Αρχική ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣΆρθρο 17 – Κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης υπαλλήλωνΣχόλιο του χρήστη Π.Σ. | 9 Δεκεμβρίου 2015, 00:04
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η αποτελεσματική αξιολόγηση θα έπρεπε να γίνεται συνολικά για κάθε τμήμα ή διεύθυνση. Παρόλα αυτά εάν αποφασισθεί ατομική αξιολόγηση υπαλλήλων (περισσότερο από ιδεολογική εμμονή παρά για πρακτικούς λόγους) τότε αυτή πρέπει να γίνει με ένα όσο το δυνατόν περισσότερο αποτελεσματικό και δίκαιο σύστημα. Προτείνεται η αξιολόγηση των Υπαλλήλων και των Προϊσταμένων να ξεκινήσει τον επόμενο χρόνο από αυτόν κατά τον οποίο θα γίνει η επιλογή Προϊσταμένων. Στην αρχική αυτή φάση όλοι όσοι έχουν τα τυπικά προσόντα κρίνονται εξίσου ώστε να διασφαλισθεί ότι δεν προκρίνονται μόνο όσοι είχαν καταλάβει θέσεις ευθύνης με τα προηγούμενα -αμφισβητήσιμα ως προς τη διαδικασία- συστήματα επιλογής. Υπάλληλοι που έχουν τα τυπικά προσόντα και δεν επιθυμούν να ορισθούν ως Προϊστάμενοι δεν συμμετέχουν στη διαδικασία ορισμού Προϊσταμένων με σχετική δήλωσή τους. Η θητεία Υπάλληλου που έχει επιλεγεί ως Προϊσταμένος, είναι υποχρεωτική. Υπάλληλοι που βρίσκονται σε απόσπαση ή διάθεση συμμετέχουν στη διαδικασία ορισμού Προϊσταμένων στην υπηρεσία όπου έχουν αποσπασθεί ή διατεθεί. Τέλος αξίζει να αναφερθεί εδώ η ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ να υπάρχουν στο δημόσιο (ειδικότερα σε μεγάλα αστικά κέντρα) Διευθύνσεις με αριθμό υπαλλήλων μικρότερο από 20 άτομα. Είναι αναποτελεσματικό και κοστοβόρο. Για περιπτώσεις υπηρεσιών που βρίσκονται σε περιφερειακό επίπεδο και είναι υποστελεχωμένες θα πρέπει να εξετασθεί η δυνατότητα δημιουργίας διευθύνσεων ή υποδιευθύνσεων ανάμεσα σε ομοειδείς υπηρεσίες. Σε ότι αφορά στην ετήσια διαδικασία αξιολόγησης των Υπαλλήλων και Προϊσταμένων : 1. Για τους Υπαλλήλους και τους Προϊσταμένους ποσοστό 20% της αξιολόγησης γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια σε σχέση με τα τυπικά προσόντα τους. Όλα τα τυπικά προσόντα της θέσης είναι σαφώς προδιαγεγραμμένα και βαθμολογημένα. 2. Για τμήματα όπου υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία πολιτών έχει προβλεφθεί διαδικασία ερωτηματολογίων για την αξιολόγηση του τμήματος από τους πολίτες. Η διαδικασία διενεργείται από ανεξάρτητη επιτροπή της διεύθυνσης όπου ανήκει το τμήμα με ετήσιο δείγμα που διαμορφώνεται ανάλογα με τον όγκο εξυπηρέτησης και με απολύτως μετρήσιμα κριτήρια ερωτηματολογίου. Η διαδικασία αξιολόγησης από τους πολίτες σχεδιάζεται και αιτολογείται, ως προς τα επιμέρους στοιχεία, από τη Διεύθυνση και διενεργείται από την ανεξάρτητη επιτροπή με τρόπο που να διασφαλίζεται το αδιάβλητο. Η βαθμολογία μετράει σε ποσοστό 10% για τους Υπαλλήλους και 20% για τους Προϊσταμένους των τμημάτων. 3. Η αξιολόγηση του Υπαλλήλου γίνεται κάθε έτος από τον Προϊστάμενο (σύμφωνα με τα Κριτήρια όπως περιγράφονται στο άρθρο 17, για το ποσοστό της αξιολόγησης που αφορά στον Προϊστάμενο) ΑΦΟΥ ο υπάλληλος έχει σαφές καθηκοντολόγιο της κατηγορίας και ειδικότητάς του ΚΑΙ έχει συμφωνήσει ως προς τα χρονοδιαγράμματα και τους στόχους με τον προϊστάμενο και τους συναδέλφους του τμήματος. Η γνώμη των Προϊσταμένων μετρά σε ποσοστό 50% επί του συνολικού ποσοστού που απομένει μετά την βαθμολόγηση των τυπικών προσόντων και αφού αφαιρεθεί το ποσοστό βαθμολόγησης των πολιτών, αν υπάρχει (80% για υπηρεσίες χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία κοινού, 70% για υπηρεσίες όπου υπάρχει παρουσία κοινού). Ο Υπάλληλος αξιολογείται και από τους υπόλοιπους συναδέλφους του τμήματος η γνώμη των οποίων μετρά σε ποσοστό 50% επί του ποσοστού που απομένει μετά τη βαθμολόγηση των τυπικών προσόντων και αφού αφαιρεθεί το ποσοστό βαθμολόγησης των πολιτών, αν υπάρχει (80% για υπηρεσίες χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία κοινού, 70% για υπηρεσίες όπου υπάρχει παρουσία κοινού). 4. Η αξιολόγηση των Προϊσταμένων γίνεται κάθε έτος από τους Διευθυντές τους (σύμφωνα με τα κριτήρια που περιγράφονται στο άρθρο 18, για το ποσοστό αξιολόγησης που αφορά στους Διευθυντές) σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και τους στόχους που έχουν αμοιβαία συμφωνηθεί. Η γνώμη του Διευθυντή μετρά σε ποσοστό 50% επί του συνολικού ποσοστού που απομένει μετά τη βαθμολόγηση των τυπικών προσόντων και αφού αφαιρεθεί το ποσοστό βαθμολόγησης των πολιτών, αν υπάρχει (80% συνολικό ποσοστό που απομένει για υπηρεσίες χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία κοινού, 60% συνολικό ποσοστό που απομένει για υπηρεσίες όπου υπάρχει παρουσία κοινού). Οι Προϊστάμενοι αξιολογούνται ΚΑΙ από τους υφισταμένους Υπαλλήλους η γνώμη των οποίων μετρά σε ποσοστό 50% επί του ποσοστού που απομένει μετά τη βαθμολόγηση των τυπικών προσόντων και αφού αφαιρεθεί το ποσοστό βαθμολόγησης των πολιτών, αν υπάρχει (80% συνολικό ποσοστό που απομένει για υπηρεσίες χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία κοινού, 60% συνολικό ποσοστό που απομένει για υπηρεσίες όπου υπάρχει παρουσία κοινού). 5. Ο υπάλληλος μπορεί με αίτησή του, κατά τη διάρκεια του χρόνου, να ζητάει υποστήριξη (π.χ. εκπαίδευση, κλπ) εάν διαπιστώνει ότι υπάρχουν δυσκολίες στην εκτέλεση του έργου του. Εάν ο Προϊστάμενος δεν φροντίσει να αντιμετωπίσει με τον πιο κατάλληλο τρόπο το αίτημα του υπαλλήλου, τότε δεν έχει δικαίωμα να τον αξιολογήσει. Η αξιολόγησή του γίνεται από τον αμέσως ανώτερο ιεραρχικά προϊστάμενο. 6. Για τους υπαλλήλους που αλλάζουν τμήμα η αξιολόγηση γίνεται από τον προϊστάμενο του νεου τμήματος αφού συνυπολογισθούν (κατά το έτος της αλλαγής) και η γνώμη που προηγούμενου προϊσταμένου και των προηγούμενων συναδέλφων του τμήματος (σε ποσοστό ανάλογο των μηνών υπηρεσίας στην προηγούμενη θέση, για το υπόλοιπο ημερών όπου δεν συμπληρώνεται μήνας το ποσοστό της αξιολόγησης μεταφέρεται στη νέα υπηρεσία). Η αξιολόγηση γίνεται και από τα δύο τμήματα σύμφωνα με τα κριτήρια 1,2,3,4 ενώ το ποσοστό της αξιολόγησης κάθε τμήματος μετρά στο συνολικό ποσοστό αναλόγως των μηνών. Π.χ. με 2 μήνες στο νέο τμήμα και 8 στο παλαιό, το τελικό 100% διαμορφώνεται από το 20% της βαθμολογίας που έχει γίνει από το νέο τμήμα (το οποίο έχει βαθμολογήσει σύμφωνα με τα κριτήρια 1,2,3,4) και το 80% που έχει γίνει από το παλαιό τμήμα (το οποίο έχει βαθμολογήσει σύμφωνα με τα κριτήρια 1,2,3,4). 7. Για τους υπαλλήλους που αλλάζουν υπηρεσία (μετάταξη, απόσπαση, διάθεση) η αξιολόγηση γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στην περίπτωση 6 για την νέα υπηρεσία. 8. Όλες οι υπηρεσίες ανακοινώνουν, κάθε χρόνο, δημόσια (ηλεκτρονικά) και υποχρεωτικά στατιστικά στοιχεία των αξιολογήσεων ανά επίπεδο διεύθυνσης και ανά επίπεδο τμήματος. Βάσει των ανωτέρω, ο αλγόριθμος υπολογισμού διαμορφώνεται ως εξής: ΤΕΛΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (10) = ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΥΠΙΚΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ (2) + ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΟΛΙΤΩΝ (1) Υπ., (2) Πρ. + ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ (3,5 ή 4) για Υπ., (3 ή 4) για Πρ. + ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ /ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ (3,5 ή 4) Υπ., (3 ή 4) Πρ. Δηλαδή με άριστα το 10 διαμορφώνεται ως εξής για : -Α- ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΕ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ ΜΕ ΚΟΙΝΟ: Αξιολ.Υπαλλ. 1 3,5 3,5 (πολιτες) (προϊστ.) (συνάδελφοι) / \ / / 10 = 2 + + + (προσόντα) \ / \ \ Αξιολ.Προϊστ. 2 3 3 (πολιτες) (διευθ.) (υφιστάμενοι) ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ ΜΕ ΚΟΙΝΟ: Αξιολ.Υπαλλ. 4 4 (προϊστ.) (συνάδελφοι) / \ / 10 = 2 + + (προσόντα) \ / \ Αξιολ.Προϊστ. 4 4 (διευθ.) (υφιστάμενοι)