Αρχική Πρόγραμμα «Καλλικράτης»7. Κριτήρια Συνενώσεων για τους Νέους Ισχυρούς ΔήμουςΣχόλιο του χρήστη ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ | 20 Ιανουαρίου 2010, 10:05
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ.10/2010 Παπάγου σήμερα την 12η Ιανουαρίου 2010, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.00, συνήλθε σε τακτική συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο, κατόπιν της υπ’ αριθ. πρωτ. 56 / 8-1-2010 προσκλήσεως του Προέδρου του Δημοτικού Συμβούλου κ. Ζαφειρίου Δεμέστιχα, η οποία επιδόθηκε αυθημερόν. Αφού διαπιστώθηκε ότι υπάρχει απαρτία, δεδομένου ότι επί συνόλου 21 μελών ευρέθησαν παρόντες 16 και απόντες 5 ήτοι : ΠΑΡΟΝΤΕΣ : Ζαφείριος Δεμέστιχας, Αικατερίνη Φασούλη, Ειρήνη Βεντουζά, Παναγιώτης Ίσκος, Λάμπρος Κομίνης, Κων/νος Ρετσινιάς, Σπυρίδων Νασιούλας, Κωνσταντίνος Φιλιππακόπουλος, Ανδρέας Αποστολόπουλος, Σοφία Χρήστου, Δημήτριος Οικονόμου, Ευτυχία Μοσχάκη, Νικόλαος Κουκής, Νικόλαος Κουτάκης, Χριστίνα Πολυκαλά, Αγγελική Κούτρα. ΑΠΟΝΤΕΣ: Γεώργιος Σκέντζος, Ευάγγελος Σταθογιάννης, Ιωάννης Θεοδοσίου, Γεώργιος Γκουβάκης και Κων/νος – Πολ/νης Τίγκας. Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Κων/νος – Πολ/νης Τίγκας, προσήλθε αμέσως μετά τον έλεγχο απαρτίας. Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Ιωάννης Θεοδοσίου, προσήλθε κατά το στάδιο της συζήτησης των προ ημερησίας διατάξεως θεμάτων. Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Ευάγγελος Σταθογιάννης, προσήλθε αμέσως μετά τη λήξη της συζήτησης των προ ημερησίας διατάξεως θεμάτων. Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Ιωάννης Θεοδοσίου, αποχώρησε, με την άδεια του Σώματος, πριν από την ψηφοφορία του 9ου θέματος ημερησίας διάταξης. Παρόντος του Δημάρχου κ. Βασιλείου Ξύδη, του ειδικού γραμματέως κ. Λουκά Στραβόλαιμου και του Προέδρου του Τοπικού Συμβουλίου Νέων Παπάγου κ. Δημ. Σακαρετσάνου, ο Πρόεδρος του Δημ. Συμβουλίου κ. Ζαφείριος Δεμέστιχας κηρύσσει την έναρξη αυτής ΘΕΜΑ 9ο : Συζήτηση – ανταλλαγή απόψεων για το θέμα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». Ο Δήμαρχος Παπάγου κ. Βασ. Ξύδης, αναφερόμενος στο θέμα της διοικητικής μεταρρύθμισης με την κωδική ονομασία «Πρόγραμμα Καλλικράτης», (την οποία εξήγγειλε η Κυβέρνηση την παρελθούσα Κυριακή 10 τρ. μηνός) και ιδιαίτερα στις αρχές που θα διέπουν τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης, οι οποίες έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο, είπε ότι α. η διοικητική μεταρρύθμιση της Χώρας μας είναι αναγκαία και αυτή η αναγκαιότητα έχει αναγνωριστεί από όλες τις πολιτικές δυνάμεις και από όλες τις διοικητικές και αυτοδιοικητικές αρχές, β. οι αρχές της νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης, που δημοσιοποιήθηκαν προ 2ημέρου από την Κυβέρνηση, έχουν αρκετά μεγάλη πληρότητα, παρουσιάζουν ενδιαφέρον και καλύπτουν σε ικανοποιητικό βαθμό τις απαιτήσεις για μια νέα αυτοδιοίκηση και αποκεντρωμένη διοίκηση, αφού κινούνται στα πλαίσια των αποφάσεων του συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ στην Κυλλήνη το έτος 2007 και του συνεδρίου της ΤΕΔΚΝΑ (την ίδια περίοδο) πλην όμως θα πρέπει να επισημανθεί ότι η εξαγγελθείσα από την Κυβέρνηση διοικητική μεταρρύθμιση περιορίζεται μόνο στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση, χωρίς να αναφέρεται σε όλη τη Δημόσια Διοίκηση (η οποία χρήζει και αυτή διοικητικής μεταρρύθμισης) και αναφέρεται πολύ συνοπτικά στις νέες αρμοδιότητες της Περιφέρειας και ιδιαίτερα των δήμων καθώς και στον τρόπο κάλυψης των δαπανών που θα προκύψουν για την υλοποίηση του όλου σχεδιασμού της διοικητικής μεταρρύθμισης. Επίσης θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν συνοδεύεται από το σχέδιο του υπό έκδοση νόμου και με το σχέδιο της χωρικής κατανομής των νέων δήμων. Όλα αυτά, επεσήμανε ο Δήμαρχος, μας αναγκάζουν να είμαστε αρκετά επιφυλακτικοί στις εκτιμήσεις μας και ανήσυχοι για το δήμο μας, αφού δεν γνωρίζουμε το κύριο στοιχείο που αφορά όλους τους δήμους. Και το κύριο στοιχείο είναι η χωρική κατανομή των δήμων η οποία έχει σχεδιαστεί αλλά δεν έχει δημοσιοποιηθεί (προφανώς σκόπιμα), με αποτέλεσμα να μη μπορεί να γίνει οποιαδήποτε διαβούλευση επ’ αυτού. Βέβαια, φήμες υπάρχουν γι’ αυτό το θέμα όπως και πολλά δημοσιεύματα στον Τύπο και πολλές εκπομπές από τους Ρ/Φ και Τ/Ο σταθμούς, πλην όμως το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι σωστό να διαβουλευτεί με βάση τις φήμες ή τα διάφορα δημοσιεύματα. Πέραν αυτών, ο Δήμαρχος υπενθύμισε στα μέλη του Δ.Σ. ότι το θέμα της διοικητικής μεταρρύθμισης είχε συζητηθεί στο Δ.Σ. και κατά τη συνεδρίαση της 11ης Σεπτ. 2008, όταν είχε εξαγγελθεί το σχέδιο της τότε Κυβέρνησης για τη διοικητική μεταρρύθμιση. Εκείνο το σχέδιο εξαιρούσε από τις υποχρεωτικές συνενώσεις τους δήμους της Β’ Περιφέρειας Αθηνών (καθώς και της Β’ Θεσσαλονίκης και Α’ Πειραιώς), και, με βάση αυτή την εξαίρεση, η απόφαση που είχε τότε ληφθεί (υπ’ αριθ. 121/11-9-2008) καθόριζε ότι το Δημοτικό Συμβούλιο : α. συμφωνεί με την μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ι.Τ.Α.), η οποία δεν προβλέπει τη συμμετοχή των Δήμων της Β’ Περιφέρειας Αθηνών και ειδικά του Δήμου Παπάγου στο Πρόγραμμά «Καποδίστριας 2», β. θεωρεί όλως συμφέρουσα για το Δήμο και τους κατοίκους του την αυθύπαρκτή υπόσταση του Δήμου και τη μη συνένωσή του με άλλον όμορο ή όμορους Δήμους, γ. εκφράζοντας την επιθυμία και θέση των δημοτών και κατοίκων, ζητά από την Κυβέρνηση και ειδικότερα από το Υπουργείο Εσωτερικών να μη περιληφθεί ο Δήμος Παπάγου στις υποχρεωτικές συνενώσεις, εφ’ όσον αυτές ισχύσουν στη Β’ Περιφέρεια Αθηνών, ώστε ο Δήμος να συνεχίσει την αναπτυξιακή του πορεία, με σεβασμό της προσωπικότητας των πολιτών και του περιβάλλοντος. Αυτή η αναπτυξιακή πορεία είναι βέβαιο ότι θα ανακοπεί με οποιαδήποτε συνένωση του Δήμου και, για το λόγον αυτόν, δεν μπορεί να γίνει δεκτή. Στη συνέχεια, ο Δήμαρχος, αναφερόμενος στις γενικόλογες αρχές της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας, υποστήριξε ότι αυτές ικανοποιούν την αυτοδιοίκηση σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό, αφού καθιερώνεται, επιτέλους, αιρετός Περιφερειάρχης και αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο, πλην όμως ενέχουν τον κίνδυνο να μην την ικανοποιούν και να μη καλύπτουν τις απαιτήσεις όταν αυτές εξειδικευθούν με το σχέδιο νόμου που θα τεθεί προς ψήφιση, γιατί τότε πιθανόν να αποδειχθεί ότι η αποκέντρωση του κράτους δεν θα είναι αυτή που όλοι προσμένουν ή δεν θα έχουν επιλυθεί τα οικονομικά προβλήματα που αυτή η μεταρρύθμιση θα δημιουργήσει ή δεν θα έχει προβλεφθεί η κάλυψη των αναγκών σε υλικό, προσωπικό κλπ που οι συνενώσεις των δήμων θα απαιτήσουν. Ακολούθως, ο Δήμαρχος αναφέρθηκε στα κριτήρια για τη χωροθέτηση των διοικητικών ορίων των νέων ΟΤΑ. Αυτά τα κριτήρια προσδιορίζονται στην παραγρ. 100 του «Προγράμματος Καλλικράτης» (το οποίο δημοσιοποιήθηκε για διαβούλευση), βασίζονται σε εκείνα που υιοθέτησε η ΚΕΔΚΕ το έτος 2007 στο Συνέδριο της Κυλλήνης και είναι τα εξής : α. Πληθυσμιακά (όπως ο αριθμός των δημοτών, ο αριθμός των κατοίκων, η πληθυσμιακή πυκνότητα, η κατανομή των κατοίκων). β. Κοινωνικά (όπως το μέσο μέγεθος νοικοκυριού, οι μορφωτικοί δείκτες, το ποσοστό αλλοδαπών). γ. Οικονομικά (όπως η απασχόληση, η δομή της απασχόλησης, η εργασιακή κινητικότητα, το εισόδημα). δ. Γεωγραφικά (όπως έκταση και μορφολογία, το σχήμα, η προσβασιμότητα, τα δίκτυα υποδομών). ε. Αναπτυξιακά (όπως η δομή της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας και γενικότερα της τοπικής ανάπτυξης, η ύπαρξη εκπαιδευτικών και ερευνητικών φορέων, η συμμετοχή σε Κοινοτικά και Εθνικά Προγράμματα). στ. Λειτουργικά και βιωσιμότητας του νέου δήμου (πόροι και ενδογενές δυναμικό). ζ. Πολιτιστικά, Ιστορικά και η. Χωροταξικά κριτήρια, με τα οποία επιδιώκεται : (1) Η γεωγραφική / χωρική ολοκλήρωση των διαφόρων κοινωνικών, διοικητικών και οικονομικών λειτουργιών, εξυπηρετήσεων και υποδομών που διασφαλίζουν κάποιου βαθμού βιωσιμότητα (χωρίς να είναι απόλυτος κανόνας). (2) Η γεωγραφική κινητικότητα σε συνδυασμό με τις λειτουργικές εξαρτήσεις και επιρροές μεταξύ των οικιστικών κέντρων. (3) Η ταυτότητα του τόπου που αναφέρεται στο συμβολικό και στο σημειολογικό επίπεδο για την τοπική κοινωνία. Με βάση αυτά τα κριτήρια καθίσταται φανερό ότι ο Δήμος Παπάγου δεν μπορεί να συνενωθεί με το Δήμο Ζωγράφου ή το Δήμο Χολαργού, γιατί ουδέν από τα παραπάνω κριτήρια πληρούνται, πολλώ δε μάλλον με το Δήμο Ζωγράφου, αφού ο χαρακτήρας του Δήμου Παπάγου ως κηπούπολης και η λεωφ. Αλίμου/Καρέα – Κατεχάκη που παρεμβάλλεται καθιστούν αδύνατη ακόμα και την όποια σκέψη για συνένωση των Δήμων Παπάγου και Ζωγράφου. Αυτή η θέση/άποψη καθίσταται σαφέστερη και δεν μπορεί να αμφισβητηθεί αν ληφθούν υπόψη : α. το ιστορικό της ίδρυσης της πόλης, η οποία φέρει ένα ένδοξο όνομα, το οποίο θα πρέπει να διατηρηθεί και η οποία κατοικείται από πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα αμιγή ή και ομοιογενή πληθυσμό, προερχόμενο εν πολλοίς από τις Ε.Δ. της Χώρας, με ιδιαίτερα μεγάλη κοινωνική συνοχή και βαθμό ανάπτυξης, β. τα χαρακτηριστικά της πόλης ως κηπούπολης και πόλης αμιγούς κατοικίας, τα οποία διαφέρουν ουσιωδώς από τα χαρακτηριστικά όλων των άλλων ομόρων δήμων και απολαμβάνουν ειδικής προστασίας από το Σύνταγμα, γ. η εν γένει δομή, συγκρότηση, στελέχωση, οργάνωση και διοίκηση του Δήμου, δ. το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου, το οποίο εγκρίθηκε πρόσφατα από την Περιφέρεια Αττικής, με το οποίο καταδεικνύεται η δυνατότητα συνέχισης της επιτυχημένης πορείας του Δήμου Παπάγου, παρά τις αντίξοες και δυσμενείς συνθήκες και παρά τα οικονομικά και άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση ή επικρατούν στο χώρο της. ε. η άποψη των δημοτών και κατοίκων Παπάγου, οι οποίοι ουδόλως συμφωνούν με τη συνένωση του Δήμου τους με άλλο δήμο, κρίνοντας ότι οποιαδήποτε συνένωση θα είναι επιζημία και επιβλαβής, στ. η στελέχωση του Δήμου μας και ιδιαίτερα η λίαν ικανοποιητική στελέχωσή του με τεχνικό προσωπικό, οικονομολόγους, νομικούς και με προσωπικό πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ζ. η διαχειριστική επάρκεια του Δήμου μας η οποία έχει πιστοποιηθεί αρμοδίως (ο Δήμος Παπάγου ανήκει στους 212 από τους 1034 ΟΤΑ που έχει πιστοποιηθεί η διαχειριστική επάρκειά τους). η. η διοικητική ικανότητα του Δήμου μας να ασκήσει όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων που έχει ή θα έχει στο μέλλον η Τ.Α., αφού ήδη διαθέτει Υπηρεσίες Προγραμματισμού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Οικονομική Υπηρεσία, Τεχνική Υπηρεσία, Γραφείο Επιχειρήσιακού Σχεδιασμού – Πιστοποίησης – Διασφάλισης Ποιότητας, Γραφείο Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Τμήμα Μηχανοργάνωσης – Πληροφορικής, Τμήμα Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας κλπ θ. η πολύ καλή οικονομική κατάσταση του Δήμου, ο οποίος δεν είναι «χρεωμένος» και η λίαν ικανοποιητική διαχείριση των οικονομικών πόρων και εσόδων. ι. η από το έτος 2002 εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος το οποίο έχει εξασφαλίσει επί σειρά ετών την άρτια παρακολούθηση και έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης κλπ Όλα αυτά, επεσήμανε ο Δήμαρχος κατατάσσουν το Δήμο Παπάγου στους ισχυρούς Δήμους, όπως ο όρος αυτός καθορίζεται στις παραγρ. 95 και 96 του «Προγράμματος Καλλικράτης». Γιατί ισχυρός Δήμος δεν είναι αυτός που έχει μεγάλη έκταση ή μεγάλο πληθυσμό αλλά αυτός που εξασφαλίζει την απαίτηση να αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα της αποκέντρωσης και να μπορεί να σχεδιάζει, να προγραμματίζει, να υλοποιεί και να ελέγχει τις τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες (όπως επιβάλλουν οι σύγχρονες απαιτήσεις), καθώς και αυτός που εξασφαλίζει υπηρεσίες οι οποίες ικανοποιούν κοινά ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια και, ταυτόχρονα με τα λειτουργικά και οικονομικά χαρακτηριστικά του, συμβάλλει στην ενδυνάμωση της συμμετοχής του πολίτη και στην ενδυνάμωση των θεσμών και διαδικασιών της τοπικής δημοκρατίας. Και ένας τέτοιος δήμος είναι ο Δήμος Παπάγου ο οποίος, πληθυσμιακά, θα πρέπει να καταταγεί στους δήμους με πληθυσμό 22.000 κατοίκων. Γιατί αυτός είναι ο πληθυσμός του και όχι αυτός που καταγράφηκε με την απογραφή του 1991 ή του 2001 που καμμία από αυτές δεν απεικονίζει τον πραγματικό πληθυσμό του. Και με βάση τον πραγματικό πληθυσμό του (22.000) ο Δήμος Παπάγου κατατάσσεται στους ισχυρούς Δήμους αφού ο πληθυσμός του είναι πολύ πάνω από τον Μ.Ο. των κατοίκων των δήμων της Χώρας μας (10.200 κάτοικοι) και από τον Μ.Ο. των κατοίκων των δήμων της Ε.Ε. (5.100 κάτοικοι). Στη συνέχεια, το λόγο έλαβαν οι περισσότεροι των δημοτικών συμβούλων και έγινε εκτενής συζήτηση, μετά την οποία το Δημοτικό Συμβούλιο Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι ομοφώνως α. θεωρεί αναγκαία τη διοικητική μεταρρύθμιση της Χώρας μας, ώστε να εξαλειφθούν οι αγκυλώσεις και οι παθογένειες που είναι εμφανείς στη Δημόσια Διοίκηση. β. κρίνοντας το κείμενο αρχών της νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης (Πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ) που δημοσιοποιήθηκε από την Κυβέρνηση, θεωρεί ικανοποιητικό το κείμενο αρχών, το οποίο καλύπτει σε ικανοποιητικό βαθμό τις απαιτήσεις για μια νέα αυτοδιοίκηση και αποκεντρωμένη διοίκηση, έστω και αν η εξαγγελθείσα διοικητική μεταρρύθμιση δεν περιλαμβάνει όλη τη Δημόσια Διοίκηση αφού περιορίζεται στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση γ. θεωρεί ότι πρέπει να αναμένει τη σύνταξη του σχεδίου νόμου για την εξαγγελθείσα μεταρρύθμιση, προκειμένου να διατυπώσει παρατηρήσεις και προτάσεις δ. εκφράζει την ανησυχία του και τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο της χωροθέτησης των νέων δήμων, αφού αυτή δεν έχει ανακοινωθεί, ε. διαφωνεί με οποιαδήποτε συνένωση του Δήμου Παπάγου με άλλον δήμο και εκφράζει τη βούληση να διατηρήσει ο Δήμος Παπάγου τη σημερινή διοικητική του αυτοτέλεια, για τους λόγους που αναφέρονται στην εισήγηση και για τον πρόσθετο λόγο ότι μόνο έτσι θα εξασφαλιστεί η συνεχής ανοδική πορεία του Δήμου και η καλύτερη εξυπηρέτηση της κοινωνίας (εγγύτητα της αυτοδιοίκησης στους πολίτες). Αφού συντάχθηκε το παρόν υπογράφεται Ο Πρόεδρος Ζαφείριος Δεμέστιχας Τα Παρόντα Μέλη Αικατερίνη Φασούλη Ανδρέας Αποστολόπουλος Ειρήνη Βεντουζά Σοφία Χρήστου Παναγιώτης Ίσκος Δημήτριος Οικονόμου Λάμπρος Κομίνης Ευτυχία Μοσχάκη Κων/νος Ρετσινιάς Νικόλαος Κουκής Σπυρίδων Νασιούλας Νικόλαος Κουτάκης Ευάγγελος Σταθογιάννης Χριστίνα Πολυκαλά Κων/νος Φιλιππακόπουλος Αγγελική Κούτρα Κων/νος – Πολ/νης Τίγκας