Αρχική Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων Γενικής ΚυβέρνησηςΆρθρο 21 Χρήση προτύπων και βέλτιστων πρακτικών εσωτερικού ελέγχουΣχόλιο του χρήστη Λάμπρος Καφίδας | 4 Μαρτίου 2021, 21:28
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τυχόν θέσπιση προτύπων ως διατάξεις σε κείμενο βασικού νομοθετήματος, όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει το ΙΑΑ στα σχόλια του επί του αρθρ.9 ότι λαμβάνει χώρα με το παρόν νομοσχέδιο, υπερβαίνει κατά πολύ το σκοπό ύπαρξης των προτύπων αυτών, όταν μάλιστα τα πρότυπα αυτά δεν έχουν αναπτυχθεί για τις ειδικές ανάγκες του δημόσιου τομέα. Πρότυπα, είτε εσωτερικού ελέγχου είτε -υπό τις λοιπές έννοιες- ελεγκτικά, αποτελούν για το δημόσιο τομέα κατευθυντήριες οδηγίες ή θεμελιώδεις αρχές για την καλή διενέργεια εσωτερικών και λοιπών ελέγχων στο δημόσιο, και δεν μπορούν να υπερισχύουν της νομοθεσίας ή να περιορίζουν την ελεγκτική δικαιοδοσία αρμοδίων οργάνων. Επειδή τα αναφερόμενα πρότυπα στις διατάξεις του νομοσχεδίου απευθύνονται πρωτίστως σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, θα πρέπει να αναφερθεί ότι για το δημόσιο τομέα τα πιο διαδεδομένα «πρότυπα» ή «(θεμελιώδεις) αρχές» είναι αυτά του INTOSAI, στα οποία συμμετέχει επισήμως η χώρα μας με το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς επίσης τα PIC (Public Internal Control) της Ε.Ε., και βεβαίως τα GAGAS (Generally Accepted Government Auditing Standards) της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των ΗΠΑ -η ονομασία των τελευταίων καθόλου τυχαία! Οι ιδιαιτερότητες του δημόσιου τομέα σε σχέση με τον τομέα των ιδιωτικών επιχειρήσεων καθιστούν αναγκαία την προσαρμογή αυτών των «προτύπων» ή «αρχών» σε κανόνες που θα λαμβάνουν υπόψη τα ειδικά και επιμέρους χαρακτηριστικά του -ελληνικού- δημόσιου τομέα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ορθότερα μέσα από τη δευτερογενή νομοθεσία (ή ακόμα καλλίτερα μέσα από μία νέα προσπάθεια για θεσμοθέτηση Εθνικών Προτύπων Εσωτερικού Ελέγχου Δημοσίου Τομέα –βλ. σχόλια επί του άρθρου 1), όπως είχε γίνει και με τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα με την υπ’ αρ. 41658/722/2012 (Β’2848) Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Στον Κανονισμό Λειτουργίας Εσωτερικού Ελέγχου κάθε φορέα θα μπορεί να γίνεται εξειδίκευση και να δηλώνεται η συμμόρφωση της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου με όποια πρότυπα υιοθετηθούν. Σε κάθε περίπτωση τόσο οι εσωτερικοί ελεγκτές οφείλουν να εφαρμόζουν τον Κανονισμό Λειτουργίας Εσωτερικού Ελέγχου του φορέα τους, όσο και το προσωπικό μαζί <τα υπόλοιπα στελέχη του φορέα οφείλουν να εφαρμόζουν τον οικείο Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας. Αυτό, όντως, είναι πιο ορθό να αποτελεί αντικείμενο (πρωτογενούς) νομοθέτησης όπως εξάλλου έχει γίνει ήδη εν μέρει για τις δημόσιες επιχειρήσεις με το άρθρο 4 του ν. 3429/2005. (βέβαια, όταν Κανονισμοί Λειτουργίας δεν υφίστανται ή έχουν καταστεί απαρχαιωμένοι ή ανεφάρμοστοι, για τι είδους εσωτερικό έλεγχο μιλάμε με βάση τα διεθνή πρότυπα, και για ποια διαχείριση κινδύνων;) Λάμπρος Καφίδας Προϊστάμενος Υπηρεσίας Συντονισμού Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων