Στον ν. 4186/2013 (Α΄193), μετά το άρθρο 6Β, προστίθεται άρθρο 6Γ ως εξής:
«Άρθρο 6Γ
Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου
1. Σε κάθε Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.), το οποίο δεν εντάσσεται σε Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), συστήνεται Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.) που αποτελεί όργανο διοίκησης του ΕΠΑ.Λ. και η οποία συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, η οποία αναρτάται στο διαδίκτυο σύμφωνα με τα άρθρα 76 και 77 του ν. 4727/2020 (Α΄ 184).
2. Στην Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. μετέχουν ως μέλη με θητεία τεσσάρων (4) ετών: α) ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ. ως πρόεδρος, β) ο/οι Υποδιευθυντής/ντές του ΕΠΑ.Λ., γ) ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.), όπου υπάρχει E.K. και δ) οι Τομεάρχες του ΕΠΑ.Λ..
3. Η Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες :
α) Υποβάλλει εισηγήσεις στη Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την υλοποίηση καινοτομιών, ερευνητικών προγραμμάτων και συνεργασιών, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες, τις ερευνητικές προτεραιότητες και τις συνθήκες λειτουργίας του οικείου ΕΠΑ.Λ., καθώς και δράσεων προσφοράς του στην τοπική κοινωνία,
β) συνεργάζεται με τον σύλλογο διδασκόντων για την κατάρτιση του σχεδίου προγραμματισμού δράσεων και τη χάραξη των εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου,
γ) ενημερώνει τη Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για τις ερευνητικές δραστηριότητες του ΕΠΑ.Λ. και τη συνεργασία του με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ερευνητικούς φορείς, κοινωφελή ιδρύματα και επιχειρήσεις,
δ) σχεδιάζει, προγραμματίζει και έχει την ευθύνη, από κοινού με τον σύλλογο διδασκόντων, για τις επιμορφωτικές δραστηριότητες των εκπαιδευτικών του ΕΠΑ.Λ.,
ε) αναπτύσσει συνεργασίες με το πλησιέστερο Κ.Ε.Ε.Κ., με τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων και της τοπικής αυτοδιοίκησης που συμμετέχουν ως μέλη στα οικεία Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), ιδίως σε θέματα που σχετίζονται με την εξεύρεση επαγγελματικών χώρων για την πρακτική άσκηση των μαθητών, την υλικοτεχνική υποδομή και τους οικονομικούς πόρους του σχολείου,
στ) αναθέτει στους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑ.Λ. συγκεκριμένα καθήκοντα που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, με βάση τα προγράμματα σπουδών των ΕΠΑ.Λ., τον επαγγελματικό προσανατολισμό, την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, την πρακτική άσκηση των μαθητών, καθώς και την εφαρμογή προγραμμάτων εισαγωγής και διδακτικής αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και της πληροφορικής, πράσινων και ψηφιακών δεξιοτήτων,
ζ) εισηγείται στο Σ.Σ.Π.Α.Ε. την κατάργηση, την προσθήκη και τον επανακαθορισμό των τομέων και ειδικοτήτων του οικείου ΕΠΑ.Λ..
4. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, συγκροτείται σε κάθε ΕΠΑ.Λ. η Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.).
5. Κατά τα λοιπά, για τη λειτουργία των Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. εφαρμόζονται τα άρθρα 13 έως 15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 145).».
Άρθρο 21 – Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου
Α) Η Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.) να συγκροτείται με απόφαση της ΔΔΕ ή της ΠΔΕ
Β) Πρέπει να συμμετέχει σε αυτή και ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ.
Άρθρο 21 – Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου
Α) Για ποιο λόγο η Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.) που αποτελεί όργανο διοίκησης του ΕΠΑ.Λ., το οποίο δεν εντάσσεται σε Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και όχι τη ΔΔΕ ή της ΠΔΕ;
Β) Γιατί δεν συμμετέχει σε αυτή και ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ.;
Άλλη μια άσκοπη επιτροπή. Στην Επιτροπή Συντονισμού των ΕΠΑ.Λ πρέπει να υπάρχει και ο Σύλλογος Διδασκόντων και να αποφασίζει για όλα αυτά που τον αφορούν.
Το παρών Σχέδιο Νόμου μπορεί να αποτελέσει την μεγάλη ευκαιρία να συνδεθούν τα τεχνικά επαγγέλματα με την παραγωγή και να αναπτύξουν οι μαθητές της Ε.Ε.Κ. και οι μελλοντικοί νέοι εργαζόμενοι, δεξιότητες που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και τις προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας και θα συνδέονται με τους βασικούς πυλώνες της «πράσινης και γαλάζιας» οικονομίας (βιώσιμη ανάπτυξη, αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων, κυκλική οικονομία, ενεργειακή αποδοτικότητα κ.α.)
Θα είναι σημαντικό και ιδιαίτερα αναπτυξιακό να συμμετέχουν στα ακόλουθα όργανα- επιτροπές: Κεντρικό Συμβούλιο Ε.Ε.Κ. (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ), Συμβούλιο Κ.Ε.Ε.Κ., Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.) και στην Επιτροπή Συντονισμού ΕΠΑ.Λ. (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ), υπηρετούντες Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ειδικοτήτων ΠΕ80 – ΠΕ90 ανάλογα με την έδρα τους, την περιοχή ευθύνης τους και χωροθέτηση των Κ.Ε.Ε.Κ., Σ.Σ.Π.Α.Ε., Π.ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Λ. Σήμερα μετά την ολοκλήρωση των τοποθετήσεων υπάρχουν συνολικά 87 υπηρετούντες Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ειδικοτήτων ΠΕ80-ΠΕ90.
Θετική η συμμετοχή Τομεραχών ΕΠΑΛ
Να καταργηθεί αυτή η ρύθμιση (η ‘ε’ αρμοδιότητα της Ε.Σ.Ε.Π.Α.Λ.)… ΔΕΝ είναι δυνατόν, οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και οι τομεάρχες, να σχετίζονται με οποιονδήποτε τρόπο με την υλικοτεχνική υποδομή και τους οικονομικούς πόρους των σχολείων, τα οποία είναι αρμοδιότητα του κράτους.
“2. Στην Ε.Σ. ΕΠΑΛ …….”
Μου φαίνεται λίγο μπλεγμένο διότι εμπλέκει Δ/ντή και Υπδ/ντή Ε.Κ. ενώ η Ε.Σ. ΕΠΑΛ υπάρχει όπου δεν υπάρχει Ε.Κ.
Το άρθρο 21 του νομοσχεδίου αποτελεί μια θετική πρωτοβουλία για τη βελτίωση της διοίκησης και της λειτουργίας των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.). Η σύσταση της Επιτροπής Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.) αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη, καθώς παρέχει στο σχολείο ένα ισχυρό όργανο διοίκησης που θα συμβάλλει στην ενίσχυση της συνεργασίας και της συντονισμένης δράσης όλων των εμπλεκομένων φορέων.
Η σύνθεση της Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. είναι αντιπροσωπευτική και περιλαμβάνει εκπροσώπους όλων των σημαντικών φορέων του σχολείου, Αυτό θα συμβάλει στην ενίσχυση της συνεργασίας και της συλλογικής λήψης αποφάσεων.
Οι αρμοδιότητες της Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. είναι ευρείες και περιλαμβάνουν τόσο θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική λειτουργία του σχολείου, όσο και θέματα που αφορούν την σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία και την αγορά εργασίας. Αυτό θα συμβάλει στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του σχολείου και στην προώθηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Προβλέπεται Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου.
Επιπλέον φόρτος εργασίας και γραφειοκρατία.
Τα πρόσωπα υπάρχουν ούτως ή άλλως. Δε χρειάζεται να βαφτιστούν Επιτροπή.
Παγιώνεται η εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας αφού θα είναι μέρος των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής.
Δεν είναι σαφές: σε ένα ΕΠΑΛ που δεν συστεγάζεται με ΕΚ (άρα δεν θα γίνει ΚΕΕΚ) πού θα γίνονται τα εργαστηριακά μαθήματα; Θα πρέπει πάλι, όπως γίνεται μέχρι τώρα, οι μαθητές να μετακινούνται σε άλλο χώρο – δηλαδή στο κοντινότερο ΚΕΕΚ; Αυτό ήταν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ισχύουσας κατάστασης και δημιουργούσε, μαζί με το καθεστώς των διαθέσεων, τεράστια προβλήματα στην οργάνωση και την λειτουργία των ΕΠΑΛ αυτών. Επιπλέον, τώρα πως θα μετακινούνται μαθητές και εκπαιδευτικοί σε άλλο χώρο που ουσιαστικά ανήκει σε άλλη σχολική μονάδα; Αυτό προκαλεί προβλήματα αρμοδιοτήτων και ευθύνης επίβλεψης των (να μην το ξεχνάμε, ανήλικων) μαθητών.
Το ίδιο πρόβλημα θα έχουν και τα πολλά μικρά ΕΠΑΛ της επαρχίας τα οποία είναι μακριά από τα υπάρχοντα Εργαστηριακά Κέντρα.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΗΜΑ ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ!
Άρα στα ΕΠΑΛ που δεν συστεγάζονται με ΕΚ θα πρέπει να ιδρυθούν με την εφαρμογή του νόμου αυτοδίκαια Σχολικά Εργαστήρια μαζί με τις Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. Έτσι το κάθε ΕΠΑ.Λ. θα μπορεί να λειτουργήσει αρχικά με κάποιους τομείς (να μην ξεχνάμε ότι σχεδόν οι μισοί τομείς απαιτούν εργαστήρια που είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθούν και έχουν σχετικά χαμηλό κόστος) και στη συνέχεια να αναζητήσει πόρους (είτε από τον Δήμο είτε από χορηγίες) για να φτιάξει εργαστήρια για τους υπόλοιπους τομείς, αν το θέλει φυσικά.
Μήπως όλες αυτές οι αρμοδιότητες (παλιές και νέες) επιβαρύνουν πολύ όλο το προσωπικό της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (στελέχη και προσωπικό), σε σχέση πάντα με τη Γενική Εκπαίδευση; Γιατί να θέλει κάποιος να υπηρετεί σε αυτή, με τις ίδιες απολαβές;