Αρχική Πρόγραμμα «Καλλικράτης»1. Γενικές ΔιοικήσειςΣχόλιο του χρήστη Τριανταφύλλου Μάνος, Οικονομολόγος | 25 Ιανουαρίου 2010, 23:05
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κατ’αρχήν θέλω να εκφράσω τα συγχαρητήρια μου στη κυβέρνηση και ιδιαίτερα στον Υπουργό Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Γιάννη Ραγκούση για την τόλμη που δείχνουν με την εφαρμογή αυτής της μεγάλης διοικητικής μεταρρύθμισης και μάλιστα σε μια τέτοια οικονομική συγκυρία για τη χώρα.Ελπίζω μόνο ότι αυτό το πράγματι τολμηρό εγχείρημα δεν θα αποδειχθεί και παράτολμο ακριβώς λόγω της κάκιστης οικονομικής συγκυρίας. Ο μετασχηματισμός του κεντρικού κράτους σε ένα κράτος στρατηγείο με επιτελικό ρόλο και η μεταφορά σημερινών αρμοδιοτήτων του στη νέα Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με σκοπό αυτή η νέα Τοπική Αυτοδιοίκηση Β’ βαθμού να αποκτήσει όλες εκείνες τις αρμοδιότητες , τα μέσα και τους μηχανισμούς που αφορούν τη σχεδίαση και την υλοποίηση της περιφερειακής ανάπτυξης ,είναι ο βασικός στόχος του Προγράμματος «Καλλικράτης «. Σύμφωνα τόσο με σχετική ομιλία του αρμόδιου εκπροσώπου της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για θέματα του Υπουργείου Εσωτερικών και Αποκέντρωσης κ. Χάρη Καστανίδη στις 15.05.2008 στα πλαίσια του έκτακτου συνεδρίου της ΕΝΑΕ, όσο και σύμφωνα με άλλη ομιλία του στις 23.06.2008 στα πλαίσια του συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ αναφέρθηκε ρητά ότι ο πρώτος στόχος της σημερινής μεταρρύθμισης (του προγράμματος «Καλλικράτης») είναι αυτός. Επίσης αναφέρεται και στο ίδιο το πρόγραμμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (σελ. 70 παραγρ. 5.2.) ότι «θεμέλιος λίθος μιας βαθιάς, ουσιαστικής και δημοκρατικής αλλαγής στο διοικητικό σύστημα της χώρας , είναι πρώτα από όλα η αλλαγή στο κεντρικό κράτος και τις δομές του και η ενίσχυση και η αναβάθμιση της Αυτοδιοίκησης». Στη σελίδα 71 γίνεται επίσης αναφορά στον αναγκαίο διαχωρισμό επιτελικών και εκτελεστικών αρμοδιοτήτων στα πλαίσια της αναμόρφωσης της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και ότι κύρια αποστολή της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης είναι η περιφερειακή ανάπτυξη. Έτσι αναφέρεται στην ίδια σελίδα του προγράμματος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ότι «πρώτης προτεραιότητας κίνηση για την ενίσχυση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης είναι να ανατεθεί σε αυτήν η διαχείριση των ΠΕΠ, δηλαδή των Περιφερειακών Προγραμμάτων». Βεβαίως ιδιαίτερα στις παραπάνω ομιλίες του κ. Χάρη Καστανίδη αλλά και στο ίδιο το πρόγραμμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. γίνεται αναφορά για την ανάγκη για όσο καιρό εξαιτίας του Συντάγματος (άρθρο 101 παραγρ. 1 και 3.), θα υπάρχουν υποχρεωτικά περιφερειακές κρατικές δομές, αυτές (οι σημερινές 13 περιφέρεις ή στη θέση αυτών με την εφαρμογή του Προγράμματος «Καλλικράτης» οι επτά (7) Γενικές Διοικήσεις) δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να διαχειριστούν οτιδήποτε σχετίζεται με την περιφερειακή ανάπτυξη. Διαπιστώνω όμως ότι στο παραπάνω άρθρο 1.(Γενικές Διοικήσεις) και ειδικά στη παραγρ. 104.( αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων) αναφέρονται π.χ. και η χωροταξία, πολεοδομία και η περιβαλλοντική πολιτική ως αρμοδιότητες που πρέπει, για τους παραπάνω λόγους ή λόγω της φύσης τους, να παραμείνουν στην αποκεντρωμένη κρατική διοίκηση, δηλαδή στις επτά νέες Γενικές Διοικήσεις. Οι αρμοδιότητες της χωροταξίας και της πολεοδομίας είναι όμως κατ’ εξοχήν τομείς αναπτυξιακού χαρακτήρα . Ενώ ειδικά στους τομείς αυτούς θα έπρεπε η Τοπική Αυτοδιοίκηση Β’ βαθμού να έχει το πάνω χέρι μια και την αφορούν άμεσα, δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα της είναι τα χέρια δεμένα. Η πραγματικότητα σήμερα είναι ότι ακόμα και για μια απλή αρμοδιότητα χωροταξίας που είναι π.χ. η οριοθέτηση ενός οικισμού, να χρειάζεται στη χώρα μας η χρονοβόρα διαδικασία ενός Προεδρικού Διατάγματος που μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε έτη. Επίσης θεωρώ ότι και η περιβαλλοντική πολιτική που αφορά άμεσα τη ζωή των πολιτών της κάθε Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης θα έπρεπε να είναι αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β’ βαθμού και όχι των Γενικών Διοικήσεων που δεν θα είναι τίποτα άλλο από αποκεντρωμένες Υπηρεσίες του κεντρικού κράτους. Μάλιστα στην παραγρ. 103. του παραπάνω άρθρου 1. (Γενικές Διοικήσεις) προβλέπεται στην έδρα της κάθε Γενικής Διοίκησης να συσταθεί Γενική Διεύθυνση προϊστάμενος της οποίας θα είναι μόνιμος δημόσιος υπάλληλος που φυσικά θα έχει ως προϊστάμενο τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και κατ’ επέκταση τον Υπουργό Εσωτερικών και την ίδια την κυβέρνηση. Άλλωστε το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει στο άρθρο 102 παραγρ. 1. ότι «με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους». Συνεπώς ας μη χρησιμοποιείται το Σύνταγμα ως δήθεν εμπόδιο για να μεταφερθούν όλες οι αναγκαίες αρμοδιότητες που σχετίζονται με την περιφερειακή ανάπτυξη στη Τοπική Αυτοδιοίκηση Β’ βαθμού. Δεν βλέπω επίσης να αναλαμβάνει η κυβέρνηση έστω κάποια δέσμευση ότι κατά την επόμενη αναθεώρηση του Συντάγματος θα γίνουν ή θα επιδιωχθεί να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές ώστε να μην υπάρχει κανένα εμπόδιο από πλευράς του Συντάγματος για τον παραπάνω σκοπό στο μέλλον. Συμφωνώ επίσης με τις επιφυλάξεις και παρατηρήσεις που εκφράζει ο κ. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΡΥΜΠΕΤΑΣ (24.01.10 ώρα 4.29 σελίδα (3) ) μέσω της συμμετοχής του στη δημόσια διαβούλευση σε ότι αφορά τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από την ταυτόχρονη εφαρμογή και του θεσμού των Γενικών Διοικήσεων, εκτός αν τελικά μεταφερθεί η οργάνωση και το αναγκαίο προσωπικό των σημερινών 13 περιφερειακών διοικήσεων στις επτά νέες Γενικές Διοικήσεις, όπως αυτό προβλέπεται άλλωστε στη παραγρ. 103. του παραπάνω άρθρου 1. και η κεντρική διοίκηση του Υπουργείου Εσωτερικών και Αποκέντρωσης μπορεί να εγγυηθεί ότι αυτή η οργάνωση και το προσωπικό είναι σε θέση να αναλάβουν αμέσως τις αρμοδιότητες των νέων Γενικών Διοικήσεων χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα στη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού που θα έχουν ούτως ή άλλως τα αναμενόμενα δικά τους αρκετά μεγάλα προβλήματα. Και να προσθέσω κλείνοντας και κάτι ακόμα, κατά την ταπεινή άποψη μου πρέπει η κυβέρνηση να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη στα πλαίσια ποιάς οικονομικής κατάστασης της χώρας θα υλοποιηθούν όλα αυτά και ποιές μπορεί να είναι οι επιπτώσεις σε ότι αφορά τόσο την υλοποίηση των Περιφερειακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) όσο και γενικότερα την άκρως επείγουσα ανάγκη που έχει η χώρα για το ξεπέρασμα της ύφεσης και την μετάβαση σε μια γρήγορη ανάπτυξη που σχετίζεται άμεσα τόσο με το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας όσο και με το δημόσιο χρέος, αλλά και με πολλά άλλα μακροοικονομικά στοιχεία που θα παρακολουθούνται δυστυχώς μήνα -μήνα από την Επιτροπή της ΕΕ. Ως έλληνας πολίτης εύχομαι από βάθος καρδιάς καλή επιτυχία στο εγχείρημα του Προγράμματος «Καλλικράτης», άσχετα με τις όποιες ατέλειες που μπορεί να περιέχει, αλλά και γενικότερα στη κυβέρνηση για το καλό του τόπου και λυπούμαι ότι κάποιοι κακομαθημένοι «Ελληνάρες» βρήκαν την πιο ακατάλληλη στιγμή για τη χώρα να διεκδικήσουν 15.000,-- Ευρώ για κάθε αγροτική καλλιέργεια, παραβιάζοντας τα δικαιώματα όλων των υπόλοιπων πολιτών αλλά και κάθε έννοια νομιμότητας και δημοκρατικής συμπεριφοράς.