Αρχική Πρόγραμμα «Καλλικράτης»5. Το Σύστημα Δημοτικής ΔιακυβέρνησηςΣχόλιο του χρήστη ΚΑΛΑΙΤΖΙΔΟΥ ΙΩΑΝΝΑ | 21 Ιανουαρίου 2010, 01:17
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικές Παρατηρήσεις Το προτεινόμενο σχέδιο Καλλικράτης, παρά την προφανή πρόθεση να συμβάλει στην αποτελεσματική, πολιτοκεντρική Διοίκηση και τις σημαντικές , θετικές αλλαγές που επιφέρει, ωστόσο, στις ειδικές διατάξεις του, δεν διασφαλίζει ούτε τις προθέσεις, ούτε την αποτελεσματικότητα των νέων αυτοδιοικητικών θεσμών, στα κρίσιμα ζητήματα που ταλαιπωρούν τον αυτοδιοικητικό χώρο και διαστρέφουν τον χαρακτήρα και το ρόλο του θεσμού. Εάν δεχθούμε ότι οι εκτεταμένες μελέτες του ΙΤΑ που εκπονήθηκαν κατόπιν εξουσιοδότησης από τους φορείς των αιρετών οργάνων της αυτοδιοίκησης, αποτύπωσαν με πολιτική ακρίβεια και επιστημονική μεθοδολογία το αυτοδιοικητικό τοπίο και κατέληξαν σε αξιόπιστα συμπεράσματα για τις θεμελιώδεις αλλαγές που θεωρούνται αναγκαίες , τότε αδυνατούμε να κατανοήσουμε γιατί οι κατευθυντήριες αρχές και οι προταθείσες επιμέρους ρυθμίσεις δεν αξιοποιήθηκαν και δεν ενσωματώθηκαν στο προτεινόμενο σχέδιο. Επισημαίνουμε ενδεικτικά, χαρακτηριστικά άρθρα του προτεινομένου σχεδίου και τις αναντιστοιχίες τους με το κοινό αίσθημα, τα καταγεγραμμένα προβλήματα και τις προτεινόμενες λύσεις από τις διαθέσιμες μελέτες : " 34. Οι Αντιπεριφερειάρχες επιλέγονται μεταξύ των περιφερειακών συμβούλων από τον Περιφερειάρχη. 74. Οι Αντιδήμαρχοι επιλέγονται μεταξύ των δημοτικών συμβούλων από τον Δήμαρχο. " Έχει καταγραφεί η απροσδιοριστία του ρόλου των αντιδημάρχων και η αμφίβολη αποτελεσματικότητα του θεσμού, καθώς και η απόλυτη εξάρτηση όλης της συμπολίτευσης του δημοτικού συμβουλίου από τον Δήμαρχο, ενόψει της προσδοκίας της έμμισθης, αναγνωρίσιμης και πολιτικά ισχυρής θέσης του αντιδημάρχου. Εν τούτοις διατηρείται αλώβητο το Δημαρχοκεντρικό καθεστώς,στο προκείμενο όπως και στο σύνολο του νομοσχεδίου και μάλιστα επεκτείνεται και στους αντιπεριφερειάρχες. Προτάσεις δυνατοτήτων: - Ο θεσμός να διατηρηθεί με περιορισμό του αριθμού των αντιδημάρχων , με άμεση εκλογή των Αντιδημάρχων από τον λαό, με ρόλο μόνον θεματικό , με σαφείς αρμοδιότητες, ελεγκτικούς μηχανισμούς και υποχρεωτικό πολιτικό και οικονομικό απολογισμό και λογοδοσία. - Η αμοιβή όλων των αιρετών να περιοριστεί, στο πλαίσιο δημοσιονομικής πειθαρχίας όλης της χώρας. - Αντί πλήθους εμμίσθων αντιδημάρχων ο Δήμαρχος να υποστηριχθεί από αντίστοιχο της δυναμικότητάς του αριθμό επιστημονικών συνεργατών και ειδικών συμβούλων, που θα επιλεγούν είτε από το υπηρετούν προσωπικό ή με πρόσληψη, σύμφωνα με το νομικό καθεστώς περί προσλήψεων, ώστε χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις να στελεχωθεί από επαρκές ανθρώπινο δυναμικό και όχι μόνον από πολιτικό προσωπικό. "76. Καθιερώνεται ένα νέο όργανο, η Εκτελεστική Επιτροπή, ως συλλογικό επιχειρησιακό-εκτελεστικό όργανο στους δήμους. " Ως συλλογικό όργανο με επιτελικό , προγραμματικό ρόλο, η Εκτελεστική Επιτροπή δεν μπορεί να στελεχώνεται αμιγώς πολιτικά και "δυνητικά" να συμμετέχουν τα υπηρεσιακά στελέχη, δεδομένου ότι το έργο της δεν είναι πολιτικό, αλλά απαιτεί επιστημονική μεθοδολογία και γνώσεις προγραμματισμού, ελέγχου και υλοποίησης. Προτάσεις δυνατοτήτων: Αντιπροσωπευτική στελέχωση της εκτελεστικής επιτροπής, κατά περίπτωση, με σχετική θεσμική ρύθμιση ή με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και με ισότιμη συμμετοχή των αρμοδίων πολιτικών και υπηρεσιακών στελεχών, αναλόγως του θέματος, καθώς και με συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα. Ομοίως και στο επίπεδο της περιφέρειας, όπου τα θέματα είναι πολύ πιο απαιτητικά σε εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες. Ο θεσμικός ρόλος των υπηρεσιακών μονάδων θα πρέπει βέβαια να υποστηριχθεί από σύγχρονα συστήματα οργάνωσης της αυτοδιοίκησης, παρακολούθησης του προγραμματισμού και αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού.Τα συστήματα αυτά θεωρούνται συστατικά στοιχεία για την επίτευξη των στόχων του νέου Νομοσχεδίου. Επειδή είναι κατακτημένα, μπορούν να προτυποποιηθούν κεντρικά και να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο, ώστε να εφαρμοστούν αμέσως και υποχρεωτικά από τις νέες αρχές. "82. Καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης." Προτάσεις δυνατοτήτων: Η δημόσια διαβούλευση, δεν ολοκληρώνεται ως δημοκρατική διεργασία, εάν δεν αποτελεί υποχρεωτική προϋπόθεση πρό της λήψης αποφάσεων που αφορούν στρατηγικά ζητήματα ή παρεμβάσεις στις πόλεις και τις περιφέρειες. Τα θέματα υποχρεωτικής για την εγκυρότητα των αποφάσεων διαβούλευσης θα πρέπει να προκαθοριστούν και να περιγραφούν στο Νομοσχέδιο. Η σύνθεση του Συμβουλίου Διαβούλευσης θα πρέπει να αποφασίζεται από το δημοτικό/περιφερειακό συμβούλιο, υποχρεωτικά, κατ' έτος, για να είναι ως όργανο κατά το δυνατόν λιγότερο "εντεταλμένο" και περισσότερο έγκυρο. "Η διαφάνεια αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη διασφάλιση της αρχής της πολιτικής λογοδοσίας, που διευκολύνει τον πολιτικό έλεγχο συγκεκριμένων οργάνων και αποφάσεων και την απόδοση πολιτικών ευθυνών." Προτάσεις δυνατοτήτων: Η διαφάνεια και η λογοδοσία δεν διασφαλίζεται μόνον με τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων και αποφάσεων των αιρετών και υπηρεσιακών οργάνων της αυτοδιοίκησης, αλλά και με έλεγχο και λογοδοσία επί των παραλήψεων και αδυναμιών συμμόρφωσης, σε κάθε διακριτή πολιτική ή υπηρεσιακή μονάδα. Οι πολιτικές επιπτώσεις ανά τετραετία, ακόμη και αν επιτευχθούν, δεν αποκαθιστούν ωστόσο και δεν διασφαλίζουν τις βασικές αρχές δημοκρατικής και αποτελεσματικής λειτουργίας, όπως ορθά προβλέπονται από τις σχετικές μελέτες , δηλαδή την αρχή της θεσμικής ισορροπίας , την αρχή της πολιτικής λογοδοσίας με διαφάνεια, την αρχή της αποτελεσματικότητας, την αρχή της αποδοτικότητας, την αρχή της εγγύτητας-αποκέντρωσης. Για το λόγο αυτό απαιτούνται ενδιάμεσοι έλεγχοι συμμόρφωσης, από εξωτερικούς, αντικειμενικούς και αξιόπιστους φορείς ελέγχου, λογοδοσία επι των μη συμμορφώσεων και θεσμοθέτηση «ποινής και επιβράβευσης» για όλες τις σοβαρές περιπτώσεις μη επίτευξης, που θα πρέπει να καθοριστούν ρητά. Ενδεικτικά ποινές/επιβραβεύσεις μπορεί να είναι η εφαρμογή συστήματος βαθμολόγησης και ποσοστιαίες αυξομειώσεις πόρων για τους φορείς και αποδοχών για τις υπηρεσιακές μονάδες. Τέλος τα τοπικά δημοψηφίσματα θα μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στις σημαντικές επιλογές και θα πρεπει να προβλεφθεί η επιλογή αυτή , ως δυνατότητα του δημοτικού/περιφερειακού συμβουλίου, με σχετική πλειοψηφία. Με την πρόθεση συμβολής στη μεγάλη αυτή συζήτηση σας ευχαριστώ Καλαϊτζίδου Ιωάννα, Πολιτικός Μηχανικός, Πτολεμαΐδα