• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Χαραλαμπίδης' | 12 Μαΐου 2021, 19:48

    Το νομοσχέδιο αυτό αποδεικνύει για ακόμα μια φορά πως η διαδικασία καταρτισμού σχεδίων νόμου βασίζεται στην ψηφοθηρική πολιτική και στην παντελή ελλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης. Μια γρήγορη προσπέλαση της βιβλιογραφίας δείχνει ότι δεν καθολική υπάρχει συμφωνία σχετικά με τα αποτελέσματα που επιτυγχάνει η καθολική στείρωση σαν έλεγχος του γενικότερου πληθυσμού των σκύλων, ενώ προτείνεται τα μέτρα να είναι στοχευμένα και να περιλαμβάνουν μια δέσμη άλλων μέτρων (π.χ. καλύτερη πληροφόρηση, στείρωση συγκεκριμένων ομάδων και φύλου ζώων, ρυθμίσεις στο εμπόριο κλπ.). Επίσης δεν αναφέρεται ότι η μικρότερη παραγωγή καθαρόαιμων σκύλων θα οδηγήσει αναγκαστικά στην αύξηση των υιοθεσιών (κάτι το οπόιο ειναι αναμενόμενο καθώς ένας ιδιοκτήτης προσβλέπει σε ορισμένα χαρακτηριστικά και η επιλογή του ειναι δεσμευμένη – από τη ράτσα-). Υπάρχουν πολλοί παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψιν προκειμένου να καταρτιστεί ένα αποτελεσματικό πλάνο ελέγχου του πληθυσμού των σκύλων. Αλήθεια στην Ελλάδα έγινε αυτή η μελέτη πριν από την κατάρτιση του νομοσχεδιου? Συγκεκριμένα: 1. Ελεγχθησαν ποιες περιοχές έχουν το μεγαλύτερο αναλογικά πληθυσμό αδέσποτων προς δεσποζόμενων ζώων? Είναι αστικές, ημι-αστικές, αγροτικές? 2. Εγινε έλεγχος στα καταφύγια του ποσοστού καθαροαιμών προς πολύαιμων σκύλων? Πόσα από τα πολύαιμα σκυλιά ειναι ημίαιμα? 3. Ποιος ειναι ο ρυθμός υιοθεσίας των πολύαιμων και ποιος των καθαρόαιμων? 4. Τα καθαρόαιμα που εγκαταλήφθησαν γνωρίζουμε από που προέρχονται? Το κόστος απόκτησης του άραγε συνάδει με το μέσο κόστος απόκτησης ενός καθαρόαιμου σκύλου (το οποίο μπορεί να κυμαίνεται από 800-2000 ευρώ ή ήταν αποτέλεσμα ανεύθυνης εκτροφής ιδιωτών που ήθελαν να κρατήσουν έναν απόγονο του σκυλάκου τους)? 5. Σε τι βαθμό έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική σήμανση σκύλων? Πόσοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι έχουν γίνει στη χώρα μας για την επιβολή του νόμου και ποιό ειναι το ποσοστό συμμόρφωσης? 6. Ποιό ειναι το ποσοστό συμμόρφωσης ιδιοκτητών καθαρόαιμων, ποιό των ημίαιμων και ποιό των πολύαιμων? Ή τα τσουβαλιάζουμε όλα στη λογική δημιουργίας 2 πόλων που επικρατεί στη χώρα μας? Προφανώς ο ένας πόλος ειναι οι φιλοζωικές που υπαγόρευσαν τις υποχρεωτικές στειρώσεις υποκινούμενες από αίσθημα εκδίκησης προς τα καθαροαιμα. • Γιατί άραγε η αγορά σκύλου ποινικοποιείται? Είναι επειδή οι ψυχές δεν αγοράζονται? Τα σκυλιά δεν αγοράζονται από σκλαβοπάζαρα (γιατί η υποσυνείδητη σύνδεση που δημιουργεί το μήνυμα αφορά ακριβώς το εμπόριο ανθρώπων) και ούτε αγοράζονται για να υπηρετούν διαβιώνοντας υπό άθλιες συνθήκες. Το κόστος τους αντιπροσωπεύει το τίμημα για τον κόπο και το χρόνο που κατέβαλε ο εκτροφέας για να παράξει ένα υγιές σκυλί. Οι άνθρωποι που ειναι διατεθειμένοι να διαθέσουν ένα τόσο σημαντικό ποσό για την απόκτηση ενός σκύλου δεν ενδιαφέρονται για την φροντίδα τους? Προφανώς, οι άνθρωποι οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται για συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ούτε διαθέτουν το ανάλογο ποσό για την αγορά ενός καθαρόαιμου πρέπει να υιοθετούν από ένα καταφύγιο αντί να προσφεύγουν σε άλλες λύσεις (από γέννα φίλου ή καθαρόαιμα με 200-300 ευρώ που συνήθως ειναι αποτέλεσμα ανεύθυνης εκτροφής). • Μήπως ο μηχανισμός της αγοράς με τον προσδιορισμό τιμής ουσιαστικά λειτουργεί (ή μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά) σαν ένα μέσο ελέγχου του πληθυσμού των σκύλων δεδομένου οτι κανένας ευσυνείδητος εκτροφέας ακόμα και από αποκλειστικά οικονομικής σκοπιάς δε θα προγραμματίσει γέννα για την οποία δεν υπάρχει ζήτηση και άρα δε θα παραχθούν σκυλιά που δεν αντιστοιχουν σε ιδιοκτήτες? • Εάν οι ψυχές δεν αγοράζονται γιατί να επιτρέπονται οι επαγγελματίες εκτροφείς και οι εισαγωγείς? Επίσης είμαστε τόσο βέβαιοι ότι η εκτροφή σκύλων στο εξωτερικό ρυθμίζεται τόσο καλύτερα από την Ελλάδα (και ας πάμε στις Βαλκανικές και Ανατολικοευρωπαικές χώρες από τις οποίες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος των σκύλων)? Ή έξω από τα σπίτια μας και δε μας νοιάζει? • Εαν σε όλες τις χώρες επιβαλλόταν η υποχρεωτική στείρωση τι θα γινόταν με τα σκυλιά? Θα εξαφανίζονταν ράτσες οι οποίες ειναι προιόν προσπάθειας αιώνων? Θα εξαφανίζονταν τα σκυλιά? Το επιχείρημα λίγοι και καλοί εκτροφείς δεν αρκεί. Το ζήτημα είναι καθαρά επιστημονικό. • Η πρόβλεψη του νόμου για επαγγελματικές εγκαταστάσεις εκτροφής ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ή είναι κατάλοιπο προηγούμενων δεκαετιών και άρα κοινωνιών? Ποιές είναι επιστημονικά οι ανάγκες για την εκτροφή ενός και μόνο σκύλου (δλδ σει 4 στρέμματα εκτρέφεται καλύτερα 1 θηλυκιά από μια μονοκατοικία)? Μήπως η λογική πονάει χέρι κόβει χέρι ειναι λανθασμένη? Εαν σε μια χώρα δίχως αστυνόμευση επιβαλλόταν θανατική ποινή για τους ληστές οι ληστείες θα ήταν λιγότερες απ’ ό,τι εαν επιβαλλόταν κάθεριξη? Η απάντηση είναι προφανώς όχι. Απλά εδώ το παραβλέπουμε. Οι νόμοι δεν εφαρμοζόνται, δεν υπάρχει ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο που θα καθορίζει την εκτροφή, δεν υπάρχουν συστηματικές προσπάθειες πληροφόρησης και ενημέρωσης του κοινού και τέλος οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους κρίνονται ανεπαρκείς. Το νομοσχέδιο θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία μεγαλοεμπόρων σκύλων, οι οποίοι θα βιοπορίζονται απο την αθρόα εισαγωγή ζώων συντρογιάς πρωτίστως απο Βαλκανικές χώρες και χώρες της Ανατολικής Ευρώπης ενώ δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τη ρύθμιση και την ποιοτική αναβάθμιση της ελληνικής εκτροφής. Μεγάλης έκτασης εκτροφή και εμπορία σκύλων (καθώς υπάρχει πρόβλεψη μόνο για επαγγελματίες εκτροφείς) κρίνεται σχεδόν αδύνατη\ασύμφορη στην ελληνική πραγματικότητα (υψηλά κόστη τόσο όσον αφορά τη φροντίδα, των απαραίτητων ιατρικών εξετάσεων σε συνδυασμό με χαμηλές σχετικά τιμές – σε ορισμένες φυλές- και την υψηλή φορολογία) ενώ πολλές φορές δε συνάδει την ευζωια των εκτρεφόμενων ζώων (βάσει των προβλεπόμενων διατάξεων για τις εγκαταστάσεις και τον τρόπο λειτουργίας των εκτροφείων). Η επιλεκτική εκτροφή ειναι αυτή που αντιθέτως τις περισσότερες φορές εξασφαλίζει τη βελτίωση των φυλών. Η εισαγωγή , λοιπόν, σκύλων από puppy mill του εξωτερικού είναι κάτι παραπάνω από βέβαιη. Το νομοσχέδιο εξυπηρετεί ακριβώς τον αντίθετο σκοπό από αυτόν που ευαγγελίζεται. Το νομοσχέδιο λειτουργεί εκδικητικά ως προς τα καθαροαιμα σκυλιά και αποτελεί τροχοπέδη για την εκτροφή καθαροαιμων υγιών σκύλων, ερχομενο σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 7 του παρόντος προσχεδίου καθώς επί της ουσίας περιορίζει τη «γονιδιακή δεξαμενή»: 1) Επι συναπτά έτη το νομοσχέδιο απαγορεύει την αναπαραγωγή ακρωτηριασμένων σκύλων χωρίς κανένα επιστημονικό έρεισμα. Δεδομένου ότι υπάρχουν πολλές χώρες που ακόμα επιτρέπουν τον ακρωτηριασμό (μεταξύ αυτών και οι ΗΠΑ, όπου οι εξετάσεις που κάνουν οι υπεύθυνοι εκτροφείς στους γεννήτορες απέχει έτη φωτός από τις αντίστοιχες που γίνονται στη χώρα μας) και δεδομένου ότι πρόκειται για επικτητο και όχι κληρονομούμενο χαρακτηριστικό, απαγορεύει την εισαγωγή «καθαρών γραμμών» (από άποψη υγείας) που μπορούν να βοηθήσουν την εκτροφή υγειών σκύλων εξασφαλίζοντας την ευζωία και μορφολογικά χαρακτηριστικά ιδιαιτερα σημαντικά για την αναπαρωγή καθαροαιμών υγιών σκύλων. Ο ακρωτηριασμός και η εμπορία ακρωτηριασμένων σκύλων πρέπει να συνεχίζεται να απαγορεύονται στην χώρα μας. Αλλα η αναπαραγωγή των σκύλων είναι ασχετη με τον ακρωτηριασμό. 2) Η υποχρεωτική στείρωση των σκύλων περιορίζει εκ νέου την «γονιδιακή δεξαμενή» εφόσον ο σκύλος βγαίνει εκτός της αναπαραγωγικής διαδικασίας. Μια δημοφιλής τακτική αφορά τη συν-ιδιοκτησία σκύλων και επιτρέπει στον εκτροφέα να επιλέξει μεταξύ πολλών υποψήφιων γεννητόρων τους πλέον κατάλληλους για αναπαραγωγή. 3) Η πρόβλεψη μόνο επαγγελματικής αλλά όχι ερασιτεχνικής εκτροφής με αυστηρούς κανόνες ενισχύει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα. Τα αυστηρά πλαίσια θα επιτρέψουν τη συνέχιση της εκτροφής καθαροαιμων σκύλων εξασφαλίζοντας ότι ο σκοπός της ερασιτεχνικής εκτροφής δεν ειναι η απόκτηση εισοδήματος και ο προσπορισμός, και ότι δε βασίζεται στην εκμετάλλευση του ζώου συντροφιάς. Σχετικά με την υποχρεωτική στείρωση οι επιπτώσεις στην υγεία των σκύλων δεν ειναι μόνο θετικές, παρόλο που η επικρατούσα αντίληψη είναι ότι θεωρείται μια επέμβαση ρουτίνας με ελάχιστους κινδύνους για τη ζωή του κατοικιδίου (μια σύνοψη της βιβλιογραφίας στα ελληνικά βρίσκεται στις παραπομπές). Επίσης ενώ το νομοσχέδιο στοχεύει στο να περιοριστεί το φαινόμενο της ανεξέλεκτης αναπαραγωγής και εγκατάλειψης σκύλων, εδράζεται στη λογική λιγότεροι σκύλοι άρα λιγότερες εγκαταλείψεις. Επίσης λιγότεροι καθαρόαιμοι σκύλοι περισσότερες υιοθεσίες από καταφύγια (αυθαιρετο συμπέρασμα). Θα μπορούσε πολύ απλά να ποινικοποιεί τις γέννες και μετά από κάποια χρόνια να ποινικοποιήσει και την κατοχή σκύλων και λύθηκε το προβλημα. Ενα σωστά καταρτισμένο νομοσχέδιο που θα έδινε κίνητρα για την υπεύθυνη αναπαραγωγή και ιδιοκτησία ζώων συντροφιάς θα έπρεπε να: 1) Προβλέπει την δημιουργία ψηφιακής βάσης δεδομένων όλων των δεσποζόμενων και των φιλοξενούμενων σε καταφύγια σκύλων. Στην καρτέλα κάθε σκύλου θα καταγράφεται το όνομα του ιδιοκτήτη, η φυλή, το φύλο, η ημερομηνία γέννησης ή απόκτησης, τα στοιχεία του εκτροφέα (εαν πρόκειται για σκύλο που χρησιμοποιείται για αναπαραγωγή) καθώς και άλλα στοιχεία (σε περίπτωση εκτροφής εξετάσεις κληρονομούμενων παθήσεων). Εαν το σκυλί είναι καθαρόαιμο τα δεδομένα θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνουν τα στοιχεία των γεννητόρων του (αριθμός microchip ή άλλου μέσου ταυτοποίησης σε περίπτωση που ένας ή και οι δυο γεννήτορες προέρχονται από χώρα του εξωτερικού) καθώς και το pedigree του σκύλου. 2) Ηλεκτρονική καρτέλα εκτροφέα. Σε αυτή θα αναγράφονται τα στοιχεία γέννας: αριθμός κουταβιών και το φύλο, αριθμός microchip, και ονοματεπώνυμο των ιδιοκτητών στους οποίους διατέθηκαν. Θα πρέπει ταυτοχρονα ο εκτροφέας να αναρτά υπεύθυνη δήλωση μεταβίβασης ιδιοκτησίας. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ή δήλωσης ψευδών στοιχείων αφαιρείται η άδεια εκτροφής και επιβάλλεται πρόστιμο 5000 ευρώ. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οι ιδιοκτήτες του κουταβιού εντός (2) μηνών από τη μεταβίβαση δεν ενημέρωσαν τα στοιχεία ηλεκτρονικής σήμανσης του σκύλου επιβάλλεται πρόστιμο 1000 ευρώ. 3) Εξαιρεί απο την υποχρεωτική στείρωση σκύλους με pedigree οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθουν δυνητικά στην αναπαραγωγική διαδικασία. 4) Επιβάλλει τέλος αστείρωτου σκύλου στους παραπάνω σκύλους, παραδειγματος χάριν 50-100 ευρώ ανα σκύλο κατ’ έτος. 5) Θεσπίσει αδειες ερασιτεχνικής εκτροφής με αυστηρά όρια ως προς τον αριθμό των γεννών (πχ 1 γεννα το χρόνο με μέγιστο αριθμό γεννών ανά θηλυκό σκύλο τις 2 ή 3 φορές κατά τη διάρκεια της ζωής του). Επίσης για την απόκτηση ερασιτεχνικών αδειών εκτροφής θα πρέπει να καταβάλλεται και το ανάλογο τέλος (π.χ. 200-300 ευρώ το χρόνο ανά σκύλο). Εναλλακτικά, προτείνεται η επιβολή τέλους (100-200 ευρώ) ανά κουτάβι. Ο ερασιτέχνης εκτροφέας απαλλάσσεται από την υποχρεωση τήρησης λογιστικών βιβλίων. H γέννα θα δηλώνεται ηλεκτρονικά. Να υπάρχει ιδιωτική καρτέλα εκτροφέα όπου θα ενημερώνεται για τα τέλη που τον επιβαρύνουν. 6) Η εκτροφή του θηλυκού να απαιτεί ένα μίνιμουμ αριθμό εξετάσεων κληρονομούμενων παθήσεων με ένα επιστημονικά αποδεδειγμένο εύρος τιμών (π.χ. εξετάσεις δυσπλασίας ισχύος και αγκώνων, εξετάσεις για καρδιοπάθειες κλπ.). Ο καθορισμός των εξετάσεων μπορεί να διαφέρει ανά φυλή και μπορεί να καθοριστεί μετά από εισήγηση του ΚΟΕ. Σε περίπτωση που ο ΚΟΕ δε συντάξει κατάλογο οι εξετάσεις που απαιτούνται για την άδεια εκτροφής περιλαμβάνουν: εξετάσεις δυσπλασίας ισχύων, αγκώνων και καρδιολογικές εξετάσεις. Η αναγγελία γέννας σε οποιοδήποτε μέσο να απαιτεί μεταξύ των άλλων και τις συγκεκριμένες εξετάσεις, οι οποίες θα βρίσκονται σε ηλεκτρονική βάση του Υπουργείου. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν να υπάρχει πρόστιμο 1000 ευρώ ανά κουτάβι και ανάκληση της άδειας ερασιτεχνικής εκτροφής, 7) Να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για φυλές που δεν αναγνωρίζονται διεθνώς. Στην Ελλάδα υπάρχουν 6 ελληνικές φυλές εκ των οποίων διεθνώς αναγνωρισμένη είναι μόνο μία. Αλλη διαδεδομένη φυλή που δεν αναγνωρίζεται ειναι το πιτμπουλ. Η πρόβλεψη θα μπορούσε να γίνει σε συννενόηση με τους αντίστοιχους ομίλους (εαν δεν υπάρχουν οφείλουν να δημιουργηθούν εντός 2 ετών απο τη δημοσίευση του νόμου και καλούνται να καθορίσουν το πρότυπο της φυλής) και τα μητρώα μελών που οφείλουν να διατηρούν. Το πρότυπο της φυλής μπορεί να αναθεωρείται κάθε 10 χρόνια. Σε περίπτωση παράνομων εγγραφών (δηλαδή σκυλιών τα οποία δεν ταξινομούνται βάσει χαρακτηριστικών στη συγκεκριμένη φυλή προκειμένου να αποτραπεί η στείρωση τους και να χρησιμοποιηθούν για αναπαραγωγή) επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ στο σύλλογο και από 5.000 στα εμπλεκόμενα μέλη τα οποία και διαγράφονται οριστικά και αμετάκλητα από το σύλλογο (καθώς και απαγορεύεται η συμμετοχή τους σε οποιοδήποτε κυνοφιλικό όμιλο) ενώ τους αφαιρείται και η άδεια εκτροφέα (εαν υπάρχει). Εάν διαπιστωθεί για δεύτερη φορά παράβαση, τα πρόστιμα διπλασιάζονται. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί εκ νέου παράβαση καταργείται η ευνοική διάταξη για τις συγκεκριμένες φυλές. 8) Ο ιδιοκτήτης, ο οποίος εγκαταλείπει το σκύλο του σε καταφύγιο, θα πρέπει να επιβαρύνεται με τα ετήσια έξοδα συντήρησης του ζώου μέχρι αυτός να υιοθετηθεί (ή να αποβιώσει). Σε περίπτωση οικονομικής αδυναμίας, θα πρέπει να ορίζεται ενα μίνιμουμ ποσό συνεισφοράς ανάλογο με την οικονομική δυνατότητα του πρώην ιδιοκτήτη (π.χ. 30%). Απαγορεύεται η ιδιοκτησία άλλου κατοικίδιου ζώου για μια πενταετία από το χρόνο θανάτου του προηγούμενου κατοικιδίου (επιτρέπεται η υιοθέτηση μόνο του ζώου που εγκαταλείφθηκε σε πρωτύτερο χρόνο). 9) Σε περίπτωση κακοποίησης απαγορεύεται η αποκτηση άλλου κατοικίδιου εφ όρου ζωής (συνεχίζουν να υφίστανται οι λοιπές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις). Εαν πρόκειται για εκτροφέα αφαιρείται η άδεια εκτροφής. 10) Η μη ηλεκτρονική σήμανση του σκύλου θα πρέπει να τιμωρείται με υψηλό χρηματικό πρόστιμο (1000 ευρώ) όπως και η μη δήλωση γέννας (1000 ευρώ ανά κουτάβι). Η άδεια εκτροφής αφαιρείται. 11) Τέλος θα μπορούσε να προβλεφθεή η υποχρεωτική στείρωση όλων των πολύαιμων και ημίαιμων σκυλιών (με εξαίρεση τους σκύλους ελληνικών φυλών, σκύλων που βρίσκονται σε διαδικασία απόκτησης πιστοποιητικού καθαροαιμίας καθώς και σκύλων που ανήκουν σε συγκεκριμένες άλλες φυλές π.χ. πιτμπουλ). Η κτηνιατρική πράξη της στείρωσης καταγράφεται στο βιβλιάριο του σκύλου (και στην ηλεκτρονική του καρτέλα). Τα έσοδα από τα 4) και 5) καθώς και τα βεβαιωμένα πρόστιμα θα χρησιμοποιούνται για την ενίσχυση των δομών φιλοξενίας αδέσποτων σκύλων και έτσι οι ιδιοκτήτες καθαρόαιμων σκύλων (οι οποίοι ειναι και αυτοί φιλοζωοι) θα συνεισφέρουν στη δημιουργία όσο το δυνατόν καλύτερων συνθηκών διαβίωσης για τους εγκατελελειμένους σκύλους. Παραπομπές: https://www.skylakos.gr/epiptoseis-steirosis-stin-ygeia-skylon/ Mandatory Desexing (2007), The Australian Veterinary Association Limited, http://www.naiaonline.org/uploads/WhitePapers/Mandatory_Desexing_Statement_Dec071.pdf DOG POPULATION MANAGEMENT (2011), FAO Animal Production and Health, FAO/WSPA/IZSAM expert meeting, Banna, Italy, 14-19 March 2011. http://www.fao.org/3/i4081e/i4081e.pdf Urfer, S.R.; Kaeberlein, M. Desexing Dogs: A Review of the Current Literature. Animals 2019, 9, 1086. https://doi.org/10.3390/ani9121086 Smith LM, Hartmann S, Munteanu AM, Dalla Villa P, Quinnell RJ, Collins LM. The Effectiveness of Dog Population Management: A Systematic Review. Animals (Basel). 2019;9(12):1020. Published 2019 Nov 22. doi:10.3390/ani9121020