Στον ν. 4763/2020 (Α΄ 254), μετά το άρθρο 24, προστίθεται άρθρο 24Α ως εξής:
«Άρθρο 24Α
Διάρθρωση και αρμοδιότητες των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης
1. Οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) οργανώνονται στους ακόλουθους επιμέρους τομείς:
α) Τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης.
β) Τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής.
2. Ο Τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης οργανώνει και πραγματοποιεί: α) προγράμματα αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης Επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, β) προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, που απευθύνονται σε καταρτιζόμενους που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους σε Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και δεν είναι κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α΄193), που χορηγείται στους αποφοίτους Σ.Α.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση, και γ) προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των φορέων υποδοχής.
3. Ο Τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής αποτελείται από τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) των Σ.Α.Ε.Κ. της παρ. 2 του άρθρου 32 και ασκεί τις αρμοδιότητες της περ. α.΄ της παρ. 2 του άρθρου 32.»
Η διάταξη «Τα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, που απευθύνονται σε καταρτιζόμενους που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους σε Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και δεν είναι κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α΄193), που χορηγείται στους αποφοίτους Σ.Α.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση», πρέπει να ισχύσει και για τους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑΛ, οι οποίοι διαθέτουν βεβαίωση παρακολούθησης αλλά δεν είναι κάτοχοι της Βεβαίωσης πιστοποίησης Μεταλυκειακού Έτους- Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ.
Αιτούμαστε την προσθήκη εδαφίου ως εξής:
Για τους κωφούς και βαρήκοους καταρτιζόμενους σε Σ.Α.Ε.Κ. παρέχεται πλήρης πρόσβαση μέσω διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και νέων τεχνολογιών [speech to text (μετατροπή ομιλίας σε κείμενο σε πραγματικό χρόνο), notetaking, Velotype, απομαγνητοφώνηση, ετεροχρονισμένος υποτιτλισμός κλπ.].
Οι κωφοί και βαρήκοοι καταρτιζόμενοι επιλέγουν ελεύθερα αντικείμενο σπουδών σε Σ.Α.Ε.Κ. και παρέχεται πλήρης πρόσβαση μέσω διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και νέων τεχνολογιών σε κάθε τμήμα στο οποίο συμμετέχει τουλάχιστον ένας κωφός – βαρήκοος σπουδαστής.
ΑΡΘΡΟ7 – Διάρθρωση και αρμοδιότητες των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης
Η διάταξη «Τα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, που απευθύνονται σε καταρτιζόμενους που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους σε Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και δεν είναι κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α΄193), που χορηγείται στους αποφοίτους Σ.Α.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση», θα πρέπει να υλοποιηθεί και για τους αποφοίτους του Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ, οι οποίοι διαθέτουν Βεβαίωση Παρακολούθησης Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας και δεν είναι κάτοχοι της Βεβαίωσης πιστοποίησης Μεταλυκειακού Έτους- Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ.
Αναβάθμιση μετά από 30 περίπου χρόνια της Κατάρτισης Εκπαιδευτών Πρακτικής Άσκησης Μαθητείας. Υπάρχει πλέον διεθνώς εξειδικευμένη βιβλιογραφία για Παιδαγωγική Ψυχολογία Εργαζομένων και Διδακτική ανά τομέα ειδικοτήτων για προγράμματα μαθητείας κατάρτισης τεχνιτών –Τεχνικών.
Θετικό γεγονός η εισαγωγή “Προγραμμάτων Αναβάθμισης Δεξιοτήτων και Επικαιροποίησης γνώσεων” και η πραγματοποίηση τους στο περιβάλλον των Σ.Α.Ε.Κ. Τριπλό το κέρδος. Σιγουριά για το επίπεδο κατάρτισης. Διδασκαλία από ειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Αξιόπιστο Πιστοποιητικό Κατάρτισης
-Να λειτουργούν Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) σε κάθε ΕΠΑ.Λ.,Π. ΕΠΑ.Λ., ΕΝΕΕΓΥ-Λ, ΕΕΕΕΚ και Μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας.
Τα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων να απευθύνονται και σε όσους είναι Πιστοποιημένοι και θέλουν να αναβαθμίσουν γνώσεις και δεξιότητες.
Συνολικά, το άρθρο 7 του νομοσχεδίου για τις Σ.Α.Ε.Κ. αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα και δίνει τη δυνατότητα στις σχολές να παρέχουν υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και υποστήριξη στους καταρτιζόμενους.
Τα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων δεν πρέπει να αφορούν μόνο τους αποφοίτους ΣΑΕΚ
επείγει η απόδοση ΑΦΜ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σε όλες τις ΣΑΕΚ (ενδεχομένως και στα ΚΕΕΚ)
Αξιότιμε υπουργέ, αφού έχετε αποφασίσει την μετονομασία και αναβάθμιση των ΙΕΚ θα πρέπει να την συνοδεύσετε και με επιπλέον διέξοδο στο 6ο επίπεδο του εθνικού πλαισίου προσόντων ώστε να καοχυρωσουν το αντίστοιχο καθηκοντολόγιο και το προσοντολόγιο.
Τομές αντίστοιχου τύπου δεν υπάρχει λόγος να γίνονται και θα μένουν στις καλένδες χωρίς ουσιαστικές αλλαγές, απλά βαφτιζουμε το «ψάρι κρέας» .
Κάντε την υπέρβαση όπως εσείς ξέρετε και βάλτε την υπογραφή σας σε ένα πραγματικά ουσιώδη νομοσχέδιο.
Τολμηστε αυτό που δεν τόλμησαν οι προκάτοχοί σας.
Καλη επιτυχία.
Να ιδρυθούν Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) σε κάθε ΕΠΑ.Λ.,Π. ΕΠΑ.Λ. ΕΝΕΕΓΥ-Λ, ΕΕΕΕΚ και Μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας.
Προτείνω την αλλαγή του:
2. β) προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, που απευθύνονται σε καταρτιζόμενους που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους σε Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και δεν είναι κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α΄193), που χορηγείται στους αποφοίτους Σ.Α.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση,
σε
2. β) προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, που
απευθύνονται σε καταρτιζόμενους που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους σε Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και δεν είναι κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α΄193), που χορηγείται στους αποφοίτους Σ.Α.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση, ή σε νέους σπουδαστές που επιθυμούν να παρακολουθήσουν βραχυχρόνιες σπουδές εξειδικευμένων αντικειμένων.
Με αυτή τη τροποποίηση δίνεται η δυνατότητα να σπουδάσουν στις Σ.Α.Ε.Κ. και νέοι σπουδαστές οι οποίοι δεν επιθυμούν μακροχρόνια κατάρτιση αλλά εξειδιεκυμένη, σε νέους τομείς χωρίς απαραίτητα να οδηγούνται στο επίπεδο 5 αλλά να αποκτούν πιστοποιημένη κατάρτιση σε συγκεκριμένο αντικείμενο.