Άρθρο 4 – Σκοπός των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης – Προσθήκη περ. γ) στην παρ. 1 άρθρου 22 ν. 4763/2020

Στην παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 4763/2020 (Α΄ 254), περί σκοπών των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), προστίθεται περ. γ) και το άρθρο 22 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 22
Σκοπός των Σ.Α.Ε.Κ.
1. Σκοπός των Σ.Α.Ε.Κ. είναι:
α) Η παροχή αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε αποφοίτους της μη υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και των ΕΠΑ.Λ., καθώς και σε κατόχους ισότιμων τίτλων,
β) η εξασφάλιση στους καταρτιζόμενους αντίστοιχων προσόντων, με τη διδασκαλία επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών γνώσεων και την καλλιέργεια ανάλογων δεξιοτήτων, ώστε να διευκολύνεται η επαγγελματική τους ένταξη και να διασφαλίζεται η προσαρμογή τους στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της παραγωγικής διαδικασίας, και
γ) η ενεργή και αποτελεσματική διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων των Σ.Α.Ε.Κ. με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.
2. Οι Σ.Α.Ε.Κ. λειτουργούν ως ευέλικτα όργανα διαρκούς παροχής, αναπροσαρμογής και εκσυγχρονισμού των προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού και αποστολή τους είναι η παροχή ουσιαστικών και τυπικών επαγγελματικών εφοδίων και προσόντων με σκοπό τη διευκόλυνση της κινητικότητας των εργαζομένων, ενισχύοντας παράλληλα την οικονομία της Χώρας, με τη συμβολή τους στην αύξηση της παραγωγικότητας και την οικονομική μεγέθυνση.
3. Οι Σ.Α.Ε.Κ. μπορεί να είναι δημόσιες ή ιδιωτικές.».

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 22:04 | Μεκριζης Δημήτρης

    Ερώτηση για δυνατούς λύτες..ένας απόφοιτος ΕΠΑΛ για να πάρει το επίπεδο 5 του εππ που σημειωτέον δεν αποδίδει επαγγελματικά δικαιώματα πρέπει η να πάει ένα έτος μαθητείας μέσω ΕΠΑΛ ή μέσω ΙΕΚ ενάμιση επιπλέον χρόνο σπουδές στο ΙΕΚ και ένα χρόνο προετοιμασία για να δώσει πιστοποίηση σε άγνωστη ύλη. Και ο πιο χαμηλού πνευματικου επίπεδου μαθητής λέτε να διαλέξειΙΕΚ? Αξιοσημείωτο είναι ότι το ΥΠΑΙθ μιλάει για το εθνικό πλαίσιο προσόντων αποκρύπτοντας ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι μέρος του νομοθετικού έργου και όχι του ΕΠΠ.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 14:26 | Κώστας Μήτρου

    Στο άρθρο 4 να προστεθεί, σε επιστημονικές ειδικότητες με την λήψη του διπλώματος και προϋπηρεσία στο αντικείμενο τους το διπλάσιο από ότι προβλέπεται από αλλοδαπούς υπηκόους αποφοίτους ΙΕΚ να αποκτούν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα μετά από επιτυχή εξετάσεις,τις ίδιες εξετάσεις που δίνουν και οι απόφοιτοι ΑΕΙ για να παίρνουν άδεια α τάξης λογιστή. Σήμερα η άδεια που παίρνουν οι απόφοιτοι ΙΕΚ είναι β τάξη Εμπειρίκου όπως και οι απόφοιτοι λυκείου. Αυτό να αλλάξει άμεσα πριν βγούμε σύνταξη. Δεν ζητάμε να γίνουμε γιατροί με το ΙΕΚ αλλά σε γνώσεις και δεξιότητες είμαστε καταφανώς ανώτεροι από πτυχιούχους Παντείου και παμακ που χωρίς ένα μάθημα λογιστικής παίρνουν την ανωτέρη άδεια σε τρία χρόνια και τα ΙΕΚ ποτέ, απλά επειδή έχουν σπουδάσει σε οικονομικό Πανεπιστήμιο. Ακόμα και απόφοιτοι πληρορικης παίρνουν άδεια λογιστή από την Ασο και ΕΕ.
    Τηρήστε την προεκλογική υπόσχεση του πρωθυπουργού.
    Πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα στα ΙΕΚ τώρα. Όχι άλλες εκπτώσεις υπέρ συντεχνίων.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 10:11 | Γεώργιος Ι. Παρίκος

    Ήταν καιρός πλέον το επίπεδο Προσόντων ΕΕΠ: 5 να ξεχωρίσει από την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση-κατάρτιση, να γίνει ουσιαστική Μεταδευτεροβάθμια κατάρτιση και όχι Λαθροπανεπιστημιακή. Απαιτείται όμως η αναθεώρηση των 134 υπαρκτών σημερινών ειδικοτήτων των ΙΕΚ που οι περισσότερες θεραπεύονται από τα ΕΠΠ:3 ΕΠΠ:4.
    Απαιτούνται Νέα Προγράμματα Σπουδών με πιθανή επέκταση, κυρίως για τις Τεχνικές Ειδικότητες, των ωρών διδασκαλίας ώστε να καλύπτονται 1200 διδακτικές ώρες

  • 1 Ιανουαρίου 2024, 12:26 | Αναστασία Καραθανάση

    Η ύλη του Υπουργείου είναι εξαιρετική αλλά δεν βγαίνει σε 4 εξάμηνα. Θα έπρεπε να είναι 3ετής η φοίτηση. Αλλάξτε επίσης τον νόμο για την πρακτική όπως ήταν πριν, για να μπορεί να επιλέγει κάποιος από Γ εξάμηνο την πρακτική του. Δεν προλαβαίνουν οι απόφοιτοι να κάνουν 6μηνη πρακτική μετά το Δ εξάμηνο (όπως γίνεται τα τελευταία 2 χρόνια) και να ετοιμαστούν και για πιστοποίηση.
    Αυξήστε σε 3 τις προσπάθειες λήψης πιστοποίησης.

  • 1 Ιανουαρίου 2024, 12:22 | Αναστασία Καραθανάση

    Τα δημόσια ΙΕΚ αποτελούνται από 20% σπουδαστές τυπικοί στις υποχρεώσεις της ύλης κ ένα 80% που αδιαφορεί, δεν φέρνει εργασίες, δεν κόβεται από απουσίες με τις ευλογίες εκπαιδευτών/διευθυντών, δεν διαβάζει κ παίρνει 5 στις εξετάσεις. Αλλά όλοι (τυπικοί κ αδιάφοροι) αποφοιτούν με ίσα επαγγελματικά δικαιώματα! Αυτό λύθηκε στην πανδημία που ανεβάζαμε ασκήσεις στο moodle! Πρέπει να ελέγχονται όσοι καταλαμβάνουν θέσεις στα ΙΕΚ (στερώντας τες από άλλους) κ δεν είναι τυπικοί στις υποχρεώσεις τους και να αναγράφεται ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΔΙΠΛΩΜΑ για να προστατεύονται οι εργοδότες από απόφοιτους με βαθμό 5/10. Οι αδιάφοροι σπουδαστές παρασιτούν εις βάρος των τυπικών! Οι εκπαιδευτές επίσης αδιαφορούν.

  • 31 Δεκεμβρίου 2023, 09:47 | Κώστας Μήτρου διόρθωση

    Λαμβάνοντας μέρος σε μια διαβούλευση προσχηματικη που στην ουσυδεν αλλάζει τίποτα όσον αφορά τα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης έχω να δηλώσω τα εξής
    Κύριε υπουργέ στην Γαλλία η επαγγελματική κατάρτιση διαρκεί ένα έτος και συνδυάζει θεωρητική εκπαίδευση και πρακτική το δε επίπεδο γνώσεων που αποδίδεται είναι επίπεδο 6. Οι Γάλλοι σπουδαστές σε συγκεκριμένες ειδικότητες έχουν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα.
    Στην Ελλάδα τα ΙΕΚ είναι τύποις 2,5 έτη αναγνωρίζομενος χρόνος σπουδών και τουλάχιστον ένα έτος μελέτη για να καλυφθεί η ύλη της πιστοποίησης η οποία δεν έχει διδαχθεί κατά την διάρκεια των σπουδών. Το σύνολο των σπουδών σε επιστημονικες ειδικότητες μη τεχνικές (λογιστικά) είναι τρίαμησι έτη.
    Ο γραμματέας επαγγελματικης κατάρτισης το γνωρίζει το υπουργείο το γνωρίζει και παρόλα αυτά και δεν καταργούν την πιστοποίηση αλλά ούτε αναγνωρίζουν τον ένα χρόνο σαν χρόνο σπουδών. Βέβαια η μη αναγνώριση έχει ως σκοπό τα ΙΕΚ μην θεωρηθούν τριτοβάθμια ιδρύματα και αποκτήσουν τα ίδια επαγγελματικα δικαιώματα με τα κολλέγια. Προστατεύουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία στερώντας σε Έλληνες πολίτες το δικαίωμα στην εργασία.
    Το υπουργείο Παιδείας έρχεται σε ευθεία ρήξη με τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού για αναβαθμισμένη κατάρτιση.
    Αποπροσανατολίζουν τον ίδιο το πρωθυπουργό με ένα νομοσχέδιο που δεν αλλάζει τίποτα στα ΙΕΚ. ΤΊΠΟΤΑ.
    Δεν είναι θέμα τόλμης όπως λένε άλλοι συμμετέχοντες αλλά σαφής πολιτική εξυπηρέτησης συντεχνιών από το ΥΠΑΙθ.
    Καλό ο πρωθυπουργός να διαβάζει την διαβούλευση και μην τρώει αυτά που του σερβίρουν περί αναβάθμισης κτλ

  • 31 Δεκεμβρίου 2023, 09:44 | Κώστας Μήτρου

    Λαμβάνοντας μέρος σε μια διαβούλευση προσχηματικη που στην ουσυδεν αλλάζει τίποτα όσον αφορά τα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης έχω να δηλώσω τα εξής
    Κύριε υπουργέ στην Γαλλία η επαγγελματική κατάρτιση διαρκεί ένα έτος και συνδυάζει θεωρητική εκπαίδευση και πρακτική το δε επίπεδο γνώσεων που αποδίδεται είναι επίπεδο 6. Οι Γάλλοι σπουδαστές σε συγκεκριμένες ειδικότητες έχουν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα.
    Στην Ελλάδα τα ΙΕΚ είναι τύποις 2,5 έτη αναγνωρίζομενος χρόνος σπουδών και τουλάχιστον ένα έτος μελέτη για να καλυφθεί η ύλη της πιστοποίησης η οποία δεν έχει διδαχθεί κατά την διάρκεια των σπουδών. Το σύνολο των σπουδών σε επιστημονικες ειδικότητες μη τεχνικές (λογιστικά) είναι τρίαμηδι έτη.
    Ο γραμματέας επαγγελματικης κατάρτισης το γνωρίζει το υπουργείο το γνωρίζει και παρόλα αυτά και δεν καταργούν την πιστοποίηση αλλά ούτε αναγνωρίζουν τον ένα χρόνο σαν χρόνο σπουδών. Βέβαια η μη αναγνώριση έχει ως σκοπό τα ΙΕΚ μην θεωρηθούν τριτοβάθμια ιδρύματα και αποκτήσουν τα ίδια επαγγελματικσ δικαιώματα με τα κολλέγια. Προστατεύουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία στερώντας σε Έλληνες πολίτες το δικαίωμα στην εργασία.
    Το υπουργείο Παιδείας έρχεται σε ευθεία ρήξη με τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού για αναβαθμισμένη κατάρτιση.
    Αποπροσανατολίζουν τον ίδιο το πρωθυπουργό με ένα νομοσχέδιο που δεν αλλάζει τίποτα στα ΙΕΚ. ΤΊΠΟΤΑ.
    Δεν είναι θέμα τόλμης όπως λένε άλλοι συμμετέχοντες αλλά σαφής πολιτική εξυπηρέτησης συντεχνιών από το ΥΠΑΙθ.
    Καλό ο πρωθυπουργός να διαβάζει την διαβούλευση και μην τρώει αυτά που του σερβίρουν περί αναβάθμισης κτλ

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 17:19 | Ηλίας Μακράκης

    Άλλο ένα άτολμο νομοσχέδιο «καλών προθέσεων»…

    Έχω διατελέσει καθηγητής σε δημόσιο επαγγελματικό εκπαιδευτήριο (Berufsfachschulen) στο Μόναχο για 14 συναπτά έτη και, με την επιστροφή μου στην Ελλάδα, άλλα 7 σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ στην Αθήνα. Κάτι πιστεύω ότι καταλαβαίνω από εκπαίδευση.

    Στη Γερμανία, στη χώρα που καθιέρωσε το «δυαδικό» σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης στην Ευρώπη, με το 55% του πληθυσμού να φοιτά σε επαγγελματικές σχολές, η διάρκεια των αντίστοιχων προγραμμάτων για αποφοίτους γενικής εκπαίδευσης είναι 6 έως 8 εξάμηνα! Εδώ, 4 εξάμηνα ενδοσχολικής κατάρτισης και άλλο ένα πρακτικής άσκησης. Τι ακριβώς να μάθουν οι σπουδαστές σε 4 εξάμηνα και πώς να συγκριθούν με τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους;

    Κύριε Υπουργέ, τολμήστε! Οι αποκαρδιωτικές μελέτες που συγκρίνουν το επίπεδο κατάρτισης των Ελλήνων με τους Ευρωπαίους επαγγελματίες θα συνεχίσουν να καταφτάνουν αν δεν γίνουν τομές. Μην πάμε συνεχώς να ανακαλύψουμε τον τροχό. Πέντε (5) τουλάχιστον εξάμηνα ενδοσχολικής κατάρτισης στις «Σ.Α.Ε.Κ.», πριν από την πρακτική άσκηση. Η μετονομασία (rebranding) δεν είναι αναβάθμιση.

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 15:48 | KERASIA FOUTOURIDOU

    Αποφοίτησα από δημόσιο ΙΕΚ. Αυτό που θυμάμαι είναι μη λειτουργικά εργαστήρια, παλιές εγκαταστάσεις και τους καθηγητές να μπαίνουν στην τάξη φουριόζοι για να προλάβουν να πουν το μάθημα. Δεν μας ένοιαζε γιατί θεωρούσαμε ότι «θα τα μάθουμε όλα στην πρακτική ή στη δουλειά». Τελικά, και στην πιστοποίηση πήγα ανέτοιμος (χρειάστηκε να δώσω 3 φορές για να περάσω) και στην πρώτη μου δουλειά δυσκολεύτηκα, γιατί δεν είχα μάθει ούτε τα βασικά. Αν δεν βελτιωθούν οι εγκαταστάσεις, δεν αυξηθεί η διάρκεια των σπουδών και δεν προστεθούν μαθήματα που είναι απαραίτητα για τη δουλειά, θα μείνουμε στα ίδια.

  • 22 Δεκεμβρίου 2023, 16:03 | Vasily Psarommatis

    Καλοδεχουμενο