Αρχική Σύσταση και οργάνωση νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώραςΆρθρο 02 – Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιάΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Υψηλάντης | 18 Μαΐου 2016, 09:39
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΟΛΙΟ 2ο: Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ Τι προβλέπει το σχέδιο-νόμου για την ουσία που δεν είναι άλλη από την βιώσιμη και ολοκληρωμένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, την υλοποίηση του ΕΣΔΑ και του υπό επικαιροποίηση ΠΕΣΔΑ Νοτίου Αιγαίου; Για την ακρίβεια τα παρακάτω: 1/. Οι ΔΙΣΑ συστήνονται για τη «διαχείριση αποβλήτων σε επίπεδο περιφέρειας» (§1 παρ. 1α). Ποιες ακριβώς αρμοδιότητες θα έχει όμως ο ΔΙΣΑ Νήσων Νοτίου Αιγαίου; Αυτές του προκατόχου του ΦΟΔΣΑ Νήσων; Κι από πού προκύπτει αυτό; Το μόνο που είχε πριν, ήταν ο μερικός καθορισμός τιμολογιακής πολιτικής, που τώρα προβλέπεται να γίνεται κεντρικά από το Υπουργείο. Άρα τι ακριβώς θα κάνει ο ΔΙΣΑ Νήσων Αιγαίου, πέραν των αναγκαστικών και δαπανηρών μετακινήσεων ανά δίμηνο του πολυμελούς Δ.Σ. του; 2/. Στα νησιά όπου έχει συσταθεί μόνο ένας δήμος (όλα δηλαδή στο Νότιο Αιγαίο), οι αρμοδιότητες της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων ασκούνται από τις δημοτικές υπηρεσίες. Στην περίπτωση αυτή δεν αποκλείεται η εφαρμογή των διατάξεων περί διαδημοτικής συνεργασίας και προγραμματικών συμβάσεων (§2 παρ. 2α). Κατ’ αρχήν τι ακριβώς από τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων θα ασκούν οι υπηρεσίες των Δήμων πέραν της προσωρινής αποθήκευσης, της αποκομιδής και της μερικής εφαρμογής ενός προγράμματος ΔσΠ; Θα λειτουργούν π.χ. ΑΕΔΑ, ΚΔΑΥ, ΧΥΤ και ενδεχόμενα ΜΕΑ; Είναι γνωστό ότι και μεγάλοι δήμοι της περιοχής, αδυνατούν να ασκήσουν ακόμα και την στοιχειώδη αρμοδιότητα της συλλογής και αποκομιδής των σκουπιδιών. Και ότι την αναθέτουν παρατύπως, για να μην πω παρανόμως, σε εργολάβους. Τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων π.χ. στην Κάσο, θα την ασκούν οι υπηρεσίες του δήμου; Μα ο δήμος, όχι υπηρεσίες δεν έχει αλλά ούτε καν μόνιμο οδηγό κι εργάτη για τη συλλογή των σκουπιδιών. Με ποιον Δήμο θα κάνει ενδεχόμενα διαδημοτική συνεργασία για να λύσει το πρόβλημα; Με τον γειτονικό Δήμο Καρπάθου; Έχει ο Δήμος Καρπάθου υπηρεσία, προσωπικό και μέσα για να διαχειριστεί τα δικά του απορρίμματα και θα διαχειριστεί και της Κάσου; Κι αν ακόμα είχε, με ποια διαδικασία θα «πείθονταν» οι εργαζόμενοι του να πάνε να μείνουν και να δουλέψουν στο γειτονικό νησί ή μήπως θα κάνουν τηλεδιαχείριση απορριμμάτων; Αυτό που τελικά θα συμβεί –και ήδη συμβαίνει- είναι ότι ο κάθε Δήμος θα εκχωρεί το σύνολο της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων του σε κάποιον εργολάβο και θα ξεμπερδεύει. Ακόμα κι αν αυτό δεν είναι η στόχευση –αλλά αυτό θα προκύψει από την εφαρμογή αυτού του σχεδίου νόμου-, τότε τι χρειαζόμαστε τους ΔΙΣΑ και όλα τ’ άλλα που διαπραγματεύεται το σχέδιο-νόμου; 3/. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η παρ. 2β του §2, σύμφωνα με την οποία: «εφόσον το νησί γειτνιάζει με δήμο της ηπειρωτικής χώρας ή με άλλο νησί, τότε ο δήμος του νησιού αυτού μπορεί να συμμετέχει στο νομικό πρόσωπο που εξυπηρετεί τον όμορο δήμο. Σε περίπτωση που ο όμορος δήμος ανήκει σε άλλη περιφέρεια, τότε ο εξυπηρετούμενος δήμος μπορεί με σύμφωνη γνώμη του περιφερειάρχη της περιφέρειας στην οποία ανήκει, να συμμετέχει στο νομικό πρόσωπο που εξυπηρετεί τον όμορο δήμο». Τίθενται τα εξής ερωτήματα: • Πως ορίζει ο νομοθέτης τη γειτνίαση και το όμορο νησιού με δήμο της ηπειρωτικής χώρας; • Πως ορίζει ο νομοθέτης τη γειτνίαση και το όμορο νησιού με άλλο νησί; • Αφού κανένα νησί (στην ΠΝΑΙ τουλάχιστον) δεν μπορεί να συστήσει νομικό πρόσωπο, που θα το βρει στο γειτονικό νησί για να ενταχθεί σ’ αυτό; Θεωρώντας όμως ότι π.χ. ο Δήμος Κέας γειτνιάζει με κάποιο Δήμο της Ανατολικής Αττικής, μπορεί να ζητήσει την ένταξή του στον διαβαθμιδικό ΔΙΣΑ Αττικής (ΕΣΔΝΑ). Στη συνέχεια, αφού η Κύθνος θεωρηθεί γειτνιάζουσα με την Κέα που θα έχει ενταχθεί στον ΕΣΔΝΑ, μπορεί να ζητήσει κι αυτή την ένταξή της στον ΕΣΔΝΑ. Και ακολούθως η Σύρος, η Σέριφος, κ.ο.κ. Στο τέλος και η Ρόδος και το Καστελόριζο! Αυτό φυσικά δεν μπορεί να θεωρηθεί τακτοποίηση του «χάους» που επικρατεί σήμερα. Θεωρώντας, ότι το σχέδιο-νόμου, απέχει πολύ από την εξυπηρέτηση των στόχων που επικαλείται στην αιτιολογική έκθεση και κυρίως από την εξυπηρέτηση υλοποίησης των στόχων του ΕΣΔΑ, εκτιμώ ότι θα πρέπει να αποσυρθεί και να διαμορφωθεί μέσα από ένα οργανωμένο δημόσιο διάλογο με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, την ΚΕΔΕ, την ΕΝΠΕ, τους ΦΟΔΣΑ αλλά και την κοινωνία ευρύτερα. Κλείνοντας και αναφερόμενος ειδικά στην ΠΝΑΙ, είναι ηλίου φαεινότερο για οποιονδήποτε στοιχειωδώς γνωρίζει τον Αιγαιακό χώρο και το τι σημαίνει Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων, ότι αυτό που χρειάζεται είναι: Ένας τουλάχιστον Διαβαθμιδικός Φορέας (ΝΠΔΔ ή Α.Ε), με ολιγομελές σχήμα διοίκησης και κυρίως με πλήρεις αρμοδιότητες σχεδιασμού, υλοποίησης και λειτουργίας των έργων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων στην περιοχή ευθύνης του, με δυνατότητα στελέχωσης, εξοπλισμού και πόρων που θα αποκτά μέσα από την ανταποδοτικού χαρακτήρα τιμολογιακή πολιτική του, την οποία θα καθορίζει ο ίδιος.