Αρχική Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων Γενικής ΚυβέρνησηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΜΟΝΑΔΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 9 Σύσταση, οργάνωση και στελέχωση της Μονάδας Εσωτερικού ΕλέγχουΣχόλιο του χρήστη Αλεξοπούλου Β. | 3 Μαρτίου 2021, 23:53
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρόλο που το προτεινόμενο νομοσχέδιο κάνει φιλότιμη προσπάθεια να συγκεράσει τη λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου, ως σύγχρονου θεσμού, με τις χρόνιες παθογένειες της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, προκειμένου, μετά από επανειλημμένα νομοθετικά εγχειρήματα (όπως ν.3492/2006, ν.4622/2019), να αρχίσει να λειτουργεί κατά τρόπο ουσιαστικό, η παρούσα προσπάθεια προοιωνίζεται, δυστυχώς, αποτυχία, τόσο ως προς τα ουσιαστικά θέματα του Εσωτερικού Ελέγχου όσο και ως προς τα οργανωτικά θέματα των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου. Η Δημόσια Διοίκηση δεν διαθέτει, αυτήν την στιγμή τουλάχιστον, την αναγκαία ευελιξία για την λειτουργία των Μονάδων αυτών, ακόμη και στις πιο βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας τους, όπως είναι, για παράδειγμα, η στελέχωσή τους με το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο δεν θα πρέπει να εκλαμβάνεται μόνο αριθμητικά αλλά ουσιαστικά, να διαθέτει δηλαδή την γνώση και να έχει εκπαιδευθεί και πιστοποιηθεί ειδικά για τα θέματα Εσωτερικού Ελέγχου. Με εξαίρεση ελάχιστες Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου που διαθέτουν επαρκές ανθρώπινο δυναμικό, ειδικά εκπαιδευμένο (όπως συμβαίνει με την Α.Α.Δ.Ε.), οι υπόλοιπες, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, δεν πληρούν τις ελάχιστες προδιαγραφές που απαιτούνται για το ανθρώπινο δυναμικό, όταν αυτές στελεχώνονται με έναν ή δύο υπαλλήλους (το πολύ), χωρίς καμία εκπαίδευση και πιστοποίηση. Σε μια πιο ρεαλιστική βάση, το προτεινόμενο νομοσχέδιο θα πρέπει να έλθει και να αναθεωρήσει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο του Εσωτερικού Ελέγχου στο σύνολό του. Ένα ακόμη νομοθέτημα, όπως το προτεινόμενο, απλώς θα διαιωνίσει και θα διογκώσει το πρόβλημα, αντίθετα με τους καλοπροαίρετους στόχους του. Άποψή μας είναι ότι θα πρέπει να καταργηθεί το άρθρο 39 του ν. 4622/2019 και κάθε άλλη διάταξη που αναφέρεται στον Εσωτερικό Έλεγχο σε διάσπαρτα νομοθετήματα, και με το νέο νομοσχέδιο να αναμορφωθεί, εκ βάθρων, το νομοθετικό πλαίσιο του Εσωτερικού Ελέγχου, κατά τρόπο που η Διοίκηση να έχει ΕΝΑ νομοθέτημα συνολικά για τον Εσωτερικό Έλεγχο. Οι παραπομπές σε άλλους νόμους, με τις οποίες καταργούνται εν όλω ή εν μέρει διατάξεις, ΔΕΝ βοηθούν πρακτικά στην παρούσα φάση σύστασης και λειτουργίας των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου. Υπάρχει απόλυτη ανάγκη για νομοθετικό πλαίσιο πλήρες, αναλυτικό και απολύτως σαφές, προκειμένου να εισαχθεί ομαλά στην Δημόσια Διοίκηση ο Εσωτερικός Έλεγχος, ο οποίος αντιμετωπίζεται μέχρι σήμερα με καχυποψία και απαξίωση, ακόμη και από τα ανώτερα στελέχη των Υπηρεσιών. Πέραν των νέων Μονάδων, οι λοιπές Υπηρεσίες στους Φορείς θα πρέπει να έχουν σαφές και αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο των υποχρεώσεών τους προς τις νέες Μονάδες, προκειμένου να μην έχουν την διακριτική ευχέρεια να αρνούνται ή να ολιγωρούν π.χ. για την στελέχωση με ανθρώπινο δυναμικό, την εκπαίδευση, την πρόβλεψη προϋπολογισμού για τις ανάγκες των νέων Μονάδων κ.λπ.. Όπως επίσης το νομοθετικό πλαίσιο θα πρέπει να ορίζει με σαφήνεια και τις υποχρεώσεις των στελεχών των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου (ασυμβίβαστα, κωλύματα κ.λπ.). Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, ή όποια άλλη Αρχή ορίσει ο Νόμος, θα πρέπει να έχει έναν πιο δυναμικό και συμμετοχικό ρόλο για την οργάνωση των Μονάδων και όλα τα θέματα που τις αφορούν. Δεν αρκεί να ασκεί ελεγκτικό ρόλο, αλλά απαιτείται να συνδράμει κατά τρόπο ουσιαστικό, με σαφείς όρους που θα προβλέπει το νομοθετικό πλαίσιο, τις Μονάδες. Γενικότερα, αυτό που έχουν άμεση ανάγκη οι νέες Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου, σε αυτήν την φάση, δεν είναι ο έλεγχος από πληθώρα εξωτερικών ελεγκτών (Εθνική Αρχή Διαφάνειας, Ελεγκτικό Συνέδριο, Υπουργείο Οικονομικών), αλλά η ουσιαστική βοήθεια να δρομολογηθεί η λειτουργία τους. Επίσης, στα αρχικά στάδια λειτουργίας των Μονάδων θα πρέπει να υπάρχει η νομική δυνατότητα οι Μονάδες να ζητούν με μεγαλύτερη ευκολία την συνδρομή και εξωτερικών συνεργατών. Ακόμη και η οργανωτική δομή του άρθρου 39 του ν.4622/2019, στην οποία παραπέμπει το παρόν νομοσχέδιο, επιτείνει τα ήδη πολλά προβλήματα, περαιτέρω. Κατά την άποψή μας είναι απολύτως αναγκαίο η δομή των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου να αποτελείται από Υπηρεσιακές Μονάδες σχετικές αποκλειστικά με τον Εσωτερικό Έλεγχο. Η Υπηρεσιακή Μονάδα του Τμήματος Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών θα είχε ενδεχομένως νόημα να ανήκει συστηματικά στο άρθρο 39 μόνον εφόσον συνδέεται με περιπτώσεις ευρημάτων κατά την άσκηση του ίδιου του Εσωτερικού Ελέγχου. Συμπερασματικά, είναι επιτακτική ανάγκη η πλήρης κατάργηση του άρθρου 39 του ν.4622/2019 και η υποβολή ενός Σχεδίου Νόμου σε νέα, ρεαλιστική βάση, με πλήρη και ριζική κατανόηση των προβλημάτων του Εσωτερικού Ελέγχου στην ελληνική Δημόσια Διοίκηση, δομικών, οργανωτικών και ουσιαστικών.