Αρχική Αξιολογηση Δημοσίων ΥπαλλήλωνΆρθρο 12: Προϊστάμενοι οργανικών μονάδων – Διαδικασία και κριτήρια επιλογής προϊσταμένωνΣχόλιο του χρήστη ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΠΑΠΑΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ | 14 Ιουλίου 2015, 10:39
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αυτό το νομοσχέδιο θα αποτελέσει ένα δείγμα γραφής της αξιοπιστίας της κυβέρνησης προς τους δανειστές, εάν πραγματικά επιθυμεί τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής δημόσιας διοίκησης και την εγκαθίδρυση της αξιοκρατίας πλέον στη δημόσια διοίκηση. Διότι ένα σύγχρονο δημόσιο θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την εθνική οικονομία και την κοινωνία. Θα μπορεί κάποιος πλέον να επενδύει στην Ελλάδα σε ένα υγιής και ανταγωνιστικό περιβάλλον χωρίς να έχει αυτόματα συνέταιρο στην επιχείρησή του τον διεφθαρμένο εφοριακό, τελωνειακό, πολεοδόμο, υπάλληλο του ΙΚΑ, τον δημοτικό υπάλληλο, τον νομαρχιακό υπάλληλο, όσον και τον υπάλληλο της Γενικής Γραμματείας Επενδύσεων. Έτσι όμως που είναι διατυπωμένο το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα έχει ως αποτέλεσμα τη συνέχιση της γεροντοκρατίας, της αναξιοκρατίας και της ημετεροκρατίας. Στις περισσότερες θέσεις ευθύνης βρίσκονται σήμερα ακατάλληλοι άνθρωποι χωρίς τυπικά και ουσιαστικά προσόντα συνήθως με ανάθεση καθηκόντων με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις των καιρών. Συνήθως στο πρόσωπό τους καθρεπτίζεται ο κλασσικός βαλκάνιος Ελληνάρας. Ένα σύγχρονο σύστημα επιλογής προϊσταμένων πρέπει να δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στα δυναμικά χαρακτηριστικά ενός υπαλλήλου και όχι στα στατικά, δηλαδή η βαρύτητα να είναι στα τυπικά προσόντα, στις κοινωνικές δεξιότητές του, στο ζήλο για εργασία και στην προσωπικότητά του. Αντιθέτως η προϋπηρεσία είναι ένα στατικό χαρακτηριστικό. Υπάρχουν άτομα που εργάζονται 30 χρόνια στο δημόσιο και δεν έχουν ακόμη καταλάβει ποιο είναι το αντικείμενο εργασίας τους. Από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο πρέπει να εξαλειφθούν οι ακόλουθες παθογένειες, ώστε να καταστεί πραγματικά καινοτόμο: 1) Οι ΔΕ δεν πρέπει να έχουν δικαίωμα να καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης. Μόνο εν ελλείψει. Στη σημερινή εποχή υπάρχει αφθονία πτυχιούχων. Δεν ζούμε στην εποχή του 1960 ή 1970. Τα καθήκοντα της κατηγορίας τους είναι η διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη των υπηρεσιών. 2) Το ανώτατο αξίωμα στην υπαλληλική ιεραρχία πρέπει να καταλαμβάνουν μόνο οι ΠΕ, όπως γίνεται σε όλα τα κράτη της ΕΕ. 3) Κατά την πρώτη εφαρμογή της επιλογής προϊσταμένων πρέπει όλοι να κριθούν εξ’αρχής με τα ίδια κριτήρια, ώστε να έχουν όλοι ίσες ευκαιρίες. Όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει να υποβληθούν σε γραπτές εξετάσεις και σε δομημένη συνέντευξη. 4) Μόνο οι προϊστάμενοι που έχουν επιλεγεί από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο θα μοριοδοτούνται για την θέση ευθύνης. Οι άλλοι δεν θα λαμβάνουν μόρια, διότι συνήθως δεν έχουν καταλάβει τη θέση ευθύνης με αξιοκρατικές διαδικασίες και θα έχουν πάλι πρόταξη οι ημέτεροι. 5) Η επιτυχής αποφοίτηση από τη Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης δεν πρέπει να μοριοδοτείται με τόση διαφορά από τους κατόχους μεταπτυχιακών τίτλων. Αυτή η διάταξη είναι αντισυνταγματική και θα καταπέσει στα διοικητικά δικαστήρια, διότι η ανωτέρω ΕΣΔΔ δεν είναι ΑΕΙ και δεν χορηγεί ακαδημαϊκούς τίτλους. Επίσης θα επικρατήσει πιο πολύ στο Υπουργείο Οικονομικών να προΐστανται πτυχιούχοι ανθρωπιστικών σπουδών των οικονομολόγων. 6) Το δεύτερο πτυχίο για έναν ΠΕ θα μοριοδοτείται μόνο εάν είναι πτυχίο πανεπιστημίου. 7) Μόνο η γνώση της αγγλικής, της γερμανικής, της γαλλικής, της ιταλικής και της ισπανικής να μοριοδοτούνται. Αυτές είναι και οι σημαντικές γλώσσες στα θεσμικά όργανα της ΕΕ. Αλλιώς το δημόσιο θα γεμίσει πάλι με προϊσταμένους με βουλγάρικα και ρουμάνικα πτυχία. 8) Ο χρόνος υπηρεσίας δεν πρέπει να μοριοδοτείται τόσο πολύ, μόνο έως 20 χρόνια να υπολογίζονται και με μικρότερο συντελεστή βαρύτητας. Αλλιώς θα έχουμε πάλι την επαναφορά της γεροντοκρατίας. 9) Επίσης όχι τόσο πολλά μόρια για τις θέσεις ευθύνης. 10) Κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου η αξιολόγηση του 2014 πρέπει να έχει μικρότερο συντελεστή βαρύτητας, διότι τα κυκλώματα στις Δ/νσεις Προσωπικού θα δίνουν γραμμή ποιους να αξιολογήσουν οι άμεση προϊστάμενοι τους με μικρότερη βαθμολογία όταν βλέπουν ότι αυτό το άτομο υπερτερεί στα τυπικά προσόντα, ώστε να μπορούν να προωθήσουν τους δικούς τους. 11) Τέλος κάθε ειδική διάταξη που εξισώνει υπηρεσία με θέση προϊστάμενου πρέπει να καταργηθεί, διότι σε όλα τα Σώματα Επιθεώρησης οι περισσότεροι υπάλληλοι που έχουν αποσπαστεί εκεί είναι ημέτεροι. Το αποτέλεσμα αυτής της διάταξης είναι να έχουν και πρόταξη αυτά τα άτομα στην επιλογή προϊσταμένων.