Αρχική Ηλεκτρονική ΔιακυβέρνησηΆρθρο 4 Γενικές αρχές ηλεκτρονικής διακυβέρνησηςΣχόλιο του χρήστη ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΤΣΙΧΛΑΚΗΣ | 11 Ιανουαρίου 2011, 04:58
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η χρήση νέων τεχνολογιών για την ενέργεια εργασιών που αφορούν τις συναλλαγές του δημοσίου με τον πολίτη έχει την δυναμική αν σχεδιαστεί σωστά να επιφέρει σημαντική αύξηση της αποδοτικότητας των υπηρεσιών αυτών, μειώνοντας τον φόρτο εργασιών σε φορείς που πιθανόν να παρουσιάζουν σημαντική υστέρηση σε σχέση με τους χρόνους ανταπόκρισης στις συναλλαγές με τις διατεταγμένες υπηρεσίες τους. Σίγουρα θα επιφέρει έναν εναλλακτικό τρόπο συναλλαγής με το δημόσιο που δυνητικά μπορεί να αποτελέσει απάντηση στα χρόνια προβλήματα της έννοιας της γραφειοκρατίας, της ταλαιπωρίας και των μεγάλων χρόνων αναμονής που κάθε συναλλαγή με το δημόσιο είναι ιστορικά συνδεδεμένη. Το σχόλιο μου αφορά τον τρόπο που μπορεί να σχεδιαστεί η υπηρεσία αυτή ώστε από την μια να είναι λειτουργική ενώ από την άλλη να διασφαλίζει την ασφάλεια των δεδομένων. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό θα ήταν αν κάθε υπηρεσία του δημοσίου που έχει πρόσβαση στα δεδομένα και στην λειτουργία της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, είχε πρόσβαση σε δεδομένα και μέρος των αναγκαίων πληροφοριών που αφορούν τους θεσμοθετημένους ρόλους της υπηρεσίας αυτής. Με άλλα λόγια αν και οι πληροφορίες θα μπορούσαν να αποθηκευτούν κεντρικά για όλες τις υπηρεσίες για τις οποίες η ηλεκτρονική διακυβέρνηση αφορά, η αποθήκευση των δεδομένων αυτών θα πρέπει να σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να καθρεπτίζουν την οργανική σύνδεση των υπηρεσιών του δημοσίου και τις λειτουργίες που κάθε υπηρεσία του δημοσίου έχει διατεταγμένες αρμοδιότητες. Αν παραδείγματος χάρη ένας πολίτης χρειαζόταν μια συναλλαγή με την πολεοδομία θα πρέπει να γνωρίζει ότι συναλλάσετε με την πολεοδομία. Αυτό μπορεί απλά να σημαίνει ότι ο πολίτης αυτός απλά συνδέεται με ένα περιβάλλον που να πιστοποιεί ότι αφορά την υπηρεσία που θέλει να χρησιμοποιήσει. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι υπηρεσίες έχουν καταμεριστεί στις ανάλογες υπηρεσίες που είναι λειτουργικά διαχωρισμένοι οι υπηρεσίες του δημοσίου, αλλά ότι ο πολίτης έχει γνώση μόνο για τις υπηρεσίες που τον αφορούν. Αυτό θα πρέπει να ισχύει και για τον τρόπο που είναι καταμερισμένα τα δεδομένα στην κεντρική βάση δεδομένων ή όπου είναι αυτά αποθηκευμένα. Παραδείγματος χάρη η πολεοδομία θα πρέπει να έχει πρόσβαση σε δεδομένα που αφορούν τις πληροφορίες που θα αποθήκευε και στην πραγματικότητα σε μια συναλλαγή με τον πολίτη, χωρίς αυτό να σημαίνει την αναγκαιότητα για ξεχωριστή αποθήκευση κάθε εγγράφου που θα ήταν αναγκαία σε κάθε περίπτωση. Αντιθέτως κάθε υπηρεσία του δημοσίου θα μπορεί να αποθηκεύει τις πληροφορίες εκείνες που αφορούν την υπηρεσία αυτή και που θα μπορεί να συνδέσει με ηλεκτρονικό τρόπο τις αναγκαίες πληροφορίες με την αρμόδια υπηρεσία που αφορούν. Αν παραδείγματος χάρη η πολεοδομία είχε ανάγκη για κάποιο πιστοποιητικό από την ΔΟΥ θα πρέπει να έχει την δυνατότητα να κάνει ηλεκτρονικό αίτημα στην ΔΟΥ για το αν υπάρχει το αναγκαίο έγγραφο και στην περίπτωση που αυτό είναι αποθηκευμένο, η ΔΟΥ να απαντά με έγκριση του αιτήματος, πάντα ηλεκτρονικά, που θα είχε σαν αποτέλεσμα την σύνδεση των δύο υπηρεσιών ηλεκτρονικά και πάντα ως προς το αίτημα του πολίτη. Αυτό μπορεί να φαίνεται γραφειοκρατικό και να επιφέρει πιθανές καθυστερήσεις στην αρχή, αλλά ο λειτουργικός διαχωρισμός από μόνος του της κάθε υπηρεσίας τους δημοσίου και η αναγκαιότητα για έγκριση σε κάθε πιθανή σύνδεση των πληροφοριών αυτών ενώ από την άλλη κάθε υπηρεσία θα ελέγχει μόνο τις πληροφορίες που της αφορά προσδίδει επιπλέον ασφάλεια στην αποθήκευση των δεδομένων. Ακόμα και έτσι αν σχεδιαστεί σωστά οι χρόνοι ανταπόκρισης σε κάθε αίτημα του πολίτη θα πρέπει να είναι αισθητά μειωμένοι μιας και κάθε υπηρεσία θα χρειάζεται απλά να πιστοποιεί ότι κατέχει τα αναγκαία έγγραφα που είναι απαραίτητα. Αν βέβαια δεν υπάρχει σαφή εικόνα για το ποια υπηρεσία πρέπει να κατέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή αν η οργανωτική δομή και σύνδεση των υπηρεσιών του δημοσίου δεν είναι λειτουργική από την φύση της αυτό θα πρέπει να ελεγχθεί και λυθεί στην βάση του προβλήματος που είναι ο τρόπος λειτουργίας κάθε υπηρεσίας του δημοσίου και ο τρόπος σύνδεσης των υπηρεσιών του δημοσίου μεταξύ τους.