Αρχική Σχέδιο νόμου "ΕΚΛΟΓΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΡΧΩΝ"ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ Άρθρο 1 Δημοτικές αρχέςΣχόλιο του χρήστη ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΟΡΔΑΙΑΣ | 17 Μαρτίου 2021, 11:03
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Επισυνάπτω την υπ. αριθμ. 19/2021 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Εορδαίας η οποία αφορά περιέχει τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Εορδαίας επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών«Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών». 1. ΣΥΝΔΙΑΣΜΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΛΑΚΕΝΤΑ «ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΟΡΔΑΙΑ – ΕΝΩΤΙΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ » Σχετικά με το σχέδιο νόμου «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών αρχών». Στο πλαίσιο της διαβούλευσης και της συζήτησης που γίνεται για το σχέδιο νόμου «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών αρχών», θεωρώ ότι αυτό εμπεριέχει αλλαγές που αφορούν μόνο το σύστημα εκλογής των δημοτικών αρχών και δεν περιλαμβάνει κανένα ζήτημα μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα. Αυτό κατά τη γνώμη μας είναι λάθος. Πιστεύουμε ότι χρειάζεται επιτέλους μια ολοκληρωμένη παρέμβαση προς την κατεύθυνση της πραγματικής αποκέντρωσης με τη μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση έτσι ώστε να υπάρξουν οικονομικά αυτοτελείς Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της καταστατικής θέσης των αιρετών. Παράλληλα θεωρούμε ότι μέσω της θέσπισης ενός εκλογικού συστήματος που κατοχυρώνει τη δημοκρατική διαδικασία θα διασφαλίζεται ταυτόχρονα η κυβερνησιμότητα η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την λειτουργία των Ο.Τ.Α. 1ου και 2ου βαθμού. Το ζητούμενο στην αυτοδιοίκηση σήμερα είναι να γίνει λειτουργικότερη και παραγωγικότερη με μοναδικό ζητούμενο την βελτίωση της παροχής υπηρεσιών προς τον πολίτη και την δημιουργία αναπτυξιακών προοπτικών, με επακόλουθο την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής. Τα μεγαλύτερα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, με την αναγκαία μεταρρύθμιση στο χώρο της Αυτοδιοίκησης, είναι οι πολύ περιορισμένες χρηματοδοτήσεις και η άσκηση αρμοδιοτήτων χωρίς τη ταυτόχρονη μεταφορά πόρων, καθώς και η υποστελέχωση του προσωπικού των δήμων. Αναφορικά τώρα με το εκλογικό σύστημα πιστεύουμε ότι : • Η κατάργηση εκλογής συμβουλίων δημοτικής κοινότητας στις κοινότητες – έδρες των δήμων, δημιουργεί ζητήματα αντιπροσωπευτικότητας και λειτουργεί ανασταλτικά στην ενεργή συμμετοχή των πολιτών στα κοινά. Τα συμβούλια αυτά αποτέλεσαν έναν χρήσιμο χώρο στον οποίο δοκιμάζουν τις δυνατότητες τους νέοι άνθρωποι με διάθεση προσφοράς ενώ στο πλαίσιο της λειτουργίας τους αναπτύσσονται περιβαλλοντολογικές, πολιτιστικές και άλλες δράσεις με που έχουν την αποδοχή της τοπικής κοινωνίας. Τα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων πρέπει και μπορούν να έχουν ρόλο και αρμοδιότητες τοπικού χαρακτήρα. Για αυτό το λόγο είμαστε και αντίθετοι στην κατάρτιση των δημοτικών συνδυασμών, οι οποίοι περιλαμβάνουν και τους υποψηφίους των δημοτικών κοινοτήτων. Θεωρούμε ότι οι συνδυασμοί των δημοτικών κοινοτήτων πρέπει να παραμείνουν ανεξάρτητοι από την κατάρτιση ψηφοδελτίων, γιατί ο ρόλος τους έχει κυρίως τοπικά χαρακτηριστικά και είναι απόλυτα καταλυτικός στην επαφή των μικρότερων κοινωνιών με την αυτοδιοίκηση. • Αναφορικά με το όριο του 43%, το οποίο θα αρκεί στον 1ο συνδυασμό για να εκλεγεί ως επιτυχών συνδυασμός, μας βρίσκει αντίθετους επειδή πιστεύουμε στην αναγκαιότητα αποδοχής του δημάρχου και των δημοτικών συμβούλων, τουλάχιστον από το 50% συν μία ψήφο των πολιτών του εκάστοτε δήμου. • Αντίθετους επίσης μας βρίσκει η μείωση των μελών του δημοτικού συμβουλίου, γιατί θεωρούμε ότι αυτό δημιουργεί πρόβλημα αντιπροσωπευτικότητας, στο ανώτατο όργανο ενός Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. • Συμφωνούμε με την πρόταση να λαμβάνει τα 3/5 των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου ο επιτυχών συνδυασμός, επειδή θεωρούμε ότι με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό η κυβερνησιμότητα του εκάστοτε δήμου. 2. « ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΜΑΖΙ » ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ - ΤΖΙΝΙΕΡΗ ΑΘΗΝΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΑΘΗΝΑ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ (Επικεφαλής) Χωριστό ψηφοδέλτιο σε κάθε Κοινότητα άνω των 300 κατοίκων. Χωριστή κάλπη Οι εκλογές στις Κοινότητες πρέπει να περιστρέφονται γύρω από το πρόσωπο των κοινοτικών συμβούλων ,γιατί είναι οι μόνοι που μπορούν να κινητοποιήσεις τους τοπικούς για δράση, προσφορά, βοήθεια ,γιατί ξέρουν καλύτερα τα προβλήματα τους. Προβληματισμός για την 5ετη διάρκεια Δημάρχου , ακόμη και οι κυβερνήσεις πέφτουν με την δήλωση δυσπιστίας. Ο Δήμαρχος που θα εκλέγει με το 43% συν 1 πρέπει να μην παίρνει περισσότερο από το 55% των εδρών του συμβουλίου Νικητής συνδυασμός σε κάθε κοινότητα, να είναι ο συνδυασμός που θα πλειοψηφήσει και σε καμία περίπτωση σε Κοινότητα κάτω των 2000 κατοίκων, ο επιτυχών συνδυασμός του Δημάρχου, να μην συμπαρασύρει σ εκλογή και το υποψήφιο με την παράταξη του Κοινοτικό Συμβούλιο. ΜΠΙΓΓΑΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ Από την ενασχόληση μου με την Τ.Α. από το 1991 μέχρι σήμερα διαπίστωσα ότι στην πατρίδα μας δεν καθιερώθηκε ποτέ ενιαία Περιφερειακή Πολιτική , την οποία θα χαρακτήριζε αμεροληψία όσον αφορά τις αστικές , ημιαστικές και αγροτικές περιοχές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται οι υποδομές στις αστικές περιοχές οι οποίες γιγαντώθηκαν και ερήμωσαν οι αγροτικές καθώς μεταφέρθηκε ο πληθυσμός στα αστικά κέντρα. Η προσπάθεια με τον νόμο Καποδίστρια στόχο είχε να συνενώσει λειτουργίες χωρίς να προηγηθεί επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη και διάλογος. Ο μοναδικός στόχος ήταν οικονομικός χωρίς να ληφθούν πολιτικά και διοικητικά κριτήρια. Στην λειτουργία φάνηκε : 1. Ότι οι μεγάλοι σε μέγεθος Δήμοι δεν ήταν αποτελεσματικότεροι από του μικρούς 2. Δεν βοηθούν να μην ερημώσει η περιφέρεια Στο επόμενο βήμα του νόμου ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και πάλι χωρίς μελέτη επιδιώχθηκε μικρότερος αριθμός Δήμων αντί να επιδιωχθεί αριθμός μη ΕΡΗΜΩΜΕΝΩΝ ΔΗΜΩΝ. Καταργήθηκαν οι υποδομές των μικρών Δήμων χωρίς να ληφθούν υπόψη τα θετικά και τα αρνητικά του προηγούμενου εγχειρήματος με αποτέλεσμα να πολλαπλασιαστούν τα προβλήματα στις μικρές κοινωνίες. - Σήμερα επιχειρείται πρόταση η οποία ουσιαστικά καταργεί την Αυτοδιοίκηση των Τοπικών Κοινοτήτων και την Άμεση ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. - Σήμερα απαιτείται να γίνει αντικειμενική μελέτη με στόχο να δημιουργήσει θεσμικό πλαίσιο όπου οι ρόλοι θα είναι διακριτοί όπως και η σχέση των επιπέδων λειτουργίας , οι πόροι και οι αρμοδιότητες ενδοδημοτικά. Η έκφραση της λαϊκής βούλησης να είναι αναλλοίωτη με σεβασμό στην πλειοψηφία. Ειδικότερα: Στο άρθρο 2: Να υπάρχει ανεξάρτητο ψηφοδέλτιο για τις Τοπικές Κοινότητες με σεβασμό στο αποτέλεσμα χωρίς να λαμβάνει ο επιτυχών Δημοτικός Συνδυασμός το 60% των εδρών στις Τ.Κ. - Να μην καταργηθούν οι κοινότητες στις έδρες των Δήμων - Να μην μειωθεί ο αριθμός των Συμβούλων τόσο στις Τ.Κ. όσο και στο Δημοτικό Συμβούλιο για να υπάρξει μεγαλύτερη συμμετοχή και ενδιαφέρον για τα τοπικά θέματα. Στο άρθρο 24: 1. Ο επιτυχών Δημοτικός συνδυασμός με ποσοστό 43%+1 να λαμβάνει το 53% των εδρών και όχι το 60% 2. Το 3% να είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή συνδυασμού στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στο Άρθρο 27: Νικητής να είναι ο πλειοψηφών συνδυασμός της Τ.Κ και όχι ο συνδυασμός του Δημάρχου. ΚΩΣΤΑΣ ΜΙΧΟΣ Όχι στην μείωση των συμβούλων, δεν στοιχίζουν. Στήριξη των Τοπικών Κοινοτήτων, χωριστή κάλπη στις εκλογές, ανάθεση αρμοδιοτήτων διότι τα προβλήματα στις Τοπικές Κοινότητες οξύνθηκαν. ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΤΑΙΡΙΔΗΣ Ατέλειες πάντα υπάρχουν, αλλά αυτή η κυβέρνηση θα βρει τη χρυσή τομή και θα πάνε τα πράγματα καλύτερα με αυτόν το νόμο. Οι Κοινοτάρχες και τα Κοινοτικά Συμβούλια να εκλέγονται απευθείας και να διαχειρίζεται χρήματα για να κάνουν έργα. ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΙΚΑΣ Διαφωνία Στην 5ετη θητεία των Δημάρχων ,επειδή πιστεύω πως τα πολλά χρόνια δημιουργούν περισσότερο διαπλοκή... Πιστεύω στην λογική της κυβερνησημοτητας , που πετυχαίνεται με τον υπό συζήτηση εκλογικό νόμο των ΟΤΑ Ναι στην Αυτονομία, Αυτοτέλεια και ανεξαρτησία των τοπικών κοινοτήτων. Όχι στην μείωση των Δημοτικών Συμβούλων. ΕΙΡΗΝΗ ΤΣΑΓΙΑ Περισσότερη δύναμη και ανεξαρτησία στους δήμους, ώστε να έχουν έσοδα από τον τόπο τους και επικουρικά να χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων , που έχουν οι ΟΤΑ είναι από τους "Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους". Ωστόσο, όμως, θεωρώ ότι η Κυβέρνηση θα μπορούσε, πέρα από το βασικό κριτήριο για την κατανομή των ποσών μεταξύ των ΟΤΑ που είναι ο πληθυσμός κατά το χρόνο της τελευταίας απογραφής, με κάποια νομοθετική ρύθμιση μέσω του νέου εκλογικού νόμου και με κάποιους πιο εξειδικευμένους υπαλλήλους από το Υπουργείο Οικονομικών να δώσει περισσότερη ώθηση στους δήμους, ώστε οι δήμοι με χρήματα και φόρους που θα εισπράττονται μέσω της ΑΑΔΕ, είτε από εισοδήματα φυσικών προσώπων, είτε από το ΕΝΦΙΑ, είτε από το ΦΠΑ των πολιτών να συμβάλλει σε μια πιο ισχυρή τοπική κοινωνία και σε μια πιο ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση. 3. « ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ » – ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ «Νέος» Εκλογικός Νόμος για την Αυτοδιοίκηση: Οπισθοχώρηση της Δημοκρατίας.. Με το ψευδές επιχείρημα πως δεν λειτούργησε αποτελεσματικά η απλή αναλογική του Κλεισθένη (στο Δήμο μας, δεν υπάρχει καμία περίπτωση που να δείχνει έστω και την υπόνοια ακυβερνησίας) ο «νέος» νόμος για την Αυτοδιοίκηση, αλλοιώνει τη λαϊκή βούληση, δίνει υπερπλειοψηφία σε Δημάρχους μειοψηφίας, με ταυτόχρονη μείωση των Δημοτικών Συμβούλων. Το γεγονός ότι , με 43% των ψηφισάντων, ο Δήμαρχος θα καταλαμβάνει το 60% των εδρών, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής και την αύξηση των χρηματικών ορίων για τις απευθείας αναθέσεις (μέχρι τις 60.000) δηλώνειτην ολοφάνερη μεθόδευση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για τον αποκλεισμό της αντιπολίτευσης στους ΟΤΑ, και την δημιουργία ενός νέου πελατειακού συστήματος, κάτι που αποτελεί θεσμική προσβολή προς ολόκληρο τον Ελληνικό λαό. Περιμέναμε και ζητούσαμε από έναν νέο νόμο, να στηρίξει την ενδοδημοτική αποκέντρωση, να καθορίσει αρμοδιότητες αποφασιστικού χαρακτήρα και να ενισχύσει με δικούς τους πόρους τις κοινότητες, ώστε να μπορούν οι κάτοικοι των κοινοτήτων να εκφράζουν τις απαιτήσεις τους με τους δικούς τους αιρετούς. Αντ΄αυτού βλέπουμε την κατάργηση της ξεχωριστής κάλπης στα τοπικά συμβούλια, την μετατροπή τωντοπικών συμβούλων σε προέκταση των δημοτικών συνδυασμών, την διαίρεση των κοινωνιών σε παραταξιακούς οπαδούς και τη συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στις κεντρικές υπηρεσίες των δήμων. Πρόκειται λοιπόν για Αντιμεταρρύθμιση, που γυρίζει τη χώρα σε αποτυχημένες συνταγές του παρελθόντος, που δίνει στους Δημάρχους υπερενισχυμένη πλειοψηφία, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα, μιας και όλες έχουν απλή αναλογική στην Αυτοδιοίκηση. Επειδή λοιπόν πιστεύουμε πως ο δήθεν νέος νόμος θα ερημώσει τα χωριά μας, θα υποβαθμίσει περαιτέρω την ζωή των κατοίκων στην επαρχία και θα ενταφιάσει οριστικά τα κίνητρα συμμετοχής των νέων ανθρώπων στα κοινά και επειδή δεν θέλουμε να δημιουργηθούν πολίτες δύο ταχυτήτων στη χώρα, δηλώνουμε σαν παράταξη, την πλήρη αντίθεσή μας σ΄αυτόν τον αντιδημοκρατικό και απαράδεκτο νόμο. 4. « ΜΠΡΟΣΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΔΑΙΑ» – ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ Ως επικεφαλής του συνδυασμού Μπροστά για την Εορδαια συνεργαζόμενοι με τον συνδυασμό Ενωμένη Εορδαία του Δημάρχου Π Πλακεντά. Διαφωνούμε με το προτεινόμενο νομοσχεδίο για την Αυτοδιοίκηση, θεωρούμε ότι είναι υπερενισχυμενο εκλογικό σύστημα. Είμαστε με την απλή αναλογική γιατί στο χώρο της Αυτοδιοίκησης πρέπει να σταματήσει ο έντονος κομματισμος. Ο προτεινόμενος εκλογικός νόμος αλλοιώνει την λαϊκή βούληση δίνει αυτοδυναμία σε συνδυασμό και δήμαρχο μειοψηφίας. Διαφωνούμε με την μείωση των δημοτικών συμβούλων, διότι περισσότεροι Δημοτικοί Σύμβουλοι μεγαλύτερη κοινωνική συμμετοχή. Είμαστε αντίθετοι στην κατάργηση της 3ης κάλπης και τα κοινοτικά συμβούλια, γιατί θεωρούμε ότι είναι τα κύτταρα της Δημοκρατίας. Η συνεργασία μας στο Δήμο Εορδαίας είναι παράδειγμα προς μίμηση αλλά και βελτίωσης του υπάρχοντος εκλογικού νόμου της Αυτοδιοίκησης!!! 5.ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΟΡΔΑΙΑΣ - ΧΟΛΜΠΑ ΑΝΤΩΝΙΑ- ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ Δεν συμμετέχουμε στην διαδικασία κατάθεσης προτάσεων επί του Νομοσχεδίου Όλες οι παραπάνω προτάσεις – θέσεις επί του σχεδίου Νόμου να κατατεθούν στην ΚΕΔΕ και στο Υπουργείο Εσωτερικών.