Αρχική Εκδημοκρατισμός της διοίκησηςΆρθρο 16: Ηλεκτρονική ταυτοποίηση-Κάρτα πολίτηΣχόλιο του χρήστη Παναγιωτης Μπαλαγιαννης | 22 Μαρτίου 2015, 23:47
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΜΙΑ ΚΑΡΤΑ ΠΟΥ ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΛΥΣΕΙ ΠΟΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΥΠΟ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ. Καταρχην να συγχαρω την κυβερνηση αυτή που απο τις πρωτες ημερες διοικησης δειχνει ξεκαθαρα τη βουλησή της να υπερασπιστει την αξιοπρεπεια του κάθε πολίτη. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Ειναι πασιφανες οτι και η κάρτα πολιτη, εντασεται σε αυτό το πλαίσιο, στην καταργηση της βλαστημης σημερινης ταυτότητας, ( ή την εναλλακτική πρόταση αντι της σημερινής ταυτότητας), ταυτότητα η οποία εχει εντονα καταδικαστει απο την Ιερα Συνοδο της Εκκλησιας της Ελλάδος ως προσβλητική για την πιστη και τον Χριστιανο.Ενα δελτίο ταυτότητας, που χωρις θρησκευμα, αποτελει σαφης και ενυπογραφη αρνηση της πιστεως για τον Χριστιανό, αφου ο κάθε Χριστιανος που υπογράφει το σημερινό δελτίο ταυτότητας, συγχρόνως υπογράφει οτι αποδεχεται τα όσα το δελτίο αναγράφει ,δηλαδή οτι το δελτίο απεικονιζει ολοκληρη την ταυτότητά του, (το δελτίο αναγραφει επακριβως τις λέξεις "Δελτίον Ταυτότητας") και όχι ενα μερος αυτής, οτι δηλαδή ο πολιτης δεν ταυτίζεται με κάνενα αλλο στοιχείο πλην των αναγραφομένων αλλά ταυτίζεται μονο με τα αναγραφόμενα στοιχεία.Αυτό αποτελει σαφης και ενυπογραφη αρνηση της πιστεως για καθε θρησκευόμενο και όχι μονο για τους Χριστιανους.Προκειται για μια βαρβαρότητα και ενα εγκλημα που πρεπει να αλλαξει το συντομότερο δυνατον καθως πολλοί συμπολίτες μου (όπως και εγω ο ίδιος) παραμενουμε χωρις δελτίο ταυτότητας επι μακρον με ότι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή μας αφού σε καμια περιπτωση δεν θα υπογραψουμε ενα τετοιο καταπτυστο εντυπο και ευχαριστούμε θερμα την κυβερνηση για την προθυμία της να λύσει αυτό το τεραστιο πρόβλημα. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ Περα απο τα θετικά που φερνει η κάρτα σε διαφορους τομείς, (πχ μεγαλύτερη ασφάλεια) για να μην γεμιζω εδω σελιδες, θα ήθελα ως χριστιανος να αναφερθω εκτενέστρα σε όσα τεχνικά ζητηματα απτονται της πιστεως ώστε μεσα απο αυτον τον διαλογο να κάνουμε την κάρτα πιο προσιτη στον πολιτη και ακομα πιο ωφέλιμη.Συγχαρητηρια λοιπον πρωτα απο όλα για την ονομασια της κάρτας , "καρτα πολίτη" (citizen card) γιατι ειναι μια κάρτα που δεν αξιώνει οτι περιγράφει την ευρύτερη ταυτότητα του ανθρώπου γενικότερα, συνεπώς δεν την προσβάλλει αλλά στεκεται με σεβασμο και διακριτικότητα στον ανθρωπο και αξιώνει να ειναι απλώς μια καρτα που ειναι απαραιτητη για τις συναλλαγες του πολιτη με το κράτος.Ομως πέρα απο αυτό το πολύ σημαντικό , για εμας τους Χριστιανους αυτό που έχει σημασια, ειναι και καθε εντυπο που φερει την υπογραφή μας, να μην καταλήξει να γίνει ενυπογραφη αρνηση της πιστεως (όπως εγινε με το σημερινο δελτίο ταυτότητας).Υπάρχει λοιπον ενα τετοιο ενδεχόμενο με την κάρτα;Η απαντηση ειναι οτι ,υπο προυποθέσεις ναι, δυστυχώς μπορει να συμβεί και θα το εξηγήσω πως (και αυτό ειναι το σημείο που πρεπει να προσέξουμε αν θελουμε η κάρτα να λειτουργησει).Αν και η κάρτα ως ονομασια πραγματι δεν προσβάλλει επειδη δεν αξιώνει οτι περιγράφει την ευρυτερη ή συνολική ταυτότητα του ανθρωπου, (η Εκκλησια εξετασε την κάρτα και δεν εξεφρασε αντιρηση για την μη αναγραφη του θρησκευματος) εντουτοις επειδη περιέχει ενα μικροτσιπ, εκει χρειάζεται μεγαλη προσοχη (πραγματι η Εκκλησια εξεφρασε την αντιρηση της στο τσιπ).Προσωπικά ειμαι της αποψης, η κάρτα να μην χρησιμοποιήσει καποιο ηλεκτρονικό μεσο επι αυτής όπως π.χ. το τσιπ.Αν όμως η κυβέρνηση, έχει καποιο λόγο για τον οποίο πρεπει οπωσδήποτε να χρησιμοποιήσει τσιπ, τοτε διαβαστε παρακαλώ τις επιφυλάξεις που ακολουθουν και λαβετε τις, υποψιν στη σχεδίαση της κάρτας ώστε αυτή να βρίσκεται εντός των ορίων σεβασμου προς τον πολίτη: Για ποιο λόγο λοιπον μας ενδιαφερει το τσιπ;Μηπως για λόγους φακελώματος ή παραβίαςης απορήτου;Η απάντηση ειναι ΟΧΙ.Ολες αυτές οι κατηγορίες περι φακελώματος και παραβίασης απορρητου δεν ευσταθουν αφενος γιατι τα δεδομένα μας ειναι ηδη αρχειοθετημένα ηλεκτρονικά απο το κράτος όπως και οι συναλλαγες μας απο τις τραπεζες στις οποίες και σημερα το κράτος έχει προσβαση ανα πασα στιγμή, και αφετέρου γιατι η κάρτα δεν γινεται να παραβιαστει εξωτερικά, ακομα και αν περιεχει το τσιπάκι RFID, αφου όταν βρισεκται μέσα στη μονωτική θηκη της, (αν δεν την παρέχει το κράτος , παρεχεται και στο εμποριο εναντι πολύ χαμηλής τιμής) ειναι αδυνατον να εκπεμψει προς τα έξω οποιαδηποτε πληροφορία προς αυτοσχέδιους σαρωτές. Το προβλημα λοιπον βρισκεται αλλού.Ειναι φανερο οτι μεχρι και πριν λίγα χρόνια, ο λόγος ηταν εντυπος και προφορικός.Στη συγχρονη εποχη όμως, εχουμε εναν ακόμα τύπο λόγου.Τον ηλεκτρονικο λόγο.Ειναι και αυτός εντυπος αλλά δεν απαιτειται μελάνι ούτε χαρτι.Χαρτι ειναι οι οθόνες και μελάνι το ηλεκτρικό ρευμα.Αυτό λοιπον που απασχολει τους Χριστιανους, όπως ειπα και πριν, ειναι να μην καταληξει ενα εντυπο που φερει την υπογραφή μας , να γινει ενα εντυπο αρνησης της πιστεως.Τι γινεται λοιπον με την κάρτα;Με την κάρτα λοιπον αυτό ειναι δυνατόν να συμβει!Πως;Με δύο τροπους :(προτείνω ταυτοχρονα και αντιμετρα με τα οποία η πολιτεία ενδεχομένως θα μπορουσε να προστατευτει) 1.Η κάρτα περιέχει το τσιπ το οποίο περιέχει μια μνημη όπου εκει καταχωρούνται τα δεδομένα του πολιτη και όχι μονον αυτά (κάθε κείμενο καταγραφεται στη μνημη του τσιπ).Ειμαστε όμως σιγουροι οτι ο πολίτης έχει προσβαση σε όλες τις περιοχες της μνημης και του τσιπ απο το τερματικό του ωστε να μπορει να δει καθε byte δεδομένων για το οποίο προσυπογράφει με το χέρι του;Ειμαστε σιγουροι οτι ο πολιτης μπορει με δικαιωματα απλού χρηστη να δει περιοχες της μνήμης που ενδεχεται ουτε η κυβερνηση να γνωρίζει αλλά μονον το εργοστάσιο της εταιρειας που θα παραγει τα τσιπάκια;Δεν ειμαι απολυτα ειδικος για να πω οτι υπάρχει τρόπος να αποδειξουμε οτι όλες οι περιοχες καταγραφης, θα απεικονίζονται στο τερματικό του χρηστη (συμπεριλαμβανομένης της ψηφιακης υπογραφής του) όπως για παράδειγμα ακόμα και της περιοχης που καταγραφεται το μοντελο της μνημης, αλλά αυτό ειναι ενα προβλημα που σιγουρα πρεπει να απασχολήσει την κυβερνηση αν θελει να χρησιμοποιήσει τσιπακι.Το ερωτημα ειναι.Τι γινεται αν σε μια κρυφη περιοχη της μνημης που χρησιμοποιείται, ας πούμε μονο για τις αναγκες του συστηματος υπάρχει γραμμενη μια ομολογία αρνησης της πιστεως που απευθύνεται στον κάτοχο και ο κάτοχος την υπογράψει, όχι εν ανγοια του, αλλά εν γνωση του ; (αφού ο πολίτης υπογράφοντας για ενα κειμενο του τσιπ, στην ουσία γνωρίζει οτι ενδέχεται να υπογράφει κειμενο που δεν μπορει να δει, και ετσι δίνει "εν λευκώ" αποδοχή της εγκυρότητας των όποιων δεδομένων εσωκλείονται σε αυτή.Ξερω οτι εδω θα πουν καποιοι, οτι η υπογραφη ειναι δειγμα υπογραφης και όχι υπογραφη αποδοχης.Ομως αυτό στα πιστοποιητικα όπως ειναι η ταυτότητα, δεν ισχυει, γιατι τα δεδομενα πρεπει να ειναι και εγκυρα, και αν ο κατοχος διαπιστώσει οτι τα δεδομένα δεν ειναι εγκυρα, δικαιουται (ή μαλλον υποχρεούται απο το νόμο) να μην υπογραψει και να ζητησει την διορθωση τους πριν υπογράψει.Επομενως η υπογραφη του κατοχου σε τετοια εγγραφα εχει και την εννοια της αποδοχης των δεδομένων.Θα πρεπει λοιπον, απαραιτητα, ο αστυνομικός υπάλληλος πριν ζητησει την υπογραφη του πολιτη, όχι μονο να απεικονιζει στην οθονη του και να δειχνει ΚΑΘΕ δεδομένο της κάρτας στον πολιτη , αλλά και να ειμαστε με κάποιο τροπο σιγουροι, οτι ο κάτοχος μπορει να δει καθε δεδομενο του τσιπ ανα πασα στιγμή.Ειναι εφικτό όμως αυτό στην πράξη;Και αν αυτό ειναι εφικτό σημερα, με εναν πρωθυπουργό πραγματι αξιόπιστο, ποιος μας λέει οτι σε 10 ή περισσότερα χρόνια απο σημερα καποιος άλλος πρωθυπουργος πανουργος δεν επιχειρήσει να προσβάλλει τον καθε πολιτη προσθετοντας όποιο κρυφο κειμενο επιθυμει στην κάρτα, δεδομένου οτι ο πολιτης εγκρινει την εγκυρότητα και υπογράφει εν λευκω;Για τον λόγο αυτό, και επειδη στην κοινωνία μας εισαγεται για πρωτη φορά ενα μέσο που έχει δυνατόττηα να φερει μεγάλες αλλαγες, θα πρεπει όλο αυτό να μην γινει προχειρα, αλλά με καταλληλη υποδομή.Απο τα ανωτέρω συμπερένουμε, οτι ειναι απαραίτητο, να ιδρυθει μια υπηρεσία, όχι κατα αναγκην κρατική (θα ελεγα μάλιστα απαραίτητα ιδιωτική , και να διδεται το δικαιωμα σε καθε ιδιώτη που επιθυμει, να λαμβάνει απο το κράτος την άδεια ελεγχου και πιστοποιησης τετοιων μέσων ωστε να μην αμφισβητειται η διαφανεια) μια υπηρεσία η οποία θα ειναι σε θεση με αντικειμενικο και αδιαμφησβήτητο τρόπο, να ελεγχει την διαφανεια των ηλεκτρονικών μεσων αυθεντικοποιησης, και να μπορει να καταφευγει σε αυτήν την υπηρεσία ο κάθε πολιτης για να ελεγξει αν πραγματι έχει προσβαση σε όλα τα δεδομένα της κάρτας του.Για παραδειγμα το αποτελεσμα του ελεγχου απο μια τετοια υπηρεσία μπορει να ειναι ως εξης "το τσιπάκι της κάρτας σας περιέχει αυτή τη στιγμή συνολικά 2051 bytes δεδομένων κειμένου" (τυχαίο παραδειγμα και ο αριθμος έστω οτι ισουται με το πληθος των χαρακτηρων, γραμματων και αριθμων που έχουν αποθηκευτει στην κάρτα για εναν συγκεκριμένο πολίτη)"."Παρακαλώ ελεγξτε αν τα δεδομένα στα οποία εχετε προσβαση, αποτελούνται συνολικα απο 2051 χαρακτηρες.Σε διαφορετική περίπτωση απευθυνθειτε στην αρχή της εκδοσης".Αν ειμαστε σε θεση να έχουμε μια τετοια επιβεβαιωση, και ο τρόπος ελεγχου δεν αμμφησβητείται τεχνικά απο κανεναν, (για παραδειγμα η κάρτα να ειναι "ανοικτου" λογισμικου αλλά και hardware που μπορει να ελεγχθει απο τον οποιοδήποτε), τοτε η κάρτα ενδεχεται να μην προσβάλλει τον πολιτη.Επισης ίσως να ειναι σωστό να αναγραφεται μεσα στο τσιπ , οτι με την υπογραφή του ο πολιτης συμφωνει μονο με τα δεδομένα που παρουσιάζονται στο τερματικό του και καθε άλλο κειμενο του τσιπ δεν αναιρει τον όρο αυτόν. 2.Η καρτα θα χρησιμοποιει μνημη (RAM) επανεγραψιμη όπου τα δεδομενα θα μπορουν να αλλαζουν (ή και να προστιθενται καινουργια), ή θα ειναι μνημη μιας μονο εγγραφης (ROM) όπου μετα την πρωτη εγγραφη τα δεδομενα δεν γινεται να τροποποιηθουν; .Το προηγουμενο προβλημα της υπογραφής "εν λευκώ" υφίσταται όχι μονο για κρυφο κειμενο που εχει προστεθει απο το εργοστάσιο κατα την παραγωγη, αλλά και για κειμενο που προστιθεται εκ των υστερων (και αφου ο κατοχος εχει υπογραψει) αφου αν χρησιμοποιηθει μνημη RAM θα ειναι πράγματι υπογραφη του κατοχου "εν λευκω" δηλαδή σε κενο χωρο που μπορει να γραφτει μετα την υπογραφη! Επομενως κατα τη γνωμη μου ειναι προτιμότερο η μνημη να ειναι ROM μιας και μόνης δηλαδή εγγραφής, που σημαινει οτι αν μετα την εγγραφη του τσιπ και την εκδοση της κάρτας, αλλάξουν κάποια δεδομένα, ο πολιτης θα πρεπει να κάνει αιτηση για νεα κάρτα.Ετσι θα μπορει να υπογράφει και να εγκρινει όσα στοιχεια υφίστανται κατα την ημερομηνία υπογραφής της κάρτας.Βεβαια σε περίπτωση που πράγματι εγκριθει υπηρεσια με την οποία ο πολιτης μπορει ανα πάσα στιγμή να ελέγξει με διαφάνεια τα τροποποιημενα δεδομένα του (όπως στο ανωτέρω παράδειγμα) , τοτε ισως και η χρηση μνημης RAM να μην ειναι απαγορευτική. ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΤΑ 1.Αν θελουμε η κάρτα να λύσει προβλήματα που απτονται της πιστεως , θα πρεπει η κάρτα να έχει την ίδια ισχυ με την ταυτότητα ώστε όπου ο πολιτης επιθυμει να χρησιμοποιει την κάρτα αντι της προσβλητικής ταυτότητας, και η ισχυς της κάρτας, να μην αμφησβητειται απο άλλους θεσμους (όπως κάνουν για παραδειγμα σημερα οι τράπεζες που δεν δεχονται το συγχρονο διπλωμα οδηγησης παρολο που εχει συγχρονα χαρακτηριστικά ασφαλείας, και περιεχει την υπογραφη κατοχου, ΑΦΜ και φωτογραφία) και να γινεται φυσικά αποδεκτη απο το κράτος για την εκδοση άλλων εγγράφων όπως για την εκδοση διαβατηρίου και διπλωματος οδήγησης ωστε και ο πολιτης να μπορει να απεμπλακει απο την χρηση ταυτότητας εφόσον το επιθυμει (σημερα για την εκδοση διαβατηριου και διπλώματος οδηγησης ειναι απαραίτη η ταυτότητα).Θα πρεπει η κάρτα να ΜΗΝ αναγραφει αριθμο ταυτότητας ώστε να μην απαιτειται η ταυτότητα για την εκδοση της και να λειτουργει αυτόνομα και ξεχωριστά απο αυτήν.Επισης να περιέχει καθε απαραιτητο στοιχειο του κατοχου όπως φωτογραφία, υπογραφη , ημερομηνία γέννησης ,αριθμο καρτας, κλπ και φυσικά άλλα δεδομενα ειναι θεμιτά όπως ΑΜΚΑ, ΑΦΜ κλπ (εκτος αριθμου ταυτότητας).Η διαδικάσια της εκδοσης της να ειναι παρόμοια με την διαδικασια που προβλέπεται για την ταυτότητα (δηλαδη πιστοποιητικό γεννησης και μαρτυρας) 2.Το κράτος μπορει να κάνει την κάρτα προαιρετική αλλά ίδιας ισχύος με την ταυτότητα.Αν δωθει εμφαση στην χρηση της απο την πολιτεια (αλλά και η Εκκλησια αν την εγκρινει πνευματικά), τοτε η σημερινή βλάστημη ταυτότητα θα εγκαταλειφθει απο τους ίδιους τους πολίτες σε συντομο διαστημα.Ομως και για όσο καιρο υπάρχει η ταυτότητα, θα πρεπει να αλλάξει ονομασία ώστε να μην προσβάλλεται ο κατοχος της όπως για παραδειγμα θα μπορουσε να ονομαστει δελτιο αναγνώρισης ή καρτα αναγνώρισης (recognition card), ή κάρτα πιστοποίησης (certificate card)κλπ. Αν προσεξουμε αυτά τα πολύ σημαντικά σημεία, και εφοσον ειμαστε τεχνικά σιγουροι οτι αυτά ειναι δυνατον να εφαρμοστουν και δεν ειναι η κάρτα μια υπογραφη του κατοχου σε κενο τσιπάκι ή σε αγνωστα δεδομένα, τοτε κατα τη γνωμη μου η καρτα πολιτη , πραγματι θα λύσει πολλά προβληματα και θα ειναι προτερημα για τον τοπο.Σας ευχαριστώ πολύ που μας δινετε τη δυνατοτητα να γραψουμε την αποψή μας και ευχομαι καλη φωτιση στο δυσκολο εργο σας.