Αρχική Δημιουργία ενός Εθνικού Πλαισίου Προσόντων18. Υπάρχουν λόγοι που κάνουν αναγκαία τη σύνταξη ενός εξειδικευμένου Ελληνικού πίνακα περιγραφικών δεικτών;
18. Υπάρχουν λόγοι που κάνουν αναγκαία τη σύνταξη ενός εξειδικευμένου Ελληνικού πίνακα περιγραφικών δεικτών;
- 72 ΣχόλιαΕθνικό Πλαίσιο Προσόντων – Kείμενο εργασίας προς Δημόσια Διαβούλευση
- 146 Σχόλια1. Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων για τη συγκρότηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) σε αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό σας βρίσκει σύμφωνους;
- 40 Σχόλια2. Τι χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει κατά τη γνώμη σας ο φορέας που θα επιφορτιστεί με την υλοποίηση του ελληνικού Εθνικού Πλαισίου Προσόντων;
- 18 Σχόλια3. Είναι ρεαλιστικός ο χρονικός ορίζοντας συγκρότησης του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (μέσα στο 2011);
- 23 Σχόλια4. Συμφωνείτε με τους στόχους που έχουν τεθεί για το ΕΠΠ; Αν όχι, ποιες είναι οι αντιρρήσεις ή ενστάσεις σας;
- 10 Σχόλια5. Ποιες προσδοκίες συνδέουν το φορέα σας ή την οργάνωση σας με την καθιέρωση του ΕΠΠ;
- 12 Σχόλια6. Ποιοι στόχοι θα έπρεπε, κατά την άποψη του φορέα σας ή της οργάνωσης σας, να επιτευχθούν κατά προτεραιότητα; Μήπως υπάρχουν κάποιοι στόχοι που δεν περιλαμβάνονται στο κείμενο διαβούλευσης;
- 4 Σχόλια7. Το ΕΠΠ θα πρέπει να λειτουργήσει πρωταρχικά ως πλαίσιο πληροφόρησης και προσανατολισμού ή να συμπεριλαμβάνει και δεσμευτικά-κανονιστικά στοιχεία; Εάν ναι, ποια;
- 13 Σχόλια8. Η κατηγοριοποίηση των αποκτούμενων προσόντων σε γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες ωφελεί κατά βάση τη συγκρότηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων; Εάν όχι, ποιες εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν;
- 15 Σχόλια9. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να καταχωρούνται και επιμέρους προσόντα (π.χ. με τη βοήθεια συστήματος πιστωτικών μονάδων) στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων; Ποιες δυσκολίες διακρίνετε σ’ αυτήν την περίπτωση;
- 14 Σχόλια10. Αποτελούν οι έννοιες τυπική εκπαίδευση, μη τυπική εκπαίδευση και άτυπη μάθηση κατάλληλο εργαλείο για να περιγράψουν με ικανοποιητικό τρόπο όλα τα είδη μάθησης που αποκτώνται στην Ελλάδα;
- 23 Σχόλια11. Σε ποιους κλάδους εμφανίζεται η αναγκαιότητα επέκτασης της αναγνώρισης και πιστοποίησης της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης ως ιδιαίτερα επείγουσα;
- 2 Σχόλια12. Ποια διαδικασία έχει ακολουθήσει ο φορέας σας ή η οργάνωση σας ως προς τον επιδιωκόμενο προσανατολισμό στα μαθησιακά αποτελέσματα; Εάν οι κανονισμοί εκπαίδευσης & κατάρτισης και τα αναλυτικά προγράμματα σας περιλαμβάνουν μαθησιακά αποτελέσματα, παρακαλούμε να τα παρουσιάσετε σύντομα.
- 4 Σχόλια13. Αποτελεί η προτεινόμενη μήτρα για την εκτίμηση των προσόντων με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα ένα κατάλληλο ή χρήσιμο εργαλείο;
- 2 Σχόλια14. Θεωρείτε ότι ο προσανατολισμός στα μαθησιακά αποτελέσματα έχει νόημα, είναι μεσοπρόθεσμα εφικτός και οδηγεί στην εκπλήρωση των επιδιωκόμενων στόχων; Εάν όχι, αιτιολογείστε την άποψη σας;
- 14 Σχόλια15. Συμφωνείτε με την αρχή της ισοτιμίας των προσόντων που προέρχονται από διαφορετικές μαθησιακές διαδρομές κατά την αντιστοίχισή τους στα επιμέρους επίπεδα του ΕΠΠ;
- 31 Σχόλια16. Υπάρχουν σημαντικά επιχειρήματα εναντίον ενός ΕΠΠ με οκτώ επίπεδα; Εάν ναι, ποια είναι αυτά; Ποιες εναλλακτικές λύσεις προτείνετε;
- 6 Σχόλια17. Συμφωνείτε να χρησιμοποιηθούν οι προτεινόμενοι περιγραφικοί δείκτες του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF) ως αφετηρία;
- 4 Σχόλια18. Υπάρχουν λόγοι που κάνουν αναγκαία τη σύνταξη ενός εξειδικευμένου Ελληνικού πίνακα περιγραφικών δεικτών;
- 1 Σχόλιο19. Ποιες μέθοδοι μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να αναπτυχθούν (νέοι) περιγραφικοί δείκτες για το ΕΠΠ; Π.χ. σύνταξη περιγραφικών δεικτών με «εκ των άνω» (top-down) διαδικασίες (από ένα κεντρικό Συμβούλιο π.χ.), σύνταξη περιγραφικών δεικτών με διαδικασίες «εκ των κάτω» (bottom-up) (από τις ίδιες τις κλαδικές οργανώσεις) Παρακαλείστε να τις παρουσιάσετε, εφόσον τις θεωρείτε αναγκαίες και εφικτές.
- 6 Σχόλια20. Με ποιον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η αμοιβαία εμπιστοσύνη όλων των συμμετεχόντων κατά τη διαδικασία της αντιστοίχισης;
- 5 Σχόλια21. Συμφωνείτε με την προτεινόμενη διαδικασία, δηλ. να επιχειρηθούν οι πρώτες αντιστοιχίσεις προσόντων στις αρχές του 2011; Εάν όχι, τι έχετε να αντιπροτείνετε, με σχετική αιτιολόγηση;
- 2 Σχόλια22. Αποτελεί για το φορέα ή την οργάνωση σας η προσπάθεια για αναγνώριση προσόντων και ιδιαίτερα εκείνων από την αλλοδαπή ένα σημαντικό ζήτημα; Αν ναι, σχετίζεται αυτή με το ΕΠΠ και πώς;
- 8 Σχόλια23. Συμμερίζεστε την άποψη ότι η αντιστοίχιση προσόντων πρέπει να ξεκινήσει πιλοτικά σε κάποιους κλάδους (π.χ. τουριστικά επαγγέλματα) προτού γενικευτεί ως μέθοδος για τη συγκρότηση του ΕΠΠ; Εάν όχι, ποιους εναλλακτικούς τρόπους προτείνει ο φορέας ή η οργάνωσή σας;
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
5 Μαρτίου 2010, 00:01
Ανοικτή σε Σχόλια έως
5 Σεπτεμβρίου 2010, 23:59
Σχετικό Υλικό
Κείμενο Διαβούλευσης για το Εθνικό Πλαίσιο ΠροσόντωνΗ ομιλία της Υπουργού στην Ημερίδα 25.2.2010Η Ευρωπαϊκή Σύσταση για το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF)Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF) - Ερωτήσεις ΑπαντήσειςΤο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ) με απλά λόγιαH Διαδικασία της Δημόσιας Διαβούλευσης για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ)Κείμενο ΑποτελεσμάτωνΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
4 Σχόλια 495 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 84363 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων
- ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
- Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις
- Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις
- «Καθορισμός κριτηρίων πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ»
- Διαδικασία συγκρότησης των εκλεκτορικών σωμάτων των Α.Ε.Ι.
- ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικές σπουδές
- Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας και άλλες διατάξεις
- Πλαίσιο για την διασφάλιση της ποιότητας
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...
- Εκσυγχρονισμός Ακαδημίας Αθηνών...
- Λήψη μέτρων για την αποτροπή,αντιμετώπιση και την καταπολέμηση της βίας στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
- Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις
- Διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις»
- Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις
- Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις
- ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΓΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
- Συνέργεια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας
- Συνέργεια Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος με Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας
- ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΙΟΝΤΙΖΟΥΣΩΝ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΩΝ – ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις
- Δικονομικοί κανόνες επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτή-Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες
- Ιόνιο Πανεπιστήμιο
- Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις
- Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και λοιπές διατάξεις
- Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/59/Ευρατόμ του Συμβουλίου, της 5ης Δεκεμβρίου 2013
- Τροπολογία σε σ/ν ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση
- Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Σχέδιο Νόμου - «Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας»
- Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση
- «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».
- Οργανισμός Λειτουργίας του Ν.Π.Ι.Δ. «Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών»
- Αναλωθέντα Καύσιμα και Ραδιενεργά Απόβλητα
- Καθορισμός της εθνικής πολιτικής για τη διαχείριση των αναλωθέντων καυσίμων και των ραδιενεργών αποβλήτων
Αυτό το «πολιτικό παιχνίδι» που δεν γνωρίζoυμε ποιοι το διοργανώνουν με την «βάση του 10», όποτε και όταν πάει να γίνει κάτι το σημαντικό. Θα σας παρακαλούσαμε να σταματήσει δηλαδή αυτό που συμβαίνει και που ίσως πάει να δημιουργήσει κατηγορίες μεταξύ Πτυχιούχων Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σύμφωνα με τις δηλώσεις στο ALTER της Κυρίας Υπουργού Άννας Διαμαντοπούλου στις 13 Απριλίου του 2010 (13/04/2010) στις 20:35 μέχρι 20:43 η ώρα , στις 16/04/2010 H Άννα Διαμαντοπούλου στο naftemporiki.gr για το πολυνομοσχέδιο. Αν δεν γίνει αυτό θα φροντίσουμε να κλείσουν με ειρηνικά μέσα όλες οι σχολές που θίγονται για πάντα, αλλά όχι χωρίς δίκαιες και ειρηνικές συνέπειες, δεν απειλούμε κανένα, απλά λέμε τι θα γίνει αν προσπαθήσετε με αυτό το μέτρο να διαχωρίσετε τους Πτυχιούχους των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μεταξύ τους. Δεν είμαστε άτομα με χαμηλό δείκτη Νοημοσύνης, φροντίστε άμεσα και γρήγορα να μην υπάρξει αυτό το πρόβλημα. Διαφορετικά θα κινητοποιηθούμε δίκαια και κατάλληλα.
Web-links
http://www.youtube.com/watch?v=CQgI8joaNm4&feature=player_embedded
http://www.naftemporiki.gr/video/video.asp?id=25076
Όχι, πιστεύω δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι λόγοι, αν όλα τα ισότιμα επίπεδα εκπαίδευσης ενταχθούν κανονικά εκεί που πρέπει αξιοκρατικά και δίκαια, υπάρχει χώρος για όλους. Πρέπει να είναι συγκρίσιμα και ταυτόσημα με όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, για να μην υπάρχουν ανισότητες και αδικίες. Θα πρέπει οι Περιγραφικοί δείκτες να παραμείνουν οι ίδιοι ως έχουν στα 8 επίπεδα και το περιεχόμενό τους. Εξάλλου οι Περιγραφικοί δείκτες δεν αφορούν συγκεκριμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα, αλλά το επίπεδο της εκπαίδευσης ανά ειδικότητα και ειδίκευση, τον τρόπο που θα ανεβαίνει επίπεδο ο κάθε άνθρωπος. Φυσικά όμως, αναλόγως της ειδικότητας και του επιπέδου εκπαίδευσης πρέπει να δίνονται τα ανάλογα Επαγγελματικά Δικαιώματα όπως ακριβώς ισχύει σε όλη την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Κύριε Ε.ΜΑΡΚΟΥ, συμφωνώ ότι όλοι μας πρέπει να χαιρόμαστε που ανοίγει ο διάλογος για την καυτή πατάτα της παιδείας στην Ελλάδα. Όσο αφορά στα 8 επίπεδα προσαρμογής πιστεύω ότι δεν θα είναι άδικη και ισοπεδωτική, αρκεί στην κάθε βαθμίδα να ενταχθούν σωστά όλα τα κοινωνικά στρώματα. Δεν γίνεται κανένας πόλεμος ανάμεσα στα 2 ισότιμους Τομείς της Ανώτατης Εκπαίδευσης, δηλαδή του Πανεπιστημιακού Τομέα και του Τεχνολογικού Τομέα. Όσο για τα Κολλέγια και τα Εργαστήρια Σπουδών θα πρέπει να πάρουν και αυτά την βαθμίδα που τους αξίζει μετά από αξιοκρατική και αδιάβλητη έρευνα έκαστου ιδρύματος. Συμφωνώ ότι δεν είναι όλα τα Διδακτορικά το ίδιο, αλλά τότε αν π.χ. πάρουμε τα Διδακτορικά του Ε.Μ.Π. ή οποιουδήποτε άλλου Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και τα δούμε όλα, τότε θα προκύψουν διάφορα σχετικά με το αν πράγματι αξίζουν αρκετά από αυτά κατά την γνώμη μας ή όχι, όμως το ότι κρίνουμε εμείς προσωπικά δεν σημαίνει ότι είναι και το πιο αξιόπιστο, γιατί οι καινοτομίες που έχουν προσφέρει αυτά στην πρόοδο της επιστήμης και της παιδείας, στην πρακτικότητα της καθημερινότητας είναι ως επί το πλείστον μη άμεσα εφαρμόσιμα. Το ότι ο εγχώριος φοιτητής είναι επαρκέστερος από τους υπολοίπους δεν σημαίνει ότι αποτελεί κανόνα. Υπάρχουν αναρίθμητες περιπτώσεις που μέσα στις σχολές ξεπέρασαν κατά πολύ τους μαθητές με υψηλότερη βαθμολογία στις εισαγωγικές εξετάσεις, οπότε δεν μπορούμε να βασιστούμε σε γενικότητες πάνω σε αυτό το θέμα αλλά πάνω σε αποδείξεις σε αυτό, μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Ο μαθητής του 10 έχει κριθεί ικανός για να εισαχθεί στην Ανώτατη Εκπαίδευση για να συνεχίσει την εκπαίδευσή του, αν ο μαθητής αυτός αποφασίσει και ασχοληθεί σοβαρά για την μόρφωση του και έχει θέληση για να γίνει κάτι θα το κάνει. Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα εξ αυτών των οποίων έχουν καταξιωθεί, οπότε δεν μπορούμε να μιλάμε γενικά. Επίσης να μην ξεχνάμε ότι μπορεί κανείς να πάει σε κάποια σχολή, αλλά δεν σημαίνει ότι μπορεί και να βγάλει την συγκεκριμένη σχολή, διότι περνά από εξετάσεις, οι οποίες σε κρίνουν κατάλληλο για την συγκεκριμένη επιστήμη. Το αν υπάρχουν και αυτά που πληρώνεις πρέπει να ελεγχθούν από τον αρμόδιο φορέα, ο οποίος είναι ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.. Όσο για τα 3 είδη Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι., Πολυτεχνεία, Πανεπιστήμια) είναι όλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, δηλαδή Α.Ε.Ι. και είναι ισότιμα (Νόμοι 1404/1983, 2817/2000, 2916/2001, 3549/2007, 3685/2008, 3794/2009). Αυτός του 19 αν σταματήσει να προσπαθεί τότε είναι πιθανόν να γίνει ο πιο επικίνδυνος. Φυσικά και η ουσία δεν είναι η απομνημόνευση της γνώσης και η ποσότητα της Ύλης, αλλά το να αποκτήσεις κριτική σκέψη και τεχνική να αφομοιώνεις, να φιλτράρεις και να δημιουργείς παραγωγικά, όμως το να θυμάσαι κάποια βασικά πράγματα είναι αναγκαίο σε όλες τις επιστήμες. Για το θέμα αν η ελληνική κοινωνία πληρώνει τις σπουδές αυτού του φοιτητή συμφωνώ ότι πρέπει να μην μένει άνεργος αν αυτός αξίζει και δείχνει ζήλο για αυτό που σπούδασε και θέλει να προσφέρει και δεν επαναπαύεται με μόνο προσόν του το Πτυχίο ή Δίπλωμα που αυτός κατέχει. Βέβαια και η Παιδεία πρέπει να συνδεθεί με την αγορά εργασίας δίνοντας προτεραιότητα πάντα σε αυτόν που αξίζει από όπου και αν προέρχεται αυτός είτε εγχώριος είναι είτε όχι, διότι για να σπουδάσει και αυτός του εξωτερικού έχει πληρώσει και αγωνιστεί. Άφθονες είναι οι περιπτώσεις ανθρώπων που έχουν καταξιωθεί στον επιστημονικό κόσμο, στη αγορά και στην κοινωνία γενικότερα. Σίγουρα, παντού και πάντοτε θα υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί, αλλά δεν πρέπει να ταυτοποιήσουμε κάποια μερίδα ανθρώπων με το καλό και κάποια άλλη μερίδα ανθρώπων με το κακό…Πρέπει πάνω από όλα να επικρατεί το Δίκαιο και η Λογική Παντού, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και όχι μόνον. Ας ελπίσουμε λοιπόν ότι όλα, πλέον, σε αυτήν την κοινωνία θα είναι αξιοκρατικά και δίκαια, για να ζουν όλοι οι άνθρωποι σε μια πλήρως πολιτισμένη και ανθρώπινη κοινωνία. Όσο αφορά στον όρο «παιδεία», αυτός υπέρκειται των εννοιών της εκπαίδευσης, της πληροφόρησης, της ενημέρωσης και ότι σημαίνει ημιμάθεια. Μεταξύ όλων των μορφών ζωής που υπάρχουν στην γη μόνο ο άνθρωπος μπορεί να παιδαγωγήσει και να παιδαγωγηθεί, κτίζοντας, μάλιστα, η κάθε γενιά επάνω στο καταστάλαγμα της σοφίας της γενιάς που διαδέχεται. Με βάση αυτή την μοναδικότητα του ανθρώπου μπορεί να τολμήσει κανείς να δώσει κάποιο ορισμό της παιδείας, εγχείρημα, όμως, που αποτελεί σχοινοβασία. Απώτερος στόχος, σκοπός και επιδίωξη των συμβαλλόντων –γιατί και ο δάσκαλος μαθαίνει από το μαθητή- είναι η επίτευξη κάθε αγαθού που προάγει την συναντίληψη μεταξύ των ανθρώπων και ακόμη την απροϋπόθετη προσφορά στον άλλον. Ποιος μπορεί να πει ότι έφθασε στο τέρμα; Αν παρελπίδα, σημαίνει ότι ο δρόμος που ακολούθησε τον οδήγησε σε αδιέξοδο. Βλέπει δηλαδή εμπρός του ένα τοίχο. Τον τοίχο της απανθρωπιάς. Εξάπαντος παιδεία, αν και εμπεριέχει την έννοια της γνώσης, η γνώση από μόνη της, ξεκομμένη από τα βασικά της παιδείας, μπορεί να καταστεί τέρας. Κάποιος διακεκριμένος πυρηνικός επιστήμονας είπε, πρόσφατα, ότι προτιμά ανθρωπιστές ως συνεργάτες, παρά τους πλέον γνωστικούς, διότι ο κόσμος, είναι, τελικά, όπως ο ίδιος είπε, πολύ ηλίθιος για να έχει πυρηνική ενέργεια. Φανταστείτε αν επικρατήσει το μόνο ζητούμενο να είναι η γνώση τι φρικαλεότητες θα δουν τα μάτια μας και αυτά των παιδιών μας. Βασικά δεν μπορεί να οριστεί τι είναι παιδεία, γιατί έτσι αδικείται αυτό το ύψιστο των αγαθών. Δια βίου μάθηση λοιπόν, αλλά όχι για τη εγωιστική γνώση μόνο, κυρίως για τον (συν)άνθρωπο. Άρα τι σημαίνει παιδεύω; , μπορεί ο καθένας να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Χαίρομαι που ανοίγει με δημοκρατικό τρόπο ο διάλογος για την καυτή πατάτα της παιδείας στην Ελλάδα!
Πράγματι η προσαρμογή των 8 επιπέδων στην ελληνική πραγματικότητα θα είναι ίσως άδικη και ισοπεδωτική. Ήδη έχει φουντώσει ο πόλεμος ανάμεσα σε ΤΕΙ-ΑΕΙ, colleagues και εργαστήρια σπουδών.
Νομίζω πως το βαθύ πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας ξεκινά από την υπερβολή ως προς τα πιστοποιημένα μεν, ανεπαρκή δε και συχνά ανύπαρκτα προσόντα. Όλοι διδακτορικά γράφουν, αλλά τι γράφουν μέσα σε αυτά κανείς δεν αναρωτιέται! Αρκεί να το γράψεις και να πάρεις τα μόρια. Ένα συνονθύλευμα εικονικών και δυστυχώς φωτογραφικών προσόντων.
Η θέσπιση επιπέδων με βάσει τα εξάμηνα και το πρόγραμμα σπουδών για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης είναι πιο δίκαιη. Ας γίνουν 10, 20 και 30 επίπεδα ώστε η κάθε βαθμίδα να συγκεντρώνει όσο το δυνατό λιγότερο ανομοιογενές υλικό.
Δεν μπορεί να γίνει εξίσωση ΑΕΙ-ΤΕΙ γιατί πώς να το κάνουμε αυτός που περνάει με 19 δεν είναι το ίδιο με αυτόν που περνά με 10, όπως δεν είναι όλα τα δάχτυλα ίδια. Ο καλός μαθητής είναι ‘φυτό’, σπουδάζει στα ταλαίπωρα ελληνικά πανεπιστήμια της κομματικής καφρίλας και είναι μειοψηφία ακόμα και με τις ορδές των μεταγραφών συνυπολογισμένες. Ποια είναι όμως η ειδοποιός διαφορά ;-Μα φυσικά ότι σε ποιοτικά χαρακτηριστικά ο εγχώριος φοιτητής είναι επαρκέστερος και πληρέστερος. Όπου και να πάει ο μαθητής του 10 και πληρώσει θα γίνει γιατρός στα χαρτιά και με άριστα. Βλέπε αγγλόφωνα Ρουμανίας-Τσεχίας κλπ που οι απόφοιτοί τους δεν ξέρουν ούτε σωστά ΑΓΓΛΙΚΑ!!! Αυτός που είναι του 19 θα διαπρέψει όπου και να πάει στον κόσμο. Δεν έχει σημασία η απομνημόνευση της γνώσης και η ποσότητα της ύλης, αλλά η τεχνική να αφομοιώνεις, να φιλτράρεις και να δημιουργείς παραγωγικό αποτέλεσμα.
Η ελληνική κοινωνία πληρώνει τις σπουδές αυτού του φοιτητή και εν συνεχεία τον θέτει στο περιθώριο της ανεργίας! Η παιδεία πρέπει να συνδεθεί με την αγορά εργασίας, δίνοντας προτεραιότητα σε όσους αποφοιτούν από τα δικά της έδρανα, τουλάχιστον στο Δημόσιο όπως κάνουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ας θυμηθούμε λίγο το λήμμα παιδεία – παιδεύω και τι σημαίνει εν τέλει η λέξη παιδεία…