• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Δημόπουλος' | 20 Νοεμβρίου 2019, 07:29

    Συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες του ΕΣΚ Σκοπός του σχολίου είναι να αναδείξει τις ασάφειες και τις διοικητικές αστοχίες που παρατηρούνται αναφορικά με την συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες του ΕΣΚ και η διατύπωση προτάσεων για την θεραπεία τους. Σύμφωνα με την παρ. 6 του αρθ. 3 του Ν. 4440/2016, όπως σήμερα ισχύει «Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δύναται να μεταταγούν ή να αποσπαστούν σε φορείς της παραγράφου 1 μόνο μέσω του ΕΣΚ, τηρουμένων των ισχυουσών διατάξεων για την αποδέσμευσή τους από την άσκηση εκπαιδευτικών καθηκόντων.». Σύμφωνα με την υπ’ αρ. πρωτ. 74818/Ε2/10-5-2018 εγκύκλιο της Διεύθυνσης Διοίκησης Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας προς τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, που αναφέρει «Σημειώνεται ότι θα πρέπει να επιφυλαχθείτε για την αποστολή απόφασης αποδέσμευσης του αιτούντος εκπαιδευτικού από τα εκπαιδευτικά του καθήκοντα, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 3 του ν. 4440/2016 σε συνδυασμό με το άρθρο 5 του ν.1824/1988 (ΦΕΚ 296/τ.Α ́/30-12-1988)» ως ισχύουσα διάταξη που διέπει την διαδικασία αποδέσμευσης θεωρείται η παρ. 7 του αρθ. 5 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α ́296/30.12.1988), που αναφέρει «Επιτρέπεται η μετάταξη εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και σε Ν.Π.Δ.Δ., εφ` όσον υπάρχει σύμφωνη γνώμη των διοικούντων αυτά οργάνων. Οι μετατασσόμενοι πρέπει να κατέχουν τα προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσονται. Η μετάταξη γίνεται σε κενή θέση ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου, γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιακών συμβουλίων και κοινή απόφαση των αρμόδιων κατά περίπτωση υπουργών.». Η διοικητική αυτή διαδικασία που ακολουθείται από το Υπουργείο Παιδείας καθίσταται άμεσα προβληματική εφόσον α) Σύμφωνα με την παρ. 1 του αρθ. 19 του Ν. 4440/2016 « Κάθε γενική ή ειδική διάταξη για τη διενέργεια απόσπασης ή μετάταξης που αντίκειται στις διαδικασίες, τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει το ΕΣΚ καταργείται, με την επιφύλαξη του άρθρου 18, με εξαίρεση τις εξής ειδικές διατάξεις για τις αποσπάσεις: [...]», και στην συνέχεια του οποίου δεν εξαιρείται η διάταξη της παρ. 7 του αρθ. 5 του Ν. 1824/1988. β) Σύμφωνα με την παρ. 3 του αρθ. 19 του Ν. 4440/2016 «Με την επιφύλαξη του άρθρου 18, καταργούνται από την ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας, στις 15.9.2017, [...] τα άρθρα 71, 72, 74 και 75 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, Α ́26),[...]», στα οποία προβλέπονταν κοινή απόφαση των οικείων Υπουργών για την διενέργεια μετατάξεων από υπηρεσία σε υπηρεσία και η διατήρηση σε ισχύ ειδικών διατάξεων που προβλέπουν μετατάξεις. γ) Σύμφωνα με το αρθ. 13 του Ν. 4440/2016 «Το άρθρο 71 του Υπαλληλικού Κώδικα αντικαθίσταται ως εξής: Άρθρο 71 Μετάταξη σε άλλη υπηρεσία Η μετάταξη σε άλλη δημόσια υπηρεσία, ήτοι η μετακίνηση του υπαλλήλου από την υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική θέση του σε κενή οργανική θέση άλλης υπηρεσίας, σε κλάδο της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, για την οποία έχει τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, διενεργείται για την κάλυψη πάγιων αναγκών σύμφωνα, με τις προβλεπόμενες διαδικασίες στο ΕΣΚ. » δ) Στην αποδεκτή από τον Υπουργό Παιδείας ΥΠΠΕΘ υπ’ αρ. 273/2017 γνωμοδότηση του Γ ́ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΑΔΑ: Ω62ΠΟΡΡΕ-9ΡΤ) επί ερωτήματος της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού του ΥΠΠΕΘ σχετικού με μετατάξεις, με τίτλο«Βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη εκπαιδευτικών υπό μετάταξη σε διοικητικές θέσεις της Κ.Υ. και Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΠΕΘ, σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 4369/2016 και 4440/2016.», στο κεφάλαιο «Ερμηνεία διατάξεων – υπαγωγή» της οποίας αναφέρεται α) Στο εδάφιο 15: «Η διαδικασία μετάταξης εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις άλλων δημοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. προβλέπεται ειδικά στη διατάξεις των παρ. 7 και 8 του άρθρου 5 του ν. 1824/1988, οι οποίες μπορούν ακόμα να τύχουν εφαρμογής, συντρεχουσών και των λοιπών προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4440/2016, ως ισχύουσες την 2-12-2016. Τούτο συνάγεται εκ του ότι, αφενός η έναρξη εφαρμογής του ΕΣΚ -μετά τις τελευταίες τροποποιήσεις που επέφερε ο ν. 4472/2017 στις διατάξεις του οικείου ν. 4440/2016- τοποθετήθηκε εν τέλει στις 15-9-2017, (προηγούμενα είχε τοποθετηθεί στις 15-4-2017) και αφετέρου ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μετατάσσονται πλέον μόνο μέσω του ΕΣΚ (άρθρα 3 παρ. 6 και 19 παρ. 3 του ν. 4440/2016 ως ισχύει). Εξάλλου μέχρι την τελευταία αυτή ημερομηνία (15-9-2017) ίσχυε και το άρθρο 75 του Υπαλληλικού Κώδικα, (βλ. ρητή κατάργησή του με το άρθρο 19 παρ. 3 του ν. 4440/2016), το οποίο όριζε ότι ειδικές διατάξεις περί μετατάξεων που δεν ρυθμίζονταν από το κεφάλαιο αυτό, ( ενν . Το Κεφ. Β ́ του ΜΕΡΟΥΣ Δ ́ «ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ» του ΥΚ, που περιλαμβάνει τα άρθρα 69-75 περί μετατάξεων ), διατηρούνται σε ισχύ». β) Στο εδάφιο 20: «Επί των ως άνω τεθέντων ερωτημάτων το Γ ́ Τμήμα ΝΣΚ κρίνει ομόφωνα ότι η διάταξη του άρθρου 5 παρ. 7 του ν. 1824/1988, -η οποία υπό την ισχύ των διατάξεων των παρ. 1 και 3 του άρθρου 19 του ν. 4440/2016 κατά την πρώτη τους έκδοση (μορφή), θα εθεωρείτο καταργημένη από το χρόνο έναρξης ισχύος του νόμου αυτού (2-12-2016)-, μετά τις τροποποιήσεις της παρ. 3 του άρθρου 19 και την μετάθεση του χρόνου έναρξης εφαρμογής του ΕΣΚ, -στο οποίο υπήχθησαν ευθύς εξ αρχής με τη ρητή διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 3 του νόμου αυτού και οι εκπαιδευτικοί Α ́βάθμιας και Β ́βάθμιας εκπαίδευσης- εν τέλει στις 15-9-2017, εξακολούθησε να ισχύει μέχρι το τελευταίο αυτό χρονικό σημείο, επομένως ίσχυε στις 2-12-2016 και οι μετατάξεις των εν λόγω εκπαιδευτικών και σε διοικητικές θέσεις της Κεντρικής και αποκεντρωμένων υπηρεσιών του ΥΠΠΕΘ μπορούν να υλοποιηθούν εντός του οριζομένου από τη διάταξη αυτή πλαισίου, εφόσον συντρέχει σωρευτικά και η προϋπόθεση της έκδοσης ανακοίνωσης/πρόσκλησης ή υποβολής της αίτησης του ενδιαφερομένου αποκλειστικά έως την 31/7/2017, που θέτει η διάταξη του άρθρου 18 παρ. 1 του ν. 4440/2016. Εξάλλου μέχρι το αυτό χρονικό σημείο (15-9-2017) ίσχυσαν και οι γενικές διατάξεις περί μετατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του άρθρου 75, σύμφωνα με την οποία ειδικές διατάξεις περί μετατάξεων, που δεν ρυθμίζονταν από το αντίστοιχο Κεφάλαιο αυτού, διατηρούντο σε ισχύ. [...]» Από τα παραπάνω γίνεται προφανές ότι η νομιμότητα των διοικητικών πράξεων του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τις διαδικασίες αποδέσμευσης του προσωπικού για συμμετοχή στο ΕΣΚ είναι αμφιβόλου νομιμότητας, και σίγουρα αναποτελεσματικές. Ενδεικτικά, αίτηση αποδέσμευσης για συμμετοχή στον Β΄ κύκλο κινητικότητας του 2018, (αρ. πρωτ. ΥΠΠΕΘ 205787/29-11-2018) εξετάστηκε στην υπ’ αρ. 30/19-12-2018 συνεδρίαση του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και εγκρίθηκε, όπως αναφέρεται στα πρακτικά της συνεδρίασης «με το σκεπτικό ότι στον κλάδο και την περιοχή μετάθεσης που ανήκουν οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δηλώθηκαν πλεονάσματα από τις αρμόδιες Δ.Δ.Ε. και άρα δεν υπάρχει θέμα στελέχωσης των σχολικών μονάδων λόγω της αποδέσμευσής τους» , ενώ επανεξετάστηκε κατόπιν αναπομπής από τον αρμόδιο (;) Υπουργό στην υπ’ αρ. 3/01-03-2019 συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ για να απορριφθεί, σύμφωνα με τα πρακτικό, «βάσει του σκεπτικού ότι οι αιτούντες καλύπτουν λειτουργικές ανάγκες στις σχολικές μονάδες όπου υπηρετούν και άρα η εκχώρηση των σχετικών οργανικών θέσεων από το ΥΠΠΕΘ για ενδεχόμενη μετάταξή τους σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες θα δημιουργήσει ζήτημα πλήρωσης των ανωτέρω αναφερομένων υπηρεσιακών αναγκών και πιστώσεων», παρόλο που και στις δυο συνεδριάσεις στην εισήγηση του αρμόδιου τμήματος καταγράφονταν πλεόνασμα 28 (!) εκπαιδευτικών του κλάδου στην περιοχή μετάθεσης του αιτούντος. Πέρα από την αντίφαση μεταξύ των δύο αποφάσεων και το χρονικό διάστημα των 4 (!) μηνών για την εξέταση της αίτησης, τα οποία αποτελούν προσβολή της έννοιας της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου, η ασάφεια και η έλλειψη σοβαρότητας που χαρακτηρίζει την αιτιολογία απόρριψης δείχνει ότι επικρατούσα άποψη στο Υπουργείο Παιδείας είναι ότι δύναται να αυτοεξαιρεθεί των διαδικασιών του ΕΣΚ. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η μη πραγματοποίηση μετατάξεων εκπαιδευτικών σε άλλες υπηρεσίες, ακόμα και από κλάδους όπως αυτός του ΠΕ Πληροφορικής, όπου στον φορέα που υπαγόταν ο αιτούμενος (Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Β΄ Αθήνας), σύμφωνα με τους πίνακες σύνθεσης προσωπικού του κλάδου ΠΕ86 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, όπως αυτοί συντάχθηκαν και καταχωρίστηκαν στο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού e-DataCenter από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης βάση της υπ' αρ. πρωτ. 37423/Ε2/08-03-2019 εγκυκλίου του Υ.ΠΑΙ.Θ. με θέμα «Προσδιορισμός κενών οργανικών θέσεων και πλεονασμάτων εκπαιδευτικού προσωπικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τις μεταθέσεις του έτους 2019 από περιοχή σε περιοχή», σε εφαρμογή του αρθ. 7 του Ν. 3848/2010 (ΦΕΚ Α 71/19.5.2010), καταγράφεται πλεόνασμα 15 εκπαιδευτικών στην ΔΔΕ Β ́ Αθήνας, πλεόνασμα 223 εκπαιδευτικών σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Αττικής και πλεόνασμα 1360 εκπαιδευτικών σε Πανελλαδικό επίπεδο. Λύση σε αυτό το πρόβλημα θα μπορούσε να δοθεί από τον Νομοθέτη, εάν βούλησή του είναι η συμμετοχή του εκπαιδευτικού προσωπικού, η πλειοψηφία δηλαδή των 164.342 απασχολούμενων στο Υπουργείο Παιδείας από τους συνολικά 565.268 εργαζόμενους ως τακτικό προσωπικό στο Δημόσιο (μηνιαία στοιχεία Σεπτεμβρίου 2019), στις διαδικασίες κινητικότητας, εάν καταστήσει σαφώς ως ισχύουσα διάταξη το αρθ. 7 του Ν. 3848/2010 (ΦΕΚ Α 71/19.5.2010), σύμφωνα με την παρ. 1 του οποίου «1. Ο προσδιορισμός των κενών θέσεων, των λειτουργικών αναγκών και των τυχόν υπεραριθμιών με σκοπό το διορισμό μόνιμων ή την πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τις μεταθέσεις, τις μετατάξεις και τις αποσπάσεις μόνιμων εκπαιδευτικών γίνεται μέσω της διαδικασίας που ορίζεται στις επόμενες παραγράφους.» Προϊόν της διαδικασίας που περιγράφεται στην συνέχεια του άρθρου είναι οι πίνακες σύνθεσης εκπαιδευτικού προσωπικού, βάση των οποίων ο Νομοθέτης μπορεί να καθιστά την αποδέσμευση απλή διαπιστωτική πράξη του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, εφόσον η πληρότητα στον κλάδο του αιτούντος στην περιοχή μετάθεσης υπερβαίνει το ποσοστό που αυτός κρίνει, αποφεύγοντας τις αμφιβόλου νομιμότητας και αποδεδειγμένα χρονοβόρες και αναποτελεσματικές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα σε κεντρικό επίπεδο Υπουργείου, οι οποίες σε συνδυασμό με τα προτεινόμενα στον νέο Νόμο χρονοδιαγράμματα για τους κύκλους κινητικότητας καθιστούν εκ των πραγμάτων ατελέσφορες τις διαδικασίες κινητικότητας σε ότι αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό.