Αρχική Διενέργεια Δημοψηφίσματος(Πρώτο Κεφάλαιο Αντικείμενο-Ορισμοί) Άρθρο 1Σχόλιο του χρήστη Πολίτης + Παρατηρητήριο Πολιτών | 21 Αυγούστου 2011, 22:24
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κύριε Υπουργέ, Στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης που διενεργεί το Υπουργείο Εσωτερικών και λαμβάνοντας υπόψη ότι ως νομικό πρόσωπο (Σωματείο) έχουμε ως κύριο σκοπό τη συμβολή στην προώθηση της συμμετοχής της διαφάνειας, της αξιοκρατίας, της λογοδοσίας και της αποτελεσματικότητας στη δημόσια σφαίρα, κρίνουμε σκόπιμο να διατυπώσουμε τις ακόλουθες προτάσεις και παρατηρήσεις: 1. Το Σχέδιο Νόμου (εφεξής Σ.Ν.) στην Αιτιολογική Έκθεση επιδιώκει την παρουσίαση και την ιστορική εξέλιξη της διαδικασίας διενέργειας δημοψηφίσματος, σύμφωνα με τις ισχύουσες Συνταγματικές επιταγές, όμως απουσιάζει μια σύνδεση της διαδικασίας, δηλαδή, της διενέργειας δημοψηφίσματος και της αντίστοιχης διάχυσης και ανταπόκρισης της κοινωνίας γενικά και ιδιαίτερα της κοινωνίας πολιτών προς το θέμα που τίθεται ενώπιον του κοινωνικού συνόλου με τη μορφή του δημοψηφίσματος. Αντιθέτως υπάρχει μια ισχυρή θεμελίωση στο ίδιο το Σ.Ν. του ρόλου των πολιτικών κομμάτων, που μετέχουν εκ των ων ουκ άνευ στην πολιτική διαδικασία και έχουν στο πλαίσιο της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, το αποκλειστικό προνόμιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας, είτε ως Κυβέρνηση είτε ως Βουλή. 2. Ο εκσυγχρονισμός των νομοθετικών διατάξεων πρέπει για λόγους πληρότητας να συμπεριλάβει εκτός από τους υφιστάμενους πολιτικούς σχηματισμούς και φορείς (όχι περιοριστικά) όπως οι κοινωνικοί και οικονομικοί εταίροι, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργανωμένους συνδικαλιστικούς φορείς, σωματεία και αστικές εταιρείες και γενικά οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών, που έχουν είτε δικαίωμα είτε υποχρέωση διατύπωσης γνώμης, ανάλογα με τη φύση και το συγκεκριμένο ερώτημα που θα τίθεται στο εκλογικό σώμα για τα δημοψηφίσματα του άρθρου 2, του παρόντος Σ.Ν. 3. Η σαφής εννοιολογική πεποίθηση σας ότι το δημοψήφισμα ενέχει το στοιχείο της νωπής νομιμοποίησης πολιτικών αποφάσεων (Αιτιολογική Έκθεση Σ.Ν. παρ. 1) επιβάλλει τη μη ειδική μεταχείριση των πολιτικών κομμάτων, όπως προτείνεται στο άρθρο 7 του παρόντος Σ.Ν. ή τουλάχιστον μια αναλογικά ίση μεταχείριση και για άλλους φορείς μη πολιτικούς, που κρίνουν ότι έχουν έννομο συμφέρον ή υποχρέωση διατύπωσης γνώμης για τους ίδιους λόγους που τα πολιτικά κόμματα θα τοποθετηθούν επί του δημοψηφίσματος. Άλλωστε τα πολιτικά κόμματα καθόλη τη διάρκεια μιας κοινοβουλευτικής θητείας εκπληρώνουν τις θεσμικές υποχρεώσεις τους και είναι προφανώς γνωστές στο κοινωνικό σύνολο και τους ψηφοφόρους οι θέσεις τους ως προς τα κοινωνικά ζητήματα ή και ψηφισθέντα νομοσχέδια (στα οποία έχουν αρμοδίως διατυπώσει θετική ή αρνητική θέση) μέσω των κοινοβουλευτικών θεσμών. Υπό αυτή την έννοια δεν είναι απαραίτητη η περαιτέρω χρηματοδότηση τους ή η παροχή χρόνου μετάδοσης πολιτικών μηνυμάτων αποκλειστικά σε πολιτικά κόμματα ειδικά λόγω της διεξαγωγής δημοψηφίσματος, καθώς και δεν είναι σκόπιμη η συγκρότηση αποκλειστικά Διακομματικής Επιτροπής, ενώ θα μπορούσε σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας και της ίσης μεταχείρισης των πολιτών να μετέχουν και π.χ. κοινωνικοί και οικονομικοί εταίροι, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και άλλοι φορείς, στη σύνθεση της εν λόγω Επιτροπής του άρθρου 7, του παρόντος Σ.Ν. Το Σ.Ν. θα καινοτομούσε πραγματικά αν επέτρεπε σε αυτές τις κατηγορίες των πολιτών να διατυπώσουν και το ερώτημα του δημοψηφίσματος. Ο Έλληνας νομοθέτης θα μπορούσε να παραδειγματισθεί από τη διαδικασία και το μηχανισμό που προβλέπεται στον Κανονισμό 211/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της 16ης Φεβρουαρίου 2011, σχετικά με την πρωτοβουλία πολιτών. 4. Η πρόνοια του άρθρου 12, του παρόντος Σ.Ν., για τη δεσμευτικότητα του αποτελέσματος, με στάθμιση του ποσοστού συμμετοχής στην ψηφοφορία (τουλάχιστον του πενήντα τοις εκατό - 50%) όσων έχουν εγγραφεί στους εκλογικούς καταλόγους, αποτελεί καινοτομία η οποία δε τυγχάνει ουδεμίας αναλογικής εφαρμογής σε εκλογές για την ανάδειξη είτε της τοπικής αυτοδιοίκησης (α’ και β΄βαθμού) είτε της Βουλής ή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συνεπώς είναι ατυχής και εξαιρετικά περιοριστική για την ενδεχόμενη αξιοποίηση του αποτελέσματος μιας διαδικασίας διενέργειας δημοψηφίσματος. 5. Με αφορμή τη διαβούλευση για το παρόν Σ.Ν. θα πρέπει να προβλεφθεί αμοιβή για τους πολίτες - μέλη της εφορευτικής επιτροπής του κάθε εκλογικού κέντρου για τη διεκπεραίωση των καθηκόντων όπως προβλέπεται και για τους δικαστικούς αντιπροσώπους. Η διάκριση που ισχύει σήμερα σε όλες τις εκλογές που διεξάγονται (αυτοδιοικητικές, εθνικές, ευρωεκλογές) συνιστά άνιση μεταχείριση και τελεί σε αντίθεση με τις διατάξεις του άρθρου 22 παρ. 4 του Συντάγματος και του άρθρου 4 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου περί αναγκαστικής εργασίας. Ευελπιστούμε ότι θα αξιοποιήσετε και θα συνεκτιμήσετε τις προτάσεις και παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν, ώστε το Σχέδιο Νόμου για τη «Διεύρυνση της Άμεσης και Συμμετοχικής Δημοκρατίας με τη Διενέργεια Δημοψηφίσματος» να τύχει ουσιαστικών και χρηστικών βελτιώσεων και να αποτελέσει απτό δείγμα μιας υπεύθυνης και σύγχρονης προσέγγισης προς την άμεση και συμμετοχική δημοκρατία, με πλήρη σεβασμό του ρόλου, των υποχρεώσεων και δικαιωμάτων, του σύγχρονου πολίτη. Με εκτίμηση, Για τη Διοικούσα Επιτροπή του Πολίτης + Δημήτριος Λεμονάκης, Πρόεδρος Κωνσταντίνος Βουτσινάς, Γενικός Γραμματέας