Στον ν. 4186/2013 (Α΄193), μετά από το άρθρο 6, προστίθεται άρθρο 6A ως εξής:
«Άρθρο 6Α
Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων
1. α) Τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) είναι σχολικές μονάδες που ανήκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και διακρίνονται σε ημερήσια και εσπερινά.
β) Σε κάθε ΕΠΑ.Λ., στο οποίο φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι εβδομήντα (270) μαθητές, ορίζεται και τρίτος Υποδιευθυντής. Όταν στο ΕΠΑ.Λ. φοιτούν περισσότεροι από πεντακόσιοι (500) μαθητές, ορίζεται και τέταρτος Υποδιευθυντής. Για τη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησής τους εφαρμόζονται τα άρθρα 30 έως 49 του ν. 4823/2021 (Α΄ 136), περί επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης.
γ) Για τα συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ., επιτρέπεται να λειτουργεί ένα (1) μόνο ΕΠΑ.Λ. στον ίδιο κύκλο λειτουργίας. Αν λειτουργούν ταυτόχρονα περισσότερα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, αυτά συγχωνεύονται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α΄146). Για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ. που έχει προκύψει από τη συγχώνευση, λειτουργεί Γραμματεία, η οποία στελεχώνεται με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι αποσπώνται, ύστερα από αίτησή τους, για την άσκηση διοικητικού έργου στο ΕΠΑ.Λ..
2. Η φοίτηση είναι τριών (3) ετών και περιλαμβάνει τις τάξεις Α, Β’ και Γ’.
3. Το σύνολο των μαθημάτων δύναται να πραγματοποιείται σε ειδικά διαμορφωμένες θεματικές αίθουσες διδασκαλίας. Αν ο αριθμός των αιθουσών δεν επαρκεί, οι αίθουσες διδασκαλίας δύναται να είναι διαθεματικές.
4. Στο σύνολο των ΕΠΑ.Λ. εφαρμόζονται τα προγράμματα σπουδών, το εκπαιδευτικό υλικό, οι διδακτικές πρακτικές, τα προγράμματα αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων, τα πρότυπα διοίκησης και λειτουργίας του σχολείου, οι πρακτικές μέθοδοι διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης, η εισαγωγή νέων επαγγελματικών τομέων και ειδικοτήτων, σύμφωνα με τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας και η εναρμόνιση των επαγγελματικών τομέων και ειδικοτήτων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας με σκοπό την πρακτική άσκηση και την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων, μετά από την πιλοτική εφαρμογή τους στα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (Π.ΕΠΑ.Λ.) σύμφωνα με τις περ. στ), ζ) και η) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4763/2020 (Α΄254).
5. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αποσπώνται, ύστερα από αίτησή τους, εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για την άσκηση διοικητικού έργου στο συγχωνευόμενο ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το παρόν.»
Θα πρέπει να υλοποιηθούν οι διατάξεις του άρθρου 5 του Εκπαιδευτικού Οδηγού των Πρότυπων ΕΠΑΛ, σχετικά με την:
Α) Πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού αυξημένων προσόντων
Β) Ίδρυση του Κέντρου Επιμόρφωσης
Γ) Επιμόρφωση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού
Επιπρόσθετα, απαιτείται, σε πρώτο – δοκιμαστικό – στάδιο στα ΠΕΠΑΛ, η υλοποίηση των προτάσεων Αναμόρφωσης των Προγραμμάτων Σπουδών που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο της αναβάθμισης των Τομέων και Ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ, όπως αυτές κατατέθηκαν στο ΙΕΠ.
Η ενίσχυση της Τεχνικής & επαγγελματικής εκπαίδευσης θα έπρεπε να ξεκινήσει από τα προγράμματα σπουδών, και από τη συγγραφή νέων βιβλίων. Δεν νοείται επαγγελματικές ειδικότητες να διδάσκονται από βιβλία που γράφτηκαν το 2000 για τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια.
Με το ν/σ προκαλούνται καταργήσεις και συγχωνεύσεις των ΕΠΑ.Λ. Διαμορφώνεται με αυτό τον τρόπο δημιουργία «κενού χώρου» για την Κατάρτιση. με κίνδυνο απώλειας οργανικών θέσεων λόγω κατάργησης ειδικοτήτων που συμπίπτουν με αυτές των ΣΑΕΚ (ΙΕΚ). Οι συμπίπτουσες θα καταργούνται υποθέτω από τα ΕΠΑΛ αφού κρίνει το ΣΣΠΑΕ με τη σύνθεση του να στηρίζεται στα στελέχη των ΣΑΕΚ (ΙΕΚ).
Με το ν/σ δημιουργούνται λόγω των συγχωνεύσεων σχολικές μονάδες μεγάλου μεγέθους, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές και τις ανάλογες διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες (Γραμματεία-Επιστάτης-Τεχνική υποστήριξη), δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες & ευνοούν τα φαινόμενα σχολικής βίας και παραβατικότητας.
Οι συγχωνεύσεις ΕΠΑΛ θα δημιουργήσουν, σε πολλές περιπτώσεις, σχολεία τα οποία δεν θα είναι εύκολα διαχειρίσιμα, από άποψη πλήθους μαθητών και εκπαιδευτικών, καθώς αυτά θα έχουν πάνω από 800-1000-1200 μαθητές και πάνω από 100-120-140 εκπαιδευτικούς.
Τα τελευταία χρόνια, είμαστε μάρτυρες πολλών παραβατικών συμπεριφορών και περιστατικών. Η συγχώνευση σχολείων θα οδηγήσει σε σχολεία μεγαθήρια τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα και θα έχουμε έξαρση των φαινομένων, με αρνητικές συνέπειες για όλους.
Είναι γεγονός ότι η συγχώνευση σχολείων και η δημιουργία σχολείων με μεγάλο αριθμό μαθητών χωρίς την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή και χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου του μεγάλου αριθμού μαθητών οδηγεί σε υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ποιος γονιός θα στείλει το παιδί του σε ένα σχολείο, όπου υπάρχουν πάνω από 1000 μαθητές; Πως ο Εκπαιδευτικός στην εφημερία του μπορεί να αναλάβει την ευθύνη για την ασφάλεια τόσων παιδιών;
Η παρ. 2 του Άρθρου 19 να τροποποιηθεί ως ακολούθως
Στον ν. 4186/2013 (Α΄193), μετά από το άρθρο 6, προστίθεται άρθρο 6A ως εξής:
«Άρθρο 6Α
Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων
1…………………………………………………………………………………………………………………..
2. Η φοίτηση είναι τριών (3) ετών, περιλαμβάνει τις τάξεις Α, Β’ και Γ’ και είναι προσβάσιμη σε κωφούς και βαρήκοους μαθητές μέσω διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα.
3…………………………………………………………………………………………………………………..
Η συγχώνευση δημιουργεί γίγαντες για να λειτουργήσει θέλει οργάνωση… όπως η σταθερή γραμματειακή υποστήριξη (όχι από εκπαιδευτικούς για συμπλήρωση ωραρίου), από διορισμό επιστατών, κτήριο και τεχνική υποστήριξη και αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για κυρώσεις στους μαθητές.
Για τα προγράμματα σπουδών! Από εκεί και από τα βιβλία έπρεπε να ξεκινήσει η μεταρρύθμιση! Δεν νοείται επαγγελματικές ειδικότητες να διδάσκονται από βιβλία που βασίζονται σε προγράμματα σπουδών που γράφτηκαν το 2000 για τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια.
Τα σχολεία πρέπει να είναι μικρά και ευέλικτα. Τα τμήματα εργαστηρίων πρέπει να έχουν μικρό αριθμό μαθητών στα εργαστηριακά μαθήματα και συνολικά μικρό αριθμό μαθητών ανά τάξη, ώστε να υπάρχει διαπροσωπική σχέση εκπαιδευτικών και μαθητών. Τα τεράστια απρόσωπα σχολεία δεν διορθώνονται με έναν υποδιευθυντή. Πρέπει να υπάρχει σύλλογος διδασκόντων με πολλές αρμοδιότητες και να οργανώνει δράσεις και εκδομες.επισης χρειάζονται επειγόντως νέα κτίρια και επισκευή των παλαιών κτιρίων. Πρέπει να ενισχυθούν τα ΕΚ. Όχι να απογυμνωθουν από εκπαιδευτικούς.
Άρθρο 19
Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων- Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν.4186/2013
Άρθρο 6 Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων
Υπάρχουν ασάφειες και προχειρότητα σε πολύ σοβαρά θέματα που θίγει το συγκεκριμένο άρθρο, όπως αναφέρει στον αριθμό των Υποδιευθυντών.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. πρέπει να τοποθετούνται, ανεξαρτήτως του αριθμού μαθητών που φοιτούν σε αυτά, Υποδιευθυντές. Όταν στο ΕΠΑ.Λ. φοιτούν έως 100 μαθητές ορίζεται ένας Υποδιευθυντής, και κλιμακωτά έως 500 μαθητές να ορίζεται τέταρτος, με παράλληλη μείωση ωραρίου 8 ωρών για τον κάθε έναν από αυτούς και επιπλέον αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης.
Η πρόταση αυτή θα συμβάλλει στη βελτίωση της διοίκησης των σχολικών μονάδων και την αποτελεσματικότερη άσκηση των διοικητικών καθηκόντων της σχολικής μονάδας, προάγοντας ταυτόχρονα την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας των υπολοίπων εκπαιδευτικών.
Σχολεία άνω των 500 μαθητών δεν πρέπει να υφίστανται.
Για την εύρυθμη λειτουργία κάθε ΕΠΑ.Λ., πρέπει να λειτουργεί Γραμματεία, η οποία να στελεχώνεται με μόνιμους Γραμματείς.
Δεν θα δεχθούμε κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών με πρόσχημα τον «εξορθολογισμό» τους.
Αντί να συγχωνεύει το Υπουργείο και να δημιουργεί υπερμεγέθεις σχολικές μονάδες, οφείλει να βρει χώρους και να κατασκευάσει νέα κτίρια με σύγχρονες προδιαγραφές, εξοπλισμό και πρόσβαση για ΑΜΕΑ, με στόχο το σύνολο της μαθητικής κοινότητας να απολαμβάνει υψηλής ποιότητας δημόσια εκπαίδευση, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς.
Το νομοσχέδιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνσή, είναι αναγκαίος ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στο ΕΠΑΛ και στο Εργαστηριακό Κέντρο. Το Εργαστηριακό Κέντρο πρέπει να ασχολείται με τη σωστή λειτουργία των εργαστηρίων και ο ρόλος του πρέπει να είναι καθαρά τεχνικός-διαχειριστικός. Το Σχολείο των παιδιών πρέπει να είναι ΕΝΑ.
Είναι επίσης κατανοητό ότι με το νομοσχέδιο επιχειρείται ώθηση των μεγάλων κέντρων επαγγελματικής εκπαίδευσης, εξού και η δημιουργία των campus. Ωστόσο πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη και για τα μικρά και μεσαία ΕΠΑΛ, ειδικά για το θέμα των Υποδιευθυντών. Ο ρόλος των Υποδιευθυντών είναι κρίσιμος στη λειτουργία του Σχολείου.
Υπάρχει πρόβλεψη για 3ο Υποδιευθυντή σε ΕΠΑΛ με περισσότερους από 270 μαθητές. Δεν υπάρχει όμως ειδική πρόβλεψη για 2ο Υποδιευθυντή, επομένως θα ισχύει ότι και στα υπόλοιπα Σχολεία, δηλαδή μέχρι 120 μαθητές κανένας υποδιευθυντής για περισσότερους από 120 μαθητές και μέχρι 270, ένας Υποδιευθυντής. Αυτό δημιουργεί ανισορροπία αφού πρακτικά δεν ορίζεται ποτέ 2ος Υποδιευθυντής.
Προτείνεται η εξής κλιμάκωση : μέχρι 120 μαθητές, ένας Υποδιευθυντής (όπως έχει προβλεφθεί για τα ΠΕΠΑΛ), από 121 μέχρι 270 δύο Υποδιευθυντές.
Στην Ελλάδα σήμερα λειτουργούν πάνω από 400 ΕΠΑΛ και ενώ ελπίζαμε για αίθουσες με μέγιστο αριθμό 22 μαθητές ανά τάξη και ιδρύσεις νέων ΕΠΑΛ, το Υπουργείο προτείνει σαν καλή πρακτική τη συγχώνευση. Το οργανωμένο σχολείο, όπου καθηγητές και μαθητές γνωρίζονται καλά μεταξύ τους, με μια σχέση άκρως παιδαγωγική και ανθρώπινη θα μετατραπεί σε χαοτικό και απρόσωπο, όπου θα αυλίζονται πάνω απο 1000 μαθητές και εύκολα θα παρεισφρύουν εξωσχολικά στοιχεία σε αυτό.
Αφού το Υπουργείο πρόκειται να διαθέσει τόσα κονδύλια για τη μεταρρύθμιση που σχεδιάζει να υλοποιήσει, αντί για συγχωνεύσεις να κατασκευάσει νέα κτήρια με σύγχρονες προδιαγραφές, με στόχο το σύνολο της μαθητικής κοινότητας να απολαμβάνει υψηλής ποιότητας δημόσια σχολική στέγη και εξοπλισμό, χωρίς διακρίσεις.
Δε θα δεχτούμε κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών με πρόσχημα τον «εξορθολογισμό» τους.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. να τοποθετούνται, ανεξαρτήτως του αριθμού μαθητών που φοιτούν σε αυτά, Υποδιευθυντές.
Να μειωθεί το διδακτικό ωράριο των Υποδιευθυντών τουλάχιστον 8 ώρες του αρχικού, για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αρμοδιότητές τους και στο φόρτο εργασίας που επωμίζονται.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. να λειτουργεί Γραμματεία, με θέσεις μόνιμου προσωπικού που θα καλύπτονται μετά από μετάταξη και όχι απόσπαση ή υπεραριθμία.
Στην Ελλάδα σήμερα λειτουργούν πάνω από 400 ΕΠΑΛ και ενώ ελπίζαμε για αίθουσες με μέγιστο αριθμό 22 μαθητές ανά τάξη και ιδρύσεις νέων ΕΠΑΛ, το Υπουργείο προτείνει σαν καλή πρακτική τη συγχώνευση. Το οργανωμένο σχολείο, όπου καθηγητές και μαθητές γνωρίζονται καλά μεταξύ τους, με μια σχέση άκρως παιδαγωγική και ανθρώπινη θα μετατραπεί σε χαοτικό και απρόσωπο, όπου θα αυλίζονται πάνω απο 1000 μαθητές και εύκολα θα παρεισφρύουν εξωσχολικά στοιχεία σε αυτό.
Αφού το Υπουργείο πρόκειται να διαθέσει τόσα κονδύλια για τη μεταρρύθμιση που σχεδιάζει να υλοποιήσει, αντί για συγχωνεύσεις να κατασκευάσει νέα κτήρια με σύγχρονες προδιαγραφές, με στόχο το σύνολο της μαθητικής κοινότητας να απολαμβάνει υψηλής ποιότητας δημόσια σχολική στέγη και εξοπλισμό, χωρίς διακρίσεις.
Δε θα δεχτούμε κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών με πρόσχημα τον «εξορθολογισμό» τους.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. να τοποθετούνται, ανεξαρτήτως του αριθμού μαθητών που φοιτούν σε αυτά, Υποδιευθυντές.
Να μειωθεί το διδακτικό ωράριο των Υποδιευθυντών τουλάχιστον 8 ώρες του αρχικού, για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αρμοδιότητές τους και στο φόρτο εργασίας που επωμίζονται.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. να λειτουργεί Γραμματεία, με θέσεις μόνιμου προσωπικού που θα καλύπτονται μετά από μετάταξη και όχι απόσπαση ή υπεραρυθμία.
Σχετικά με το 1γ:
Αυτό θα οδηγήσει – υπολογίζοντας στενά μόνο τα σχολεία που το συγκρότημα δεν κατατμείται γεωγραφικά – σε συγχωνεύσεις περίπου 40 ή 45 σχολείων (αναλόγως αν αφορά και τη Σιβιτανείδιο) σε 20 ή 21.
Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό οδηγεί σε σχολεία των 800 μαθητών, σε κάποιες 1000 και σε κάποιες 1200. Σε κάποιες περιορίζεται σε 500-600 παιδιά.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων απλώνει το σχολείο σε πολλαπλά κτήρια με αντίστοιχους αύλιους χώρους.
Ο σύλλογος του νέου σχολείου αναμένεται να έχει μεταξύ 80 και 160 καθηγητές, τουλάχιστον πριν προκύψουν πλεονάσματα εκπαιδευτικών ιδιαίτερα γενικών μαθημάτων.
Αυτό σημαίνει ότι:
– κανείς (δ/ντης, υποδ/ντης, εφημερεύον, φύλακας, ή επιστάτης αν υπάρχει) δεν θα μπορεί να αναγνωρίζει το σύνολο των μαθητών και άρα να εντοπίζει εξωσχολικούς που είναι συχνά υπεύθυνοι για πολλά από τα προβλήματα των σχολείων
– ο έλεγχος του χώρου στα διαλλείματα θα αποτελεί έναν εφιάλτη (πολλαπλοί χώροι αύλησης ή μεγάλη συγκέντρωση μαθητών οι 2 κακές επιλογές).
– η λειτουργία του συλλόγου ως όργανο διοίκησης του σχολείου καθίσταται από δυσχερής έως ανέφικτη λόγω του μεγέθους του
Και αυτά χωρίς να υπολογίσει κανείς στα αρνητικά την απώλεια οργανικών.
Όσοι από εμάς είναι αρκετά παλιοί για να έχουν ζήσει σχολεία 700 και 1000 μαθητών γνωρίζουν πόσο αρνητικές θα είναι οι συνέπειες αυτής της ρύθμισης.
ΠΡΈΠΕΙ να λειτουργούν γραμματείες σε ΟΛΑ τα ΕΠΑΛ και να στελεχώνονται ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών που φοιτούν σε αυτά. Πχ, ένα ΕΠΑΛ με περισσότερους από 250 μαθητές, θα πρέπει να έχει δύο άτομα στη γραμματεία, ένα με 450 μαθητές να έχει τρία άτομα και σε ΕΠΑΛ με 600 μαθητές και πάνω, η γραμματεία να στελεχώνεται από 4 άτομα. ΑΜΕΣΗ πρόσληψη διοικητικού προσωπικού γι αυτό το σκοπό και επικουρικά, ένταξη της Γραμματειακής Υποστήριξης στα ΕΠΑΛ, στην κινητικότητα των Δ.Υ.
Άρθρο 21 – Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου
Α) Για ποιο λόγο η Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.) που αποτελεί όργανο διοίκησης του ΕΠΑ.Λ., το οποίο δεν εντάσσεται σε Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και όχι τη ΔΔΕ ή της ΠΔΕ;
Β) Γιατί δεν συμμετέχει σε αυτή και ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ.;
ΑΡΘΡΟ 19 – Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων
Από τα προγράμματα σπουδών, και από τη συγγραφή νέων βιβλίων και βοηθητικών παιδαγωγικών εργαλείων, θα έπρεπε να ξεκινήσει η μεταρρύθμιση της ΕΕΚ. Δεν νοείται επαγγελματικές ειδικότητες να διδάσκονται από βιβλία που βασίζονται σε προγράμματα σπουδών που γράφτηκαν το 2000 για τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια.
Προκαλούνται καταργήσεις και συγχωνεύσεις των ΕΠΑ.Λ., χωρίς καμία μελέτη τόσο των αριθμητικών, όσο και των ποιοτικών δεδομένων. Διαμορφώνεται με αυτό τον τρόπο μείωση των δαπανών και δημιουργία «κενού χώρου» για την Κατάρτιση. Οι σχολικές μονάδες, μεγάλου μεγέθους, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές και τις ανάλογες διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες, αφενός μεν δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες, αφετέρου δε ευνοούν την αποτελεσματική αντιμετώπιση για τα φαινόμενα σχολικής βίας και παραβατικότητας.
Η συγχώνευση ΕΠΑ.Λ. της ίδιας ζώνης, οδηγεί σε αρκετές περιπτώσεις, στη δημιουργία συγκροτημάτων ΕΠΑΛ των 600, 800 και 1000 μαθητών. Άσχετα από τον αριθμό των υποδιευθυντών, η παιδαγωγική διαχείριση, η αναγνώριση εξωσχολικών, η αποφυγή επεισοδίων, ζημιών κλπ. σε σχολεία με πάνω από 300 μαθητές είναι δύσκολη. Το ίδιο ισχύει και για την επόπτευση του χώρου, ο οποίος εξ ανάγκης απλώνεται πολύ.
Αυτά χωρίς να υπολογίζονται οι κίνδυνοι απώλειας οργανικών, κατάργησης ειδικοτήτων που συμπίπτουν με αυτές των ΙΕΚ κλπ. Οι συμπίπτουσες θα καταργούνται προφανώς από τα ΕΠΑΛ αφού κρίνει το ΣΣΠΑΕ με τη γνωστή σύνθεση που στηρίζεται στα στελέχη των ΙΕΚ.
«Συστεγαζόμενα σχολεία», εννοούμε τη συστέγαση, στο ίδιο κτίριο και με τον ίδιο αύλειο χώρο, δύο ή περισσοτέρων μονάδων ίδιου ή διαφορετικού επιπέδου σπουδών.
Με βάση τον παραπάνω ορισμό έτσι λειτουργούν το 55% των δημοτικών σχολείων στην Ελλάδα, παρόμοιο ποσοστό στη Ε.Ε και το 58% των σχολικών μονάδων της Νέας Υόρκης. Αυτό γίνεται γιατί ποτέ δεν υπάρχουν επαρκείς πόροι (χρήματα και χώροι) για νέα σχολεία,
Λεπτομερέστερα με τον όρο «συστέγαση», εννοούμε το ίδιο ωράριο, τις ίδιες αίθουσες διδασκαλίας, τα ίδια γραφεία καθηγητών και λοιπών χώρων και το σημαντικότερο,
1. Οι σύλλογοι διδασκόντων πραγματοποιούν κοινές συνεδριάσεις όλων των διδασκόντων των συστεγαζομένων σχολείων για θέματα που αφορούν τη κοινή λειτουργία τους
2.Έχουν ενιαίο ταμείο
3. Τα εργαστήρια Πληροφορικής χρησιμοποιούνται και απο τα δύο σχολεία.
Δύο ΕΠΑΛ που χρησιμοποιούν την ίδια αυλή δεν σημαίνει ότι είναι συστεγαζόμενα, γιατι στη πράξη είναι τελείως ανεξάρτητα και αυτοδύναμα. Όσα δεν έχουν αυλή ή δυνατότητα διαχωρισμού, (γιατί υπάρχουν και σχολεία κύριε Υπουργέ σε ενοικιαζόμενες οικοδομές χωρίς αυλή) δεν έχουν κάν το ίδιο ωράριο. Αρκούν 15΄ ολίσθησης και οι μαθητές των δύο σχολείων να μην έρχονται σε καμία ανάμειξη και να είναι διαχειρίσιμοι και ελεγχόμενοι.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ να υπάρχει ένας υποδιευθυντής χωρίς το όριο του 120 μαθητών που υπάρχει σήμερα και ανα 120 άτομα να ενεργοποιείται και άλλη θέση υποδιευθυντή με 8 ωρη μείωση ωραρίων.
Η θέση του υποδιευθυντή είναι πιο ουσιαστική στο ΕΠΑ.Λ απο τους Τομεάρχες που κακώς μεταφέρονται στα επόμενα άρθρα στα ΕΠΑ.Λ
Καμία άλλη συγχώνευση. Θυμίζω επίσης τις συγχώνευση των ΕΚ που έγιναν ένα ανα δήμο και τώρα πάει να συγχωνεύσει και τα μεγάλα συγκροτήματα με στόχο να γίνουν και τα ΕΠΑ.Λ 1 ανα δήμο όταν υπάρχουν αντίστοιχα 3-4 ΓΕ.Λ ανα Δήμο που είναι τα σχολεία της γειτονιάς.
Στα συγκροτήματα οι ειδικότητες και οι τομείς μοιράζονταν αναλογικά. Με τη συγχώνευση δεν διασφαλίζεται ότι θα λειτουργούν όλοι οι τομείς και όλες οι ειδικότητες που υπήρχαν καθώς και θα περιοριστούν τα τμήματα της Α τάξης.
Απόσυρση της παρ. γ) και κατάργηση της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α΄146). Η παράγραφος είναι πολύ επικίνδυνη καθώς θα δημιουργήσει σχολεία τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα από άποψη μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς αυτά θα έχουν άνω των 1000 μαθητών και άνω των 150 εκπαιδευτικών δεν μπορεί να παρέχεται ποιοτική εκπαίδευση. Επίσης με την παράγραφο 3 διαφαίνεται να καταργούνται τα εργαστήρια των ΕΚ και να μετατρέπονται σε θεματικές αίθουσες
Με την παράγραφο 5 δίνεται η δυνατότητα να αποσπαστούν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας για γραμματειακή υποστήριξη. Θα πρέπει να γίνει μόνιμη και εξειδικευμένη η θέση ώστε να είναι αποτελεσματική η τοποθέτηση εργαζομένου. Οι θέσεις γραμματείας να καλύπτονται μετά από μετάταξη και όχι απόσπαση και πρέπει να υπάρχει σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. Πρέπει επίσης να ανοίξουν θέσεις για μαθητεία σε όλα τα ΕΠΑ.Λ ώστε να ασκούνται μαθητές από πλήθος ειδικοτήτων.
Πρέπει να δημιουργηθούν νέα κτίρια και όχι να συγχωνεύονται αυτά τα ελάχιστα που υπάρχουν.
Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ πρέπει να υπάρχει ένας υποδιευθυντής ανεξαρτήτως αριθμού μαθητών και ανα 150 άτομα να ενεργοποιείται και άλλη θέση υποδιευθυντή με περαιτέρω γενναία μείωση των ωραρίων τους γιατί ουσιαστικά δεν προλαβαίνουν τίποτα εντός του εργασιακού ωραρίου.
Ανω των 600 μαθητών πρέπει να ιδρύεται νέο σχολείο. Δεν είναι διαχειρίσιμο. Σήμερα στα περισσότερα σχολεία καρέκλα για να κάτσουν οι Υποδιευθυντές δεν υπάρχει, πόσο μάλλον γραφείο. Εξάλλου με την υπάρχουσα διατύπωση του 1) β) δεν υπάρχει κίνητρο για κανέναν Διευθυντή ΕΠΑ.Λ να εγγράψει πάνω από 510 μαθητές, αν θέλουν να έχουν την διαχείριση και την εποπτεία του σχολείου
Η καλή πρακτική των 22 μαθητών ανα τμήμα που υπάρχει στα πρότυπα δεν εμφανίζεται πουθενά. Σε κάθε ΕΠΑΛ να υπάρχουν 22 μαθητές μέγιστος αριθμός ανα τμήμα.
Όλα τα μαθήματα Πληροφορικής Γενικής Παιδείας, τομέα και ειδικότητας να διδάσκονται στις θεματικές αίθουσες και στον 13 μαθητή να υπάρχει δεύτερος εκπαιδευτικός καθώς επίσης και στα μαθήματα του τομέα Διοίκησης και Οικονομίας με τις ειδικοτητες τους να ισχύει το ίδιο.
Αν θέλουμε να μιλάμε για ποιοτική επαγγελματική εκπαίδευση να ιδρύετε και όχι να συγχωνεύετε σχολικές μονάδες.
Οι συγχωνεύσεις σχολείων θα δημιουργήσουν σχολεία τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα.
Οι συγχωνεύσεις φέρνουν μείωση και εξαφάνιση οργανικών θέσεων.
Αν θέλουμε να μιλάμε για ποιοτική επαγγελματική εκπαίδευση να ιδρύετε και όχι να συγχωνεύετε σχολικές μονάδες
4…………………………………………………Εκπαιδευτικό υλικό……………………………………………………….
Βιβλία σύγχρονα ,μονίμως επικαιροποιημένα δεν επιτυγχάνονται μέσω Διοικητικών Κρατικών Παρεμβάσεων-Συγγραφής και Αναπαραγωγής (ΙΕΚ-Διόφαντος) εξανεμίζοντας της δυνατότητες που μπορεί να παρέχει ο ιδιωτικός τομέας έκδοσης βιβλίων.
Δεν αναρωτιέται ΚΑΝΕΙΣ γιατί το Ευγενίδειο Ίδρυμα σταμάτησε να παράγει νέα βιβλία από όταν πρωτοψηφίστηκε το 1993 στη Βουλή (Ευρωπαϊκή Οδηγία από το 1980) ο νόμος περί πνευματικών Δικαιωμάτων;
Όσο για διδακτικό λογισμικό, το διεθνώς καλύτερο διδακτικό εποπτικό μέσο, μάλλον θα συνεχίσει να απουσιάζει.
Δεν είναι μυστικό ότι τα ΕΠΑΛ χαρακτηρίζονται «δύσκολα» σχολεία όσον αφορά το μαθητικό δυναμικό. Δυστυχώς, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είμαστε μάρτυρες πολλών παραβατικών συμπεριφορών και περιστατικών. Η συγχώνευση σχολείων θα οδηγήσει σε σχολεία μεγαθήρια τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα και θα έχουμε έξαρση των φαινομένων, με αρνητικές συνέπειες για όλους.
Η απόφαση για 3ο και 4ο Υποδιευθυντή είναι απολύτως σωστή. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να μειωθεί το ωράριο διδασκαλίας για όλους τους Υποδιευθυντές στην Αθμια και Βθμια εκπαίδευση.
Άμεσα μόνιμη θέση γραμματέα σε κάθε ΕΠΑΛ και ΕΚ αλλά και σε όλα τα σχολεία της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης. Η Διοίκηση όλων των σχολείων υποφέρει από τον υπέρογκο όγκο γραφειοκρατικής δουλειάς.
Τέλος ΕΠΑΛ και ΕΚ αποτελούν τον πυρήνα της Ε.Ε. Απαιτείται συνεργασία και συνεννόηση. Τα ΕΚ αποτελούν την πρόεκταση του επαγγελματικού χώρου του μαθητή. Η αποψίλωση τους σε ανθρώπινο δυναμικό δεν θα λύσει τυχόν προβλήματα επικοινωνίας/συνεργασίας με τα ΕΠΑΛ.
1. Θα πρέπει να μειωθεί το διδακτικό ωράριο των Υποδιευθυντών, τουλάχιστον στις μισές υποχρεωτικές ώρες. Δεν αρκεί να προσθέτεις άτομα ως υποδιευθυντές, όταν αυτοί θα έχουν σπαστά ωράρια, με κενές ώρες στο διδακτικό τους πρόγραμμα. Απλά δίνεις ενα επίδομα, αλλά δεν βοηθάς στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
2. Οι θέσεις διοικητικής γραμματείας θα πρέπει να καλύπτονται, μετά από μετάταξη εκπαιδευτικών ή άλλων δημοσίων υπαλλήλων ή με την κινητικότητα και όχι με απόσπαση εκπαιδευτικών. Να είναι μόνιμες οργανικές θέσεις, κάτι βεβαίως που φαντάζει ουτοπία, διότι παρότι το προέβλεπε και ο ν.1566/85, σε ελάχιστα σχολεία της χώρας υπάρχουν διοικητικοί υπάλληλοι, σε αντίθεση με την ΕΕ, της οποίας καλές πρακτικές φαντασιώνονται να εφαρμόσουν πολλοί συνεργάτες πολιτικών . Επιπλέον, είναι αναγκαίο να στελεχωθούν τα σχολεία με σχολικούς φύλακες.
3. Οι συγχωνεύσεις ΕΠΑΛ θα δημιουργήσουν, σε πολλές περιπτώσεις, σχολεία τα οποία δεν θα είναι εύκολα διαχειρίσιμα, από άποψη πλήθους μαθητών και εκπαιδευτικών, καθώς αυτά θα έχουν πάνω από 800-1000-1200 μαθητές και πάνω από 100-120-140 εκπαιδευτικούς.
Κανονικά ο νομοθέτης θα πρέπει να προβλέψει ανωτέρω όριο μαθητών για τη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Πάνω από αυτό το όριο (πχ των 500 μαθητών) θα πρέπει να ιδρύεται νέα Σχολική μονάδα. Θα πρέπει να εφαρμοστούν πολιτικές ώστε να χτιστούν νέα κτίρια για να στεγάσουν ΕΠΑΛ. Εδώ και δεκαετίες το κράτος νοικιάζει κτίρια (δείτε τα εκατ. € που ξοδεύονται στο σύνολο της χώρας).
Επιπλέον με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, σε πολλές των περιπτώσεων, υπάρχει σοβαρό θέμα να δημιουργηθούν ανεξέλεγκτες καταστάσεις από παραβατικές συμπεριφορές μαθητών, σε σχολικές αυλές, και λόγω της πληθώρας των μαθητών, οι οποίες δεν θα μπορούν να αντιμετωπιστούν εύκολα και άμεσα από τους/τις εκπαιδευτικούς. Βεβαίως τίθεται και θέμα στην ασφάλεια των μαθητών και πως αυτή θα διασφαλίζεται.
4. Οι συγχωνεύσεις των ΕΠΑΛ θα φέρουν μείωση και εξαφάνιση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών (κυρίως γενικής παιδείας), αλλά και εκατοντάδες μαθητές/τριες να μένουν εκτός των ΕΠΑΛ, λόγω έλλειψης κενών θέσεων…
Συνολικά, το άρθρο 19 αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Τα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο αυτό θα συμβάλλουν στην καλύτερη οργάνωση και λειτουργία των ΕΠΑ.Λ., στην παροχή ποιοτικής επαγγελματικής εκπαίδευσης στους μαθητές και στην καλύτερη προετοιμασία τους για την αγορά εργασίας.
Η συγχώνευση θα πρέπει να γίνει με κριτήρια. Είναι διαφορετική η συγχώνευση δυο μικρών ή μεσαίου μεγέθους ΕΠΑΛ και άλλο η συγχώνευση δυο μεγάλων ΕΠΑΛ. Είναι δύσκολο να στηριχθεί λειτουργικά ένα σχολείο με αριθμό μαθητών από 700 και πάνω.
Το ζήτημα της εφαρμογής των καινοτομιών των ΠΕΠΑΛ στα ΕΠΑΛ είναι μια καινοτομία αλλά με ποια κριτήρια ;
Τρεις είναι οι βασικές καινοτομίες του ΠΕΠΑΛ:
1. Τα 6 διαθεματικά μαθήματα της Α΄ τάξης με 2 καθηγητές
2. Η πρακτική άσκηση
3. Ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα
Για τα μαθήματα της Α΄ τάξης υπάρχει κάποια αξιολόγηση ότι λειτούργησαν καλά; Υπάρχουν δεδομένα για διαθεματικά project που υλοποιηθήκαν; Έχουν αναρτηθεί σε κάποια πλατφόρμα; Τίποτα από τα παραπάνω αλλά το υπουργείο θεωρεί ότι όλα είναι καλά οπότε να εφαρμοσθούν και στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ. Γιατί τέτοια βιασύνη ούτε 3 χρόνια δεν πέρασαν από την εφαρμογή τους. Μήπως θα πρέπει να δοκιμασθούν πρώτα και άλλα προγράμματα όπως για παράδειγμα του ΤΕΕ. Είμαστε ικανοποιημένοι με ένα χρόνο ειδικότητας από το επίπεδο γνώσεων των μαθητών μας; Στις περισσότερες ειδικότητες σίγουρα όχι. Οι απαιτήσεις της αγοράς είναι μεγάλες και ένα πτυχίο χωρίς επάρκεια γνώσεων και δεξιοτήτων δεν σημαίνει κάτι. Υπάρχει και η μαθητεία ώστε να αναπτυχθούν επαγγελματικά και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους. Εμπλεκόμενος στην μαθητεία από την πρώτη ημέρα να μου επιτραπεί ένα σχόλιο για τον συγκεκριμένο θεσμό. Τώρα που υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και από αυτούς που παλαιότερα έκαναν συλλόγους για να μην αφήσουν να γίνει η μαθητεία συμβαίνει κάτι το οποίο είναι ανεξήγητο. Την τρέχουσα περίοδο και ενώ το πληροφοριακό σύστημα άνοιξε εγκαίρως τον Μάιο του 23 η μαθητεία καθυστέρηση να ξεκινήσει όσο ποτέ άλλοτε, άρχισε τον Δεκέμβρη. Το ερώτημα είναι γιατί; Από Σεπτέμβριο είμαστε όλοι έτοιμοι και περιμένουμε. Τι περιμένουμε να βγει το Α ΦΕΚ μετά από 2 εβδομάδες να βγει το Β ΦΕΚ. Γιατί αυτά δεν ήταν έτοιμα; Έχει αναρωτηθεί κανείς την μαθητική διαρροή από το πρόγραμμα λόγω αυτής της καθυστέρησης; Στρατός, εγγραφή σε ΔΙΕΚ , ΙΙΕΚ και άλλες σχολές, εργασία. Είναι λογικό ένας απόφοιτος να περιμένει από τον Ιούνιο μέχρι τον Δεκέμβριο για να ξεκινήσει την μαθητεία; Τέλος υπάρχουν και προβλήματα με εργοδότες μετά από 6 μήνες αλλάζουν πολλά δεδομένα με αποτέλεσμα να ακυρώνονται θέσεις. Καλό θα είναι να έχουμε ενημέρωση πόσες θέσεις από τις 9550 καλύφθηκαν.
Η πρακτική άσκηση δεν λειτούργησε και απορώ πως παρουσιάζεται ως καινοτομία κάτι που δεν εφαρμόσθηκε πουθενά. Τα υπεύθυνα συμβούλια για την διασύνδεση με την αγορά εργασίας (ΣΣΠΑΕ) δεν έδωσαν αποτελέσματα. Η αλλαγή που γίνεται στο παρόν νομοσχέδιο με τις 22 μέρες πρακτικής για την Γ τάξη είναι δύσκολο να πετύχει. Άλλωστε δεν υπάρχουν επιχειρήσεις. Προσωπικά έκανα μια προσπάθεια σε μεγάλη εταιρεία χωρίς αποτέλεσμα.
Με τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα 22 δημιουργούνται πολλές νέες θέσεις. Σε συνδυασμό και με την μείωση ωραρίου λόγω τομεαρχών ΕΠΑΛ δημιουργείτε ένα σημαντικό επιπλέον οικονομικό κόστος. Έχει υπολογισθεί; Η μείωση των μαθητών ανά τάξη δημιουργεί καλύτερες συνθήκες διδασκαλίας. Προκύπτει ένα πρόβλημα όταν ο τομέας στην Β τάξη έχει 1 τμήμα των 22 μαθητών και στην Γ τάξη 2 ειδικότητες. Δημιουργεί πιθανόν ολιγομελές τμήμα.
Είναι αρκετά πρόωρο να εφαρμοσθούν οι καινοτομίες του ΠΕΠΑΛ στα ΕΠΑΛ και δεν υπάρχει αξιολόγησή τους.
Άμεση συγχώνευση των ΕΠΑΛ στην ίδια βάρδια και στο ίδιο κτίριο ή στην ίδια αυλή γιατί αποτελούν παρωδίες εκπαιδευτικών μονάδων. Επίσης χωροταξική τακτοποίηση των υπολοίπων ΕΠΑΛ, όπως μεταφορά των ΕΠΑΛ του ίδιου Δήμου στο ίδιο κτίριο εφόσον υπάρχει κτιριακή επάρκεια. Επιπλέον υπάρχουν περιπτώσεις εσπερινών ΕΠΑΛ που στεγάζονται σε κτίρια της Γενικής (το πρωί λειτουργεί στο ίδιο κτίριο Γυμνάσιο ή ΓΕΛ), ενώ υπάρχουν κτίρια πρωινών ΕΠΑΛ, συστεγαζόμενων με ΕΚ που μένουν ανεκμετάλλευτα στο βραδινό ωράριο και μαθητές και εκπαιδευτικοί μετακινούνται μεταξύ ΕΠΑΛ και ΕΚ.
Να μειωθεί το διδακτικό ωράριο των Υποδιευθυντών.
Οι θέσεις γραμματείας να καλύπτονται μετά από μετάταξη και όχι απόσπαση. Να είναι μόνιμες θέσεις.
Οι συγχωνεύσεις σχολείων θα δημιουργήσουν σχολεία τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα από άποψη μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς αυτά θα έχουν πάνω από 1000 μαθητές και πάνω από 150 εκπαιδευτικούς.
Άνω των 500 μαθητών πρέπει να ιδρύεται νέο σχολείο.
Οι συγχωνεύσεις φέρνουν μείωση και εξαφάνιση οργανικών θέσεων.
Αν θέλουμε να μιλάμε για ποιοτική επαγγελματική εκπαίδευση να ιδρύετε και όχι να συγχωνεύετε σχολικές μονάδες, με σύγχρονα εξοπλισμένα εργαστήρια, σύγχρονα βιβλία , σύγχρονες κτιριακές υποδομές.
-Αντί να συγχωνεύετε και να δημιουργείτε σχολικές μονάδες τέρατα, βρείτε χώρους και κατασκευάστε νέα κτήρια με σύγχρονες προδιαγραφές με στόχο το σύνολο της μαθητικής κοινότητας να απολαμβάνει υψηλής ποιότητας δημόσια σχολική στέγη και εξοπλισμό, χωρίς διακρίσεις.
γ) Για τα συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ., επιτρέπεται να λειτουργεί ένα (1) μόνο ΕΠΑ.Λ. στον ίδιο κύκλο λειτουργίας. Αν λειτουργούν ταυτόχρονα περισσότερα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, αυτά συγχωνεύονται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α΄146). Για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ. που έχει προκύψει από τη συγχώνευση, λειτουργεί Γραμματεία, η οποία στελεχώνεται με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι αποσπώνται, ύστερα από αίτησή τους, για την άσκηση διοικητικού έργου στο ΕΠΑ.Λ..
Άλλη μία διάταξη προς την σωστή κατεύθυνση. Ήδη σήμερα συγχρονίζονται 700, 800, 1000 εγγεγραμμένοι μαθητές σε 2 επαλ με διαφορετική κουλτούρα διεύθυνσης.
Το ένα σχολείο αφήνει την κεντρική πόρτα ανοιχτή, το άλλο όχι,
Το ένα σχολείο τιμωρεί το κάπνισμα, το άλλο όχι,
Το ένα σχολείο έχει περισσότερα ή μόνο αγόρια, το μόνο κορίτσια,
Το ένα σχολείο κάνει κατάληψη, το άλλο παρεμποδίζεται,
πόσα και πόσα προβλήματα δημιουργούνται από την συστέγαση ιδίων τύπων σχολικών μονάδων στην ίδια αυλή.
Εφαρμογή της διάταξης εκτός από ΕΠΑΛ, σε Γυμνάσια και σε Γενικά Λύκεια, από το νέο σχολικό έτος 2024-2025.
Αν και δεν είναι γνωστή η ομάδα σύνταξης του νομοθετήματος για τη ΝΕΑ επαγγελματική εκπαίδευση, φαίνεται από την πρώτη ματιά πως είναι γνώστες και επιχειρούν για πρώτη φορά να λύσουν το μεγάλο πρόβλημα της ΤΕΕ, που δεν είναι άλλο από το δυικό σύστημα ΕΠΑΛ – ΕΚ, για να μην πούμε το «διαίρει και βασίλευε!»
Εκτός από τον διαχωρισμό σε επαγγελματικά μαθήματα και γενικής παιδείας, έχουμε τον μεγάλο διαχωρισμό θεωρητικών και εργαστηριακών μαθημάτων.
Ο κηδεμόνας έγραφε το παιδί του στο ΕΠΑΛ και μετά από λίγο μάθαινε πως η εργαστηριακή του εκπαίδευση είναι το ΕΚ. Διαμαρτυρόταν στον Διευθυντή του ΕΠΑΛ για προβλήματα στα εργαστήρια και έπαιρνε την απάντηση «δεν είμαι εγώ αρμόδιος». Για να μην επεκταθώ στην καθημερινότητα – εφημερίες, συνεδριάσεις συλλόγων, τομεάρχες και υπεύθυνοι εργαστηρίων που δεν πατάνε ποτέ στα ΕΠΑΛ.
Τι έχει καταντήσει το ΕΠΑΛ; Ένα σχολείο που είναι υπεύθυνο για τα πάντα και έχει λόγο μόνο για το Θ, όχι για το Ε. Έξι (6) στους δέκα (10) καθηγητές είναι στο ΕΚ και οι καθηγητές των γενικών μαθημάτων και κάποιοι των θεωρητικών μένουν να κάνουν εγγραφές, να περνάνε απουσίες, να ενημερώνουν γονείς, να εκδίδουν αποτελέσματα, να οργανώνουν εκδρομές, να αντιμετωπίζουν πειθαρχικά θέματα, το ΕΠΑΛ να προγραμματίζει το προσωπικό, να είναι υπεύθυνο για τα κενά και το ΕΚ να μοιράζει τις ώρες του ΙΕΚ.
Νομοθετείται λοιπόν η ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ της διηρημένης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ΕΝΑ σχολείο (ΕΠΑΛ) υπεύθυνο για την εκπαίδευση των μαθητών. Επανέρχονται όλοι στο σχολείο τοποθέτησής τους και αναλαμβάνουν τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση των μαθητών τους. Όλοι σε ένα σχολείο, το ΕΠΑΛ, που θα έχει πλέον ΟΛΟΥΣ τους καθηγητές μαζί. Επιπλέον ενισχύεται οργανωτικά, προστίθεται και τρίτος ή τέταρτος υποδιευθυντής, λειτουργεί η ομάδα συντονισμού, ενώνονται τα ΕΠΑΛ που είναι στην ίδια αυλή. Μετά το νομοθέτημα για την ίδρυση των ΕΠΑΛ (2006) είναι η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που πάει να εφαρμοστεί. Σίγουρα θα υπάρχουν τεχνικά θέματα στην εφαρμογή, αλλά πλέον ζητούμενα όπως το Θεωρητικό και το Εργαστηριακό μέρος από τον ίδιο διδάσκοντα, ΕΠΑΛ με ταυτότητα, πλέον, θα μπορούν να υλοποιηθούν.
Η συγχώνευση για να λειτουργήσει θετικά πρέπει να συνοδεύεται από ενέργειες όπως η σταθερή γραμματειακή υποστήριξη (όχι από εκπαιδευτικούς για συμπλήρωση ωραρίου), από διορισμό επιστατών, και αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για κυρώσεις στους μαθητές.
Για τα προγράμματα σπουδών! Από εκεί και από τα βιβλία έπρεπε να ξεκινήσει η μεταρρύθμιση! Δεν νοείται επαγγελματικές ειδικότητες να διδάσκονται από βιβλία που βασίζονται σε προγράμματα σπουδών που γράφτηκαν το 2000 για τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια.
Δεν θα δεχτούμε κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών με πρόσχημα τον «εξορθολογισμό» τους. Να ληφθεί πρόνοια ούτως ώστε να μην χαθούν οργανικές θέσεις, λόγω συγχώνευσης σχολικών μονάδων που συστεγάζονται καθώς και όταν υπάρξει κατάργηση ειδικότητας/τομέα.
Η περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 6Α να αντικατασταθεί ως εξής: Σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. τοποθετούνται, ανεξαρτήτως του αριθμού μαθητών που φοιτούν σε αυτά, Υποδιευθυντές. Όταν στο ΕΠΑ.Λ. φοιτούν έως 100 μαθητές ορίζεται ένας Υποδιευθυντής, από 101 έως 250 μαθητές ορίζεται δεύτερος Υποδιευθυντής, από 251 έως 300 μαθητές ορίζεται τρίτος Υποδιευθυντής, από 301 έως 450 μαθητές ορίζεται τέταρτος Υποδιευθυντής. Σχολεία με πάνω από 450 μαθητές δεν μπορούν να λειτουργούν. Για τη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησής τους εφαρμόζονται τα άρθρα 30 έως 49 του ν. 4823/2021 (Α΄ 136), περί επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης.
Η περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6Α να αντικατασταθεί ως εξής:
γ) Για τα συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ., επιτρέπεται να λειτουργεί ένα (1) μόνο ΕΠΑ.Λ. στον ίδιο κύκλο λειτουργίας στην περίπτωση που το άθροισμα των μαθητών των συστεγαζόμενων σχολείων δεν υπερβαίνει τους 450 . Αν λειτουργούν ταυτόχρονα περισσότερα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, αυτά συγχωνεύονται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α΄146). Για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ. που έχει προκύψει από τη συγχώνευση, λειτουργεί Γραμματεία, η οποία στελεχώνεται με μόνιμους Γραμματείς. Προσωρινά μπορεί να στελεχώνεται με εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι αποσπώνται, ύστερα από αίτησή τους, για την άσκηση διοικητικού έργου στο ΕΠΑ.Λ..
Ερωτήματα-Διευκρινίσεις:
1. Με τον όρο «Συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ.» αναφέρονται τα ΕΠΑ.Λ. που βρίσκονται στο ίδιο κτηριακό συγκρότημα, έχουν κοινό αύλειο χώρο και είναι καταγεγραμμένα στο Πληροφοριακό Σύστημα myschool όπως σε μερικές πρωτεύουσες ή μεγάλες πόλεις των Νομών της Ελλάδος ή αναφέρονται και σχολικές μονάδες που γειτνιάζουν ή βρίσκονται σε μικρότερες πόλεις και στεγάζονται σε διαφορετικά κτήρια σε μικρή απόσταση μεταξύ τους και εξυπηρετούνται από το ίδιο Εργαστηριακό Κέντρο;
2. Με τον όρο «Συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ.» αναφέρονται δύο Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. ή ένα Ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. και ένα Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. και εάν ισχύει η δεύτερη περίπτωση, αυτό που θα προκύψει από την συγχώνευση θα είναι Ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. ή Πρότυπο;
3. Η δημιουργία σχολικών μονάδων ΕΠΑ.Λ. των 700 – 1000 μαθητών που θα προκύψουν από την συγχώνευση συστεγαζόμενων ΕΠΑ.Λ. και θα διοικούνται από έναν (1) Διευθυντή με τέσσερις (4) ή πέντε (5) Υποδιευθυντές θα είναι πιο λειτουργικό από το σημερινό σχήμα των δύο ανεξάρτητών σχολικών μονάδων;
προτείνεται η προσθήκη τροποποίησης της παρ. 4α) του άρθρου 4 του νόμου 4473/2017 η οποία να περιλαμβάνει όχι μόνον τα νησιά, αλλά και ηπειρωτικές περιοχές για τη σύσταση και λειτουργία παραρτημάτων ΕΠΑΛ για ειδικούς γεωγραφικούς ή οικονομικούς λόγους ή και λόγους προστασίας τοπικών κοινωνιών.
«Για τα συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ., επιτρέπεται να λειτουργεί ένα (1) μόνο ΕΠΑ.Λ. στον ίδιο κύκλο λειτουργίας. Αν λειτουργούν ταυτόχρονα περισσότερα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, αυτά συγχωνεύονται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α΄146).»
Όταν δεν είναι συστεγαζομενα (όπως το 7ο και το 15ο Θεσσαλονίκης – διαφορετικά κτίρια, διαφορετικές είσοδοι, διαφορετικές αυλεςυ, διαφορετικοί δρόμοι) αλλά λειτουργούν στον ίδιο κύκλο λειτουργίας και εξυπηρετούνται από το ίδιο ΕΚ θα συγχωνευθούν; υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθούν σχολεία με περισσότερους από 1000 μαθητές.
Προτείνεται ή να υπάρχει ένα όριο μαθητών που θα προκύπτει από τις συγχωνεύσεις ή να μην είναι εξαιρούνται από τη συγχώνευση ΕΠΑΛ όταν εξυπηρετούνται από το ίδιο ΕΚ αλλά δεν συστεγάζονται, αρκεί να έχουν διαφορετικές ειδικότητες.
Πρόνοια για το πότε ορίζεται 2ος υποδιευθυντής.
Επιλογή υποδιευθυντών βάσει κριτηρίων κι όχι με πρόταση διευθυντή για την πρόληψη της μεροληψίας.
γ) Για τα συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ., επιτρέπεται να λειτουργεί ένα (1) μόνο ΕΠΑ.Λ. στον ίδιο κύκλο λειτουργίας. Αν λειτουργούν ταυτόχρονα περισσότερα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, αυτά συγχωνεύονται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α΄146).
Τα συστεγαζόμενα ΕΠΑΛ είναι ήδη πάρα πολύ μεγάλα με πάνω από 500 μαθητές το καθένα. Τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στη διοίκηση θα είναι τεράστια.
Θα πρέπει να εξεταστούν εκ νέου οι αριθμοί των μαθητών.
271 μαθητές -> 3ος υποδιευθυντής
501 μαθητές -> 4ος υποδιευθυντής, έως εδώ καλά αλλά σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει πρόβλημα.
Παρακάτω αναφέρει: μόνο μία σχολική μονάδα στον ίδιο κύκλο λειτουργίας εφόσον υπάρχει συστέγαση.
Παραδείγματα στη Θεσσαλονίκη
1η περίπτωση: Συγκρότημα Ευόσμου, 1ο και 2 ΕΠΑ.Λ. με συνολικό αριθμό μαθητών πάνω από 1.000.
2η περίπτωση: Συγκρότημα Σταυρούπολης, 1ο και 2 ΕΠΑ.Λ. με συνολικό αριθμό μαθητών πάνω από 1.000.
3η περίπτωση: Ευκλείδης, 7ο και 15ο ΕΠΑ.Λ. με συνολικό αριθμό μαθητών πάνω από 1.000.
Τα παραπάνω συγχωνευμένα σχολεία πόσους υποδιευθυντές θα έχουν;
Θα είναι λειτουργικά με τόσο μεγάλο αριθμό μαθητών, καθηγητών και σχεδόν όλων των τομέων και ειδικοτήτων που υπάρχουν;
Υπέροχη καινοτομία! Τα Ε.Κ. έχουν καθαρά λειτουργικό και υποστηρικτικό ρόλο στο εκπαιδευτικό έργο των ΕΠΑΛ. Η παρούσα λειτουργία τους προκαλεί ακαμψίες και δυσλειτουργίες ως προς το αμιγώς παιδαγωγικό κι εκπαιδευτικό έργο των ΕΠΑΛ. Έτσι τα ΕΠΑΛ απελευθερώνονται σε σχέση με τη δυναμική τους δίνοντας σημαντικούς βαθμούς ελευθερίας στο οργανικά ανήκων προσωπικό τους. Ισχύς του άρθρου άμεσα από το 2024-2025 και παύση της θητείας των Τομεαρχών Ε.Κ. από την επιλογή των Τομεαρχών ΕΠΑΛ και στο εξής.
Για την ύπαρξη της πλήρους διαφάνειας και αξιολόγησης, θα ήταν ωφέλιμη δημόσια ανάρτηση των πράξεων των συλλόγων που εμπλέκονται στις προτάσεις λειτουργίας ή παύσης τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ. Με τον τρόπο αυτό θα είναι σε θέση να ενημερώνονται άμεσα μέσω της διαύγεια όλοι οι ενδιαφερόμενοι των τοπικών και όχι μόνο κοινωνιών.
Έτσι, θα ωφελούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι και δεν θα τίθεται καμία απόφαση ή πρόταση σε αδράνεια.
«Σε κάθε ΕΠΑ.Λ., στο οποίο φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι εβδομήντα (270) μαθητές, ορίζεται και τρίτος Υποδιευθυντής. Όταν στο ΕΠΑ.Λ. φοιτούν περισσότεροι από πεντακόσιοι (500) μαθητές, ορίζεται και τέταρτος Υποδιευθυντής».
Πότε ορίζεται ο δεύτερος υποδιευθυντής;
Στην παρ. 1γ του άρθρου 19 ορίζεται:
1γ) […] «Για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ. που έχει προκύψει από τη συγχώνευση, λειτουργεί Γραμματεία, η οποία στελεχώνεται με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι αποσπώνται, ύστερα από αίτησή τους, για την άσκηση διοικητικού έργου στο ΕΠΑ.Λ..»
Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα γραμματειακής υποστήριξης και για τα ΕΠΑΛ που έχουν ήδη αυξημένο αριθμό μαθητών, ο οποίος σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνά τον αναμενόμενο αριθμό μαθητών από συγχωνεύσεις ΕΠΑΛ.
Στην παρ. 1β του άρθρου 19 ορίζεται ότι:
«β) Σε κάθε ΕΠΑ.Λ., στο οποίο φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι εβδομήντα (270) μαθητές, ορίζεται και τρίτος Υποδιευθυντής. Όταν στο ΕΠΑ.Λ. φοιτούν περισσότεροι από πεντακόσιοι (500) μαθητές, ορίζεται και τέταρτος Υποδιευθυντής. (…)
Η υφιστάμενη νομοθεσία για τα ΕΠΑΛ (Ν. 4823/2021, Άρθρο 42, παρ. 5) ορίζει 2ο Υποδιευθυντή για φοιτούντες μαθητές πάνω από 270. Με ποιον αριθμό μαθητών θα τοποθετείται δεύτερος Υποδιευθυντής;
Στην παράγραφο 1β αναφέρεται ότι «Σε κάθε ΕΠΑ.Λ., στο οποίο φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι εβδομήντα (270) μαθητές, ορίζεται και τρίτος Υποδιευθυντής. Όταν στο ΕΠΑ.Λ. φοιτούν περισσότεροι από πεντακόσιοι (500) μαθητές, ορίζεται και τέταρτος Υποδιευθυντής.». Ο πρώτος και ο δεύτερος, πότε ορίζονται, με το σκεπτικό ότι στην παρ 5 του Ν 4823/2021 αναφέρεται ότι: «Υποδιευθυντής ορίζεται στις σχολικές μονάδες, όπου φοιτούν περισσότεροι από εκατόν είκοσι (120) μαθητές. Αν στις σχολικές μονάδες του πρώτου εδαφίου φοιτούν περισσότεροι από διακόσιους εβδομήντα (270) μαθητές, ορίζεται και δεύτερος υποδιευθυντής…»
Η παράγραφος 1γ καθώς και παρ. 5 του άρθρου 6α που έχει προστεθεί, σύμφωνα με το άρθρο 19 της παρούσας διαβούλευσης, στο νόμο 4186/2013 θα πρέπει να διευρυνθεί και να περιλαμβάνει και τα ΠΕΠΑΛ.
Η παράγραφος 5 του άρθρου 6α που έχει προστεθεί, σύμφωνα με το άρθρο 19 της παρούσας διαβούλευσης, στο νόμο 4186/2013 θα πρέπει να διευρυνθεί και να περιλαμβάνει και τα ΠΕΠΑΛ.
Με αυτό τον τρόπο εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα μπορούνε κατόπιν αίτηση τους να αποσπούνται για την άσκηση διοικητικού έργου στα ΠΕΠΑΛ
Είναι θετικό το γεγονός ότι θεσμοθετούνται επιπλέον θέσεις υποδιευθυντών. Θα είναι σημαντική βοήθεια για τα πολύ μεγάλα σχολεία. Νόμιζω ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί από το επόμενο σχολικό έτος και όχι από το 25-26, γιατί οι ανάγκες τρέχουν…
Η ραγδαία ανάπτυξη της ναυτιλίας απαιτεί κάθε χρόνο μεγάλη ζήτηση αξιωματικών εμπορικού ναυτικού. Σέ ελάχιστα ΕΠΑΛ – ΠΕΠΑΛ της χώρας μας που λειτουργεί ο Τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων παρατηρείται σε ικανοποιητικό βαθμό ζήτηση των μαθητών να ακολουθήσουν το επάγγελμα του Πλοιάρχου ή Μηχανικού εμπορικού ναυτικού.
Για τους λόγους αυτούς, θα ήταν ωφέλιμο σε όλες τις ΔΔΕ της χώρας μας και συγκεκριμένα στις πρωτεύουσες όλων των νομών της Ελλάδας, να λειτουργεί ο τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων με τις δύο ειδικότητες, Πλοιάρχων και Μηχανικών και να είναι ανοιχτές οι επιλογές και των δύο ειδικοτήτων (Πλοιάρχων – Μηχανικών), έτσι δεν θα εμποδίζεται κανένας μαθητής στις συγκεκριμένες επιλογές.
Αφού οι εν λόγω ειδικότητες, Πλοιάρχων και Μηχανικών σύμφωνα με τον Νόμο 4676/2020 (άρθρο 82) που τροποποιεί το Π.Δ. 141/2014 (Α’232), προαφαίρει την δυνατότητα εξέλιξης των Αποφοίτων – Πτυχιούχων του τομέα σε Αξιωματικούς Α’ Τάξης του εμπορικού ναυτικού, έχοντας πλήρη και διεθνώς αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα Ανθυποπλοιάρχου (από την ειδικότητα Πλοιάρχων) και Γ’ Μηχανικού (από την ειδικότητα Μηχανικών), δηλαδή την θέση Αξιωματικού ε.ν. με δίπλωμα παγκόσμιας ισχύς.
OK