Αρχική Εκδημοκρατισμός της διοίκησηςΆρθρο 15: Μετατροπή θέσεων προσωπικού ΙΔΑΧ σε θέσεις μονίμων υπαλλήλωνΣχόλιο του χρήστη Ηλίας Μ. | 19 Μαρτίου 2015, 16:05
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Π.Ε.Ε.Δ.Ν.Ε.) Έτος ίδρυσης 1982 - Έδρα Πειραιάς Ταχ. Δ/νση : Αλ. Φλέμινγκ 43, 18233 Αγ. Ι. Ρέντη Τηλ.-FAX γραφείου ΠΕΕΔΝΕ: 210-4810010 Πειραιάς 17/3/2015 Αριθ. Πρωτ.: 6/2015 ΥΠΟΜΝΗΜΑ «Για τους Ιδιωτικού Δικαίου Αόριστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) Εκπαιδευτικούς της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΔΝΕ) ενόψει της εξαγγελθείσας μονιμοποίησης υπαλλήλων ΙΔΑΧ στο Δημόσιο» Θεωρούμε βεβαίως θετική την πρόθεση της νέας Κυβέρνησης να μονιμοποιήσει τους ΙΔΑΧ του Δημοσίου, πλην όμως εκφράζουμε με την παρούσα επιστολή και τον φόβο μας ότι εάν το μέτρο είναι οριζόντιου χαρακτήρα οι λιγοστοί πλέον ΙΔΑΧ, Εκπαιδευτικοί της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΔΝΕ) θα αντιμετωπισθούν τελικά, για άλλη μια φορά, ως απλοί διοικητικοί υπάλληλοι και όχι ως εκπαιδευτικό προσωπικό. Θέτοντας πιο σφαιρικά την εικόνα για την κατάσταση στη ΔΝΕ επισημαίνουμε τα έξης: Στις σχολές της ΔΝΕ υπηρετεί μόνιμο και ΙΔΑΧ Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΠ), συγκεκριμένα στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) υπηρετεί μόνιμο ΕΠ ενώ στις υπόλοιπες σχολές δηλαδή στα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ), στις Σχολές Σωστικών Πυροσβεστικών Μέσων (ΣΣΠΜ) και στη Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού/Μετεκπαίδευση Θαλαμηπόλων (ΔΣΕΝ/ΜΕΤ/ΘΑΛ/ΛΩΝ) υπηρετεί ΙΔΑΧ ΕΠ. Η κατάσταση που επικρατεί στη ΔΝΕ είναι τραγική, με την παντελή έλλειψη μόνιμου και ΙΔΑΧ ΕΠ και σε συνδυασμό με το ΠΔ 103/2014 (Οργανισμός ΥΝΑ) που ισχύει ακόμα και σήμερα επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο. Η ΠΕΕΔΝΕ έχει χαρακτηρίσει το προαναφερόμενο Προεδρικό Διάταγμα ταφόπλακα της ΔΝΕ, γιατί αυτό αποτέλεσε, τεχνηέντως, το εργαλείο, μαζί με το ΠΔ 141/2014, της ανάπτυξης της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης και γιατί «νομιμοποίησε», την σοβαρή έλλειψη σε μόνιμο και ΙΔΑΧ ΕΠ σε όλες τις σχολές της ΔΝΕ, μη λαμβάνοντας υπόψη πραγματικές υπηρεσιακές ανάγκες σε ένα περιβάλλον αυξημένης ζήτησης για το ναυτικό επάγγελμα. Πριν από μια δεκαετία το σύνολο των μονίμων και ΙΔΑΧ ανέρχονταν σε περίπου 220 άτομα, και κάλυπταν σχεδόν το σύνολο των οργανικών θέσεων και μάλιστα σε καθεστώς μειωμένης ζήτησης σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Λόγω της φυγής από τις σχολές μόνιμου και ΙΔΑΧ ΕΠ, εξαιτίας κυρίως συνταξιοδοτήσεων, ο αριθμός των κενών οργανικών θέσεων άρχισε να αυξάνεται δραματικά γιατί δεν γίνονταν προσλήψεις. Δημιουργήθηκε έτσι ένα ασφυκτικό και υπό κατάρρευση πλαίσιο λειτουργίας στις σχολές. Το 2014 με το «κούρεμα» των κενών οργανικών θέσεων επανακαθορίστηκε ο αριθμός τους, στον αριθμό των ήδη υπηρετούντων. Έκτοτε συνεχίζεται η φυγή λόγω συνταξιοδοτήσεων. Σήμερα οι σχολές αδυνατούν να λειτουργήσουν χωρίς την έγκαιρη πρόσληψη των ωρομισθίων καθηγητών πριν την έναρξη του Εκπαιδευτικού Έτους, ο αριθμός των οποίων έχει και αυτός περιοριστεί λόγω επίφασης μνημονικών δεσμεύσεων. Συνοπτικά αντιπαραθέτουμε για το Εκπαιδευτικό Έτος 2014-2015 τα παρακάτω στοιχεία: Για τις δέκα ΑΕΝ της Επικράτειας προβλεπόμενες οργανικές θέσεις μόνιμου ΕΠ εκ του νόμου 3450/2006: 212, εκ του ΠΔ 103/2014: 74, απώλεια οργανικών θέσεων 138, ήτοι ποσοστό 65,09%, υπάρχοντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί 61, ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί 185, λόγος ωρομισθίων προς μόνιμων ως ποσοστό 303,3%! Για τα τρία ΚΕΣΕΝ (Πλοιάρχων, Μηχανικών, ΡΗ/ΡΕ), τις δύο ΣΣΠΜ και την σχολή Θαλαμηπόλων εκ των ΠΔ 63/1974, ΠΔ 50/1997, ΒΔ 631/1972 και ΒΔ 200/1973, αντίστοιχα, προβλεπόμενες οργανικές θέσεις ΙΔΑΧ ΕΠ: 48 εκ του ΠΔ 103/2014: 14, απώλεια οργανικών θέσεων 34, ήτοι ποσοστό 70,83%, υπάρχοντες ΙΔΑΧ εκπαιδευτικοί 13, ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί 54, λόγος ωρομισθίων προς ΙΔΑΧ ως ποσοστό 415,4%! Και ενώ οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί υποτίθεται ότι προσλαμβάνονται για να καλύψουν έκτακτες εκπαιδευτικές ανάγκες, σήμερα στον χώρο της ΔΝΕ καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Όσοι νομίζουν ότι μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση πλανώνται πλάνην οικτράν. Κατά συνέπεια εάν δεν καταργηθεί το ΠΔ 103/2014 και εάν δεν γίνει επανασύσταση οργανικών θέσεων, σύμφωνα με τις πραγματικές υπηρεσιακές ανάγκες και φυσικά δεν προσληφθεί ο απαιτούμενος για αυτόν το σκοπό αριθμός μόνιμου και ΙΔΑΧ ΕΠ, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση θα καταρρεύσει. Υπ’ αυτήν την έννοια δεν έχει σημασία εάν στις «κουρεμένες οργανικές θέσεις» θα υπηρετεί ΙΔΑΧ ΕΠ, όπως προβλέπεται από τους οικείους οργανισμούς των σχολών ή εάν για αυτό το ΕΠ θα μεταβληθεί η υπηρεσιακή του κατάσταση και θα γίνει μόνιμο. Σημασία για εμάς έχει να γίνουν προσλήψεις μόνιμου και ΙΔΑΧ ΕΠ για να ανασάνει επιτέλους η Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση. Εξειδικεύοντας την ζοφερή πραγματικότητα στις σχολές της ΔΝΕ όπου υπηρετεί ΙΔΑΧ ΕΠ, θα πρέπει να σταθούμε και στα εξής: Μέσα σε ένα, διαχρονικά δομημένο, στρατιωτικού τύπου υπουργείο, που είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας, και μέσα σε ένα αντιδημοκρατικό νομικό πλαίσιο που διέπει, όλες τις σχολές της ΔΝΕ μέχρι και σήμερα, πλαίσιο το οποίο έχει καθοριστεί και επί της ουσίας των πραγμάτων, έχει επιβληθεί με νομοθετικά, βασιλικά και προεδρικά διατάγματα της Χούντας, η μεταπολιτευτική Πολιτεία με τον νόμο 2638/1998 επιλέγει να αναβαθμίσει και εν μέρει να εκδημοκρατίσει το νομικό πλαίσιο όχι όλων των σχολών της ΔΝΕ αλλά μόνο των ΑΕΝ. Η Πολιτεία επέλεξε, χωρίς να αλλοιώσει επί της ουσίας τον σκοπό όλων των σχολών της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης, να διαχωρίσει και εν συνεχεία να δημιουργήσει εκπαιδευτικούς, στην Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση, δύο ταχυτήτων ως προς την εκ του Συντάγματος προστατευμένη θέση εργασίας που καταλαμβάνει ο κάθε εκπαιδευτικός. Διότι τις οργανικές θέσεις του ΕΠ όλων των σχολών της ΔΝΕ κατελάμβανε αποκλειστικά ΙΔΑΧ ΕΠ, ανεξάρτητα από τη σχολή που υπηρετούσε, συμπεριλαμβανομένων και των πρώην ΑΔΣΕΝ (Ανώτερες Δημόσιες Σχολές Εμπορικού Ναυτικού) που στην πορεία μετεξελίχθηκαν σε ΑΕΝ με τον νόμο 2638 και γιατί με τις προϋποθέσεις που έθετε ο εν λόγω νόμος και σε συνδυασμό με τις μεταβατικές του διατάξεις, το σύνολο σχεδόν του τότε ΙΔΑΧ ΕΠ που υπηρετούσε στις υπό σύσταση ΑΕΝ, κατέλαβε τελικά τις αντίστοιχες εκ του νόμου προβλεπόμενες Βαθμίδες Καθηγητών καθιστώντας αυτούς Μόνιμους Δημόσιους Λειτουργούς και εντάσσοντάς τους στα «ειδικά μισθολόγια». Εν συνεχεία η Πολιτεία, με τον νόμο 3450/2006 επιχειρεί να «ανωτατοποιήσει» τις ΑΕΝ προκειμένου το χορηγούμενο πτυχίο αυτών να θεωρηθεί πτυχίο «τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» και όσοι εκ των διδασκόντων των ΑΕΝ καταλάβουν θέσεις στις νέες βαθμίδες καθηγητών που προβλέπει ο συγκεκριμένος νόμος και με τις προϋποθέσεις που θέτει αυτός αναβαθμίζονται και μισθολογικά με αποτέλεσμα σήμερα στις ΑΕΝ να υπηρετούν Εκπαιδευτικοί δυο ταχυτήτων που αμείβονται με δυο διαφορετικά μισθολόγια ενώ προσφέρουν το ίδιο έργο. Αυτό το γεγονός αποτελεί εκ των πραγμάτων δυσμενή διάκριση για το υπόλοιπο ΕΠ που υπηρέτησε και εξακολουθεί να υπηρετεί με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου σε σχολές στην Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση πέραν των ΑΕΝ, δηλαδή στα ΚΕΣΕΝ, στις ΣΣΠΜ και στη σχολή Θαλαμηπόλων, και πολύ περισσότερο όταν η ίδια η Πολιτεία δεν νομοθέτησε κατ’ αναλογία των νόμων 2638/1998 και 3450/2006 σε αυτές τις σχολές. Έτσι θεωρούμε ότι η μονιμοποίηση του ΙΔΑΧ ΕΠ της ΔΝΕ πρέπει να επέλθει διαμέσου της δημιουργίας νέου σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου για τα ΚΕΣΕΝ, τις ΣΣΠΜ και της σχολής Μετεκπαίδευσης Θαλαμηπόλων το οποίο θα έχει στόχο τον εκδημοκρατισμό και την αναβάθμιση των εν λόγω σχολών και με απώτερο σκοπό την παροχή γνώσεων που θα καλύπτουν α) τις πραγματικές ανάγκες και τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευομένων και β) τις απαιτήσεις της Ναυτιλίας της Χώρας μας. Κατά τα άλλα και σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που διέπει την Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση, οι εν λόγω σχολές αν και αδιαβάθμητες, Επιμορφώνουν, Μετεκπαιδεύουν και Πιστοποιούν για την απόκτηση των κατάλληλων Αποδεικτικών Ναυτικής Ικανότητας (ΑΝΙ) μεταξύ των άλλων απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης των ΑΕΝ και σύμφωνα επίσης με τις επιταγές της Διεθνούς Σύμβασης «Για τα πρότυπα εκπαίδευσης, έκδοσης πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών, 1978», (STCW 1978). Διεθνής Σύμβαση η οποία ενσωματώθηκε στο Εθνικό Δίκαιο με τον νόμο 1314/1993 και εν συνέχεια τροποποιήθηκε (Διάσκεψη Μανίλα) και οι οποίες τροποποιήσεις ενσωματώθηκαν, με το ΠΔ 79, ΦΕΚ 137, Τεύχος Πρώτο, 14 Ιουνίου 2012, επίσης στο Εθνικό Δίκαιο. Κατά συνέπεια το ΙΔΑΧ ΕΠ δικαιούται και το ανάλογο μισθολόγιο σε σχέση με την προσφορά του. Με τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) που υπέγραφε η ΠΕΕΔΝΕ με το Δημόσιο για τους όρους αμοιβής και εργασίας για τους Ιδιωτικού Δικαίου εκπαιδευτικούς της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης είχε διασφαλίσει για τα ΙΔΑΧ μέλη της ένα μισθολόγιο ανάλογο του μόνιμου ΕΠ των ΑΕΝ. Και ενώ η ΣΣΕ 2010 της ΠΕΕΔΝΕ τελούσε εν ισχύ αναγκαστικά μέχρι και την 15/5/2013 λόγω της ισχύος της εκδοθείσας ΠΥΣ 6/28-2-2012, για το χρονικό διάστημα 2010-2013 το μισθολόγιο των εν λόγω περικόπηκε πέραν και έξω από τους όρους της ΣΣΕ και παρά το γεγονός ότι το μισθολογικό τους κόστος δεν επιβαρύνει το Κρατικό Προϋπολογισμό αλλά τον ειδικό λογαριασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας «Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΚΝΕ)». Επιπλέον και κατόπιν ισχύος του νόμου 4024/2011, το 2012 επιχειρήθηκε, «αυθαίρετα», από την τότε Διεύθυνση Πολιτικού Προσωπικού του Υπουργείου Ναυτιλίας οι ΙΔΑΧ εκπαιδευτικοί να ενταχθούν στο «ενιαίο μισθολόγιο» και να αντιμετωπιστούν εν τέλει ως απλοί διοικητικοί υπάλληλοι, μη λαμβάνοντας υπόψη ότι ο οργανισμός των οικείων, και κατά άλλα αδιαβάθμητων, σχολών δεν προσιδιάζει με εκπαιδευτήρια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά με εκπαιδευτήρια ανώτερης εκπαίδευσης. Με τις παρεμβάσεις της η ΠΕΕΔΝΕ και στηριζόμενη βεβαίως σε γνωμοδοτήσεις νομικών συμβούλων της, αναγνωρισμένου επιστημονικού κύρους, απέτρεψε την ένταξη του ΙΔΑΧ ΕΠ στο «ενιαίο μισθολόγιο». Επιπλέον μετά την κατάργηση των ΣΣΕ και με την εξουσιοδότηση της παραγράφου 3α, του άρθρου 31, του νόμου 4256/2014 (Τουριστικά σκάφη, Νόμος Βαρβιτσιώτη) εκδόθηκε ΚΥΑ (Υπουργού Ναυτιλίας και Οικονομικών) με ισχύ από 8/9/2014 (ΦΕΚ 2381 Β΄/8-9-2014), για τον καθορισμό, εκ νέου, μισθολογίου για το ΙΔΑΧ ΕΠ, και οι συντάκτες αυτής, υπηρεσιακοί παράγοντες της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ναυτικών του Υπουργείου Ναυτιλίας, δοθείσης ευκαιρίας, τσάκισαν το ήδη συρρικνωμένο, μισθολόγιο των ΙΔΑΧ εκπαιδευτικών της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης. Το ΙΔΑΧ Εκπαιδευτικό Προσωπικό επιζητά την θέση που του αρμόζει στην Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση, λαμβανομένου υπόψη ότι απαρτίζεται από επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων καθώς επίσης και από Αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού Α΄ Τάξης (τους λεγόμενους ναυτοδασκάλους) όπως εξάλλου απαρτίζεται και το μόνιμο Εκπαιδευτικό Προσωπικό των ΑΕΝ. Υπό αυτήν την έννοια η μονιμοποίηση του στα πλαίσια ενός οριζόντιου μέτρου για την μονιμοποίηση όλων των ΙΔΑΧ του Δημοσίου προϋποθέτει: την μη ένταξή του στο «ενιαίο μισθολόγιο» αλλά τη διατήρηση του υπάρχοντος, σε διαφορετική περίπτωση, η μονιμοποίηση θα συσσωρεύσει επιπλέον προβλήματα στα ήδη συρρικνωμένα εργασιακά δικαιώματά του. Κλείνοντας θα θέλαμε να σταθούμε ιδιαίτερα στην κατηγορία των λεγόμενων ναυτοδασκάλων που αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση σε Ναυτικές κατά τα άλλα σχολές της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης. Οι μόνιμοι και ΙΔΑΧ ναυτοδάσκαλοι είναι απειροελάχιστοι, υπάρχουν σχολές Πλοιάρχων και Μηχανικών σε όλο το φάσμα των σχολών, ΑΕΝ, ΚΕΣΕΝ, κτλ, όπου δεν υφίστανται Πλοίαρχοι και Μηχανικοί του Εμπορικού Ναυτικού. Οι αιτίες αυτής της κατάστασης είναι πολλές και κυρίως: α) παραίτηση από την σχολή λόγω συνταξιοδότησης, β) απαγορευτική είσοδος στην σχολή λόγω απαίτησης για την πρόσληψη αυξημένων ακαδημαϊκών προσόντων (νόμος 3450/2006 για τις ΑΕΝ), γ) απαγορευτική είσοδος στην σχολή λόγω χαμηλού μισθού, δ) παραίτηση από την σχολή λόγω συρρίκνωσης μισθού και για αντιστάθμισμα σταδιοδρομία εκ νέου στο ναυτικό επάγγελμα, ε) πάγωμα προσλήψεων στις σχολές, κ.ά. Η καθιέρωση «ενιαίου μισθολογίου» για το ΙΔΑΧ ΕΠ θα συρρικνώσει περαιτέρω το μισθολόγιο του και ειδικότερα των ναυτοδασκάλων θα εξευτελιστεί γιατί δεν θα ανήκουν στην κατηγορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) και ο μισθός των νεοεισερχομένων θα είναι της τάξεως των 500 € σε καθαρές αποδοχές, γεγονός που θα αποτελέσει ισχυρό αντικίνητρο για την είσοδό τους στην Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση. Για το Διοικητικό Συμβούλιο Ο Πρόεδρος Ανδρέας Πιτερός Ο Γεν. Γραμματέας Ηλίας Μεσέρδης