Αρχική Σύσταση και οργάνωση νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώραςΆρθρο 02 – Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιάΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Υψηλάντης | 18 Μαΐου 2016, 09:13
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΟΛΙΟ 1ο: Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ Από τη συνδυαστική εφαρμογή των άρθρων 1 & 2 και 16, προκύπτει ότι: • Στην ΠΝΑΙ, με μόνιμο πληθυσμό 309.015 μονίμων κατοίκων (απογραφή 2011), υπάρχει κατ’ αρχήν δυνατότητα ενός Διαχειριστή Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ). Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη δυνατότητα σύστασης ενός ΔΙΣΑ σε περιφέρειες με πληθυσμό έως 400.000 κατοίκους. Ωστόσο οποιοσδήποτε σχεδιασμός για θέματα διαχείρισης απορριμμάτων (ακόμα και για τα θεσμικά), πρέπει να γίνεται με βάση τον ισοδύναμο πληθυσμό (συνδυασμός μόνιμου και εποχικού) και όχι με βάση το μόνιμο. Στη διάρκεια του μισού έτους ο συνολικός πληθυσμός της ΠΝΑΙ, διπλασιάζεται κατ’ ελάχιστον. • Ωστόσο ακολούθως με το §2, παρ.1, δεν επιτρέπεται η σύσταση ΔΙΣΑ στην ΠΝΑΙ, δεδομένου ότι κάθε νησί είναι ένας Δήμος. • Τελικώς όμως σύμφωνα με το §16, παρ.1, η ΠΝΑΙ θα έχει έναν ΔΙΣΑ, που θα προκύψει από την μετατροπή του υφιστάμενου Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου (ΝΠΔΔ) σε ΔΙΣΑ. Ο Περιφερειακός ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου, σήμερα είναι φορέας-σφραγίδα, δεδομένου ότι δεν έχει δυνατότητα στελέχωσης, εξοπλισμού και πόρων. Αλλά και οι αρμοδιότητές του είναι κουτσουρεμένες σε σχέση με εκείνες των περιφερειακών ΦΟΔΣΑ της ηπειρωτικής χώρας (βλ. §14 Ν.4071/12 σε σχέση με το §13 του ίδιου νόμου). Μετά την μετατροπή του σε ΔΙΣΑ (που γίνεται μέσα από μια διαδικασία μηνών και πράξεων των Δημοτικών Συμβουλίων και του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης), πρέπει να ορισθεί το νέο του Δ.Σ. σύμφωνα με το §5. Όμως: • Με τον υπολογισμό του §5 παρ. 1α, προκύπτει Δ.Σ. με 52 μέλη. • Επειδή όμως ο νομοθέτης δεν θέλει το Δ.Σ. να έχει πάνω από 50 μέλη, προτείνει «βελτιωμένο» τρόπο υπολογισμού σύμφωνα με το §5 παρ. 1β, από τον οποίο όμως προκύπτει Δ.Σ. με 73 μέλη!!! Το Δ.Σ. πρέπει να συνεδριάζει κατ’ ελάχιστον μία φορά ανά δίμηνο. Οπότε περίπου 40-50 αιρετοί από κάθε γωνιά του Ν. Αιγαίου, θα ταξιδεύουν με αεροπλάνα και βαπόρια, για μια εβδομάδα τουλάχιστον ανά δίμηνο. Να προσθέσουμε και τις μηνιαίες συνεδριάσεις της Ε.Ε. Να προσθέσουμε και κανένα απαγορευτικό. Είναι προφανές ότι αυτό το σχήμα δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ο ΔΙΣΑ Νοτίου Αιγαίου που θα προκύψει, δεν θα έχει επίσης δυνατότητα στελέχωσης παρά μόνο με αποσπάσεις 2+2 ετών, υπαλλήλων δημοσίων υπηρεσιών, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού. Και εύλογα αναρωτιέται κανείς: • Πόσοι υπάλληλοι και με ποιες γνώσεις σε θέματα διαχείρισης στερεών αποβλήτων υπάρχουν στους παραπάνω φορείς και ταυτόχρονα αποδέχονται να αποσπαστούν συνήθως μετακινούμενοι από την έδρα εργασίας και κατοικίας τους, στην έδρα του ΔΙΣΑ που μπορεί να συνεχίσει να είναι η Ερμούπολη; • Κι αν βρεθούν πρόθυμοι, μέχρι να μάθουν το τι είναι σκουπίδι και τι περίπου σημαίνει διαχείρισή του, δεν θα έχει λήξει η απόσπασή τους και θα πρέπει να ξαναγυρίσουν στις υπηρεσίες τους; Με τα παραπάνω, σε συνδυασμό και με μια σειρά άλλα ζητήματα (πόροι, εξοπλισμός, κλπ) που διαπραγματεύεται με τρόπο επιφανειακό το σχέδιο-νόμου, είναι βέβαιο ότι και ο ΔΙΣΑ Νήσων Νοτίου Αιγαίου, θα είναι σφραγίδα και μάλιστα πιο βαριά και δυσκίνητη απ’ αυτήν από την οποία θα προκύψει.