Στον ν. 4186/2013 (Α΄193), μετά το άρθρο 6Ε, προστίθεται άρθρο 6Ζ ως εξής:
«Άρθρο 6Ζ
Εργαστηριακά Κέντρα
1. Κάθε Εργαστηριακό Κέντρο (Ε.Κ.) διακρίνεται σε τομείς εργαστηρίων, αντίστοιχους με τους τομείς σπουδών των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.). Κάθε τομέας εργαστηρίων περιλαμβάνει τα εργαστήρια του οικείου τομέα σπουδών. Όταν όσοι ασκούνται στα εργαστήρια προέρχονται από λιγότερες εκπαιδευτικές μονάδες, οι εργαστηριακές ανάγκες καλύπτονται σε σχολικό εργαστήριο του ΕΠΑ.Λ.
2. Όργανα διοίκησης κάθε Ε.Κ. είναι ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής. Διευθυντής και Υποδιευθυντής του Ε.Κ. ορίζονται εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με τα άρθρα 30 έως 49 του ν. 4823/2021 (Α΄ 136). Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν υπάρχει ή απουσιάζει ή κωλύεται, ο Διευθυντής του Ε.Κ. αναπληρώνεται από τον Υποδιευθυντή. Υπεύθυνος του σχολικού εργαστηρίου είναι ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ., στο οποίο υπάγεται διοικητικά το σχολικό εργαστήριο.
3. Ο Διευθυντής του Ε.Κ. ή ο Υπεύθυνος του σχολικού εργαστηρίου είναι αρμόδιοι για: α) την οργάνωση και λειτουργία των εργαστηρίων, β) τη συντήρηση μηχανημάτων, οργάνων και λοιπού εξοπλισμού, γ) την προμήθεια του απαραίτητου υλικού, δ) την υποβολή προτάσεων σχετικά με την ανανέωση και τη συμπλήρωση του εξοπλισμού των εργαστηρίων, ε) την εκτέλεση όλων των απαραιτήτων ενεργειών για την επισκευή τους, στ) την τήρηση βιβλίων υλικού και μητρώων μηχανημάτων για τον εργαστηριακό εξοπλισμό, καθώς και ζ) τη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας για τη λειτουργία των εργαστηρίων.
4. α) Σε κάθε εργαστήριο ορίζονται από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του/των Διευθυντή/των του/των ΕΠΑ.Λ., ως υπεύθυνοι εργαστηρίων, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες που εξυπηρετούνται από το Ε.Κ. ή το σχολικό εργαστήριο, κατά περίπτωση, αντίστοιχων ειδικοτήτων με τα εργαστήρια, με σκοπό να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων.
β) Ο Υπεύθυνος εργαστηρίου είναι αρμόδιος για τη λειτουργία και συντήρηση του εξοπλισμού, την οργάνωση του εργαστηρίου και την υποβολή προτάσεων για τη συμπλήρωση ή την αντικατάσταση του εξοπλισμού. Είναι, επίσης, υπεύθυνος για την τήρηση όλων των κανόνων ασφάλειας που απαιτούνται για τη λειτουργία του εργαστηρίου.
5. Οι εκπαιδευτικοί ΔΕ κατηγορίας διατίθενται από τα ΕΠΑ.Λ. στα Ε.Κ. με απόφαση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του ΕΠΑ.Λ..
6. Στα Ε.Κ. ή στα σχολικά εργαστήρια ασκούνται ισότιμα όλοι οι μαθητές/καταρτιζόμενοι/μαθητευόμενοι των εκπαιδευτικών μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.), Επιπέδων τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.).
7. Με απόφαση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του οικείου περιφερειακού συμβουλίου, ορίζονται οι εκπαιδευτικές μονάδες της ίδιας πόλης ή περιοχής, των οποίων οι μαθητές, οι καταρτιζόμενοι και οι μαθητευόμενοι ασκούνται στο Ε.Κ..
8. α) Ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής Ε.Κ. αποτελούν στελέχη εκπαίδευσης και έχουν το ωράριο που ορίζεται στις περ. β) και γ) της παρ. 13 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985 (Α΄167).
β) Στους Διευθυντές και τους Υποδιευθυντές των ΕΠΑ.Λ. καταβάλλεται το επίδομα θέσης ευθύνης που προβλέπεται στις υποπερ. θθ) και ιι) αντίστοιχα της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4354/2015 (Α΄176).».
«Άρθρο 6Ζ – Εργαστηριακά Κέντρα
4. α) …
– Ο Διευθυντής του ΕΚ θα πρέπει να προτείνει στη ΔΔΕ, τους υπευθύνους εργαστηρίων.
– Οι υπεύθυνοι εργαστηρίων θα πρέπει να διατίθονται και να αναφέρονται στον Δ/ντη του ΕΚ στο οποίο λειτουργούν τα εργαστήρια.
8. …
β) Στους Διευθυντές και τους Υποδιευθυντές των ΕΠΑ.Λ. καταβάλλεται το επίδομα θέσης ευθύνης που προβλέπεται στις υποπερ. θθ) και ιι) αντίστοιχα της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4354/2015 (Α ́176).».
Διόρθωση: Η λέξη «ΕΠΑΛ» να αντικατασταθεί με το ΕΚ
Μπορεί να γίνεται πιο νωρίς, στο Γυμνάσιο, σοβαρή προσπάθεια όσων αφορά τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό σε συνδυασμό με την εβδομάδα Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Μια σαφή ενημέρωση με εμπλοκή των μαθητών σε επαγγελματικό προσανατολισμό για τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τομέων και Ειδικοτήτων που έχουν εξελιχτεί και υπάρχει ζήτηση καταρτιζόμενου προσωπικού. Π.χ. στην ειδικότητα των Ηλεκτρολόγων προκύπτουν νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας από την Ηλεκτροκίνηση, Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την εφαρμογή του νέου Προτύπου του ΕΛΟΤ 60364 που τίθεται σε υποχρεωτική εφαρμογή για την κατασκευή των Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων.
Όλα αυτά μπορούν να πραγματοποιούνται σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να μην αποθαρρύνονται οι πτυχιούχοι από τις δυσκολίες στην προσπάθειά τους να ξεκινήσουν την ενασχόληση με το επάγγελμα.
Η αναβάθμιση δεξιοτήτων είναι αναγκαία όπου προκύπτουν. Π.χ. στην ειδικότητα των Ηλεκτρολόγων προκύπτουν νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας από την Ηλεκτροκίνηση, την εφαρμογή του νέου Προτύπου του ΕΛΟΤ 60364 που τίθεται σε υποχρεωτική εφαρμογή για την κατασκευή των Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων.
Εκεί είναι απαραίτητη και η συμβολή των Υπεύθυνου Τομέα και Εργαστηρίων του Εργαστηριακού Κέντρου για την άριστη οργάνωση και λειτουργία των εργαστηρίων ώστε να επιτευχθούν στο έπακρο η απόκτηση δεξιοτήτων από τους καταρτιζόμενους, ως απαραίτητο εφόδιο για την ένταξή τους στην αρχή και να ανταποκριθούν επάξια στη συνέχεια , στην επαγγελματική τους δραστηριότητα που όλο και περισσότερο απαιτητική γίνεται με την εξέλιξη της τεχνολογίας..
Μια σαφή ενημέρωση με εμπλοκή των μαθητών σε επαγγελματικό προσανατολισμό για τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τομέων και Ειδικοτήτων που έχουν εξελιχτεί και υπάρχει ζήτηση υψηλά καταρτιζόμενου προσωπικού. Π.χ. στην ειδικότητα των Ηλεκτρολόγων προκύπτουν νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας από την Ηλεκτροκίνηση, Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την εφαρμογή του νέου Προτύπου του ΕΛΟΤ 60364 που τίθεται σε υποχρεωτική εφαρμογή για την κατασκευή των Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων.
Προκύπτει η ανάγκη νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, συγγραφή νέων βιβλίων και η εισαγωγή νέων Ηλεκτρολογικών Ειδικοτήτων και μαθημάτων που δείχνει από μόνο του την Αυτονόμηση των Ηλεκτρολόγων ως Τομέα στο ΕΠΑΛ, αφού αυτό προκύπτει από τις ανάγκες της κοινωνίας και κατά συνέπεια της αγοράς.
Εκεί είναι απαραίτητη και η συμβολή των Υπεύθυνου Τομέα και Εργαστηρίων του Εργαστηριακού Κέντρου για την άριστη οργάνωση και λειτουργία των εργαστηρίων ώστε να επιτευχθούν στο έπακρο η απόκτηση δεξιοτήτων από τους μαθητευόμενους/καταρτιζόμενους, ως απαραίτητο εφόδιο για την ένταξή τους στην αρχή και να ανταποκριθούν επάξια στη συνέχεια , στην επαγγελματική τους δραστηριότητα που όλο και περισσότερο απαιτητική γίνεται με την εξέλιξη της τεχνολογίας.
Η ραχοκοκαλιά της ΕΕΚ δεν είναι τα ΕΚ. Η καρδιά και η ραχοκοκαλιά της ΕΕΚ είναι η ενιαία εκπαιδευση των μαθητών σε καινοτόμες θεωρητικές και τεχνικές δεξιότητες, η διασύνδεση με την αγορά εργασίας, η ανάπτυξη των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητων. Η εργαστηριακή κατάρτιση που ήταν αποκομμένη από την θεωρητική, έχει υποβαθμισεί την επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Τα περισσότερα πανεπιστήμια διαθέτουν μεγάλο αριθμό εργαστηρίων (Πολυτεχνικές σχολές, σχολές Πληροφορικής,σχολές του Τομέα της υγείας κτλ). Μια χαρά λειτουργούν τα εργαστήρια τους χωρίς να υπάρχει δομή με ξεχωριστή διοίκηση και κουλτούρα από αυτή των πανεπιστημίων. Ένα σχολείο μέσα στο σχολείο ήταν το ΕΚ, με περισσότερα στελέχη σε σύγκριση με το ΕΠΑΛ.
Εξαιρετική πρωτοβουλία η μετακίνηση των Τομεαρχων στα ΕΠΑΛ, εύστοχη η κατάργηση του συλλόγου διδασκόντων. Άστοχη και δυσλειτουργική η μέχρι τώρα διάθεση των εκπαιδευτικών στα ΕΚ.
ΕΡΩΤΉΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΎΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΥ
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΣΟΒΑΡΑ ΥΠΟΨΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΠΟΔΕΛΤΙΩΣΗΣ(αν υπάρξει)
Α. Υποδιευθυντές
Τα περισσότερα ΕΚ λειτουργούν σε 2 η 3 βάρδιες (εσπερινά ΕΠΑΛ,ΔΙΕΚ) απαιτείται ορισμός υποδιευθυντή για τις επιπλέον βάρδιες.
Β. Υπεύθυνοι εργαστηρίου
Ορισμός Υπεύθυνου Εργαστηρίου με μείωση ωραρίου που διοικητικά θα ανήκει στο ΕΚ.
Γ. Υπεύθυνοι Τομέα
Ορισμός υπευθύνων τομέων που διοικητικά θα ανήκουν στο ΕΚ
Δ. Εκπαιδευτικοί ΤΕ και ΔΕ
Να ανήκουν διοικητικά στα ΕΚ μη έχοντας αντικείμενο εργασίας στα ΕΠΑΛ
Ε. Συνεργασία Ε.Κ. και ΕΠΑΛ
1.Διακριτοί ρόλοι
2.Συλλογος διδασκόντων του ΕΚ απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΚ ,την διασφάλιση και αξιοποίηση του εξοπλισμού
3.Ο Διευθυντής του ΕΚ να έχει τη δυνατότητα επιβολής παιδαγωγικής ποινής σε μαθητές με παραβατική συμπεριφορά.
ΑΠΟΨΕΙΣ Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, γίνεται μια προσπάθεια διεύρυνσης της συνεργασίας μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης καθώς και βελτίωσης αυτού που λέμε ως σύνδεση της εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας, προσπαθώντας να εξασφαλιστεί επαγγελματική αποκατάσταση στους απόφοιτους και ταυτόχρονα να ωφεληθεί και η τοπική αγορά εργασίας.
Είναι σαφές ότι απλά η μετονομασία των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) δεν πρόκειται να βελτιώσει την παρεχόμενη κατάρτιση και χρειάζονται πολλά ακόμη για να αλλάξει η παρούσα κατάσταση. Αποτελεί θετικό βήμα κατά τη γνώμη μας η θεσμοθέτηση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) αλλά θα πρέπει να επιλυθούν πολλά πρακτικά προβλήματα που θα προκύψουν στην εφαρμογή του νόμου για να καταφέρουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Επίσης θεωρούμε πολύ σημαντική και φυσικά στα θετικά του νομοσχεδίου, την αναφορά στα μικρο-διαπιστευτήρια τα οποία θεωρούμε ότι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας.
Επί του παρόντος σχεδίου νόμου σας καταθέτουμε και κάποιους προβληματισμούς και προτάσεις:
1. Από τις μονάδες που συγκροτούν τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) θα είναι οι μοναδικές που δεν θα έχουν μόνιμους εκπαιδευτές. Μήπως είναι ώρα η πολιτική ηγεσία να σκεφτεί τη θεσμοθέτηση μόνιμων θέσεων εκπαιδευτών, όπου οι ώρες είναι αρκετές για συμπλήρωση ωραρίου; Με αυτή την ενέργεια θα υπάρχει και ένας ικανός αριθμός μονίμων εκπαιδευτών που θα μπορούν να τρέξουν διάφορες διαδικασίες σε κάθε Σ.Α.Ε.Κ. και δεν θα εξαρτάται η λειτουργία τους από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς από τη δευτεροβάθμια που συνήθως δεν έχουν και καμία σχέση με την κατάρτιση. Η δικαιολογία ότι τα σημερινά Ι.Ε.Κ. δεν αποτελούν μόνιμο θεσμό και οι ειδικότητες και τα προγράμματα σπουδών αλλάζουν, φαντάζουν αστεία στα αυτιά των εκπαιδευτών που απασχολούνται επί δεκαετίες στα Ι.Ε.Κ. (υπενθυμίζουμε ότι τα Ι.Ε.Κ. λειτουργούν από το 1993!)
2. Με αφορμή το άρθρο 11 για την Ηλεκτρονική Πύλη των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, δεν γνωρίζουμε αν θα αντικαταστήσει και την πλατφόρμα του Μητρώου Εκπαιδευτών. Σίγουρα πάντως κάτι πρέπει να γίνει με τη λειτουργία της συγκεκριμένης πλατφόρμας η οποία εμφανίζει συνεχώς προβλήματα.
3. Σε σχέση πάλι με το ίδιο άρθρο, καλά τα σχέδια για πλατφόρμες και ηλεκτρονικές πύλες για πληροφόρηση, κοινωνικής διάχυση και προβολή αλλά θα πρέπει πρώτα να λυθούν βασικά προβλήματα διαφάνειας, όπως στις αναθέσεις των εκπαιδευτών, όπου ο κάθε υποψήφιος δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει αν παρακάμφθηκε η αξιολογική σειρά και άρα δεν έχει στοιχεία να καταθέσει ένσταση!
4. Επειδή στο άρθρο 11 στην παράγραφο 1α αναφέρεται η διάθεση εκπαιδευτικού υλικού, θα πρέπει να γίνει συζήτηση και να διευκρινιστούν θέματα πνευματικών δικαιωμάτων.
5. Στο άρθρο 11 στην παράγραφο 1γ αναφέρεται διαρκής αξιολόγηση και ανατροφοδότηση του έργου των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) στα οποία εντάσσεται η Σ.Α.Ε.Κ., από το σύνολο των ομάδων που εμπλέκονται και στην παρ. 1δ αξιολόγηση του έργου όλων των συντελεστών των Σ.Α.Ε.Κ. Στο νόμο 5029/2023 στα άρθρα 22-27 που αφορούν την αξιολόγηση στα σημερινά Ι.Ε.Κ. δεν προβλέπεται πουθενά αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικού (πλην διευθυντών). Άρα δεν έχει προβλεφθεί η αξιολόγηση όλων των ομάδων που εμπλέκονται εντός του χώρου που εργάζονται για τα διοικητικά καθήκοντα που εκτελούν.
Όπως έχουμε επισημάνει και έχουμε καταθέσει και σχετικές προτάσεις, είμαστε υπέρ της αξιολόγησης. Επαναλαμβάνουμε ότι ο σκοπός της Αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η αυτοβελτίωση και όχι η τιμωρία. Για τους Εκπαιδευτές όμως (σε αντίθεση με τους διευθυντές) δεν προβλέπεται καμία διαδικασία βελτίωσης, με αποτέλεσμα η αξιολόγηση για αυτούς να είναι απλά τιμωρητική και όχι βελτίωσης και αυτοβελτίωσης. Θεωρούμε δε, απαράδεκτο και αντισυνταγματικό το άρθρο του προαναφερόμενου νόμου με το οποίο δεν γίνονται δεκτές Ενστάσεις κατά της αξιολογικής κρίσης που αφορά την αξιολόγηση των Εκπαιδευτών! Τέλος δεν είναι δυνατό να μας αξιολογεί κάποιος για την ετοιμότητα ως προς το γνωστικό αντικείμενο κατάρτισης και μάλιστα για βαθμό επικαιροποίησης της γνώσης (όπως αναφέρει ο νόμος), όταν ο ίδιος δεν είναι γνώστης του αντικειμένου!
6. Επειδή στο άρθρο 11 παράγραφο 1δ αναφέρεται σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού να υπενθυμίσουμε ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση είναι διαφορετικά πράγματα και η κατάρτιση που γίνεται από τα σημερινά Ι.Ε.Κ. παρέχεται από ωρομίσθιους εκπαιδευτές.
7. Σε σχέση με τα μικρο-διαπιστευτήρια θα πρέπει να προβλεφθεί και η μοριοδότηση τους ως προσόν υποψηφίων εκπαιδευτών, αφού αποτελούν αποδεικτικό εξειδίκευσης.
8. Επειδή το άρθρο 12 αναφέρεται σε εκπαίδευση εκπαιδευτών, υπενθυμίζουμε το πάγιο αίτημα μας για εκπαίδευση των εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ. σε διάφορα θέματα, η οποία ποτέ ως σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί, παρά τις σχετικές υποσχέσεις.
9. Με το άρθρο 13 του σχεδίου νόμου και ειδικότερα το άρθρο 40ΣΤ που προστίθεται στο ν. 4763/2020 (Α΄ 254) θεσμοθετείται το Συμβούλιο Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπου των εκπαιδευτών. Όπως και στα συλλογικά όργανα που θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 4763/2020 τα οποία εισηγούνται και αποφασίζουν για τον σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, για τις εξελίξεις των εκπαιδευτικών διαδρομών και των εκπαιδευτικών μεθόδων των Ι.Ε.Κ., για τη διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών των ενηλίκων και την ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών μεθόδων, για τη σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας, έτσι και τώρα αγνοούνται αυτοί που θα κληθούν να εφαρμόσουν όσα σχεδιάζονται. Έχετε αναρωτηθεί μήπως ένας από τους λόγους που υπολειτουργούν τα ανωτέρω όργανα είναι γιατί απουσιάζει και κάποιος που θα εκπροσωπεί τους εκπαιδευτές; Θεωρούμε απαραίτητο να αλλάξει αυτή η πολιτική και επιτέλους να έχουν λόγο στο σχεδιασμό και αυτοί που θα κληθούν να τον εφαρμόσουν, δηλαδή οι εκπαιδευτές.
10. Όπως αναφέρεται στο άρθρο 25 με το οποίο προστίθεται 6Ζ στο νόμο 4186/2013, στο άρθρο 4, ορίζονται υπεύθυνοι εργαστηρίων, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες που εξυπηρετούνται από το Ε.Κ. ή το σχολικό εργαστήριο κατά περίπτωση, αντίστοιχων ειδικοτήτων με τα εργαστήρια, με σκοπό να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων. Αυτό αποτελεί έναν επιπλέον λόγο να καταργηθεί η τροποποιητική Υπουργική Απόφαση με αριθμ. K5/110353/2023 με την οποία «στα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.) στα οποία εκπαιδεύονται οι καταρτιζόμενοι των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. και των Δημοσίων Ε.Σ.Κ., ορίζεται κατά προτεραιότητα σε κάθε εργαστηριακό μάθημα ή εργαστηριακό μέρος μικτού μαθήματος, ως εκπαιδευτής, εκπαιδευτικός του Ε.Κ.» παρακάμπτοντας με αυτό τον τρόπο τον αξιολογικό πίνακα. Αφού πλέον θα υπάρχει στο χώρο υπεύθυνος εργαστηρίου δεν υπάρχει κανείς λόγος να δίνεται προτεραιότητα στους μόνιμος εκπαιδευτικούς και να παρακάμπτουν τον αξιολογικό πίνακα.
Θεωρούμε ότι οι παραπάνω προβληματισμοί και προτάσεις είναι καθόλα λογικοί και παρακαλούμε για την εξέταση τους και ικανοποίηση των αιτημάτων μας.
Είμαστε στη διάθεση σας για περαιτέρω συζήτηση και κατάθεση προτάσεων με γνώμονα πάντα την αναβάθμιση της παρεχόμενης κατάρτισης.
«ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
(Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. & Λ.Φ.Δ.Β.Μ.Δ.)»
Το μοντέλο διοίκησης και οργάνωσης των ΕΚ δοκιμάστηκε και δυστυχώς δεν λειτούργησε. Η ΕΕΚ δεν απειλείται με τον περιορισμό των αρμοδιοτήτων των ΕΚ. Αντίθετα το νέο νομοσχέδιο θα ενδυναμώσει τα ΕΠΑΛ και θα τα απελευθερώσει από τις αγκυλώσεις που δημιουργούσε η συνεργασία με το ΕΚ.
Τα περισσότερα ΕΚ εξελίχθηκαν σε «φωλιές κηφήνων» που κρύφτηκαν πίσω από αυτές τις ανελαστικές υποστηρικτικές δομές εξασφαλίζοντας μειωμένο ωράριο, απαλλαγή από τις εξωδιδακτικές εργασίες, τις επιτηρήσεις, τις εφημερίες κλπ. Ευγε στο τωρινό επιτελείο που δεν φοβάται να βάλει το μαχαίρι στο κόκκαλο. Αντιδράσεις θα υπάρξουν πολλές γιατι πολλοί θα ξεβολευτούν.
Προτάση:
Για πειθαρχικά μέτρα υπεύθυνος να είναι ο Διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων του ΕΠΑΛ.
ΑΡΘΡΟ 25 – Εργαστηριακά Κέντρα
Στην ουσία καταργείται ο Σύλλογος Διδασκόντων των ΕΚ. Οι απαιτήσεις
λειτουργίας των ΕΚ, χρειάζονται περισσότερα όργανα διοίκησης, σίγουρα
μεγαλύτερο αριθμό υποδιευθυντών, εκεί που φιλοξενούνται και ΙΕΚ. Επίσης
είναι απαραίτητη η ύπαρξη τεχνικής υπηρεσίας, για την καθημερινή
λειτουργία.
Οι τομείς εργαστηρίων του ΕΚ, πρέπει να παραμείνουν στη φιλοσοφία που
υπάρχει στο ΦΕΚ λειτουργίας των ΕΚ, όπως είναι σήμερα, να βασίζεται δηλαδή
στο διδασκόμενο αντικείμενο των εργαστηρίων που ανήκουν στον ίδιο τομέα.
Τα εργαστήρια εξυπηρετούν ανάγκες και άλλων δομών π.χ. ΙΕΚ. Δεν μπορεί να
καθορίζονται οι τομείς τους, από τους τομείς των ΕΠΑ.Λ..
Ο ρόλος των υπεύθυνων εργαστηρίων, είναι κομβικός για τη σωστή και
ασφαλή λειτουργία των εργαστηρίων και την βέλτιστη αξιοποίηση του
εξοπλισμού. Δεν υπάρχει πρόνοια στο νομοσχέδιο για οικονομικά ή άλλα
κίνητρα (μείωση ωραρίου – μόρια) ώστε κάποιος να θέλει να αναλάβει
υπεύθυνος εργαστηρίου. Ο τρόπος ορισμού τους, η ασαφής υπηρεσιακή
σχέση τους με τους διευθυντές των ΕΠΑΛ – ΕΚ και τους πολλούς τομεάρχες για
τον ίδιο τομέα εργαστηρίων, θα δημιουργήσει μια προβληματική λειτουργία
που θα οδηγήσει στην μη ορθή χρήση του εργαστηριακού εξοπλισμού (από τι
στιγμή που όλοι και κανένας δεν θα τον έχουν χρεωμένο). Φαινόμενα
«κλειδωμένου εξοπλισμού» κλπ. που αντιμετωπίστηκαν σε σημαντικό βαθμό
με την ίδρυση των ΕΚ, θα επανέλθουν στην καθημερινή εικόνα των
εργαστηρίων.
Τα ΕΚ αποτελούν το θεμέλιο λειτουργίας των ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ και θα έπρεπε
να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους. Αντί των ρυθμίσεων που εισάγει το νομοσχέδιο
θα έπρεπε να θεσπιστούν θέσεις εκπαιδευτικών στα ΕΚ, οι οποίοι στα πλαίσια
του ωραρίου λειτουργίας των ΕΚ και του δικού τους διδακτικού ωραρίου,
υποχρεωτικά θα πρέπει να παρευρίσκονται (ως πρώτοι ή δεύτεροι
εκπαιδευτικοί) στα εργαστήρια που είναι υπεύθυνοι όταν αυτά λειτουργούν
φιλοξενώντας μαθητές από οποιαδήποτε εκπαιδευτική δομή (ΕΠΑΛ, ΣΑΕΚ,
ΕΣΚ).
Όταν ο αριθμός μαθητών απαιτεί δεύτερο καθηγητή στα εργαστήρια, αυτός
πρέπει αποκλειστικά να είναι ο εκπαιδευτικός που διδάσκει στο ΕΠΑ.Λ. το
θεωρητικό μέρος του μαθήματος.
Άρθρο 6Ζ
Εργαστηριακά Κέντρα
– Ο Δ/ντής του ΕΚ θα πρέπει να προτείνει στη ΔΔΕ, τους υπευθύνους
εργαστηρίων.
– Οι υπεύθυνοι εργαστηρίων θα πρέπει να ανήκουν στα ΕΚ. Δεν είναι δυνατόν
να είναι κάποιος υπεύθυνος για τον εξοπλισμό του εργαστηρίου και να είναι
υπόλογος στον Δ/ντη του ΕΠΑΛ και όχι στον Δ/ντη του ΕΚ που ανήκει το
εργαστήριο.
Το μοντέλο διοίκησης των ΕΚ δοκιμάστηκε και δεν αποδίδει. Το νέο σχέδιο νόμου βάζει το μαχαίρι στο κόκκαλο. Διευθυντής και υποδιευθυντές στο ΕΚ είναι υπεραρκετοί για την συντήρηση του εξοπλισμού των εργαστηρίων.
Συνεπικουρικα με το ΔΕ εκπαιδευτικό προσωπικό και τους υπεύθυνους εργαστηρίου μια χαρά καλύπτονται οι ανάγκες των ΕΚ. Πόσοι εκπαιδευτικοί χρειάζονται για να συντηρήσουν τον εξοπλισμό του ΕΚ? Στην πράξη οι τομεάρχες και οι υπεύθυνοι εργαστηρίων μόνο κατά την απογραφή στο τέλος της χρονιάς είχαν αυξημένο φόρτο εργασίας.
Άστοχη και δυσλειτουργική η διάθεση των εκπαιδευτικών στα ΕΚ.
Εύστοχη η κατάργηση του συλλόγου διδασκόντων. Ευγε
Τα σημερινά ΕΚ αποτελούν το βασικό πυλώνα – ραχοκοκαλιά της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Είναι η «καρδιά» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ο χώρος της εφαρμογής της θεωρίας στην πράξη.
Παρατηρείται ότι με το παρόν σχέδιο νόμου υποβαθμίζεται η δομή τους και η λειτουργία τους.
Είναι απαραίτητο τα εργαστηριακά κέντρα να συνεχίσουν τη λειτουργία τους ενισχυμένα ως προς την ποιότητα του εργαστηριακού τους εξοπλισμού, της οποίας τον έλεγχο και συντήρηση θα επιφορτίζονται τα συλλογικά τους όργανα(σύλλογος διδασκόντων) και το στελεχιακό τους δυναμικό (δ/ντης, υποδ/ντης, τομεάρχες, υπεύθυνοι εργαστηρίων) ακολουθώντας τις απαιτήσεις της τεχνολογικής εξέλιξης της κοινωνίας.
Αναρωτηθείτε αν το διακύβευμα είναι η αναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, τότε απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ισχύουν τα παραπάνω.
Η καλή διάθεση δεν φέρνει πάντα αποτέλεσμα, αν δεν ερωτηθούν άτομα από όλες τις Δομές που υπάρχουν
Πρέπει να προσεχθούν πάρα πολύ τα Εργαστηριακά Κέντρα ως προς τη στελέχωσή τους, τις αρμοδιότητες των στελεχών τους (Διευθυντών/Υποδιευθυντών), έτσι ώστε να μην υποβαθμιστεί ο ρόλος τους, γιατί αποτελούν την «καρδιά» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Δεν μπορώ να φανταστώ μια εκπαιδευτική μονάδα να μην έχει σύλλογο διδασκόντων…Ακόμα και αν οι Τομεάρχες αποφασιστεί να ανήκουν στα ΕΠΑΛ, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν Υπεύθυνοι Εργαστηρίων σε όλα τα εργαστήρια που να διατίθενται στα ΕΚ.
Ο ρόλος των Δντών του ΕΚ είναι σημαντικός και δεν πρέπει να γίνει διεκπεραιωτικός. Η καλή διάθεση δεν φέρνει πάντα αποτέλεσμα, αν δεν ερωτηθούν άτομα από όλες τις Δομές που υπάρχουν – αν δεν εκπροσωπούνται δηλαδή στην Επιτροπή της σύνταξης του νέου Νομοσχεδίου.
Πολύ σημαντική είναι η συνεργασία των Δντών ΕΠΑΛ και ΕΚ και φυσικά να δεν πρέπει επ΄ουδενί να είναι οι Δντές των Ε.Κ. ο τελευταίος τροχός της αμάξης – δεν συμπεριλαμβάνονται ως στελέχη εκπαίδευσης ούτε καν στις επιτροπές Έγκρισης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων, γιατί δεν θεωρούνται ούτε Γυμνάσια ούτε Λύκεια τα ΕΚ και οι Δντές των ΕΚ παίρνουν επίδομα Δντή Γυμνασίου και όχι Λυκείου.
Πρέπει να διατηρηθεί η δυνατότητα υλοποίησης προγραμμάτων Σχολικών δραστηριοτήτων, που είναι σημαντικά για μαθητές/ριες, αλλά και για τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ εκπ/κών-μαθητών, εφόσον υπάρχουν εκπαιδευτικοί του ΕΚ οι οποίοι επιθυμούν να τα υλοποιήσουν (δεν μπορώ να καταλάβω γιατί οι εκπαιδευτικοί του ΕΚ – έστω Δντές/Υπ/ντές- να αποκλείονται από τη διαδικασία!)
Βαρβάρα Πετρίδου
Διευθύντρια του 1ου Ε.Κ. Β΄Αθήνας – Αγίας Παρασκευής
Να διορθωθεί η 4α)
ΑΠΟ
Σε κάθε εργαστήριο ορίζονται από τον/η Διευθυντή/ρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του/ης/των Διευθυντή/ριας/τών του/των ΕΠΑ.Λ., ως υπεύθυνοι εργαστηρίων, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες που εξυπηρετούνται από το Ε.Κ. ή το σχολικό εργαστήριο, κατά περίπτωση, αντίστοιχων ειδικοτήτων με τα εργαστήρια, με σκοπό να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων.
ΣΕ
Σε κάθε εργαστήριο ορίζονται από τον/η Διευθυντή/ρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του/ης/ των Διευθυντή/ριας/των του/των Ε.Κ., ως υπεύθυνοι εργαστηρίων, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες που εξυπηρετούνται από το Ε.Κ. ή το σχολικό εργαστήριο, κατά περίπτωση, αντίστοιχων ειδικοτήτων με τα εργαστήρια, με σκοπό να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων.
Δηλαδή οι υπεύθυνοι να ορίζονται μετά από πρόταση του Δ/ντή του ΕΚ.
Υποδιευθυντές
1.Πρέπει σε κάθε βάρδια να οριστεί ένας/ία υποδιευθυντής/ρια με μειωμένο ωράριο.
Υπεύθυνοι εργαστηρίου
1. Σε κάθε εργαστήριο πρέπει να οριστεί Υπεύθυνος Εργαστηρίου με μείωση ωραρίου.
2. Οι Υπεύθυνοι Εργαστηρίου πρέπει να διατίθενται στο Ε.Κ. για να συνεργάζονται με τον/η Δ/ντή/ρια του Ε.Κ. για θέματα λειτουργίας των εργαστηρίων.
3. Πρέπει να βρίσκονται στο σχολείο όλες τις ημέρες και ώρες υποχρεωτικά, όπως ισχύει και σήμερα.
Υπεύθυνοι Τομέα
1. Πρέπει να συνεργάζονται με τους/ις Υπεύθυνους/ες Εργαστηρίων και τον/η Δ/ντή/ρια του Ε.Κ. για τα θέματα λειτουργίας των Εργαστηρίων.
2. Παραμένουν στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες, όπως ισχύει και σήμερα.
Εκπαιδευτικοί ΤΕ και ΔΕ
1. Πρέπει να συνεργάζονται με τους/ις Υπεύθυνους/ες Εργαστηρίων και τον/η Δ/ντή/ρια του Ε.Κ. για τα θέματα λειτουργίας των Εργαστηρίων.
2. Παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες.
Βαρβάρα Πετρίδου
Διευθύντρια 1ου Ε.Κ. Β΄Αθήνας – Αγίας Παρασκευής
Τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΚΈΝΤΡΑ (ΕΚ) ΣΉΜΕΡΑ και παλιότερα ΣΕΚ αποτελούσαν το βασικό πυλώνα της ΤΕΕ.
Είναι ο χώρος της εφαρμογής της θεωρίας στην πράξη, παρέχουν εργαστηριακή διδασκαλία σε μαθητές επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και ΙΕΚ, είναι αυτός (ο χώρος εκπαίδευσης) που οι απόφοιτοι δεκαετιών επικαλούνται, όταν αναφέρονται στις σπουδές τους, ως ένδειξη σημαντικότητας για την εκπαίδευσή τους.
Βελτιωτικές κινήσεις γίνονταν από τις προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου αναγνωρίζοντας τη χρησιμότητα τους.
Παρατηρείται ότι με το ΣΝ αποσαθρώνεται η δομή τους με:
Κατάργηση των συλλογικών οργάνων του ΕΚ, όπως αυτή του ΣΔ
Κατάργηση (επί της ουσίας) των υπευθύνων τομέων που είχαν αντικείμενο την οργάνωση και λειτουργία τους
Κατάργηση του ρόλου των υπεύθυνων εργαστηρίων, που είναι καταλυτική για τη σωστή και ασφαλή λειτουργία των εργαστηρίων, αλλά και για τη αξιοποίηση και διασφάλιση του εξοπλισμού.
Αν το ζητούμενο είναι η αναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης ακολουθώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις της κοινωνίας, αυτό «περνάει» μέσα από τη:
• δημιουργία αυτόνομων, πλήρως εξοπλισμένων Εργαστηριακών Κέντρων (ΕΚ), κατάλληλα διαρθρωμένων με διακριτές αρμοδιότητες και ρόλους, που θα μπορούν να εξυπηρετούν τα εργαστηριακά μαθήματα των ΕΠΑ.Λ και των ΔΙΕΚ .
• Ουσιαστική διοικητική διάρθρωση με Δ/ντες, Υποδ/ντές, Τομεάρχες, Υπευθύνους Εργαστηρίων, που μαζί με τους διδάσκοντες θα αποτελούν ένα συλλογικό όργανο ενισχυμένων αρμοδιοτήτων .
Τέλος, κάνοντας μια αποδελτίωση των λεπτομερέστατων ανησυχιών, των προβληματισμών, των προτάσεων των συναδέλφων(με τους οποίους και συμφωνώ), καταλήγω ότι η εφαρμογή αυτούσιου αυτού του νόμου θα είναι ενάντια από τις προσδοκίες της εκπαιδευτικής κοινότητας της ΤΕΕ για βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και επιπλέον θα οδηγήσει σε μαρασμό και αποδυνάμωση της.