Αρχική ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ Ο.Τ.Α., ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ Ο.Τ.Α. ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ – ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ ΚΑΙ Ο.Τ.Α. – Άρθρο 12 Σύσταση Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και ΘράκηςΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΕΝΤΡ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ) | 2 Σεπτεμβρίου 2016, 13:23
Ο Σύλλογος Εργαζομένων Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης (ΑΔΜΘ) - (περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας), εκφράζοντας την Γεν. Συνέλευση και την πλειοψηφία του Διοικητικού Συμβουλίου του συλλόγου, εκφράζει εμπεριστατωμένα την αντίθεσή του στην επιχειρούμενη διάσπαση της ΑΔΜΘ. ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ ( ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ) Τ. Οικονομίδη & Καθ. Ρουσσίδη 11 4Τηλέφωνο: 2313-309305 Φάξ: 2310-475656, 409239 e-mail: syllogos@damt.gov.gr site : http://syllogos-km.damt.gov.gr/ ΚΕΙΜΕΝΟ ΘΕΣΕΩΝ Ο Σύλλογος εργαζομένων Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης (Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας), καταθέτει τις θέσεις του ενάντια στην διάσπαση της Αποκεντρωμένης, σύμφωνα με την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των εργαζομένων. Κάθε αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου γίνεται όταν αναγνωρίζονται συγκεκριμένες δυσλειτουργίες, και κρίνεται ότι μια άλλη δομή μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα. Ωστόσο , σήμερα με Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών επιχειρείται η διάσπαση μιας από τις επτά (7) Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, αυτής της Μακεδονίας-Θράκης, χωρίς την παραμικρή αιτιολόγηση και δίχως προηγούμενη αξιολόγηση της υφιστάμενης διοικητικής δομής. Είναι σημαντικό ότι η ανωτέρω διάταξη σχεδίου νόμου, στερείται οποιασδήποτε μελέτης για το κόστος που επιφέρει, επίσης είναι σε ευθεία αντίθεση με τις Πρωθυπουργικές εξαγγελίες περί περιορισμού δομών και φορέων του δημοσίου. Οποιαδήποτε αλλαγή μίας υπάρχουσας διοικητικής δομής όπως αυτής που επιχειρείται, πρέπει να εξεταστεί, συγκριτικά με την υφιστάμενη κατάσταση, σε τρία επίπεδα: 1.Λειτουργικό, 2. Αποτελεσματικότητας, 3. Προσωπικού. 1. Λειτουργικό Η ΑΔΜΘ δημιουργήθηκε το 2011 και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του 3852/2010 πληρούσε συγκεκριμένα κριτήρια λειτουργικότητας. Αναφέρεται συγκεκριμένα ότι «…η κρατικά αποκεντρωμένη διοίκηση οργανώνεται σε επίπεδο ευρύτερων χωρικών ενοτήτων, τις Αποκεντρωμένες ∆ιοικήσεις, οι οποίες ανταποκρίνονται, µε βάση λειτουργικά και αναπτυξιακά κριτήρια, στις απαιτήσεις της εδαφικής, κοινωνικής και οικονομικής συνοχής και προάγουν τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Εθνικού Χώρου.». Επίσης στο άρθρο 6 της έκθεσης επισημαίνεται ότι «Ο αριθμός των Αποκεντρωμένων ∆ιοικήσεων τεκμηριώνεται τόσο µε την ανάλυση των οικονομικών, κοινωνικών, χωροταξικών και γεωγραφικών δεδομένων, όσο και από την συγκριτική αξιολόγηση του κόστους και οφέλους µε βάση όλα τα εναλλακτικά σενάρια. Η διοικητική αυτή διαίρεση είναι προτιμότερη τόσο από την προηγούμενη, όσο και από πολλές άλλες εναλλακτικές λύσεις που εξετάστηκαν. Παράλληλα, εξασφαλίζεται μεγαλύτερο εύρος επιλεξιµότητας για τη χρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταµεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. » Επί αυτών είναι φανερό ότι δεν υπάρχει διαφοροποίηση των δεδομένων ή εάν υπάρχει θα πρέπει να εκτεθεί. 2. Αποτελεσματικότητας Με τις επτά αποκεντρωμένες κρατικές διοικήσεις εξασφαλίζονται ισχυρές διοικητικές ενότητες στην περιφέρεια, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η περαιτέρω αποκέντρωση των κρατικών αρμοδιοτήτων, εξασφαλίζοντας ένα πολύ καλό επίπεδο σχεδιασμού του χώρου και διαχείρισης των φυσικών πόρων καθώς και ίση αντιμετώπιση πολιτών και επιχειρήσεων. Και αυτό επειδή το ίδιο ανώτατο στέλεχος επιδιώκει την ομοιόμορφη εφαρμογή και λήψη απόφασης σε παρόμοιες περιπτώσεις και την εξασφάλιση κοινών αποτελεσμάτων. Περαιτέρω ενίσχυση της ομοιομορφίας διαδικασιών, αποφάσεων και της ταχύτητας λήψης απόφασης είναι δυνατή με την ενίσχυση εφαρμογών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ψηφιακές υπογραφές, τυποποίηση διαδικασιών κλπ), οι οποίες και πρέπει να προωθηθούν. 3. Προσωπικού Χωρίς την επέμβαση του ανθρώπου, κεφάλαια, τεχνικά μέσα και διοίκηση δεν μπορούν από μόνα τους να επιτύχουν στόχους. Το προσωπικό της ΑΔΜ-Θ και η γεωγραφική του διασπορά εξασφαλίζουν την απαραίτητη στελέχωση και την αναγκαία απόσταση για τη λήψη αποφάσεων. Από την άλλη πλευρά , το ήδη υπηρετούν προσωπικό σε Δ/νσεις και Τμήματα της ΑΔΜΘ σε νομούς της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης δεν είναι σε θέση αριθμητικά να στελεχώσει νέες απαραίτητες (ιδίως υποστηρικτικές) δομές για τη λειτουργία μιας νέας δομής Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Είναι φανερό ότι δομές όπως οι Δ/νσεις Διοίκησης, Οικονομικού, Πληροφορικής θα απαιτήσουν για τη στελέχωσή τους ικανό και συγκρίσιμο με τις σημερινές στη Θεσσαλονίκη, αριθμό υπαλλήλων, ο οποίος σήμερα δεν υπάρχει στις δομές της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις, λάθη και τελικά απαξίωση της δομής. Αλλά και σε άλλες δομές παροχής υπηρεσιών και έργου (π.χ. Πληροφορικής, Κοινωφελείς Περιουσίες, Πολιτικής Προστασίας), ο αριθμός των υπηρετούντων σήμερα υπαλλήλων δεν διασφαλίζει τη συγκρότηση ικανών δομών. Οικονομίες κλίμακας Επιπλέον, το λειτουργικό κόστος της ΑΔΜΘ έχει περιορίσει στο ελάχιστο άσκοπες δαπάνες, τόσο στο ποσοστό των ανώτατων διοικητικών στελεχών, όσο και σε αυτό των μεσαίων, σε εποχές όπου η εξοικονόμηση δαπανών είναι ζητούμενο για οποιαδήποτε δημοσιονομική προσαρμογή, ενώ κάθε «αυξητική», σε στελέχη και δαπάνες, λογική θα πρέπει να συνοδεύεται από πολύ ισχυρή αιτιολόγηση ως προς τους λόγους που ωθούν σε αυτή. Ο περιορισμός δαπανών ισχύει και στο επίπεδο της χρήσης εφαρμογών πληροφορικής και επικοινωνιών και οργάνωσης συστήματος προμηθειών σε κεντρικό επίπεδο και για τους 12 νομούς αρμοδιότητας. Η οργάνωση της ΑΔΜΘ έχει δημιουργήσει τις απαραίτητες οικονομίες κλίμακας στο επίπεδο αρμοδιότητας, οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για τη λελογισμένη χρήση των πόρων. Κάθε διαφοροποίηση οδηγεί εκτός από το διπλασιασμό θέσεων σε επίπεδο ανώτατων στελεχών και σε διπλασιασμό στην εγκατάσταση, χρήση και συντήρηση εφαρμογών και υποδομών. Διοικητικές αποφάσεις ανεπηρέαστες και αβίαστες, Με το ισχύον πλαίσιο διασφαλίζεται η διατήρηση μιας απόστασης στο επίπεδο της λήψης απόφασης από το επίπεδο σχέσεων που αναπτύσσονται αναπόφευκτα σε μικρές τοπικές κοινωνίες μεταξύ των διοικητικών στελεχών και των διοικουμένων. Σε κάθε περίπτωση, στο διάστημα της λειτουργίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων δεν έχουν παρατηρηθεί καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων σε τέτοιο βαθμό που να οδηγούν στην ανάγκη αλλαγής του υφιστάμενου πλαισίου, ενώ τίποτα δεν κατοχυρώνει ότι η αλλαγή αυτού θα οδηγήσει σε ακόμη ταχύτερη λήψη απόφασης. Πολλά είναι τα ερωτήματα που τίθενται, με αφορμή την επιχειρούμενη διάσπαση, και καλούμε όλους τους αρμοδίους να μας απαντήσουν : 1. Με ποια κριτήρια διοικητικού ορθολογισμού και ποιες μεθόδους μέτρησης της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας αποτιμάται το παραγόμενο έργο του φορέα μας ως Δημόσιου Οργανισμού; 2. Υπάρχουν ενστάσεις για τον τρόπο που ασκεί ο Φορέας μας τον κατευθυντήριο, εποπτικό και ελεγκτικό του ρόλο ως προς τις κρατικές υποθέσεις που διαχειρίζεται στο γεωγραφικό του χώρο και ποιες είναι αυτές; 3. Γιατί δεν καλείται, ακόμη και τώρα, η διοίκηση της Α.Δ.Μ.-Θ. να καταθέσει εμπεριστατωμένες προτάσεις για τη βελτίωση του ρόλου της, προκειμένου να αποτιμηθεί θετικά ή αρνητικά; 4. Γιατί δε συγκαλείται το πολυδιαφημισμένο Συμβούλιο των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, που συστάθηκε με το άρ. 25 ν. 4368/2016, στο οποίο προβλέπεται η συμμετοχή των επικεφαλής των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, ώστε να λαμβάνονται με τρόπο ομοιόμορφο όλες εκείνες οι αποφάσεις ως προς την προετοιμασία νομοθετικών ρυθμίσεων για το συντονισμό σημαντικών ζητημάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων; 5. Ποια είναι η καταγραφή των επιτυχιών ή των υστερήσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης; 6. Κατά πόσο έχει συμβάλει η Αποκεντρωμένη Διοίκησή μας ως Κρατικός Φορέας και στο μέτρο της δικής του συμμετοχής στην ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας, της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης; 7. Έχει ασκήσει ο Οργανισμός αυτός τον συντονιστικό, εποπτικό, ελεγκτικό και κατευθυντήριο ρόλο του σε σχέση με τις κρατικές υποθέσεις που πρέπει να διαχειρίζεται σε επίπεδο Περιφέρειας ; 8. Έχει επέλθει σ'αυτά τα 5,5 χρόνια της λειτουργίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ο απαραίτητος βαθμός συνέργειας και συντονισμού τους τόσο με την κεντρική Διοίκηση των Υπουργείων όσο και με το επίπεδο των δύο βαθμίδων της Αυτοδιοίκησης; 9. Λειτουργούν ικανοποιητικά οι Υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης; Διαθέτουν επαρκές προσωπικό, σε αριθμό, στελέχωση και επιστημονική γνώση; Είναι αποδοτικό και αποτελεσματικό αυτό το ανθρώπινο δυναμικό; 10. Το μέγεθος και η γεωγραφική σύνθεση του χώρου αναφοράς λειτουργεί θετικά ή αρνητικά στο να ανταποκριθεί με τον δέοντα τρόπο ο Φορέας αυτός και να επιτελέσει την αποστολή του με επάρκεια; Αυτά είναι ορισμένα ερωτήματα, η απάντηση στα οποία θα έδειχνε, αφενός μεν την ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης του Φορέα μας και αφετέρου τον ανορθολογισμό της σχεδιαζόμενης διάσπασης. Ποια Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θέλουμε ; Η λύση και η προοπτική είναι, η διατήρηση και ενίσχυση των υφιστάμενων κρατικών δομών της αποκεντρωμένης διοίκησης. Ένας ισχυρός αποκεντρωμένος δημόσιος φορέας (οργανισμός) θα ασκεί τις αρμοδιότητες που ορίζονται από το Σύνταγμα ως κρατικές και τις οποίες του απονέμει η Πολιτεία προκειμένου να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της δημόσιας και κοινωνικής αποστολής του. Εκείνο που πρέπει να εξεταστεί είναι η καλύτερη προσαρμογή των Οργανισμών (Οργανογραμμάτων) των Φορέων αυτών, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις πραγματικές ανάγκες τους για να ασκήσουν με τον πλέον κατάλληλο τρόπο το έργο τους σε όλο το εύρος των αρμοδιοτήτων τους. Ένας ανίσχυρος αποκεντρωμένος δημόσιος οργανισμός, με πολυδιασπασμένη δομή, δεν θα μπορεί να σχεδιάζει ολοκληρωμένα σε ότι αφορά τα αντικείμενα του (χωροταξικός-περιβαλλοντικός σχεδιασμός, διαχείριση υδάτων, προστασία και διαχείριση δασών κλπ), θα αρκείται στην απλή διεκπεραίωση υποθέσεων και στην απλή συμμετοχή ή την παρακολούθηση του σχεδιασμού που θα πραγματοποιείται από τους κεντρικούς ή άλλους φορείς. Σε γενικές γραμμές, η σύγχρονη Αποκεντρωμένη Διοίκηση οφείλει: 1. Να σχεδιάζει και να υλοποιεί υπέρ-τοπικά και διαπεριφερειακά (καθώς τα ζητήματα π.χ. του περιβάλλοντος, της χωροταξίας, των δασών ή των υδάτων έχουν συνήθως διαπεριφερειακή διάσταση) 2. Να μην «αντιστοιχίζεται» στην συνείδηση του πολίτη με την περιφερειακή αυτοδιοίκηση, ώστε να καλλιεργείται τεχνητά η εντύπωση δύο πανομοιότυπων επιπέδων Διοίκησης 3. Ο κρατικός εποπτικός της ρόλος είναι διακριτός και διασφαλίζεται από το Σύνταγμα. Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, πρέπει να επισημανθεί ότι, βιώνουν όλα τα τελευταία χρόνια μία κατάσταση αδικαιολόγητης μεταφοράς αρμοδιοτήτων, μη εφαρμογής ενός σταθερού και αξιοκρατικού συστήματος επιλογής προϊσταμένων κλπ. Δεν διατηρείται λοιπόν ένα ασφαλές και δοκιμασμένο εργασιακό περιβάλλον, μέσα στο οποίο οι εργαζόμενοι θα μπορούν με ζήλο, προγραμματισμό και στόχους (υπηρεσιακούς και ατομικούς) να αναπτύξουν τις ικανότητές τους για το δημόσιο συμφέρον και το κοινωνικό όφελος, το οποίο μπορεί να επιτευχθεί με την υπεύθυνη συμμετοχή των εργαζομένων στα ζητήματα που αφορούν τις Υπηρεσίες και τους Φορείς στους οποίους εργάζονται. Η δημοκρατία απαιτεί διάλογο, τεκμηρίωση ,υπεύθυνες και αιτιολογημένες αποφάσεις.