Αρχική ΣΥΣΤΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣΆρθρο 01-Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής – Σύσταση, αποστολήΣχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΣΕΠΕ) | 17 Φεβρουαρίου 2016, 09:01
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εκτιμούμε ότι η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό από τους ακόλουθους παράγοντες: • Ανάληψη στρατηγικού, εποπτικού και συντονιστικού ρόλου για το σύνολο των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, ώστε να αποτελέσει το σημείο παραγωγής πολιτικής για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την ψηφιακή οικονομία, αλλά και τον ίδιο τον κλάδο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). • Προσπάθεια αξιοποίησης των υφιστάμενων εκτελεστικών μηχανισμών της δημόσιας διοίκησης και, σε κάθε περίπτωση, αποφυγή δημιουργίας παράλληλων/ επικαλυπτόμενων εκτελεστικών δομών που ενέχουν τον κίνδυνο: o Σημαντικών καθυστερήσεων στην υλοποίησή τους, o Δημιουργίας συνεχών τριβών και καθυστερήσεων λόγω ασαφών ή/ και επικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων, o Χαμηλής παραγωγικότητας λόγω συγκέντρωσης σε ένα νεοσύστατο φορέα ενός τεράστιου εύρους εκτελεστικών/ διαχειριστικών αρμοδιοτήτων, που σήμερα εκτελούνται από πολλούς διαφορετικούς φορείς με ειδική κατά περίπτωση τεχνογνωσία και στελέχωση. • Καθορισμός ενός σαφούς επιχειρησιακού μοντέλου για τη νέα Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής με όσο το δυνατό μεγαλύτερη στόχευση στην κύρια αποστολή της. • Βέλτιστη αξιοποίηση του περιορισμένου ανθρώπινου δυναμικού, μέσα από μία συνεκτική οργάνωση που θα συνάδει και με το επιθυμητό επιχειρησιακό μοντέλο. Για τους παραπάνω λόγους, ο ΣΕΠΕ προτείνει συγκεκριμένες βελτιωτικές παρεμβάσεις στο υπό επεξεργασία σχέδιο νόμου που συνοψίζονται στα ακόλουθα: Αναφορικά με το επιχειρησιακό μοντέλο, προτείνεται: • η εστίαση της ΓΓΨΠ κατά προτεραιότητα σε ενέργειες στρατηγικού χαρακτήρα, • η ανάληψη αρμοδιοτήτων εποπτείας και συντονισμού των αρμοδίων φορέων που εκτελούν επιμέρους πτυχές της ως άνω στρατηγικής, • παράλληλα, η λειτουργία της ως μηχανισμού συντονισμού των δομών πληροφορικής στα επιμέρους υπουργεία/ φορείς της δημόσιας διοίκησης (Government CIO). Ειδικότερα προτείνονται τα εξής: 1. Τομέας Ευθύνης: Χάραξη Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής και επιμέρους πολιτικών για τις ΤΠΕ - παρακολούθηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους. Ρόλος ΓΓΨΠ: • Η ΓΓΨΠ είναι ο φορέας διαμόρφωσης στρατηγικής και παραγωγής πολιτικής για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την ψηφιακή οικονομία, αλλά και τον ίδιο τον κλάδο ΤΠΕ (πλήρης αρμοδιότητα - full ownership). • Η διαμόρφωση της στρατηγικής θα πρέπει να φτάνει έως τη διατύπωση συγκεκριμένων δράσεων/ έργων (action plan). • Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η συνεργασία με εθνικούς και διεθνείς φορείς καθώς και η συλλογή στοιχείων για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων εφαρμογής της (στρατηγικής). Οργανωτική δομή/ εργαλεία για την εκτέλεση του ρόλου της: Η ΓΓΨΠ θα πρέπει να έχει την εσωτερική στελέχωση και τεχνογνωσία για τη διαμόρφωση της Ψηφιακής Στρατηγικής, καθώς και μηχανισμό για τη: • Διαβούλευση με τους αρμόδιους δημόσιους φορείς και φορείς της αγοράς (πλαίσιο διαρκούς συνεργασίας), • Συνεργασία με διεθνείς φορείς/ fora, • Συλλογή/ αξιολόγηση δεδομένων από την εφαρμογή της στρατηγικής. 2. Τομέας Ευθύνης: Υλοποίηση Δράσεων/ Έργων Ρόλος ΓΓΨΠ: • Η ΓΓΨΠ θα πρέπει να αξιοποιήσει/ ενδυναμώσει τις υφιστάμενες εκτελεστικές δομές για την υλοποίηση των δράσεων. Για το σκοπό αυτό άλλωστε αναλαμβάνει την εποπτεία/ συνεποπτεία της ΚτΠ ΑΕ, της ΗΔΙΚΑ ΑΕ και τμήματος του ΕΚΔΔΑ. • Σε κεντρικό επίπεδο απαιτείται ένας μηχανισμός που θα παρακολουθεί όλα τα στρατηγικά έργα/ δράσεις δρώντας διευκολυντικά και καταλυτικά, όπου υπάρχουν καθυστερήσεις και προβλήματα. • Αναφορικά με τις συγχρηματοδοτούμενες δράσεις, η ΓΓΨΠ πρέπει να έχει λόγο χωρίς να επιβαρύνει τις διοικητικές διαδικασίες. Για το λόγο αυτό προτείνεται η εμπλοκή της στο επίπεδο σχεδιασμού/ έκδοσης προσκλήσεων και όχι εγκρίσεων εκάστου Τεχνικού Δελτίου. Οργανωτική δομή/ εργαλεία για την εκτέλεση του ρόλου της: • Η ΓΓΨΠ θα πρέπει να αξιοποιήσει την ΚτΠ ΑΕ και τους λοιπούς εποπτευόμενους φορείς ως εκτελεστικό βραχίονα της πολιτικής της. Οι φορείς αυτοί εκτελούν έργα και διενεργούν τις διαδικασίες που προβλέπεται στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων. • Σε κεντρικό επίπεδο θα πρέπει να διαμορφώσει ένα μηχανισμό εποπτείας και διευκόλυνσης (Project Portfolio Management Office) που συνάδει και με το ρόλο/ θέση της στο γενικότερο κυβερνητικό σχήμα. Συγκεκριμένοι Project Managers συντονίζουν εμπλεκόμενους φορείς, καταγράφουν καθυστερήσεις και αποκλίσεις και παρεμβαίνουν για επίλυση προβλημάτων (στο στάδιο από τον αρχικό σχεδιασμό, δημοπράτηση, αξιολόγηση, σύμβαση, υλοποίηση, παράδοση προς λειτουργία). 3. Τομέας Ευθύνης: Λειτουργία έργων, υποδομών και παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών Ρόλος ΓΓΨΠ: • Στο πλαίσιο αυτό ο ΓΓΨΠ μπορεί να αναλάβει το ρόλο του Gov CIO, με τις υποστηρικτικές μονάδες της ΓΓΨΠ να συμβάλλουν στο συντονισμό, εποπτεία και καλύτερη λειτουργία των αποκεντρωμένων δομών πληροφορικής στα υπουργεία/ γενικές γραμματείες και λοιπούς φορείς του δημοσίου. • Η πρόταση είναι να μην αναληφθούν εκτελεστικές αρμοδιότητες αφού αυτές θα πρέπει να υλοποιούνται από τους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς. Θα μπορούσαν όμως να αναλαμβάνονται κεντρικές πρωτοβουλίες και αποφάσεις που θα τυγχάνουν οριζόντιας εφαρμογής. 4. Τομέας Ευθύνης: Βελτίωση διαδικασιών & νομοθετικές παρεμβάσεις Ρόλος ΓΓΨΠ: Η επιτυχία στην • Υλοποίηση πολιτικών, • Εκτέλεση έργων, • Διαχείριση/ λειτουργία πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου, κρίνεται συχνά και από τη δυνατότητα να λαμβάνονται παράπλευρες πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της νομοθεσίας, την απλοποίηση διοικητικών διαδικασιών ή/ και την οριζόντια εφαρμογή κανόνων, προτύπων, κ.λπ. Στο πλαίσιο αυτό η ΓΓΨΠ προτείνεται να αναλάβει οριζόντιο ρόλο. Οργανωτική δομή/ εργαλεία για την εκτέλεση του ρόλου της: Θα απαιτηθεί εσωτερικός μηχανισμός για την προτυποποίηση διαδικασιών, εγγράφων, κ.λπ., καθώς και τη διαμόρφωση προτάσεων κανονιστικών/ νομοθετικών παρεμβάσεων. Σχετικά με την Αιτιολογική Έκθεση στο σχέδιο νόμου Η Αιτιολογική Έκθεση θα πρέπει να τροποποιηθεί και προσαρμοστεί ανάλογα με τις προτάσεις / αλλαγές που θα υιοθετηθούν μετά από τη Διαβούλευση και πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Επίσης, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στο ότι στην 2η παράγραφο του “Α) ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ”, η Αιτιολογική Έκθεση αναφέρει συνολικές δαπάνες στις μέχρι τώρα προγραμματικές περιόδους που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και εμφανίζονται ως σχεδόν διπλάσιες δαπάνες από τις πραγματικές. Τέλος, στο ίδιο σημείο της Αιτιολογικής Έκθεσης αναφέρονται μη επιτρεπτές και μη τεκμηριωμένες τοποθετήσεις, που θίγουν και συλλήβδην χαρακτηρίζουν αρνητικά τις επιχειρήσεις του κλάδου ΤΠΕ.