Αρχική Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»Άρθρο 80 – Πρόεδρος συμβουλίου κοινότητας άνω των 500 κατοίκων – Αντικατάσταση άρθρου 79 του ν. 3852/2010Σχόλιο του χρήστη Παντελής Ξηρουχάκης | 13 Μαΐου 2018, 16:06
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρ.1: Η προτεινόμενη διαδικασία εκλογής προέδρων κοινοτήτων αποτελεί μια δοκιμασμένη μέθοδο, ούσα σχεδόν ταυτόσημη με τη διαδικασία που προέβλεπε κατά την αρχική του ψήφιση ο «Καλλικράτης» για τις δημοτικές κοινότητες . Μπορούν να αξιολογηθούν τα αποτελέσματά της και -αναλόγως- να ισχύσει εκ νέου ή όχι. Πάντως, η μετέπειτα αντικατάσταση του άρθρου εκείνου στον «Καλλικράτη» θα πρέπει να μας προβληματίσει. Παρ.5: Η χρησιμότητα της πρότασης μομφής δεν αμφισβητείται εφόσον η εκλογή του προέδρου γίνεται μέσω ψηφοφορίας του συμβουλίου. Ωστόσο πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχει το ενδεχόμενο αρνητικής αξιοποίησής της από τους συμβούλους, με κάτι τέτοιο να είναι σχεδόν προδιαγεγραμμένο στα ολιγομελή συμβούλια. Αποκορύφωμα αποτελούν τα τριμελή συμβούλια, όπου αρκεί ένα διαφωνόν μέλος για να υποβληθεί πρόταση μομφής, ενώ ο πρόεδρος μπορεί να εκπέσει κατόπιν συμφωνίας των άλλων δύο μελών του συμβουλίου. Ο ίδιος πρόεδρος που ενδεχομένως να είχε ψηφιστεί από τη συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων! Οι αντίστοιχοι αριθμοί για τα πενταμελή συμβούλια είναι 2 σύμβουλοι για υποβολή πρότασης μομφής και 3 για έκπτωση/ανάδειξη νέου προέδρου. Είναι φανερό ότι υπό αυτές τις συνθήκες τίθενται μεγάλα προσκόμματα σε προέδρους που θα επεδίωκαν να συγκρουστούν και να επιτελέσουν ουσιαστικό έργο στα πλαίσια των ούτως ή άλλως περιορισμένων αρμοδιοτήτων τους. Γενικό σχόλιο: Εξετάζοντας το παρόν άρθρο σε συνάρτηση με την περιγραφόμενη στο άρθρο 15 εκλογική διαδικασία (για κοινότητες άνω των 500 κατοίκων), πιστεύω ότι ο συγκεκριμένος τρόπος εκλογής του προέδρου βαίνει φανερά σε βάρος της λαϊκής ετυμηγορίας προκειμένου για κοινότητες με ένα (1) σταυρό προτίμησης (πληθυσμό μέχρι 10.000). Σε τέτοιες κοινότητες, ο πρώτος σε σταυρούς υποψήφιος ταυτίζεται μονοσήμαντα με το πρόσωπο που η σχετική πλειοψηφία θεωρεί ως καταλληλότερο για πρόεδρο. Επομένως στις κοινότητες αυτές θα ήταν παράλογο να τίθεται υπό διαπραγμάτευση το αξίωμα του προέδρου. Πρόταση: Βάσει των παραπάνω, θεωρώ ότι πρόεδρος για κοινότητες με ένα (1) σταυρό προτίμησης (δηλαδή με πληθυσμό έως 10.000 στην τρέχουσα μορφή του νόμου), θα πρέπει να εκλέγεται ο λαμβάνων τη σχετική πλειοψηφία κατά την εκλογική διαδικασία (μέσα από ενιαία λίστα υποψηφίων, κατά το σχόλιο του άρθρου 15). Σε περίπτωση δε τριμελών συμβουλίων, δεν θα πρέπει να υφίσταται δυνατότητα για πρόταση μομφής. Στην περίπτωση πενταμελών συμβουλίων, η πρόταση μομφής και η αποδοχή της (αν υφίστανται) θα πρέπει να λαμβάνονται από 3 και 4 μέλη αντίστοιχα. Για τα συμβούλια με περισσότερα μέλη, η πρόταση να προχωρήσει μόνο αφού συνεκτιμηθεί και η αποκτηθείσα εμπειρία από την εφαρμογή του αντίστοιχου θεσμού στις δημοτικές κοινότητες κατά την τετραετία 2011-2014.