Α2. Ερευνητικό, Ψηφιακό, Εκδοτικό Έργο (ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)
Το Ινστιτούτο Ψηφιακής Πολιτικής και Εκδόσεων για την Εκπαίδευση προβλέπεται να έχει την ευθύνη για την αναβάθμιση και λειτουργία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Θεωρείτε σημαντικό το ρόλο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου; Υπάρχουν άλλες υπηρεσίες που θα μπορούσε να προσφέρει στο μέλλον στην εκπαιδευτική κοινότητα;
Το ΠΣΔ έχει αναπτυχθεί τόσο εντυπωσιακά τη τελευταία δεκαετία ώστε να περιλαμβάνει τόσες πολλές ποιοτικές και σύγχρονες υπηρεσίες που οι μαθητές και οι καθηγητές τους δεν προλαβαίνουν να τις εκμεταλευτούν αποδοτικά. Χρειάζεται να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα για όλα αυτά που μπορεί να του παρέχει.Έχει αποσπάσει Διεθνή βραβεία και αποτελεί παράδειγμα για τη συνεργασία φορέων ΑΕΙ, ΤΕΙ υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Η αξία του είναι ανεκτίμητη και θα είναι συνεχώς προστιθέμενη στο μέλλον.Ας μη χαλάσουμε ένα μοντέλο συνεργασίας που αποτελεί παράδειγμα καλής παρακτικής για όλο το Δημόσιο τομέα. Η ανάπτυξη του ΠΣΔ μπορεί να έρθει μέσα από το ίδιο σχήμα που το ανέδειξε σε παράδειγμα τη τελευταία δεκαετία. Προσοχή χρειάζεται με τη διαχείριση των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών που περιλαμβάνονται στις υποδομές του ΠΣΔ
Μήπως θα έπρεπε το ΠΣΔ να αναπτύξει εφαρμογές ηλεκτρονικής συνεργασίας για μαθητές και εκπαιδευτικούς ώστε να μπορούμε να διευρύνουμε την τοπική κοινότητα μάθησης με συνεργασία τμημάτων από διαφορετικά σχολεία; Μήπως θα έπρεπε ακόμα να διευκολύνει και την εκτός τάξης συνεργασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών;
Θα ήταν χρήσιμο δηλαδή να μπορούμε να ανοίγουμε λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για όλους τους μαθητές από τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού και πέρα, η δυνατότητα να δημιουργούμε ιστολόγια και ιστοσελίδες ως σχολικές τάξεις, η δυνατότητα να ανοίγουμε φόρα κλειδωμένα, π.χ για ένα τμήμα και μάθημα, ή ανοιχτά για ευρύτερα ζητήματα, η δυνατότητα να ανεβάζουμε σε αποθήκες το υλικό ενός μαθήματος ή μιας δραστηριότητας και, οπωσδήποτε, πλατφόρμα για τηλεδιασκέψεις.
Ας ακολουθήσουμε απλώς τους μαθητές μας: στο σχολείο περιορίζονται σε εφαρμογές γραφείου και έρευνα στο διαδίκτυο και στο σπίτι επικοινωνούν με skype, γράφουν σε φόρα και ανταλλάσσουν αρχεία. Μήπως είναι καιρός να χρησιμοποιήσει και το σχολείο καθημερινές τους δραστηριότητες για να επιτύχει τους στόχους του;
Με ποιά κριτήρια έγινε η επιλογή του ΙΤΥ; Είναι τόσο ικανοποιημένο το υπουργείο Παιδείας από τα αποτελέσματα των προηγούμενων ετών; Δεν θα ήταν προτιμότερο να συγκροτηθεί ένας φορέας από ανθρώπους που εργάζονται για θέματα διδακτικής και νέων τεχνολογιών στις διάφορες ακαδημαϊκές σχολές; Μήπως να μην βιαστεί το υπουργείο για τη συγκεκριμένη «ανάθεση»;
Ο ρόλος του ΠΣΔ είναι ιδιαίτερα σημαντικός και χρήσιμος. Αρκεί να φανταστεί κανείς, που γνωρίζει σχετικά, την απουσία του από το χώρο. Οι λειτουργίες του όμως πρέπει να αναβαθμιστούν. Δεν εξυπηρετούν πλέον τις ανάγκες της εποχής μας. Για παράδειγμα, για να δημοσιεύσει κανείς ένα κείμενο, μια ανακοίνωση σε ένα blog του ΠΣΔ, η διαδικασία είναι χρονοβόρα και αποτρεπτική. Για να μη μιλήσουμε για εικόνες, ή video. Οι αρμόδιοι της διαχείρισης του, δεν έχουν παρατηρήσει, τι εργαλεία υπάρχουν? Μπορεί ο δάσκαλος, να λειτουργήσει τέτοια εργαλεία? Πρέπει να γίνει ευέλικτο και λειτουργικό, απλό, όχι απλοϊκό. Το Ινστιτούτο ψηφιακής πολιτικής πρέπει να φροντίσει σχετικά.
Προσθέτως νομίζω, το ΠΣΔ μπορεί να φιλοξενεί στον κόμβο του και ότι υπάρχει τώρα στο Π.Ι. (μιας που αυτό καταργείται), όπως τα νέα εκπαιδευτικά πακέτα και, κυρίως το εκπαιδευτικό λογισμικό. Επίσης οι διαχειριστές τέτοιων θεμάτων πρέπει τουλάχιστον να ξέρουν τη διαφορά βιβλίου και λογισμικού. Η ασάφεια που υπάρχει για διάφορα έργα, αποτρέπει τον εκπαιδευτικό, που διψά για εκπαιδευτικό λογισμικό, να τα χρησιμοποιήσει.
Το ερώτημα πιστεύω είναι μάλλον ρητορικό. Ασφαλώς το ΠΣΔ είναι αναγκαίο. Το θέμα είναι για ποιον είναι αναγκαίο; Για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης ή για εκείνους που θα λυμαίνονται ένα Ιδιωτικού δικαίου Πρόσωπο-κατάστημα… Το υπουργείο θεωρώ ότι πρέπει να απαντήσει αποδεικτικά. Γιατί Ιδιωτικού Δικαίου; είναι το πραγματικό ερώτημα.
Το Ινστιτούτο, σύμφωνα με την περιγραφή του ρόλου του είναι Έντυπων και Ηλεκτρονικών Εκδόσεων για την Εκπαίδευση και όχι ψηφιακής πολιτικής γενικά. Δεν υπάρχει σκοπιμότητα να υπάρχουν 2 Αντιπρόεδροι, αφού σε μεγάλο βαθμό οι έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις θα ταυτίζονται από άποψη περιεχομένου (θα διατίθενται σε διαφορετική μορφή). Η ειδική επιτροπή επιλογής του Προέδρου του να απαρτίζεται μόνο από τον Υπουργό και επιστήμονες Πληροφορικής (οι Πρυτάνεις δεν έχουν λόγο, η θέση τους είναι διοικητική και δε συνεπάγεται εμπειρογνωμοσύνη στην Πληροφορική ή στην Παιδαγωγική χρήση των ΤΠΕ).
Το ΠΣΔ θα πρέπει να συνδεθεί με το Τεχνολογικό-Ψηφιακό τμήμα των βιβλίων και με τις ψηφιακές τάξεις όλων των σχολείων για να είναι αποτελεσματικό και για να ανοίξει νέους ορίζοντες όχι μόνον για νέα μάθηση. πληροφόρηση, αλλά και για καινοτομίες και ολυμπιάδες σε κάθε γνωστικό αντικείμενο
Το ΠΣΔ θα πρέι να συνδεθεί με το Τεχνολογικό-Ψηφιακό τμήμα των βιβλίων και με τις ψηφιακές τάξεις όλων των σχολείων για να είναι αποτελεσματικό και να ανοίξει ορίζοντες όχι μόνον για νέα μάθηση, αλλά και για καινοτομίες και ολυμπιάδες σε κάθε γνωστικό αντικείμενο
Ναι εινα σημαντικός. Μπορεί να στέλνει και υπηρεσιακά έγγραφα (πχ χορήγηση ΜΚ, προαγωγή, άδεια) στο e-mail των εκπαιδευτικών και το αντίστροφο.
Το ΠΣΔ θα πρέπει να αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά που θα ενώνει τις ψηφιακές τάξεις όλων των σχολείων. Χωρίς την περαιτέρω ανάπτυξή του δεν μπορεί να υλοποιηθεί το Ψηφιακό Σχολείο.
Σπουδαίος ο ρόλος και οι προσφερόμενες υπηρεσίες του ΠΣΔ. Μια σπουδαία υπηρεσία που θα μπορούσε να προσφέρει, προς τις σχολικές μονάδες το ΠΣΔ, θα ήταν η ανάπτυξη, και με ενσωμάτωση όλων των υπαρχόντων υπηρεσιών του, μιας υπηρεσίας τύπου «cloud» («σύννεφου») στα πρότυπα του: http://new.schoolnotes.com/ ή του Live@edu της Microsoft (http://www.microsoft.com/education/solutions/liveedu.aspx).Έτσι, όλοι στη σχολική κοινότητα (καθηγητές, μαθητές, γονείς) θα έχουν τη δυνατότητα διαρκούς και δυναμικής επικοινωνίας και ενημέρωσης, κάτι που σήμερα είτε λείπει είτε πραγματοποιείται αναποτελεσματικά, μετά κόπων και βασάνων. Αυτό θα έδινε τεράστια ώθηση στην εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα και θα αύξανε τη συνοχή της σχολικής κοινότητας.