Αρχική Πρόγραμμα «Καλλικράτης»7. Κριτήρια Συνενώσεων για τους Νέους Ισχυρούς ΔήμουςΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Κουτρομάνος - Καρδίτσα | 24 Ιανουαρίου 2010, 01:55
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Απ' τον "Καποδίστρια" στον "Καλλικράτη" Α. ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ Μία από τις μεγαλύτερες τομές στη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας πραγματοποιήθηκε πριν από 14 χρόνια με το πρόγραμμα «Ιωάννης Καποδίστριας» που αποτυπώθηκε στο νόμο 2539/1997. Με το νόμο του «Καποδίστρια» καταργήθηκαν περίπου 6.000 Δήμοι και Κοινότητες και στη θέση τους δημιουργήθηκαν οι 1.034 σημερινοί πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ. Στο νομό Καρδίτσας, οι 141 Δήμοι και Κοινότητες συνενώθηκαν στους 21 σημερινούς ΟΤΑ Α΄ βαθμού. Το σχέδιο συνενώσεων εκπονήθηκε από επιτροπή της Τ.Ε.Δ.Κ. νομού Καρδίτσας υπό την προεδρία εκπροσώπου του τότε Περιφερειάρχη. Η τελική πρόταση προέκυψε μετά από εξαντλητική συζήτηση και επί τόπου διαβούλευση με όλους σχεδόν τους ενδιαφερόμενους. Προέβλεπε 20 νέους δήμους οι οποίοι έγιναν 21 από το υπουργείο Εσωτερικών, μετά από διάφορες παρεμβάσεις. Μανιώδης υπήρξε η αντίδραση που εκδηλώθηκε τότε από την αντιπολίτευση. Τόσο η ΝΔ όσο και το ΚΚΕ προσπάθησαν, και μέχρις ενός σημείου κατάφεραν: α) Να εκμεταλλευτούν πολιτικά τον κακώς εννοούμενο τοπικισμό, αναδεικνύοντας τις επί μέρους αντιθέσεις που αναπτύχθηκαν κυρίως γύρω από το θέμα της «έδρας» των νέων Δήμων (Ανάβρα - Λεοντάρι., Πρόδρομος - Σταυρός, Μεσενικόλας- Μορφοβούνι, Λουτροπηγή-Κέδρος κ.ο.κ.). β) Να επενδύσουν στην κινδυνολογία, ισχυριζόμενοι ότι τάχα θα υποβαθμιστεί η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους δημότες, θα επιταχυνθεί η «ερήμωση» των χωριών κ.λ.π., που όμως διαψεύστηκαν στην πράξη. γ) Να οικειοποιηθούν τη δυσαρέσκεια των παλαιών κοινοταρχών και άλλων τοπικών παραγόντων, που έβλεπαν το ρόλο τους να περιορίζεται. Όλοι θυμόμαστε τις «δεσμεύσεις» της ΝΔ για δήθεν κατάργηση των υποχρεωτικών συνενώσεων, για συνενώσεις μετά από τοπικά δημοψηφίσματα και άλλα ηχηρά παρόμοια. Όλα αυτά βέβαια τα ξέχασε όταν ήρθε στην εξουσία, όπως και τόσα άλλα. Χαρακτηριστικό είναι ότι μετά την εφαρμογή του σχεδίου «Καποδίστριας» αρκετοί πολέμιοί του έσπευσαν να το υπηρετήσουν -με το αζημίωτο- εμφανιζόμενοι ως ακραιφνείς υποστηρικτές που ασκούσαν πλέον κριτική στο ΠΑΣΟΚ «από αριστερά» μιλώντας για ατολμία κ.λ.π.! Τελικά ο «Καποδίστριας» έγινε αποδεκτός, στηρίχτηκε απ’ την τοπική κοινωνία και δικαιώθηκε από την ίδια τη ζωή, αφού το συνολικό αποτέλεσμα υπήρξε αναμφίβολα θετικό, παρά τα όποια λάθη και τις αδυναμίες του. Με την εφαρμογή του «Καποδίστρια» και την καθιέρωση της αιρετής Νομαρχίας ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος των σημαντικών παρεμβάσεων του ΠΑΣΟΚ στην δομή και λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Β. ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ Με το νέο σχέδιο «Καλλικράτης» διαμορφώνεται η οριστική αρχιτεκτονική της σύγχρονης Ελληνικής Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. α) Συνενώνονται οι 13 σημερινές κρατικές Περιφέρειες σε (έως) 7 νέες, που ονομάζονται Γενικές Διοικήσεις (αποκεντρωμένη κρατική Διοίκηση). β) Συνενώνονται οι 54 σημερινές Νομαρχίες “σε αριθμό ανάλογο των 13 σημερινών Περιφερειών” και ονομάζονται Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις (Τοπική Αυτοδιοίκηση Β΄ βαθμού). γ) Συνενώνονται οι 1034 σημερινοί πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ σε (το πολύ) 370 νέους ισχυρούς δήμους (Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ βαθμού). με ταυτόχρονη μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων από το κεντρικό κράτος προς την αποκεντρωμένες Γενικές Διοικήσεις και τις δύο βαθμίδες της Αυτοδιοίκησης. Το επόμενο διάστημα θα γίνει αρκετή συζήτηση για τους πόρους, τις αρμοδιότητες, τον τρόπο ανάδειξης εκπροσώπων με το νέο το εκλογικό σύστημα, τις αποδοχές, τις θητείες, τα τυχόν ασυμβίβαστα των αιρετών κ.ο.κ.. Είναι βέβαιο όμως ότι η συζήτηση θα κορυφωθεί όταν τεθεί το θέμα των γεωγραφικών ορίων των νέων Δήμων, που προβλέπεται να αποτελέσει αντικείμενο ισχυρών αντιστάσεων και διαφωνιών. “Η διοικητική διαίρεση της χώρας διαμορφώνεται με βάση τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες” σύμφωνα με το άρθρο 101 παρ. 2 του Συντάγματος. Μέχρι στιγμής η μόνη ολοκληρωμένη πρόταση που δημοσιοποιήθηκε είναι αυτή που εκπονήθηκε από το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης – ΙΤΑ για λογαριασμό της ΚΕΔΚΕ. Η πρόταση αυτή προβλέπει τη Δημιουργία πέντε δήμων στο νομό Καρδίτσας. Αν υπάρξει αναλογική εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης» που προβλέπει τον περιορισμό των Δήμων στο 1/3 περίπου των σημερινών, στην Καρδίτσα θα πρέπει να δημιουργηθούν περί τους επτά νέοι δήμοι (21/3). Ανεξάρτητα όμως από αυτό θεωρώ ότι η πρόταση του Ι.Τ.Α. δεν είναι η καλύτερη δυνατή, όσον αφορά στο νομό μας , γατί δε λαμβάνει υπόψη της -όσο θα έπρεπε- τις παρακάτω παρατηρήσεις οι οποίες κατά τη γνώμη μου θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση της συζήτησης ενόψει της διατύπωσης μιας νέας, βελτιωμένης πρότασης: 1. Ο Δήμος Καρδίτσας αντικειμενικά δεν έχει απεριόριστες δυνατότητες διεύρυνσης. 2. Η Λίμνη Πλαστήρα, πόλος έλξης και μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα του νομού, δεν πρέπει να υποβαθμιστεί στο πλαίσιο του «Καλλικράτη». Αντίθετα θα πρέπει να τονιστεί και να αναδειχτεί με τη δημιουργία ενός νέου ενιαίου παραλίμνιου δήμου «Λίμνης Πλαστήρα». 3. Η αναπτυξιακή διαδικασία στο επόμενο διάστημα δε μπορεί παρά να κινηθεί κατά μήκος των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων που συνδέουν την Καρδίτσα με τις πρωτεύουσες των όμορων νομών: Λάρισα, Λαμία, Τρίκαλα, Άρτα, Καρπενήσι. Η διαδικασία προβλέπεται να είναι και πάλι βασανιστική. Όμως ο ειλικρινής διάλογος μπορεί να οδηγήσει σε σωστά αποτελέσματα. Μοναδική προϋπόθεση να απομονωθούν ορισμένα αρνητικά φαινόμενα όπως π.χ. ο κακώς εννοούμενος τοπικισμός και οι προσωπικές στρατηγικές ή οι απόπειρες μικροκομματικής εκμετάλλευσης.