1. Στο άρθρο 34 του ν. 4763/2020 (Α΄254), περί των εξουσιοδοτικών διατάξεων του Κεφαλαίου Ε΄ του Μέρους Α΄ του νόμου αυτού, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
α) Προστίθεται παρ. 2Α ως εξής:
«2Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθορίζονται το ύψος και ο τρόπος κάλυψης των δαπανών για την οργάνωση και πραγματοποίηση των προγραμμάτων αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων και των προγραμμάτων εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των επιχειρήσεων υποδοχής, καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των άρθρων 24Α και 33Α.».
β) Προστίθεται παρ. 6Α ως εξής:
«6Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται τα τεχνικά και οργανωτικά ζητήματα για τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πύλης, οι κατηγορίες δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που υποβάλλονται σε επεξεργασία, οι κατηγορίες των υποκειμένων, οι ρόλοι ως προς την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, οι αποδέκτες δεδομένων, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την ασφάλεια της επεξεργασίας αυτών, η μορφή των δεδομένων χαρακτηρισμού κατάστασης, η διασύνδεση της ηλεκτρονικής πύλης με πληροφοριακά συστήματα άλλων φορέων του δημόσιου τομέα, καθώς και άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 33Β.».
γ) Στην παρ. 12 προστίθεται περ. θ), ως εξής:
«θ) Καθορίζονται το περιεχόμενο και η διάρκεια, καθώς και οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής στα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων των Σ.Α.Ε.Κ., καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 24Β.»
2. Προστίθεται παρ. 13Α, ως εξής:
«13Α. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. και γνώμη της Κ.Ε.Ε., καθορίζονται το περιεχόμενο και η ακριβής διάρκεια των προγραμμάτων αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, οι κατηγορίες των διδασκόντων σε αυτά, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 24ΑΒ.».
1.Σχετικά με τις κατηγορίες διδασκόντων στα ΣΑΕΚ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι τα μαθήματα όπως οι εσωτερικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, που στην αγορά εργασίας δεν νομιμοποιείται να πραγματοποιεί εργασίες κανείς εκτός από εγκαταστάτη ηλεκτρολόγο προφανώς και δεν μπορεί να διδάσκεται στα ΣΑΕΚ απο καμία άλλη ειδικότητα εκτός του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού. Αυτό αφορά τόσο θέματα ασφαλείας των εκπαιδευομένων και του εργαστηρίου όσο και θέματα νομικής φύσεως που απορρέουν από την επαγγελματική ιδιότητα του ηλεκτρολόγου.
2.Επίσης στο περιεχόμενο σπουδών και τα επικυρωποιημένα προγράμματα για την ειδικότητα των ηλεκτρολόγων θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τα νέα πρότυπα του ΕΛΟΤ & σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΑΠΟΨΕΙΣ Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, γίνεται μια προσπάθεια διεύρυνσης της συνεργασίας μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης καθώς και βελτίωσης αυτού που λέμε ως σύνδεση της εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας, προσπαθώντας να εξασφαλιστεί επαγγελματική αποκατάσταση στους απόφοιτους και ταυτόχρονα να ωφεληθεί και η τοπική αγορά εργασίας.
Είναι σαφές ότι απλά η μετονομασία των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) δεν πρόκειται να βελτιώσει την παρεχόμενη κατάρτιση και χρειάζονται πολλά ακόμη για να αλλάξει η παρούσα κατάσταση. Αποτελεί θετικό βήμα κατά τη γνώμη μας η θεσμοθέτηση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) αλλά θα πρέπει να επιλυθούν πολλά πρακτικά προβλήματα που θα προκύψουν στην εφαρμογή του νόμου για να καταφέρουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Επίσης θεωρούμε πολύ σημαντική και φυσικά στα θετικά του νομοσχεδίου, την αναφορά στα μικρο-διαπιστευτήρια τα οποία θεωρούμε ότι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας.
Επί του παρόντος σχεδίου νόμου σας καταθέτουμε και κάποιους προβληματισμούς και προτάσεις:
1. Από τις μονάδες που συγκροτούν τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) θα είναι οι μοναδικές που δεν θα έχουν μόνιμους εκπαιδευτές. Μήπως είναι ώρα η πολιτική ηγεσία να σκεφτεί τη θεσμοθέτηση μόνιμων θέσεων εκπαιδευτών, όπου οι ώρες είναι αρκετές για συμπλήρωση ωραρίου; Με αυτή την ενέργεια θα υπάρχει και ένας ικανός αριθμός μονίμων εκπαιδευτών που θα μπορούν να τρέξουν διάφορες διαδικασίες σε κάθε Σ.Α.Ε.Κ. και δεν θα εξαρτάται η λειτουργία τους από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς από τη δευτεροβάθμια που συνήθως δεν έχουν και καμία σχέση με την κατάρτιση. Η δικαιολογία ότι τα σημερινά Ι.Ε.Κ. δεν αποτελούν μόνιμο θεσμό και οι ειδικότητες και τα προγράμματα σπουδών αλλάζουν, φαντάζουν αστεία στα αυτιά των εκπαιδευτών που απασχολούνται επί δεκαετίες στα Ι.Ε.Κ. (υπενθυμίζουμε ότι τα Ι.Ε.Κ. λειτουργούν από το 1993!)
2. Με αφορμή το άρθρο 11 για την Ηλεκτρονική Πύλη των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, δεν γνωρίζουμε αν θα αντικαταστήσει και την πλατφόρμα του Μητρώου Εκπαιδευτών. Σίγουρα πάντως κάτι πρέπει να γίνει με τη λειτουργία της συγκεκριμένης πλατφόρμας η οποία εμφανίζει συνεχώς προβλήματα.
3. Σε σχέση πάλι με το ίδιο άρθρο, καλά τα σχέδια για πλατφόρμες και ηλεκτρονικές πύλες για πληροφόρηση, κοινωνικής διάχυση και προβολή αλλά θα πρέπει πρώτα να λυθούν βασικά προβλήματα διαφάνειας, όπως στις αναθέσεις των εκπαιδευτών, όπου ο κάθε υποψήφιος δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει αν παρακάμφθηκε η αξιολογική σειρά και άρα δεν έχει στοιχεία να καταθέσει ένσταση!
4. Επειδή στο άρθρο 11 στην παράγραφο 1α αναφέρεται η διάθεση εκπαιδευτικού υλικού, θα πρέπει να γίνει συζήτηση και να διευκρινιστούν θέματα πνευματικών δικαιωμάτων.
5. Στο άρθρο 11 στην παράγραφο 1γ αναφέρεται διαρκής αξιολόγηση και ανατροφοδότηση του έργου των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) στα οποία εντάσσεται η Σ.Α.Ε.Κ., από το σύνολο των ομάδων που εμπλέκονται και στην παρ. 1δ αξιολόγηση του έργου όλων των συντελεστών των Σ.Α.Ε.Κ. Στο νόμο 5029/2023 στα άρθρα 22-27 που αφορούν την αξιολόγηση στα σημερινά Ι.Ε.Κ. δεν προβλέπεται πουθενά αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικού (πλην διευθυντών). Άρα δεν έχει προβλεφθεί η αξιολόγηση όλων των ομάδων που εμπλέκονται εντός του χώρου που εργάζονται για τα διοικητικά καθήκοντα που εκτελούν.
Όπως έχουμε επισημάνει και έχουμε καταθέσει και σχετικές προτάσεις, είμαστε υπέρ της αξιολόγησης. Επαναλαμβάνουμε ότι ο σκοπός της Αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η αυτοβελτίωση και όχι η τιμωρία. Για τους Εκπαιδευτές όμως (σε αντίθεση με τους διευθυντές) δεν προβλέπεται καμία διαδικασία βελτίωσης, με αποτέλεσμα η αξιολόγηση για αυτούς να είναι απλά τιμωρητική και όχι βελτίωσης και αυτοβελτίωσης. Θεωρούμε δε, απαράδεκτο και αντισυνταγματικό το άρθρο του προαναφερόμενου νόμου με το οποίο δεν γίνονται δεκτές Ενστάσεις κατά της αξιολογικής κρίσης που αφορά την αξιολόγηση των Εκπαιδευτών! Τέλος δεν είναι δυνατό να μας αξιολογεί κάποιος για την ετοιμότητα ως προς το γνωστικό αντικείμενο κατάρτισης και μάλιστα για βαθμό επικαιροποίησης της γνώσης (όπως αναφέρει ο νόμος), όταν ο ίδιος δεν είναι γνώστης του αντικειμένου!
6. Επειδή στο άρθρο 11 παράγραφο 1δ αναφέρεται σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού να υπενθυμίσουμε ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση είναι διαφορετικά πράγματα και η κατάρτιση που γίνεται από τα σημερινά Ι.Ε.Κ. παρέχεται από ωρομίσθιους εκπαιδευτές.
7. Σε σχέση με τα μικρο-διαπιστευτήρια θα πρέπει να προβλεφθεί και η μοριοδότηση τους ως προσόν υποψηφίων εκπαιδευτών, αφού αποτελούν αποδεικτικό εξειδίκευσης.
8. Επειδή το άρθρο 12 αναφέρεται σε εκπαίδευση εκπαιδευτών, υπενθυμίζουμε το πάγιο αίτημα μας για εκπαίδευση των εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ. σε διάφορα θέματα, η οποία ποτέ ως σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί, παρά τις σχετικές υποσχέσεις.
9. Με το άρθρο 13 του σχεδίου νόμου και ειδικότερα το άρθρο 40ΣΤ που προστίθεται στο ν. 4763/2020 (Α΄ 254) θεσμοθετείται το Συμβούλιο Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπου των εκπαιδευτών. Όπως και στα συλλογικά όργανα που θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 4763/2020 τα οποία εισηγούνται και αποφασίζουν για τον σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, για τις εξελίξεις των εκπαιδευτικών διαδρομών και των εκπαιδευτικών μεθόδων των Ι.Ε.Κ., για τη διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών των ενηλίκων και την ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών μεθόδων, για τη σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας, έτσι και τώρα αγνοούνται αυτοί που θα κληθούν να εφαρμόσουν όσα σχεδιάζονται. Έχετε αναρωτηθεί μήπως ένας από τους λόγους που υπολειτουργούν τα ανωτέρω όργανα είναι γιατί απουσιάζει και κάποιος που θα εκπροσωπεί τους εκπαιδευτές; Θεωρούμε απαραίτητο να αλλάξει αυτή η πολιτική και επιτέλους να έχουν λόγο στο σχεδιασμό και αυτοί που θα κληθούν να τον εφαρμόσουν, δηλαδή οι εκπαιδευτές.
10. Όπως αναφέρεται στο άρθρο 25 με το οποίο προστίθεται 6Ζ στο νόμο 4186/2013, στο άρθρο 4, ορίζονται υπεύθυνοι εργαστηρίων, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες που εξυπηρετούνται από το Ε.Κ. ή το σχολικό εργαστήριο κατά περίπτωση, αντίστοιχων ειδικοτήτων με τα εργαστήρια, με σκοπό να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων. Αυτό αποτελεί έναν επιπλέον λόγο να καταργηθεί η τροποποιητική Υπουργική Απόφαση με αριθμ. K5/110353/2023 με την οποία «στα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.) στα οποία εκπαιδεύονται οι καταρτιζόμενοι των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. και των Δημοσίων Ε.Σ.Κ., ορίζεται κατά προτεραιότητα σε κάθε εργαστηριακό μάθημα ή εργαστηριακό μέρος μικτού μαθήματος, ως εκπαιδευτής, εκπαιδευτικός του Ε.Κ.» παρακάμπτοντας με αυτό τον τρόπο τον αξιολογικό πίνακα. Αφού πλέον θα υπάρχει στο χώρο υπεύθυνος εργαστηρίου δεν υπάρχει κανείς λόγος να δίνεται προτεραιότητα στους μόνιμος εκπαιδευτικούς και να παρακάμπτουν τον αξιολογικό πίνακα.
Θεωρούμε ότι οι παραπάνω προβληματισμοί και προτάσεις είναι καθόλα λογικοί και παρακαλούμε για την εξέταση τους και ικανοποίηση των αιτημάτων μας.
Είμαστε στη διάθεση σας για περαιτέρω συζήτηση και κατάθεση προτάσεων με γνώμονα πάντα την αναβάθμιση της παρεχόμενης κατάρτισης.
«ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
(Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. & Λ.Φ.Δ.Β.Μ.Δ.)»
Η αναβάθμιση δεξιοτήτων είναι αναγκαία όπου προκύπτουν. Π.χ. στην ειδικότητα των Ηλεκτρολόγων προκύπτουν νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας από την Ηλεκτροκίνηση, την εφαρμογή του νέου Προτύπου του ΕΛΟΤ 60364 που τίθεται σε υποχρεωτική εφαρμογή για την κατασκευή των Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων.
Εκεί είναι απαραίτητη και η συμβολή των Υπεύθυνου Τομέα και Εργαστηρίων του Εργαστηριακού Κέντρου για την άριστη οργάνωση και λειτουργία των εργαστηρίων ώστε να επιτευχθούν στο έπακρο η απόκτηση δεξιοτήτων από τους καταρτιζόμενους, ως απαραίτητο εφόδιο για την ένταξή τους στην επαγγελματική τους δραστηριότητα.
Νέα
πολλά τεχνικά σχολεία χρησιμοποιήθηκαν ως κέντρα καταληψιών ναρκεμπορων και κάθε λογής παραβατικότητας λένε άλλοι πολλοί πλέον.
Τώρα δήθεν θα αλλάξει ο Μανωλιός.
Αν δεν καταργηθεί να έχουν οι συνδικαλιστές και οι αιρετοί μειωμένο διδακτικό ωράριο τίποτα και ποτέ δεν θα αλλάξει λένε άλλοι πολλοί πλέον
Γιατί δεν τολμούν να στείλουμ τους συνδικαλιστές και αιρετούς στα σχολεία να διδάξιυν ρωτάνε πολλοί πλέον.
Οι μετονομασίες δεν λύνουν τα προβληματα χρειάζονται βαθιές τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα λένε άλλοι πολλοί πλέον .