση των σύγχρονων διδακτικών μεθόδων
γ) πιστοποιητικά συμμετοχής σε συνέδρια- ημερίδες επιμόρφωσης
δ) δημιουργικότητα
ε) δεκτικότητα απέναντι στις νέες τάσεις που μπορεί να του διδάξει ακόμη και ο νεοδιοριζόμενος
στ) επικοινωνιακή δεξιότητα και προθυμία για την προσφορά και αποδοχή γνώσεων από τον νεοδιοριζόμενο,
διότι άς μήν ξεχνάμε ότι και ο ίδιος ο μέντορας μπορεί να μάθει από τον νεοδιοριζόμενο και να αναπτυχθεί μία σχέση συνεργασίας σε υψηλότερο επίπεδο από αυτό που ίσως προσδοκεί ο νεοδιοριζόμενος.
ΚΑΘΕ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΤΕΡΕΕΣ ΒΑΣΕΣ, ΣΑΦΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΕΦΙΚΤΟ ΣΤΟΧΟ.
ΑΝ ΘΕΩΡΗΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΕΝΤΑΞΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ, ΤΟΤΕ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΑΥΤΟΣ ΒΛΕΠΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΕ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΑ.
ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΕΝΑΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΘΕΣΜΟ ΠΡΟΤΟΥ ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΕΝΟ ΠΟΥ ΚΑΛΥΠΤΕΙ;
ΑΝ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΑΥΤΟΥ, ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΝΕΙ ΧΡΗΣΙΜΟΣ;
ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΦΑΝΕΣ ΟΤΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΑΥΤΟΣ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΗ ΘΕΣΗ ΕΝΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΩΣ ΠΕΚ. ΑΝΑΜΦΙΒΟΛΑ ΕΝΑΣ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΟΣ ΘΕΣΜΟΣ, ΔΑΠΑΝΗΡΟΣ, ΑΝΩΦΕΛΟΣ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΣΕΠ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΝ ΑΠΟ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ, ΜΗ ΕΧΟΝΤΑΣ ΚΑΤ ΑΝΑΓΚΗ ΑΜΕΣΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ. ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΟΜΩΣ ΕΧΕΙ ΧΑΣΕΙ ΚΑΘΕ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ.
ΑΝ ΛΟΙΠΟΝ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕΝΤΟΡΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΕΚ, ΤΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΑΦΩΣ ΠΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ, ΠΙΟ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΙ -ΕΛΠΙΖΩ- ΠΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ.
ΑΝ ΟΜΩΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΕΝΑ ΘΕΣΜΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΜΠΑΙΝΟΥΜΕ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΑΡΧΟΝΤΩΝ, ΤΟΤΕ ΑΠΛΑ ΞΟΔΕΥΟΥΜΑΙ ΤΣΑΜΠΑ ΧΡΟΝΟ, ΧΡΗΜΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΥΡΑ.
ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΣΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΜΕΝΤΟΡΩΝ, ΑΥΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΑ: ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΟ (ΟΧΙ ΣΕ ΓΡΑΦΕΙΟ), ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ (ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΙΣ), ΜΕΤΑΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΥ. ΑΝ ΑΥΤΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΛΕΙΠΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΜΗΝ ΤΑ ΨΑΞΟΥΜΕ ΟΥΤΕ ΣΕ ΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΕΤΗΡΙΔΕΣ ΟΥΤΕ ΣΕ «ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΑ» ΓΡΑΦΕΙΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ.
Η ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΝΤΟΡΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΟΥΜΕ ΑΝΤΙΠΑΛΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΝΟΙΕΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΘΕ ΝΕΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΟΣ ΜΟΝΟ ΣΕ ΕΝΑΝ ΜΕΝΤΟΡΑ. ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑ ΛΟΓΙΚΟ ΟΡΙΟ ΣΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ (ΠΡΟΤΕΙΝΩ 3)ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΜΕΝΤΟΡΑΣ.