Αρχική Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής στελεχών στον δημόσιο τομέα, οργανωτικές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών και διατάξεις για την αναπτυξιακή προοπτική των ΟΤΑΆρθρο 32 – Λειτουργία Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ)Σχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΖΟΥΡΜΑΚΛΙΩΤΗΣ | 30 Αυγούστου 2020, 19:28
Α. Ελάχιστη απαιτούμενη στελέχωση ΥΔΟΜ και λειτουργική διάρθρωση https://www.ita.org.gr/el/oldsite/library/downloads/Docs/documents/EkpaidYliko/Poleodomia.pdf ΕΙΣΗΓΗΣΗ - Προτάσεις καλής οργάνωσης υπηρεσιών Δήμων: Θέματα Πολεοδομίας Οι αρμοδιότητες που αφορούν τα θέματα του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού θα ασκούνται μέσω της Υπηρεσιακής Μονάδας Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας και συγκεκριμένα το Τμήμα Χωροταξίας και Πολεοδομίας το οποίο θα εξειδικεύει τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους πολίτες μέσω τριών γραφείων: 1. Του Γραφείου Χωροταξίας, Πολεοδομικών και Τοπογραφικών Σχεδίων και εφαρμογών 2. Του Γραφείου Χορήγησης Αδειών και 3. Του Γραφείου Ελέγχου Κατασκευών Η Λειτουργική Αναδιοργάνωση των Δήμων σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες προς τους πολίτες σχετίζεται με την βασική έννοια της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που διέπει το Πρόγραμμα Καλλικράτης. Στόχος είναι το αίτημα του πολίτη μέσα από τη σωστή ηλεκτρονική ή φυσική διαχείρισή του να βρίσκει απάντηση με σύγχρονα και διαφανή μέσα. Έτσι, για παράδειγμα, η ενημέρωση των ενδιαφερομένων για την πορεία μιας οικοδομικής άδειας ή μιας διαδικασίας έγκρισης χωροθέτησης θα πρέπει να είναι δυνατή είτε μέσω του διαδικτύου (online) είτε μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Το κρίσιμο δεδομένο προς αυτή την κατεύθυνση είναι η οργάνωση και διαχείριση πολεοδομικών και χωροταξικών δεδομένων των τριών Γραφείων να βασίζεται σε μία ροή λειτουργίας τους μέσω της Μονάδας Διαχείρισης Γεωγραφικού Συστήματος Πληροφοριών. Επίσης σύμφωνα με την ΚΕΔΕ αλλά και το Υπουργείο Εσωτερικών όπως και παλαιότερα με έγγραφα του ΥΠΕΧΩΔΕ (σήμερα ΥΠΕΝ) ισχύει για τη λειτουργική διάρθρωση: Ειδικότερα, με βάση το άρθρο 94 «Πρόσθετες Αρμοδιότητες Δήμων» του Νόμου 3852 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης» ΦΕΚ 87/Α/7-6-2010 σε συνδυασμό με το άρθρο 75 «Αρμοδιότητες» Νόμος 3463 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» ΦΕΚ 114 / 8-6-2006 προκύπτει ότι οι Δήμοι συγκροτούν πολεοδομικές υπηρεσίες με τρεις διακριτές θεματικές ενότητες: Πολεοδομικών και Τοπογραφικών Σχεδίων και Εφαρμογών Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών Ελέγχου Κατασκευών καθώς και ελέγχου και επιβολής προστίμων για την κατασκευή αυθαίρετων κτισμάτων Η Πολιτεία για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης Δόμησης έχει θεσπίσει κατά καιρούς πλήθος νόμων (με αρχή το Ν.1337/’83 με τον αείμνηστο Αρχιτέκτων – Πολεοδόμο Τρίτση Α.) ενώ πρόσφατα έχει εισάγει με το Ν.4495/2017 και νέα εργαλεία (εκτός απ’ την καταστολή και τα προληπτικά μέτρα). Στα προληπτικά μέτρα για την προστασία του οικιστικού περιβάλλοντος κατατάσσεται ο θεσμοθετημένος έλεγχος των κάθε είδους εργασιών δόμησης ενώ ο κατασταλτικός έλεγχος των αυθαιρέτων κατασκευών παραμένει (εδώ και 3 έτη) στην αρμοδιότητα των ΥΔΟΜ (λόγω αδυναμίας επί τοις πράγμασοι συγκρότησης των Παρατηρητηρίων Δόμησης κατόπιν έκδοσης των απαιτούμενων Υπουργικών Αποφάσεων). Τα μέτρα πρόληψης σύμφωνα με το Ν.4495/2017 είναι: Άρθρο 82- Απαγόρευση δικαιοπραξιών σε ακίνητα με αυθαίρετες κατασκευές ή πολεοδομικές παραβάσεις Άρθρο 83 - Απαίτηση έκδοσης βεβαίωσης μηχανικού σε δικαιοπραξίες, εγγραπτέες πράξεις Άρθρο 84 - Απαγόρευση σύνδεσης αυθαίρετων κτισμάτων με δίκτυα κοινής ωφέλειας Άρθρο 85 -Δημιουργία δορυφορικών χαρτών και ενιαίας βάσης αναφοράς Άρθρο 86 - Δικαίωμα υπαγωγής - Χρόνος αλλαγής χρήσης/ανέγερσης • Λοιπά άρθρα ως το Άρθρο 89 Τα κατασταλτικά μέτρα αφορούν την αντιμετώπιση των αυθαιρέτων που πραγματοποιούνται μετά τις 28.7.2011 αλλά και εκείνα πριν τις 28.7.2011 που δεν έχουν τακτοποιηθεί (Ν.4178/13 και Ν.4495/17) στα επόμενα 6 άρθρα (90 ως 96) του ίδιου νόμου (καταγραφή αυθαιρέτων με εκθέσεις αυθαιρέτων απ’ τις ΥΔΟΜ, κυρώσεις με μεγάλα διοικητικά πρόστιμα, ποινική δίωξη, κατεδαφίσεις κλπ). Απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή όμως των κατασταλτικών μέτρων είναι η στελέχωση των ΥΔΟΜ που έχουν την αρμοδιότητα και ειδικά η δημιουργία γραφείου Ελέγχου κατασκευών με ελάχιστο αριθμό 2 Μηχανικών. Χαρακτηριστικό δε για την διαπιστωμένη υποστελέχωση των Δήμων και ειδικότερα των (μικρών) ΥΔΟΜ της χώρας είναι: Το από 3.12.2015 με ΑΠ Φ.1300.2/45460/2015 Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη και έγγραφο προς ΥΠΕΣ 22.2.2017 με ΑΠ Φ.1300.2/8234/'17 το έγγραφο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ με ΑΠ 7549/25-10-2018 προς τον τέως Υπουργό Εσωτερικών κ. Χαρίτση. Επίσης σύμφωνα με το Άρθρο 92 του ισχύοντος Ν.4495/2017 και της ερμηνευτικής εγκυκλίου 2/2019 που αφορά τη Διαπίστωση και χαρακτηρισμό αυθαιρέτου αναφέρεται: Στην παρ.1 ορίζεται ότι η διαπίστωση αυθαιρέτων γίνεται μετά από αυτοψία δύο (2) ελεγκτών δόμησης. Μέχρι την έκδοση των προβλεπόμενων στον νόμο Υπουργικών Αποφάσεων, καθώς και τη λειτουργία των νέων δομών (Παρατηρητήρια, κ.λ.π), οι αυτοψίες διενεργούνται από υπαλλήλους των αρμόδιων ΥΔΟΜ. Ο Ν. 4495/17 δεν δικαιολογεί την υποστελέχωση όσον αφορά την ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικών αδειών διότι σύμφωνα με το Άρθρο 38 η ΥΔΟΜ υποχρεούται να διεκπεραιώσει εντός αυστηρού χρονοδιαγράμματος: έλεγχο των μελετών για την έκδοση αδειών έλεγχο (δειγματοληπτικό) των οικοδομικών αδειών της κατηγορίας 3 (που θα έχουν εκδοθεί από ιδιώτες Μηχανικούς) Μάλιστα στην παρ. 5 για πρώτη φορά θεσπίζεται πειθαρχικός έλεγχος του υπαλλήλου (εφόσον δεν διατυπωθούν οι παρατηρήσεις στην προβλεπόμενη προθεσμία). '' Αν ο υπάλληλος, που έχει εξουσιοδοτηθεί για τον έλεγχο, δεν εκδώσει την οικοδομική άδεια, σύμφωνα με τα ανωτέρω και ανάλογα με την κατηγορία στην οποία εμπίπτει ο τρόπος έκδοσης της οικοδομικής άδειας του άρθρου 36, ελέγχεται πειθαρχικά από το αρμόδιο Εποπτικό Συμβούλιο του άρθρου 156 του ν.4389/2016, στο οποίο διαβιβάζεται ο φάκελος με ευθύνη του Διευθυντή της αρμόδιας Υ.ΔΟΜ. '' Συνεπώς έχοντας τα ανωτέρω υπόψη και σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις οικείες Πολεοδομικές διατάξεις αλλά και τις Αρχές της Δημόσιας Διοίκησης προκύπτει ότι ο ελάχιστος αριθμός στελέχωσης των ΥΔΟΜ (σε επίπεδο Τμήματος) και γραφείων ή Τμημάτων με αυτοτελή και διακριτή λειτουργική διάρθρωση (προκειμένου να υπάρχουν συγκεκριμένα άτομα ευθύνης) αλλά και ισχυρή ικανότητα εσωτερικής επικοινωνίας (ανταλλαγή - διασταύρωση πληροφοριών) : Τμήμα Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών = 2 Μηχανικοί (ΠΕ ή ΤΕ) Τμήμα Πολεοδομικών και Τοπογραφικών Σχεδίων και Εφαρμογών (2 Μηχανικοί ΠΕ ή ΤΕ εκ των οποίων ο ένας θα είναι εξειδικευμένος ευθύνη για την Μονάδα Ψηφιακών Δεδομένων και διαχείρισης Γεωγρ. Συστήματος Πληροφοριών – τουλάχιστον Μεταπτυχιακό τίτλο στα ΓΣΠ) Τμήμα Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών (2 Μηχανικοί ΠΕ ή ΤΕ) Γραφείο Γραμματείας – Ψηφιοποίησης Αρχείων και εν γένει υλικού (ΠΕ ή ΤΕ ή ΔΕ Διοικητικού) Προϊστάμενος = 1 Μηχανικός (ΠΕ ή ΤΕ) Προτείνεται λοιπόν η θέσπιση ελάχιστου αριθμού Μηχανικών = 7 (Π.Ε. ή Τ.Ε.) και 1 Διοικητικού (ΠΕ ή ΤΕ ή ΔΕ) Β. Ειδικότητες Σύμφωνα με το Ν.4495/’17 εν ισχύ Άρθρο 31 Αρμόδια όργανα χορήγησης πράξεων εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών 1. Αρμόδια όργανα για τη χορήγηση των διοικητικών πράξεων, που σχετίζονται με την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών, είναι οι Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) των δήμων, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά από ειδικές διατάξεις. 2. Με προεδρικό διάταγμα κατόπιν κοινής πρότασης από τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών ορίζονται οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία και οργάνωση των Υ.ΔΟΜ., καθώς και τα κριτήρια για την κατ’ ελάχιστον στελέχωση αυτών. Για την έκδοση της οικοδομικής άδειας εκκλησιαστικών ακινήτων των νομικών προσώπων του ν.590/1977 (Α146) εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 32. Άρθρο 38 Διαδικασία ελέγχου Οικοδομικής Άδειας 1. Ο έλεγχος των στοιχείων της οικοδομικής άδειας, όπου απαιτείται, διενεργείται από εξουσιοδοτημένους από τον Προϊστάμενο της Υ.ΔΟΜ. υπαλλήλους μηχανικούς Π.Ε. ή Τ.Ε.. Επομένως η θέσπιση συγκεκριμένων ειδικοτήτων μόνο ΠΕ Μηχανικών (και όχι ΠΕ ή ΤΕ) θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις ήδη λειτουργούσες υπηρεσίες των ΥΔΟΜ και κυρίως σε μικρούς Δήμους (δυναμικότητας ως 25.000 πληθυσμού). Προτείνεται η θέσπιση ειδικοτήτων που έχουν να κάνουν τόσο με τη σημειακή δόμηση αλλά και Πολεοδόμων, δηλαδή 7 Μηχανικοί ΠΕ ή ΤΕ ορίζοντας το συνολικό φάσμα των ειδικοτήτων (δηλαδή Πολιτικού Μηχανικού ΠΕ, Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Τοπογράφων Μηχανικών ΠΕ, Πολεοδόμων Χωροτακτών, Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΠΕ, Πολιτικών Μηχανικών (Δομικών Έργων) ΤΕ, Τοπογράφων Μηχανικών Τ.Ε. και Γεωπληροφορικής, Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Τ.Ε.). Για την ανάληψη της κρίσιμης θέσης Πολεοδόμου και Χωροτάκτη Μηχανικού που θα πρέπει να διαθέτει κάθε ΥΔΟΜ θα πρέπει να αντισταθμιστεί τυχόν έλλειψη από ειδικότητες Τοπογράφου ΠΕ ή ΤΕ, Αρχιτέκτων αλλά και Πολιτικών Μηχανικών ΠΕ ή ΤΕ με μεταπτυχιακό τίτλο στο Χωρικό Σχεδιασμό Σας ευχαριστώ 30.8.2020 Τζουρμακλιώτης Νικόλαος Προϊστάμενος υποστελεχωμένης ΥΔΟΜ (2 ατόμων)σε Δήμο 25000 κατοίκων