Αρχική Πολιτική συμμετοχή ομογενών και αλλοδαπών υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα και μακροχρόνια στην ΕλλάδαΆρθρο 3Σχόλιο του χρήστη ΞΕΝΙΑ ΠΑΣΣΑ | 7 Ιανουαρίου 2010, 13:45
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Επισημαίνω και πάλι ότι οι διατάξεις του άρθρου 34 της Σύμβασης της Γενεύης του 1951 «για το καθεστώς των προσφύγων» που έχει κυρωθεί στην Ελλάδα με το Ν.Δ. 3989/1959 (Φ.Ε.Κ. 201 Α΄ 26-9-1959) ορίζουν ότι: «αι Συμβαλλόμεναι Χώραι θα διευκολύνουν, εν τω μέτρω του δυνατού, την αφομοίωσιν και πολιτογράφησιν των προσφύγων. Θα προσπαθήσουν, ειδικώτερον, να επιταχύνουν την διαδικασίαν της πολιτογραφήσεως και να ελαττώσουν, εν τω μέτρω του δυνατού, τα δημοσιονομικά βάρη της τοιαύτης διαδικασίας». Επίσης, η Σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης με αριθ. 564 (1969) για την κτήση από τους πρόσφυγες της υπηκοότητας της χώρας διαμονής τους, συστήνει στα κράτη μέλη να διευκολύνουν την πολιτογράφηση των προσφύγων, να προσχωρήσουν στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών του 1961 για τη Μείωση της Ανιθαγένειας, να υιοθετήσουν διατάξεις με σκοπό να παρέχουν τη δυνατότητα στα παιδιά των προσφύγων, τα οποία γεννιούνται στη χώρα όπου οι γονείς τους απολαμβάνουν του καθεστώτος του πρόσφυγα, να αποκτούν με τη γέννησή τους την υπηκοότητα αυτής της χώρας και να χορηγούν στους πρόσφυγες που συνάπτουν γάμο με υπήκοο της χώρας διαμονής τους, ειδικές διευκολύνσεις, ώστε να αποκτούν τη υπηκοότητα του/της συζύγου. Το μεγαλύτερο και σοβαρό εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες στη διαδικασία πολιτογράφησης είναι ότι μεταξύ των δικαιολογητικών που συνοδεύουν τη σχετική αίτηση προβλέπεται και παράβολο, το οποίο κατά την ισχύουσα νομοθεσία ανέρχεται στο ποσό των 1.467,35 ευρώ. Το προτεινόμενο με το σχέδιο νόμου ποσό παραβόλου των 1.000 € εξακολουθεί να αποτελεί υπέρογκο ποσό και μάλιστα η υποχρέωση καταβολής του για καθένα ενήλικο μέλος της οικογένειας χωριστά, έρχεται σε αντίθεση προς τις επιταγές της ως άνω διατάξεως της Διεθνούς Συμβάσεως της Γενεύης του 1951. Είναι προφανές ότι σε πολλές περιπτώσεις οι πρόσφυγες μην έχοντας τη δυνατότητα να καταβάλουν εφάπαξ το ποσό αυτό δεν έχουν πρόσβαση στη διαδικασία της πολιτογραφήσεως. Πλέον τούτων, πιστεύω ότι σε κάθε περίπτωση για όλους τους αλλοδαπούς που επιθυμούν να αποκτήσουν ελληνική ιθαγένεια το ύψος του παραβόλου θα πρέπει να οριστεί αναλογικά με το κόστος των σχετικών διαδικασιών και να μην υπερβαίνει τα 200 - 300€ κατ’ άτομο. Συνεπώς, προτείνω η τελευταία πρόταση του εδαφίου στ΄ του υπό τροποποίηση άρθρου 6 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας (Κ.Ε.Ι.),να διαμορφωθεί ως εξής: «Άρθρο 6 στ. …Οι ομογενείς, όσοι έχουν αναγνωρισθεί ως πολιτικοί πρόσφυγες και οι κάτοχοι ιθαγένειας κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν υποχρεούνται στην καταβολή παραβόλου». Επίσης θα ήθελα να αναφέρω πως ενόψει του γεγονότος ότι για τους αλλοδαπούς που επιθυμούν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια θα ισχύσει η χρονική προϋπόθεση της πενταετούς νόμιμης διαμονής, αντί της προϊσχύουσας δεκαετούς, την εν λόγω προϋπόθεση πληρούν και αρκετές περιπτώσεις αιτούντων άσυλο αλλοδαπών οι οποίοι διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα επί σειρά ετών, (συχνά άνω των 7-8 ετών), καθώς και όσοι έχουν υπαχθεί στο καθεστώς επικουρικής προστασίας, ή προστασίας για ανθρωπιστικούς λόγους σύμφωνα με τις διατάξεις των π.δ. 61/1999, 90/2008, 96/2008 και 81/2009, όπως ισχύουν. Επειδή οι εν λόγω κατηγορίες αλλοδαπών, κατ’ αντιστοιχία με τους αναγνωρισμένους πρόσφυγες, ευρίσκονται σε αντικειμενική αδυναμία να προσκομίσουν πιστοποιητικό γέννησης ή άλλο ισοδύναμο πιστοποιητικό, καθώς επίσης δεν είναι κατά κανόνα κάτοχοι διαβατηρίων ή οποιουδήποτε άλλου εγγράφου αποδεικτικού ταυτοπροσωπίας, προτείνω τα εδάφια β και δ του υπό τροποποίηση άρθρου 6 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας (Κ.Ε.Ι.) να διαμορφωθούν ανάλογα. Επισημαίνω δε, ότι οι μεν αναγνωρισμένοι πρόσφυγες είναι κάτοχοι ταξιδιωτικού εγγράφου εκδιδομένου από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, για δε ορισμένες από τις υπόλοιπες κατηγορίες αλλοδαπών αντίστοιχη εξαίρεση έχει τεθεί ρητά στις διατάξεις σχετικά με την εγγραφή τους σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. Κατόπιν τούτων, προτείνω τα εν λόγω εδάφια να διαμορφωθούν ως εξής: «Άρθρο 6 β. Αντίγραφο διαβατηρίου ή άλλου ταξιδιωτικού εγγράφου ή άλλου αποδεικτικού ταυτοπροσωπίας, εξαιρουμένων όσων ανήκουν στις κατηγορίες των αιτούντων άσυλο αλλοδαπών, καθώς και όσων έχουν υπαχθεί στο καθεστώς επικουρικής προστασίας, ή προστασίας για ανθρωπιστικούς λόγους σύμφωνα με τις διατάξεις των π.δ. 61/1999, 90/2008, 96/2008 και 81/2009, όπως ισχύουν. … δ. Πιστοποιητικό γέννησης ή άλλο ισοδύναμο πιστοποιητικό που προβλέπεται από τη νομοθεσία της χώρας πρώτης ιθαγένειας. Αν ο αλλοδαπός είναι πρόσφυγας ή έχει υπαχθεί στο καθεστώς επικουρικής προστασίας, ή προστασίας για ανθρωπιστικούς λόγους και αδυνατεί να προσκομίσει πιστοποιητικό γέννησης, αρκεί η απόφαση χορήγησης σε αυτόν πολιτικού ασύλου ή η απόφαση υπαγωγής του στο καθεστώς επικουρικής προστασίας, ή προστασίας για ανθρωπιστικούς λόγους. Αν ο αλλοδαπός είναι αιτών άσυλο και αδυνατεί να προσκομίσει πιστοποιητικό γέννησης, αρκεί η βεβαίωση της αρμόδιας ελληνικής αρχής περί της ιδιότητάς του ως αιτούντος άσυλο αλλοδαπού, νόμιμα διαμένοντος στην Ελλάδα επί πέντε συνολικά έτη την τελευταία δεκαετία πριν από την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης. …