Αρχική Δημόσια Διαβούλευση σχεδίου νόμου για τις ΚΟΠΆρθρο 01: ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΚΕ.Π.ΚΑ.- ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ | 15 Οκτωβρίου 2014, 14:58
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση, για το σχέδιο νόμου για τις Κοινωφελείς Οργανώσεις Πολιτών, επισημαίνουμε τα παρακάτω: Πιστεύουμε ότι ο συντάκτης του σχεδίου νόμου, όταν το συνέτασσε, είχε υπόψη μόνο τις υποτιθέμενες «Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις», οι οποίες στήθηκαν και λειτούργησαν (εάν μπορεί να θεωρηθεί ότι λειτούργησαν), με μόνο σκοπό τις κρατικές και ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις. Ο συντάκτης του νομοσχεδίου δεν έχει καθόλου μελετήσει τη λειτουργία πραγματικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, που λειτουργούν, με διαφάνεια, αναρτούν διοικητικούς και οικονομικούς απολογισμούς, στο διαδίκτυο, λειτουργούν δημοκρατικά, με εκλογές παρουσία δικαστικού αντιπροσώπου, με γενικές συνελεύσεις, με διοικητικά συμβούλια απόλυτα εθελοντικά και εκλεγμένα, με ελεγκτικές επιτροπές εθελοντικές και εκλεγμένες. Εάν αυτό το νομοσχέδιο γίνει νόμος του κράτους, οι πραγματικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις θα εξαφανιστούν, σε όφελος των Οργανώσεων «μαϊμού», και των κοινωφελών επιχειρήσεων που κάτω από τον εθελοντισμό κρύβουν παχυλές αμοιβές στελεχών. Το ΚΕ.Π.ΚΑ., εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον, έδωσε αγώνες, για την θεσμοθέτηση κριτηρίων πιστοποίησης των Ενώσεων Καταναλωτών (θέλαμε, πρώτα να εξυγιάνουμε τη δική μας αυλή) και έπειτα των υπόλοιπων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Πολλές από τις προτάσεις μας περιλαμβάνονται, στο νόμο 2251/1994, που διέπει τη λειτουργία και την πιστοποίηση των Ενώσεων Καταναλωτών. Την ύπαρξη του Νόμου αυτού καθώς και της διαδικασίας πιστοποίησης των Ενώσεων Καταναλωτών, στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, ο συντάκτης του νομοσχεδίου αγνοεί. Προτείνουμε, λοιπόν: • Πρέπει, οπωσδήποτε, να διαχωριστούν οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, που λειτουργούν ως Σωματεία και αποτελούν την ελεύθερη έκφραση της Κοινωνίας των Πολιτών, από τις Μη Κερδοσκοπικές Επιχειρήσεις, ή τα Κοινωφελή Ιδρύματα. Είναι απαράδεκτο το Ίδρυμα Ωνάση να διέπεται, από τους ίδιους κανόνες, με μια Μη Κυβερνητική Οργάνωση, που δημιουργείται, με πρωτοβουλία πολιτών και βασίζεται σε συνδρομές μελών. Οι Ενώσεις Καταναλωτών πρέπει να διαχωριστούν, από τις υπόλοιπες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, γιατί εμπλέκονται στη λειτουργία της αγοράς και Ενώσεις αμφίβολης ανεξαρτησίας και λειτουργίας μπορούν να στρεβλώσουν τη λειτουργία της αγοράς, με ζημιά τόσο των καταναλωτών, όσο και των επιχειρήσεων. Τα όσα προτείνουμε, παρακάτω, αφορούν τις Ενώσεις Καταναλωτών και όχι τις υπόλοιπες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Για την πιστοποίηση των Ενώσεων Καταναλωτών υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο του Ν.2251/1994. Ο νόμος αυτός χρειάζεται συμπλήρωση και βελτίωση. Όμως, έχει λειτουργήσει, θετικά, στο Καταναλωτικό Κίνημα της χώρας μας. Πρέπει να τονίσουμε ότι, πριν την εφαρμογή του, στη χώρα μας, υπήρξε διπλάσιος και πλέον αριθμός Ενώσεων Καταναλωτών. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί και πάλι το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών και Αγοράς και να προχωρήσει, σε επαναξιολόγηση των ήδη πιστοποιημένων Ενώσεων Καταναλωτών, ώστε να πιστοποιηθούν μόνον όσες είναι, σήμερα, ενεργές, γιατί και λόγω της κρίσης, αρκετές Ενώσεις έχουν σταματήσει τη λειτουργία τους. Όσον, λοιπόν, αφορά τη βελτίωση του Ν.2251/1994 για τις Ενώσεις Καταναλωτών, προτείνουμε τα παρακάτω: Στα κριτήρια πιστοποίησης Ενώσεων Καταναλωτών να προστεθούν: • Τα μέλη των αιρετών οργάνων όλων των βαθμίδων του Καταναλωτικού Κινήματος, που είναι απαραίτητα εθελοντές και δεν απολαβαίνουν καμιά αμοιβή, από την Ένωση Καταναλωτών, πρέπει να αποδεικνύουν τις πηγές του βιοπορισμού τους, με επίσημα έγγραφα, π.χ. βεβαίωση εργασίας ή/και φορολογική δήλωση. • Όποια Ένωση Καταναλωτών δεν πραγματοποιεί εκλογικές διαδικασίες, με τη συμμετοχή δικαστικού αντιπροσώπου, θα διαγράφεται, από το Μητρώο Πιστοποιημένων Ενώσεων Καταναλωτών του Υπουργείου Ανάπτυξης και δε θα έχει τα δικαιώματα, που προκύπτουν από το νόμο. • Μέλη των Ενώσεων Καταναλωτών είναι μόνον φυσικά πρόσωπα, τα οποία αποδέχονται τις καταστατικές διατάξεις της Ένωσης, υποβάλλουν ενυπόγραφη αίτηση εγγραφής και καταβάλλουν συνδρομή, η οποία καταγράφεται, στο βιβλίο ταμείου. • Δεν αναγνωρίζεται, ως «Ένωση Καταναλωτών», Οργάνωση, η οποία δημιουργείται και λειτουργεί, στα πλαίσια άλλων οργανώσεων, φορέων ή υπηρεσιών, π.χ. Τοπική Αυτοδιοίκηση, Εργοδοτικές Οργανώσεις, Συνδικάτα Εργαζομένων κ.λ.π., διότι εμπεριέχει συγκρουόμενα συμφέροντα, • Οι συνδρομές των μελών των Ενώσεων Καταναλωτών πρέπει να αποτελούν το βασικό οικονομικό πόρο, για τη λειτουργία της Ένωσης. Η πώληση εκδόσεων, η διεξαγωγή σεμιναρίων, ημερίδων, συνεδρίων και άλλων παρόμοιων δράσεων μπορεί να αποτελεί πηγή εσόδων, μόνον εφόσον αποδεικνύεται η δράση, με ανάλογα παραστατικά (τιμολόγια, παρουσιολόγια, φωτογραφικό υλικό κ.λ.π.). Απαγορεύεται η χρηματοδότηση, άμεση ή/ και έμμεση, από κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Επιτρέπεται η χρηματοδότηση και η συνεργασία Ενώσεων Καταναλωτών, με συλλογικούς φορείς των προμηθευτών, π.χ. Ελληνική Ένωση Τραπεζών, Εμπορικούς Συλλόγους κ.λπ. Η Πολιτεία αναλαμβάνει την υποχρέωση να ενισχύει, με σημαντικούς πόρους, τη λειτουργία μόνο των Ενώσεων, που πληρούν τους όρους και τις αρχές, που αναφέρονται, παραπάνω. Στη λήξη της θητείας των Διοικητικών Συμβουλίων, τα οικονομικά των Ενώσεων, που χρηματοδοτούνται, από την Πολιτεία ή φορείς, θα ελέγχονται, από επίσημους ελεγκτές, που θα ορίζει και θα πληρώνει η Πολιτεία. • Τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων, των Εξελεγκτικών Επιτροπών καθώς και τα στελέχη των Ενώσεων Καταναλωτών είναι υποχρεωμένα να καταθέτουν, κάθε χρόνο, στο Υπουργείο Ανάπτυξης, μέχρι τη σύσταση Ανεξάρτητης Επιτροπής Πιστοποίησης Ενώσεων Καταναλωτών και Μ.Κ.Ο., πιστοποιητικά Ποινικού Μητρώου, Φυγοποινίας και Φυγοδικίας. • Το Υπουργείο Ανάπτυξης, και συγκεκριμένα η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, ελέγχει, κάθε έτος, την τήρηση όλων των υποχρεώσεων των Ενώσεων και διαγράφει, από το Μητρώο των αναγνωρισμένων Ενώσεων, αυτές που δεν ανταποκρίνονται, σε όλες τις υποχρεώσεις, που θέτει η νομοθεσία, μέχρι τη θεσμοθέτηση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοποίησης Ενώσεων Καταναλωτών και Μ.Κ.Ο. • Προτείνουμε τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής πιστοποίησης των Ενώσεων Καταναλωτών. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση των Ενώσεων Καταναλωτών προτείνουμε: • Χρηματοδότηση δικαιούνται μόνον οι πιστοποιημένες Ενώσεις Καταναλωτών. • Τα κριτήρια με βάση τα οποία, θα γίνεται η κατανομή, είτε αυτή αφορά την πάγια ετήσια επιχορήγηση, είτε αφορά την επιχορήγηση δράσεων, πρέπει να είναι αντικειμενικά, ώστε αφ’ ενός να κατοχυρώνεται η αξιοπιστία και η ανεξαρτησία των Ενώσεων και αφ’ ετέρου να λειτουργούν ανταποδοτικά, προς την κοινωνία. Με αυτό τον τρόπο, κατοχυρώνεται και η διαφάνεια των επιχορηγήσεων. • Μια Ένωση Καταναλωτών καθορίζει (μόνη της και ελεύθερα) το ύψος της συνδρομής των μελών της, με βασικό στόχο την οικονομική ανεξαρτησία της, την αποτελεσματικότητά της και τη μαζικότητά της. Άρα το σύνολο των εισπράξεών της, από τις συνδρομές των μελών της, είναι ένα βασικό κριτήριο, το οποίο αποδεικνύεται. • Γι’ αυτό, το ΚΕ.Π.ΚΑ. προτείνει, για την ετήσια πάγια επιχορήγηση των Ενώσεων, το βασικό, διάφανο και εύκολα αποδεικνυόμενο κριτήριο να είναι το ύψος των εισπράξεων, από τις συνδρομές των μελών. Έτσι, κάθε Ένωση επιχορηγείται, με ποσοστό επί των εισπράξεων των συνδρομών των μελών της. Το συνολικό ποσό της πάγιας επιχορήγησης, που, κάθε έτος, διαθέτει το Υπουργείο Ανάπτυξης, μοιράζεται, στις αναγνωρισμένες ενώσεις, αναλογικά, με τις εισπράξεις των αποδεδειγμένων συνδρομών των μελών τους. Η ετήσια επιχορήγηση δε μπορεί να είναι μικρότερη των 2.000 ευρώ, για καμιά αναγνωρισμένη ένωση. Έτσι, η κατανομή θα είναι απόλυτα διαφανής. • Η χρηματοδότηση δράσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 75% του συνολικού κόστους της δράσης. Το υπόλοιπο 25% του συνολικού κόστους καλύπτεται, από την εθελοντική δράση των μελών των Ενώσεων Καταναλωτών ή εξ’ ιδίων πόρων. Για το ύψος της χρηματοδότησης κατατίθενται παραστατικά. • Η χρηματοδότηση δράσεων δε μπορεί να υπερβαίνει το 100% της ετήσιας επιχορήγησης, που δικαιούται η ένωση, συναρτήσει των συνδρομών των μελών της, ανεξάρτητα από το ύψος της επιχορήγησης, που, πραγματικά, έλαβε. Για το Δ.Σ. του ΚΕ.Π.ΚΑ. Νικόλαος Τσεμπερλίδης, Πρόεδρος ΚΕ.Π.ΚΑ., Μέλος Ο.Κ.Ε., και Αν. Μέλος της Ε.Ο.Κ.Ε. Ευαγγελία Κεκελέκη, Γεν. Γραμματέας ΚΕ.Π.ΚΑ., Αντιπρόεδρος Παρατηρητηρίου Εσωτερικής Αγοράς, Μέλος Ε.Ο.Κ.Ε. και Μέλος Ε.Σ.Ο.Κ.