Αρχική Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠΆρθρο 1 Έκταση εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Κωνσταντινίδης | 12 Νοεμβρίου 2009, 11:57
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Μπράβο για την ρύθμιση για το Υπουργείο Εξωτερικών, αφού είναι γνωστό ότι στους διαγωνισμούς του γίνονται "πράγματα και θαύματα" (θυμίζω μόνο τις καταγγελίες στο τύπο για σκανδαλώδεις προσλήψεις εμπειρογνωμόνων τα τελευταία χρόνια, καθώς και τα δημοσιεύματα για έντονο "μαγείρεμα" του τελευταίου διαγωνισμού για τους τεχνικούς επικοινωνιών). Νομίζω όμως ότι η εξαίρεση των διπλωματικών δεν εξυπηρετεί την αξιοκρατία. Είναι γνωστό σε όλους ότι ο διαγωνισμός για πρόσληψη υποψηφίων ακολούθων πρεσβείας είναι ο πιο διαβρωμένος στην δημόσια διοίκηση. Τις συνέπειες τις υπομένουμε όλοι μας όταν βλέπουμε το κατάντημα της διπλωματικής υπηρεσίας. Γιατί δεν ρωτάτε τον Πάνο Μπεγλίτη νας σας πει που έχει καταντήσει ο κάποτε περίβλεπτος διπλωματικός κλάδος; Νομίζω ότι η ίδια η κοινωνία έχει γυρίσει πια την πλάτη στο όλο θέμα διότι ο αριθμός όσων δηλώνουν συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι όλο και μικρότερος και αυτοί που τελικά παρουσιάζονται για να δώσουν εξετάσεις είναι όλο και λιγότεροι. Θυμίζω επίσης τις ανοικτές επιστολές/καταγγελίες που έστειλαν πριν από χρόνια δύο υποψήφιοι για την εικόνα που συνάντησαν κατά τις εξετάσεις στον τότε ΥΠΕΞ Μολυβιάτη. Συνήθως το επιχείρημα που φέρεται κατά της εντάξεως των διπλωματικών στο ΑΣΕΠ είναι ότι αυτό δεν μπορεί να διεξάγει τις ειδικές εξετάσεις που είναι αναγκαίες. Αλλά αυτό είναι ψευτοδίλημμα που κατασκευάζουν οι ίδιοι οι διπλωματικοί (πιθανώς γιατί νομίζουν ότι έτσι θα βολεύουν ευκλοότερα τα παιδιά τους -αδικούν έτσι και τους εαυτούς τους και τα παιδιά τους). Νομίζω ότι πρέπει να αφαιρεθεί από το άρθρο όλη η φράση "τους υπαλλήλους του διπλωματικού κλάδου". Αυτό δεν σημαίνει ότι οι διπλωμάτες υποχρεωτικά θα εισάγονται μέσω διαγωνισού ΑΣΕΠ. Μπορεί να προβλεφθεί με νόμο ότι θα εισάγονται μέσω της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, για την οποία διατηρείται, καθώς βλέπω, στη παράγραφο 3, η σχετική εξαίρεση του Ν. 2190/1994. Άλλωστε έξη ή επτά σειρές διπλωματικών, αν θυμούμαι καλά, έχουν παραχθεί από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν (μεταξύ των οποίων και ο Πάντος Μπεγλίτης) και σήμερα ως σύμβουλοι πρεσβείας αποτελούν μερικά από τα πιο εκλεκτά στελέχη του διπλωματικού κλάδου. Να μια μεταρρύθμιση που θα οφελήσει την δημόσια διοίκηση συνολικά σε βάθος χρόνου. Διότι αν επιλέγονται οι διπλωματικοί μέσω του διαγωνισμού της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης περισσότεροι και καλύτεροι υποψήφιοι θα προσέρχονται, και όσοι από αυτούς θα αποτυγχάνουν, θα παρεμένουν ως επιτυχόντες σε άλλα τμήματα της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, ενισχύοντας το επίπεδο των αποφοίτων της και την γλωσσομάθεια τους. Με την ευκαιρία, πιστεύω επίσης ότι θα πρέπει να καταργηθούν ρητά με τον νόμο οι διατάξεις που προέβλεψε ο τελευταίος Οργανισμός του Υπουργείου Εξωτερικών για διαγωνισμούς προσλήψεως διοικητικών υπαλλήλων χωρίς συμμετοχή του ΑΣΕΠ. Είναι γνωστό σε τι απέβλεπε αυτή η ρύθμιση, αφού επί χρόνια οι προσλήψεις διοικητικών του ΥΠΕΞ μέσω του ΑΣΕΠ προχωρούσαν χωρίς κανένα πρόβλημα και με επιτυχημένα αποτελέσματα. Το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας όταν ήλθε το σχετικό εφαρμοστικό διαταγμα έκρινε τη διάταξη αντισυνταγματική και επιστρατεύθηκε η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας μέσα στο καλοκαίρι του 2008 για να την κρίνει συνταγματική με οριακή πλειοψηφία. Δεν γνωρίζω αν με τις διατάξεις αυτές κινηθηκε ήδη διαγωνισμός, αλλά αν είναι έτσι πρέπει αυτός ή να καταργηθεί ή να περάσει άμεσα στην αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ. Όσο για την εξαίρεση για το επιτόπιο προσωπικό στο εξωτερικό δύο παρατηρήσεις: Πρώτον, δεν υπάρχει πλέον κλάδος επιτοπίου προσωπικού. Η διατύπωση θα πρέπει να γίνει "το επιτοπίως προσλαμβανόμενο προσωπικό των Αρχών της Εξωτερικής Υπηρεσίας". Δεύτερον, είναι γνωστό το φαινόμενο οι "επιτοπίως" προσλαμβανόμενοι να στέλνονται στην πραγματικότητα από την Ελλάδα για να προσληφθούν. Ιδίως τα τελευταία χρόνια υπήρχαν πολλές καταγγελίες στο τύπο για κατάχρηση της εξαίρεσης (π.χ. επιτόποιοι στην Αμερική που δεν γνώριζαν αγγλικά κλπ). Η εξαίρεση έχει σημασία, αλλά δεν θα έβλαπτε να προβλεφθεί ότι στη περίπτωση τους υποβάλλεται στο ΑΣΕΠ η σχετική εισήγηση του προϊσταμένου της Αρχής της Εξωτερικής Υπηρεσίας και τα δικαιολογητικά για τη πρόσληψη. Τέλος, είμαι σίγουρος ότι από σήμερα θα υπάρχουν αντιδράσεις -στο παρασκήνιο φυσικά- από στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών με σκοπό να ματαιωθεί η παρέμβαση του ΑΣΕΠ στο "μαγαζί τους". Αυτό που βέβαια δεν θα πουν είναι ότι ήδη το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει αρχίσει να κοιτάζει με υποψία την εξαίρεση του ΥΠΕΞ από το ΑΣΕΠ. Τον τελευταίο καιρό αναστάτωση στα υψηλά κλιμάκια του ΥΠΕΞ προκάλεσε η πληροφορία ότι σε εκκρεμούσα υπόθεση η εισήγηση ήταν ότι οι διατάξεις για κατ' απόκλιση από τις ρυθμίσεις του ΑΣΕΠ προσλήψεις είναι αντισυνταγματικές. Θυμίζω ότι ο νέος Οργανισμός του Υπουργείου Εξωτερικών είναι νεώτερος της συνταγματικής αναθεώρησης του 2001 και δεν καλύπτεται έτσι από τις μεταβατικές συνταγματικές διατάξεις του άρθρου 118 παρ. 6 του Σ. Με άλλα λόγια, γιατί να μην γίνει από τη Βουλή η μεταρρύθμιση και να περιμένουμε την αναστάτωση μιας δικαστικής απόφασης;