Αρχική Σχέδιο νόμου "ΕΚΛΟΓΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΡΧΩΝ"Άρθρο 13 Κατάρτιση συνδυασμών – Υποβολή υποψηφιοτήτωνΣχόλιο του χρήστη Προκόπης Σινάνης | 7 Μαρτίου 2021, 20:05
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κεντρική επιλογή του «Καλλικράτη» υπήρξε η εκτεταμένη συνένωση δομών, ώστε, αφενός στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση να συντελεστεί η μετάβαση, από τους περίπου 1.000 Δήμους και Κοινότητες πριν το 2010 σε 325 Δήμους. Η επιλογή αυτή πράγματι δημιούργησε επιχειρησιακά και πολιτικά ισχυρότερες δομές, ωστόσο υπονόμευσε το αίσθημα εγγύτητας των πολιτών προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση – στοιχείο εγγενές του συγκεκριμένου θεσμού – και, ως απότοκο αυτού, ενίσχυσε φυγόκεντρες τάσεις, είτε υποκινούμενες, σε κάποιες περιπτώσεις, από τοπικιστικά κίνητρα είτε, όμως, και όντως εδραζόμενες σε πραγματικές αντικειμενικές δυσκολίες και λάθη του Χωροταξικού σχεδιασμού των διοικητικών ορίων των Ο.Τ.Α. Προϋπόθεση, επομένως, για τη διαφύλαξη της ενότητας των νέων πρωτοβάθμιων Ο.Τ.Α. και την σταδιακή καλλιέργεια ενιαίας δημοτικής ταυτότητας, ήταν και είναι η ταυτόχρονη αποκατάσταση του αισθήματος εγγύτητας των πολιτών προς τις αυτοδιοικητικές δομές, μέσω της αναβάθμισης του ρόλου κυρίως των κοινοτήτων, ως θεσμού ενδοδημοτικής αποκέντρωσης. Στην κατεύθυνση αυτή, οι ρυθμίσεις του Κλεισθένη , αποσύνδεσαν την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης των κοινοτήτων (πρόεδροι και συμβούλια κοινοτήτων) από τους συνδυασμούς που μετείχαν στις δημοτικές εκλογές, ώστε να επιτευχθεί η ενεργοποίηση αποκλειστικά τοπικών πρωτοβουλιών ή και μεμονωμένων υποψηφίων (στις κοινότητες έως 300 κατοίκων), στο μικροεπίπεδο της κοινότητας, που διαχειρίζεται κυρίως θέματα καθημερινότητας. Με τον τρόπο αυτό περιοριζόταν δραστικά, τουλάχιστον σε πολιτικό καταρχήν επίπεδο, η πολιτική εξάρτηση των αιρετών οργάνων διοίκησης των κοινοτήτων από την εκάστοτε δημοτική αρχή και, επομένως, αναβαθμίστηκε το περιθώριο αυτόνομης δράσης τους και ενεργοποίησης των τοπικών κοινωνιών. Παράλληλα, με τη θέσπιση του ενιαίου ψηφοδελτίου μεμονωμένων υποψηφιοτήτων στις μικρές κοινότητες (έως 300 κατοίκων), δόθηκε η δυνατότητα σε τοπικές κοινωνίες με μικρό πληθυσμό, να επιλέξουν –αποδεσμευμένες από την αποκλειστικότητα του πολιτικού ή παραταξιακού κριτηρίου- ως αντιπροσώπους τους, τα πλέον δραστήρια και ικανά τους στοιχεία. Τέλος, με τις ρυθμίσεις του Κλεισθενη δόθηκαν, (χωρίς να προλάβουν να εφαρμοστούν) στα αιρετά όργανα των κοινοτήτων, νέες αρμοδιότητες, οι οποίες, χωρίς να υπονομεύουν ή να θέτουν σε αμφισβήτηση τη διοικητική και επιχειρησιακή ενότητα του δήμου ως αυτοτελούς και ενιαίου αυτοδιοικητικού οργανισμού, παρείχαν εντούτοις το περιθώριο στα όργανα των κοινοτήτων να αναλάβουν στοιχειώδεις ευθύνες προγραμματισμού και υλοποίησης ζητημάτων που τις αφορούν. Με βάση τα παραπάνω, η διατήρηση της ξεχωριστής κάλπης και των ενιαίων ψηφοδελτίων στις Κοινότητες, αποτελούν στρατηγική επιλογή για τοπική αυτοδιοίκηση χωρίς εξαρτήσεις και αποκλεισμούς και εχέγγυο για την ανάδειξη των πλέον ικανών συμπολιτών μας , ως εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών μας. (Από τη συμμετοχή του Δικτύου Κοινοτήτων Λέσβου στη δημόσια διαβούλευση του Κλεισθενη το 2018, όπως ενσωματώθηκε στην αιτιολογική έκθεση του)