A1. Ειδικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αποβλέπουν στη σύνδεση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τη σχολική τάξη: με την καθιέρωση θέσεων ειδικών συμβούλων και β)με την απόσπαση μελών του επιστημονικού προσωπικού του ΙΕΠ σε σχολικές μονάδες. Πώς κρίνετε την πρόθεση αυτή και τι άλλο θα είχατε να προτείνετε.

Α1. Παιδαγωγικό και Εκπαιδευτικό Έργο (ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ)

Ειδικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αποβλέπουν στη σύνδεση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τη σχολική τάξη: με την καθιέρωση θέσεων ειδικών συμβούλων και β)με την απόσπαση μελών του επιστημονικού προσωπικού του ΙΕΠ σε σχολικές μονάδες. Πώς κρίνετε την πρόθεση αυτή και τι άλλο θα είχατε να προτείνετε.

  • Η απόσπαση εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα στο ΙΕΠ σαν ειδικοί σύμβουλοι με μονοετή αποκλειστική θητεία δε σημαίνει τίποτα ιδιαίτερο. Μέχρι να εξοικειωθούν με το περιβάλλον θα πρέπει να φύγουν. Εξ άλλου το μέτρο δεν στοιχειοθετεί ιδιαίτερο κίνητρο για τους εκπαιδευτικούς.
    Προτιμότερο θα ήταν το ΙΕΠ να διαθέτει ικανό αριθμό αποκεντρωμένων ειδικών συνεργατών με διετή θητεία, χωρίς απόσπαση από την υπηρεσία τους, οι οποίοι θα επιτελούν αντίστοιχο έργο συνεργαζόμενοι «εξ αποστάσεως» σε ειδικά θέματα με το Ινστιτούτο. Σαν ειδικοί συνεργάτες μπορούν να επιλέγονται, μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, σχολικοί σύμβουλοι ή εκπαιδευτικοί με αυξημένα προσόντα, χωρίς ή με συμβολική αμοιβή.

    Η απόσπαση των δύο μελών επιστημονικού προσωπικού ανά έτος σε σχολικές μονάδες προφανώς δε θα λειτουργήσει. Η ξαφνική εμπλοκή στην εκπαιδευτική πράξη εκθέτει το επιστημονικό προσωπικό σε κριτικό και επικριτικό περιβάλλον, αφού λογικό είναι, λόγω της απουσίας του από το χώρο, να εμφανίζονται αδυναμίες συνολικής διαχείρισης της εκπαιδευτικής πράξης. Το μέτρο θα ήταν βάσιμο αν υπήρχε συνέχεια της επαφής με την εκπαιδευτική πράξη, όπως λειτουργεί π.χ. με τους πανεπιστημιακούς γιατρούς των νοσοκομείων.
    Προτιμότερο θα ήταν να τεκμηριώνεται υποχρέωση στο επιστημονικό προσωπικό ανά τακτά χρονικά διαστήματα να συντονίζει (συμμετέχοντας και το ίδιο) πιλοτικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολικές μονάδες. Αυτή η παρουσία στην εκπαιδευτική πράξη έχει μια άλλη διάσταση, εξυπηρετεί όμως σε μεγάλο βαθμό την ίδια σκοπιμότητα.

    Τέλος, στο κείμενο της διαβούλευσης προβλέπεται διευκόλυνση στα επιστημονικά μέλη για την εκπόνηση διδακτορικών διατριβών. Προφανώς εννοείται μεταδιδακτορικών σπουδών, δεδομένου ότι ο διδακτορικός τίτλος πρέπει να είναι προϋπόθεση για την επιλογή τους. Αν ισχύσει επιλογή μελών χωρίς διδακτορικό αυτό υποβιβάζει το επιστημονικό κύρος του φορέα.

  • 25 Ιανουαρίου 2011, 12:57 | Βασιλική Περάκη

    Η υποχρεωτική απόσπαση στελεχών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ή του φορέα που προτείνεται να δημιουργηθεί σε σχολικές μονάδες, περισσότερα προβλήματα θα δημιουργήσει (κυρίως παιδαγωγικής υφής) παρά θα λύσει.
    Αυτό που απαιτείται είναι η εξασφάλιση της δυνατότητας συμμετοχής των στελεχών στην υλοποίηση εκπαιδευτικών ερευνών, πιλοτικών εφαρμογών, δειγματικών διδασκαλιών και ενδοσχολικής επιμόρφωσης, σε συνεργασία με τους Σχολικούς Συμβούλους και τους εμπλεκόμενους Εκπαιδευτικούς. Αυτό, στην πραγματικότητα, άτυπα γίνεται και σήμερα από πολλά στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

  • 23 Ιανουαρίου 2011, 23:11 | A.k

    Άλλο υποχρεωτική απόσπαση συμβούλων του ΙΕΠ στα σχολεία η οποία εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσπαθεί να λύσει και άλλο κατ ευθείαν επικοινωνία με τη σχολική τάξη στο πλαίσιο υλοποίησης εκπαιδευτικών ερευνών ή άλλων δραστηριοτήτων. Θα ήταν προτιμότερο να υποστηριχτούν στο έργο αυτό οι σχολικοί συμβουλοι και να δημιουργηθεί ένα ουσιαστικό πλαίσιο συνεργασίας με τους συμβούλους του ΙΕΠ προκειμένου να προωθούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι καινοτομίες στην εκπαίδευση.
    Οι ειδικού σύμβουλοι που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου και που στην ουσία αντικαθιστούν τους παρέδρους επι θητεία, πρέπει να έχουν μεγαλύτερη θητεία ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα να επιτελέσουν επι της ουσίας το έργο που προβλέπεται. Θα πρότεινα τρία χρόνια όπως προβλεπόταν αρχικά για τους παρέδρους επι θητεία

  • 22 Ιανουαρίου 2011, 22:47 | Κατερίνα Βένερη

    Είναι εξαιρετικά σημαντική η συνεργασία όλων όσων εργάζονται με παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, και ασχολούνται με την ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους (εργοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, παιδοψυχίατροι, αναπτυξιολόγοι, ψυχολόγοι). Θα ήταν εξαιρετικό να υπήρχαν εξειδικευμένοι άνθρωποι που θα διευκόλυναν την ανίχνευση δυσκολιών, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και την υποστήριξη όλων των παιδιών στο δημόσιο σχολείο. Δεν αρκούν μόνο οι παιδαγωγοί και οι σχολικοί σύμβουλοι στη σύγχρονη εκπαίδευση!

  • 19 Ιανουαρίου 2011, 22:17 | Γιάννης Λαγκαδινός

    Η πολύπαθη παιδεία μας δεν ευτύχησε να δει μετά τον Τρίτση κανέναν υπουργό που να θέλει να παραμείνει η εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες.Η σημερινή υπουργός ακολουθώντας πιστά την γραμμή των προκατόχων της υποβαθμίζει όσο μπορεί την δημόσια παιδεία,στέλνοντας τα παιδάκια από 8 χρονών στη λογική του φροντιστηρίου και αύριο αν αντέχουν οι γονείς στο ιδωτικό εκπαιδευτήριο.

  • 19 Ιανουαρίου 2011, 16:40 | ΕΥΗ

    Είναι αναγκαίο για την καλή λειτουργία των σχολείων να δοθεί, κάποια στιγμή και στη χώρα μας, βαρύτητα και στον ψυχοκοινωνικό ρόλο του σχολείου. Δε νοείται πια σχολική κοινότητα χωρίς την ύπαρξη κοινωνικών επιστημόνων(ψυχολογων, κοινωνικών λειτουργών). Το παιδαγωγικό κομμάτι έχει πολλές διαστάσεις, αλλά οι εκπαιδευτικοί δεν είναι δυνατόν να μπορούν να ανταπεξελθουν σε όλες. Οι σχολικοί σύμβουλοι θα μπορούσαν να καλύπτουν τα παιδαγωγικά κομμάτια, τι γίνεται όμως με όλα τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα που υπάρχουν στη σχολική κοινότητα;

  • 19 Ιανουαρίου 2011, 10:25 | Γιώργος Σιγάλας

    Το Ι.Ε.Π. πρέπει να έχει σύνδεση με τη σχολική τάξη. Το επιστημονικό προσωπικό του οφείλει να διεξάγει έρευνες στο σχολικό περιβάλλον και να αποκτά αντίληψη του σχολικού γίγνεσθαι. Όχι όμως με την υποχρεωτική απόσπαση ενός έτους, αλλά με εκπαιδευτική άδεια. Οι «ειδικοί σύμβουλοι» δεν πρέπει να αποσπώνται στο Ι.Ε.Π., για να διευκολύνονται στην εκπόνηση της διατριβής τους, καθώς ο σκοπός της απόσπασής τους είναι η επιστημονική προσφορά τους στο Ινστιτούτο.

  • 19 Ιανουαρίου 2011, 00:48 | Ένωση Κύριου Προσωπικού Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

    Πάγιο αίτημα του κύριου προσωπικού του Π.Ι. ήταν και παραμένει η δυνατότητα να επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες, να μετέχουν σε προγράμματα ενδοσχολικής επιμόρφωσης υλοποιώντας δειγματικές διδασκαλίες και να διατηρούν στενή επιστημονική συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους. Η πρόταση για υποχρεωτική απόσπαση μελών του επιστημονικού προσωπικού του νέου φορέα είναι αυτονόητο ότι θα δημιουργήσει μείζονα λειτουργικά και παιδαγωγικής φύσεως προβλήματα τόσο στον φορέα, όσο και στα σχολεία υποδοχής. Ο ρόλος των ειδικών συμβούλων είναι αυτός που προβλέπεται από τον ν. 1566/85 για τους Παρέδρους με θητεία, ο οποίος, ορθότερα, προβλέπει τουλάχιστον τριετή θητεία.

  • 18 Ιανουαρίου 2011, 17:01 | Χαράλαμπος

    Πέραν των σχολικών συμβούλων, θεωρώ ότι θα πρέπει σε κάθε σχολική μονάδα και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, να υπάρχουν ως σύμβουλοι και ειδικοί επιστήμονες, όπως ψυχολόγοι και κοινωνιολόγοι.
    Τα προβλήματα που έχουν σήμερα οι οικογένειες και αυτά που θα προκύψουν από εδώ και πέρα, λόγω της όλης κατάστασης (οικονομικής, κοινωνικής, ψυχικών νόσων κλπ), καθιστά απαραίτητη την τοποθέτηση ειδικών επιστημόνων.
    Τέτοιες ειδικότητες διαθέτουν οι περισσότερες χώρες της ΕΕ.

  • 18 Ιανουαρίου 2011, 00:15 | Βασίλης Κουρμπέτης

    Η ετήσια υποχρεωτική απόσπαση (ένας Σύμβουλος Β’ ΚΑΙ ένας Εισηγητής) για ένα διδακτικό έτος σε σχολικές μονάδες για το σκοπό που αναφέρεται είναι από τα πιο αστεία πράγματα που έχουν γραφτεί ποτέ! Το χιούμορ του συντάκτη δεν έχει κανένα φραγμό! Θα μπορούσε άραγε να προτείνει το ίδιο και για έναν ανώτερο δικαστικό λειτουργό, ένα καθηγητή πανεπιστημίου, ένα ανώτερο στέλεχος της Τράπεζας της Ελλάδος;
    Ο επιτελικός επιστημονικός σκοπός του ΠΙ υπηρετείται καλύτερα με μια μεταδιδακτορική συνεργασία του επιστημονικού της προσωπικού με επιστημονικούς φορείς του εξωτερικού ή διεθνείς οργανισμούς παρά με απόσπαση σε «σχολικές μονάδες της επιλογής τους» που γνωρίζουν με κάθε λεπτομέρεια. Το επιστημονικό προσωπικό του Π.Ι. δεν πάσχει από άνοια ούτε η εκπαιδευτική πρακτική αλλάζει τόσο δραστικά και αθόρυβα.
    Η διευκόλυνση των Εισηγητών για την εκπόνηση διδακτορικών διατριβών δεν είναι αναγκαία μιας και δεν νοείται εισηγητής χωρίς διδακτορικό όπως λέκτορας ή ακόμα και διδάσκων (του νόμου 407).

  • 17 Ιανουαρίου 2011, 20:44 | periklis

    Οι σχολικοί συμβουλοι και οι διευθυντές σχολικών μονάδων πρέπει να προωθούν τις πολιτικές του ΙΕΠ στη σχολική τάξη μέ τη βοήθεια των συμβούλων του ΙΕΠ. Δεν χρειάζεται απόσπαση ή κατευθείαν επικοινωνία συμβούλων του ΙΕΠ με τη σχολική τάξη, μάλλον προβλήματα θα δημιουργήσει.Οι υπάρχοντες σχολικοί σύμβουλοι στην πράξη μισοαγνοούνται, σκεφθείτε τι θα γίνει με την παρεμβολή και άλλων συμβούλων στα σχολεία. Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και οι σχολικοί σύμβουλοι πρέπει να είναι υποχρεωμένοι να προωθούν τις καινοτομίες, επιμορφώσεις και τις αλλαγές στη διδασκαλία και τα αποτελέσματα των δράσεων τους να αξιολογούνται, διαφορετικά θα παραμείνουμε στα ίδια, φτιάχνοντας απλά ένα ακόμη συμβουλευτικό όργανο.

  • 17 Ιανουαρίου 2011, 14:44 | ΜΑΡΙΑΝΝΑ

    σιγουρα χρειαζομαστε υποστηριξη για να γινει καλυτερη η δουλεια μας. Ας σταματήσει πια το υπουργείο να μας αφηνει στοέλεος του θεου και έμας αλλα κυρίως τους μαθητές μας και να περιμένει από τη δική μας ευσυνειδησία να δει τα καλά αποτελέσματα. Τόσοι είστε μαζεμένοι εκει μέσα. κΆΝΤΕ ΚΑΙ ΣΕΙς ΕΠΙΤΈΛΟΥς ΚΑΛΆ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΑς.

  • 17 Ιανουαρίου 2011, 14:44 | Χριστίνα Αργυροπούλου

    παρακαλώ να ακυρωθεί το σχόλιο με το «συμβουλευτικοί» λόγω λάθους-ο δαίμων του πληκτρολογίου

  • 17 Ιανουαρίου 2011, 14:41 | Χριστίνα Αργυροπούλου

    θΕΩΡΏ ΌΤΙ ΈΤΣΙ ΑΚΥΡΏΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΌΊ ΣΎΜΒΟΥΛΟΙ, ΊΣΩΣ Η ΌΠΟΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ και πάντα σε συνεργασία με τους σχ. συμβούλους.

  • 17 Ιανουαρίου 2011, 07:09 | ΓΠΠ

    Καλό είναι να υπάρχει πρόνοια για μόνιμη επαφή του Ινστιτούτου με εκπαιδευτικούς με μεγάλη πείρα (πάνω από 25 χρόνια) και αποδεδειγμένη (μέσω, ίσως, πρότασης του συλλόγου του σχολείου τους και σύμφωνη γνώμη του σχολικού σύμβουλου τους)διδακτική επάρκεια . Ας καταλάβει η Πολιτεία ότι δεν μπορεί μόνο να λέει στον εκπαιδευτικό ότι θα κάτσει στην υπηρεσία για επιπλέον 10-15 χρόνια. Πρέπι κάτι να του δώσει και να του δείξει με κάποιον τρόπο ότι τον σέβεται.