Αρχική Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων Γενικής ΚυβέρνησηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΜΟΝΑΔΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 9 Σύσταση, οργάνωση και στελέχωση της Μονάδας Εσωτερικού ΕλέγχουΣχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΔΕΛΗΣ | 26 Φεβρουαρίου 2021, 19:09
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το μεγαλύτερο μέρος των δημοσίων οργανισμών είναι υποστελεχωμένο και υπάρχει σημαντική έλλειψη προσωπικού κατηγορίας ΠΕ για να καλύψει θέσεις ευθύνης .Επίσης με βάση τα ελάχιστα κριτήρια που απαιτούνται για να γίνει κάποιος Τακτικό Μέλος του Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών η τριετής εμπειρία είναι υποχρεωτική . Από την εμπειρία μου ως εσωτερικός ελεγκτής στο Δημόσιο τομέα μόνο το 5% του προσωπικού του δημοσίου τομέα έχει την εργασιακή εμπειρία στον εσωτερικό έλεγχο .Επίσης υπάρχει σημαντική έλλειψη προσωπικού κατηγορίας ΠΕ ( θεωρώ απαραίτητο ΠΡΟΣΟΝ για να έχει κάποιος την ελάχιστη θεωρητική κατάρτιση για να απασχοληθεί στον εσωτερικό έλεγχο (δεν συμφωνώ ότι το τμήμα εσωτερικού ελέγχου πρέπει να στελεχώνεται με προσωπικό κατηγορίας ΔΕ διότι δεν έχουν την κατάλληλη θεωρητική κατάρτιση ) . Η μετακίνηση ενός υπάλληλου οργανισμού από μια θέση ευθύνης π.χ τμήμα προμηθειών στο τμήμα εσωτερικού ελέγχου χωρίς να έχει την ελάχιστη εργασιακή εμπειρία στον εσωτερικό έλεγχο είναι πρόδηλο ότι αποτελεί πλήρης απαξίωση του θεσμού, δεν προσδίδει προσθετή αξία, και αντικειμενικότητα ,ανεξαρτησία δεδομένου ότι υπάρχει προφανής Η ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ εργασιακή εξάρτηση του από τον οργανισμό με αποτέλεσμα το ελεγκτικό έργο του να μην έχει σημαντική αξία αφού η ουσία της ανεξαρτησίας δεν θα υφίσταται . Η κατάρτισή μέσω βραχυχρονίου προγράμματος χωρίς να υπάρχει η ελάχιστη εργασιακή εμπειρία στον εσωτερικό έλεγχο δεν προσδίδει την διασφάλιση ότι ο εσωτερικός ελεγκτής θα ανταποκριθεί στα καθήκοντα του ώστε να εφαρμόσει τα πρότυπα ελέγχου αλλά και να προσδώσει πρόσθετη αξία στον οργανισμό με βάση την καλύτερη πρακτική του ελέγχου. Αυτή την στιγμή ήδη λειτουργεί μητρώο εσωτερικών ελεγκτών στο Υπουργείο Οικονομικών /ΜΑΔΚΑΕΣ το οποίο επικαιροποιείται και αξιολογείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και αποτελείται από επαγγελματίες χώρου με σημαντική εμπειρία στον εσωτερικό έλεγχο του δημοσίου τομέα . Η επιλογή αυτών για την στελέχωση οργανισμών του Δημοσίου τομέα γίνεται μετά από αξιολόγηση των προσόντων και της εμπειρίας τους (ορισμός αντικειμενικότητας) με ορισμένη αμοιβή ,απασχόληση συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έως 3 έτη (ορισμός της ανεξαρτησίας ) και με κανονισμό λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου που διαβιβάζεται από το εποπτεύων Υπουργείο . Με βάση τα ανωτέρω προτείνω τα εξής : 1. Η παράγραφος 5 να αλλάξει ως προς « Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο κατόπιν προηγούμενης, πλήρως αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής του φορέα της παρ. 2, που διαπιστώνει την αδυναμία σύστασης και λειτουργίας Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου κατ’ εφαρμογή των παρ. 1 έως 3,…» και να γίνει « Σε περίπτωση που δεν υπάρχει προσωπικό στον φορέα της παρ. 2 που δεν έχει ενταχθεί στο Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών Δημοσίου του Υπουργείου Οικονομικών τότε θα επιλέγεται ως Εσωτερικός Έλεγχος φυσικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος από το εποπτεύων Υπουργείο του φορέα 2 και απασχόληση έως τρία έτη». 2. Η παρ.7 « Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου στελεχώνεται από υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ (στο εξής Εσωτερικοί Ελεγκτές), οι οποίοι διαθέτουν το Πιστοποιητικό Ελεγκτικής Επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή της παρ. 9, και κατόπιν συνεκτίμησης τυχόν διεθνών διαπιστεύσεων συναφών με τον εσωτερικό έλεγχο, καθώς και της ελεγκτικής προϋπηρεσίας στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα» να προστεθεί , ανήκουν στο Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών Δημοσίου του Υπουργείου Οικονομικών και είναι τακτικά μέλη του Ελληνικού και Διεθνές Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών διότι το πιστοποιητικό Ελεγκτικής Επάρκειας δεν αποτελεί το ελάχιστο προσόν για να είναι κάποιος τακτικό μέλος του Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών ή του Μητρώου Εσωτερικού Ελεγκτών του Δημοσίου αλλά η τουλάχιστον τριετής εργασιακή ελεγκτική εμπειρία του και η κατοχή πανεπιστημιακού ή και μεταπτυχιακού τίτλου ή η διεθνής πιστοποίηση Εσωτερικών Ελεγκτών (το ίδιο γίνεται για επιλογή εσωτερικών ελεγκτών στο ΤΑΙΠΕΔ , Υπερταμείο κτλ) .Η πιστοποίηση που αναφέρεται δεν είναι το ελάχιστο βασικό προσόν που πρέπει να κατέχει κάποιος για να εργάζεται ως αξιόπιστος εσωτερικός ελεγκτής σε οποιαδήποτε εταιρία (μπορείτε να απευθυνθείτε και στο Διεθνές Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών ) 3. Στην παρ. 9 αναφέρεται ότι το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) οργανώνει ειδικό πρόγραμμα ελεγκτικής επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή. Το ειδικό πρόγραμμα ελεγκτικής επάρκειας υποχρεούνται να παρακολουθήσουν και οι ήδη υπηρετούντες στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου. Για πιο λόγο δεν αναφέρεται και το Ελληνικό Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών (το οποίο είναι αναγνωρισμένο από το Διεθνές Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών) ως αναγνωρισμένος φορέας για την παροχή της εν λόγω πιστοποίησης ; Σας ενημερώνω ότι το εν λόγω Ινστιτούτο παρέχει μακροχρόνιο πρόγραμμα βασικής εκπαίδευσης εσωτερικών ελεγκτών που είναι αξιόπιστο και ήδη έχει εκπαιδεύσει σημαντικό πλήθος αξιολόγων εσωτερικών ελεγκτών με σημαντική εργασιακή εμπειρία . Σας παρακαλώ να προστεθεί το εν λόγω Ινστιτούτο και το πρόγραμμα βασικής εκπαίδευσης του ως ισότιμο για την ελεγκτική επάρκεια εσωτερικών ελεγκτών ή να προστεθεί ότι οποιοδήποτε ισότιμο πρόγραμμα ελεγκτικής επάρκειας θα γίνεται δεκτό Είμαι στην διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση και σας παρακαλώ να λάβετε υπόψη σας τα ανωτέρω δεδομένου ότι έχω άνω των 15 ετών εμπειρία στον εσωτερικό έλεγχο οργανισμών του Δημοσίου