Αρχική Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής στελεχών στον δημόσιο τομέα, οργανωτικές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών και διατάξεις για την αναπτυξιακή προοπτική των ΟΤΑΆρθρο 19 – Επιλογή διοικήσεων στον δημόσιο τομέαΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Κιρμικίρογλου | 10 Σεπτεμβρίου 2020, 18:12
Εισάγεται με το άρθρο 19 μια άκρως προβληματική, για το μέλλον των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και της δημόσιας διοίκησης γενικότερα διάταξη. 1. Πιο συγκεκριμένα, ενώ το άρθρο γενικότερα είναι στη σωστή κατεύθυνση, ορίζοντας κριτήρια και διαδικασίες για την κάλυψη θέσης ευθύνης στα ΝΠΔΔ και τα ΝΠΙΔ, εντούτοις στην παράγραφο 5 όπου περιγράφονται ομάδες κριτηρίων, στην μοριοδότηση τυπικών εκπαιδευτικών προσόντων, δεν γίνεται καμία αναφορά στην αποφοίτηση από την ΕΣΔΔΑ. Η θέση της ΕΝΑΠ είναι η επιτυχής αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, να μοριοδοτείται τουλάχιστον με 350 μόρια όπως ακριβώς ισχύει και για το τυπικό προσόν κατοχής διδακτορικού τίτλου σπουδών, καθώς η ΕΣΔΔΑ αποτελεί από τον ιδρυτικό της νόμο μέχρι σήμερα μια παραγωγική σχολή στελεχών για τη Δημόσια Διοίκηση, κατά το πρότυπο της Γαλλικής ΕΝΑ, μέσω της παροχής εκπαίδευσης διαφορετικής φύσης και περιεχομένου από εκείνη που παρέχουν τα κάθε μορφής Ιδρύματα ανώτερης ή ανώτατης εκπαίδευσης και στοχεύει στην παραγωγή στελεχών ταχείας εξέλιξης μέσω της ανάπτυξης της διοικητικής ικανότητας, της εξοικείωσης με τις σύγχρονες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών καθώς και της ανάπτυξης ενός διεπιστημονικού υποβάθρου γνώσεων και αρχών (βλ. τι προβλέπεται και στην κορυφή της διοικητικής ιεραρχίας επιπέδου Υπηρεσιακού Γραμματέα με τον ν. 4622/2019 για το Επιτελικό Κράτος). 2. Παράλληλα, στα ελάχιστα απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής στη διαδικασία, όπως αυτά περιγράφονται στην παράγραφο 3 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, ο νομοθέτης προκρίνει ως προαπαιτούμενο προσόν την «τριετή τουλάχιστον διοικητική εμπειρία στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα», κάτι που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αρκετό. Η θέση της ΕΝΑΠ είναι πως η συγκεκριμένη διάταξη «κατεβάζει πολύ τον πήχη» και η προαπαιτούμενη προϋπηρεσία πρέπει να ανέλθει κατ’ ελάχιστον στα 5 έτη, με τεκμηριωμένη συνάφεια με την προκηρυσσόμενη θέση. 3. Τέλος, αλλά εξόχως σημαντικό, στην παράγραφο 4 ορίζεται ότι «η προεπιλογή των προσώπων της παρ. 1 γίνεται από πενταμελή Επιτροπή Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου», στις παραγράφους 8 και 9, ορίζεται ότι η επιτροπή «καταρτίζει πίνακα των τριών επικρατέστερων υποψηφίων, λαμβανομένου υπόψη του συνόλου των κριτηρίων της παρ. 5, τον οποίο και αποστέλλει στον οικείο Υπουργό» και «Με απόφαση του οικείου Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιλέγεται και διορίζεται ένας εκ των τριών υποψηφίων της παρ. 8». Η θέση της ΕΝΑΠ είναι ότι, τη θέση ευθύνης πρέπει να λαμβάνει ο πρωτεύσας της αξιολόγησης από την πενταμελή επιτροπή χωρίς την μεσολάβηση του οικείου υπουργού.