Αρχική ΣΥΣΤΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣΆρθρο 02-Αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής ΠολιτικήςΣχόλιο του χρήστη Thanos Agnidhs | 16 Φεβρουαρίου 2016, 14:01
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αναφορικά με το σχέδιο Σύστασης Γενικής Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής, καταγράφονται κάποια γενικά σχόλια που σχετίζονται και με τις υποχρεώσεις μας απέναντι στην ΕΕ όπως αυτές προκύπτουν από το εγκεκριμένο κείμενο της Στρατηγικής για την Ψηφιακή Ανάπτυξη (2015-2021) και τις απορρέουσες προϋποθέσεις (αιρεσιμότητες) υλοποίησης αυτής (αιρεσιμότητα 2.1), δεδομένου και της εμπλοκής της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ) ως αρμόδιας Υπηρεσίας για την Ψηφιακή Ανάπτυξη (Ν.4070/2012) Στο κείμενο της «Στρατηγική για την Ψηφιακή Ανάπτυξη» της ΓΓΤΤ, στην ενότητα C όπου περιγράφεται το αναγκαίο «Ανθεκτικό και Αποτελεσματικό σχήμα Διακυβέρνησης», αναφέρονται τα εξής: Α. Παράγραφος C.1 : Ενιαίος Συντονισμός Πολιτικής και Υλοποίησης Δράσεων ΤΠΕ « Η αναγκαιότητα για ένα λιτό και αποτελεσματικό συντονισμό της πολιτικής και της διαχείρισης των δράσεων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών καθώς και ισχυρή ιδιοκτησία και ηγεσία τόσο επί της πρότασης όσο και επί της έγκαιρης επίτευξης των αποτελεσμάτων των επενδύσεων σε ΤΠΕ, αποτελεί κοινή διαπίστωση των Ελληνικών Αρχών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Αξιολόγηση Δομών ΤΠΕ 9/2013, Σχόλια στο σχέδιο του νέου ΕΣΠΑ 2/2014) » Σχόλιο Η προτεινόμενη Δομή της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής, κάθε άλλο παρά λιτή φαίνεται να είναι. Φαίνεται ότι συγκεντρώνει πληθώρα αρμοδιοτήτων από διαφόρους φορείς του Δημοσίου, (πχ. ΓΓ Δ/κής Μεταρ/σης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Γεν.Γρ. Εμπορίου, Γεν Γρ. Βιομηχανίας και κυρίως ΓΓΤΤ), που ήδη φέρουν επιστημονικό δυναμικό και πείρα γνώσεων στα θέματα που ο κάθε φορέας λειτουργεί. Σχόλιο Το ουσιαστικό ζητούμενο σύμφωνα με την ενότητα C της Στρατηγικής, είναι η δημιουργία ενός οργάνου Πολιτικών Αποφάσεων και Κατευθύνσεων που θα καθοδηγεί και παρακολουθεί τις επί μέρους εργασίες των ήδη υπαρχόντων και λειτουργών φορέων καθορίζοντας μία κοινή γραμμή ψηφιακής ανάπτυξης και την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων σε δράσεις ΤΠΕ. Σχόλιο η δημιουργία ενός πολυσύνθετου νέου Φορέα , που θα ασχολείται με τα πάντα, ευνουχίζοντας παράλληλα τις αρμοδιότητες από φορείς που ήδη λειτουργούν με εξειδικευμένο προσωπικό, μπορεί να γίνει τροχοπέδη στην όλη ανάπτυξη του Τομέα. Πολλές από τις αναγραφόμενες αρμοδιότητες, δεν έχουν καμία σχέση με θέματα Ψηφιακής πολιτικής και εποπτείας / συντονισμού. Πχ. άλλο είναι η λήψη Απόφασης για το ποια έργα είναι σκόπιμο να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης και άλλο η παρακολούθηση υλοποίησης των έργων που είναι έργο του αντίστοιχου Φορέα-Κυρίου του Έργου κλπ. Άλλο είναι η Απόφαση του τι είδους μητρώα είναι σκόπιμο να δημιουργηθούν και άλλο η τήρηση και λειτουργία των μητρώων αυτών ή /και στατιστικών στοιχείων, ή/και να είσαι καταχωρητής ονομάτων ιστοχώρου που μπορεί να είναι αρμοδιότητα ενός καθορισμένου / σχετικού Φορέα Η δημιουργία κάτι νέου και μάλιστα ποιοτικού, χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο από τη δημιουργία ενός μικρού, ευέλικτου και ποιοτικού Φορεά που θα συντονίζει και θα βάζει σε κοινή πολιτική γραμμή τις οριζόντιες δράσεις που οι υπάρχοντες φορείς είναι ήδη έτοιμοι να υποστηρίξουν. Πολυτέλεια για χάσιμο χρόνου, δυστυχώς δεν υπάρχει. Β. Παράγραφος C.1.1 : Ρόλος Συμβουλίου Ψηφιακής Πολιτικής Σαν ανώτερο όργανο Ψηφιακής Πολιτικής προτείνεται το Συμβουλίου Ψηφιακής Πολιτικής « Στο Ψηφιακό Συμβούλιο συμμετέχουν άτομα εγνωσμένου κύρους τόσο από τον πολιτικό όσο και από τον τεχνοκρατικό χώρο. Συμμετέχει η Γενική Γραμματεία Συντονισμού της Κυβέρνησης (ΓΣΚ), η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ), του ΥΠΔΜΗΔ και η Γενική Γραμματεία ΕΣΠΑ του ΥΠΑΝ. Στις Συνεδριάσεις του Συμβουλίου δύναται να μετέχουν ανά περίπτωση και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς/υπουργεία, καθώς και εμπειρογνώμονες ή/και θεσμικοί εταίροι». Καθορίζονται δε σαφώς, οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των Κυρίων Φορέων που συμμετέχουν σε αυτο: « Το κάθε Υπουργείο-μέλος του Ψηφιακού Συμβουλίου εισηγείται στο πλαίσιο του πεδίου πολιτικής που είναι υπεύθυνο. Τα μέλη συμβάλλουν ενδεικτικά ως εξής: - Η ΓΓΤΤ του ΥΠΟΜΕΔΙ εισηγείται σε θέματα Ψηφιακής Ατζέντας, Δικτύων, υποδομών και εφαρμογών ΤΠΕ, υιοθέτησης Τεχνολογιών, διείσδυσης ΤΠΕ, - Το ΥΠΔΜΗΔ εισηγείται για θέματα που αφορούν δράσεις Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και διοικητικών μεταρρυθμίσεων (συνέργιες) - Το ΥΠΑΝ εισηγείται για θέματα διασφάλισης πόρων παρεμβάσεων τύπου κρατικών ενισχύσεων και χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των ΤΠΕ.» Σχόλιο Με το προτεινόμενο σχέδιο σύστασης της νέας Γεν. Γραμματείας Ψηφ. Πολιτικής, φαίνεται οι επι μέρους αρμοδιότητες των Βασικών Υπουργείων για την Ψηφ. Ανάπτυξη να παύουν, ή τουλάχιστον να υποβαθμίζονται, ούτως ώστε ο ρόλος των Υπουργείων στο προτεινόμενο σχήμα της Στρατηγικής να μην καθίσταται ο αναγκαία σημαντικός. Αυτό συνεπάγεται με ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ των όρων της Στρατηγικής για την Ψηφιακή Ανάπτυξη, πράγμα που είναι προαπαιτούμενο σύμφωνα με την αιρεσιμότητα 2.1 (και κυρίως του ήδη συμφωνημένου με την ΕΕ κριτηρίου 5 που μνημονεύει την παράγραφο C της Στρατηγικής) που αφορά εκ των προτέρων εκπλήρωση υποχρεώσεων για την Ψηφιακή Ανάπτυξη. Γ. Παράγραφος C.1.2 : Ρόλος του κεντρικού σημείου εισήγησης, εκτέλεσης στρατηγικής και συντονισμού επενδύσεων «The ICT Hub» Σύμφωνα πάντα με το κείμενο της Στρατηγικής: «Το Συμβούλιο Ψηφιακής Πολιτικής υποστηρίζεται στη λειτουργία του και στην υλοποίηση των αποφάσεων από ένα κεντρικό σημείο αναφοράς «Τhe ICT Hub, μια Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Εφαρμογής ΤΠΕ (ΕΥΣΕ ΤΠΕ)». «Η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Εφαρμογής Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών δρα ως ένα κεντρικό σημείο αναφοράς εισήγησης, εκτέλεσης στρατηγικής και συντονισμού επενδύσεων «The ICT Hub» (ΕΥΣΕ ΤΠΕ). Η Ειδική Υπηρεσία αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ εθνικής στρατηγικής και κεντρικής εποπτείας υλοποίησης επενδύσεων. Επιπλέον, 1. οργανώνει / συντονίζει οριζόντια θέματα για την υλοποίηση της στρατηγικής μεριμνά για μέτρα ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της στρατηγικής, 2. συνεργάζεται με τα επενδυτικά ταμεία της ΕΕ και δρα ως κεντρικό σημείο αναφοράς για την DAE 2020 3. εισηγείται συνέργιες, ενεργεί για την αποφυγή επικαλύψεων, αξιοποιεί υφιστάμενες υποδομές μέσω εσωτερικής δομής Program Office 4. ωριμάζει προτάσεις επενδύσεων με δικαιούχους, ευθυγραμμίζοντας τες με την στρατηγική σε συνεργασία με τα ΕΠ 5. διαχειρίζεται τις επενδύσεις , δρα ως κέντρο αριστείας για τις ΤΠΕ Η Ειδική Υπηρεσίας Συντονισμού και Εφαρμογής Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΣΕ ΤΠΕ), μεριμνά για την συνεπή εφαρμογή, επικαιροποίηση, παρακολούθηση, αξιολόγηση της ψηφιακής στρατηγικής καθώς και το σχεδιασμό, την κοστολόγηση, την αποφυγή επικαλύψεων, την παρακολούθηση και τον έλεγχο λειτουργίας των παρεμβάσεων ΤΠΕ στα πλαίσια του ΣΕΣ2014-2020. Οργανωτικά η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Εφαρμογής Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΣΕ ΤΠΕ) υπάγεται στην Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ) του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων». Σχόλιο Φαίνεται ο βασικός και καίριος ρόλος της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων στα εποπτικό σχήμα Ψηφιακής Πολιτική που προτείνεται στο κείμενο της Στρατηγικής για την Ψηφιακή Ανάπτυξη. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται στο σχέδιο σύστασης της νέας Γεν Γραμματείας Ψηφ. Πολιτικής. Αντιθέτως οι αρμοδιότητες και ο ρόλος της Γεν. Γρ. Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων φαίνεται να υποβαθμίζεται. Αυτό συνεπάγεται με ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ των όρων της Στρατηγικής για την Ψηφιακή Ανάπτυξη, πράγμα που είναι προαπαιτούμενο σύμφωνα με την αιρεσιμότητα 2.1 (και κυρίως του ήδη συμφωνημένου με την ΕΕ κριτηρίου 5 που μνημονεύει την παράγραφο C της Στρατηγικής) που αφορά εκ των προτέρων εκπλήρωση υποχρεώσεων απέναντι στην ΕΕ, για την Ψηφιακή Ανάπτυξη. Σχόλιο Ο ρόλος της ΓΓΤΤ είναι βασικός στην Ψηφιακή Ανάπτυξη, σύμφωνα με το κείμενο της Στρατηγικής αλλά και το Ν. 4070/2012. Οφείλει να παραμείνει κρίσιμος και ουσιαστικός στην υλοποίηση του όποιου πολιτικού / συντονιστικού ανωτέρω οργάνου. Μάλιστα με το Νόμο 4314/2014 για το εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης του νέου ΕΣΠΑ, η ΓΓΤΤ, πέραν των αρμοδιοτήτων της, αποχτά και την αρωγή της εξειδικευμένης Υπηρεσίας «ΕΥΨηφιακή Σύγκλιση» η οποία επιπλέον των υπαρχόντων αρμοδιοτήτων της, «αναλαμβάνει αρμοδιότητες και ΕΠΙΤΕΛΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Κάλλιστα δηλαδή η ΕΥΨηφιακή Σύγκλιση θα μπορούσε να παίξει το ρόλο του ICT Hub που προβλέπεται στο κείμενο της Στρατηγικής, στην περίπτωση που ο ρόλος της ΓΓΤΤ στην Ψηφιακή Ανάπτυξη, παραμένει αναβαθμισμένος όπως είναι σήμερα. Συμπέρασμα • Η ψηφιακή ανάπτυξη αποτελεί έναν οριζόντιο πυλώνα ανάπτυξης για πολλούς (αν όχι και για όλους) φορείς του Δημοσίου. Σαφώς προβάλλει η αναγκαιότητα για τη δημιουργία ενός Οργάνου σε υψηλό επίπεδο που θα μπορεί να χαράζει την πολιτική ανάπτυξης του Τομέα, να μπορεί να αποφασίζει μεταξύ οριζοντίων δράσεων με γνώμονα την κυβερνητική γραμμή ανάπτυξης και να παρακολουθεί / κατευθύνει / διορθώνει τις οριζόντιες δράσεις των διαφόρων Φορέων. • Οι αρμοδιότητές της πρέπει να είναι εντελώς συγκεκριμένες και στοχευόμενες και η δομή της να είναι λιτή, συνεκτική και ευέλικτη και σύμφωνη με το εγκεκριμένο από την ΕΕ κείμενο της Στρατηγικής για την Ψηφιακή Ανάπτυξη που η τήρησή του αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εκπλήρωση των κριτηρίων της αιρεσιμότητας 2.1 για την Ψηφ. Ανάπτυξη. • Η δημιουργία ενός νέου φορέα με σωρεία αρμοδιοτήτων πέραν αυτών που απευθύνονται καθαρά σε θέματα χάραξης πολιτικής και κρίσιμων Αποφάσεων, με γνώμονα τη Στρατηγική και την Πολιτική κατεύθυνση, ενέχει τον κίνδυνο του χαμένου χρόνου οργάνωσης, της μη ευέλικτης λειτουργικότητας της δομής και της μη εκπλήρωσης των προαπαιτούμενων υποχρεώσεων / αιρεσιμοτήτων σε θέματα που έχουν ήδη συμφωνηθεί μεταξύ ημών και της ΕΕ. Στο σχέδιο πολλές από τις αναγραφόμενες αρμοδιότητες, δεν έχουν καμία σχέση με θέματα πολιτικής και εποπτείας, παρά με καθημερινές δραστηριότητες αρμοδιοτήτων άλλων φορέων. Επιπλέον κατάργηση αρμοδιοτήτων σε φορείς που ήδη λειτουργούν, ενέχει κίνδυνο κατανόησης και επανα-προγραμματισμού του ποιος κάνει τι, με συνεπαγόμενες νέες καθυστερήσεις υλοποίησης. • Στο πλαίσιο υλοποίησης της Στρατηγικής για την Ψηφιακή Ανάπτυξη και εκπλήρωσης των αιρεσιμοτήτων της ΕΕ, ο ρόλος της Γενικής Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ) οφείλει να μείνει καίριος και βασικός (σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία), αφού υπάρχουν τόσο δομές, γνώσεις, προσωπικό όσο και καθορισμένη επιτελική δομή για τα ΤΠΕ, με εξειδικευμένες γνώσεις σε θέματα ψηφιακής ανάπτυξης. υπάρχουν στο πλαίσιο της ΓΓΤΤ