ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ – ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΚΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ– ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΘΡΩΝ 6, 8, 11 ΚΑΙ 15 Ν. 4763/2020 – Άρθρο 28 – Ρυθμίσεις για τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 4763/2020

Στο άρθρο 6 του ν. 4763/2020 (Α΄ 254), περί της σύνδεσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι παρ. 3 και 5 αντικαθίστανται, β) προστίθεται παρ. 8, γ) πραγματοποιούνται νομοτεχνικές βελτιώσεις και το άρθρο 6 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 6
Σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας

1. Σε κάθε περιφέρεια της χώρας συνιστάται δωδεκαμελές Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.). Στην Περιφέρεια Αττικής και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δύναται να συνιστώνται περισσότερα του ενός Σ.Σ.Π.Α.Ε.
2. Στα Σ.Σ.Π.Α.Ε. μετέχουν ως μέλη με διετή θητεία:
α) ένας (1) Διευθυντής δημόσιας Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, της περιφέρειας, ως Συντονιστής, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Κατάρτισης της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ&.Δ.Β.Μ.),
β) ένας (1) Διευθυντής Πειραματικής ή Θεματικής Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, της περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Κατάρτισης της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης,
γ) ένας (1) Διευθυντής Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) της περιφέρειας, ως αναπληρωτής Συντονιστής, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης,
δ) ένας (1) Διευθυντής Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου (Π.ΕΠΑ.Λ.) της περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης,
ε) ένας (1) Διευθυντής Επαγγελματικής Σχολής (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.), ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση της Δ.ΥΠ.Α.,
στ) ένας (1) εκπρόσωπος της περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από τον οικείο περιφερειάρχη,
ζ) ένας (1) εκπρόσωπος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (Π.Ε.Δ.) της οικείας περιφέρειας με τον αναπληρωτή του που ορίζεται από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.),
η) δύο (2) κοινοί εκπρόσωποι των εργοδοτικών φορέων, οι οποίοι ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από τις αντίστοιχες τριτοβάθμιες οργανώσεις,
θ) δύο (2) εκπρόσωποι των εργαζομένων, οι οποίοι ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Ε.) και
ι) ένας (1) Διευθυντής Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Τουρισμού, όπου υπάρχει, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση του Υπουργού Τουρισμού.
3. Τα Σ.Σ.Π.Α.Ε. έχουν ως αποστολή:
α) Την υποβολή εισηγήσεων-γνωμοδοτήσεων προς το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και, ιδίως, για τους τομείς και τις ειδικότητες του άρθρου 40Δ που πρέπει να λειτουργήσουν στις δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. και στις Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία, στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας, στα Επαγγελματικά Λύκεια (Ε.ΠΑ.Λ.), στις δημόσιες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ) και Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της Δ.ΥΠ.Α., καθώς και τα ειδικά μαθήματα, τα προγράμματα και τις δραστηριότητες, πέραν του εγκεκριμένου κορμού μαθημάτων, εφόσον τεκμηριωμένα αποσκοπούν στην ενίσχυση του αναπτυξιακού χαρακτήρα της συγκεκριμένης περιφέρειας,
β) την ανίχνευση τόσο των βραχυπρόθεσμων, όσο και των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων αναγκών της τοπικής αγοράς εργασίας στην περιφέρεια αρμοδιότητάς τους,
γ) την ανίχνευση τόσο των βραχυπρόθεσμων, όσο και των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων αναγκών της τοπικής αγοράς εργασίας στην περιφέρεια αρμοδιότητάς τους για την συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία.
4. Τα Σ.Σ.Π.Α.Ε. συνεδριάζουν στην έδρα της οικείας περιφέρειας και υποστηρίζονται γραμματειακά από υπάλληλο, ο οποίος προτείνεται με τον αναπληρωτή του από τον Συντονιστή του κάθε Σ.Σ.Π.Α.Ε.
5. Στον Συντονιστή, τα μέλη και τον Γραμματέα του Σ.Σ.Π.Α.Ε. δύναται να καταβάλλεται αποζημίωση, η οποία είναι δυνατό να χρηματοδοτείται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους.
6. Τα Σ.Σ.Π.Α.Ε. ασκούν, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) ανιχνεύουν τις τοπικές ανάγκες της αντίστοιχης περιφέρειας, σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης,
β) υποβάλλουν εισηγήσεις στο Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) για την ικανοποίηση των αναγκών της οικείας περιφέρειας σε θέματα Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ.,
γ) υποβάλλουν στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. προτάσεις για τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, καθώς και εισηγήσεις για διεξαγωγή μελετών για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης που αφορούν στην οικεία περιφέρεια,
δ) επικοινωνούν, ενημερώνουν και κινητοποιούν τις τοπικές επιχειρήσεις για την πρακτική άσκηση ή μαθητεία των καταρτιζόμενων στα επίπεδα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης τρία (3) και πέντε (5), με βάση τις κατευθύνσεις του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.,
ε) υποστηρίζουν τη μαθητεία σε κάθε περιφέρεια της χώρας, με βάση τις κατευθύνσεις του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.
7. Μέχρι το τέλος Ιουλίου εκάστου έτους, κάθε Σ.Σ.Π.Α.Ε. συντάσσει ετήσια έκθεση για τα πεπραγμένα του και για τον προγραμματισμό του επόμενου έτους. Η έκθεση υποβάλλεται από τον Συντονιστή του Σ.Σ.Π.Α.Ε. προς τον Πρόεδρο του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. και τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
8. Ο Συντονιστής και τα μέλη των Σ.Σ.Π.Α.Ε. συμμετέχουν σε επιμορφωτικές δράσεις, οι οποίες οργανώνονται με ευθύνη της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ. για θέματα ανίχνευσης αναγκών, επικοινωνίας με τις επιχειρήσεις για εύρεση θέσεων πρακτικής άσκησης και μαθητείας, συνεργασίας με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για επιστημονική υποστήριξη, καθώς και τυποποίησης των διαδικασιών άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.».

  • Ε) Την ενίσχυση της φωνής των ατόμων με αναπηρία στη διακυβέρνηση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με στόχο τη διάχυση της διάστασης της δικαιωματικής προσέγγισης της αναπηρίας σε αυτό και την εν γένει συνεργασία των δομών επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης με το αναπηρικό κίνημα (βλ. επίσης σχόλιο Ε.Σ.Α.μεΑ. σε άρθρο 13).

    ii) Ζητούμε την ενίσχυση της συμμετοχής της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο περιφερειακό σκέλος διακυβέρνησης του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τη συμμετοχή τακτικού και αναπληρωματικού εκπροσώπου της στα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας. Πρόκειται για αίτημα που είχαμε υποβάλει με το υπ. αριθ. πρωτ. 1595/03.12.2020 έγγραφό μας και στην τέως Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ν. Κεραμέως στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τη θέσπιση του ν.4763/2020. Ως εκ τούτου, προτείνουμε στο άρθρο 28, το οποίο τροποποιεί το άρθρο 6 του ν.4763/2020, τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας να αποτελούνται από 13 αντί για 12 μέλη, προσθέτοντας μετά το εδάφιο θ) της παρ. 2, του άρθρου 6 του ν.4763/2020 νέο εδάφιο ι) ως ακολούθως:
    «ι) ένας (1) εκπρόσωπος των ατόμων με αναπηρία, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)».

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 10:13 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    Συνδεση της καταρτισης με την αγορα εργασίας
    Πως θα γινει αυτό Κύριε Υπουργέ όταν τα ΙΕΚ δεν εχουν δικαιωμα στην εργασία και τους αποδίδεται επαγγελματικά δικαιωματα λυκείου.
    Το προβλημα μας ειναι τα κλειστα επαγγελματα για ΑΕΙ ΤΕΙ . Δεν ζητησαμε να γινουμε δικηγοροι ή γιατροι, δεν υπαρχουν αυτες οι ειδκότητες στα ΙΕΚ.
    Δεν ζητησαμε να μην δωσουμε τις ιδιες εξετασεις που δινουν οι αποφοιτοι ΑΕΙ για να παρουμε αδεια ασκησεως επαγγελματος.
    Οι αποφοιτοι αει με ασχετες γνωσεις παιρνουν αδεια ασκησεως επαγγελματος σε 30 επαγγελματα. Εμεις σπουδαζουμε ενα επαγγελμα, , μασ πιστοποιει το υπουργείο, γιατι δεν παιρνουμε τη ανωτερη αδεια αλλα μας αντιπετωπιζεται σαν εμπειρικους. Ντροπη δεν υπαρχει?
    δεν θα ασχοληθω με τα αρθρα διοτι δεν εχει νοημα , ειναι ενα νομοσχεδιο μουφα και μονο οτι δεν αναφερει τιποτα για τα επαγγελματικα δικαιώματα αυτο και μονο δειχνει την προθεση οχι των Υπουργων αλλα του ίδιου του πρωθυπουργου που κρυβεται πισω απο συντεχνιτες για να μην εφαρμοσει το προεκλογικο προγραμμα της ΝΔ

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 00:47 | ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΟΛΤΕΕ)

    Στην παρ. 2 του άρ. 6 να προστεθεί η εκπροσώπηση των εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια οργάνωση ΟΛΤΕΕ ως η πιο αντιπροσωπευτική Ομοσπονδία για την ΕΕΚ.
    Να παρακολουθείται η συχνότητα των συνεδριάσεων και να κοινοποιούνται οι αποφάσεις τους σε όλων των τύπων ΕΠΑ.Λ.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 19:34 | Τσίντζος Πέτρος

    Το παρών Σχέδιο Νόμου μπορεί να αποτελέσει την μεγάλη ευκαιρία να συνδεθούν τα τεχνικά επαγγέλματα με την παραγωγή και να αναπτύξουν οι μαθητές της Ε.Ε.Κ. και οι μελλοντικοί νέοι εργαζόμενοι, δεξιότητες που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και τις προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας και θα συνδέονται με τους βασικούς πυλώνες της «πράσινης και γαλάζιας» οικονομίας (βιώσιμη ανάπτυξη, αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων, κυκλική οικονομία, ενεργειακή αποδοτικότητα κ.α.)
    Θα είναι σημαντικό και ιδιαίτερα αναπτυξιακό να συμμετέχουν στα ακόλουθα όργανα- επιτροπές: Κεντρικό Συμβούλιο Ε.Ε.Κ. (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ), Συμβούλιο Κ.Ε.Ε.Κ., Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.) και στην Επιτροπή Συντονισμού ΕΠΑ.Λ. (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ), υπηρετούντες Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ειδικοτήτων ΠΕ80 – ΠΕ90 ανάλογα με την έδρα τους, την περιοχή ευθύνης τους και χωροθέτηση των Κ.Ε.Ε.Κ., Σ.Σ.Π.Α.Ε., Π.ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Λ. Σήμερα μετά την ολοκλήρωση των τοποθετήσεων υπάρχουν συνολικά 87 υπηρετούντες Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ειδικοτήτων ΠΕ80-ΠΕ90.

    Σύμφωνα με Αριθμ. Φ.351.1/7/2692/Ε3 Τεύχος B’ 65/12.01.2023, Κατανομή στις θέσεις των Συμβούλων Εκπαίδευσης της επιστημονικής ευθύνης του συνόλου ή ενοτήτων σχολικών μονάδων μίας ή περισσότερων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
    ΠΕ80 (ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ-14), ΠΕ81 (ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ-4), ΠΕ82 (ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ-9), ΠΕ83 (ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ-7), ΠΕ84 (ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ-4), ΠΕ85 (ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ-1), ΠΕ86 (ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ-30), ΠΕ87 (ΥΓΕΙΑΣ, ΠΡΟΝΟΙΑΣ & ΕΥΕΞΙΑΣ-8), ΠΕ88 (ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ, ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ-7), ΠΕ89 (ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ-2), ΠΕ90 (ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ-1): συνολικά 87 υπηρετούντες Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ειδικοτήτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ΠΕ80-ΠΕ90.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 16:13 | Χάρης Καρβουνίδης

    ΠΡΕΠΕΙ να οριστούν ως μέλη στα ΣΣΠΑΕ και εκπρόσωποι των πρωτοβάθμιων σωματείων, που εμπλέκονται ΑΜΕΣΑ στο ρόλο και την αποστολή των Συμβουλίων σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Τα μέλη των ΕΛΤΕΕ, που αποτελούν τις αντιπροσωπευτικότερες οργανώσεις, όσον αφορά την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, ΟΦΕΙΛΟΥΝ να μετέχουν στα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ).

  • 29 Δεκεμβρίου 2023, 07:17 | Δημήτρης

    Θα πρέπει οι αμοιβές να είναι ανάλογες της συμμετοχής τους στα Συμβούλια …