Αρχική Πρόγραμμα «Καλλικράτης»7. Κριτήρια Συνενώσεων για τους Νέους Ισχυρούς ΔήμουςΣχόλιο του χρήστη Καραζούπης Χρήστος | 25 Ιανουαρίου 2010, 14:19
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ Με την ευκαιρία της κατάθεσης από την Κυβέρνηση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, σε Δημόσια Διαβούλευση για τη νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καταθέτω μερικές σκέψεις και προτάσεις στην ανοιχτή αυτή διαβούλευση. Πρώτα απ΄ όλα χαιρετίζω κάθε πρωτοβουλία για περισσότερη δημοκρατία και διαφάνεια στη λειτουργία του κράτους, όπως αυτή του προγράμματος «Καλλικράτης». Εκείνο που με προβληματίζει είναι ότι, τα φαινόμενα διαφθοράς και αδιαφάνειας δεν μειώθηκαν ούτε κατά την «μεταρρύθμιση» του «Καποδίστρια» το 1998, καθώς λόγω μείωσης τότε των Δήμων, η οποιαδήποτε μείωση των δαπανών, ισοσκελίσθηκε από τη μεταφορά της διαπλοκής από κεντρικό σε τοπικό επίπεδο, ακολουθώντας την μεταφορά των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων. Περισσότερη δημοκρατία σημαίνει βέβαια και λιγότερη διαπλοκή. Καθότι είναι γνωστό ότι η διαπλοκή εμφανίζεται σε συγκεντρωτικές μορφές διοίκησης, όπου ο κρατικός λειτουργός δεν ελέγχεται από τον Πολίτη, αλλά από ένα κλειστό περιβάλλον εντολοδόχων (των πολιτικών, κομματικών στελεχών κλπ.) . Λύνει όμως το πρόβλημα η δημιουργία ενός μικρού αντιγράφου της κεντρικής αιρετής (και απόλυτης) εξουσίας σε τοπικό επίπεδο; Κατηγορηματικά όχι, εκείνο που με σιγουριά αντιμετωπίζει το πρόβλημα της διαφθοράς και της αδιαφάνειας, είναι η συμμετοχή των Πολιτών στα κέντρα ελέγχου και λήψης αποφάσεων. Το Πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ προβλέπει την δημιουργία Συμβουλίου Διαβούλευσης, στο οποίο συμμετέχουν εκτός του Δημάρχου και τους επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων, εκπρόσωποι της Κοινωνίας των Πολιτών, Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, Οργανώσεων Εργοδοτών, εργαζομένων και Επαγγελματικών Συλλόγων κ.ο.κ. Το όργανο αυτό συγκροτείται με απόφαση του Δημάρχου και συγκαλείτε υποχρεωτικά ετησίως, πριν από την έγκριση του Ετήσιου Προγράμματος και του Προϋπολογισμού του Δήμου, κάτι ανάλογο προβλέπετε και με το Συμβούλιο Διαβούλευσης της Περιφέρειας. Είναι αρκετό όμως η πρόβλεψη δημιουργίας του Συμβουλίου Διαβούλευσης να λύσει από μόνο του το πρόβλημα συμμετοχής των πολιτών στα κέντρα ελέγχου και λήψης αποφάσεων; Η απάντηση σίγουρα είναι όχι, εκείνο που επιβάλλεται είναι η θεσμοθετημένη συμμετοχή των Πολιτών στα Περιφερειακά, Δημοτικά, Τοπικά Συμβούλια, καθόσον μόνο τότε, ο Πολίτης που αντιπροσωπεύει τη Κοινωνία των Πολιτών στα κέντρα αποφάσεων και δεν έχει εκχωρήσει την άποψή του σε κάποιον αντιπρόσωπο, νιώθει συνυπεύθυνος των επιλογών της Κοινότητας, του Δήμου, της Περιφέρειας, αναγνωρίζοντας την ισχύ των αποφάσεων των συμβουλίων. Οι πολίτες θα σέβονται τις τοπικές αποφάσεις αφού θα προέρχονται από τους ίδιους. Και αφού αναπτυχθεί η πεποίθηση ότι όλοι σέβονται και υποστηρίζουν τους τοπικούς νόμους, τότε όσοι μετέχουν στα συμβούλια θα φροντίζουν οι αποφάσεις να είναι προς το συμφέρον των Πολιτών. Μόνο τότε η θεσμοθετημένη συμμετοχή των πολιτών σε κυβερνητικές-εκτελεστικές διαδικασίες, θα αναπτύξει την ανάγκη για όλους, να μετέχουν ενεργητικά και να ενημερώνονται συνεχώς στα ζητήματα της τοπικής κοινωνίας. Μεγαλύτερη ενεργητικότητα και συμμετοχή οδηγεί ιστορικά σε αναβάθμιση της ποιότητας της δημοκρατίας και του βιοτικού επιπέδου. Αλλά κυρίως, θα είναι αδύνατο τα Συμβούλια να εξελιχθούν σε ομήρους μικρών αλλά δυναμικών μειοψηφιών, όπως συχνά γίνεται στα Πανεπιστήμια ή στις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Μόνο μέσω της διαδικασίας της συμμετοχής των Πολιτών, όλοι θα έχουν τη δυνατότητα τόσο να προσφέρουν με καινοτόμες ιδέες στην εξέλιξη του συστήματος, όσο και να γνωρίσουν και να κρίνουν την ικανότητα προσφοράς των συμπολιτών τους. Η ανάπτυξη καινοτομιών στη λειτουργία του συστήματος είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του συστήματος ειδικά σε περιόδους κρίσης (και θα αποτελούσε μία καλή εναλλακτική στη συνήθεια να μεταφράζονται νόμοι άλλων κρατών με την ελπίδα ότι θα λειτουργήσουν και στην Ελλάδα). Η γνωριμία με τις ιδέες και την προσωπικότητα των συμπολιτών θα αναδείξει τους ικανότερους στην στελέχωση των αντιπροσωπευτικών τμημάτων του πολιτεύματός μας, έξω και πέρα από κομματικές διαδικασίες, οι οποίες βάζουν τα θεμέλια φαινόμενων διαφθοράς στο δημόσιο βίο. Η μείωση των Δήμων είναι επιβεβλημένη! Το σύστημα ως έχει, τρέφει ένα πλήθος μικρών φιλόδοξων «αυτοκρατορίσκων» μετά της αυλής τους, που κυνηγούν την προβολή, την εκτόνωση της μικροφιλοδοξίας τους, τον πλουτισμό ενίοτε και την διατήρησή τους στο πολιτικό σκηνικό με κάθε είδους παραχωρήσεις και εξυπηρετήσεις (πάντα φυσικά υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις). Από τον φόβο της απώλειας ψήφων, τα οικονομικά των Δήμων βουλιάζουν και από τον πνιγμό προς το παρόν τούς γλυτώνουν τα συνεχή δάνεια. Κάθε Δήμαρχος ως επί το πλείστον φροντίζει να αφήσει καμένη γη ως παρακαταθήκη για τον επόμενο και πολλά χρέη. Τα ανείσπρακτα έσοδα από κάθε είδους τέλος, φόρο κλπ οφειλές δημοτών θα προσπεράσουν σε λίγο τα τακτικά έσοδα κάθε ΟΤΑ. Πως να εισπράξεις τα οφειλόμενα αν φοβάσαι μήπως δυσαρεστήσεις ψηφοφόρους! Οι σημερινοί Δήμοι συνεπικουρούν στην κακή διαμόρφωση της νοοτροπίας των δημοτών τους. Η ψήφος δεν είναι πια κατάθεση ιδεολογίας, αλλά τραπεζογραμμάτιο που θα εισπραχθεί. Σε λίγο θα πάψουμε να πληρώνουμε όλοι φόρους σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο. Η μόνη λύση είναι η δημιουργία μεγάλων Δήμων, με πολλά αποκεντρωμένα ΚΕΠ που θα εξυπηρετούν τους πολίτες με τηλεϋπηρεσίες. Αποδέσμευση των οικονομικών υπηρεσιών από τον έλεγχο των Δημάρχων, με επίπεδο οργάνωσης, για όλο τον συνενωμένο Δήμο, μιας μικρής τοπικής ΔΟΥ, που θα ελέγχεται από την κεντρική διοίκηση. Να υπάρχει κίνητρο για δημιουργία έργου με το να επιβραβεύεται η φαντασία, η αποτελεσματικότητα και επινοητικότητα κάθε Δημάρχου και του επιτελείου του με επιπλέον επιχορηγήσεις για έργα αναπτυξιακά, με περιβαλλοντολογικό χαρακτήρα. Κάθε χρόνο λόγου χάρη να βραβεύονται -και αυτό να δημοσιοποιείται- τα πιο πρωτοποριακά δημοτικά έργα και να προβάλλονται ο Δήμος και ο τοπικός άρχοντάς του. Ένας «πανελλήνιος» διαγωνισμός μεταξύ των Δημάρχων που θα εκθέτει τους ανίκανους στα μάτια των Δημοτών τους πιθανόν να αφυπνίσει τις ικανότητες σε πολλούς από αυτούς καθώς και το ανταγωνιστικό τους πνεύμα. Αυτά τα φαινόμενα μάλλον τελειώνουν με το πρόγραμμα Καλλικράτης και το όφελος για τη χώρα μας και την οικονομία της θα είναι τόσο μεγάλο που δεν μπορείτε καν να το φανταστείτε. Πρέπει να προχωρήσουμε και να μη παραδοθούμε στους κάθε λογής τοπαρχίσκους και να αφήσουμε την περιφέρεια να απελευθερώσει τις τεράστιες δυνατότητες της απαλλαγμένη από τα βαρίδια που μόλις ανέφερα. Η εφαρμογή λοιπόν του «Καλλικράτη» πρέπει να προβλέπει απελευθέρωση και ενεργοποίηση δυνάμεων που πραγματικά νοιάζονται για την πρόοδο των τοπικών τους κοινωνιών, και οι οποίοι θα αφιερώσουν τον χρόνο τους και την ενέργειά τους για να υλοποιήσουν με επιτυχία το «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»; Εδώ λοιπόν έρχεται η απάντηση ότι, οι Ενεργοί Πολίτες, οι Εθελοντές με πλούσια καθημερινή ενασχόληση στα Κοινά, μπορούν, να σηκώσουν και να υλοποιήσουν το «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», προς όφελος του τόπου και της Ελλάδας. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία. Χρήστος Γ Καραζούπης- Οικονομολόγος Πρόεδρος Δ.Σ της Εθελοντικής Περιβαλλοντικής Ομάδας Αλμυρού «Εν Δράσει»