Αρχική ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ Ο.Τ.Α., ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ Ο.Τ.Α. ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΆρθρο 61 Διπλογραφικό Σύστημα στα Νομικά Πρόσωπα Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού και στους Ο.Τ.Α. β’ βαθμού.Σχόλιο του χρήστη Σταύρος Λιάππης | 5 Σεπτεμβρίου 2016, 16:32
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εάν κάποιος θέλει πραγματικά να διατυπώσει παρατηρήσεις επί του συγκεκριμένου άρθρου νομίζω πρέπει να περιορισθεί απλά στην πρόταση για ολική απόσυρσή του. Αιτιολόγηση απόρριψης του άρθρου Το υπό συζήτηση άρθρο καθιερώνει τη διπλογραφική μέθοδο στα ΝΠΔΔ, συνδέσμους ιδρύματα κοινωφελείς επιχειρήσεις των ΟΤΑ. Επί της αρχής η λογική είναι σε σωστή κατεύθυνση….. Αλλά.....αν η ταμειακή υπηρεσία ασκείται από το οικείο Δήμο την τήρηση του Διπλογραφικού συστήματος αναλαμβάνει ο τελευταίος. Ερωτήματα Βάσει ποιας θεωρητικής και πρακτικής παραδοχής η εφαρμογή του Διπλογραφικού συστήματος σχετίζεται με την ταμειακή υπηρεσία των ΟΤΑ; Δεν γνωρίζουν οι συντάκτες του άρθρου ότι η ύπαρξη ή όχι ταμειακής υπηρεσίας στους ΟΤΑ δεν ασκεί καμία επιρροή στην εφαρμογή του Διπλογραφικού συστήματος είτε στον Δήμο είτε στα ΝΠΔΔ των ΟΤΑ ; Δεν γνωρίζουν ότι τα προηγούμενα χρόνια εφαρμόστηκε διπλογραφική μέθοδος σε ΟΤΑ χωρίς ταμειακή υπηρεσία ; Δεν εγινε το ίδιο και σε ΝΠΔΔ προαιρετικά;; ΄Αραγε γιατί ο συσχετισμός; Μόνο σε παντελή άγνοια αντικειμένου μπορεί να το αποδώσει κανείς…. Αλλά και επί της ουσίας.... Δεν γνωρίζουν οι συντάκτες αυτού του άρθρου ότι στις ταμειακές υπηρεσίες(όχι στη Δ/νση Οικονομικού) των ΟΤΑ δεν υπηρετεί σήμερα Λογιστής Α΄τάξης; Και δεν σταματάει εδώ. Συνεχίζει…. «Με την πρώτη τροποποίηση του ,,,,,,,υποχρεωτικά να προβλεφτεί θέση λογιστή Α΄τάξης και στην πρώτη προκήρυξη θέσης να καλυφτεί»!! Η σπουδή και προτροπή που επιδεικνύεται παραπάνω είναι ακατανόητη…. Γιατί..... Έπρεπε να είναι γνωστό στους συντάκτες του άρθρου ότι στους Καλλικράτειους ΟΤΑ έχουν δημιουργηθεί ΝΠΔΔ μετά από συνενώσεις. Σήμερα υπάρχουν αρκετά που έχουν προϋπολογισμό 100.000 ευρώ και ακόμα παρακάτω. ΄Αρα τι προτρέπει το άρθρο ότι τον Γενάρη που κατατίθεται το πρόγραμμα των προσλήψεων πρώτη προτεραιότητα θα είναι η πρόσληψη Λογιστή τάξης που θα απορροφήσει τα ο 20% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού τους; ΄Όταν με εξωτερική συνεργασία και περίπου κατά 50% χαμηλότερο τίμημα μπορεί να παραχθεί ποιοτικότερο αποτέλεσμα; Η περαιτέρω αδικαιολόγητη εμμονή να καλύψουν τις θέσεις με Λογιστές α΄ τάξης φορτώνει τους προϋπολογισμούς τους με δυσβάστακτες πιστώσεις είναι ανεξήγητη…. Και εν πασει περιπτώσει τόσα χρόνια το ΥΠΕΣ δεν έδειξε την ίδια ευαισθησία στην κάλυψη των θέσεων των τεχνικών υπηρεσιών που ισχυριζονται ότι δεν διαθέτουν εξειδικευμένα στελέχη ή δήλωνουν αδυναμία εκτέλεσης των αρμοδιοτήτων τους. Κατ αυτόν τον τρόπο εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σπαταλήθηκαν σε αναθέσεις μελετών σε εργολαβικές εταιρείες λόγω του ότι πτυχιούχοι του Πολυτεχνείου δεν μπορούσαν να εκπονήσουν........και η σπατάλη συνεχίζεται και σήμερα. Ανασύρω στη μνήμη μου την καταγγελία του Δ. Παπαδημουλη για το 7πλασιο κόστος των δημόσιων έργων – άρα και των δημοτικών - στη χώρα μας σε σχέση με τον κοινοτικό μέσο όρο…Στην περίπτωση αυτή σιωπή…. Η αρχή της οικονομικότητας η καλύτερα η ανάλυση κόστους οφέλους αγνοείται και ηθελημένα και προκλητικά…. Βλέπετε τα στοιχήματα εδώ είναι υψηλότερα…. (Φυσικά δεν αναφέρομαι στη σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΣ γι΄αυτό). Ακόμα παρακάτω το υπό συζήτηση άρθρο υποχρεώνει και τις κοινωφελείς επιχειρήσεις να εφαρμόσουν το ΠΔ 315/99…Με βάση ποια λογική; Ποια ανάλυση έκρινε μη επαρκές το Γενικο Λογιστικό Σχέδιο και προκρίνει το ΠΔ 315/99 όταν το καθεστώς των επιχειρήσεων αυτών είναι ιδιωτικού δικαίου και δεν έχει πλήρη εφαρμογή το Δημόσιο Λογισμικό. Περαιτέρω μπαίνοντας στη λογική των συντακτών του άρθρου γιατί περιορίζουν τα γραφόμενα τους στις κοινωφελείς επιχειρήσεις και δεν το επεκτείνουν και στις Μονομετοχικές ή και στις επιχειρήσεις Ύδρευσης – Αποχέτευσης; Μετά από όλα τα παραπάνω προτείνω την ολική απόσυρση του αποσπασματικού και παντελώς αλλόκοτου άρθρου και η αντικατάσταση του από νέα διάταξη που αντιμετωπίζει ολοκληρωμένα το πρόβλημα και στους ΟΤΑ Α ΚΑΙ Β Βαθμού και στα νομικά τους πρόσωπα….. Σύντομη αιτιολόγηση της πρότασης…. Με το ΠΔ 315/99 καθιερώθηκε στους ΟΤΑ α΄βαθμού η διπλογραφική μέθοδος αποτύπωσης των οικονομικών συναλλαγών και καταργήθηκε η μέχρι τότε μονογραφική που επέβαλλαν οι διατάξεις του ούτως ή άλλως απαρχαιωμένου και παρωχημένου Δημόσιου λογιστικού. Όμως υπήρχε ένα βασικό πρόβλημα. Ο υπηρεσιακός μηχανισμός των ΟΤΑ είχε εμφανή αδυναμία να εφαρμόσει τις διατάξεις του ΠΔ 315/99 δεδομένου ότι στις οικονομικές υπηρεσίες δεν υπηρετούσαν Λογιστές πτυχιούχοι οικονομικών σχολών που γνωρίζουν σε βάθος τη διπλογραφική μέθοδο (ούτε σήμερα υπηρετούν τέτοιοι με λιγοστές εξαιρέσεις).Υπεγράφησαν συμβάσεις με εξωτερικούς εμπειρογνώμονες συμβούλους οι οποίοι προσπάθησαν να ολοκληρώσουν την εφαρμογή του νόμου αλλά με πάρα πολλές δυσκολίες διότι δεν υπήρχε γνώση του αντικειμένου από τις υπηρεσίες των δήμων. Ο γράφων είναι ένας από τους εμπειρογνώμονες συμβούλους που με 5-6 άλλους συναδέλφους δημιουργήσαμε αυτό που σήμερα ονομάζεται «Διπλογραφικό σύστημα ΟΤΑ» . Μάλιστα αρθρογραφήσαμε και στον δημοτικό τύπο της εποχής (περίπου 2000-2001) όπου ζητήσαμε τη στελέχωση των οικονομικών υπηρεσιών των δήμων με Οικονομολόγους Λογιστές με ουσιαστικά προσόντα όσον αφορά τη γνώση της διπλογραφικής μεθόδου. Το 2004 εγιναν προσληψεις Λογιστων ένας σε κάθε δήμο άνω των 5.000 παρόλο που ο νομός…. θεωρούσε απαραίτητους δύο λογιστές για δήμους άνω των 10.000 κατοίκων. Με κατοπινές αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου θεωρήθηκε μη νόμιμη η προσφυγή σε εμπειρογνώμονες συμβούλους με τη δικαιολογία ότι διέθεταν οι ΟΤΑ λογιστές πλέον…..Έκτοτε για το θέμα της προσφυγής σε συμβουλευτική υποστήριξη ψηφίστηκαν αρκετές διατάξεις ωστόσο οι ερμηνευτικές αμφιβολίες παραμένουν… Διατείνομαι το εξής: Σήμερα υπάρχουν Δήμοι όπου η οικονομική υπηρεσία αριθμεί 40 ή 50 ή 60 διοικητικούς κατά βάση υπαλλήλους στους οποίους περιλαμβάνεται ένας Λογιστής α΄τάξης........ Αν κάποιος ισχυρίζεται ότι με αυτό το δυναμικό θα έχουμε ολοκληρωμένη εφαρμογή του Διπλογραφικού συστήματος ή είναι ολικά άσχετος ή δεν θέλει να συνεννοηθούμε…. Προτείνω κατά συνέπεια την αντικατάσταση του συγκεκριμένου άρθρου και παρ ολο που η προσωπική μου γνωμη είναι διαφορετική… Εν τούτοις η παρακάτω λιτή και σαφής δίχως παρερμηνείες διατύπωση είναι δυνατόν να αποτελέσει κοινό τόπο όλων των απόψεων…. Νομοτεχνική διατύπωση: Οι αυτοδιοικητικές οντότητες α και β΄βαθμού τα νομικά τους πρόσωπα, οι σύνδεσμοι και τα ιδρύματά τους εφαρμόζουν τη διπλογραφική μέθοδο αποτύπωσης των οικονομικών τους συναλλαγών σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ΠΔ 315/99. Δύνανται να προσφύγουν σε εξωτερική συμβουλευτική υποστήριξη στις εξής περιπτώσεις : α) Οι ΟΤΑ α΄βαθμού άνω των 10.000 κατοίκων και οι αιρετές περιφέρειες β΄βαθμού όταν στο δυναμικό τους δεν περιλαμβάνονται 2 Λογιστές Α΄τάξης. β) Οι ΟΤΑ α΄βαθμού μέχρι των 10.000 κατοίκων όταν στο δυναμικό τους δεν περιλαμβάνεται ένας Λογιστής Α΄τάξης. γ)Τα ΝΠΔΔ, σύνδεσμοι και ιδρύματα της Αυτοδιοίκησης όταν στο δυναμικό τους δεν περιλαμβάνεται ένας Λογιστής Α΄τάξης. δ) Όταν στις περιπτώσεις α,β,γ, υπάρχει αδυναμία εφαρμογής του ΠΔ 315/99. Η αδυναμία διαπιστώνεται αποκλειστικά από τους κατά περίπτωση Διατακτες των φορέων της Αυτοδιοίκησης. Κάθε άλλη διάταξη που αναφέρεται σε προσφυγή σε εξωτερική συμβουλευτική υποστήριξη για εφαρμογή του ΠΔ 315/99 καταργείται.