Αρχική Πρόγραμμα «Καλλικράτης»Δημοτικό e – ΚΕΠΣχόλιο του χρήστη ΒΟΡΙΑΖΙΔΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ | 25 Ιανουαρίου 2010, 19:13
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΘΕΜΑ: ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» Είναι δεδομένο ότι τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών θα διαδραματίσουν τεράστιο ρόλο στην προσπάθεια διοικητικής μεταρρύθμισης που επιχειρείται, κυρίως όσον αφορά την διοικητική αποκέντρωση, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την Διαφάνεια και την εξοικονόμηση πόρων στο Δημόσιο και δη στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και την ποιοτικότερη εξυπηρέτηση του Πολίτη. Σήμερα τα Κ.Ε.Π. αποτελούν υπηρεσία αιχμής του Δημοσίου και έχουν καταξιωθεί στη συνείδηση των Πολιτών ως ο πλέον επιτυχημένος θεσμός της Δημόσιας Διοίκησης, με τα ποσοστά αποδοχής της υπηρεσίας αυτής να αγγίζουν το 95%! Δυστυχώς όμως ο θεσμός δεν έχει τύχει την στήριξη που θα έπρεπε τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα σήμερα να αντιμετωπίζονται σοβαρότατα προβλήματα στον κλάδο τα οποία και χρήζουν άμεσης λύσης, προκειμένου να μπορέσει ο θεσμός να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να παίξει τον ηγετικό ρόλο που αναπόφευκτα θα του ζητηθεί ενόψει της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και της Διοικητικής Αποκέντρωσης. Σας παραθέτουμε λοιπόν τις προτάσεις μας σχετικά με το θεσμό, οι οποίες έχουν προκύψει έπειτα από πολλή σκέψη αλλά και πρακτική εμπειρία: 1. ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΑ Κ.Ε.Π. Από την ίδρυση των Κ.Ε.Π. μέχρι και σήμερα υπάρχει μια σύγχυση σχετικά με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Η έλλειψη αυτή θα διορθωθεί οριστικά και μόνο αν έχουμε μια νομοθετική ρύθμιση η οποία και θα καλύψει όλα τα κενά που υπάρχουν. Έως σήμερα τα όποια ζητήματα απασχολούν τα ΚΕΠ, λύνονται και ερμηνεύονται κατά το δοκούν, ενίοτε από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, άλλοτε από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και συχνότερα με την αποστολή εγκυκλίων που αφορούν αποκλειστικά τα Κ.Ε.Π. Όλα τα παραπάνω, είναι σχεδόν πάντοτε ενάντια στα συμφέροντα των υπαλλήλων, κάνοντάς τους με αυτόν τον τρόπο να νιώθουν υπάλληλοι δεύτερης κατηγορίας. Συνοπτικά να αναφέρουμε την επιβολή διαφορετικού ωραρίου με την καθιέρωση της απογευματινής βάρδιας αλλά και του Σαββάτου ως μέρα εργασίας, το δικαίωμα (υποχρέωση μάλλον) υπογραφής σε συμβασιούχους!!, την ταυτόχρονη εποπτεία από δύο προϊστάμενες αρχές, τον φορέα (Δήμος, Κοινότητα ή Νομαρχία) και το Υπουργείο Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης μέσω της ΔΟΛ ΚΕΠ, οι εντολές των οποίων είναι εκ διαμέτρου αντίθετες πολλές φορές, κτλ. Σημαντικό ζήτημα αποτελεί επίσης και η μη ύπαρξη σαφούς οριοθέτησης των αρμοδιοτήτων μας. Ενώ τα Κ.Ε.Π. ιδρύθηκαν για να λειτουργούν επικουρικά με τις άλλες δημόσιες υπηρεσίες, έχουν καταντήσει να υποκαθιστούν πολλές από αυτές αφού πλέον αρκετές υπηρεσίες δεν εξυπηρετούν κοινό και στέλνουν τους πολίτες στα Κ.Ε.Π. Η κατάργηση της αίτησης γενικής χρήσεως είναι επιτακτική καθώς δημιουργεί πολλά προβλήματα, απ΄ την μια με τους πολίτες που πολλές φορές έχουν παράλογα αιτήματα, αλλά και απ΄ την άλλη με όλες τις άλλες δημόσιες υπηρεσίες οι οποίες πολλές φορές δεν δέχονται την αίτηση, καθώς προκειμένου να διεκπεραιωθεί μια διαδικασία μέσω Κ.Ε.Π. θα πρέπει να έχει προηγηθεί σχετική ΚΥΑ. Οι υπάλληλοι των Κ.Ε.Π. έχουν όλες τις υποχρεώσεις των άλλων υπαλλήλων αλλά δεν απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα και αυτή η αδικία θα πρέπει να πάψει προκειμένου να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. 2. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ Προκειμένου να διατηρείται η εύρυθμη λειτουργία των Κ.Ε.Π. και να συνεχίσουν να παρέχουν ταχεία αλλά και ποιοτική εξυπηρέτηση στον Πολίτη, θα πρέπει να υπάρχει ετήσιος προγραμματισμός όλων των διαδικασιών. Οφείλουμε ως υπηρεσία να παρέχουμε, ομοιόμορφη κατανομή χρονικά όλων των διαδικασιών, ώστε να γνωρίζουν οι υπάλληλοι αλλά και οι πολίτες πότε πρέπει να προσέλθουν στο Κ.Ε.Π. για μια συγκεκριμένη διαδικασία. Οι διαδικασίες με πολύ μεγάλο φόρτο εργασίας, όπως παραδειγματικά είχαμε με το ΑΜΚΑ, τα εισιτήρια κοινωνικού τουρισμού, τα επιδόματα ΟΑΕΔ, αλλά και πολλές άλλες εφαρμογές, οφείλουμε να τις οργανώνουμε έτσι ώστε να μην συμπίπτουν χρονικά και να αποφεύγονται επαρκώς, φαινόμενα που πλήττουν το θεσμό όπως συνωστισμός και ουρές έξω από Κ.Ε.Π. (τα ΚΕΠ εξυπηρετούν και αυτό σημαίνει αναμονή, το πολύ 10 λεπτών του πολίτη στην υπηρεσία). Σε περίπτωση δε που κάποιο Υπουργείο αιτηθεί την ένταξη νέας διαδικασίας εκτός ετήσιου προγραμματισμού, να επιβαρύνεται οικονομικά με τα έξοδα χορήγησης έκτακτου επιδόματος στους υπαλλήλους του κλάδου Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών. Το επίδομα αυτό δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο της τάξης των 150 ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνει κατανοητό σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου ότι οφείλουν να προβλέπουν τις ανάγκες τους και να μην προβαίνουν σε βιαστικές και πρόχειρες λύσεις επιβαρύνοντας το θεσμό των Κ.Ε.Π. αλλά και να ταλαιπωρούν εξαιτίας της προχειρότητας τους, τους πολίτες. Φαινόμενα όπου το Δημόσιο συνεργάζεται με ιδιωτικές εταιρείες για τη διεκπεραίωση υποθέσεων με ότι αυτό συνεπάγεται οικονομικά (όπως η υπόθεση χορήγησης ΑΜΚΑ), θα πρέπει να εκλείψουν. 3. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ: ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ Πολλοί ίσως δε γνωρίζουν τις ακριβείς συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Τα περισσότερα Κ.Ε.Π. λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό (ακόμη και με έναν υπάλληλο!) και σε αντιδιαστολή με τον τεράστιο φόρτο εργασίας που έχουν τα ΚΕΠ είναι σαφές, υπάρχει εντονότατο πρόβλημα. Ο θεσμός έχει άμεση ανάγκη ενίσχυσης με μόνιμο προσωπικό με εμπειρία πάνω σε θέματα Κ.Ε.Π., σε αντίθετη περίπτωση θα παρατηρηθούν φαινόμενα όπως κατάργηση του απογευματινού ωραρίου στα Κ.Ε.Π. κατάργηση λειτουργίας και το Σάββατο, καθυστέρηση διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών, ακόμη και κλείσιμο κάποιων Κ.Ε.Π., κάτι που όλοι απευχόμαστε αλλά πρέπει με πράξεις να το δείξουμε. Σημαντικό επίσης πρόβλημα αποτελεί, η ανυπαρξία τεχνικής υποδομής στο θεσμό. Φαινόμενα όπως η κατάρρευση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-kep, τα προβλήματα λειτουργίας της υπηρεσίας TAXIS (σημειωτέον ακόμα δεν υπάρχει δυνατότητα έκδοσης εκκαθαριστικού σημειώματος των ετών 2007 και έπειτα!), αδυναμία πρόσβασης στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, απαρχαιωμένοι υπολογιστές, προβληματικές τηλεφωνικές γραμμές και η ύπαρξη ενός helpdesk το οποίο σπάνια μπορεί να δώσει λύσει στα θέματα που προκύπτουν, είναι προβλήματα που πρέπει άμεσα να εκλείψουν. Ενόψει της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στο κέντρο της οποίας θα βρίσκονται τα Κ.Ε.Π., τα μέτρα που πρέπει να παρθούν είναι ξεκάθαρα: Α. Ενίσχυση του helpdesk έτσι ώστε να προσφέρει ουσιαστική βοήθεια, Β. Επικαιροποίηση διαδικασιών ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κατάργηση των διαδικασιών που για διάφορους λόγους δεν εφαρμόζονται και ενημέρωση των στοιχείων επικοινωνίας των διαφόρων υπηρεσιών, Γ. Ανανέωση υλικού και λογισμικού ανά τακτά χρονικά διαστήματα Δ. Προώθηση της ηλεκτρονικής υπογραφής και των ψηφιακών πιστοποιητικών τα οποία καιρό ακούμε αλλά ακόμα δεν έχουμε δει Ε. Καθιέρωση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως επίσημου μέσου επικοινωνίας μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, προκειμένου να μειωθεί και ο χρόνος αλλά και το κόστος διεκπεραίωσης και τέλος Ζ. Ένταξη σχετικού link στον ιστοχώρο kep.gov.gr όπου όλοι οι φορείς που επιθυμούν να προκηρύξουν θέσεις εργασίας είτε μόνιμου προσωπικού είτε έκτακτου, να το καταχωρούν υποχρεωτικά μέσο e-mail. Να υπάρχει απλά και μόνο σχετική ανακοίνωση με παραπομπή από που μπορούν να παραλαμβάνουν την προκήρυξη, έτσι ώστε να μην έχουμε απλά και μόνο όπως ισχύει έως σήμερα, μια ανακοίνωση σε δύο τοπικές εφημερίδές. Είναι σημαντικό να υπάρχει Διαφάνεια και σε αυτό το κομμάτι. 4. e-kep Εγκατάσταση μηχανημάτων εντός Κ.Ε.Π. ώστε οι πολίτες που αντιμετωπίζουν πολυκοσμία στο Κ.Ε.Π. που επισκέπτονται, να έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν με απλό και γρήγορο τρόπο το αίτημα τους το οποίο και θα διοχετεύεται στο πλησιέστερο Κ.Ε.Π. με χαμηλή παραγωγικότητα για διεκπεραίωση. Το τελικό προϊόν θα μπορεί να διακινείται από Κ.Ε.Π. σε Κ.Ε.Π. μέσω τηλεομοιοτυπίας έτσι ώστε να παραληφθεί από τον πολίτη από το Κ.Ε.Π. που επιθυμεί. Καθιέρωση επίσης της κάρτας του δημότη μέσα από την οποία θα μπορεί να πληρώνει και οποιαδήποτε οφειλή σε δημόσια υπηρεσία ή ΝΠΙΔ αλλά και το κόστος των παραβόλων και τελών που είναι προαπαιτούμενα σε πολλές διαδικασίες που διεκπεραιώνονται μέσω των Κ.Ε.Π. 5. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Όλοι οι εργαζόμενοι των ΚΕΠ ετησίως να παρακολουθούν σεμινάρια εκπαίδευσης εξειδικευμένα ώστε να εξελίσσονται όπως και οι υπηρεσίες που παρέχουν. Δεν μπορεί να υπάρξει καμία εξέλιξη αν δεν ακολουθείται η κατάλληλη εκπαίδευση στο προσωπικό. Το προσωπικό των ΚΕΠ πρέπει να οδηγεί τις εξελίξεις ανοίγοντας νέους δρόμους εξυπηρέτησης, κάθε φορά και καλύτερους προς τους πολίτες. 6. ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΚΕΠ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ (ΔΥΠ) Η ύπαρξη προϊσταμένων που δεν γνωρίζουν τις υπηρεσίες των ΚΕΠ φθείρει τον θεσμό καθώς η μη γνώση θεμάτων ΚΕΠ αλλά και η νοοτροπία άλλων υπηρεσιών, θα οδηγήσει τον θεσμό σε αρνητικά μονοπάτια. Μια σωστή υπηρεσία διαθέτει σωστές βάσεις. Η προϊσταμένη αρχή, πρέπει να διοικεί γνωρίζοντας πλήρως τα θέματα που της αρμόζουν αλλά και να παρέχει πλήρη πληροφόρηση για όλα τα ζητήματα που την αφορούν. Είναι τραγελαφικό άνθρωποι που δεν γνωρίζουν την λειτουργία των ΚΕΠ, δεν κατέχουν γνώσεις εξυπηρέτησης αλλά και πληροφόρησης των πολιτών, να προΐστανται στο μεγαλύτερο ποσοστό εικονικά και μόνο καθώς οι περισσότεροι δεν τα έχουν καν επισκεφθεί! Επίσης είναι κοινό μυστικό ότι η πλειοψηφία των προϊσταμένων, από αυτούς που έχουν παρουσία στα ΚΕΠ μέχρι σήμερα, δεν τηρεί το απογευματινό ωράριο καθώς και το ωράριο του Σαββάτου με αποτέλεσμα την σοβαρή δυσλειτουργία της υπηρεσίας , αλλά και τη δημιουργία άδικων ανισοτήτων μεταξύ των εργαζομένων ( οι υπάλληλοι τηρούν το ωράριο οι προϊστάμενοι όχι ) απέναντι στο δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις όπου προϊστάμενοι που προέρχονται από άλλες υπηρεσίες έχουν αγαπήσει και στηρίξει το θεσμό, αλλά δυστυχώς η πλειονότητα μόνο κακό κάνει στα Κ.Ε.Π. 7. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΚΕΠ Στα ΚΕΠ οι εργαζόμενοι πρέπει να προστατευτούν διότι έχουν παρατηρηθεί πολλά φαινόμενα επιθέσεων, κλοπών και ξυλοδαρμών συναδέλφων, κυρίως γυναικών, κατά τις απογευματινές ώρες και κυρίως σε Κ.Ε.Π. που είναι απομακρυσμένα. Ζητούμε η απογευματινή βάρδια καθώς και αυτή του Σαββάτου να υπάρχει μόνο όταν σε κάθε ΚΕΠ εργάζονται τουλάχιστον 6 άτομα του κλάδου ΔΥΠ και το απόγευμα μπορούν να εργάζονται τουλάχιστον 2 άτομα. Σε περίπτωση που υπάλληλος φεύγει από το ΚΕΠ για οποιοδήποτε λόγο - νόμιμο - τότε να γίνεται άμεσα προσωρινή αντικατάσταση είτε συνάπτοντας μια νέα σύμβαση ή με μεταφορά υπαλλήλου στο ΚΕΠ ώστε η εύρυθμη λειτουργία να συνεχιστεί. Ύπαρξη αυστηρών κυρώσεων όταν διαπιστώνεται μεταφορά εργαζόμενου των ΚΕΠ σε Δημοτικές υπηρεσίες ή αλλότρια καθήκοντα. Να προβλέπονται κυρώσεις σε διευθυντή προσωπικού και αιρετό και γενικότερα να ασκείται έλεγχος και εποπτεία από τη ΔΟΛ ΚΕΠ όχι μόνο στους εργαζόμενους αλλά και στους ανωτέρους. Νομότυπα μπορεί να υπάρξει μετάθεση, απόσπαση όπως προβλέπουν οι νόμοι όχι όμως αυθαίρετα να απομακρύνεται ο υπάλληλος εις βάρος συναδέλφων αλλά και της εν γένει λειτουργίας των ΚΕΠ. 8. ΎΠΑΡΞΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΕΠ ΣΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΩΝ ΚΕΠ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ – ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΩΝ ΜΕ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ. Στην Διεύθυνση σε Περιφερειακό επίπεδο, αρμόδιοι – υπεύθυνοι – να ορίζονται προσωπικό της ΔΟΛ ΚΕΠ με απαραίτητη συμμετοχή και των εργαζομένων ΚΕΠ οι οποίοι και θα εναλλάσσονται σε εύλογο χρονικό διάστημα. Σε επίπεδο Διευθύνσεων Δημοτικών – Νομαρχιακών ΚΕΠ, είναι αυτονόητο αρμόδιοι – υπεύθυνοι να ορίζονται του κλάδου και μόνο ΔΥΠ. Επίσης, είναι απαραίτητο να έχουμε ενίσχυση της ΔΟΛ ΚΕΠ με προσωπικό, καθώς τώρα υπολειτουργεί και ακόμη θα πρέπει να έχει άμεση συνεργασία με εκπροσώπους εργαζομένων που γνωρίζουν καλύτερα από όλους τα προβλήματα που προκύπτουν καθημερινά. Με αυτόν τον τρόπο τα θέματα που ανακύπτουν θα επιλύονται πιο γρήγορα και αποτελεσματικά. 9. ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΕΠ ΩΣΤΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΝΑ ΑΠΑΡΤΙΖΟΥΝ ΠΛΗΡΩΣ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Εγκατάσταση και έλεγχος της λειτουργίας e-kep στις Δημόσιες Υπηρεσίες όπου οι ίδιες θα αιτούνται μέσω της εφαρμογής απευθείας τα όποια πιστοποιητικά απαραίτητα χρειάζονται για την εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και της υπηρεσίας τους – πάντα με σύμφωνη γνώμη του αιτούντα. Οι ίδιες υπηρεσίες θα αιτούνται και θα παραλαμβάνουν τα όποια πιστοποιητικά χρειάζονται για την πράξη που θέλουν να διεκπεραιώσουν. Διαχρονικά λοιπόν οι εργαζόμενοι των ΚΕΠ, πρωτίστως θα εξυπηρετούν με την τεχνογνωσία που διαθέτουν, την εφαρμογή απευθείας αναζήτησης πιστοποιητικών και λοιπών εγγράφων όλων των υπηρεσιών και στη συνέχεια να εποπτεύουν και να ελέγχουν εν γένει την όλη διαδικασία διεκπεραίωσης των υποθέσεων από υπηρεσία σε υπηρεσία.