Αρχική Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»Άρθρο 207 – Τροποποίηση του άρθρου 3 παρ. 1 του Ν. 25/1975 (Α’ 74)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΚΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ | 7 Μαΐου 2018, 08:59
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ζητώ προκαταβολικά συγνώμη για το μέγεθος της έκτασης των σχολίων για τη παράγραφο 1 αλλά είναι σημαντικό να γίνουν αρκετές διευκρινήσεις προς όλες τις πλευρές, διότι στις λεπτομέρειες κρίνονται πολλά που αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες με σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Όσα θα ειπωθούν παρακάτω αφορούν τη λειτουργία των Δήμων, του Υπουργείου Εσωτερικών, των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, τη ΔΕΔΔΗΕ αλλά και την ευθύνη των πολιτών. Αρχικά, ξεκινώ με διευκρινήσεις: 1) Τα Δημοτικά Τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού (Δ.Τ. για συντομία) ουσιαστικά αφορούν και επιβάλλονται σε όποιον ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ένα ακίνητο. Η μη ηλεκτροδότηση ενός ακινήτου δεν συνεπάγεται και τη μη χρήση του. Συνεπώς η διακοπή της ηλεκτροδότησης δεν σημαίνει αυτόματα και τη μη χρήση του ακινήτου. Πολύ εύκολα θα περιγράψω δύο τέτοιες περιπτώσεις: α) Ένα κατάστημα χρησιμοποιεί ένα υπόγειο χωρίς ηλεκτροδότηση ως αποθηκευτικό χώρο. Το ίδιο συμβαίνει πολύ συχνά και σε οικογενειακές πολυκατοικίες/οικίες. Β) Δυστυχώς υπάρχουν οικογένειες οι οποίες λόγω οικονομικών δυσχερειών δεν έχουν ηλεκτρικό ρεύμα αλλά διαμένουν στην συγκεκριμένη οικία (και θα συμφωνήσω ότι εδώ οι Δήμοι μπορούν να παρέμβουν και να απαλλάξουν από τα Δ.Τ. τις συγκεκριμένες οικογένειες, κάνοντας χρήση του αρ. 202 του Ν. 3463/2006). Οπότε ορθώς πρέπει να υπάρχει μια διαδικασία ώστε να δηλώνεται (έστω και εμμέσως) η μη χρήση ενός ακινήτου μετά τη διακοπή της ηλεκτροδότησης, προκειμένου να μην υπάρχουν περαιτέρω προβλήματα όπως μεταγενέστερα πρόστιμα λόγω χρήσης κτλ. 2) Νομολογιακά έχει κριθεί ότι η χρήση ενός ακινήτου μπορεί να αφορά και έναν αποθηκευτικό χώρο και αυτό είναι σωστό. Μην ξεχνάτε ότι σε μια αποθήκη μπορεί κάποιος να πηγαίνει (και άρα να μεταβαίνει εκεί χρησιμοποιώντας τον φωτισμό από τα πεζοδρόμια) και να την καθαρίζει (δημιουργώντας σκουπίδια). Η αλλαγή αυτή εάν γίνει μέσω νεότερης νομοθεσίας κρύβει πολλούς κινδύνους. Γι’ αυτό και μέχρι σήμερα επαφίεται στη κρίση των Δήμων (οι όποιοι κατά κανόνα λειτουργούν δίκαια και σε περιπτώσεις όπως επιπλωμένα διαμερίσματα που ενώ θα έπρεπε να τα θεωρούν ότι χρησιμοποιούνται τα θεωρούν ως κενά). Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε και το δικαιολογημένο φόβο που υπάρχει ότι ακίνητα χωρίς ηλεκτροδότηση τελικά ηλεκτροδοτούνται παράνομα και γι’ αυτό πρέπει να ελέγχονται και αυτά. 3) Βρισκόμενοι στον 21ο αιώνα, θεωρώ ότι η λογική ότι ο πολίτης πρέπει ως δια μαγείας να γνωρίζει τα πάντα πρέπει να ξεπεραστεί. Το να νομοθετούμε ένα άρθρο σε ένα νόμο 350 σελίδων και να περιμένουμε να το γνωρίζει ο πολίτης δεν λύνει το πρόβλημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτή η πρόταση όπου το μόνο που κάνει είναι να δώσει «αμνηστία» σε όσους έχουν οφειλές για ανάλογες περιπτώσεις (δυστυχώς με όσους θέλησαν να είναι νόμιμοι και εξόφλησαν πλήρως τις οφειλές τους να είναι και πάλι τα θύματα), ίσως να το μάθει και αρκετός κόσμος επιπλέον και μετά από 6 μήνες να δημιουργηθεί το ίδιο ακριβώς πρόβλημα. Οι λύσεις όμως υπάρχουν και είναι σχετικά εύκολες. Αρκεί να αποφασίσουμε όλοι μας (και οι πολίτες φυσικά) να εμπιστευόμαστε και να βοηθάμε ο ένας τον άλλο. 4) Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν έναν αυτοματοποιημένο τρόπο που θα βελτιώνει τη ζωή όλων. Απλά πρέπει κάποτε να φανταστούμε ότι αντί για να προσέρχεται ο πολίτης σε ένα Δήμο για να ζητάει μια βεβαίωση με τα τετραγωνικά του ακινήτου που θα ηλεκτροδοτήσει για να την προσκομίσει στη ΔΕΔΔΗΕ, θα μπορεί απλά να πάει στο Δήμο, να κάνει τη Δήλωση και ο Δήμος να μπαίνει στην εφαρμογή της ΔΕΔΔΗΕ, να δηλώνει τα στοιχειά που πρέπει και να ολοκληρώνεται η διαδικασία. Η εφαρμογή ήδη υπάρχει και μπορεί πολύ εύκολα να τροποποιηθεί, αλλά πρέπει κάποιος να φανταστεί ότι αυτό είναι εφικτό! Με τον ίδιο απλό τρόπο μπορούν να δηλώνονται και τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα. Και για να πω κάτι ακόμα πιο γραφειοκρατικό αλλά λειτουργικό για τα Ελληνικά δεδομένα: γιατί να μην φανταστούμε ότι η δήλωση για τη διακοπή της ηλεκτροδότησης γίνεται στο Δήμο και αυτή διαβιβάζεται στον πάροχο (ή γίνεται στο Δήμο ο οποίος βεβαιώνει ότι απλά έλαβε γνώση και τη προσκομίζει μετά στο πάροχο). Η οποία βέβαια δεν λύνει το πρόβλημα από τις περιπτώσεις διακοπών ηλεκτροδότησης λόγω οφειλών. 5) Παρά τα όσα γράφονται, οι Δήμοι ΔΕΝ ενημερώνονται για τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Οι Δήμοι δεν γνωρίζουν ούτε καν για το ποια ακίνητα πληρώνουν Δημοτικά Τέλη. Και θα ήταν αδύνατο τεχνικά να επεξεργαστούν τέτοιες πληροφορίες, ιδίως πριν από 10+ χρόνια, όταν η διαδικασία είσπραξης μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ έχει εδραιωθεί εδώ και δεκαετίες. Εάν οι Δήμοι κάνουν αυτή τη στιγμή χρήση όλων των στοιχείων που τους παρέχονται, μπορούν να διαπιστώσουν σε ποιες παροχές φαίνεται (αλλά δεν είναι και σίγουρο) ότι έχει κοπεί το ρεύμα, χωρίς καν να γνωρίζουν ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου (που γνωρίζουν μόνο τη διεύθυνση και ούτε καν ποιο διαμέρισμα αφορά η παροχή) και πότε κόπηκε το ρεύμα. Άρα ενημέρωση προς τους ιδιοκτήτες είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει, μιας και το μόνο που μπορεί να αποσταλεί είναι μια ανώνυμη επιστολή σε μια διεύθυνση που πλέον δεν μένει κανείς. Και από εμπειρία θα σας πω ότι και σε τέτοιες περιπτώσεις, το ποσοστό ανταπόκρισης είναι κάτω του 10%. 6) Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας συνήθως δεν ενημερώνουν όσους κάνουν διακοπή της ηλεκτροδότησης. Αυτό συμβαίνει διότι: α) δεν το γνωρίζουν ούτε οι ίδιοι οι υπάλληλοι, β) αδιαφορούν να το πουν διότι δεν είναι στις αρμοδιότητές τους, γ) τη διακοπή δεν την κάνει ο ιδιοκτήτης αλλά ο ενοικιαστής. Αλλά και από αύριο αν ενημέρωναν όλοι οι πάροχοι, δεν εγγυάται ότι θα το καταλάβαιναν οι ιδιοκτήτες ή ότι θα το έπρατταν θα το παραδέχονταν ότι ενημερώθηκαν. 7) Η μοναδική Υπηρεσία στην Ελλάδα η οποία μπορεί να κάνει αντιστοίχιση αριθμού παροχής, ακινήτου και ιδιοκτήτη (με σχετικά ικανοποιητικό ποσοστό ορθά δηλωμένων στοιχείων) είναι η Α.Α.Δ.Ε. μέσω του taxisnet. 8) Το ανωτέρω πρόβλημα με τις διακοπές των ηλεκτροδοτήσεων δεν είναι το μοναδικό, μιας και πρόβλημα δημιουργούν και οι επαναηλεκτροδοτήσεις (συμπεριλαμβανομένων και των αλλαγών των ονομάτων των καταναλωτών). Μέχρι σήμερα, προκειμένου να γίνει η επαναηλεκτροδότηση, οι ιδιώτες το αιτούνται απευθείας στους παρόχους, το οποίο γίνεται χωρίς την ενημέρωση των Δήμων, οπότε κανένα τέλος δεν εισπράττεται, ούτε καν το Τ.Α.Π. που αναλογεί. Αυτό πολλές φορές είναι και μη νόμιμο, μιας και στο αρ. 6 του Ν. 25/1975 προβλέπεται ότι εφόσον υπάρχουν οφειλές Δημοτικών Τελών, ο πάροχος προβαίνει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης και δεν την επαναχορηγεί χωρίς εξόφληση (ή ρύθμισή τους), ιδίως όταν η οφειλή είναι του ιδιοκτήτη ή του ιδιώτη που αιτείται την επαναηλεκτροδότηση. Οπότε σε αυτή τη περίπτωση προτείνεται η αυστηρή εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης με τη θέσπιση χορήγησης βεβαίωσης από τους Δήμους για την μη οφειλή Τελών προκειμένου να επιτραπεί η επαναηλεκτροδότηση, με επέκτασή της σε όλες τις περιπτώσεις επαναηλεκτροδοτήσεων. Επίσης, η συγκεκριμένη διαδικασία, θα λύσει ένα μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργήσει η διάταξη του αρ. 27 παρ. 4 του Ν. 2130/1993, σύμφωνα με την οποία ο διάδοχος (νέος καταναλωτής) θα ευθύνεται για τις λανθασμένες επιφάνειες του ακινήτου που έχουν δηλωθεί από προηγούμενους ιδιοκτήτες/μισθωτές, μιας και ο ίδιος οφείλει να δηλώσει εξ αρχής τις επιφάνειες. Με αυτή τη διαδικασία θα διασφαλίζεται ότι οι Δήμοι έχουν εισπράξει το ΤΑΠ που αναλογεί και ο ιδιώτης θα έχει σωστά δηλωμένες επιφάνειες, μιας και θα ενεργοποιηθεί στη πράξη το αρ. 27 του Ν. 2130/1993. Αυτό μεν θα είναι αύξηση του γραφειοκρατικού κόστους (εφόσον όλα γίνονται με έγγραφες βεβαιώσεις και όχι ηλεκτρονικά), αλλά θα προστατεύσει και τους Δήμους, αλλά και τους πολίτες. Έχοντας τα παραπάνω υπόψη όπου συμπεραίνουμε ότι κανείς δεν έχει τη μοναδική ευθύνη αλλά η διαδικασία ευθύνεται κυρίως για το πρόβλημα, θα προσπαθήσω να κάνω δύο ολοκληρωμένες προτάσεις. Μια στη περίπτωση που το αρμόδιο Υπουργείο επιμείνει στη θέση του ότι ένα μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο τεκμαίρεται ότι χρησιμοποιείται μέχρι να γίνει δήλωση στο Δήμο και μια στη περίπτωση που το αρμόδιο Υπουργείο δεχθεί ότι μετά τη διακοπή της ηλεκτροδότησης, ένα μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο τεκμαίρεται ότι δεν χρησιμοποιείται εκτός και αν το δηλώσει ο ιδιοκτήτης ότι θα το χρησιμοποιήσει. Ζητώ προκαταβολικά συγνώμη για τυχόν νομικές αστοχίες διατυπώσω. Α) «Ακίνητα, στα οποία διακόπτεται η ηλεκτροδότηση, απαλλάσσονται από την καταβολή τελών καθαριότητας και φωτισμού από την ημερομηνία υποβολής δήλωσης του ιδιοκτήτη τους ή του νόμιμου εκπροσώπου αυτού προς τον οικείο δήμο ότι δεν ηλεκτροδοτούνται και ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν. Μέχρι την υποβολή της ανωτέρω δήλωσης, τα τέλη οφείλονται ανά κατηγορία ακινήτου και καταβάλλονται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 21 του από 24.9/20.10.1958 β.δ. «περί κωδικοποιήσεως εις ενιαίον κείμενον νόμου των ισχυουσών διατάξεων περί των προσόδων δήμων και κοινοτήτων. Ο αρμόδιος διαχειριστής του δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) ενημερώνει ηλεκτρονικά ανά μήνα τον οικείο Δήμο για τις διακοπές ηλεκτροδότησης στις παροχές που ανήκουν στην περιοχή αρμοδιότητάς του και αποστέλλει ταυτόχρονα τους αριθμούς των παροχών στην ΑΑΔΕ, η οποία εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μηνός ενημερώνει τους ιδιοκτήτες του ακινήτου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για το δικαίωμα που έχουν με βάση το παρόν άρθρο. Τα στοιχεία των ιδιοκτητών και του ακινήτου ανά αριθμό παροχής κοινοποιούνται στον οικείο Δήμο. Εάν, παρά την υποβολή της δήλωσης διαπιστωθεί ηλεκτροδότηση ή χρήση του ακινήτου, επιβάλλεται σε βάρος του υπόχρεου το τέλος που αναλογεί από το χρόνο απαλλαγής και ισόποσο πρόστιμο. Επαναηλεκτροδότηση ενός ακινήτου γίνεται μόνο εφόσον ο οικείος Δήμος βεβαιώσει ότι ο αιτών και μελλοντικός χρήστης του ακινήτου δεν οφείλει Δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού και Δημοτικό φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων στον οικείο Δήμο. Η ίδια διαδικασία ακολουθείται για την αλλαγή ονόματος του καταναλωτή στο πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και για αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας.» Β) «Ακίνητα, στα οποία διακόπτεται η ηλεκτροδότηση, απαλλάσσονται από την καταβολή τελών καθαριότητας και φωτισμού από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης, εκτός και εάν ο ιδιοκτήτης τους ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού δηλώσει προς τον οικείο δήμο ότι πρόκειται να χρησιμοποιηθούν. Η δήλωση αυτή οφείλεται να γίνει πριν ξεκινήσει η χρήση τους. Ο αρμόδιος διαχειριστής του δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) ενημερώνει ηλεκτρονικά ανά μήνα τον οικείο Δήμο για τις διακοπές ηλεκτροδότησης στις παροχές που ανήκουν στην περιοχή αρμοδιότητάς του και αποστέλλει ταυτόχρονα τους αριθμούς των παροχών στην ΑΑΔΕ, η οποία εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μηνός ενημερώνει τους ιδιοκτήτες του ακινήτου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για το δικαίωμα που έχουν με βάση το παρόν άρθρο. Τα στοιχεία των ιδιοκτητών και του ακινήτου ανά αριθμό παροχής κοινοποιούνται στον οικείο Δήμο. Εάν διαπιστωθεί ηλεκτροδότηση ή χρήση του ακινήτου χωρίς προηγούμενη δήλωση, επιβάλλεται σε βάρος του υπόχρεου το τέλος που αναλογεί από το χρόνο απαλλαγής και ισόποσο πρόστιμο. Επαναηλεκτροδότηση ενός ακινήτου γίνεται μόνο εφόσον ο οικείος Δήμος βεβαιώσει ότι ο αιτών και μελλοντικός χρήστης του ακινήτου δεν οφείλει Δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού και Δημοτικό Φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων στον οικείο Δήμο. Η ίδια διαδικασία ακολουθείται για την αλλαγή ονόματος του καταναλωτή στο πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και για αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας.» Τελειώνοντας, παρόλο που κατά κανόνα υπάρχει η σχετική ανοχή από τους Δήμους, θα ήταν χρήσιμο να προβλεφθεί επιπλέον ότι χρήση ακινήτου δεν θεωρείται η παραμονή των επίπλων και λοιπού εξοπλισμού, οικιακού ή επαγγελματικού, σε ένα μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο, όταν σκοπός είναι η επαναχρησιμοποίησή του στο μέλλον με τον παρόντα εξοπλισμό και επίπλωση.